Annons:
Etikettövrigt
Läst 1615 ggr
[rara]
2/12/17, 12:25 PM

Burka och kvinnoförtryck

Igår såg jag programmet "Galileo big Pictures" på den tyska TV sändaren Pro 7 och där var det också med en "big picture" om utvecklingen i Afganistan sen 60-talet.  Jag tänkte att alla som inte gillar min kritik på kvinnoförtryck/burka och som anser att burkabärare inte är förtryckta kvinnor borde se det här klippet:

http://www.prosieben.at/tv/galileo-big-pictures/videos/133-galileo-big-pictures-50-bilder-die-dir-den-atem-rauben-ganze-folge

Gå in på "kapitel 4" (det går inte att länka direkt)

Det är "big Picture nummer 11, som börjar efter 22,20 minuter.

I slutet på 60-talet klädde sig kvinnor i Afganistan precis som vi under 60-talet, med korta kjolar och högklackade skor. De hade moderna frisyrer och mejkade sig. Kvinnor och män var jämlika.  Det gick uppåt med Afganistans ekonomi och flickor gick till skolan. Burka var förbjudet, kvinnor studerade, utövade yrken och var fria.  På 70-talet blev Afganistan till ett "Mekka" för Hippies. Det härjade "love and peace".  Turister besökte landet i massor.

1979 bröt kriget ut, som varade i över 10 år. 1996 tog Talibanerna över makten och då började kvinnoförtrycket. Kvinnorna vågade inte yttra kritik.  Ett par kvinnor talar i klippet, bland annat en ex-advokat, en ex-student osv. Alla dessa är "ex" för att de inte fick utöva ett yrke och fick inte studera längre.  En kvinna säger att de kastades tillbaka i tiden 50 år.  Flickor fick inte besöka skolor längre. Kvinnor fick varken jobba eller rösta längre. De bannades från det offentliga livet och fick inte längre lämna huset utan att fråga deras män.  De stoppades under hösäckar med titthål (burka).  En ex-medicin student med burka säger "det känns som om jag skulle kvävas ihjäl",  Inte ens ett hårstrå eller en bit av foten fick synas.  I klippet ser ni hur dom som inte döljer sig tillräckligt (om ett hårstrå syns t.ex.) blir piskade som djur. De blir sparkade i rumpan och förnedras. 

2001 förlorade Talibanerna makten, men kvinnorna fortsattes att förtryckas.  De får fortfarande inte utöva ett yrke och får fortfarande inte klä sig hur de vill. Men kvinnorna hoopas fortfarande att det någon gång kommer att bli som det en gång i tiden var och att de blir fria igen.

Det är ju klart att vi i Europa inte kan tolerera kvinnoförtryck och burka är en symbol för kvinnoförtryck.  Det är inte kvinnorna som vill bära burka, utan deras män, så att inga andra män skulle kunna kåta upp sig på dom. Vem som anser att kvinnor bär burka frivilligt, kan ju testa ut att bara bära burka för en vecka och sen föreställa sig hur det är att bära burka hela livet.  I Österrike protesterades det mot burkaförbudet, men det var mer muslimska män och vänsteraktivister än muslimska kvinnor som demonstrerade och en burkabärande förtryckt kvinna har inte ens rätten att demonstrera utan att fråga mannen. Det är männen som organiserar protesterna.

Tänka sig, kvinnor flyr från förtryck i deras länder till Europa och sen ger vi förtryckarna permission att fortsätta att förtrycka kvinnor här. Men vem som kämpar mot kvinnoförtryck och för kvinnors rättigheter får vänsteraktivisterna och multikultiflummarna på sig. De blir kallade "främlingsfientliga" eller "rasister".  Till alla som tänker på det här viset vill jag säga att ni är totalt ovetande, aningslösa och  D U M M A som hö.

Annons:
mangemani4
2/12/17, 12:42 PM
#1

och dummaste utav alla priset går nog till feministerna som påstår sig kämpa mot kvinnoförtrycket, men som samtidigt omfamnar kvinnoförtryckande islam, islamister osv. ljushuvudet gudrun tom bar en burka för att visa att det är så här det ska se ut nu och att det är ok. finns nog ingen facepalmsmack stor nog för att täcka detta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[PeterTM]
2/12/17, 1:26 PM
#2

Allt som inte är helt och hållet självvalt, utan pådyvlat endera genom andra människor eller genom samhällsordningen i sig, är ju ett slags förtryck. Det tråkiga i hela ekvationen är att människor fortfarande efter 30 000 år av samhällsbygge, inte har begripit vilken makt samverkan kan utöva. Om alla kvinnor i världen som inte vill ha burka till exempel, tog av den samtidigt … vad skulle makteliten göra då? Avrätta majoriteten av sina kvinnor?

mangemani4
2/12/17, 1:51 PM
#3

i länder som går under islam och koranen, ja absolut, de skulle avrättas, kanske inte i varje enskilt fall, men kvinnan skulle inte komma lindrigt undan.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zepp
2/12/17, 2:57 PM
#4

Eh.. det var en (flera? ) litania utan någon som helst annan utväg!

Men.. ni missar lixom stora delar utav problematiken.. fast ni ändå är inne på det så missar ni några slutsatser!

Dvs det är altså män som vill bestämma hur kvinnor skall klä sig/ha kontroll över deras sexualitet!

Såå grejen är då hur vi kontrollerar män.. deras fantasier, deras sjukliga behov av att kontrollera kvinnors sexualitet?

Den andra grejen är att varken burka, nicab, slöja har något som helst att göra med muslimsk tro.. eller ens koranen.. förutom att Koranen (Mohamed) anser att kvinnor skall klä sig anständigt och inte locka fram mäns sexuella lustar/fantasier i onödan!

Till skillnad mot prostituerade och slavar!

Jisses altså.. hur j*vla illiterata får man lov att vara och sen på det uttrycka?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mangemani4
2/12/17, 3:25 PM
#5

och med det sagt så bevisade du att du inte kan något som helst om islam, vad det innebär och vilken syn de har på kvinnor, en syn som skiljer sig med mil från hur vi i väst ser på kvinnor, så det finns ingen poäng i att fortsätta prata med dig, jag menar, gissningar vs verklighet, funkar typ inte. men kolla upp islam och koranen, trotts att det är hemsk läsning så är det ändå intressant och det är bara nyttigt att veta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zepp
2/12/17, 3:37 PM
#6

Du behöver över huvudtaget inte ens läsa mina inlägg.. så slipper du visa att du är totalt illiterat!

Altså jag är född svensk.. dvs i en protestantisk miljö.. även om jag är ateist, gick ur kyrkan så fort jag blev myndig!

Du skulle kanske läsa Bibeln för omväxling.. kvinnosynen som råder där?

Tex så är det helt okej enligt bibeln att sälja sina döttrar som slavar, till andra män!

Hua.. hur gör vi nu med alla kristna med denna hemska kvinnosyn?

För övrigt om du vill och är inne på det så utmanar jag dig på vem som är den främsta Islamologen!

Visa nu var i koranen det står att kvinnor skall bära Burka/Nicab.. annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[rara]
2/12/17, 4:29 PM
#7

#6

"Visa nu var i koranen det står att kvinnor skall bära Burka/Nicab.. annat!"

Zepp, om du verkligen skulle vara objektivt och intresserad av sanningen, skulle du ha googlat fram det här själv och inte förneka det ända tills det är bevisat.

http://islam.se/slojan-i-koranen

"Det finns vissa riktlinjer för hur den muslimska kvinnan skall vara klädd. Hennes klädnad skall inte vara åtsittande eller genomskinlig på så sätt att den skönjer formen av det som täcks. Klädnaden måste likaså täcka hela kroppen, utom ansikte och händer. Detta klädsätt kallas för jilbāb och avser kvinnans yttre klädnad. Muslimska kvinnor klär sig inte modest för att lyda fäder, bröder eller den äkta mannen utan i åtlydnad av deras Skapare och Gud.

Kvinnor likväl som män förväntas enligt islam vara kyska och modesta och undvika alla sorters klädnader eller beteenden som kan inbjuda till sexuell attraktion. "

Zepp
2/12/17, 4:54 PM
#8

Nu så råkar det vara som så att jag har ett exemplar utav Koranen framför mig.. ioförsej översatt till Svenska!

Koranen 24e Suran 30tionde versen!

"Säg till de rättrogna , att de behärskar sina blickar och akta sin lem; detta är lämpligast för dem. Gud är förvisso underkunnig om vad de företar sig."

Koranen 33dje suran 59onde versen;

"Profeten, säg till dina hustrur och döttrar och de rättrognas kvinnor, att de svepa sina kläder om sig ! Detta är det bekvämaste sättet för dem att bliva igenkända, så att de ej förorättas; ja Gud är överseende och barmhärtig"

Återstår för dig att visa var det står att de är tvunga att bära Burka och eller Nicab!

Jag kontrar med kristnas hemskare kvinnosyn, direkt från Bibeln!

Andra Moseboken 21 kapitlet, 7nde versen;

"Om någon säljer sin dotter till tjänstekvinna, så skall hon inte givas fri såsom trälarna gives fria."

Du kan lätt kolla mina citat i dina egna exemplar utav Bibel och Koran!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rara]
2/12/17, 5:24 PM
#9

#8

Om du klickar på länken i mitt inlägg 7 ser du citaten ur Koranen.

Zepp
2/12/17, 5:41 PM
#10

Om du läser mitt inlägg så kan du läsa citat direkt ur koranen och för övrigt ur bibeln!

Jag vill fortfarande ha reda på vilken Sura och vers i Koranen det står att kvinnor skall bära Burka och/eller Nicab.. hur j*vla svårt kan det vara?

Iomed att jag innehar exemplar utav både koranen och bibeln så är det rätt lätt att gå till själva källan och kolla där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rara]
2/12/17, 5:56 PM
#11

#10

Med en liten bit läskonst, vilja och en liten smula intelligens, upptäcker man längst nere på sidan verserna som det citeras ur:

  1. Koranen 24:30-1
  2. Koranen 33:59
mangemani4
2/12/17, 6:13 PM
#12

tror inte det är någon ide. han verkar vara som feministerna, spelar ingen roll vilka bevis som än läggs fram, han vägrar se sanningen. bevis misstolkas, läses fel, förminskas och försöks modifiera med flit, allt för att slippa höra sanningen som helt skulle vända upp och ned på deras fantasi värld.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zyperior
2/12/17, 8:20 PM
#13

"varken burka, nicab, slöja har något som helst att göra med muslimsk tro…"

Men du menar alltså på riktigt att burka/niqab/slöja inte har med muslimsk tro att göra? Tror du folk här är dumma i huvudet som går på en sådan lögn?

Saxat från www.islamguiden.com

"Klädsel vid besök i moské
Anständig klädsel är viktigt för både män och kvinnor. För kvinnor menas det i detta sammanhang fotsida kjolar eller byxor som varken är transparenta eller åtsittande, tillsammans med blusar/tröjor med långa ärmar och helst höga kragar/eller så kallade polotröjor. I de flesta moskéer är det nödvändigt att bära en sjalett – vilket vi kan tillhandahålla. Män förväntas bära långbyxor, helst inte alltför åtsittande. Skorna tar man av sig och ställer i skohyllor innan man går in i bönerummet, eller som även är vanligt, direkt vid ingången till byggnaden."

Antingen har inte moskéer heller med muslimsk tro att göra, eller så har du fel Zepp. Hmmm, låt oss fundera länge och väl på detta nu innan vi drar några förhastade slutsatser. (ironi)

Du försöker också som tidigare här på PiF jämföra islams kvinnoförtryck med kristendomens.

"Tex så är det helt okej enligt bibeln att sälja sina döttrar som slavar, till andra män!
Hua.. hur gör vi nu med alla kristna med denna hemska kvinnosyn?"

Vilka är dessa kristna som säljer sina döttrar som slavar till andra män? Källa?

Mitt inlägg #71 i den här tråden;
"Man behöver inte referera till koranen för att förstå att slöjan inte är frivillig heller. Som jag sagt i tidigare inlägg så den dagen moskéer sätter upp planscher med texten "Slöjan är frivillig" så vänder jag på klacken och håller med er.
Om det hade varit sant så borde det i ligga i allra högsta intresse hos svenska moskéer att gå ut med det budskapet.
Men det är inte sant och det finns inget som helst intresse av att gå och säga att "Slöjan är frivillig", för det är den inte."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
mangemani4
2/12/17, 9:01 PM
#14

aldrig förstått bibeln vs koranen tjafset, det är ju som att jämföra svart med vitt. det är bara nått som vänster nissar som desperat försöker att försvara islams horribla tänk, drar till med.

och även om det nu skulle ha stått något i bibeln som ens liknar det som står i koranen, vad i hela friden skulle det ha spelat för roll? blir islam en bättre och fredligare religion för det?

känns mest som att folk bara måste öppna käften och häva ur sig en massa strunt, om det sedan stämmer eller inte kvittar, så länge de får det sagt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2/12/17, 10:52 PM
#15

Nu står väl det i alla fall klart att vår feministiska regering inte skulle ha några problem att låta de kvinnliga ministrarna anpassa sig till en lag om att bära slöja om det skulle bli aktuellt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KxQEX/svenska-ministern-bar-sloja-i-iran--vacker-debatt

http://www.expressen.se/nyheter/efter-slojkritiken-traffas-inte-i-iran/

[rara]
2/13/17, 11:22 AM
#16

#12

Ja, för det första citerade han inte hela verserna ur koranen och för det andra verkar han att leta efter orden "burka" och "niqab" i Koranen, men innan Koranen skrevs existerade dessa plagg inte ens, utan det var bara för att det står i Koranen att plaggen måste täcka över hela kroppen och inte får vara åtsittande (inte visa kvinnliga former) som de här plaggen över huvud taget uppfanns.

Men det är klart, det måste inte vara burka eller niqab, utan vilken potatissäck eller hösäck som helst duger så länge den når från huvudet till tårna.

Zepp
2/13/17, 10:34 PM
#17

#11

Okej med risk för upprepning;

Koranen, 24dje suran , 30onde versen

"Säg till de rättrogna, att de behärskar sina blickar och akta sin lem; detta är lämpligast för dem. Gud är förvisso underkundig om vad de företager sig.

Koranen, 33dje Suran 59onde versen;

"Profet, säg till dina hustrur och döttrar och de rättrognas kvinnor, att svepa sina kläder omkring sig! Detta är det bekvämaste sättet för dem att bli igenkända, så att att de ej förorättas; ja Gudär överseende och barmhärtig."

För det andra.. så bärs traditionellt Burka främst i Afghanistan och Pakistan.. det gjorde de redan innan Mohamed var född!

Nicab främst i området kring persiska viken.

Hijab/slöja är mer allmänt och ett mode anammat från kristendommen!

I Mosaisk tradition så heter sjalen Tichel!

I den kristna världen är det påbud för gifta kvinnor att bära Dok/slöja.. iallafall om man följer gamla testamentet.

Iallafall, det är lite lustigt hur det kommer sig att koranen eventuellt påbjuder olika kläder i olika länder iallafall.. har lixom alldrig sett någon förklara detta?

Grejen är fortfarande att dessa plagg fanns innan Mohamed föddes.

Och ja.. jag är för att kvinnor får lov att klä sig som de vill.. jag är definitivt emot att män skall bestämma hur de skall klä sig.

Såå.. då uppstår problemet, hur vet vi att de själva valt klädstil och när det är deras män/någon mulla som påbjudit detta?

Det är i princip samma fråga som när västerländska kvinnor tvingas att acceptera ett västerländsk avklätt kvinnligt ideal!

Skillnaden ligger främst i att vi har andra lagar, demokrati och mer personlig frihet.

Det är något vi skall slå vakt om!

Och det inbegriper således även kvinnor som vill markera sin muslimska/judiska/kristna/annan tro och klä sig på traditionellt sätt för att markera detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rara]
2/14/17, 11:46 AM
#18

#17

Upprepningar leder inte till sanning. Nu har du just blivit avslöjad för att inte ha citerat hela texterna ur Koranen, men ändå upprepar du den ofullständiga texten.

Det här citerade du i ditt första citat:

"Säg till de rättrogna, att de behärskar sina blickar och akta sin lem; detta är lämpligast för dem. Gud är förvisso underkundig om vad de företager sig"

och här är hela texten:

"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer1"

Det var den texten som jag länkade till, men som du av okänd anledning ignorerar. Men den försvinner inte för andra om du blundar. 

Sen får du ta fram en källa för att burka redan användes innan Mohammed föddes. I Arabiska länder skyddade man sig mot ökensanden och solen (både kvinnor och män) med kläder som täckte över ansiktet och som hindrade sanden att ta sin in under kläderna redan före Mohammeds tid, men den traditionella burkan för kvinnor som uppfyller kraven i Koranen för kvinnoplagg uppfanns först efter att Koranen skrevs och det var på 600-talet.

kamera0710
2/15/17, 6:53 AM
#19

#14 "aldrig förstått bibeln vs koranen tjafset, det är ju som att jämföra svart med vitt. det är bara nått som vänster nissar som desperat försöker att försvara islams horribla tänk, drar till med."

Sanningens ord. För det är ju så fint med den där kristendomen, med en psykopat uppe i himlen som ibland måste kolla om vi undersåtar är beredda att bränna våra söner på bål om han beordrar oss. Eller att vi inte ger oss in på något så vidrigt som att knulla med någon vi inte är gift med.

[Hayabusa]
2/15/17, 8:58 AM
#20

#19 Ja, usch & fy. Kan du inte skriva något motsvarande om profeten Muhammed?

Annons:
[rara]
2/15/17, 10:53 AM
#21

#19

Ja, men det är ju bra att det inte finns lika många som som bryr sig om Jahve som det finns folk som bryr sig om Allah.  Här i Europa är folk inte lika vidskepliga längre, bortsett från ett par flummare. Men dom förtrycker inte kvinnor.

kamera0710
2/15/17, 11:39 AM
#22

#21 Inlägget jag bemötte handlade inte om det du tar upp.

kamera0710
2/15/17, 11:47 AM
#23

#20 Framför allt är likheten stor mellan fundamentalisterna inom kristendom, judendom och islam. Alla har de den ende och sanne guden, alla har de skrifter som är okränkbara och måste följas, och alla har de gett bränsle till fruktansvärda krig. 

Sedan kan jag hålla med om att islam är det största bekymret just nu av dessa religioner. Får se om den kristne fundamentalist som nu är USA:s president ändrar på detta.

[Hayabusa]
2/15/17, 2:49 PM
#24

#23 Det var inte det jag frågade efter.

[rara]
2/15/17, 2:57 PM
#25

#22

"Inlägget jag bemötte handlade inte om det du tar upp."

Nej, men jag tog upp argumenten som du svarade med.

mangemani4
2/15/17, 3:39 PM
#26

kristedomen kan man dra sig ur när man vill utan bekymmer och ingen tycker något ont om det, men det är långt ifrån vad man kan säga om folk som vill dra sig ur den islamiska tron. det går liksom inte att jämföra, är som svart och vitt som sagt och frågan kvarstår, även om det skulle stå något i bibeln som ens liknar det som står i koranen, hur gör det islam till en mindre brutal, mindre icke fredlig och osund religion? stenas folk mindre om bibeln säger något olämpligt? blir deras kvinnosyn sundare om bibeln säger något olämpligt? osv osv. varför ens försöka jämföra, vad är poängen, speciellt när det handlar om något som inte ens är jämförbart. är det bara ett desperat försök till att försöka skydda den farliga tron islam eller?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

kamera0710
2/16/17, 6:09 AM
#27

#26 "kristedomen kan man dra sig ur när man vill utan bekymmer och ingen tycker något ont om det, men det är långt ifrån vad man kan säga om folk som vill dra sig ur den islamiska tron."

Rekommenderar dig att läsa på lite om den kristna fundamentalismen i USA. Ta exempelvis en titt i Richard Dawkins bok Illusionen om Gud. Han citerar bland annat följande ord från en biologkollega i detta förlovade land:

"Ni i Europa måste få reda på att det finns ett kringresande teopatrask som faktiskt predikar införandet av gammaltestamentlig lag - död åt homosexuella och så vidare - och rätt enbart för kristna att väljas till offentliga ämbeten eller rentav att rösta. Medelklassmassorna jublar över denna retorik. Om sekularisterna inte ser upp kommer dominionisterna och rekonstruktionisterna snart att vara mittfåran i en äkta amerikansk teokrati."

För egen del undanber mig ALL särskild vördnad för texter som uppmanar till oförsonlig kamp mot alla som inte tillber samma gud, oavsett om det handlar om islam, kristendom eller någon annan religion/ideologi.

Annons:
[Hayabusa]
2/16/17, 6:59 AM
#28

#27 Med andra ord så anser du att profeten Muhammed är hitte-på och bör betraktas som sådan? Att tro på honom innebär mer negativt än positivt?

kamera0710
2/16/17, 3:10 PM
#29

#28 Visst är religion hitte-på i mina ögon. Det är därför jag vill att religion ska vara en privatsak och att staten ska vara religiöst neutral.

[Hayabusa]
2/16/17, 3:29 PM
#30

#29 Men du drar dig för att skriva något konkret om profeten Muhammed?

kamera0710
2/16/17, 3:43 PM
#31

#30 Det är väl samma hitte-på med Muhammed som med att någon skulle ha återuppstått från de döda efter tre dagar.

[Hayabusa]
2/16/17, 3:46 PM
#32

#31 Du duckar från min fråga. Formulera dig som du gör i #19, men byt ut kristendom mot Islam och psykopat mot profeten Muhammed. Kan du skriva ner det i ett inlägg?

kamera0710
2/16/17, 4:03 PM
#33

#32 Har Muhammed/Allah tankar om att behöva kolla om vi är beredda att bränna våra barn på bål eller att man endast får ha samlag med den man är gift med (eller liknande vidrigheter) är det fullt befogat att tala om en psykopat.

[Hayabusa]
2/16/17, 4:07 PM
#34

#33 Men sätta det på pränt - det kan du inte?

Annons:
kamera0710
2/16/17, 4:08 PM
#35

#34 Har för dålig koll på detaljerna i Koranen, men du får gärna komma med något konkret exempel liknande det jag tog upp så ska jag sätta det på pränt.

[Hayabusa]
2/16/17, 4:22 PM
#36

#35 Ah, men du har koll på kristendomen? 

Exempel:

Muhammed ville bl a att folk skulle underkasta sig den enda guden. 

Enligt Koranen 17:1 gjorde Muhammed en nattlig resa och färdades enligt traditionen från Mecka till Tempelberget i Jerusalem där han blev förd till himlen och fick möta Gud.

Muhammed förespråkade att folk skulle följa koranen: 

Enligt Koranen 24:2. ska otrohet straffas offentligt med piskstraff och enligt Koranen 24:3. är giftermål för en rättrogen med en person som begått äktenskapsbrott förbjudet.

kamera0710
2/16/17, 4:23 PM
#37

#34 Man kan ju också nämna de muslimska psykopaterna i Saudi-Arabien och påminna om bloggaren som är dömd till 1000 piskrapp för att ha smädat detta hitte-på. Men olja och exportmöjligheter verkar som bekant väga tyngre i sammanhanget.

kamera0710
2/16/17, 4:26 PM
#38

#36 Det låter som en psykopat, det kan jag gärna säga.

[Hayabusa]
2/16/17, 4:32 PM
#39

#38 Skriv det i ett inlägg.

Honestyisdead
2/16/17, 4:37 PM
#40

#39 Vad sysslar du med, Det står ju i #38.

[Hayabusa]
2/16/17, 4:38 PM
#41

#40 Nej, det står inte ordagrant  i #38.

Annons:
kamera0710
2/16/17, 4:45 PM
#42

#41 Så mycket mer ordagrant kan det väl inte bli. Se även #23.

[Hayabusa]
2/16/17, 4:49 PM
#43

#42 Jo det tycker jag, men jag förtydligar:

Signatur kamera0710 anser att profeten Muhammed är en psykopat.

Honestyisdead
2/16/17, 4:58 PM
#44

#43 Vad är du ute efter egentligen?

Zepp
2/25/17, 5:17 PM
#45

#18

"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!

Det är 31 versen ur 24 Suran. inget som jag döljt på något sätt, den står att läsa för alla som har tillgång till Koranen!

Du får visa att Burka är ett normalt plagg i Saudiarabien.. där är det sjöjan (Hijab) som är det som anses vara anständig klädsel för kvinnor!

Hur som helst.. i olika länder tolkas Koranen lite olika, bland annat om hur kvinnor skall vara klädda!

Av någon för mig outgrundlig anledning så förefaller det som att de traditionella kläderna i olika länder är de som förespråkas i olika länder.. av olika mullor!

Indonesien som trots allt är den främsta nationen av muslimer i världen har litta annan klädstil!

Och de är främst Sunnimuslimer.. dock knappast Salafister.. vilka främst verkar i mellanöstern.. läs i Saudiarabiens kungahus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lordgortor
2/26/17, 11:28 AM
#46

Har någon tänkt på att den kvinna som bär burka eller nicab inte kan resa utomlands, inte kan få arbete inom vården, inte kan ta körkort, inte överhuvudtaget kan få en gällande id-handling då det ovan sagda kräver ett foto ( i vården gäller kortärmat och byxor).

[rara]
2/26/17, 3:05 PM
#47

#45

Men du citerade inte hela stycket förrän nu och där står tydligt att de inte får låta deras behag skymta och att slöjan måste täcka över barmen. Sen kan man förstås antingen leva ordagrant efter Koranen eller bara delvist.

Indonesien är liksom Marocko mer liberal. Men i de flesta muslimska länderna tvingas kvinnor att dölja kroppen.  Vad kvinnorna själva tycker om Burka kan du se i olika videoklipps som finns på nätet.

Här t.ex.: https://www.youtube.com/watch?v=5FP8qPcvbjE

lordgortor
2/26/17, 11:45 PM
#48

All religion är trams och orsakar enbart skada i världen!

Annons:
[Carpinus]1
5/20/17, 10:05 AM
#49

#15 Melania Trump bar inte slöja vid presidentparets ankomst för statsbesöket i Saudiarabien. Kommer Sverige att lämna in en officiell protes nu?

http://www.expressen.se/nyheter/donald-trump-gor-sin-forsta-utlandsresa/

kamera0710
5/21/17, 9:12 AM
#50

#49 Enligt den länkade artikeln ogillade Trump att Michelle Obama inte bar slöja vid ett besök i Saudiarabien 2015.

Ur artikeln:

"Många säger att det var fantastiskt att Michelle Obama vägrade bära slöja i Saudiarbaien, men de blev förolämpade. Vi har tillräckligt många fiender, skrev han då på Twitter. "

Det gäller att hänga med i svängarna…

Kanske är det också talande att han gör sitt första utlandsbesök i en av världens värsta muslimska diktaturer,  trots att han snackar vitt och brett om hotet från islam. Men det är väl inte konstigare än att oljan är viktigare i detta fall.

[Carpinus]1
5/21/17, 9:30 AM
#51

#50Javisst, han kritiserade Obama då, vilket inte förvånar när det gäller Trump.  Men vad som skett mellan 2015 och idag vet vi ju inte- han kan ha tänkt om, eller så är det hustrun som vägrat bära slöjan - i vissa kulturer har kvinnorna talan i sådana fall. Det som rent konkret skedde var att fru Trump klev av planet utan slöja, resten är gnabb mellan Trump och Obama.

Sedan är det en annan sak att gästande kvinnor faktiskt inte behöver bära slöja i Saudiarabien. Det var väl därför det väckte förvåning och bestörtning när drottning Silvia bar  heltäckande chador* då kungaparet var i Saudiarabien 2012 för att överlämna en hedersbetygelse till Kung Abdullah. 

*"Chador" -  ett tältliknande plagg som täcker hela kroppen. Chador betyder just tält på persiska". (Källa.)

[Carpinus]1
5/21/17, 10:21 AM
#52

Magda Gad skriver i Expressen om saudierna och deras klädkoder för kvinnor:

"I vissa städer är endast en av tio invånare medborgare. Nio av tio är utlänningar.

Utlänningar som har helt andra kulturer, traditioner och sätt att leva. Kvinnor klädda i niqab med ansiktsslöja och män i bländvita dishdashas handlar i samma gallerior som utlänningar i shorts och t-shirts.

Det här skapar oro bland många medborgare. De känner att deras kultur och traditioner körs över och det sätts upp skyltar som informerar om klädkoder."---

"Andra saudiska kvinnor har tajta jeans och senaste modet av linnen under de heltäckande abayorna och niqaberna och vill helst slippa dessa konservativa klädregler, som från början kommer från beduoinerna, men har dem på sig för att det är lag och för att slippa skvaller och att det ska pratas dåligt om familjen."---

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnorna-hotades-till-livet--for-att-de-korde-bil/

kamera0710
5/21/17, 10:29 AM
#53

#51 Ja, kanske han helt enkelt inte frågade sin hustru om hennes åsikt när han kritiserade Obama, men nu gjort det. Eller så har han helt enkelt ändrat sig, som du är inne på.

lordgortor
5/21/17, 10:49 AM
#54

Låt folk klä sig som de vill. Och då tänka på att vissa yrken är uteslutna med den klädsel som omtalas här. Till exempel: arbete inom sjukvården (kortärmat och byxor gäller) , även fordonsförare är uteslutet (körkort kräver foto) även yrken inom industrin där arbetslagstiftningen lägger hinder i vägen, för att nämna några.

[Carpinus]1
7/2/17, 10:54 AM
#55

Muadh Zamzam i föreläsning i församling med  MUCF-bidrag:

"Kvinnan i islam ska täcka sig. Vad vill dom för att vi ska ge kvinnan rättigheter? (…) Det finns värre, ni vet, jag skäms. Ni ser vid hållplatsen, hela Sverige har sett hennes kropp. Jag ska bli stolt, det är min fru. Men vi muslimer är inte sådana (…) Inte vem som helst ska titta våra kvinnor, inte min fru, min mamma, min dotter, min syster i islam. Jag vill inte att någon ska titta på henne."---

"När en tjej är tolv eller tretton år gammal hör hon att om hon täcker sig kommer hon till paradiset. Om hon inte täcker sig kommer hon till helvetet. Det är ju så här det funkar. Ska vi ljuga för henne? Det är bevisat att så är det. (…) Dom skäms inte när de är nakna, eller halvnakna. Varför ska du skämmas när du har niqab. (…) Du ska vara stolt. Du är mycket bättre än dom, du är värd mer än dom. Alla tittar på dom och du vet att där det är billigt tittar alla, i en butik där det är dyrt går ingen in."---

https://timbro.se/smedjan/reportage/sfm-sprider-valdsbejakande-islamism-skattepengar/

Annons:
Fireflies
7/2/17, 1:19 PM
#56

Det -enda- man kan göra för att stoppa den här formen av kvinnoförtryck är att helt enkelt totalförbjuda burka etc enligt lag, eftersom män (och andra kvinnor) då på det sättet inte längre har någon möjlighet att kunna tvinga eller pressa kvinnor att bära det. Det blir ju ett problem för de kvinnor som blivit hjärntvättade att gilla att bära burka, men de får helt enkelt lära sej att anpassa sej, kanske gå i nån form av terapi eller få hjälp om det behövs, eller bara flytta till något annat land där det fortfarande är ok med kvinnoförtryck.

Upp till toppen
Annons: