Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1259 ggr
Vanja
2/12/17, 10:21 PM

12% av utlandsfödda har varit misstänka för brott.

http://www.na.se/opinion/ledare/men-snalla-nan-invandrare-ar-val-aldrig-kriminella

Jag vänder lite på statistiken som han ger ut, och säger då att 12% av utlandsfödda har varit misstänka för brott, medans bara 5% av svenskfödda varit det. 

Jag tycker att det är oroväckande många.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Carmarino
2/12/17, 10:28 PM
#1

Nja, 22 procent blir det väl inte; 100 - 88 = 12, inte 22.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vanja
2/12/17, 10:43 PM
#2

#1  Tack för heads up! 
Mycket pågår i min hjärna nu, uppenbarligen är matematik inte en av dom.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2/12/17, 10:44 PM
#3

#1 Jo då. På den här sajten räknar man så. Då är det sant! 

#0 Tycker du fortfarande att det är oroande många när du fått lite hjälp med matematiken?

Vanja
2/12/17, 10:47 PM
#4

#3 Ja, det tycker jag. 
I den bästa av världar skulle inte en enda människa begå brott, men så fungerar det ju uppenbarligen inte. 
Men ja, 12% är en hög siffra,  med tanke på att de inte är så många. 

Vad skulle du anse vara en hög siffra?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2/12/17, 11:00 PM
#5

#4 Men ja, 12% är en hög siffra,  med tanke på att de inte är så många. 

Nu tänkte du lite fel igen när du räknade. Vad har det med saken att göra hur många de är? 12% av alla med invandrarbakgrund oavsett hur många de är avses här. Liksom 5% av svenskfödda oavsett hur många de är. 

Den procentuella skillnaden tycker jag är helt rimlig. Utlandsfödda har svårare att komma ut på arbetsmarknaden p.g.a. diskriminering bl.a. och att de inte har någon kontaktnät som svenskar samt att de är i större utsträckning socialt utsatta. Då är risken större att de hamnar utanför och hamnar i brottsregistret.

Tjeja
2/12/17, 11:09 PM
#6

Har ni läst artikeln alls egentligen??? Jag tycker att den är väldigt bra och vänder på både siffror och poänger flera ggr. Handlar i slutänden mest om hur man ska kunna bemöta kriminalitet som gömmer sig i olika folkgrupper. De övriga 88% är ju liksom inte kriminella och det är deras vittnen vi måste kunna ge trygghet att vittna liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Loris M
2/12/17, 11:18 PM
#7

#6 Jag har läst och tycker att det är lite roligt hur det vinklas i #0. Då kände jag mig tvungen att kommentera här på sajten fast jag inte gjort det på säkert 1,5 år. Det är precis så här all desinformation uppstår. Någon läser/hör något och sedan anpassar det efter sitt eget tycke och smak och sin egen världsbild. Vad som egentligen står i artikeln blir mindre viktigt. Finns det sedan ett par stycken till som tänker likadant så är karusellen igång.

[Hayabusa]
2/12/17, 11:45 PM
#8

Den undersökning som BRÅ gjorde 2005 är intressant att läsa, men den är 12 år gammal och jag tror aldrig att vi får se en liknande undersökning offentliggjord igen. Inte för allmänheten åtminstone. Kriminalitet ska bekämpas så långt det är möjligt, det är nog de allra flesta eniga om. Ett led i denna bekämpning är, givetvis, att kartlägga situationen i sin helhet exempelvis kriminella gäng.

[Hayabusa]
2/13/17, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Saxat ur den undersökning som BRÅ gjorde 2005:

Tjeja
2/13/17, 5:47 AM
#10

#7 Min fråga var ställd till alla i tråden inklusive #0 som jag håller med om vinklar inlägget på ett sätt som får mig att undra. Rubriken på artikeln är dessutom formulerad med självkritisk ironi. Vilket jag undrar om man förstått när man diskuterar % då poängen med artikeln är något helt annat egentligen än siffrona i sig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2/13/17, 7:36 AM
#11

#10 Ursäkta, men jag förstår inte var den "självkritiska" ironin uppenbarar sig.

Inlägget och rubriken följer snarare den trend som är förhärskande på den här sajten.

Det låter mer som att du gör ett försök att täcka Vanjas blunder.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2/13/17, 7:57 AM
#12

Artikeln som Vanja länkar till är, enligt min mening, inte vad man först kan tyckas tro. Instämmer med Tjeja.

Loris M
2/13/17, 8:08 AM
#13

#10 Jag är medveten om det och håller med att skribenten vänder på perspektivet flera gånger och problematiserar. Det handlar inte om siffror överhuvudtaget. Utan att problemet är mera komplext än så. Vi kan inte utgå ifrån att vi vet hur något/någon är baserat på de få källor vi har tillgång till eller utifrån det vi ser. 

Men det är TS som sätter ramar för vad som ska diskuteras. Hänger hon upp sig på siffror (som dessutom var felaktiga från början) och menar att det är oroväckande då är det svårt att inte kommentera det.

Annons:
[Hayabusa]
2/13/17, 8:12 AM
#14

Sannolikheten att en man är mer våldsbenägen än en kvinna är tämligen välbelagd.

Silvestris
2/13/17, 9:06 AM
#15

Ytterligare ett inlägg utan minsta lilla spår av någon slags analys. Bara att "glömma bort" att ta hänsyn till socioekonomiska faktorer visar vad agendan är eller möjligen, avslöjar författarens kunskapsnivå. Brottsligheten har i alla tider varit högre hos socioekonomiska utsatta grupper. Sedan kan man om man vill bryta ner gruppen invandrare till många grupper för alla invandrare har inte samma bakgrund eller samma socioekonomisk situation. Vi kan även bryta ner gruppen "svenskar" till flera grupper förbi är inte heller lika. Vi kommer se skillnad bla. mellan grupper i olika socioekonomiska skikt där också. Både vad gäller utbildningsnivå, sysselsättningsgrad och brottslighet.

[Hayabusa]
2/13/17, 9:12 AM
#16

#15 Sant, vilket även nämns i artikeln.  Frågan är om någon bör/ska göra en dylik kartläggning?

Silvestris
2/13/17, 10:12 AM
#17

#16 Den stora frågan är vad man ska göra med resultaten. Det är ju ingen nyhet att det ser ut så, ändå ökar klyftorna i samhället. Vi borde på allvar jobba på att minska samhällsklyftorna. Det är liksom ingen idé att visa detta gång på gång så länge inget sker för att åtgärda grundproblematiken.

[Hayabusa]
2/13/17, 10:20 AM
#18

#17 För att åtgärda en situation måste man lokalisera den först. 

Vägen in i det (svenska) samhället är alldeles för brant för delar av  befolkningen. Går det att reducera lutningen utan att samhället, i stort, påverkas negativt? Jag ser ingen konstruktiv lösning/förslag från något politiskt håll.

Vanja
2/13/17, 10:48 AM
#19

#13 Jag har inte satt en ram för vad som ska diskuteras och jag har inte hakat upp mig på siffror, jag låter er diskutera vilt och har valt att inte censurera trots att en del som är skriver inte tillför ett dykt till diskussionen. 

Jag tycker att hela situationen är oroväckande, för precis som skribenten skriver så ser han alla de positiva sidorna med invandringen och polisen ser det negativa. Sen skulle jag väl kanske inte påstå att polisen bara får se de negativa sidor med just invandringen utan att de får se allt de negativa punkt. 
Men ja, de har svårt att integreras och inte blir de lättare med poliser som denne i texten eller med siffror som skribenten utger. 

Jag anser inte att det finns ursäkter för att vara kriminell, jag skiter fullständigt i hur dåligt ställt man har det eller hur bortglömd av samhället man är, man har ändå inte rätt att slå någon annan, råna någon eller stjäla andras saker.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

kamera0710
2/13/17, 10:56 AM
#20

#19 "Jag anser inte att det finns ursäkter för att vara kriminell, jag skiter fullständigt i hur dåligt ställt man har det eller hur bortglömd av samhället man är, man har ändå inte rätt att slå någon annan, råna någon eller stjäla andras saker. "

Kan du svära på att du aldrig någonsin kommer att stjäla något oavsett hur desperat situation du hamnar i?

Annons:
[Hayabusa]
2/13/17, 11:04 AM
#21

Personligt ansvar

Vanja
2/13/17, 11:18 AM
#22

#20 Ja? Dessa brott som mäts är knappast någon som snott en bit bröd på ICA eller ett och annat äpple (Vilket är det enda jag skulle kunna tänka mig att stjäla om jag svalt). Men ja, jag kan lova dig att även om grannen har superfin TV så kommer jag inte att stjäla den, eller hans bil för den delen. Jag kommer heller inte elda upp hans bil av olika anledningar, de finns inte ens på kartan. 

Som #21 skriver, Personligt ansvar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Silvestris
2/13/17, 4:15 PM
#23

#19

Självklart finns det ingen ursäkt att skada andra människor/djur/egendom. Däremot kan man motverka detta om man finner bidragande faktorer. Det har varit känt i decennier att socioekonomisk utsatthet ökar risken för att man faller in i en kriminell bana. Om då vi (samhället) kan minska denna riskfaktor t.ex. genom att skapa ett mer jämlikt samhälle med mindre klyftor kanske vi ska försöka göra det istället för att tjata om det egna ansvaret (som uppenbarligen inte fungerar i den omfattning vi skulle vilja)?

Silvestris
2/13/17, 4:18 PM
#24

#18

Problemet är identifierat sedan decennier tillbaka. Detta till trots görs inte tillräckligt för att åtgärda det. I grund och botten handlar väl det om att mycket vill ha mer. Folk vill hellre ha en extra tusenlapp (eller många om man befinner sig högt upp på löneskalan) i plånboken än att jämna ut klyftorna i samhället. När skatter sänks och trygghetsnätet luckras upp minskar dessutom incitament till att betala skatt. Likaså när skattepengar missbrukas.

[Hayabusa]
2/13/17, 4:53 PM
#25

#24 Situationen är sannolikt mer komplex än så. Sverige är inget lågskatteland. På det stora handlar det om att kunna skapa möjligheter för individer som befinner sig "i början av branten" att ta sig in i ett samhälle likt Sverige. Vilket inte är enkelt. Det säger sig själv att för någon som i relativ hög ålder kommer till Sverige med, för våra förhållande, bristande förutsättningar har ett enormt berg att bestiga. Det blir övermäktigt, helt enkelt. Då är det lätt hänt att den "smala vägen" blir mer attraktiv.

Saxat från Kvp 13.02,2017:

"– Vi uppskattar att det finns tio nätverk i staden som har en våldskapacitet. De har ett antal yngre personer i en svans efter sig och de är extremt våldsbenägna. Det är unga människor som beväpnar sig och som uppträder med en respektlöshet som är helt enorm, säger Stefan Sintéus. 

Nätverken som polisen har ögonen på tjänar stora pengar på kriminell verksamhet, menar Sinteus."

 http://www.expressen.se/kvallsposten/ingen-tillfallighet-att-han-mordades/

Zyperior
2/13/17, 7:02 PM
#26

Men invandring skapar ju inte utsatthet. Det skapar fantastisk mångkultur och vi kommer tjäna massvis av pengar på den. Att påstå något annat är ju rasistiskt..

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

mangemani4
2/13/17, 9:35 PM
#27

brott = pga socialekonomiska problem? är ni verkligen tillräckligt pålästa för att veta att det verkligen är så? isf får ni gärna förklara den ekonomiska krisen under 30 talet, då det stod mycket värre till i landet än vad det gör idag, varför inte taharrush, gruppvåldtäkter, stenkastningar, bildbränder, misshandel, stölder, mord osv osv skedde i samma utsträckning(inte ens i närheten för att vara exakt) då som det gör idag(förutom taharrush som är något helt nytt som kom i samma veva som migrant invandringen) . nej, detta beror på något helt annat. många kulturer med olika syner på saker och ting, där är orsaken, inte att folk har det illa ställt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
kamera0710
2/14/17, 3:57 AM
#28

"nej, detta beror på något helt annat. många kulturer med olika syner på saker och ting, där är orsaken, inte att folk har det illa ställt."

Källa till detta?

Cragan
2/14/17, 6:44 AM
#29

svårlöst problem som inte hjälps av att regeringen valt att inte redovisa alla uppgifter som finns, för som så många redan sagt man kan inte åtgärda något innan man hittar var eller vad som är fel.

och utan all data så är det lätt att man får felaktiga slutsatser och eventuella åtgärder kostar bara pengar helt utan att ha någon verken i bästa fall i värsta kostar massa pengar och förvärrar problemen.

[Hayabusa]
2/25/17, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Saxat från Expressen 25/2-2017

[Hayabusa]
2/25/17, 9:49 AM
#31

Socioekonomiska klyftor är anledningen, sägs det. Säkert, men är det inte så att denna klyfta är något som många nyanlända redan har med sig? Det svenska samhället ska erbjuda möjligheter för individen att minska denna klyfta, men det kräver en (i många fall åtminstone) stor insats från respektive individ. Bara för att någon kan klättra så innebär det att de kan bestiga Himalaya. Börjar de dessutom långt ner vid bergets fot så blir uppgiften så mycket svårare. 

Samhället kan, och gör så, erbjuder verktygen för att minska klyftor men det verkliga jobbet måste var individ göra själv.

Upp till toppen
Annons: