Annons:
Etikettoff-topic
Läst 613 ggr
Loris M
2/13/17, 11:21 AM

De växer snabbare än Isis

Det här är väldigt oroande (tycker jag). Bra så klart att de verkar få bukt med Isis och terorism på nätet, men det verkar som att nazister kan växa sig starkare och sprida hat på nätet utan att det ses som en direkt fara. Dags att skrifta fokus kanske? Eller rikta det åt fler håll?

"The number of white nationalists and self-identified Nazi sympathisers on Twitter have multiplied more than 600 per cent in the last four years, outperforming the so-called Islamic State (Isis) in everything from follower counts to number of daily tweets, a new study found. /…/ These accounts saw a sharp increase in followers, from about 3,500 in 2012 to 22,000 in 2016. The study notes that while Isis stood out for its outreach and recruitment using Twitter since the group’s emergence a few years ago, white nationalist groups have excelled in the medium. 

The report underscores the declining influence of Isis on the social media platform as Twitter continues to crackdown on the Islamist militant group. In August, the company said that it shut down roughly 360,000 accounts for what they saw as promoting terrorism. "

Källa

Även hos oss verkar det hända en hel del. Bombdådet i Göteborg till exempel:

"En 50-årig man med nazistkoppling som misstänks för inblandning i dåden med sprängladdningar i Göteborg har häktats. Även en man i 20-årsåldern har häktats, misstänkt för inblandning i attentatsförsöket vid Lilleby camping."

Källa

Sedan november förra året har tre olika bombincidenter ägt rum runt om i Göteborg. Den första detonerade utanför Syndikalisternas lokaler i Linnéstaden och den andra utanför ett flyktingboende i Västra Frölunda - en ung man fick då splitterskador på hela kroppen och båda benen brutna.Den tredje bomben upptäcktes i tid och detonerade aldrig. Också den var placerad på ett boende för nyanlända - Lilleby Camping i Torslanda./…/ 

Han säger att vi måste se dåden i ljuset av vår egen samtid, där många talar om människor från andra länder som ett problem, och det talas om flyktingar som får vårt system att kollapsa. Det gör att vi hellre ser de här som frånkopplade andra saker som händer i samhället, säger han.

– Jag tror att vi är relativt blinda för våld som utförs av rasistiska eller nazistiska skäl. Därför att vi väljer att se de här som enskilda förövare. Vi ser inte det sammanhang som det ingår i."

Källa

Annons:
Choklad
2/13/17, 11:57 AM
#1

Nazisterna har hållit på länge, flera flera år, men det har inte fått lika stor uppmärksamhet som terrorism mm, så det har antagligen kunnat växa sig starkt.

Men sedan har det väl fått näring av allt hat mellan folkgrupper som har uppstått nu, med olika religionsuppfattningar mm.

Personer som inte riktigt till fullo förstår vad Nazisterna egentligen står för, går med pga av att de är emot invandringen t ex, eller då det är jobbigt med alla konflikter som har uppstått i samhället.

Nazism finns i många av våra religioner, men även där ligger det dolt. 

Alla kan vara rasister, nazister, även  svenskar oftast blir anklagade för det, jag tycker att någon borde förklara och verkligen visa vad det står för egentligen, och då också visa vad terrorism står för och hur det kan uppkomma, även det kan ju uppstå ur vad som helst egentligen.

Rasism, nazism och terrorism, hör ihop tycker jag.

U R us

Vanja
2/13/17, 2:11 PM
#2

#1 Jag håller med dig, Rasism, nazism och terrorism är bara olika former av samma djupa hat.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2/13/17, 2:57 PM
#3

Helene Lööw:

”Mänskligheten har aldrig producerat en dödligare version av sig själv än dem som är övertygade om att de är utvalda att visa mänskligheten vägen till lyckoriket, och för att uppnå detta lyckorike – i dess religiösa eller politiska form – överskrids alla gränser.”

Upp till toppen
Annons: