Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 597 ggr
Vanja
2017-02-14 19:53

införa zoner där kriminella inte får vistas?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1akjK/moderaterna-vill-infora-no-go-zoner-for-kriminella

Moderaterna vill införa no-gozones för kriminella, eller snarare mot kriminella eller människor med "otrygghetsskapande beteende", vad skulle detta innebära egentligen? betyder det att man förr eller senare ska ha bostadsområden där enbart människor som är snälla och laglydiga får bo? Hur många ska få plats där egentligen? Kommer inte alla vilja bo där? Eller iallafall 95% av svenskarna och 88% av utrikesfödda? 

Jag tycker annars att det låter som en otroligt bra idé, jag skulle lätt vilja bo där. Men som förslaget ser ut nu så låter det inte så dumt det heller!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
mangemani4
2017-02-14 20:05
#1

ja bye bye med xxxx antal röster för moderaterna. vet inte  om man ska skratta eller gråta, men det får nog bli skratt åt eländet.

1. tror de på fullaste allvar att de kriminella bryr sig om det? typ som ett barn som blir ställd i skamvrån, "ajja bajja, det var fult gjort, nu får du inte lämna skamvrån", tror de att de kriminella har samma mentalitet och stannar där?

2. varför, istället för att bara sätta plåster efter plåster på det infekterade såret, gör de inget åt grundproblemet,

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[krasnajaluna]
2017-02-14 20:20
#2

Gated communities för rika och kåkstäder för fattiga kanske är vad de vill uppnå? Otroligt dumt förslag. De kriminella kommer inte att bry sig, de är ju kriminella för att de bryter mot lagar. Lol. Ska det alltså anses vara mer ''lagligt'' för dem att vistas på vissa ställen? Kanske är bättre om man faktiskt tar tag i grundproblemet, dvs att få bort själva kriminaliteten? Det skrämmer mig att politiker som ska vara så pålästa om allt och styra vårt land kommer med sådana här förslag medan jag blir dumstämplad för att jag har F i matte. Uppenbarligen krävs inte färdigheter i sunt förnuft och logiskt tänkande om man vill bli politiker.

Helt ärligt känns allt som moderaterna gör nu helt falskt, de vill bara locka till sig röster. Såklart vill de flesta bo i en tryggt område, men man kan ju fatta hur det skulle sluta om en sådan lag skulle införas av Moderaterna.

Vanja
2017-02-14 21:15
#3

#2 Läste någonstans för ett tag sedan att man förutspådde att det i framtiden kommer vara uppdelat, lite som hungergames. Och jag har en känsla av att om det fortsätter så här så kanske de går att uppnå det om det nu är det man siktar på.

Kanske är det så att jag inte oroar mig över detta förlag eftersom jag inte tillhör kåkfararna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

mangemani4
2017-02-14 21:16
#4

nä, för att bli politiker och bli framgångsrik så behöver du inte vara smart. har du de "rätta" åsikterna och ifrågasätter aldrig "godhetens" tänk, så kan du gå hur långt som helst i politiken.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Tjeja
2017-02-15 09:30
#5

Inga krimminwlla akulle bry sig om något sådant förbud ö h t. Det skulle enbart ingjuta falska känslor av trygghet hos några få stackare som inte förstår bättre. 😣

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-02-15 09:31
#6

Hur har utfallet varit i Danmark?

Annons:
[Erinsong]
2017-02-15 13:41
#7

Det här handlar väl mest om att om någon till exempel står utanför en grundskola och säljer knark så vill man kunna förbjuda den att vistas i området. Men det löser ju inget, för då förflyttar sej väl personen bara till något annat ställe och fortsätter där, medan någon annan tar dess plats. Särskilt eftersom det där förbudet visst bara skulle gälla i högst 3 månader. Är ju knappast så att polisen patrullerar förbi dagligen och kollar upp alla som befinner sej i området, heller.

Bästa vore ju helt enkelt om man kunde få de kriminella att sluta vara kriminella på valfritt sätt. Finns mycket som kan förbättras där, för som det fungerar nu så blir ju de flesta bara ännu mer kriminella av att sitta i fängelse och umgås med andra kriminella, och fängelse är inte ens särskilt avskräckande för dem.

Silvestris
2017-02-15 14:25
#8

Varför inte fler poliser ute på gatorna som kan avlägsna dessa kriminella och "störande" personer från området när de missköter sig?

[Hayabusa]
2017-02-15 14:47
#9

#8 Har kanske med lagstiftningen att göra? Många minderåriga fungerar som "budbärare2, som ett exempel.

Silvestris
2017-02-15 16:38
#10

#9 Vad jag vet ger lagen utrymme för att avlägsna störande personer (oavsett ålder) från offentliga platser.

[Hayabusa]
2017-02-15 17:22
#11

#10 Säkert, men jag gissar att polisen i t ex Malmö efterlyser något som ger större konsekvens. 

Saxat från Kvp:

"Men nu handlar det först och främst om att stötta polisen i jakten på våldsverkarna, rensa stan från vapen och upprätta trygghetsskapande mönster, inte minst genom utbyggd kameraövervakning och samverkan mellan myndigheter. Samt se till att skydda dem som har det personliga modet att våga vittna."

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/ygemans-tuffa-linje-gick-hem-i-malmo/

[[eskils_]]
2017-02-15 18:06
#12

#8 Det är nog svårt för polisen att gripa t ex knarklangare på bar gärning. Troligen har de "spanare" som varnar dem om polisen är på väg. Därför kunde ett sådant här förbud vara bra.

Polisen i Malmö är i alla fall positiv, och de borde ju veta vad det handlar om. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmopolisen-positiv-till-zonforbud

Silvestris
2017-02-15 20:05
#13

#12

Men om polisen inte kan ta knarklangarna på bar gärning, hur ska de kunna motivera att dessa personer inte ska få vistas i ett specifikt område? Det måste väl finnas några slags belägg för varför vissa människor portas från ett område, eller?

Annons:
[[eskils_]]
2017-02-15 20:22
#14

#13 Motiveringen är väl att dessa individer bevisligen ägnat sig åt kriminell verksamhet förut, och att den sortens kriminalitet bevisligen förekommit och fortfarande förekommer på den utpekade platsen.

Upp till toppen
Annons: