Annons:
Etikettarbetsmarknad
Läst 1107 ggr
Vanja
2017-02-15 09:03

Uppmärksamma lastbilschaufförer.

http://www.metro.se/artikel/lastbilschauff%C3%B6ren-efter-d%C3%B6dsolyckorna-utan-oss-skulle-sverige-stanna

"Under 2016 var en fjärdedel av de som dog på arbetsplatsen lastbilschaufförer. "

Är detta ett yrke som vi faktiskt borde uppmärksamma mer? Det är ju ett himla liv om sjukvård och äldreomsorg, hur de som jobbar där har dåliga arbetsvillkor låg lön. Och det är befogat, men är lastbilschaufförsyrket något som förbises?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Tjeja
2017-02-15 09:36
#1

Säkerhet på arbetsplatser är givetvis viktigt. Men sjukvårdskollapsen är akut! Inte bara för ladtbilsförare i olyckor utan för alla sjuka och skadade som har behov av svensk sjukvård.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2017-02-15 09:47
#2

För övrigt har jag alltid trott att det var byggarbetare som var mest drabbade av dödsolyckor i sverige.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-02-15 09:56
#3

#2 Stress & hets bland tung trafik har ökat de senaste åren.

Vanja
2017-02-15 10:51
#4

#1 Javisst är sjukvården akut, men borde inte denna fjärdedel uppmärksammas också, det kan inte vara jättekul att jobba som lastbilschaufför när man inte blir uppmärksammad eller ens uppskattad. För dom skribenten skriver, utan alla dessa lastbilsåkare så stannar hela Sverige.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2017-02-15 11:02
#5

Det är närmast komiskt hur många som stör sig på lastbilstrafiken - när de själv är deras egentliga kunder.

Vanja
2017-02-15 11:26
#6

#5 Ja jag håller med dig, jag vet ju själv att jag kan tänka typ "Åh jag som nyss tvättat bilen, jäkla lastbil" eller "Åh nej inte en lastbil här på 100vägen, då får jag ju bara köra i 90" Men när man tänker efter så är det faktiskt inte så jobbigt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Tjeja
2017-02-15 11:49
#7

Att det ena är mer akut än det andra betyder ju inte för den skull att inte det andra med behöver lyftas! Klart chaufförernas situation behöver uppmärksammas också. Men det är inte konstigt att mer akuta saker får mer uppmärksamhet. Vad som däremot kan/bör ifrågasättas och kan upplevas kränkande är när oviktigt nöjesskvaller får mer uppmärksamhet än riktiga behov. Tex varför bryr sig media så himla mycket om att en kändis väntar tvillingar och visar upp sin mage på twitter, när människor över hela världen på ett eller annat sätt lider eller är utsatta för livsfaror?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2017-02-15 11:51
#8

#6 Håller med dig om att de förtjänar mindre skäll och gnäll för sin existens i trafiken! Däremot rättfärdigar deras arbetssituation att en och annan av dem beter sig som praktarschlen i trafiken. Lika lite som alla andra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2017-02-15 12:06
#9

Sedan jag blev påkörd bakifrån av en stadsjeep 2010 har jag känt att jag ibland har svårt att hålla lugnet (=adrenalintillströmning) när det kommer stora lastbilar och ligger någon meter bakom mig i hög hastighet. Tack och lov är det inte ofta det händer utan de flesta chaufförer håller avståndet.

Men visst borde det som tas upp i den länkade artikeln lyftas mer.

Vanja
2017-02-15 12:10
#10

#9 Men då är det helt förståeligt att du känner som du gör angående lastbilar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2017-02-15 14:45
#11

Det kan vara värt att tänka på att lastbilstrafiken inte är ute kör för nöjes skull.

[krasnajaluna]
2017-02-16 00:02
#12

Min pappa kör, särskilt på vintern måste man alltid oroa sig när han ska iväg ut på ishala vägar då de på nyheterna säger till folk att ''stanna hemma'', inte så kul. Jag följde med en gång i snöstorm (inte bra men vädret blev som det blev), vet att det tunga fordonet bara glider och man kan inte styra eller bromsa

Upp till toppen
Annons: