Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1305 ggr
Vanja
2/16/17, 9:13 AM

Självmord ibland flyktingar.

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2017/mangakommunerkannertillsjalvmordsplanerblandensamkommande

Det här är kanske något som vi behöver diskutera, det kan kännas som att hela Sverige prioriterar fel. Vi lägger enorma summor pengar på människor som knappt uppskattar det samtidigt som detta sker i vårat land. Borde inte dessa människor prioriteras mer?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Carpinus]1
2/16/17, 9:27 AM
#1

Det här är ju en tragisk men föga oanad konsekvens av Sveriges flyktingpolitik. Att bara knô in utsatta människor bara för att vara bäst i klassen är inte ansvarstagande utan hänsynslöst. Att underlåta att prioritera  hjälp i närområdena istället för att uppmuntra till självuppryckning av rötterna ger bland annat sådana här konsekvenser, liksom bråk på förläggningar och oro i samhället. Det saknas resurser, såväl ekonomiska som mänskliga att ta hand om alla vi har stuvat in och ansvaret vilar tungt på våra politiker. Det är de som skall känna skam för följderna av den förda flyktingpolitiken, inte "hela Sverige"!

Kollar man bara i våra trådar här så finns det många som anade konsekvenserna redan för flera år sedan - vi kan ta en tråd ur högen. Som det sades då, och i september 2012*: "Det verkar inte finnas någon plan på hur man skall ta hand om flyktingarna och jag tror att det är det som gör att folk har tröttnat. Det är inte bara att ta emot folk. Det måste finnas en plan på hur man skall lösa alla problem som blir."

Heder åt dem som tidigt  såg det politikerna inte såg/inte ville se!

* Edit: Visst kan det ha varit svårt att redan 2012 ana den fulla vidden av den  flyktingström som skulle följa, men analyserna och planeringen har ju släpat hela tiden istället för att anpassas till den rådande situationen och kalkylerade utvecklingen.

Honestyisdead
2/16/17, 9:28 AM
#2

Äh. Dom ska ju vara tacksamma att dom fått komma till vårt fantastiska land. *ironi*

Tycker självklart att det måste göras något. Men förstår att det är svårt. Kan inte ens tänka mig hur det är att se folk man känner sprängas i bitar, förlora sin familj och tvingas fly till ett helt främmande land där du möter rasism.

[Hayabusa]
2/16/17, 9:41 AM
#3

Oerhört tragiskt och samtidigt ett underbetyg till det svenska samhället. Är även detta SD´s fel?

[Carpinus]1
2/16/17, 10:11 AM
#4

Den som vill kan ju inse att varningstecknen och orosmolnen varit välkända sedan tidigare. Här är t.ex. ett utdrag ur en debattartikel från 2007:  "Statistiken över dödsfall bland unga den senaste femårsperioden omfattar 212 självmord, varav 66 bland unga invandrare med uppehållstillstånd. En stor andel av dem var unga flyktingar från krigshärjade länder. Efter att ha utrett hundratals patienter med traumatisk stress är min slutsats att en bidragande orsak vid flyktingarnas självmord är samhällets bemötande, skriver Marcello Ferrada-Noli, doktor i psykiatri och professor i internationell hälsa vid Högskolan i Gävle."--- 

http://www.dn.se/debatt/sjalvmorden-okar-starkt-bland-unga-invandrare/

Tog samhället någon lärdom av den kunskapen? Den kunde ha behövts idag…

mangemani4
2/16/17, 12:59 PM
#5

det är så enormt mycket i landet som måste prioriteras INNAN mer folk kan släppas in och kan tas om hand om. nu är det för sent, nu har vi alla dessa migranter här redan, mer folk än vad landet egentligen kan klara av. det är hela det här "godhets tänkets" fel skulle jag vilja säga, dvs "vi måste ta in och hjälpa så mycket folk vi bara kan, hur dyrt det blir och om landet klarar av det spelar ingen roll, vi pratar ju om människor här och då spelar det ingen roll om vi har råd eller inte", och tja, nu är vi ju där, saker som måste prioriteras kan inte(eller i sossarnas fall, vill inte)  prioriteras för vi har inte råd. allt i sann "godhets" anda, men hur mycket godhet det finns i det här tänket kan ju diskuteras, jag ser då inget gott med att ta in folk i ett land och sedan inte kan ta hand om dem.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Vanja
2/16/17, 2:29 PM
#6

#5 Vad menar du med att det skulle vara försent? 

Jag tror inte alls att det är försent, jag tror helt enkelt att vi behöver vara mer flitiga på att utvisa de utan svenska papper som begår
grova brott så att vi kan lägga mer tid på de som faktiskt vill och behöver hjälp. 
Sverige är ett land med alla förutsättningar för att hjälpa flyende folk till ett bättre liv. Däremot så är vi lite väl naiva och därför släpper in vem som helst som drar en snyfthistoria, och där behöver vi ändra oss. Vi skulle som sagt kunna börja med att skicka tillbaka människor som vantrivs här och som bara vill förstöra, och sedan börja arbeta oss igenom dem hord av människor som vill ha våran hjälp. 
De kanske tar tid och är jobbigt och påfrestande, men omöjligt? Knappast.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
mangemani4
2/16/17, 3:52 PM
#7

försent för att kunna reparera skadan på ett lätt och smidigt sätt. även om sverige blir kvitt denna regeringen och ett parti som nu är redo att göra något åt problemen får makten, så kommer det att ta LÅNG tid, inget som vänder från dåligt till bra under några år.

hade vi haft ett stabilt land i grund och botten, där allt funkade, där de som redan bor här har och får det de behöver för att kunna leva ett bra liv och med tiden successivt tagit emot mer folk i den takt som nya bostäder fanns, jobb fanns, pengar fanns osv osv, så hade landet sett helt annorlunda ut idag. i dagsläget är det kaos, allt fler viktiga verksamheter i kommunerna läggs ned, sjukvård, polis osv är ett skämt. att kunna få allt på fötter igen, på ett lätt och kort sätt, samtidigt som hudfärgs tänkande vänster nissar kommer att motverka åtgärderna in i det sista, ja, det säger sig själv, går det ens.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

mangemani4
2/16/17, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

och så var det det här med att ställa grupper/folk mot varandra…….

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[AnimeV4]
2/16/17, 7:49 PM
#9

Detta är tragiskt, men det är samtidigt vidrigt att det händer något såhär sent, fastän både en massa svenska och utländska människor som bott här länge, kanske sen födseln, tagit livet av sig i stor utsträckning i flera år. Att psykvården är skit är ju inget nytt precis.

Jag håller med om poängen En Arg Blatte Talar på facebook vill få fram:

"Ja, det här gör mig förbannad. Jag har vänner som inte kan få hjälp med anorexia och självmordsdepression för att vården inte erbjuder samtalsterapi. Dom gör helt enkelt inte det. Väntetiden är för lång.

Men ni förväntar er att jag ska tycka synd om ensamkommande ”barn” som inte borde vara här till att börja med? Vart är er sympati för mina vänner? Vart är deras alarm-artiklar i media? Flyktingkrisen i Syrien handlade om syrier, men istället importerade ni afghaner samtidigt som sexbrotten bara råkade ökade drastiskt.

Ni tycker detta är värt att skriva snyftartiklar om när det finns psykiskt sjuka svenskar som bott här hela livet med minst lika illa, om inte värre, psykisk ohälsa som ingen bryr sig om. Snacka om att ställa folk mot folk.

Dra åt helvete skitmedia. Ni förtjänar allt lidande ni skriver om, detsamma för överläkarna i skitartikeln som bara bryr sig om folk med rätt hudfärg.

Feministvänstern med sin koloniala syn på utlänningar ser dom som fattiga outvecklade infödingar som inte kan bättre, och bara känner till ett liv av lidande. Det dom då missar är att en etnisk svensk som råkat ut för olika sorters övergrepp genom hela livet och utvecklat psykiska sjukdomar nog lider minst lika mycket som någon som flytt krig. Men dom skiter ni i.

Ni förtjänar inte folkets röster.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-15/efter-sjalvmorden-bland-ensamkommande--stark-barnpsykiatrin?utm_source=tw&utm_term=2017-02-15T07%3A14%3A06+01%3A00&utm_medium=list-bottom"

https://www.facebook.com/EnArgBlatteTalar/?fref=ts

Tillägger också att jag inte är emot invandring om det är den bästa lösningen för flest människor och sker på ett ansvarsfullt vis, vilket det inte gjort hittills. Punkt.

Jag vill minnas att alla källor om att "barnen" inte är barn och att Sverige inte vet ett dugg om x antal flyktingar som kommer hit ligger på "rasistiska" sidor, så tyvärr kan jag inte länka. Om källkritik, för övrigt: https://www.youtube.com/watch?v=JlakwT8DghQ

Vanja
2/16/17, 10:40 PM
#10

#9 Ja, det har länge varit ett problem att människor väljer att avsluta sitt liv, av en eller annan anledning. En vän till mig valde att avsluta sitt liv så sent som för två veckor sedan, och ja, han var ytterst Svensk. Men det är inte poängen med mitt inlägg alls. 

Här läser vi i tidningen  om bilbränder, slagsmål, vandalisering och "skäggbarn", då är det klart att vi på ett eller annat sätt blir påverkade av detta. Medans de finns många flyktingar som faktiskt behöver våran hjälp, och vad gör vi åt saken? Skriver ett inlägg om hur hemskt det är att behöva hjälpa dom eftersom vi själva inte får någon hjälp? 
Ja, det systemet är fuckedup! Men om alla skulle resonera som så att man inte ska hjälpa andra om man inte blir hjälpt själv (Eller att ens vänner får hjälp) så kommer hela systemet fallera ganska snabbt.
Och sen får jag väl säga att att ha bulimi eller anorexi är tufft, men det är självklart för mig att det prioriteras bort i jämförelse med en 14årig pojke som blivit våldtagen sedan han var fyra och har sett både sin mamma och sin pappa i blodiga högar på marken. Vården går som sagt på knäna, de måste prioritera och då kanske det självklara valet är att hjälpa de med grövst problem. 
Någon måste någonstans börja reda utan den här tvinnade tovan som genomströmmar hela Sverige.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

mangemani4
2/17/17, 12:14 AM
#11

skulle hellre vilja säga att om man skulle hjälpa alla andra, så skulle allt fallera, speciellt om folk som nu vill hjälpa löper risken att inte kunna hjälpa. hade landet haft oändligt mycket pengar, så skulle det tänket kanske funka, men nu har landet inte det, vi får tom ta lån för att "klara" oss, med denna mängd folk som vi nu har i landet så har vi inte råd att både hjälpa de som bor här och de som nyligen har kommit hit och folk som är på väg hit, det gäller att välja och det är här som jag tycker regeringen och den förra regeringen helt fuckar sig och prioriterar helt fel. först ska det som behöver repareras och fixas till prioriteras(så att vi i över huvud taget ska kunna hjälpa någon) och SEN, när allt är stabilt, DÅ är det dags att börja tänka på att ta in folk och hjälpa andra. det som sker nu i landet är en omvänd handling och det tycker jag är helt galet, sjukt och fel.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Vanja
2/17/17, 9:58 AM
#12

#11 Alltså du har verkligen fastnat i vad du anser har varit ett problem så pass hårt att du inte ens längre försöker att se lösningar. 
Och jag måste tillägga att vi har visst råd. Vi är så jävla högt priveligerade att vi inte ser det själva, men vi har råd, vi vill bara hellre lägga pengarna på oss själva. Vi köper hellre något för våra pengar än att skänka bort dom. 
Nu tror inte jag att det är en lösning att skänka bort sina pengar, men jag säger ändå att vi är egoistiska. Jag är också det, jämt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

mangemani4
2/17/17, 12:00 PM
#13

jodå, jag ser lösningar och den är mycket enkel, skillnaden mellan dig och mig är, du vill inte erkänna att det är så.

om vi nu har råd, varför tar vi då lån? varför ser det då ut som det gör i landet? varför läggs viktiga verksamheter ned i mer och mer kommuner? varför är välfärden nästan helt ut holkad?  varför är det bostadsbrist, varför byggs inte mer? varför har vissa grupper, typ pensionärer, det så illa ställt? och mycket mera. om vi nu skulle ha haft råd så skulle det finnas pengar så det räckte till allt så att allt kunde funka riktigt plus samtidigt ta emot så mycket folk som vi nu gör.

men snälla nån, jag pratar väl för sjutton inte om våra privata pengar, varför i hela friden skulle jag(eller någon) vilja skänka bort de löner vi får för att kunna överleva, till eländet? det är nog illa att regeringen prioriterar våra skattepengar fel(och i dagsläget har sverige världens högsta skatter), ska vi också lägga ut privata pengar på eländet? nu får du väl ta och ge dig.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[krasnajaluna]
2/17/17, 5:04 PM
#14

Ja så gick det med den ''humana flyktingpolitiken''. Först låter man så många komma att de måste sova ute på gatan mitt i vintern (2015) och sedan kan man inte ta hand om alla som man tagit ansvar för. Låter väldigt inhumant. Man kan inte vara bäst i allt.

Och #12, vill bara upplysa om att många, såväl svenskar som invandrare är i svenska mått ekonomiskt utsatta idag. Såklart inte lika illa som de miljarder som är fattigare men  det är fel att kalla oss alla privilegierade bara för att vi bor i Sverige. Jag känner mig i alla fall inte särskilt privilegierad och det blir en automatisk ''konkurrenskänsla'' med alla som kommer hit, tyvärr är det så och jag tror knappast att jag är ensam om det. Det är bara de som sitter tryggt i sin värdefulla bostad som inte behöver bry sig, än i alla fall…

mangemani4
2/17/17, 5:19 PM
#15

privilegierad är knappast rätt ord, inte den känslan jag får att jag är, inte heller så gott som hela det svenska samhället(efter det man hört och sett) med få undantag. enda känslan jag får är att vi som bor här ska få lida tack vare politikernas farliga experiment, deras oansvariga invandringspolitik och deras "godhets" tänk.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[AnimeV4]
2/17/17, 5:48 PM
#16

Om denna stämmer så.. http://www.statsskuld.com/

Vanja
2/17/17, 9:58 PM
#17

#13 Vad är det för lösning  som är mycket enkel då?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

mangemani4
2/17/17, 11:26 PM
#18

1. minska ned invandringen rejält. 2.minska ned antal folk i landet till en nivå som landet har råd med, vi kan börja med de brottsliga invandrarna och de som inte har någon rätt att vara här och sen, även om det låter hårt, men måste göras, utvisa de som kom sist in i landet.

det låser upp en hel del pengar, pengar som sedan kan användas för att reparera, fixa till saker och ting, betala av lån osv. detta är en LÅNG process och kommer att ta ofantligt många år innan det ens har börjat att stabiliserats lite och kräver rätt regering vid makten, men när det väl har stabiliserats, då kan vi börja välkomna folk in i landet igen och ta det jäkligt försiktigt med hur många vi tar in med tiden.

ja jag vet "rasist, fascist, islamofob, hur kan han säga något sådant,, buhu buhu", jag vet, ja det låter hårt och det är det, men det är något som måste göras, något som egentligen skulle ha gjorts för länge sedan, eller tom tänkts på innan det hela började att snöbolla, men jag utgår från nuet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Tjeja
2/19/17, 11:09 PM
#19

Alltså.. det spelar ju ingen roll hur mycket pengar man har att ge när det ändå inte finns resurser att husera alla som vill bo här. Det finns inte material, byggjobbare eller pengar heller för den delen att förse landet med dessa saker fort nog för att hjälpa så många på en och samma gång.

Då blir det ju inget bra i alla fall när man tar emot fler än man kan ge ett bra och värdigt mottagande.  Meningen är ju att flyktingar som kommer skall få ett värdigare liv här än de lämnade bakom sig i kriget. Men tar man livet av sig här är det en tydlig indikation på att livskvalitén de upplever här är mycket sämre.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
2/20/17, 12:38 AM
#20

#19 Och för att inte tala om sjukvård, skola och äldrevården..😕

Annons:
mangemani4
2/20/17, 12:48 AM
#21

som sagt, det är mycket som måste repareras och fixas innan en fortsätt invandring kan ske och till det krävs pengar och mycket tid till att läka, det är inget som kommer att hända på en kort tid, även med rätt regering vid makten, det kommer att ta tid. men som det ser ut idag och hur det kommer att fortsätta, så händer ingenting, mer än att allt kommer att bli allt sämre och sämre.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
1/4/18, 10:22 AM
#22

"Larmet inkom till SOS vid 09.50 på torsdagen. Polis och räddningstjänst har åkt till Migrationsverkets lokaler i Sundbyberg i norra Stockholm efter att en man tänt eld på sig själv. 

– En person ska ha hällt en brännbar vätska över sig och tänt eld på sig själv där utanför Migrationsverket, säger Johan Winsnes, ledningsoperatör vid Storstockholms brandförsvar."---

                                                                                    .

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/person-har-tant-eld-pa-sig-utanfor-migrationsverket-/

                                                                                                                        .

Personen har förts till sjukhus, skadeläget oklart. Heller ännu inga uppgifter om orsaken till handlingen.

Upp till toppen
Annons: