Annons:
Etikettarbetsmarknad
Läst 1496 ggr
Vanja
3/6/17, 8:42 AM

Vad tycker ni om apoteken?

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/Xmd8n/apotek-ska-inte-sko-sig-pa-sjuka

Sedan apotekmonopolet avvecklades 2009 så har priserna på medicin stigit. Är detta rättvist? Att någon sitter och tjänar massor med pengar på att du har blivit sjuk eller att din farfar måste ha blodförtunnande?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Herveaux
3/6/17, 9:05 AM
#1

Min man jobbar som registrator på Läkemedelsverket. Han har berättat om en strid ström av inkommande post och samtal gällande apoteken sen monopolet försvann.
Så det finns ett stort missnöje, både vad gäller priserna och servicen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

AnnaFagerell
3/6/17, 9:12 AM
#2

Eftersom vi i Sverige har det lyxigt med läkemedelsförsäljning och sjukförsäkring samt gratis läkemedel till barn så tycker jag vi ska vara nöjda. Räcker man flyttar till dk så märker man stora skillnader. Har själv varit sjuk sen jag var 16, (37) tar mkt mediciner och mina barn är och har varit mkt sjuka och det har gått mkt pengar genom åren men jag är ändå glad jag bor i Sverige

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Herveaux
3/6/17, 9:17 AM
#3

#2 Jag tycker absolut inte vi ska nöja oss för att vi råkar ha det bättre än andra länder. Bra kan alltid bli bättre.

I den länkade artikeln står det tex om en prisjämförelsesajt för läkemedel.
Så simpelt, men skulle göra så stor nytta!
Apotekskedjorna är inte direkt några verksamheter som går på knäna om dom måste sänka sina priser för att inte tappa kunderna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
3/6/17, 9:45 AM
#4

De är ju rent dumma om de fortsätter ha så höga priser, alla kan ju beställa receptfritt på internet. Tror det kommer att ändras. Nu erbjuder t.o.m. Apotea att kunna få hem receptföreskrivna läkemedel via posten. Det får ju inte vara akut då!
Jag gillar tillgängligheten!
För 20 år sedan kunde du vara tvungen att jaga omkring sjuk själv eller med sjuka barn för att hitta det enda jouröppna apoteket. Nu kan du bara svänga förbi ditt närmsta apotek åtminstone till 7 på kvällen och 7 dar i  veckan.

landsbygdsbo
3/6/17, 9:46 AM
#5

Tidigare hade jag 4 apotek inom 2 mil. Dessa hade öppet0930 -1800(0930-1300 lör och stängt sön)

Nu idag har jag 4 apotek inom 2 mil. ett av dessa har öppet 0900 till 2200(öppet alla dagar)

Så tillgänglighet och service har klar förbättrats. Till en viss kostnad naturligtvis.

#0 skriver "Att någon sitter och tjänar massor med pengar på att du har blivit sjuk eller att din farfar måste ha blodförtunnande? "  Hur menar du egentligen? Ska folk som arbetar med tillverkning, utveckling o försäljning av medicin o sjukvårdmateriel göra det gratis? Det måste tjänas pengar på dessa produkter, hur ska annars nya utvecklas?

Som föregående talare säger så har vi ju tillgång till "säkra" nättjänster så att plocka ut ohemult höga priser går väl knappast att göra längre.

lordgortor
3/6/17, 1:17 PM
#6

Det var nog inte bättre förr, men det är värre nu.

Annons:
landsbygdsbo
3/6/17, 4:49 PM
#7

#6 så har di gamle sagt i alla tider….

Silvestris
3/6/17, 4:52 PM
#8

Ser både för- och nackdelar. När det gäller vissa produkter/läkemedel är det svårare att få tag i dem idag än tidigare och jag kan få gå till 3-4 (eller fler) apotek innan jag får tag i det jag behöver. Tidigare fanns liksom allt alltid hos det lokala apoteket. På sina håll finns det heller inga apotek eftersom de inte drar in tillräckligt mycket pengar vilket ju är ett problem för de som bor i området (främst glesbygd). För mig som bor i storstadsområde finns det ju alltid något apotek som har öppet så tillgängligheten till apotek är bättre, men inte nödvändigtvis till de produkter/läkemedel jag behöver.

lordgortor
3/6/17, 4:58 PM
#9

#7 Nej man sade att det var bättre förr. Vad beträffar den sk apoteksreformen så få man hoppas den inte var så tvivelaktig som när man sålde ut delar av bilprovningen.

annia1
3/6/17, 11:47 PM
#10

Ni som försvarar apotekens priser. Har ni läst artikeln eller bara läst det som står här på sajten.

Bland en del receptfria mediciner kan det skilja 70 % mellan dyraste och billigaste apotek. Jag kan inte tycka annat än det mer är åt ockerhållet. Fast visst har man råd så spelar det väl ingen roll, men är man sjuk eller äldre så inte alltid man så mycket pengar att röra sig med.

Sen det där som några skriver om tillgängligheten. Ja det beror nog på vart man bor. Här är inte mer tillgängligt än det var förut. Vi har fortfarande bara ett apotek på orten och det är samma öppettider som förut (mån - fre öppet till 18, lördagar öppet till 13). Vill man till ett apotek som är öppet senare eller på en söndag så får man åka minst 5 mil.

Det med att en del inte ens skriver ut priset på nätet, för mig är det en varningsflagga att det apoteket har dyrare varor.

Och när det gäller vårat apotek så är det sämre utbud än det var förut. Så här är det så att det var bättre förut. 

Vi har fortfarande två apotek till inom 2 mils radie, men det är samma där med som här med öppettider och utbud.

Så enda är väl att man får leta reda på nåt på nätet, men det får man ju inte hem direkt utan man får vänta åtminstone till närmaste vardag.

.

landsbygdsbo
3/7/17, 9:46 AM
#11

Men när folk klagar på att apoteken inte har receptbelagd medicin på lager.

Så är det frapperande ofta det är folk som under en längre tid använt dessa preparat. Varför då inte lite framförhållning? samtidigt som man hämtar ett paket/burk så kan man väl beställa hem nästa till om ex en månad?

Kan väl inte vara så besvärligt?

[Hayabusa]
3/7/17, 9:59 AM
#12

#11 Nej, det är inte besvärligt. En närstående använder en del "udda" preparat (sedan många år tillbaka), men jag måste säga att apoteken varit väldigt tillmötesgående. De har, i de allra flesta fall, försökt lagerhålla efter behov så att säga.

landsbygdsbo
3/7/17, 11:43 AM
#13

#12 det är mitt intryck också. Vanliga receptbelagda värktabletter har ju 09-22 öppna på lager så ;)

Annons:
AnnaFagerell
3/7/17, 2:11 PM
#14

#10 har aldrig jämfört priserna. Går dit jag alltid gått å hur deras priser är vet jag inte men eftersom jag kommer upp i högkostnadsskydd varje år kan priserna för mig kvitta. Jag får betala lika mkt oavsett, bara tiden som avgör hur fort jag når dit.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

annia1
3/7/17, 2:40 PM
#15

Jag har aldrig hört talas om att man får/kan beställa hem av sin medicin så att den finns i förväg nästa gång man ska hämta. Ska fråga på mitt apotek om det faktiskt går att göra så för mina mediciner kan jag ibland få vänta på för de har tagit slut. 

Mitt apotek och det gäller nog de flesta har så att saker som säljs (oavsett om det är recept eller receptfritt) ligger på automatisk beställning så när det når en viss nivå så beställs det hem utan att personalen behöver göra nåt. Och det gäller även udda mediciner att de läggs in på automatisk beställning. Fast det betyder också att ibland hinner det ta slut innan nästa omgång hinner hem. 

Om man kommer upp i högkostnadsskydd så nej då spelar priset ingen roll, men det är många som inte kommer upp i det plus att det gäller inte receptfritt.

.

Silvestris
3/7/17, 4:23 PM
#16

#15

Fast när man har kommit upp i högkostnadsskyddnivå är det "någon annan" (dvs. skattebetalarna) som betalar, så priset spelar roll även på receptbelagda läkemedel även fast det inte drabbar just den enskilda individen. Det är väl också en av anledningarna till att apotekspersonalen ska byta ut läkemedel till billigare varianter (när möjligt).

landsbygdsbo
3/7/17, 4:40 PM
#17

#16

" Det är väl också en av anledningarna till att apotekspersonalen ska byta ut läkemedel till billigare varianter" är väl rätt tveksamt..att inte lämna ut det läkaren föreskriver….

Herveaux
3/7/17, 4:42 PM
#18

#17 Jag har fått billigare varianter av utskrivna mediciner, det är ju samma aktiva substans i båda preparaten, men olika tillverkare med olika prislappar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

landsbygdsbo
3/7/17, 5:10 PM
#19

#18 jo jag är på det klara med det. Men principen att en apotekare ska ändra i en läkares recept är en aning tveksamt i mina ögon. Jag förstår naturligtvis att det görs för att spara pengar men rent principiellt skär det sig lite…

Herveaux
3/7/17, 5:44 PM
#20

#19 "Utbytbara läkemedel är läkemedel som kan bytas mot varandra på apotek utan ett beslut av den som förskrivit läkemedlet. Utbyte av läkemedel på apotek regleras i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och innebär att det förskrivna läkemedlet ska bytas ut mot det billigaste, likvärdiga läkemedlet som finns tillgängligt på det enskilda apoteket. Om förskrivaren anser att det finns medicinska skäl kan han/hon motsätta sig att läkemedlet byts ut genom att på receptet signera en särskild ruta. Patienten kan också välja att få det läkemedel som doktorn förskrivit, men merkostnaden räknas då inte in i läkemedelsförmånen." Källa

Apotekaren ändrar ju inte direkt något eftersom patienten får samma substans bara av ett annat märke och patienten kan spara lite pengar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
landsbygdsbo
3/7/17, 7:40 PM
#21

Jo jag är som sagt medveten om vilka fakta o regler som gäller. Men jag är av den åsikten att endast den läkare som skrivit ut medel ska få ändra medel.

Kan bero på att jag genom min utlandsvistelse blivit bortskämd med en o samma läkare under många år. Och här i Sverige byter man ju läkare oftare än man byter kalsonger. Och då försvinner ju den individuella kunskapen om patienten och då är det ju inte lika individanpassad medicin som skrivs ut så…..

AnnaFagerell
3/7/17, 8:04 PM
#22

#15 så gör jag med mina mediciner. Dom har en bevakningslista å beställer till mig innan mitt är slut. Apotekaren byter inte ut läkarens recept. Viktigt att förstå detta! De väljer bara läkemedel av billigare företag, samma medicin. Men vill man som kund inte det behöver man inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
3/7/17, 8:21 PM
#23

Som kund kan du alltid protestera, men du kan också betänka att orsaken till att en läkare skriver ut ett visst märke av en medicin är ofta att läkaren försetts med block, pennor och andra fina saker med läkemedelsföretagets logga på. Dessa saker har hen fått på en konferens/middag/kurs anordnad av läkemedelsföretaget.

Fråga din läkare nästa gång du får medicin utskrivet varför läkaren skriver ut just det märket.

landsbygdsbo
3/7/17, 11:04 PM
#24

#23

Det är jag också medveten om.

Men det uppstår ju en liten intressant situation.

Läkaren skriver ut medikament A

Apoteket skriver ut det billigare men enligt lista likvärdiga preparatet B

Patienten får en allergisk reaktion och dör.

Vem bär ansvaret?

Läkaren går ju fri, han har ju inte skrivit ut det som förorsakade dödsfallet.

Apotekaren? vete tusan…men skulle kunna blir en knivig historia…

Sindri
3/7/17, 11:29 PM
#25

Varför skulle patienten dö?
Alla läkemedel innehåller en aktiv substans som skall göra verkan.

Ta t ex Benzydaminklorid (Andolex) som är lokalabedövande och antiinflammatoriskt.

Det finns som munspray, tabletter, munsköljning.
F.n. finns preparat med Benzydaminklorid från två olika tillverkare. Vad skulle gör att man dör av den ena tillverkarens preparat?

Om en patient dör av ett läkemedel så är det oftast av den aktiva substansen, och den är ju densamma för alla preparaten.

[Blue_Lugia]
3/7/17, 11:41 PM
#26

Det här blivit vanligt att mina ögondroppar inte finns i lager när jag ska hämta ut dom. Dom måste beställas. Som tur är här vi två Apotek i stan…

Silvestris
3/8/17, 7:50 AM
#27

#24

Det låter långsökt att en person skulle dö pga. anafylaktisk chock för att hen fått billigare generika. Ansvarsfrågan är väl avhängig den enskilda situationen. Om allergin bakom reaktionen är känd av läkaren bör hen ange att läkemedlet inte får bytas ut. Patienten ifråga har också ett ansvar att dubbelkolla vad läkemedlet innehåller innan hen tar det.

Är allergin okänd är det ju ingens fel utan en tragisk olycka.

Annons:
AnnaFagerell
3/8/17, 8:22 AM
#28

#24 eftersom pat skulle dö av medicin nr 1 också så bär ingen ansvaret. Det är som om du skulle påstå att mjölk från arla och mjölk från Skånemejerier inte är samma mjölk. Lägg ner.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

landsbygdsbo
3/8/17, 10:57 AM
#29

#28 Det är ju inte säkert, eftersom medikamenter är olika (patent) så…..

Hennes läkare skriver ut ett preparat.

Det är vad han anser att hon ska ta och det tar han ansvar för.

Om någon ändrar det så bär ju denne ansvaret i stället.

Men oftast är det ju så att det handlar om "gamla" preparat där patent gått ut.

Men ta två olika drinkar.

Den bärande substansen är alkohol och vatten.

Om du beställer en GT (4cl gin)

och istället får en

Cuba libre (4cl rom)

Så? 😉

Herveaux
3/8/17, 11:37 AM
#30

#29 Din jämförelse fungerar inte eftersom det är två olika "aktiva substanser" i drinkarna, gin och rom har inte samma sammansättning.
i utbytbara mediciner är den aktiva substansen densamma.

Om du läser länken i #20 så står där bl a:

_"För att läkemedel ska vara utbytbara måste ett antal kriterier vara uppfyllda.
De viktigaste är att läkemedlen ska:
innehålla samma aktiva beståndsdel(ar) (olika saltformer kan dock accepteras)
innehålla samma mängder av aktiva beståndsdelar
ha samma läkemedelsform (vissa undantag finns, vanliga kapslar och tabletter är utbytbara)
vara bioekvivavlenta/terpeutiskt ekvivalenta"

_Återigen, märke och prislapp är olika. Den aktiva substansen är densamma.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

landsbygdsbo
3/8/17, 11:48 AM
#31

#30 sorry att påpeka det, men i de båda drinkarna är den aktiva substansen densamma…alkohol. Allt annat är smak , färg och konsistensbärare.

Allergier för de olika  smak, färg och konsistensbärarna kan förekomma.

I medikament kan du ha samma aktiva substans. Men olika smak, färg o konsistensgivare.

Vilket kan öppna för de problem jag pekar på.

AnnaFagerell
3/8/17, 11:59 AM
#32

Eftersom Läkemedelsverket bestämt vilka läkemedel som är utbytbara och mot vilket annat läkemedel så finns det inget att gäll över här! Skulle någon mot förmodan inte tåla ett byte kan läkaren skriva detta i receptet, att man inte ska byta. Förstår inte varför man måste tjafsa. Vill man som pat inte byta är det bara att säga det på Apoteket och då betala mellanskillnaden själv.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Herveaux
3/8/17, 12:10 PM
#33

Jag känner mig som en repig skiva…

Om du läser länken i #20 så står där bl a:

"Även om utbytbara läkemedel är likvärdiga motsvarigheter, så kan det finnas skillnader dem emellan. Ofta skiljer de sig från varandra när det gäller vilka hjälpämnen som ingår. Det betyder att om man är allergiska mot något av dessa hjälpämnen bör den förskrivande läkaren välja att skriva ut ett läkemedel som inte innehåller detta hjälpämne samt signera receptet så att det inte byts ut. Även utseende (form, färg, prägling) skiljer sig vanligen åt."


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
3/8/17, 12:21 PM
#34

För att testa så bad jag en gång om att få exakt det läkaren skrivit på receptet, och då fick jag veta att den sorten kostade ungefär 10 gånger så mycket som de tabletter apoteket bytte till.

Hade inte lust att betala runt 800 kronor för något som jag kunde få för drygt 80 kronor, så därför valde jag den likvärdiga medicinen. Märkte ingen skillnad. Vet dock att det finns patienten som är höggradigt känslig mot någon substans, men då brukar också läkaren skriva att medicinen inte får bytas mot någon likvärdig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
AnnaFagerell
3/8/17, 12:30 PM
#35

#34 jag frågar ofta vad som skiljer å ofta handlar det om 1-30kr så brukar inte vara så mkt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Carmarino
3/8/17, 1:29 PM
#36

#35 Det var ungefär vad jag trodde också, men i det fall jag berättar om så var det en extrem skillnad. Trodde först att jag hört fel, men det hade jag inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

landsbygdsbo
3/8/17, 3:25 PM
#37

#33 Jag skrev redan från början att jag är fullt på det klara med varför det görs.

Och lade då som nu till, att rent principiellt är det en aning skumt att en läkares ordination kan ändras av en apotekare….

Herveaux
3/8/17, 3:36 PM
#38

#37 Apotekaren ändrar ingenting. "Same shit - different name". And price.
Nu ger jag upp. 😴


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
3/8/17, 5:44 PM
#39

Apoteken ändrar inte ordination. Läkaren har förskrivit ett läkemedel som innehåller, säg paracetamol. Om sedan patienten får alvedon eller panodil är väl helt ointressant. Patienten får sin förskrivna dos av paracetamol.

Förr i världen skrev läkarna ut det aktiva ämnet och apotekaren gjorde piller av det. En del apotekare kanske gjorde runda piller och en del avlånga. Spela roll?

Är det inte bra att vi fått en regel som säger att vi skall spara på våra skattepengar? Läkemedelsföretagen kan ju annars ta ut precis vilka priser som helst.

landsbygdsbo
3/8/17, 7:24 PM
#40

#39 jag citerar dig " Läkaren har förskrivit ett läkemedel som innehåller, säg paracetamol"

Hade han skrivit ut paracetamol och mängden hade det ju varit en annan sak

Och ja, jag är medveten om varför det hela görs.

Och samtidigt som staten dvs vi sparar pengar så öppnar det hela för en principdiskussion, vilket flera inte verka vara medvetna om….

Sindri
3/8/17, 8:48 PM
#41

Nej, men ingen annan än du ser några problem. Vilken princip? Det handlar INTE om att byta ut ett läkemedel, d.v.s. den aktiva substansen. Det handlar om att välja hur den substansen är förpackad. Ingenting annat.

Vad exakt tycker du är fel? Att inte ett visst läkemedelsbolag som gett läkaren presenter och resor får sälja sitt något dyrare läkemedel?

Annons:
annia1
3/9/17, 3:17 AM
#42

Var med mamma till apoteket idag och passade på att snabbt fråga om det där med att beställa i förväg. Jo det går, men det berodde lite på hur långt i förväg man vill beställa. Dom tyckte det var bättre om man ringde några dar innan man tänkt hämta och gjorde beställningen över telefon.

.

annia1
3/9/17, 3:19 AM
#43

#40 jag förstår inte. Det läkaren skriver ut är ju paracetamol och mängden och det är ju det du får även om apoteket byter ut mot ett annat namn. Så det spelar ju ingen roll om det står a, b eller c på förpackningen.

När du går till en läkare så ställer läkaren diagnos och bestämmer vad man behöver för medicin. Innan hen skriver ut medicin så brukar dom fråga om man är allergisk mot nåt. Är svaret ja så måste dom titta på de utfyllnadsämnen som finns i läkemedlet. Om svaret är nej så kan läkaren skriva ut vilket namn som helst av dom olika namnen som har substansen. Hur dom väljer vet jag inte, kanske tar första i bokstavsordning eller tar ett känt namn. Utfyllnadsämnen är just det bara utfyllnad och har ingen som helst påverkan på den sjukdom du fått läkemedlet mot. Så enda läkaren är intresserad av är den aktiva substansen och det är den man får.

Jag har svårt att tro att det finns en enda läkare som bryr sig om ett läkemedel heter a, b eller c så länge de innehåller den substans och mängd de skrivit ut.  Och därmed så bryr dom sig inte heller om om apoteken byter ut dom.

Så för dom flesta så funkar det alldeles utmärkt att få medicinen utbytt till ett annat namn.

.

Upp till toppen
Annons: