Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 553 ggr
[Hayabusa]
2017-03-07 10:03

Kvinnor & löner

Hur mycket mindre tjänar egentligen kvinnor än män?

"3,6 miljoner. Så mycket mindre tjänar en kvinna än en man under ett arbetsliv.

Det är en siffra som ofta används som ett exempel på den ojämställdhet som finns i vårt samhälle.

Men hur har man kommit fram till just den siffran? Vad består den egentligen av?"

En, enligt min mening, läsvärd artikel:

http://www.hd.se/2017-03-07/36-miljoner-eller-700-000

Annons:
Gronstedt
2017-03-07 10:21
#1

Kom man på det nu? 

Det har väl hela tiden varit tydligt redovisat att siffran är beräknad utifrån att kvinnor oftare (mer eller mindre frivilligt) arbetar deltid och oftare (mer eller mindre frivilligt) arbetar färre år under sitt liv, liksom att kvinnodominerade branscher ofta är lägre betalda än mansdominerade, samt att kvinnors timmar på jobbet mer sällan räknas som arbetstid, eftersom kvinnor oftare (mer eller mindre frivilligt) har delade turer/pass och kvinnor oftare (mer eller mindre frivilligt) måste ägna delar av sin fritid åt att arbeta gratis åt samhället för att sköta om barn/gamla/sjuka som inte får den samhällsservice de har rätt till. 

Den anger helt enkelt hur mycket mindre genomsnittskvinnan tjänar än genomsnittsmannen på grund av dessa faktorer OCH den mer slentrianmässiga löneskillnaden. Det är inte direkt något stort avslöjande att påpeka det.

[Hayabusa]
2017-03-07 10:30
#2

#1 Nej, det gjorde "man" inte. Inte heller är det några nya rön, men det som jag tycker skiljer är att artikeln belyser ämnet från olika vinklar. Det brukar vara från den ena eller den andra. 

I dessa tider kan det, ju, vara passande att visa att Sverige aldrig varit bättre än nu :)

[krasnajaluna]
2017-03-07 16:55
#3

Helt ärligt är det väl ändå rätt naturligt att modern är lite mer benägen att vara hemma med sitt barn, som jag gissar att mycket av detta ''problem'' beror på? Vi har byggt upp ett så konstgjort samhälle men detta finns ju ändå kvar, samt att barnet har ett extra stort närhetsbehov till just mamman, det är liksom biologiskt. Annars, att lika arbete inte ger lika lön, är såklart ett problem.

Artikeln verkar vara en låst artikel, i alla fall för mig.

[Hayabusa]
2017-03-07 17:01
#4

#3 Japp - dessvärre låst, men det var den inte när jag skrev inlägget. Lite trist, men jag kan nog jaga rätt på den om intresse finnes.

Carmarino
2017-03-07 17:07
#5

#4 Helsingborgs Dagblad gör tyvärr ofta så - har artiklarna öppna ett tag, och sedan låses de. Väldigt irriterande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mangemani4
2017-03-07 21:13
#6

har inget med jämställdhet att göra.

kvinnor väljer lågavlönade jobb då att kämpa för att uppnå högre är för jobbigt, kvinnor väljer att stanna hemma med barn, kvinnor väljer att att sluta på jobb oftare än män, kvinnor är sjuka mer osv osv osv, i det stora hela så är det pga deras val, inte att de diskrimineras. alla kvinnor har alla möjligheter i världen att bli hur framgångsrika som helst, men då gäller det att kämpa och göra uppoffringar, precis det som alla måste göra, män som normala kvinnor, för att uppnå och det är här det brister för de kvinnor som nu skriker att det beror på att det inte är jämställt, de som vill ha kvotering, dvs feministerna. normala kvinnor vet vad som krävs och vad som måste göras och kämpar för att nå dit.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-07 23:07
#7

#6  Idag har killar på samma jobb som kvinnor ofta högre lön.

Att kvinnor inte har höglönejobb i samma utsträckning lär ändras eftersom den kvinnliga dominansen på högskolorna är klar.

Silvestris
2017-03-08 07:56
#8

#7

Det skulle man ju önska men tyvärr tenderar tidigare mansdominerade högstatusyrken att få lägre statusen (och lägre lön) ju högre andelen kvinnor inom yrket blir. Allmänheten verkar ha en tendens att koppla status till kön.

[Hayabusa]
2017-03-08 07:58
#9

#8 Det har jag också hört/läst, men finns det något bra exempel på det?

Silvestris
2017-03-08 10:25
#10

#9

Här går det att läsa lite om det: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/16843/4/gupea_2077_16843_4.pdf (börjar bli mest relevant på sid. 79 om man inte orkar läsa allt).

[Hayabusa]
2017-03-08 10:42
#11

#10 Tack, ska läsa och (försöka) dra en egen slutsats. Spontant verkar det vara tämligen komplex läsning.

landsbygdsbo
2017-03-08 10:51
#12

#9 Läraryrket är ett bra exempel på det.

En gång i tiden var det ett högstatusyrke. Sedan kom folkskolereformen och en stor mängd "fröknar" fick arbete som lärarinnor ute på landsbygden. Då sjönk statusen. Därefter började kvinnliga lärare dyka upp i allt högre utbildningar och i samma omfattning sjönk status o lön.  Frågan är om inte läkare o veterinärer är på väg åt samma håll.

Silvestris
2017-03-08 10:55
#13

#11

Det är det och det är ett komplext område. Utöver vad som redan nämnts finns det mansdominerade yrkesgrupper som tillskrivs låg status precis som det finns kvinnodominerade yrkesgrupper som tillskrivs låg status så kön är inte avgörande rakt igenom utan det verkar vara tydligast bland just högstatusyrken. Kön ger inte per automatik hög eller låg status, men det verkar vara en (av flera) faktorer i vissa yrkeskategorier.

Sedan behövs det mer forskning som går in och analyserar utvecklingen inom specifika yrkesgrupper.

Annons:
[Hayabusa]
2017-03-08 11:07
#14

#12 & #13 Skulle man kunna gissa att lönebilden ( i framtiden) blir än mer utjämnad, inte bara mellan kön utan även mellan hög- och lågstatusjobb?

Silvestris
2017-03-08 12:03
#15

#14 Det vore högst önskat men knappast sannolikt om det fortsätter som idag. Inom högstatusyrkena kämpar man för att bibehålla sin status och lön (samt löneökningar) och inom lågststusyrkena verkar inte mycket hända trots en vilja iaf hos folket med höjning av både status och lön. Det är väl inte troligt att man inom högstatusyrken vill ge upp på varken lön eller status.

[Hayabusa]
2017-03-08 12:34
#16

#15 Tja, vem vet hur framtiden kommer att se ut? Min känsla (nej, jag kan inte grunda den på forskning/vetenskap) är att lönebilden för "den stora massan" är relativt platt. Sedan är det rimligt att det finns olika lön för olika jobb/utbildning/erfarenhet - men vad som är fullkomlig rättvisa är nog omöjligt att definiera.

Upp till toppen
Annons: