Annons:
Etikettideologi
Läst 1142 ggr
[krasnajaluna]
2017-03-20 16:37

Objektiv media?

Börjar bli så trött på att aldrig kunna läsa en nyhetsartikel utan att bli misstänksam, för att oftast märka att mina misstankar faktiskt stämmer om man kollar originalkällorna (som dock inte alltid går att hitta). Tidningar väljer ut vissa saker som stämmer med deras världssyn och åsikter och skriver sedan ut det som fakta. Så, finns det ens EN endaste tidning, antingen i pappersform eller media, som bara objektivt berättar ''det här har hänt'' utan att lägga till sin egen tolkning? DN, Expressen, Aftonbladet osv går bort av uppenbara skäl, även vänster/högerextrema tidningar, svt vet jag inte, men jag misstänker att de inte är helt objektiva heller. Existerar ens det jag söker?

Annons:
Tjeja
2017-03-20 16:45
#1

TT?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-03-20 16:45
#2

Saxat från SR:

"Faktagranskning är på modet idag. Många redaktioner skapar under en slags sant-eller-falskt-vinjett ett verktyg som ska få ordning i våra förvirrande informationsflöden.

Men fakta, det är inte så enkelt. Få uttalanden passar in i den här binära ansatsen – att något är antingen sant eller falskt, svart eller vitt, rött eller grönt."

gruvel
2017-03-20 19:17
#3

Pröva Göteborgsposten på nätet.

Intressant blir det nog om Jyllandsposten/Politiken i Danmark köper Sydsvenska och Helsingborgs dagblad, vilket spekuleras i. Då får vi kanske en något annorlunda journalistik i Sverige som inte behöver snegla på hur man bör välja ut de delar (delsanningar kanske bättre) i skeenden,  på vis så som vissa tidningar gör,  för att så få fram en önskvärd vinkling som passar i Sverige. Alltså vem/vilket/vad ska skugga falla på, resp.  slippa den. Den tidning jag är bekant med excellerar i denna konst jag just sökt beskriva. Oftast förstår man i början av en artikel hur slutemfasen blir/ vad som så klart ska fixas/ eller vilken inriktning den  talesperson har som kommer få sista ordet.

mangemani4
2017-03-20 23:44
#4

när det gäller att vara objektiv så kan man inte tänka i svart och vitt, dvs att antingen så är man objektiv eller så är man det inte, man kan enbart tänka i en skala. den mest objektiva människan som finns är den som inte bryr sig ett skit om någonting och då menar jag verkligen att inte bry sig ett skit, en som varken tycker bu eller bä om någonting, allt kvittar, men en sådan människa finns inte(kanske någon enstaka på hela denna jorden, en minoritet), människor är påverkade på ett eller annat sätt och lutar antingen mer eller mindre åt något håll. vissa är mer objektiv och andra är mindre. 

en arg blatte talar tex, han är mer åt det objektiva hållet, han talar mycket om problemen som nu finns i landet och det är väldigt lätt att tro att han lutar mer åt ett håll, men lyssnar man verkligen på det han säger och använder sin hjärna så märker man att det är just det han inte gör, han kan se saker och ting från båda synvinklarna och sen ta ställning efter det och ja, det går faktiskt att diskutera med honom sakligt och han håller med om väldigt mycket om nu fakta presenteras och kan helt ändra syn på saker och ting. det är den närmsta personen jag kan komma på till att vara mer objektiv än andra, men helt objektiv är han inte.

men när det gäller medierna, nej, de är inte objektiva.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-03-21 07:15
#5

Medias  nyhetshantering och påverkansarbete har nog diskuterats lika länge som Politik iFokus har funnits och är nog ett av de vanligaste ämnena här, så den som vill veta vad som har sagts tidigare kan hitta mycket vid en sökning. Två av alla trådar finns länkar till härnedan, men det finns som sagt massor skrivet i ämnet här.

http://politik.ifokus.se/discussions/54843398ce12c465ac0006c0-vilka-kallor-ar-varda-att-citera

http://politik.ifokus.se/discussions/540a967d8e0e74095000147c-medias-roll-ett-brutalt-uppvaknande

[Hayabusa]
2017-03-21 13:57
#6

#5 Instämmer.

Annons:
[Göstage]
2021-09-29 16:10
#7

#3 Nu ser det lite dystert ut för danskt vidkommande också - smittar det svenska tillståndet månne?

"En intern väljarundersökning på Danmarks medie- och journalisthögskola (DMJX) har skapat debatt efter att det visat sig att nästan fyra av fem studenter skulle rösta på det röda blocket.

– Att det finns mångfald inom journalistkåren har betydelse. Det gäller många parametrar. På det sättet är undersökningen intressant eftersom den pekar på att det finns något här som vi måste vara uppmärksamma på, säger journalisthögskolans utbildningschef Henrik Bergren till Berlingske."--

Knappt fyra av fem danska journaliststudenter röstar på landets rödgröna partier, och allra störst är vänsterpartiet Enhedslisten. Chefen för Danmarks journalisthögskola vill se insatser för att bredda rekryteringen till utbildningen.
kamera0710
2021-09-30 06:30
#8

När medieforskare på Göteborgs universitet granskade mediers innehåll i senaste valet kunde vi sedan läsa följande om resultatet:

"För 40 år sedan genomförde Kent Asp, professor i journalistik vid Göteborgs universitet, den första undersökningen av nyhetsmediernas rapportering av valrörelser. Från och med valet 2018 har professorerna Bengt Johansson och Jesper Strömbäck vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) tagit över granskningen. Idag torsdag presenteras den senaste undersökningen, som numera görs i samarbete med Institutet för mediestudier, i Stockholm.

Sammanlagt har de två forskarna granskat 1 645 artiklar och inslag under valrörelsens sista fyra veckor i de stora nyhetsmedierna, det vill säga Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, SVT Rapport, SR Dagens Eko och TV4 Nyheterna."

"– Vi har inte funnit några tecken på partiskhet i medierna, även om Alliansen fick en mer positiv behandling än de andra partierna, jämfört med förra valet då det i princip var helt balanserat i alla medierna, säger Bengt Johansson. Att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är de som skildrats minst positivt beror till största delen på att de utsatts för mycket kritik från övriga partier.

Förvånade forskare

De mest uppmärksammade sakfrågorna handlade om vård, miljö, invandring samt lag och ordning.

– Jag blev själv förvånad när jag i analyssvaren såg att vården varit det mest dominerande ämnet, säger Bengt Johansson. Trots att jag följde valkampanjen nära och intensivt under tiden som den pågick, märkte jag det inte då. Men ämnena växlade under de här fyra veckorna. Torkan och skogsbränderna gjorde att miljöfrågan hamnade i fokus ett tag, men sammanlagt handlade det mycket om kritik mot regeringens LSS-politik och krav på högre löner inom vården.

Undersökningen visar också att det är vanligare att nyhetsmedierna beskriver politiken som spel och strategi, snarare än att politiken handlar om sakfrågor och hur partierna vill lösa olika samhällsproblem.

– Detta är problematiskt, inte bara för att gestaltandet av politik som spel och strategi tränger undan bevakningen av politikens sakfrågor, utan också därför att tidigare forskning visar att det kan leda till minskat politiskt intresse och minskat förtroende för såväl politiker som medier, säger Jesper Strömbäck."

Håller med om att det är ett bekymmer att politiken av journalister ofta beskrivs som ett spel. Det gäller inte minst de journalister som skriver/pratar under vinjetten "analys", "kommentar" och liknande.

https://www.gu.se/nyheter/inga-tecken-pa-partiskhet-i-medierna-under-valrorelsen

Allianspartierna skildrades mest positivt – Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna mest negativt. Men medierna var inte partiska. Idag torsdag presenteras resultaten från den senaste medievalsundersökningen vid JMG från Göteborgs universitet.
[Göstage]
2021-09-30 07:41
#9

#8 "Medieforskarna finner att valbevakningen inte styrdes av journalistiska sympatier. Ändå lyckades SVT:s stora slutdebatt fällas för bristande opartiskhet", konstaterade Peter Santesson, opinionschef på Demoskop i en kommentar på Dagens Samhälle.

Medieforskarna finner att valbevakningen inte styrdes av journalistiska sympatier. Ändå lyckades SVT:s stora slutdebatt fällas för bristande opartiskhet.
  • Redigerat 2021-09-30 07:42 av [Göstage]
kamera0710
2021-09-30 11:50
#10

Ja, att slutdebatten i SVT fälls i är ju något konkret som i allra högsta grad är värt att uppmärksamma, även om det kanske får räknas som utanför den avgränsning forskarna på GU har valt.

När det gäller de missnöjda 20 procenten kanske det bästa vore att göra någon form av studie, där några sådana personer djupintervjuas och kan bli lite mer konkreta. (Tänk om någon som huygens skulle slinka med i en sådan studie, det kunde bli riktigt intressant.)

På 90-talet vet jag att en studie av ovannämnda slag gjordes, där 20 "vanliga människor" djupintervjuades i en studie med fokus på gränslandet mellan livsåskådning och naturvetenskap. (Bulletin-krönikören Torbjörn Fagerström var en av forskarna bakom denna studie.)

En av de medverkande forskarna, Nils Uddenberg, skrev en populärvetenskaplig bok om denna studie. Till min överraskning finns den fortfarande hos Bokus. Har den själv hemma i bokhyllan, där den utgör en av många böcker som förhoppningsvis kommer att bli lästa.

https://www.bokus.com/bok/9789188248923/det-stora-sammanhanget-moderna-svenskars-syn-pa-manniskors-plats-i-nature/

Pris: 168 kr. Inbunden, 1995. Finns i lager. Köp Det stora sammanhanget - Moderna svenskars syn på människors plats i nature av Nils Uddenberg på Bokus.com.
  • Redigerat 2021-09-30 11:57 av kamera0710
kamera0710
2021-09-30 12:12
#11

Undrar för övrigt hur långt man skulle komma inom forskarvärlden om man har samma synsätt som #4. Tvivlar på att det exempelvis finns någon Nobelpristagare som har inställningen "jag skiter i allt".

Den jag kommer närmast av de föreläsare jag hade under mina år på Umeå universitet är en person som bland annat föreläste i cellbiologi. Hon återkom ofta till att hon egentligen tyckte att ämnet är så ointressant. Hon var inte uppskattad och vi var många som frågade oss varför hon är på ett universitet med den inställningen.

  • Redigerat 2021-09-30 12:13 av kamera0710
Upp till toppen
Annons: