Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 610 ggr
landsbygdsbo
3/25/17, 11:40 AM

Hur ska vi agera på Turkiets hot och beskyllningar

Vi Européer är nazister och fascister enligt Turkiets ledning. Hur vi ska svara?

Ge tusan i att åka på semester i Turkiet. Åk till Grekland, Kroatien eller ngt annat EU-land istället…så står de där med tomma plånböcker och tomma hotell

Annons:
Zepp
3/25/17, 12:21 PM
#1

Menna.. jag erkänner, är medskyldig!

Tillbringar iallafall minst en vecka om året i Turkiet!

Fördelen är.. det är billigt, trevligt land, trevlig befolkning, det är rätt tryggt, mycket Gendarmeri över allt, turistorter särskildt!

Nackdelen med Grekland är.. det är dyrt, de är med i EU/har Euro.. dvs de kan inte devalvera, har dålig service!

Hur som helst.. är lixom ingen anhängare utav Erdogan.. men om Grekland skall bli likvärdiga får vi nog se till att Gyllene Gryning får regerinsmakt i Grekland samt att de utesluts ur EU/Euro!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mangemani4
3/25/17, 1:11 PM
#2

hur vi ska bemöta? precis som vi bemöter alla vänsterliberaler/kommunister här på hemmaplan som anklagar folk för en massa hemska och vidriga saker utan någon som helst förklaring eller belägg. även fast det är totalt omöjligt att övertyga någon som redan har bestämt sig för att personer är rasister/nazister, så vinner vi ändå stort med fakta och logik. låt de hänga sig själva med sina egna ord, trångsynthet och dumhet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zepp
3/25/17, 1:28 PM
#3

#2

Vore det inte enklare om du sa att du alldrigt åkt till Turkiet.. utan en massa Mumbojumbo?

Och då uppkommer hur som helst frågan om du åker till Grekland, för att skydda den euorupeiska civilisationens vagga?

För gör du inte detta, så är du lixom lika god kålsupare!

Menna.. snacka kan vem som helst.. det handlar mer om vart man lägger att spendera sina pengar.. utifall man har några pengar att spendera!

De som inga har kan tycka vad de vill om de som har.. det är mest läppfladder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
3/25/17, 2:34 PM
#4

Jag vet inte, men om ngn kallar mig för nazist o fascist så svarar jag där det känns.

För Turkiets del så känns det rejält om man inte kommer dit. Man kan ju hoppas att tyskarna surnar till ordentligt och ger faan i att spendera Euro i Turkiet.

Åker annars gärna dit, maten är fantastiskt, speciellt utanför turistfällorna. Och jag har heller inget problem med folket.

Men låt stollen E sova i samma säng som ryssarna ett tag så får vi se om han inte lugnar ner sig och till och med ångrar sig en smula 😉

Zepp
3/25/17, 3:04 PM
#5

Mnjae.. man får skilja på land och person!

Att Erdogan är en person med diktaturambitioner är en sak, sen hur han uttalar sig när han inte får som han vill är en annan sak.

Att det finns länder som inte lyder hans minsta vink är rätt bra.. och då får man lov att stå ut med olika invektiv hur som helst.. det tyder mer på att det tog där de skulle.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
3/25/17, 3:06 PM
#6

Nej! Land o person blir i detta fallet en och samma. Svider det för mycket i plånboken så lär han bytas ut och då kan man ju börja åka igen…

Annons:
Zepp
3/25/17, 3:27 PM
#7

Tveksamt om det finns något alternativ till Erdogan så länge han lever.. det är väl lite samma som att Brexit alldrig kommer att infrias eller att USAs väljare ångrar sina röster på Trump?

Dvs mest fromma förhoppningar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hankans91
3/25/17, 6:00 PM
#8

Enkelt hela EU får göra ekonomiska sanktioner mot Turkiet! Erdogan är en idiot som sa att Nederländerna ska få betala stort. Turkiet har en Bnp 717000 och Nederländerna har en Bnp på 750000. Så hur ska Nederländerna kunna få betala stort när Turkiet är fattigare. Hela EU har en Bnp på 16000000. Erdogan är inte medveten om att han stångas med tjuren uppenbarligen. Erdogan kan föra ner sitt land i ekonomiska fördärvet. Det enda som hindrar EU är flykting frågan hur man ska hanterar det. Men EU får väl hjälpa Grekland med att sätta upp flyktingläger och bevaka havet mellan Grekland och Turkiet.

landsbygdsbo
3/25/17, 6:19 PM
#9

#8

Han använder flyktingfrågan som en utpressning. På sikt kommer det enbart att leda till en skarpare linje gentemot Turkiet.  Skulle exempelvis EU stoppa de pengar som skickas hem från Tyskland så skulle Turkiet få stora problem, Stannar sedan turismen av skulle det innebära katastrof. Skulle tippa att turismen motsvarar straxt under 20% av Turkiets exportvärde.

Zepp
3/26/17, 1:29 PM
#10

#8, #9

Jag inbillar mig hur som helst att Erdogan med sina diktaturambitioner är full medvetna om de konsekvenserna?

Och han utnyttjar dessa omständigheter för att stärka sina egna ambitioner på bekostnad av den Turkiska befolkningens vällevnad!

Erdogan är knappast någon idot, han vet hur han skall/bör agera för att stärka sin egen makt!

I förstone så dealar han med EU för att få bort det gamla Kemala gardet, sen så när detta väl är borta/reminisenserna av detta försöker sig på en statskupp så rensar han ut resten av oppositionen/knyter resterande militärer till den nationella frågan/bekämpar PKK/kurdiskst självbestämmande!

Det är så en dynasti byggs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
3/26/17, 1:32 PM
#11

så vill han ha det, men var ska han ta det, dvs finansiera det hela.

Zepp
3/26/17, 3:20 PM
#12

Menna.. det är en helt annan fråga.. dispoter kan alltid bungslå sin egen befolkning så länge de kan hänvisa till nationellt försvar/nationell integritet!

För det första så borde han göra en deal med den rätt stora kurdiska befolkningen.. andra minoriteter av religiöst och etniskt ursprung!

För det första, vi får skilja lite iallafall på den kemalistiska Turkiska nationella gemenskapen och den nuvarande!

Erdogan säger själv att de har mer gemensamt med Arabländerna än med Europa!

Dvs lite tvärt emot Kemal Attarurks tankar!

Och då får man till förstone försöka begripa kemalisternas strävan bort från den  Ottomanska strävan/nationsbygget.. till en till största delen ett nationsbygge på den Anatoliska landsändan och den där inneboende befolkningen!

Litta samma som att vi inte erkänner att Skåningar, Blekingar, Halländare, Bohuslänningar, Härjedalingar, Jämtländare är Danskar/Norrmän!

För att inte tala om Åland och svenskbyggder i Finland!

För övrigt så är det en Finsk kommun som är det mest etniskt svenska i hela världen.. sug på den karamellen ett tag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
3/27/17, 10:40 PM
#13

Är det inte lite lustigt ändå att svensk och tysk vänster får smaka på sin egen medicin? "Vi Européer som är så goda och internationella och toleranta o s v blah blah…" 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Zepp
3/27/17, 11:25 PM
#14

Du får nog skriva lite mer om du tänkt dig att någon skall kunna förstå vad u syftar till?

Iomed att jag bekänner mig till vänster, dock ingen talesman för "Svenska och Tyska vänster", de är såå många.. utiallafall.. från mitt lilla personliga vänsterperspektiv, sett hur det kan gå när populistpartier får lov att ta över, dvs jag ser ur mitt lilla "svensk och tyskt vänster" ingen större skillnad mellan Erdogan och SD, de är lixom samma  partier med samma agenda.. och de agendorna handlar hur som helst inte om demokrati!

OIch då har jag lixom inte ens nämnt hur det gick när ett litet populistparti fick makt och inflytande på 1930-talet i Tyskland!

Och ur samma rörelse/ideologi härstammar SD!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
3/28/17, 7:35 AM
#15

Yttrandefrihet och demokrati är lätta att kritisera och svåra att försvara. Att Litauen stängde ner Rysk propaganda TV , kritiserades av människorättsorganisationer, på samma sätt kan Turkiet kritisera att AKP inte får hålla vakmöten på det sätt de vill i andra länder ,trots att de bryter mot lagar om kränkning av andra folkgrupper. Turkiet kan också kritisera europa för att inte stoppa terrorister vilket vi inte heller gör för att här krävs det bevis för brott.

landsbygdsbo
3/28/17, 9:23 AM
#16

#13  AFD fick väl 6,5% vid det senaste valet . Väl inom  mupp-marginalen ;)

landsbygdsbo
3/28/17, 9:30 AM
#17

OK det ska väl erkännas att Turkiet sitter på en krutdurk. I landet finns en begynnande stark Muslimsk konservatism och nationalism. Till det kommer att ca 20 % består av Kurder, en folkgrupp som nyligen efter århundrade av kamp lyckats tillskansa sig eget territorium på delar av sitt kärnområde (i vilket Turkiet ingår)

Man har i de västra och sydvästra delarna en ekonomi och ett samhälle som är mer likt det europeiska och resten är betydligt mer orienterat åt öst.

Risken är uppenbar att även den sista resten av det ottomanska stormaktsväldet slits isär.

#15 Den kritik Turkiet framför beror ju på att vi har demokrati och rättssäkerhet i Europa. Vilket gör att vi inte kan agera som Turkiet. Sedan kan man ju fråga sig vad som är effektivast. I EU har det de senaste 20 åren skett, kanske 100 attentat med maximalt 1000 döda. Hur ser det ut i Turkiet?

KimE
3/28/17, 10:04 AM
#18

Den europeiska delen av Turkiet är väldigt oeuropeisk och lågutvecklad med bl.a. problem med tvångsgifte, men europas största stad är då undantaget.

Hur hade situationen i EU sett ut om vi hade haft Irak, Syrien, Iran, Armenien ,Azerbadjan, Georgien som grannar?

landsbygdsbo
3/28/17, 10:10 AM
#19

#18 och det hela är ännu mer utmärkande i den östra delen…..

m2studio
3/28/17, 1:06 PM
#20

Om Turkiet för vara med EU, då Sverige måste hoppa ut, annans vi för helvetet här i Sverige tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Upp till toppen
Annons: