Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 664 ggr
landsbygdsbo
2017-03-27 18:39

BB Solefteå

Annons:
KimE
2017-03-28 07:39
#1

Ca 7 miljoner lades på att flytta runt den gula varghunden vid Junsele-Åsele. Samtidigt så togs ambulansen i Åsele bort , omkring en person per år beräknas dö pga det beslutet, men vad är människoliv värda? Vi betalar bland Sveriges högsta skatter men får ingenting för pengarna. Flytta företagens beskattning till de kommuner de verkar i stället för där de har huvudkontor.

landsbygdsbo
2017-03-28 08:28
#2

#1 Cirkusen kring vargarna är väl mer en bekräftelse på hur tokiga vissa myndighetsbeslut kan bli.

Du talar om att beskatta verksamheterna lokalt istället för som nu , där bolag o människor är skrivna. tja.. lite kan de ju ge men, ta ex elen..ska både de kommunen där dammar o kraftverk ligger och de kommuner som transportledningarna går igenom?

Ser man till alla de resurser som idag skickas norröver så blir inkomsterna av denna råvaru o energibeskattning blott en bråkdel. För, man kan nog räkna med att majoritetens vilja att hålla glesbygdskommunerna under armarna minskar radikalt i takt med att elpriserna stiger. Vägar, Järnvägar är bara några av de livsviktiga saker som finansieras från syd så??

Mitt förslag vore istället ett skatteavdrag som ligger i paritet med avståndet till, tex. länsstyrelsens huvudsäte i hemlänet. Eller närmaste lasarett som har alla kompetenser. En fordonsskatt som bygger på samma sak ( skulle ha möjlighet via kameror att kolla att bilen som är skriven i Avliden verkligen går i avliden och inte i Stockholm ) Då skulle man subventionera glesbygden utan att det sticker i givarnas ögon..

KimE
2017-03-28 10:21
#3

De kommuner som fick störst bidrag via utjämningssystemet under 2017 var.

Malmö 4,9 miljarder

Göteborg 2,5 miljarder

Eskilstuna 1,5

Norrköping 1,5

Södertälje 1,4

Botkyrka 1,3

Helsingborg 1,2

Örebro 1,2

…………………………………………….

Typisk bruksort i norra sverige där man tror att utjämningpengarna går till.

Timrå 0,18 miljarder

…………………………………………..

Inlandkommun

Dorotea

0,072 miljarder

landsbygdsbo
2017-03-28 14:06
#4

#3

Då tar vi den betydligt intressantare delen, bidrag per person i varje kommun.

Kommun Kr/inv    2015

Årjäng  16 611

Eda 16 101

Bjurholm 15 625

Högsby 15 037

Dals-Ed 14 727
Lomma -3 569

Nacka -3 875

Täby -7 558

Lidingö -11 144

 Danderyd     -20 345

de 5 senaste bidrar alltså med 3569, 3875,7 558 , 11144 respektive 20345 per person.

Malmö har tillsammans med ngr andra dragit det tunga lasset vad det gäller migrationen. Ett antal landsortskommuner såg att man kunde fylla tomma lägenheter och nu sitter de med socialbudgetar som rinner över med råge….

Lägger man sedan till detta de olika bidragen och stöden som går till vägar, järnvägar och andra bidrag så kompenserar dessa mer än väl de skattepengar som elkraft, skog o malm genererar.

landsbygdsbo
2017-03-28 15:32
#5

Malmö är speciellt 14 270kr(2016) per innevånare eller över 25% av sin budget

mangemani4
2017-03-28 17:42
#6

det är så betryggande och skönt att höra att allt sår väl till i landet och i politikernas skallar. mer läggs ned så att pengar ska sparas in så att mer folk ska kunna komma hit, samtidigt så får kvinnor knipa ihop när det är akut och åka mil till närmaste BB eller föda i bilen. och mer utav denna ljuva drömmen får vi se mer utav så länge de rödgröna sitter vid makten…visst är det härligt..att allt står så väl till i landet som vänster folk försöker att inbilla sig, helt underbart, och jag är inte ett dugg sarkastisk..inte det minsta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-28 19:22
#7

#6 Naturlagar, där de ekonomiska lagarna kan sägas ingå, gäller vänsterpartister såväl som för moderater.

Tar pengarna slut så gör de det oavsett om det sitter en naiv dagdrömmare vid makten eller en krass realist😃

landsbygdsbo
2017-03-29 09:35
#8

#1  Så kan jag inte låta bli att fundera hur förslaget att beskattning ska ske där värdet skapas. Hur många är det som pendlar mellan städer och ut till landsbygden där de bor. I de små randkommunerna kring städerna. Då skulle man ju i logikens namn betala sin kommunalskatt där man tjänar sina pengar och inte där man bor😎

[Hayabusa]
2017-03-29 10:07
#9

#8 Knepig frågeställning. Det finns sommarboende som inte betalar skatt där de bor över sommaren, men vill åtnjuta den kommunens välfärd/service mm.

Malmö har det skrivits om i flera trådar här på PiF, det är en stad med problem på flera håll & kanter. Att migration kan vara oerhört kostsamt är Malmö ett bra (eller snarare dåligt) exempel på.

landsbygdsbo
2017-03-29 14:37
#10

Det är därför jag anser att vissa viktiga samhällsfunktioner ska drivas av staten och inte lokalt.  Med drivas menar jag finansieras. Tjänster kan sedan naturligtvis upphandlas lokalt. Det gäller äldreomsorg, skola, sjuk o hälsovård samt polis o rättsväsende.

I detta ska naturligtvis ingå försörjningen av de asylinvandrare som staten tar beslut om. Försörjning fram till dess de har egen inkomst samt om de ej har pension så ska denna betalas av staten.

kamera0710
2017-03-30 06:35
#11

#9 Kan nämna något ännu mer extremt: Ett par som tältade vid en av Svenska Turistföreningens stugor var på väg att lägga beslag på ved från stugplatsen (svindyrt att frakta). Stugvärden kom på dem och sade åt dem. Deras svar var att allemansrätten väl måste ge dem rätt att ta ved. Stugvärdens svar till dem var motfrågan om de kan gå in på en camping och lägga beslag på deras grejor.

[Hayabusa]
2017-03-30 08:39
#12

#11 Det var väl knappast "mer extremt"?  Dessutom har vi problem med "vild" camping med åtföljande nedsmutsning (ex. Sorgenfrilägret) som nog får ses som aningen mer bekymmersam.

kamera0710
2017-03-30 11:42
#13

#12 I mina ögon är det väldigt extremt att i praktiken försvara stöld med hänvisning till allemansrätten, men du behöver självfallet inte hålla med. (Att frakta ved till fjällstugor i väglöst land är svindyrt.)

Att inte betala skatt med mera där man har fritidsboende och liknande är väl i alla fall fullt lagligt, om än moraliskt tveksamt.

Annons:
[Hayabusa]
2017-03-30 13:18
#14

#13 Jag försvara inget, om du tror det. Stöld av ved är förkastligt, givetvis, men knappast "ännu mer extremt" (som du uttrycker det) i jämförelse med de exempel jag gav. Sorgenfrilägret lutar däremot betydligt mer åt den benämningen. Där kan vi prata om att ta allemansrätten till helt andra nivåer. På ett extremt sätt.

Nej, det är inte olagligt att ha sommarboende på annan ort än där man betalar skatt. Det skrev jag heller aldrig. Däremot är det, ibland, en del av den problematik som signatur landsbygdsbo tar upp.

landsbygdsbo
2017-03-30 14:27
#15

#13 det är väl ändå så att kommunen tar betalt för samhällsservice så som sophämtning, brunnstömning osv.  Och man rjänar ju inga pengar på sin semester..så då ska man väl inte betala skatt för den heller. Om kåken stiger i värde så avspeglas det ju vid försäljning o reavinstbeskattning ..

kamera0710
2017-03-30 14:54
#16

#14 Menade inte att du försvarar några vedtjuvar, men att de vedtjuvar som hänvisar till allemansrätten gör det.

landsbygdsbo
2017-03-30 18:36
#17

Jag lade dit en 400kg fyrkantsbal bakom en bil vars ägare höll på att stjäla en julgran.

Det blev en rätt lustig historia…

kamera0710
2017-03-31 06:25
#18

#17 Berätta gärna mer!😃

KimE
2017-03-31 07:55
#19

"Och man rjänar ju inga pengar på sin semester.."

Jo de flesta anställda får betald semester. Problemet med sommarstugor/fd permanentboenden härikring är att om de som äger hus som mest står tomma inte behöver sälja dem så kan inte heller yngre par med lägre inkomst köpa dem och hela byar dör ut då ingen service kan behållas i bydgen.

landsbygdsbo
2017-03-31 13:25
#20

#19 de flesta som jobbar får ju en betald semester…som de betalt för genom löneavdrag då man arbetar. Den som inte har lönearbete får ju ingen betald semester eller hur

Problemet du nämner är ju att lokala köpare ofta inte är i stånd att betala det en stuga ger som sommarstuga i ett attraktivt område.

Och för att ändra det måste ju samhället gå in och kladda i affären mellan säljare och köpare. Vilket jag av princip ogillar

Annons:
Upp till toppen
Annons: