Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2208 ggr
[Carpinus]1
2017-03-31 08:01

Intyget som ger ensamkommande 70.000 på ett bräde

Ensamkommande barn (eller som uppger sig som barn) som intygar på heder och samvete att en eller båda föräldrarna är död sedan minst två år tillbaka i tiden har rätt till efterlevandepension enligt TT. Den här pensionsformen gäller alla, men möjligheten att få ut den bara genom att intyga att man är föräldralös utnyttjas i huvudsak endast av ensamkommande flyktingbarn, och i takt med att det kommit fler ensamkommande och fler fått kännedom om bidraget så har det skett en kraftig ökning av uttaget.

När intyget godkänts har flyktingbarnet fått ut pensionsbeloppet retroaktivt för de två år de säger sig ha varit föräldralösa, vilket då ger en klumpsumma på 70.000 för två år (och kanske mer, om man säger sig ha varit föräldralös längre). Därefter betalas pensionen ut månadsvis med 3000 om man uppgivit att båda föräldrarna är döda, och med 1500 om man sagt att en förälder är död.

Regeringen vill nu ändra reglerna så att den pensionssökande bara kan få ut bidraget för en månad tillbaka i tiden, vilket innebär att man får nöja sig  med en  månads retroaktiv utbetalning, sedan får man månatlig pension enligt exemplet ovan. Därmed harmoniseras pensionen med underhållsstödet.

Alla som brottats med krav på olika former av dokumentation och handlingar i umgänget med myndigheter kan bara förvånat konstatera att det tydligen räcker med ett enkelt intyg för att kassakistan skall öppnas på vid gavel i andra fall. Man behöver inte ens styrka sin egentliga identitet för kontroll(försök)…

Källa.

Källa 2 (TV4 2016-03-31)

Annons:
[Hayabusa]
2017-03-31 08:11
#1

Sverige = hela världens soc, ? 🥵

[Carpinus]1
2017-03-31 08:43
#2

Ja, det är ju knappast någon tillfällighet att av de totalt 88 265 ensamkommande barn som kom till hela EU 2015 kom 35 250  till Sverige. Av dessa var 23.480 av afghanskt ursprung. På Migrationsverkets hemsida kan man läsa: "I Afghanistan finns många aktiva medier som rapporterar bra och detaljerat om vad som händer i omvärlden, inte minst om villkoren för asylsökande i olika länder. Enligt Anders Rydén har denna rapportering och snabba meddelanden via sociala medier sannolikt bidragit till att många unga afghaner insett att det öppnats vägar in i Europa för dem."---

(Enligt en dom i Migrationsdomstolen som ses som vägledande kan utvisningsdömda ensamkommande afghaner  som saknar formella flyktingskäl men uppger sig tillhöra folkgruppen hazarer få stanna i Sverige då det anses föreligga skyddsbehov. Man får därmed uppehållstillstånd 13 månader i taget, vilket förlängs i nya perioder så länge skyddsbehovssituationen anses kvarstå.)

Källa.

[Hayabusa]
2017-03-31 09:04
#3

#2 Så klart. Inte överraskande på något sätt. Först efterlevandepension därefter anhöriginvandring 👍

[Carpinus]1
2017-03-31 09:13
#4

Ja, markservicen är föredömlig!

[[eskils_]]
2017-03-31 12:26
#5

Vilken tur då att lilla Sverige har hur många miljarder och biljarder som helst att skänka till alla dessa manipulativa "barn" från andra sidan jordklotet! De kan gärna komma hit allihop, vi har råd… 🤪

Så här säger Pensionsmyndigheten om ett svenskt barn skulle bli föräldralöst i ett annat land:

"Kravet för att ha rätt till svensk efterlevandepension är att den avlidne någon gång arbetat eller bott i Sverige. Efterlevandepensionen baseras helt och hållet på den avlidnes pensionsunderlag som han eller hon tjänat ihop i Sverige och betalas inte ut med något schablonbelopp som gäller för alla."

Det rimliga är förstås att landet där föräldrarna bott och arbetat står för pensionen till barnen!!

Vissa journalister och tidningar börjar vakna och se vansinnet, men när ska regeringen vakna?

"Är alla i den här regeringen helt sinnessjuka eller?" frågas det i den här tråden i samma ämne.

[Hayabusa]
2017-03-31 14:16
#6

#5 Måste säga att upplägget (som beskrivs i #0) känns minst sagt orimligt.

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-31 14:56
#7

#5 Missade upptakten för ett år sedan, bra att du länkade!

#6 Inte minst blir man häpen av TV4:s nyhetsinslag gjort för ett år sedan (se länk 2).  Den naiva godtrogenheten och godtyckliga inställningen hos talespersonen på Pensionsmyndigheten är ett talande exempel på  hur det kan silas mygg och sväljas kameler i statsförvaltningarna. Hade inte fyran slagit larm genom det inslaget så hade det förmodligen skenat på…

JonasDuregard
2017-03-31 17:26
#8

#5 Fast regeringen har väl vare sig beslutat om eller uttalat stöd för det här?

Tvärt om har de ju sagt att de vill ändra på reglerna så det inte längre blir möjligt.

[memoirsofaclone]
2017-04-01 03:45
#9

Såklart tar de chansen, det skulle nog alla gjort i deras situation. Jag också. Men såklart ska det inte gå till så, finns många regler som skulle behöva ändras. Det går för långsamt.

[[eskils_]]
2017-04-01 16:26
#10

#8 Regeringen vill tydligen minska den retroaktiva engångssumman, men väljer att låta myndigheten  fortsätta betala ut de månatliga pengarna - och alltihop utan någon kontroll.

Vad anser du själv JonasDuregard om detta? Sällan (eller aldrig) man får ta del av dina tankar, åsikter och känslor i någon fråga. Men att kritisera andra gillar du visst.

Andra sätt att lura till sig pengar från naiva svenska myndigheter är att söka etableringsersättning och hyresbidrag för en lägenhet som man inte bor i:

"I många fall har det efter en kontroll av socialförvaltningen visat sig att personer bara står skrivna på adressen och tillbringar sin dygnsvila någon annanstans. I andra fall bor de faktiskt där:
– Bådadera förekommer. Ibland säger folk att de är 15 personer i en etta och ibland säger de att de är skrivna där men inte är där så ofta, uppger Pernille Hjorth.

Kontrollerna görs oftast i samband med att personer ansöker om hjälp med hyran. Det förekommer alltså bidragsfusk, där personer begär ersättning till hyra för en bostad de inte bor i, men vinsten kan också ligga i etableringsersättningen.
– Med en bostad kommer man in i etableringsprocessen och får bättre ersättning, säger Christer Persson."

http://www.nsk.se/2017/03/31/svart-handel-med-adresser-at-nyanlanda/

JonasDuregard
2017-04-01 18:49
#11

#10 "Sällan (eller aldrig) man får ta del av dina tankar, åsikter och känslor i någon fråga. Men att kritisera andra gillar du visst."

Kul att du är så intresserad av vad jag tycker och tråkigt att du har så negativ bild av mig. Det här är ju ett politikforum där diskussionerna ofta grundas i meningsskiljaktigheter, men om du blir ledsen i ögat av det jag skriver lovar jag att bemöta dig med extra varsamma silkesvantar i fortsättningen ❤️. 

Jag tycker det låter rimligt att reglerna ändras.

[[eskils_]]
2017-04-02 13:10
#12

#11 Håller med dig om att "Det här är ju ett politikforum där diskussionerna ofta grundas i meningsskiljaktigheter". Det är väl så det ska vara, att deltagarna utbyter  åsikter med varandra i olika frågor, i ett givande och tagande mellan människor som respekterar varandra.  Då blir det ju lite konstigt när en av deltagarna sällan eller aldrig redovisar vad han/hon själv anser i frågan, utan mest ägnar sig åt att kritisera andras formuleringar etc. Diskussionerna förlorar på det.

Det är så jag har uppfattat dina kommentarer, Jonas. Men visst, jag har inte läst allt, kanske har haft otur och bara råkat missa de kommentarer där du bidragit med egna åsikter.

Sedan misstolkar du mig:

Jag är INTE speciellt intresserad av vad just du tycker. (se ovan)

Jag blir INTE ledsen av att läsa det du skriver.

Jag är INTE intresserad av dina silkesvantar eller hjärtan.

Jag tycker INTE att din nedlåtande attityd är ok.

🙂

Upp till toppen
Annons: