Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 3465 ggr
[Carpinus]1
4/7/17, 3:59 PM

Pågående attentat i Stockholm

Två döda är bekräftade av SÄPO efter att en kapad lastbil kört in i en folkmassa utanför Åhléns i Stockholm. SVT säger i pågående livesändning att skottlossning på Fridhemsplan och Drottninggatan skall vara bekräftade. Polisen betecknar det som ett "attentat".

Annons:
[Carpinus]1
4/7/17, 4:04 PM
#1

Tre personer döda och åtta skadade (editerat) utanför Åhléns enligt polis på plats rapporterar SVT live. En person gripen enligt hittills obekräftade uppgifter. Ekots reporter har sagt i sändning att fem personer är döda, men detta är inte bekräftat.

Polisavspärrningar runt riksdagshuset och slottet.

Edit 16:11.

[Hayabusa]
4/7/17, 4:05 PM
#2

Helvete!!!!

mangemani4
4/7/17, 4:07 PM
#3

undrar hur löfven ska ta sig ur det här nu då då ansvaret ligger till 100% hos honom, vilken ska han skylla på.

huga, detta var bara en tidsfråga innan det hände och allt folk, utom de inbitna och tjuriga vänster folket, kunde se det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

m2studio
4/7/17, 4:12 PM
#4

Jag hoppas att polisen kan ta dem där jävla terroristerna. Det kanske blir större problem för Sverige om polisen och säkerhetspolis inte kunna lista ut deras plan o deras resa till Sverige i framtiden tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Zyperior
4/7/17, 4:12 PM
#5

Om det stannar vid 3 döda och 8 skadade får man nog se det som ett misslyckat attentat. Beroende på motiv kan det finnas hög risk för ytterligare attentat.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]1
4/7/17, 4:16 PM
#6

"Undvik City" är Stockholmspolisens uppmaning till allmänheten. Kollektivtrafiken påverkas givetvis, och T-banetrafiken uppges stoppad. Bekräftat att Polisen tömmer centralstationen. Sjukhusen i Stockholm i beredskapsläge, (Källa SVT.)

Utökade avspärrningar 200 meter kring Åhléns då man är osäker på om det kan finnas sprängämnen på lastbilen.

De tidigare uppgifterna om skottlossning har dementerats.

Fortfarande kallas det "attentat", Löfven talade om "troligt terrordåd" i direktsändning.

Polisen i Malmö har gått i stabsläge (KvP).

Annons:
[GIKmio]
4/7/17, 4:33 PM
#7

#6 Undvik city och stanna inomhus är dom uppmaningar som polisen ger via socaiala medier.

[memoirsofaclone]
4/7/17, 5:01 PM
#8

Suck, det minsta man kan göra är ju att hoppas att det är nu allt vänder. Att det är nu folk får nog och gör något åt det. Jag vill inte ha det såhär i alla fall.

[Carpinus]1
4/7/17, 5:03 PM
#9

Tomma pendeltåg går in till Centralstationen och evakuerar folk därifrån. Ingen annan tågtrafik där. Bekräftat.

 Insatsstyrka är på väg in på centralen uppger Aftonbladet. Ej bekräftat.

[memoirsofaclone]
4/7/17, 5:05 PM
#10

#9 Då får man ju hoppas att de lyckas fånga den där sista mannen så att han inte lyckas smita iväg med folkmassan

[Carpinus]1
4/7/17, 5:06 PM
#11

En mängd biografer och flera teatrar i Stockholms centrum har ställt in kvällens föreställningar.

Ingen har gripits enligt Polisen.

[memoirsofaclone]
4/7/17, 5:13 PM
#12

Stod att två gripits alldeles nyss, men ja det stod ju att det var skottlossning vid fridhemsplan också som inte var sant. Varför sprider tidningarna ut saker innan de ens har det bekräftat?

astridn
4/7/17, 5:20 PM
#13

nej vad ledsen jag blir…

Annons:
[Carpinus]1
4/7/17, 5:20 PM
#14

Polisen i Göteborg har upprättat "särskild händelse" och kallat in extra personal enligt GP. Socialdemokraterna har ju kongress i stan med flera ministrar på plats. Statsministern är dock på väg till Stockholm enligt egen uppgift.

#12 Det florerar en massa uppgifter, så det är bra att ange källor och om det är bekräftat av myndigheterna.

[Carpinus]1
4/7/17, 5:29 PM
#15

Presskonferens med Polisen inväntas. Kommer att sändas i den pågående direktsändningen på SVT Nyheter.

[Carpinus]1
4/7/17, 5:32 PM
#16

Tre avlidna är nu bekräftade enligt SVT.

[Carpinus]1
4/7/17, 5:55 PM
#17

Polisen släppte på presskonferensen en bild på en person som setts i anslutning till attentatsplatsen och är angelägen att komma i kontakt med den personen eller få upplysningar om honom.

Centralen är inte avstängd, enligt vad som meddelades på presskonferensen. Om det innebär att det pågår verksamhet igen framkom inte, eftersom sändningen från presskonferensen avslutades där.

[Carpinus]1
4/7/17, 6:29 PM
#18

"All tågtrafik till och från Stockholm är inställd resten av dygnet, enligt Stephan Rye på SJ:s pressjour. Alla tåg som börjat gå mot Stockholm kommer att stoppas vid Karlbergs station respektive Södra station. De tåg som ännu inte hunnit avgå mot Stockholms station kommer heller inte att avgå."

Källa TT.

[rara]
4/7/17, 7:36 PM
#19

Det verkar att vara den nya sortens terror, som vem som helst kan utföra. Man behöver bara skaffa en lastbil. Det är lättare och effektivare än att skaffa och använda sig av gevär eller pistoler. Det var ju just det som IS uppmanade muslimerna i Europa till, att ta vad som helst som vapen för att mörda oss "kuffars", t.ex. bilar, knivar osv. 

Det var ju klart att terrorn även kommer till Sverige och det här var bara början.  Kanske folk nu börjar att förstå varför Trump inte vill släppa in folk från "vissa länder".  Frågan är bara hur många som måste dö tills Sverige och Europa vaknar upp.

Tjeja
4/7/17, 7:48 PM
#20

Ja terroristerna jublar nu. Sverige är tacksamt att hota. De har fått hysterisktt stor lön för liten möda. En galning som kör ihjäl 3 pers och skadar 8 och hela landet blir paralyserat. Huvudstaden är i lockdown och city evakueras.. SUCK!

Detta som hänt är hemskt ja, men inte alls oväntat och i en väldigt liten skala mot vad man kunnat förvänta sig. värre kommer garanterat. Allt får ju så stor effekt i lilla Sverige.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
4/7/17, 8:22 PM
#21

Det finns obekräftade uppgifter på Aftonbladet om en gripen person i Märsta med lindriga skador som passar in på mannen som fotats av en bevakningskamera.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8arMQ/en-man-gripen-i-norra-stockholm-sa-sig-vara-garningsman

Tjeja
4/7/17, 8:29 PM
#22

bekräftat i tv nyheterna att en person i märsta är gripen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[memoirsofaclone]
4/7/17, 8:36 PM
#23

#20 har en poäng här, även om  det är i princip oundvikligt så vore kanske det bästa vara ifall det inte blev en så otroligt stor uppståndelse. Vi reagerar ju precis som de vill.

[Carpinus]1
4/7/17, 8:39 PM
#24

Polisen har nu bekräftat att en person gripits "för något slags inblandning i dådet", och att fyra personer har dött. (SVT)

mangemani4
4/7/17, 8:40 PM
#25

så en röst på de rödgröna samt alliansen är en röst på att vilja ha mer utav detta. tänk på det ni vänster och allians röstare som läser här.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Tjeja
4/7/17, 8:41 PM
#26

#23 det sorgligaste av allt är väl att oavsett hur omvärlden reagerar så triggar de upp varandra till mer attentat.

Extremisterna vill ju provocera oss till Harmagheddon… världskrig vill säga.. det som skall göra slut på världen så som vi känner den och jorden skall gå under.. :-(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[GIKmio]
4/7/17, 8:44 PM
#27

#24 Är det personen som är efterlyst via bild? Eller vi kanske ska avvakta det en stund..Finns det flera misstänkta som fastnat på  övervakningskamera?

Annons:
Tjeja
4/7/17, 8:47 PM
#28

#27 inte sagt i media än så det vet vi inte.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
4/7/17, 8:49 PM
#29

#27 Polisens presstalesman var nyss i TV-studion och fick en fråga på det, men han kunde varken bekräfta eller dementera.

Statsministern skall ha en presskonferens klockan 21.30.

[Carpinus]1
4/7/17, 10:04 PM
#30

Skall man tolka det som kommit fram under kvällen så är den gripne mannen sannolikt identisk med personen på bilden som man tidigare publicerat och ha varit inblandad i händelsen, men inte den som kört lastbilen. Stämmer detta så är alltså en gärningsman fortfarande på fri fot.

[Carpinus]1
4/7/17, 10:41 PM
#31

Enligt Aftonbladet är den gripne inte från Märsta utan uppges  vara en 39-årig uzbekisk medborgare folkbokförd i en förort söder om Stockholm. Mannen har på sin Facebooksida laddat upp bilder som gör propaganda för IS.

[Blue_Lugia]
4/8/17, 2:32 AM
#32

Såna här saker verkar bara öka i Europa. Hur ska man få stopp på IS framfart?

mangemani4
4/8/17, 2:48 AM
#33

kicka ut alla muslimer som finns i alla länder, sluta ta emot muslimer och inför de absolut hårdaste gränskontrollerna, så får man bukt med IS och dess terrordåd här. javisst, många oskyldiga blir ju lidande på köpet, synd och hemskt, det säger jag inget om, men frågan var hur man ska få stopp på IS, och då kan man inte vara blödig och köra med en massa "men man kan ju inte döma alla" prat, vill man få bukt med detta, så är det det som gäller. fienden kommer inte i sin rätta klädsel och vill man vara absolut säker på att det inte ska ske något hemskt terrordåd, tja, då är detta den enda lösningen.

finns inga enkla och icke hårda lösningar på den frågan, rehabilitering och andra metoder, försöka konvertera om en hjärntvättad IS krigare, är verkningslöst och skrattretande att man ens försöker.

men, detta är inget som kommer att hända i verkligheten, så terrordåd kommer att fortsätta, tyvärr.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Blue_Lugia]
4/8/17, 4:31 AM
#34

Blir så irriterad på media som kör med "tyck synd om" stilen. Dom blir så himla nyfikna på vad man säger internationellt, liksom "åh, tyck synd om oss, det har skett ett attentat i Sverige! Ge oss lite medlidande!" Det är inte ett dugg synd om oss! Det är inte mer synd om oss än något av det andra länderna det hänt i! Men så fort det blir i Sverige så blir det "Ojojoj! " Och Stackars oss! " Har vi svenskar en så självisk attityd?! I så fall skäms jag över att vara svensk! Ingen ödmjukhet över huvud taget i detta land….. >:( Skärpning! Åh, vad jag behövde få ur mig det här…..

Annons:
[Carpinus]1
4/8/17, 7:18 AM
#35

#34 Det finns ett genuint svenskt beroende av att få veta hur omvärlden ser på oss, så även nu.

Nu har regeringar och statsmän från en rad länder uttalat sin bestörtning och sitt deltagande. Intressant är att från amerikanskt håll var det UD som uttalade sig, inte Presidenten. Det var ju bara några veckor sedan Trump tog upp Sverige som ett varnande exempel och fick en massa svenska "kvickheter" i retur. Kanske finns det en större svensk ödmjukhet idag?

[Blue_Lugia]
4/8/17, 7:34 AM
#36

#35 Det jag skrev var pga SVT:s direktsändning. Stängde av efter ett tag…. Det är det jag menar, man vill veta hur vi uppfattas i omvärlden. Vill, veta om någon "bryr sig" om att det händer något. Sen tycker jag många är väldigt naiva som blir "chockade" över en sån här händelse, tycker inte man ska vara förvånad med tanke på läget i världen just nu. Men många tänkte väl att "det kommer aldrig hända här. "

[Carpinus]1
4/8/17, 7:40 AM
#37

#36 Ja, jag förstår hur du menar.

[Carpinus]1
4/8/17, 7:50 AM
#38

Enligt SR är Märstamannen anhållen på sannolika skäl misstänkt för terroristbrott genom mord, det är den högre misstankegraden.

#30 Aftonbladet uppger att polisen nu ser honom som den sannolike föraren av den kapade lastbilen. Om man tror att det fanns ytterligare någon i hytten framgår inte.

Magi-cat
4/8/17, 7:51 AM
#39

Vi är alla tagna av vad som hänt, sorgsna, arga, bestörta och skakade.

Men mitt i den stora chocken har vi bevittnat en flod av medmänsklighet, hjälpsamhet och värme som visats, stockholmare har öppnat sina hem, erbjudit skjuts när allmänna färdmedel stått stilla.

Det är viktigare än någonsin att vänta med spekulationer, att behålla lugn och tankeförmåga, se till vad som är viktigt för oss alla tillsammans.

9 april kl 14 hålls en Kärleksmanifestation i Stockholm.

"När mörkret faller över oss är det viktigare än någonsin att vi svarar med ljus och värme, för att därmed bemöta onda krafter. Dagens tragiska händelser kommer oavsett motiv och utförare aldrig få slå kil mellan oss. Vi Stockholmare är mycket bättre än så!

Därför samlas vi till en fridfull manifestationen på Sergels torg, en kort bit från brottsplatsen, med ett enda budskap: Kärlek och omtanke! Inga politiska poäng, inget annat än ren och skär medmänsklighet. Ta med er ljus och positiva budskap och håll varandra i händerna när vi visar omvärlden vilka vi är och vad vi har för värderingar. Söndag klockan 14 står vi upp tillsammans.

Vi vet alldeles för lite om händelsen för att spekulera i det. Men vi vet att vi är ett Stockholm, enat mot alla som försöker skrämma oss. Kärlek!"

Så här skriver Jonas Gardell:

"Medan jag tittar på nyheterna märker jag också att samtliga, faktiskt alla ögonvittnen som reportrarna på plats intervjuar är invandrare.

De pratar på svenska med alla de olika accenter och brytningar som mitt språk numera talas på, och de är alla oroliga och engagerade och de talar om att ett terrordåd har hänt, som de säger i "vårt land".

Och i det ögonblicket vet jag att vi kommer att klara det här.

För alla de som intervjuas har alldeles rätt.

Det här är vårt land.

Vår stad.

Vi kommer inte låta dem ta vårt Stockholm ifrån oss."

http://www.expressen.se/kultur/vi-kommer-inte-lata-dem-ta-vart-stockholm-ifran-oss/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
4/8/17, 8:17 AM
#40

#39 Tyvärr går det inte att stämma i bäcken längre när man befinner sig mitt i åfåran. Inga kärleksbombningar kan göra gårdagen ogjord, inga manifestationer kan förhindra nästa terrordåd.

Mer om detta här (#51 i den tråden).

Magi-cat
4/8/17, 8:19 AM
#41

Malena Ernman på FB:

"Stockholm vaknar till en ny dag. Vi vaknar till minnet av dom som förolyckades eller skadades i gårdagens vidriga attentat. Våra tankar går till deras anhöriga. Men vi vaknar också med vetskapen att hatet inte har en chans mot oss heller. 

För varenda gång terror eller hat försöker splittra eller skrämma oss människor så blir resultatet alltid det motsatta. Människor öppnade sina hem. Människor körde varandra hem. Människor tröstade och hjälpte varandra. Frivillig vårdpersonal dök upp på nolltid. Poliser i tyngsta stridsuniformer hjälpte gamla människor längs trottoarer och övergångsställen. Vi tog hand om varandra. 

Många säger att Stockholmarna flydde från Stockholms Centrum igår. Och så var det. Men vi var också många som sprang allt vad vi kunde in i city för att hämta våra barn eller våra vänner till säkerhet. 

Varenda gång hatet försöker skrämma oss längre ifrån varandra så blir resultatet alltid det motsatta. För människor vill väl. Och när vi blir rädda så finns det alltid andra där som inte är rädda och som tröstar och lugnar. Vi tar hand om varandra. Och tillsammans klarar vi precis allting.

#stoltastad #openstockholm"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Carpinus]1
4/8/17, 8:22 AM
[Hayabusa]
4/8/17, 8:32 AM
#43

Förbannad - det är vad jag är.

[Carpinus]1
4/8/17, 9:01 AM
#44

Poliskällor uppger till SVT att det fanns sprängämnen i en väska i lastbilen. Ingen talesperson har bekräftat det officiellt.

[Carpinus]1
4/8/17, 9:12 AM
#45

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, uppger att "det mesta av all trafik funkar bra nu".
"Återgå till det normala, så långt det är möjligt", säger Polisens presstalesperson Lars Byström.
Källa SVT nätet.

mangemani4
4/8/17, 10:50 AM
#46

#34 det ÄR ju synd om oss. och då tänker jag inte på medierna, politikerna eller PK folket som har sett till att det har blivit så här, de är det inte det minsta synd om, utan oss, oskyldiga svenskar, vi som har sett hur det skulle gå, vi som har varnat om och om igen, det är ju vi som får lida pga dessa människors misstag och igår så fick vi lida med våra liv.

däremot så blir jag jävligt förbannad på medierna som sitter och förminskar ned det hela och kläcker ur sig vidriga saker som "vi måste förlåta detta", varför i hela h*****e skulle man vilja förlåta terrorister, finns inte en enda vettig anledning. i deras sjuka värld så handlar det om hudfärg, alltid hudfärg och är det en annan hudfärg än vit, så är det automatiskt synd om dem och man bör då förlåta. jäkla hudfärgs tänkande muppar!

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[[eskils_]]
4/8/17, 11:27 AM
#47

#19 Tror också att Trumps inställning till att släppa in invandrare från vissa muslimska länder kan få större förståelse i Sverige nu, efter gårdagens attentat. Den sannolika gärningsmannen är från Uzbekistan, ett muslimskt land med fler sunnimuslimer än shiitiska muslimer, enligt Wikipedia.  (Reservation för om Wikipedia kan ha fel.) Både IS och Al-Qaida är sunni. Och alla vet att IS har uppmanat sina anhängare till terrordåd i Europa.

#33 Nej, den svenska modellen med kaffe och bullar är knappast effektiv mot fundamentalistiska terrorister. Låt oss lära av t ex Danmark och Finland!

#36 Det är klart att vi behöver veta att vi har omvärldens stöd i denna hemska situation. Dessutom är det bra att omvärlden nu ser hur det svenska rättssystemet fungera - eller inte fungerar. Våra politiker är ju så känsliga för bilden av Sverige utomlands. Kanske det kan komma några behövliga uppstramningar. Omvärlden undrar nog t ex varför Rikspolischefen inte ledde presskonferensen igår kväll, och varför han inte har någon polisutbildning eller poliserfarenhet…

[[eskils_]]
4/8/17, 11:46 AM
#48

#41 Det är ju jättebra och väldigt fint att vi medborgare av alla kulörer och ursprung har en sammanhållning, kärlek och hjälpsamhet gentemot varandra, och att vi hedrar offren för den fruktansvärda terrorattacken igår med en manifestation.

Men det räcker inte! Vi måste också ha förmåga att aktivt och effektivt bekämpa hat och fanatism, att förebygga våldsdåd och att straffa förövarna. Rättssystemet måste vara - eller bli - starkare än terroristerna!

Det duger inte att bara tända ljus och hålla varandra i hand medan poliser och räddningspersonal får stenar kastade mot sig i vissa förortsområden. Samma fanatism och förakt mot vårt öppna demokratiska samhälle finns hos både stenkastare och terrorister.

#43 Är också förbannad.

#46 "medierna som sitter och förminskar ned det hela och kläcker ur sig vidriga saker som "vi måste förlåta detta","

Vilken tidning gör detta??

Annons:
[rara]
4/8/17, 12:25 PM
#49

#47

Objektivt talat,  finns det en massa saker som Trump gör som jag inte gillar, men vad som gäller invandringspolitiken har han helt rätt.  Samma med högern i Europa. Det finns mycket som jag inte gillar i deras politik, men högern är tyvärr de enda som har en realistisk syn på invandring och terror.  Med avprogrammering av radikala islamister, "ljus och kärlek"  och annat flum löser man inte problemet, för man kan inte avprogrammera terrorister som hatar oss av djup övertygelse, speciellt inte om avprogrammerarna är de över allt hatade "kuffars".

Det här är ju bara början, Vänta bara tills de använder sig av kemivapen eller radioaktiva isotoper som kan döda många fler människor och förgifta stora områden eller vårt dricksvatten. Vänta bara tills de attackerar kärnkraftverk. Vill vi verkligen vänta eller vill vi äntligen skydda oss själva?

Europa måste gå en gemensam väg och besluta nya lagar. Jag kan tänka mig följande plan:

1. Ut med IS  återvändarna i Europa!

Det finns tusentals IS återvändare i Europa. I Sverige finns det över hundra stycken. Dessa har skurit av halsen på oskyldiga människor i Syrien och Irak, men de får springa omkring fria här, precis som om de vore snälla medborgare.  Går det dummare än så här???

2. Begränsa invandringen!

Ingen invandring för personer som kommer utan pass eller annan legitimation. Dom som har pass bör hållas fast tills vi har kollat om det inte är en efterlyst brottsling, radikal islamist eller terrorist innan vi släpper in dom. Ingen invandring för personer som kommer från länder där det inte är krig, dvs. ingen invandring för folk från Nordafrika, Iran, Pakistan och liknande. Vem som flyr från ett konfliktområde i Afganistan behöver heller inte fly över halva jordklotet till oss, utan kan fly till ett annat område i Afganistan. Ingen invandring för personer från Afganistan.

3. En ny Islam lag!

Det finns ingen annan Islam än en politisk Islam. I Europa delas det ut koraner med syfte att radikalisera folk. Folk radikaliseras i mosker och paralellsälskap. Till och med i förskolor i Europa radikaliseras barn med syfte att de ska bli till soldater som hatar oss och som kämpar mot oss. Bort med alla dessa grogrunder för terror. Förbjud mosker, förbjud koranen och Islamska förskolor.  Ut med alla som visar sympati för radikala islamister och för terror, t.ex. utalar sig positivt om terror, IS och liknande på Facebook och andra sidor.  Vem som inte kan utvisas ska få livstids fängelsestraff.  Sympati för terror och godkännande av terror ska straffas lika hårt som terrorister, oavsett om det är invandrare eller inte och det ska bara finnas ett enda straff för det: Livstids fängelse!

Det finns ingen annan väg att skydda oss.

[Carpinus]1
4/8/17, 12:42 PM
#50

Polisen avråder inte från besök i centrala Stockholm, men de ber att de som kan undvika det gör så. De har utlyst ny presskonferens 13.30.

mangemani4
4/8/17, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

#48 de sa det på nyheterna i morse och förminskningen lär vi ju få se mer utav senare i tidningarna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Blue_Lugia]
4/8/17, 2:14 PM
#52

#46 & 47 Jag feltolkar säkert, men det känns som . att reportrarna "njuter" av att se andra länder skänka en tanke till oss i denna svåra stund. Det är det jag menar med tycka synd om. Och när det värsta lågt sig måste vi alla gå vidare med våra liv, och inte fastna i detta. Men förlåta tycker jag ät ett konstigt ordval av SVT. Fruktansvärt sjuk handling av någon människa med snedvriden världsbild, såklart Men nu hände det som många befarade, och våra makthavare har något att bita Det är lika hemskt oavsett vilket land som drabbas. Kan tänka mig att Trump sitter på sin stol och tänker "Vad var det jag sa Sverige? "

mangemani4
4/8/17, 3:37 PM
#53

det är just det som är problemet skulle jag vilja säga, att alla bara går vidare med livet, ingen lärdom tas, allt rinner ut i sanden och inget görs*kablam* nästa terrordåd och där står folket lika chockade och förvånade som förra gången…. upprepa sedan denna procedur om och om igen. det går inte bara att acceptera och gå vidare efter lite sorg och "hand i hand kärlek" runtom i landet, det hjälper ingenting, något måste göras.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Blue_Lugia]
4/8/17, 3:57 PM
#54

# 53 Frågan är vem som tar på sig ansvaret och gör något… :/

mangemani4
4/8/17, 4:05 PM
#55

den som har ansvaret för landet och människorna i det, löfven, borde ju vara den som tar ansvaret och göra något, men då hans intresse tydligen är att enbart stå och babbla floskler "vi ska göra ditten och vi ska göra datten(vilket vi alla vet aldrig kommer att hända och skulle ha gjorts för länge sedan), buhu buhu, detta är så hemskt" och verkar helt handlingsförlamad, så vette fan…ta lagen i egna händer eller inbördeskrig, take your pick….

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
mangemani4
4/8/17, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

summerar medias och vänster folks lösning rätt så bra och även min och många andra individer andra lösning.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

JonasDuregard
4/8/17, 6:02 PM
#57

#33 Att införa någon slags totalitär stat låter inte som en särskilt bra lösning, och det skulle antagligen inte ens komma åt problemet. Tittar du på andra totalitära stater som följt ditt recept med stenhård social repression så har de ofta haft stora problem med terrorism.

Den största skadan IS-anhängare kan ställa till i Sverige är att de banar väg för stolliga idéer om hur de kan bekämpas… (typ starta inbördeskrig)

[Carpinus]1
4/8/17, 6:14 PM
#58

#57 Att döda 4 och skada 15 kallar jag "stor skada" (om det som sipprat ut om den anhållne Uzbekens IS-sympatier stämmer). På tal om "stolliga idéer"…

JonasDuregard
4/8/17, 6:24 PM
#59

#58 Så ett inbördeskrig är kanske befogat då? Finns det inte en risk att det leder till ännu värre problem?

JonasDuregard
4/8/17, 6:28 PM
#60

Att fyra personer dött är en fruktansvärd personlig tragedi. Den symboliska attacken på demokratin är en tragedi för samhället. Hysteriskt överdrivna motreaktioner är det som kommer få den attacken att lyckas 😐.

[Hayabusa]
4/8/17, 6:30 PM
#61

Hur kunde det hända? Hade ansvariga politiker koll? 

"Terrorforskaren Magnus Ranstorp sågar flera av demokratiminister Alice Bah Kuhnkes (MP) påståenden om IS-avhoppare i SVT:s Agenda. Bland annat lyfter hon felaktigt fram Umeå och Göteborg som bra exempel på hur man hanterat återvändande jihadister.
– Det stämde inte mycket i den intervjun, säger han.

I söndagens intervju kunde demokratiministern, som ansvarar för Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism, inte ge något bra svar på hur Sverige hanterar de drygt 150 personer som återvänt efter sina resor till terrorgruppen IS. Det bekymrar terrorforskaren Magnus Ranstorp vid Försvarshögskolan, som menar att det kan vara ett tecken på att man inte har jobbat så skarpt med frågan."

Saxat från SVT.

[Carpinus]1
4/8/17, 6:31 PM
#62

Dramatisk utveckling i terrorfallet: på Kungsholmen  har Polisen slagit till mot en bil med kopplingar till den anhållne mannen och tagit tre personer, varav två fick brottas ner.

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
4/8/17, 6:33 PM
#63

#59 Nej, den där diskussionen om ett hypotetiskt inbördeskrig får ni ha för er själva, men din attityd till gårdagens händelser verkade minst sagt förminskande.

[Carpinus]1
4/8/17, 6:38 PM
#64

#62 Enligt Expressen pågår även in insats mot en lägenhet i Vårby med insatsstyrkan och tekniker på plats. Inte bekräftat om det har något med terrorsaken att göra.

Källa

[Hayabusa]
4/8/17, 6:41 PM
#65

Olle Lönnaeus:

"Temat för S-kongressen i Göteborg är som av händelse "Trygghet i en ny tid". Kanske kan man säga att det fanns en tid före attacken och en annan efteråt.

Att såväl Socialdemokraterna som allianspartierna vill krossa gängkriminaliteten med hårda tag och skärpta straff är inget nytt. Den trenden har pågått ett tag, men kan nu trappas upp. Regeringen lagstiftar och oppositionen ropar på mer: Slopad straffrabatt för unga. Mer kameraövervakning. Mer avlyssning av telefoner och datatrafik.

Enligt Säpochefen Anders Thornberg kände säkerhetspolisen till den 39-årige uzbekiern sen tidigare, men hade inte lyckats binda honom till brott.

Nu får de som varnar för att allt för mycket övervakning kan hota oskyldiga människors integritet svårt att göra sin stämma hörd.

Än så länge tycker alla att det bär emot att göra politik av terrorattacken på Drottninggatan. Men så småningom kommer det att påverka Sverige – och den svenska politiken."

https://www.hd.se/2017-04-08/terrorattacken-okar-trycket-pa-mer-overvakning-och-hardare-straff

[Carpinus]1
4/8/17, 6:47 PM
#66

#65 Såg i GP (hittar inte artikeln nu) att den paneldiskussion om terror som skulle ha ägt rum som en del av kongressen i morgon har tagits bort från programmet.

[[eskils_]]
4/8/17, 7:36 PM
#67

#64 Tillslaget gjordes i Vårberg, inte Vårby. En lägenhet genomsöktes med bl a bombhundar och en person greps. Troligen letade man efter spår att "anordningen" med sprängmedel i lastbilens förarhytt tillverkats där.

[Carpinus]1
4/8/17, 7:47 PM
#68

#67 Blev lite snabbt där, ja - tack för att du korrigerade!

Enligt Expressen har Polisen tagit in sex personer för förhör från tillslagen i Vårberg och på  Kungsholmen. Samtliga sex skall enligt samma källa vara uzbeker. Samtliga skall ha anknytning till lägenheten.

http://www.expressen.se/nyheter/tillslag-mot-flera-personer-i-stockholm/

Edit.

[[eskils_]]
4/8/17, 8:02 PM
#69

#68 Ingen orsak, men enligt TV4 var det Expressen som skrev fel. Så du är oskyldig. 🙂

"Säpo utredde 2015 en härva med städfirmor där flera uzbeker var misstänkta. Misstankarna handlade främst om IS-finansiering, något som aldrig kunde fastslås, rapporterar Expressen. Nu skriver tidningen att den 39-årige man som sitter anhållen för terrorbrottet i centrala Stockholm har kopplingar till den härvan. En person som pekas ut som en kontaktman i gruppen har tidigare varit skriven på samma adress som 39-åringen. Dessa uppgifter har ännu inte kommenterats av polisen."

http://omni.se/misstankt-med-i-utredning-om-is-finansiering/a/KJOdM

Annons:
[Carpinus]1
4/8/17, 8:41 PM
#70

Ett av dödsoffren för terrordådet skall enligt anhöriga vara den 11-åriga flicka som rapporterats saknad sedan igår, uppger Expressen. Det skedde i samband med att hon var på väg hem från skolan.

[Carpinus]1
4/9/17, 9:23 AM
#71

Polisen bekräftar att insatsstyrkan hämtat in två personer från Sollentuna för förhör. Kanske från städfirman?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0aeG0/nytt-tillslag-i-terrorutredningen

Fillifjonkan60
4/9/17, 10:24 AM
#72

Jag är inte bara förbannad och ledsen utan främst väldigt orolig för framtiden. Inte så mycket för min egen skull utan i första hand för mina barn och barnbarn som ska växa upp här.  😢


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
4/9/17, 11:49 AM
#73

Presskonferens 12.30.

En av de omkomna är en belgisk kvinna enligt bekräftade uppgifter. Känns som en ödets sorgliga ironi, med tanke på att Belgien hör till de länder som är svårast ansatt av terrorister.

Fillifjonkan60
4/9/17, 1:01 PM
#74

#73 😕


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
4/9/17, 1:17 PM
#75

Även en brittisk medborgare hör till offren framkom det vid presskonferensen.

Carmarino
4/9/17, 1:41 PM
#76

Den misstänkte 39-åringen hade fått avslag på sin asylansökan 2014, och Migrationsverket fattade nyligen beslut om att han skulle utvisas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
4/9/17, 2:32 PM
#77

Visst är det fint att "manifestera sin kärlek" - men måste det göras nu och på Sergels Torg, när Polisens resurser är ansträngda till max och man vädjar till folk att undvika att åka in till city i onödan? Det vore en mardröm med en självmordsbombare i den folkmassan…😕

http://www.expressen.se/nyheter/tusentals-vill-samlas-for-att-visa-karlek/

Magi-cat
4/9/17, 2:40 PM
#78

Det var då märkligt att det närmast reflexmässigt måste klagas och klankas på något så fint, där människor TILLSAMMANS visar stöd, kärlek och solidaritet i en gemensam manifestation för det goda, mot hat och våld!🌺❤️

Det är precis det här vi behöver, precis det här som stärker och främjar den sammanhållning som främjar allt det vi vill värna om!

(Polisen har gett tillstånd till manifestationen!❤️🌺)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
4/9/17, 2:43 PM
#79

Ytterligare en person är anhållen sedan 08.45 för terrorbrott genom mord, i det fallet på "skälig misstanke" vilket är en lägre grad än för 39-åringen.

[Carpinus]1
4/9/17, 2:48 PM
#80

#78Jag kan bara hoppas att allt går bra, men jag vidhåller att det är oansvarigt av arrangörerna vad gäller val av plats och tid, sedan må envar gå dit på egen risk. 

Som Lena Mellin uttryckte det i Aftonbladet efter dådet: "Bete dig som vanligt, säger experterna. Det rådet kan ju bara en idiot lyda. Det bästa man kan göra i dagens folksamlingar är att antingen helt undvika dem. Eller snegla sig misstänksam omkring. Allt annat kan kosta dig hälsa – eller livet."

Sedan må du tycka vad du vill, för på den här sajten är det ju fritt att uttrycka sin åsikt, till skillnad från vissa andra hårt hållna sådana.

mangemani4
4/9/17, 2:56 PM
#81

manifestation nu på tv. inväntar att någon ska komma med någon lösning på problemen(vilket jag inte tror någon utav dessa har), enda jag har hört är en massa"kärlek" och "hand i hand landet över" prat, men efter det då, efter sorgen och kärleken, vad händer då? hur går man vidare och löser problemen och de eventuella framtida terrordåden?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Magi-cat
4/9/17, 3:02 PM
#82

#80 Tyckte du den sura slutklämmen var på sin plats just nu?

Vi hoppas alla, nu och alltid, att allt ska gå bra. 

Från samhälleligt håll har man betonat att vi ska leva som vanligt och inte låsa oss inne, inte vika oss. (Men vara vaksamma.) Nyss hölls en tyst minut för att hedra de drabbade . Det är lätt att bli rädd och passiv i sorgen, särskilt om man är ensam. I gemensamma kärleksmanifestationer som denna visar vi att vi inte är ensamma. Det stärker arbetet för fred och demokrati.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
4/9/17, 3:17 PM
#83

#80 Efter terrordåden i Paris 2015 där bland annat självmordsbombare opererat rekommenderade UD svenskar att undvika folksamlingar i Paris . Nu, två dagar efter ett terrordåd, tillåter myndigheterna tiotusen människor att samlas i Stockholms centrum. Jag ser ingen logik i detta, det är inbjuda till att skjuta på sittande fågel. Förmodar att det kommer att bli starkt ifrågasatt av terrorexperter även om det slutar väl.

Tyckte du att gnället i inledningen på #78 "var på sin plats just nu"? Jag ifrågasätter av rationella skäl och hade gärna sett en manifestation till exempel på Gärdet om två veckor, när allt (förhoppningsvis) lugnat ner sig. Men det här är snudd på vansinne, inte minst som ett antal tusen fotbollsfans samtidigt marscherade från Medborgarplatsen.

Annons:
[Carpinus]1
4/9/17, 4:03 PM
#84

förmodar att det googlas en del på namnet Rakhmat Akilov just nu.

[Blue_Lugia]
4/9/17, 6:05 PM
#85

Himla tur att inte har samma mentalitet som jag i detta läge. Jag ber aldrig om hjälp, och jag erbjuder aldrig hjälp till någon. Det hade vart ett svårt läge för alla strandsatta om dom fått kalla handen.

[Carpinus]1
4/10/17, 10:23 AM
#86

#51 Det där klippet lär ha vidarebefordrats av bl.a. SD:s Richard Jomshof men citatet förekommer inte i inslaget. (Jomshof drog senare tillbaka sitt inlägg). Det var alltså inget "som sas i nyheterna".

https://www.metro.se/artikel/richard-jomshof-sd-spred-fejkat-prästcitat

mangemani4
4/10/17, 10:46 AM
#87

jag satt och såg på nyheterna och jag hörde det klart och tydligt, så jo, det sades. det är ju klart att SVT säger att det inte sades, felsägningar och misstag måste ju sopas under mattan snabbt som bara den. var källkritisk, metro är ingen opartisk sida.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
4/10/17, 10:54 AM
#88

#87 Jag är källkritisk, även till det som publiceras här - det är därför jag tar upp frågan. Både SVT och Svenska kyrkan dementerar att det uttryckts så - jag förmodar att SVT kommer att lägga ut inslaget så att alla kan bilda sig en uppfattning. Sedan kan man ju undra varför Jomshof drog tillbaka sin tweet om det nu var korrekt återgivet.

http://www.dn.se/kultur-noje/sa-utnyttjas-attacken-i-stockholm-for-att-sprida-propaganda-i-sociala-medier/

JonasDuregard
4/10/17, 11:25 AM
#89

#87 Så vänta nu, å ena sidan hävdar du att SVT driver någon slags kampanj för att förminska omfattningen av attacken, å andra sidan menar du att de sopar sina egna förminskningar under mattan och du kallar dem till och med "felsägningar"? 🤔

[Carpinus]1
4/10/17, 11:41 AM
#90

#88 Sedan är det i och för sig  illa vad som sägs i slutknorren på den länkade Metroartikeln, nämligen att "Det har varit tekniska problem med den aktuella sändningen från SVT, något som man jobbar på att åtgärda och därefter kommer sändningen att finnas tillgänglig, meddelar SVT." Det kan ju födas konspirationsteorier för mindre…

Annons:
kamera0710
4/10/17, 2:06 PM
#91

#60 Hade inte kunnat sagt det bättre själv.👍

Linn Is The New
4/10/17, 4:30 PM
#92

Detta behövde tyvärr hända för att samhället skulle inse att terrorn aldrig är långt bort, och offer var tyvärr en sak som gjorde att folk kanske började öppna ögonen lite. Vilket inte ens är nödvändigt att det ska behöva hända. Men vafan, vi har ju typ gått och väntat på att detta ska hända. Inte chockad, mest förbannad och ledsen att det ska behöva gå så långt att liv ska skördas.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Maria
4/10/17, 4:40 PM
#93

#92 Om det hade varit dina anhöriga som dog hade du då sagt: "Detta behövde tyvärr hända" ???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
4/10/17, 5:11 PM
#94

"Att den terrormisstänkte 39-åringen är från Uzbekistan upprör den Helsingborgsbaserade uzbekiske exilpolitikern Pulat Ahunov. Samtidigt är han inte förvånad.
"Vi måste få de radikala grupperna att se demokratin som en lösning", säger han."

"Detta förtryck fick många uzbeker att med våld vilja opponera sig mot diktaturen, eftersom de inte funnit någon annan utväg. De drabbades utsatta position har sedan utnyttjats av radikala grupperingar vilket bidragit till en ökad segregering, förklarar Pulat Ahunov.

– De här grupperingarna säger 'vi ska kämpa tillsammans, det är inte bara diktaturen det är fel på - det är hela demokratin och de västerländska ideologierna'. De proppar i sin propaganda och antidemokratiska idéer och utnyttjar dessa människor."

https://www.hd.se/2017-04-09/uzbekiske-exilpolitikern-i-helsingborg-vi-maste-fa-de-radikala-grupperna-att-se-demokratin-som-en-losning

Linn Is The New
4/10/17, 5:22 PM
#95

Skrev jag någonsin att det var en önskan att det skulle bli såhär? Att det var nödvändigt? Skrev med min fullaste empati för offren, att du ens har mage att ta min familj som exempel. Sluta läs mellan raderna to.m mina klass kamrater har bättre förstånd. Dessa går då i nian.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

kamera0710
4/10/17, 5:26 PM
#96

#95 Dina ord "detta behövde tyvärr hända" är illa nog.

Maria
4/10/17, 5:29 PM
#97

#95 Hur förklarar du då denna meningen:

"Detta behövde tyvärr hända"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Linn Is The New
4/10/17, 5:29 PM
#98

Ursäkta mig, måste omformulera. Det är tragiskt att något som detta ska behöva hända för att folk ska öppna ögonen. För att formulera om så vissa förstår sammanfattningen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
4/10/17, 5:29 PM
#99

Ursäkta mig, måste omformulera. Det är tragiskt att något som detta ska behöva hända för att folk ska öppna ögonen. För att formulera om så vissa förstår sammanfattningen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
4/10/17, 5:29 PM
#100

Ursäkta mig, måste omformulera. Det är tragiskt att något som detta ska behöva hända för att folk ska öppna ögonen. För att formulera om så vissa förstår sammanfattningen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
4/10/17, 5:29 PM
#101

Ursäkta mig, måste omformulera. Det är tragiskt att något som detta ska behöva hända för att folk ska öppna ögonen. För att formulera om så vissa förstår sammanfattningen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
4/10/17, 5:31 PM
#102

Ups

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Hayabusa]
4/10/17, 5:32 PM
#103

Läser man  "Linn Is The New" kommentar i sin helhet så är jag övertygad om att andemeningen framgår dvs INTE att hon ville att det skulle inträffa, men det gjorde det vilket i sig kommer att förändra landet Sverige.

[Hayabusa]
4/10/17, 5:36 PM
#104

Signatur "JonasDuregard" skrev att att det var en symbolisk attack på demokratin. I min värld är ett attentat som kräver dödsfall & skadade inte en symbolisk handling utan en konkret & riktad handling för att skapa död och förödelse.

Annons:
kamera0710
4/10/17, 5:49 PM
#105

#104 Sedan är det ju upp till samhället om vi ska bekämpa dessa våldsverkare med inskränkningar i demokratin och rättssamhällets grundprinciper, exempelvis att en individ är oskyldig tills motsatsen bevisats.

JonasDuregard
4/10/17, 5:53 PM
#106

#104 Gjorde du det där demonstrativt, för att visa hur fel det blir om man inte läser hela inlägget? I så fall får du vara tydligare med när du är uppriktig och när du visar dåliga exempel.  (Jag frågar eftersom du i #103 uppmanar andra läser hela inlägg och se andemeningen, sedan klipper direkt efter ut en bit av mitt inlägg och låtsas att det var allt jag skrev) 

Här är hela mitt inlägg: 

"Att fyra personer dött är en fruktansvärd personlig tragedi. Den symboliska attacken på demokratin är en tragedi för samhället. Hysteriskt överdrivna motreaktioner är det som kommer få den attacken att lyckas Oberörd."

Jag hoppas att både du och andra som läser här inser att första meningen omintetgör invändningen du lyfter i #104, eftersom den betonar just att för de som drabbats direkt är det inte någon symbolisk förlust utan högst konkret. 

Andemeningen av mitt inlägg är alltså att attacken har två aspekter: Den du talar om i #104 som attack mot människor, och utöver det som attack mot samhället och mot vissa värderingar.

[Carpinus]1
4/10/17, 6:07 PM
#107

#106 Fast ärligt talat verkar ditt inlägg i #60 som en omvändelse under galgen efter det du skrev i #57, där du bagatelliserar ett faktiskt inträffat terrorattentat i jämförelse med ett fiktivt "typ inbördeskrig".

[Hayabusa]
4/10/17, 6:16 PM
#108

#106 Jag instämmer med #107.

[Hayabusa]
4/10/17, 6:20 PM
#109

#105 Absolut ska Akilov få en korrekt utförd rättegång och inte en symbolisk sådan. Men handlingen som gärningsmannen utförde - den var inte symbolisk.

JonasDuregard
4/10/17, 6:31 PM
#110

#107 Inlägget precis ovanför (#55) nämnde inbördeskrig som möjlig lösning, så tyvärr inte särskilt fiktivt 😕. 

Att säga att andra bagatelliserar det som hänt är en ganska allvarlig anklagelse som folk sprider ganska lättvindigt kring sig just nu 😐. 

När jag säger att terrordådet kan få ännu värre konsekvenser på sikt menar jag så klart precis det jag skriver: Att det är terrordådet som gör även den skadan. Det är alltså inte någon bagatellisering utan tvärt om. Men du har rätt i att man ska vara försiktig med att "jämföra" vilket lidande som är värst. 

Att det skulle varit en "omvändelse under galgen" är rent trams eftersom det vare sig skedde någon omvändelse eller existerade någon bildlig galge…

[Carpinus]1
4/10/17, 6:49 PM
#111

#110 Det är ingen anklagelse, det är bara att läsa innantill vad som står: "Den största skadan IS-anhängare kan ställa till i Sverige är att de banar väg för stolliga idéer om hur de kan bekämpas… (typ starta inbördeskrig)." Detta skrivet dagen efter att fyra människor dödats och 15 skadats i en terroristattack.

Tycker att det var rätt magstarkt, och det var välkommet att du tog ställning i #60.

Om det bildlika uttrycket "omvändelse under galgen" skaver så kanske vi skall nöja oss med att konstatera att "du bytte fot" och "gjorde nödvändigheten till en dygd"?

Annons:
[[eskils_]]
4/10/17, 6:59 PM
#112

Håller med Carpinus i #111.

#110-111 Den skada som terroristen tillfogade var inte "bara" 4 döda och 15 skadade människor. Det är också alla de människor som befann sig på platsen och som nu mår så dåligt att de behöver professionell hjälp för att kunna fungera igen, även om de själva inte blev fysiskt skadade. På stockholmsnyheterna nu i SVT berättade man att t ex  Previa och Stockholms stad har öppnat mottagningar för folk som behöver samtalsstöd och kanske mer.

[Carpinus]1
4/10/17, 7:15 PM
#113

#112 Bra att du tog upp den aspekten - det är förstås helt rätt att det finns fler offer.

JonasDuregard
4/10/17, 7:45 PM
#114

#113 Så nu är det plötsligt OK att ta upp andra aspekter än den direkta skadan… Var det inte just det som var bagatellisering nyss?

Hur som helst, du är förvirrad om du anser att det är bagatellisering att säga att dådet kan få hemska konsekvenser. Det är lite upp-och-nervända världen. 

Dessutom tycker jag du borde skämmas över hur du försöker plocka billiga poänger av det här. Ingen tänkande människa kan få för sig att jag ser det som hände som en bagatell 😕. Uppför dig nu som en vuxen och inse att du inte har ensamrätt på att tycka det här är hemskt.

[Carpinus]1
4/10/17, 7:51 PM
#115

#114 Dina ord kan inte göras ogjorda, de talar dessvärre för sig själv , och om du famlar efter offerkoftan nu så får du väl göra det då.

JonasDuregard
4/10/17, 8:19 PM
#116

Jag har inga ord jag önskar ogjorda, så det är inget problem. 

Det är intressant att se hur du silar mygg och sväljer kameler i den här tråden. En massa antydningar om "det kommer bli värre", "det här är bara början" och så vidare. Till och med en som kallar det här "ett misslyckad attentat" utan att du reagerar. 

Men plötsligt skrivs något snarlikt av en person du inte håller med, och då slår du på indignationen på 110%. Att ens antyda att det här dådet kan få framtida konsekvenser är att bagatellisera dödsfallen minsann. 

Varken jag eller någon annan i tråden ser dådet som en bagatell. Det tror jag du också inser, men du väljer att spela dum. Det finns en massa politiska frågor runt det här där vi är genuint oense, men dina fantasier om att du tycker mer synd än mig om de som dog är bara patetiska och ovärdiga ett forum ämnat för politisk diskussion.

[Carpinus]1
4/10/17, 8:36 PM
#117

#116 Jag är ingen trådpolis - min avsikt med att starta den här tråden var att skildra det fortlöpande förloppet av attentatet, sedan får var och en skriva vad de tycker och stå för det. Eskils påminde om något jag förbisett, så varför skulle jag inte tacka för det?

I något fall har jag i den här tråden bett någon uppge sina källor, i ett annat inlägg fanns det ett återgivet  citat där sanningshalten ifrågasatts och det tyckte jag att man skall påpeka.  Men i övrigt är det admin som svarar för ordningshållningen, och du och jag bestämmer själva vilka vi inlägg vi intresserar oss för och vilka vi avstår från att besvara-  det trodde jag var en självklarhet?

Tycker f.ö. att du förefaller grinig i den här tråden efter ditt felsteg - inte heller Hayabusa undgår en skolmästarmässig tillrättavisning (#106) för att ha reagerat på ditt sätt att uttrycka dig.

Fillifjonkan60
4/10/17, 8:43 PM
#118

En av fredagens hjältar, han försökte stoppa lastbilen med sin transportbil 🌺

"Santiago Cueva bor i Stockholm och har arbetat som värdetransportör för Nokas sedan 2013. På fredagen parkerade han och kollegan värdetransporten i närheten av Åhléns city.

Plötsligt blev läget skarpt.

De hörde dova smällar och blickade upp för Drottninggatan. Lastbilen körde i full fart och körde över stolpar och bänkar. Sedan började den snabbt köra mot och över människor."

_**http://www.expressen.se/nyheter/santiago-27-forsokte-blockera-terrorlastbilen/**
_


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Hayabusa]
4/10/17, 8:50 PM
#119

#118 Sanna mina ord, jäkla bra agerat 👍

Fillifjonkan60
4/10/17, 8:54 PM
#120

#119 Japp, hjältar gillar vi ❤️🙂


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


annia1
4/11/17, 3:31 AM
#121

Står i tråden att det här behövdes för att folk ska vakna upp. Nej vi som är lite äldre och har lite kom ihåg kommer ihåg andra händelser som varit i sverige.

Det är faktiskt inte första terrordådet i sverige. Det var en självmordsbombare 2010 i stockholm. Tack och lov så var bara han själv som dog då, för att han strulade till det. Så det är inget nytt med terrordåd i sverige. En artikel från sydsvenskan (vet inte om de har betal på det) Där det står lite grann om mannen. En annan från expressen om sydsvenskan inte går att läsas. 

Inte heller är det nytt att använda fordon som hjälpmedel för att döda/skada människor. 2003 så var det en psykiskt sjuk person som körde en vansinnesfärd i gamla stan i stockholm. Han dödade två och skadade 15. Hade det hänt idag så hade det säkert setts som ett terrordåd. En artikel från aftonbladet.

Den här sortens händelse går tyvärr inte att förhindra för en enskild person kan komma in som turist och göra det. Eller som självmordsbombaren, han hade bott många år i sverige sen hade han flyttat till england för att utbilda sig och där blev han annorlunda. Så man måste inte vara nån som säpo eller nån annan i samhället redan fått nys om.

Visst så kommer politiker säkert se det på sitt eget sätt och se till att polis och säpo får bättre resurser (vilket är bra i sig för det behövs). Mest för att dom vill plocka poäng hos väljarna och ja det handlar mest om poäng för som sagt det går inte att förhindra. 

Tittar jag på samhället, så visst beter sig människor annorlunda i samband och en tid efter att nåt hänt, men sen återgår man i stort sett till sitt vanliga liv.

.

[Carpinus]1
4/11/17, 7:53 AM
#122

#121 Mordet 1971 på den jugoslaviske ambassadören med tillhörande flygkapning  och angreppet på Västtyska ambassaden 1975 kan vi väl också räkna in i kategorin terrorattentat.

[Hayabusa]
4/11/17, 8:01 AM
#123

"Men varför angripa Sverige? Ett land som vare sig tryckt Muhammedteckningar eller är med i koalitionen mot IS i Syrien utan tvärtom tagit emot tusentals flyktingar?  

- Nu är det ju inte bekräftat att gärningsmannen bakom angreppet i Stockholm var utsänd av IS. Vi vet bara att han delat IS-videor och stödjer IS. Enligt källor har han sagt att han vill "döda otrogna" och det tyder ju på ett ideologiskt mål. Man vill helt enkelt skada alla som inte delar ens ideologi, säger Magnus Ranstorp från Försvarshögskolan i Stockholm."

Saxat från dr.dk (översatt till svenska av mig)

http://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-islamisk-stat-lokker-centralasiater-med-penge-og-ideologi

OBS! Dansk text

[Carpinus]1
4/11/17, 8:15 AM
#124

#121 När det gäller terrorbrott på senare tid så bör man kanske inte heller glömma att vid det avstyrda attentatet mot Jyllands-Posten 2010  var tre av de gripna och fällda svenska medborgare och en annan med annat medborgarskap  boende i Sverige. Den femte inblandade var asylsökande i Danmark. 

Det var till stor del SÄPO:s förtjänst att de inte kunde sätta sina planer i verket.

JonasDuregard
4/11/17, 11:03 AM
#125

Skolattacken i Trollhättan betraktas inte som ett terrorbrott i juridisk mening, men i en något bredare bemärkelse kan det betraktas som ett terrordåd. 

#122 Här är en lista på andra attentat och planerade attentat i Sverige:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-terrordad-sedan-1908

Annons:
[[eskils_]]
4/11/17, 12:44 PM
#126

Tillbaka till attentatet i Stockholm:

”Som grund för min begäran åberopas att NN uttryckligen önskar att han försvaras av en advokat som är sunnimuslim. Enligt NN kan bara en advokat med den bakgrunden tillvarata hans intressen”, redogjorde Johan Eriksson för domstolen.

Efter överläggning kom domstolen fram till att den anhållne Rakhmat Akilov inte har rätt att få en ny försvarare."

DN

Helt rätt. Här ska svenska lagar och värderingar gälla, ingenting annat.

[Carpinus]1
4/11/17, 1:50 PM
#127

 "Lokko och hans anhang visar hur relativiseringen av en folkmördarideologi – jihadismen – med tiotusentals liv på sitt samvete sett och ser ut i delar av Sveriges mediala toppskikt", skriver Håkan Boström i en gästkrönika i Göteborgs-Posten angående dessa som utnyttjar attacken för propagandaspridning.

JonasDuregard
4/11/17, 2:36 PM
#128

Fruktansvärt omdömeslöst av Andres Lokko (som är någon slags nöjesjournalist för den som undrar).

[[eskils_]]
4/11/17, 2:59 PM
#129

#128 Håller med, Lokko kan inte vara riktigt klok!

(Loco betyder galen på spanska… 🤪)

[Bermudas]
4/11/17, 3:37 PM
#130

Fler som höll med  Lokko, enligt artikeln Carpinus länkade till i  #127

"Detta budskap retweetades av bland annat av SVT:s programledare Sarah Dawn Finer – som på söndagen obekymrat uppträdde på ”kärleksmanifestationen” på Sergels torg. Budskapet gillades även av t.ex. SVT-profilen Po Tidholm och Sydsvenskanjournalisten Peter Fällmar Andersson."

[Carpinus]1
4/11/17, 3:40 PM
#131

#130 Stämmer! Hade lagt in ett lite längre citat med det med i den här tråden, och ville inte upprepa mig.

mangemani4
4/15/17, 4:37 PM
#132

mest vidrigaste och osmakligaste jag någonsin har sett tror jag. och folket står bara där, som hjärntvättade människor, som robotar och sväljer och går på allt som sägs och applåderar, utan ens lite energi att tänka efter, "i kärlekens namn". fy fan

https://www.youtube.com/watch?v=-3TQ_sq1VD0

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[Blue_Lugia]
4/16/17, 12:00 PM
#133

132 Det låter nästan som namnet på en låt från ett riktigt dåligt band eller något…. xD Nämen allvarligt, ska vi uppfattas som "Kärlekslandet" numera? Var bara pinsamt att titta på tycker jag…. kärlek är överskattat. Vi kan inte springa runt och älska allt och alla….

sponny
4/16/17, 12:47 PM
#134

Precis. Det är rätt knivigt att älska alla om några av dem hatar dig. Och inte för att du är en gris som betett sig illa. Utan för att du är den du är och inte tror på samma osynliga gubbe i himlen som dem. Svårt som attan att diskutera med såna människor. Och ännu svårare att älska dem.

mangemani4
4/16/17, 12:49 PM
#135

jomen detta hade inget med kärlek och sorg att göra. detta skapades enbart för att politikerna(som är ansvariga) skulle få chansen att stryka ett streck över det hela och få sig själva att framstå som goda samt att åter igen försöka hjärntvätta folk att inte lyssna på de "onda krafterna", att bara acceptera det som har hänt. hela det här kärleks tramset är bara ett svepskäl.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Fillifjonkan60
4/20/17, 8:16 AM
#136

Om det nu bara är kärlek som behövs, varför öser ni inte kärlek över Breivik, Kurt Niklas Lindgren (Hagamannen), Anders Eklund och Mattias Flink med flera?

Eller är det så att det bara är vissa som är berättigade kärlek när dom begår grova brott? 

Förstår inte resonemanget.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Magi-cat
4/20/17, 8:34 AM
#137

Vid Kärleksmanifestationerna (det var flera över hela landet) deltog tiotusentals människor som alla ville hedra offren, tacka sjukvårdare som räddade liv, poliser som gjorde sitt jobb, alla som slöt sig samman och visade medmänsklighet, visa att vi alla tillsammans är något mer, att våra värderingar och vilja att hålla samman, hjälpa och stötta, är starkare än hatet.
Det ger styrka och trygghet när det som bäst behövs att sluta sig samman och att göra det i kärlek, inte hat, stärker än mer. Det är hatet som splittrar och dödar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Blue_Lugia]
4/20/17, 9:16 AM
#138

#137 Jag tycker man kunde valt ett annat ord, vad vet jag inte. Ordet "kärlek" är så starkt. Så mesigt på nåt vis….

Maria
4/20/17, 9:27 AM
#139

#136 Det handlar ju inte om att ge kärlek till gärningsmännen. Det förstår väl alla. Det handlar ju om att visa att kärleken är störst och starkast och ett "vapen" att inte förakta. De kan ena människor mer än allt. I sådana här situationer så kommer vi varandra närmare på något sätt.

#138 Först skriver du att ordet kärlek är så starkt och sedan så mesigt så jag förstår nog inte vad du menar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JonasDuregard
4/20/17, 9:32 AM
#140

#136 "Förstår inte resonemanget."

Jag tror det är värre än så. Du har inte ens förstått grundpremissen för hela evenemanget. Det handlar givetvis inte om att ösa kärlek över de som är förövare. Missförsår du så grundligt förtsår jag att du blir upprörd, men du har nog bara dig själv att skylla på den punkten. 

Det är inte heller någon som sagt att det bara är kärlek som behövs, så även där slåss du mot väderkvarnar så att säga. 

"Om det nu bara är kärlek som behövs, varför öser ni inte kärlek över Breivik […]"

Förutom att du har svårt att förstå syftet, så har du också fel i sak verkar det som. Enligt aftonbladet hölls flera kärleksmanifestationer snart efter Breiviks dåd (25 Juli) bland annat en i Oslo med mer än 200 000 deltagare. På flera platser delades rosor ut under paroller om öppenhet och medmänsklighet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13365492.ab

[Carpinus]1
4/20/17, 9:36 AM
#141

OT till admin: går det att ändra rubriken till "Attentatet på Drottninggatan" eller liknande, eftersom det ju inte längre är något pågående och diskussionen dessutom ändrat inriktning?

[Hayabusa]
4/20/17, 9:52 AM
#142

Manifestationen i Norge (efter Breiviks dåd) hade ett klart budskap - sprid inte hat mot den etniskt vite mannen, född i Norge (Norden).

Fillifjonkan60
4/20/17, 9:55 AM
#143

#139 Nej men andemeningen i mitt resonemang är ju att liknande brott behandlas olika. Östes det kärlek över mamman och hennes son som fick halsen avskurna på IKEA? 

#140  Du lyckades få in många påståenden att jag inte förstår något och dessutom att  jag var upprörd. Men upprörd var jag inte, jag ifrågasatte bara.  Varför har jag mig själv att skylla, förresten? 

Tyvärr gav du inte jag något tillräckligt bra svar från dig, mer än att du dumförklarade mig rejält, men inget konkret svar på varför det finns såna skillnader, mellan både offer och förövare. 

Men ok, kan erkänna att jag hade glömt bort manifestationerna gällande Brevik.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Maria
4/20/17, 9:58 AM
#144

#143 Det är ju en viss skillnad mellan brotten också. Detta var ett terrordåd och inte ett "vanligt" mord om man nu får uttrycka sig så illa.

Ett attentat som riktar sig mot allmänheten med rötter i terrorism.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fillifjonkan60
4/20/17, 10:08 AM
#145

#144 Ett "vanligt" mord… 🤔

Ja, det var ju bara två personer som gick omkring på IKEA och tittade på sakerna där. Jag tycker nog att det också riktade sig mot allmänheten, även om det "bara" var två personer och inga skadade (vad jag minns). 

Fruktansvärt var det i alla fall, liksom alla dessa dåd. 

Det jag egentligen vill få fram, är att när någon som Breivik dödar en massa människor, så blir han hatad av alla, förutom några extremiste (vet ej hur många. När Rakhmat Akilov gjorde sin terrorattack, så känns det (för mig) att hatet från vissa personer (främst på vänsterkanten) inte är lika starkt. 

(Detta är bara två exempel, så det måste inte vara just dom personerna, Breivik och Akilov, som diskuteras, men nu nämnde jag dom.)


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Maria
4/20/17, 10:12 AM
#146

#145 Såg du mina citattecken och att jag skrev "om man nu får uttrycka sig så illa"?

Jag har inte på något sätt förringat andra hemska händelser men det är en viss skillnad när det finns en agenda bakom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Hayabusa]
4/20/17, 10:18 AM
#147

#144 Gärningsmannen hade precis fått besked om att han skulle avvisas till Italien. I sin besvikelse högg han ihjäl två slumpmässigt utvalda personer på IKEA. Vad som ska definieras som  terror eller "vanligt" mord går att diskutera, anser jag.

Så nog fanns det en agenda även vad det gäller morden på IKEA.

Fillifjonkan60
4/20/17, 10:26 AM
#148

#147 Ja, det var lite så jag kände också, men du kan uttrycka dig bättre än vad jag kan. 👍


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Blue_Lugia]
4/20/17, 12:00 PM
#149

#139 Jag byter ut "starkt" mot överdrivet då I detta sammanhang. Mesigt på så sätt att kärlek är ett himla fåneri. Överskattat till tusen och sönderbrukat i detta land. Kanske dags att visa musklerna istället för att försöka leka änglar och mjukisar?

Maria
4/20/17, 12:06 PM
#150

#149 Ok, då lever vi inte på samma planet känns det som.

Jag ser människors enande i något som är känslosamt som en enorm styrka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
4/20/17, 12:34 PM
#151

#149 Vi lever absolut på samma planet. Jag har bara lite hårdare inställning till saker och ting.

[[eskils_]]
4/20/17, 12:45 PM
#152

Håller med Magi-cat och Maria om att kärleksmanifestationerna kan ge styrka och sammanhållning, väldigt bra och viktiga saker. Men de var nog för ofokuserade. Man kan inte visa kärlek och tolerans mot vad som helst! T ex den mest hatiska och intoleranta rörelsen som finns i landet idag -  islamister som tar sig rätten att förtrycka och våldta kvinnor och pojkar, och mörda oskyldiga människor, så som skedde på Drottninggatan den 7 april. Om vi ska enas så är det mot detta samhällsgift vi ska enas.

Här skriver en klok muslimsk miljöpartist  om saken:

”Statsministern säger nu att "de" inte ska få segra. Att säga "de" är att göra otydliga och skrämmande krafter ännu mer konturlösa. Sådant ger bara osäkerhet och försvårar motåtgärder. Kraftfulla riktade åtgärder som jag antar kommer att genomföras riskerar därmed att spreta åt alla håll. Statsministern borde äntligen kunna tala klartext efter terrordådet den sjunde april. Om vilka som är "de". Det går inte att hoppas att kärleksbomber ska bekämpa islamistisk terror. En terror som är grundad på en ideologisk religion från medeltiden.

(…)

Ni som gjort allt för att öppna Sverige för terrorism genom öppenhet och kärlek ska nu vakna och tänka om. Varför ska människor som hyllar våldsbejakande ideologisk islam få en fristad i Sverige?

Tyvärr är det vanliga människor som invandrat från muslimska länder som kommer att få lida i sin vardag för den kulturrelativism som upphöjts till en slags religion.

Rebwar Hassan (MP)Landstingsledamot Stockholms län

Dala-demokraten

#141 Håller med om att tråden borde byta namn.

Maria
4/20/17, 12:49 PM
#153

#152 Vem har pratat om tolerans?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[[eskils_]]
4/20/17, 1:02 PM
#154

#153 Jag tror att många människor kan uppfatta kärleksbudskapet på manifestationerna som att man ska älska och tolerera alla, utan undantag. Jag tror också att många människor inte har klart för sig skillnaden mellan muslimer och islamister, och därför vågar de inte ta ställning mot islamister, för då riskerar de att bli anklagade för rasism.

En av talarna på manifestationen i Stockholm sa ungefär att det viktiga är att "gilla olikheterna", dvs vi ska gilla alla.

Maria
4/20/17, 1:18 PM
#155

#154 Där tror jag du har helt fel och totalt missat budskapet. Jag förstår inte alls hur du kan blanda in tolerans i denna manifestation?

Att tro att människor inte vet skillnaden mellan muslimer och terrorister är också ett sätt att nedvärdera sina medmänniskor tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
4/20/17, 1:25 PM
#156

"Att tro att människor inte vet skillnaden mellan muslimer och terrorister är också ett sätt att nedvärdera sina medmänniskor tycker jag."

Är det inte precis det som dessa manifestationer går ut på?

Maria
4/20/17, 1:29 PM
#157

#156 Nej

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
4/20/17, 1:31 PM
#158

#157 "Nej", skriver du - "Jo", skriver jag.

[[eskils_]]
4/20/17, 1:37 PM
#159

#155 Nu missförstår du. Faktiskt rätt förolämpande av dig att skriva så. Det är förstås inte ett dugg svårt att se skillnad på muslimer och terrorister - efter att dessa begått terrordåd!!

Det viktiga är att känna igen dem innan det sker, för att därigenom rädda liv. Som Rebwar Hassan skrev i #152: Varför ska människor som hyllar våldsbejakande ideologisk islam få en fristad i Sverige?

[Hayabusa]
4/20/17, 1:42 PM
#160

#159 Intressant. Svaret på Rewan Hassans (retoriska) fråga är: I Sverige måste alla kulturella värderingar få lika stor plats & respekt. Åsiktsfrihet, föreningsfrihet åt allt och alla.

Annons:
mangemani4
4/20/17, 2:10 PM
#161

tyvärr så kommer vi aldrig att kunna stå enade mot terrorn så länge vänster folk har sitt hudfärgs tänk. det är alltid samma sak då ett terror dåd utförs utav idioter med annan hudfärg, det ska förminskas ned, det ska försöka sopas under mattan, helt bisarra försvarstal om att "man inte ska döma alla" och en massa efterblivna "nämen han(som var vit) gjorde ju också samma sak" prat(precis som att det skulle göra terrordådet mindre hemskt på nått sätt), demonstrationer mot rasism prioriteras osv osv. vänsterfolk tycks tro att hatar man terrorister(som ja,  för det mesta har en annan hudfärg) så hatar man även resten utav hela deras folk och så länge vänsterfolk tror detta och ska försvara till sista blodsdroppen, så kommer vi aldrig att kunna stå enade.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
4/24/17, 10:49 AM
#162

Ytterligare en person har anhållits efter terrordådet på Drottninggatan. Rubriceringen är "terrorbrott".

http://www.expressen.se/nyheter/ytterligare-en-person-anhallen-efter-attacken/

[Hayabusa]
4/24/17, 11:04 AM
#163

#162 Aj, då. Ännu en "förvirrad pajas"? 😜

PS

"Den förvirrade pajas som kapade en lastbil och hade ihjäl oskyldiga människor i Stockholms innerstad…"

Kalle Lind www.etc.se

[[eskils_]]
4/24/17, 12:21 PM
#164

#163 Läste Kalle Linds krönika i ETC. Avsedd att vara rolig antagligen, men mest en obehaglig upplevelse. Han raljerar över att politikerna nu vill ha fler poliser och andra med uniform för att kunna skydda befolkningen från terrorhotet, och anklagar politikerna för att därigenom motarbeta demokrati och mänskliga rättigheter! 😮 Citat:

"Men makthavares instinktiva reaktion vid varje hot mot demokratin är likväl att genast börja rabbla nya sätt att begränsa de medborgerliga rättigheterna och låta sy upp fler uniformer. (…)

Tillspetsat: om våra nuvarande styrande är beredda att äventyra demokrati och rättssäkerhet och mänskliga rättigheter – vilka är det då de skyddar oss mot?"

Lind och ETC anser kanske att anarki och laglöshet är något eftersträvansvärt, alltså fritt fram för kriminella att begå vilka illdåd de vill.

Vilkas medborgerliga rättigheter är viktigast att skydda - oskyldiga medborgare eller terrorister/terroristsympatisörer?

[[eskils_]]
4/24/17, 12:42 PM
#165

#162 Intressant att ytterligare en person har annhållits.

Läste någonstans att Akilov och den egentliga lastbilschauffören sägs ha bott ganska nära varandra. Kan de ha känt varandra? Kan det vara en slump att Akilov och lastbilen båda befann sig just där just då - Akilov bärandes på en spränganordning? Så nära gågatan Drottninggatan, full med fredagsshoppande människor? Visst, det kan vara en slump.

Senast på onsdag kl 12 får vi kanske veta vem det är, för då ska åklagaren besluta om personen ska häktas eller ej.

[Carpinus]1
4/24/17, 2:04 PM
#166

#165 Funderade också en del om det där med grannen och bilen, jag förmodar att man utreder den detaljen grundligt.

Läste Leif G W Perssons första analys efter händelsen, och han var då inne på att bilkapningen var en slump, "att tillfället gör tjuven" så att säga. Men om Akilov tog en bil av en ren ingivelse, varför hade han bomben med sig i väskan? Någon form av plan har han nog haft…

Jag tror att den som rör sig inom ett begränsat område i Drottninggatans närhet vid den tiden på dagen inte har några problem med att hitta en passande lastbil. Det är ju möjligt att Akilov smugit på flera lämpliga objekt innan han fick tag på den här bilen. OM det nu inte är så att det finns en koppling mellan honom och den tidigare grannen.

[Carpinus]1
4/25/17, 6:33 PM
#167

#162 Personen är släppt efter förhör och inte längre misstänkt.

Annons:
[Carpinus]1
4/28/17, 9:07 AM
#168

Terrorattentatet har nu krävt ett femte offer.

[Blue_Lugia]
5/3/17, 12:23 PM
#169

Glöm inte hunden också! Jätteviktigt!

mangemani4
5/3/17, 1:48 PM
#170

terrordådet är nu glömt, nedtystat och sopat under mattan. "vi ska göra allt för att bekämpa terrorn" står denna yra löfven och säger och resultatet blev öppna gränser. bara en tidsfråga igen innan nästa terrordåd sker. men vad spelar det för roll, det sopas bara under mattan det med och ingen lärdom tas.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
5/10/17, 12:41 PM
#171

Eftersom dådet inte är pågående längre är rubriken vilseledande. Den här tråden kanske passar bättre nu?

[Admin: Låster den här tråden nu då dådet ej längre är "pågående". Fortsätt gärna i den nya tråden länkad ovan!//Tjeja]

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: