Annons:
Etikettterrorism
Läst 1200 ggr
[Carpinus]1
4/9/17, 8:37 AM

Terrorattacken: var vår beredskap god?

Så har då även Sverige drabbats av en terrorattack. Hur tycker du att myndigheter, politiker och media  hanterade den första fasen? (Från själva händelsen till gripandet av en misstänkt.)

Annons:
[Carpinus]1
4/9/17, 8:46 AM
#1

"Rätt bra" blir mitt betyg, men det kunde lika gärna ha varit "vissa delar bra, andra sämre".

Polisen verkar ha fungerat bättre än jag förväntat mig. Till och med Rikspolischefen var klar och redig.

Politikerna har uppträtt sansat i första skedet (snart väntar striden!)

Informationen till kollektivresenärer, turister som skulle till sina hotell med flera lämnade uppenbarligen en del att önska. Vad hade hänt om det t.ex. skett explosioner eller en gasattack - var tar man skydd, hur utrymmer man?

Civilsamhället trädde in och hjälpte drabbade föredömligt.

Media både bra och dåligt. En del rykten och obekräftade uppgifter spreds och skapade förvirring, som beträffande skottlossningar.

Ghosthunter
4/9/17, 8:54 AM
#2

Jag blev förvånad över det snabba gripandet och även att allt annat fungerade så bra, så jag ger faktiskt berömvärt.👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Hayabusa]
4/9/17, 9:03 AM
#3

Jag svarade: "Rätt bra", men min egentliga svar är: "Vet ej". Varför? Eftersom jag inte har, eller kommer att få, all fakta på handen så är det för mig omöjligt att bedöma. Min bedömning är gjord utifrån det jag vet via media (vilket INTE ska ses som en kritik gentemot media).

Som ett sidospår till frågeställningen: Undrar hur många attentat som myndigheterna lyckats avstyra/förhindra?

[Carpinus]1
4/9/17, 9:11 AM
#4

#3 Ja, det här var mest avsett som den första spontana reaktionen. Man kan kanske ställa fler frågor när hela bilden står klar så småningom - just nu vet vi ju faktiskt inte om den här händelsen är slut eller om det lurar fler terrorister i buskarna, beredda att slå till när polisinsatsen återgår från nuvarande operativa läge. 

Från SÄPO brukar det talas om två avstyrda attentat i närtid, vilket tydligen är liktydigt med hitom 2010. Sedan kan man ju ha avstyrt flera attentat utan att veta om det, till exempel genom uppmärksamhet och förhör på tidigt stadium o.s.v.

Edit.

[Hayabusa]
4/9/17, 9:18 AM
#5

#4 Jo, jag förstår syftet med din fråga. Som utomstående betraktare så förefaller många saker fungerat bra, men det blir mer en känsla än konkret fakta. Som du skriver så kan bilden komma att klarna med tiden. Vem vet,  om några år skrivs det kanske en bok om händelsen med mer djupgående info.

Fillifjonkan60
4/9/17, 10:33 AM
#6

Jag valde "berömvärt" med tanke på polisernas och sjukvårdarnas insatser. Blev imponerad av dom! ❤️🌺

(Jag valde bort att tänka på politikerna då jag anser att det är denna och föregående regerings fel att detta över huvud taget hände med tanke på deras flathet mot allt våld som eskalerat och att dom tillåtit vem som helst att komma hit samt låter IS anhängare bo här, även dom som varit nere och krigat tillsammans med IS att återkomma hit.) 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Ghosthunter
4/9/17, 10:37 AM
#7

#6 Ja precis…..jag tänkte också bort det politiska i detta.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[[eskils_]]
4/9/17, 11:22 AM
#8

Valde "Rätt bra".

Blev först oerhört imponerad över alla resurser som polis, NOA, försvar m fl ställde upp med så snabbt, vilket resulterade i att den sannolika förövaren kunde gripas. Men hörde nu på Aftonbladet att det var en kvinna på pendeltåget mot Märsta som larmade om en man som såg misstänkt ut. Vad hade hänt om hon inte larmat? Så lite tur var det kanske också.

#1 Civilsamhället agerade föredömligt, riktigt värmande! ❤️

#6 Håller med dig. Någon skrev att efter att vår regering förbjöd terrorresor förra året blev det större risk att de fanatiska personerna istället begår sina vidrigheter i Sverige. Att det viktiga förebyggande arbetet legat i knät på Mona Sahlin och Alice Bah Kuhnke kan inte kallas annat än katastrofalt dåligt.

landsbygdsbo
4/9/17, 11:34 AM
#9

Problemet är väl dels att inget demokratiskt öppet samhälle kan skydda sig mot den här formen av angrepp….utan att sluta sig och begränsa vår demokratiska frihet.

Dels att många av de organisationer som är verksamma har insett att västvärldens "hårda" mål numera är så väl skyddade att det möter stora svårigheter att framgångsrikt angripa dem

Dels och det är det makabra, man riktar sina angrepp nu mot mjuka mål i syfte att döda så många civila som möjligt och i o med det sprida skräck o förvirring

Ett billigt sätt att orsaka stor skada + ensamvargar med felkopplingar mellan öronen tar tillfället i akt för sin stund i berömmelsen.

[ludden]
4/9/17, 12:08 PM
#10

#9 Fast samtidigt hade man kunnat förbättra säkerheten på Drottninggatan.

Det finns ju bara två hinder som står rätt brett isär på vissa ställen, och med tanke på tidigare attentat i Europa så borde man ha satt upp fler hinder vid varje korsning det hade nog räddat fler liv och begränsat galningens framfart.

Ghosthunter
4/9/17, 2:21 PM
#11

Det går ju inte att sätta upp hinder överallt. Ambulanser, brandbilar, varutransporter, sopbilar och annat måste ju komma fram.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Honestyisdead
4/9/17, 2:23 PM
#12

Det finns ju hinder som kan dras ned i marken. Så nödvändig trafik kan komma fram men inte övrig.

[ludden]
4/9/17, 3:07 PM
#13

#11 Det går väl sätta upp hinder så man blockerar ett håll och hålla fritt åt det andra hållet. Annars finns ju som  hinder kan hissas upp och ner som #12 säger det finns vid regeringsbyggnaden och kring Rosenbad.

Annons:
snigelpiga
4/9/17, 3:49 PM
#14

Poliser jobbade berömvärt tycker jag.  Visserligen fick de stort hjälp här i Märsta av två personer vilka gjorde beundransvärt vittnesinsats med deras skarpa observation.

Carmarino
4/9/17, 5:17 PM
#15

#13 Ja det finns sådana hinder kring Rosenbad och regeringsbyggnaden, men dessa kräver att någon vaktar dem hela tiden. Så det skulle bli för dyrt att ha sådana i hela stan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
4/9/17, 5:25 PM
#16

#13 Vad skulle det vara för någon mening? Då kan de väl välja att åka från det andra hållet istället. Förresten så hjälper inte dessa små hinder särskilt bra om man kommer i full fart med en stor lastbil.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Honestyisdead
4/9/17, 5:27 PM
#17

#15 Nej behöriga bilar har tex elektronisk nyckel som sänker dom.

Cragan
4/9/17, 5:28 PM
#18

#11 https://www.youtube.com/watch?v=SHbyW9OeTiQ dom är ganska hyfsade dom systemen

Honestyisdead
4/9/17, 5:32 PM
#19

#18 Ja!

Tjeja
4/9/17, 5:40 PM
#20

Media har väl inte handlat eller agerat speciellt bra. Det har varit ganska mycket typisk svensk mediahysteri. Polis och civila har agerat berömvärt däremot. Polisen t o m överraskande snabbt och bra! Nu kommer sedan frågan som kommer avgöra allt senare däremot! Hur kommer rättsväsendet och regeringen hantera detta fortsättningsvis? Kommer de förlöjliga Sverige genom att släppa terroristen i slutänden "i brist på bevis" som vanligt? Och kommer sveriges politikerkår se till att detta ger några riktiga konsekvenser och förändringar framöver för våldsbejakande extremism och förorternas parallellsamhällen? Eller kommer IS återvändare och IS-"flyktingar" fortsätta gullas med och ges ytterligare privilegier i villfarelsen att "kärlek" kommer förändra deras religiösa övertygelse? (I min mening.. det enda kärlek i detta sammanhang kan göra för oss är att stärka sammanhållningen hos oss som vill väl. Men det kommer INTE göra annat än provocera det religiösa hatet emot oss ännu mer hos extremisterna och INTE "vinna över deras hjärtan" som naiva vänsterdiket vill tro!)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Carmarino
4/9/17, 5:46 PM
#21

#17 http://www.sydsvenskan.se/2017-04-08/betonglejon-star-inte-emot-en-lastbil

Stockholms stad ansvarar för trafikavspärrningar. Om polisen vill ha en högre skyddsnivå vid något tillfälle eller på någon plats kommer man med en förfrågan. Vid exempelvis Rosenbad finns det höj- och sänkbara så kallade pollare.

De måste bevakas av personal dygnet runt för att kunna sänkas för transporter. Det är en insats som kräver ekonomi och resurser och går inte att göra över hela staden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cragan
4/9/17, 5:54 PM
#22

#21 finns olika system av dem lättast skulle nog vara att affärer som berörs av dem för varutransporter får tillgång till en kod/strömbrytare som kan sänka systemet och ge fjärr kontroll till polis ambulans och brandkår (eller till sos är nog lättast) skulle även gå att koppla till brandlarm så dom sänks per automatik om brandlarmet går.

[ludden]
4/9/17, 5:55 PM
#23

#16 Det finns kraftigare hinder att kunna sätta upp och sitter en sådan i varje ny korsning kan man bara köra ett kvarter på ca 60 meter innan man får backa. När Obama var i Stockholm satte man upp kraftiga betonghinder.

#21 Det finns pollare i söderort som sänker sig när bussar ska passera dom. Det sitter en dosa i bussarna.

Honestyisdead
4/9/17, 6:40 PM
#24

#21 Det finns som sagt sådana som inte kräver personal.

Carmarino
4/9/17, 7:07 PM
#25

#22, #23 och #24 Det är möjligt, men hade ni läst artikeln jag länkar till så hade ni sett att det inte var jag som sa att det var för dyrt, utan biträdande stadsdirektören i Stockholm Fredrik Jurdell.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
4/9/17, 7:25 PM
#27

#23 Okay. Jag är iaf glad över att jag bor i en del av Sverige där man slipper hinder överallt och där man inte behöver backa på varje gata😛

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
4/9/17, 7:30 PM
#28

#26 Det där ser jag som en självklarhet. Inte märkligt att SD är näst största partiet i Sverige! Det är dock rätt synd att det måste krävas ett extremt högerparti för att förstå allvaret i detta.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
4/10/17, 8:53 AM
#29

#20 Det är betänkligt att "gammalmedia" som länge suttit på höga hästar och anklagat sociala medier för ryktesspridning (inte utan anledning) i allvarets stund visade sig i vissa stycken vara lika ansvarslösa. Självprövningens tid är nog här - det har i varje fall börjat så smått…

http://www.dn.se/debatt/viktigt-att-vi-i-medierna-lyssnar-till-besvikna-kritiker/

http://www.aftonbladet.se/kultur/a/PQkW7/sverige-ar-ett-tryggt-land-att-leva-i

Magi-cat
4/10/17, 9:05 AM
#30

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
4/10/17, 10:01 AM
#31

Här finns en tråd om hur vi på förhand trodde att Sverige skulle klara en terrorattack. I nuläget verkar det som de värsta farhågorna från debattörer, kolumnister och även från Polisen kommit på skam…

[ludden]
4/10/17, 12:24 PM
#32

#25 Annars kan man återvinna stridsvagnshindren i Lill-Jansskogen tror även det står större hinder i den skogen med som kan ställas upp på Drottninggatan.

Ghosthunter
4/10/17, 3:20 PM
#33

#30 Ja precis katten. Att lägga in rena påhitt och lögner är väldigt onödigt och dumt. Men extremister har väl nästan alltid sysslat med sånt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
4/10/17, 11:44 PM
#34

#29 "Även Anders Ygeman (S) vill granska medierna.

– Jag tror att man behöver göra en studie av hur medierna fungerat under de här väldigt pressade förhållandena. Det har ju förekommit en del uppgifter som inte varit bekräftade, säger han.

– Ur en psykologisk försvarsvinkel är det även viktigt att förbättra mediers kapacitet att verka under svåra förhållanden."---

TT

Annons:
[ludden]
4/11/17, 12:45 PM
#35

#34 Håller med han, det kom mycket obekräftade uppgifter under livesändningen i fredags.

micki78
4/11/17, 1:03 PM
#36

Jag röstade Berömvärt! Poliserna var fantastiska.

Carmarino
4/11/17, 1:26 PM
#37

Polisen har fått hyllningar från ett högst oväntat håll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/7/18, 9:13 AM
#38

Ett år har gått efter terroristattacken på Drottninggatan. Blev det den väckarklocka som man då trodde den skulle bli? Det verkar si och så med det - nya och tyngre lejon på Drottninggatan blev det förvisso, men det kanske mer är av symbolisk betydelse.

Beredskapen mot extremister som syns verkar vara förhöjd, men vad händer med det som kan försiggå under ytan? Dagens Samhälle ger en bild av läget:

"Den tidigare polisen Peter Henriksson blev säkerhetschef i Katrineholm 2015 och utsågs ganska snart också till samordnare mot våldsbejakande extremism. En snabb kartläggning visade att höger- och vänsterextremismen förde en tynande tillvaro i kommunen, men att den våldsbejakande islamismen var ett växande problem. – Jag fick ett starkt stöd från den politiska ledningen att arbeta med frågan, men jag förvånades av den beröringsskräck som ämnet väcker i landet. Det är bättre i dag, men fortfarande får jag kritik från olika håll för att bidra till islamofobin, säger han."---

"– Jag träffar kommuner som verkar både yrvakna och naiva. Högerextremister tävlar man om att fördöma, men mot islamisterna hör jag inte lika högljudda protester. Den religiösa extremismen är svårare att komma åt. Inte bara för att den kan anses politiskt känslig att kritisera, den är också mer dold än högerextremismen. Nordiska motståndsrörelsen vill gärna vifta med banderoller och gå i protesttåg, medan islamisterna verkar mer i det fördolda.

– När kriget gick IS väg hade vi ungdomar här med IS-symboler på kläderna och vi fann IS-klotter på väggarna. Nu är det helt borta. Betyder det att färre dras till islamismen i dag? Peter Henriksson hoppas det, men tänker inte vara naiv. – Vi vet helt enkelt inte.

Hans försiktighet är förmodligen klok. Dagen efter vårt möte rapporterar Sveriges Radio om ny forskning som visar att IS är mer aktivt än någonsin på nätet – och att de uppmanar till nya terrorhandlingar. Peter Henriksson berättar att kontakterna med den lokala imamen har blivit mer sporadiska på sistone. – Han säger att han inte sett några tecken på radikalisering, men vi vet att det skett i moskéer i andra kommuner."---

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/jag-traffar-kommuner-som-verkar-yrvakna-21539

Upp till toppen
Annons: