Annons:
Etikettövrigt
Läst 2278 ggr
Fillifjonkan60
4/9/17, 11:44 AM

Det stora sveket mot flyktingarna

Jag tycker att vi har svikit många flyktingar (dom riktiga flyktingarna alltså) som har lämnat sina länder där det är krig och förtryck, speciellt mot kvinnor!

Och varför tycker jag så? Jo, dom har flytt för att bli fria människor, slippa krig, slippa bli förtryckta, och vad gör vi i Sverige och Europa?

Jo, vi tar emot deras fiender med öppna armar, återvändande IS-anhängare som åkt och krigat med IS får komma tillbaka hit. Helt vansinnigt! 😡

_"Den skuggan förföljde mig och i Sverige försökte jag få lugn och ro. Men i Uppsala, dit jag först kom, fortsatte mitt liv att kontrolleras av mina landsmän och jag flydde från skuggan till Stockholm och hamnade i Rinkeby. Även där förföljdes jag av ”skuggan” och jag befinner mig nu Husby. Här finns alla ”skuggor” man kan tänka sig och jag har inte heller här rätt till ett öppet självständigt liv utan är ständigt påpassad."
_

"Jag vill ha en fristad och jag vill kunna ta ett glas öl med mina vänner Lars, Hassan, Maria, Osman, Ayse och andra. Jag vill också kunna gå på pensionärsföreningen och lyssna på jazz och dansa twist. Jag vill odla grönsaker på min kolonilott i kortbyxor och umgås med mina vänner och gå på badhuset i bikini.

I mitt område vill jag slippa fördömande blickar av stirrande män. Jag vill ta hem vem jag vill men i dag kan jag inget då mina rättigheter begränsas och styrs i mitt bostadsområde. Alla dessa skäggiga ”skuggor” skrämmer mig.

Vi är många kvinnor som är mycket oroliga över utvecklingen i Husby och hotet mot jämställdheten här. Är inte Husby en del av Sverige, gäller reglerna inte här? Jag orkar inte längre utan vill återigen söka asyl i mitt andra hemland Sverige."

Zeliha Dagli

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article20877039.ab

Det här är bara EN kvinna som uttalar sig, eftersom dom flesta vågar inte säga som det är. Och en sak jag undrar över: Vad gör Fi åt detta?!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Carpinus]1
4/9/17, 11:57 AM
#1

#0 Den diskussionen har vi även i den här tråden och sedan Zeliha Dagli skrev ovanstående debattinlägg i juni 2015 har hon givit upp och flyttat bort från Husby.

Tjeja
4/9/17, 12:03 PM
#2

#0 Jag kunde lika gärna skrivit ditt inlägg! Har länge frågat hur vi ska kunna skydda våra flyktingar när vi samtidigt sponsrar deras mördare både där ute men ännu mer här hemma i Sverige! Den största majoriteten som far illa av av IS terroristernas framfart är ju dessutom muslimer. Som när de kommer hit möts av fruktan och rasism från oss och förtryck från sina fiender som följt med hit o fortsätter jakten här! Allt medan svenska myndigheter stryker mördarna medhårs!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fillifjonkan60
4/9/17, 1:00 PM
#3

#1 Det är tyvärr lite svårt att hålla reda på alla trådar så det kan hända att det blir lite dubbelt ibland 🙂

#2 Precis!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
4/9/17, 1:16 PM
#4

#3 Jodå, jag förstår det! Tänkte mest att du kunde vara intresserad av vad som hänt sedan Dagli skrev insändaren du citerar, och det framgår av tråden det länkas till.

Fillifjonkan60
4/9/17, 4:42 PM
#5

"– Det är inte okej att en kvinna i tajta kläder får en massa vidriga ord slängda efter sig på torget. Och det är inte okej att två kvinnor inte kan ta ett glas vin på sin veranda här ute utan att det blir en massa liv. Det här förtrycket som sprider sig i våra förorter måste få ett slut, säger säljaren Sores Armanc och syftar på TV4:s ”Kalla fakta”-inslag ”Flykten från moralpolisen” som bland annat visar hur män trakasserar kvinnor i Tensta.

Lördagen den 22 april bjuder de via Facebook in till ett evenemang i Tensta centrum. Ett initiativ som de arrangerar för att motverka den dåliga stämning som sprider sig i många av stadens invandrartäta förorter.

_Båda är uppvuxna i området – han i det intilliggande Rinkeby och hon i Kista – och kan vittna om hur mycket som har förändrats till det sämre sedan dess.
_

Förutom ett allmänt kvinnoförtryck pekar han på de senaste årens dödskjutningar som ökat markant. Länge tänkte han att det var politikernas sak att göra något åt problemen.

Men eftersom problemlösningen enligt Sores uteblivit tar han och Alexandra Labbé nu ”saken i egna händer”."

https://www.facebook.com/events/237320143340654/


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Ford -57
4/9/17, 5:10 PM
#6

#0 Bra skrivet, d e ju så d e, tyvärr.

Annons:
JonasDuregard
4/10/17, 11:35 AM
#7

#0 Att ta emot snälla flyktingar men avvisa elaka låter ju bra. Men hur lagstiftar man om det?  

Det finns ju initiativ för att komma åt problemet, men det är ju inte enkelt direkt. Eller?

[ludden]
4/10/17, 12:22 PM
#8

#7 Genom att inte ge terrorister uppehållstillstånd?

SÄPO får gallra ur dom som söker uppehållstillstånd och dom som har onda avsikter ska tas i slutetförvar och utvisas var det så svårt?

mangemani4
4/10/17, 2:00 PM
#9

tycker regeringen har svikit alla genom att ta hit mer människor än vad landet kan klara av, att bara ta hit och sedan inte kunna ge dem hem, inte kunna ge jobb, folk som redan bor här får det sämre då en massa ska sparas för att ha råd, integrationen(som redan var dålig och borde ha fixats innan) är nu sämre, osv osv.

grymt och fult gjort, både mot migranterna och det svenska folket

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

JonasDuregard
4/10/17, 2:03 PM
#10

#8 "SÄPO får gallra ur dom som söker uppehållstillstånd och dom som har onda avsikter ska tas i slutetförvar och utvisas var det så svårt?"

Det där är inte precis ett lagförslag. En del definitioner att reda ut till exempel (främst "onda avsikter"). Om de bevisligen planerar eller har utfört terrordåd så finns ju alla lagar redan på plats. Har de inte det är det svårt att säga definitivt vem som är terrorist och inte…

kamera0710
4/10/17, 2:40 PM
#11

#8 Vad vill du konkret göra för att ta reda på vilka som har onda avsikter? Ska SÄPO anlita tankeläsare?

[Hayabusa]
4/10/17, 2:51 PM
#12

TT:

"Antalet flyktingar och migranter som klassas som säkerhetshot av Säpo nära fördubblades i fjol. Men eftersom det inte går att utvisa till en lång rad länder blir många ändå kvar i Sverige."

[ludden]
4/10/17, 3:14 PM
#13

#10 #11 Har ni hört talas om underrättelseverksamhet har ni det va?

Säpo jobbar med andra länders säkerhetspolis och delar information om hot hur tror ni annars han fanns hos Säpos register?

Följer ni inte vad som har hänt?

Annons:
Fillifjonkan60
4/10/17, 3:23 PM
#14

JonasDuregard: Exakt hur vet jag inte, men varför ska vi anpassa oss efter folk som kommer hit? Varför tillåter vi till exempel sharialagar?

http://www.svt.se/opinion/sahar-praktiserar-svenska-domstolar-shari-a

Sen behöver vi hårdare straff vid gruppvåldtäkter.  Sätt in militär eller nationella insatsstyrkan vid bilbränder och stenkastning mot polis och ambulanspersonal.  

Och låt inte kriminella styra vissa områden.  Varför har "vi" låtit det gå så förbannat långt?!

"Enligt polisrapporten finns 53 områden i Sverige som i olika grad är utsatta för allvarlig brottslighet. Av dessa områden anses 15 områden vara särskilt utsatta och 6 har klassats som riskområden. I många fall rör det sig om miljonprogramsområden där polisen upplever att de strukturella förutsättningarna gör det svårt att arbeta."

"Med särskilt utsatt menas ett område med så mycket problem att det kräver insatser från alla myndigheter och läget anses vara akut. Det handlar bland annat om att polisen har svårigheter att fullfölja sitt uppdrag, att våldsbejakande religiös extremism växer och att parallella samhällsstrukturer existerar.

Särskilt utsatta områden

  1. Vivalla, Örebro

  2. Hallunda/Norsborg, Botkyrka

  3. Husby, Stockholm

  4. Ronna/Geneta/Lina, Södertälje

  5. Rinkeby/Tensta, Stockholm

  6. Araby, Växjö

  7. Rosengård söder om Amiralsgatan, Malmö

  8. Södra Sofielund (Seved), Malmö

  9. Bergsjön, Göteborg

  10. Biskopsgården, Göteborg

11. Gårdsten, Göteborg

12. Hammarkullen

13. Hjällbo

14. Lövgärdet, Göteborg

15. Skäggetorp, Linköping"


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


JonasDuregard
4/10/17, 6:05 PM
#15

#13 Men det där är ju ett fullkomligt icke-svar på frågan om hur man lagstiftar mot onda avsikter. 

Det borde vara vi som frågar dig om du hört talas om underrättelseverksamhet. Varför tror du man ägnar sig åt det ifall det är så barnsligt enkelt att avgöra vem som är eller riskerar att bli en terrorist?

I fallet i Stockholm nu så var ju SÄPO tipsade om den skyldige, och de misslyckades uppenbarligen med att identifiera denne som blivande terrorist. Så det talar snarare mot din "det är väl inget svårt"-teori. På vilket sätt skulle SÄPOs gallring hjälpa i det fallet? Deras slutsats verkar ha varit att han inte hade "onda avsikter".

JonasDuregard
4/10/17, 6:11 PM
#16

#14 "Varför tillåter vi till exempel sharialagar?"

Har du inte läst artikeln du länkar till? Det står i inledningen där:
"Detta är möjligt eftersom man inom intern svensk rätt uppfattar mahr-överenskommelsen som ett förmögenhetsrättsligt avtal som bygger på avtalsfriheten."

Det beror alltså på att Svensk lag accepterar avtal slutna även i andra länder. 

.

Men det är så klart ingen "slippery slope" där vi kommer acceptera mer och mer, och det är inte så att vi "tillåter sharialagar" i någon bredare bemärkelse heller.

[ludden]
4/10/17, 7:13 PM
#17

#15 Du har inte hört talas om brott mot rikets säkerhet den kan man använda sig av, och skriva om den så att alla terrorister som kommer till Sverige utvisas även om dom får uppehållstillstånd!

Om du hängt med vad som har hänt så var terroristen inte välkommen i Sverige och skulle ha utvisas men gick under jorden.

Eller anser du att dom som har sympatier för terrororganisationer ska få stanna i landet?

JonasDuregard
4/10/17, 7:55 PM
#18

#17 "Du har inte hört talas om brott mot rikets säkerhet den kan man använda sig av, […]"

Använda på vilket sätt? 

"[…] och skriva om den så att alla terrorister som kommer till Sverige utvisas även om dom får uppehållstillstånd!"

Jag personligen anser att terrorister bör frihetsberövas. 

"Om du hängt med vad som har hänt så var terroristen inte välkommen i Sverige och skulle ha utvisas men gick under jorden."

Det beslutet hade inget med SÄPO att göra, och det understryker åter igen att problemet är mycket svårare än vad du vill få det till från början. 

"Eller anser du att dom som har sympatier för terrororganisationer ska få stanna i landet?"

Vilken non sequitur 🤦‍♂️. Jag tycker de som stöttar terrorism ska dömas för brott. Att sätta dem på fri fot i något annat land låter inte som en bra lösning. 

Angående "har sympatier", hur tycker du man man ska hålla reda på vem som hyser sådana sympatier? Och ska samma beviskrav gälla som vid brottsmål? Eller ska det räcka med misstanke för att man ska fällas?

Det är här jag menar att det är otroligt svårt att utforma rimliga regler, men du verkar helt ointresserad av den problematiken.

Tjeja
4/10/17, 8:00 PM
#19

Det största problemet anser jag är att man tolkar lagarna för bakvänt och friar folk som man VET inte är lämpliga eller har begått brott. Man måsta ha så J*vla säkra bevis för allt.

När det gäller dessa invandrare bör stark misstanke om extremismtendenser eller kopplingar räcka för att både döma och utvisa och framför allt, ej ge uppehållstillstånd.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[ludden]
4/10/17, 8:19 PM
#20

#18 Jag föreslår att du använder dig av google och gör en sökning av brott mot rikets säkerhet. Du tycks inte förstå vad det är. 

😟

Annons:
Fillifjonkan60
4/10/17, 8:27 PM
#21

#16 Tror du inte, det tror jag, om ditt "slippery-slope".

Fast nu är jag inne på mycket mer och annat än sharia-lagarna. 

Du kanske missade Kalla Fakta 4/4 som handlade om en del av detta:

"Det finns självutnämnda moralpoliser i vissa förorter som trakasserar kvinnor och som hotar friheten varje människa i Sverige har rätt till. Kvinnor tvingas följa informella regler om de vill vara i fred. Att leva ensam utan man, att ha en kort klänning på sommaren, eller att ha hund, kan få dramatiska konsekvenser. Detta har Kalla fakta granskat."

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/flykten-från-moralpolisen-58e263bab9a9f68db40003ad

Här är en annan som känner rädsla och oro över det som händer i Sverige:

"SVT Tvärsnytt har varit i kontakt med en person som kan berätta om rädslan. Han väljer att vara anonym för att han är rädd.

_Han berättar för SVT Tvärsnytt att det förekommit dödshot mot personer från Örebro som har uttalat sig om Islamiska staten i media.
_

– Det finns ett hot, och hotet är inte i mellanöstern utan hotet finns i dag i Örebro, säger han.Han berättar om en rädsla bland muslimer som känner sig övervakade av extremisterna, och om kristna som inte vågar julpynta sina fönster för att de är rädda för att grannen sympatiserar med IS.

– Vi känner ingen trygghet längre. Absolut inte. Många människor känner att det inte finns något annat att göra än att flytta från Vivalla."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/djupa-konflikter-och-dodshot-nu-lamnar-folk-vivalla

Jag tycker det är helt oacceptabelt att folk som har flytt sina länder för att slippa hot och trakasserier, ska fortsätta att bli hotade här i Sverige och även i andra delar av Europa, för att vissa (extremister) inte vill anpassa sig dit dom kommer.

Jag ska inte lägga ord i munnen på dig, men min känsla av det du skriver, så blundar du hellre för verkligheten än ser hur det har blivit. Inte för att jag förstår hur många det är som fortsätter att blunda oavsett vad som händer. Tragiskt!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


landsbygdsbo
4/10/17, 8:39 PM
#22

Eftersom det i praktiken är omöjligt att sortera ut "snälla" från "stygga" när de kommer så är väl steg 1 att skippa det permanenta uppehållstillståndet.

Enkelt, du får stanna om du sköter dig. Gör du det inte blir det knalltransport.

Och att detta gäller under ngr år, innan  man får ett 5 årigt tillstånd som om man skött sig kan övergå i ett medborgarskap efter 7 till 10 år. Detta medborgarskap förutsätter att man har eget boende och kan försörja sig själv.

Så länge man inte har det så ska man leva under hotet om knalltransport…..

Ken en va så jävlig🤔

Fillifjonkan60
4/10/17, 8:53 PM
#23

Kan en vara så jävlig att istället för att ta i med hårdhandskarna mot vissa "onda/stygga" som en del kallar dom, så ska dom få stanna och förstöra livet för andra?

Ja, jag vet inte jag…🥵


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
4/10/17, 9:12 PM
#24

Det blir givetvis en omöjlig avvägning att ha en humanitär &  generös invandringspolitik samtidigt som de "med mindre goda avsikter" ska  sållas bort. Om du tillhör en kategori individer som har illdåd i sinnet men måste fly ditt hemland - vilket annat land vore ett bra alternativ? Jag gissar att Sverige ligger relativt högt på den listan. Attentatet i fredags var säkert inte riktat mot Sverige som sådant utan baserat på det faktum att Sverige tillhör västvärlden (min åsikt).

Nej, jag har ingen patentlösning på denna frågeställning. Sverige är ingen fredad zon och jag gissar att vi får leva med att illdåd/attentat kan hända även i landet Sverige. Myndigheter & politiker får göra sitt bästa för att skydda/förebygga så gott det går. Någon "sörgårdsdröm" är landet inte (och har nog heller aldrig varit).

kamera0710
4/11/17, 6:49 AM
#25

#19 Vad gäller terrorism och beviskrav kan det vara bra att blicka bakåt ibland och påminna sig om vissa rättsskandaler i västländer:

"Paddy Armstrong, Gerry Conlan, Paul Hill och Carole Richardson fängslades 1975. De fyra hävdade hela tiden sin oskuld, men avtjänade 15 år innan en undersökning slutligen slog fast att det fanns allvarliga problem med hur Surreypolisen hanterat fallet. Inga vittnen eller teknisk bevisning hade presenterats, ändå dömdes de fyra skyldiga.

Bombningarna väckte starka känslor i England, eftersom bombmålens kopplingar till militären eller regeringen var minimala. Bomben som exploderade på puben Horse and Groom i Guildford dödade fem och skadade hundra. Soldater som inte var i tjänst brukade dricka där, men det betraktades ändå primärt som ett civilt mål. Följaktligen blev det ramaskri bland folket och polisen var hårt pressad att finna förövarna och att till varje pris nå en fällande dom. 

Fastän det är det mest kända av Storbritanniens rättsövergepp, så var ”The Guildford four” bara ett av flera liknande fall. Paul Hill och Paddy Armstrong fälldes även för Woolwichbombningen. Andra var ”The McGuire seven” och ”The Birmingham six”, vilkas domar även de upphävdes, men inte förrän 1991 då de redan hade avtjänat sina straff och frigivits. Undantaget Conlans far Giuseppe, en av de sju, som hade hjärtbesvär och dog i fängelset i januari 1980 – fram till döden hävdande sin oskuld."

Eller skulle du själv anse att det var värt "uppoffringen" att sitta inne ett antal år om omständigheter skulle råka göra dig misstänkt för ett allvarligt brott, men bevisning saknas?

Själv anser jag fortfarande att principen oskyldig tills motsatsen bevisats ska gälla.

https://www.epochtimes.se//en-paminnelse-om-antiterrorlagarnas-bistra-verklighet/

kamera0710
4/11/17, 7:46 AM
#26

En påminnelse till om vikten av rättssäkerhet även vid bekämpning av terrorism:

"Scotland Yard hade misstagit Jean Charles de Menezes för att vara den terrormisstänkte Hussein Osman som misstänkts för att dagen innan ha placerat ut fyra bomber på olika bussar i centrala London. Bomberna hade inte detonerat men minnet från det hemska terrordådet den 7 juli när 56 Londonbor miste livet var fortfarande färskt i minnet.

Den uppstressade brittiska polisen var fast besluten att stoppa ytterligare attentatsförsök och bevakade fastigheten där den terrormisstänkte Hussein Osman bodde. Misstaget som inträffade var att den civilklädda polis, som var satt att bevaka huvudentrén till trevåningshuset där den misstänkte bodde, stod och kastade vatten när porten öppnades halv tio på morgonen.

Enligt läckor från polisutredningen fick spaningsofficern inte i gång videokameran som skulle identifiera att det verkligen var den misstänkte som gav sig i väg eftersom hans ena hand var upptagen.

Det var den 27-årige brasilianske elektrikern Jean Charles de Menezes som gav sig i väg. Han bodde i en av de andra åtta lägenheterna i fastigheten och var på väg till jobbet i Kilbury i norra London där han skulle fixa ett trasigt brandlarm åt en kund. Utan att veta att Scotland Yard förväxlat honom skuggades brasilianaren hela vägen till tunnelbanstationen Stockwell station där han senare övermannades i vagnen av insatsstyrkan och sköts ihjäl.

Kort efter skottdramat gick det upp för Scotland Yard att de skjutit fel man."

http://www.sydsvenskan.se/2005-12-30/har-slutade-skottdramat-i-londons-tunnelbana

Magi-cat
4/11/17, 11:42 AM
#27

#26 En viktig påminnelse om att det inte finns några "enkla" lösningar och att rättssäkerheten måste hållas intakt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[ludden]
4/11/17, 12:19 PM
#28

Det finns ett antal IS terrorister i vårat land som åkt ner till Syrien och krigat hur kan det vara oklart?

Hur kan man sitta och försvara människor som delar bilder på vad IS gör och säga att det finns inga enkla lösningar? Delar material som terrorister ger ut är man ju en del av deras propaganda och då ska man inte få vara här i landet.

kamera0710
4/11/17, 12:23 PM
#29

#28 Hur ser du på det jag tagit upp i #25 och #26? Sedan finns naturligtvis fall där det inte är oklart på något vis.

[ludden]
4/11/17, 12:33 PM
#30

 #29 Det finns självklart fall där oskyldiga fällt det går tyvärr att inte att undvika eller vill du hellre fria än fälla och i så fall vill du ta ansvaret för det?

[Hayabusa]
4/11/17, 1:40 PM
#31

#30 Dessvärre finns det fall där oskyldiga döms - det måste undvikas, givetvis. Pratar vi oskyldiga så bör vi även minnas de som faller offer för förövare - de var också oskyldiga.

kamera0710
4/11/17, 2:52 PM
#32

#30 Finns det inte bevis föredrar jag att hellre fria än fälla. Tycker du det skulle vara värt uppoffringen om du själv blev oskyldigt fängslad, om du exempelvis råkar befinna dig på en brottsplats?

[Hayabusa]
4/11/17, 3:59 PM
#33

Sveriges statsminister:

"– Det gör mig enormt frustrerad. Har man fått avslag ska man lämna landet, säger statsminister Stefan Löfven."

Med tanke på att Akilov skulle utvisas från landet.

[Carpinus]1
4/11/17, 4:05 PM
#34

#33 Man riktigt ser hur tusentals människor som uppehåller sig här illegalt i skräck rusar mot gränsen när de fått veta att statsministern är "enormt frustrerad".

 (Ironiförsök.)

Annons:
[Hayabusa]
4/11/17, 4:17 PM
#35

#34 De gör sig nog ingen brådska.  Dessvärre har det varit känt att folk uppehåller sig illegalt i Sverige, det var inte någon nyhet för vår Statsminister. Frågan har knappast haft något politiskt stöd och berörda myndigheter inte resurser. Debatten om Reva har drivit in frågan i en återvändsgränd som blivit omöjlig att ta sig ur utan att framstå som främlingsfientlig.

Jag citerar mig själv (#24):

"Om du tillhör en kategori individer som har illdåd i sinnet men måste fly ditt hemland - vilket annat land vore ett bra alternativ? Jag gissar att Sverige ligger relativt högt på den listan. "

Fillifjonkan60
4/11/17, 4:30 PM
#36

#28 👍


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
4/11/17, 4:37 PM
#37

#35 Nej, jag tror inte Löfvens ord varken skrämmer eller ens når fram till dem det berör. Som Expressens Marteus så träffande har formulerat det redan tidigare: "Löfven är som farfar Simson -  han skäller på moln". Och det är väl det han gör nu igen…

Samma tidnings ledarsida skriver nu: "Statsministern ska inte delge sina känslor av frustration. Han ska leda landet. Om han menar allvar med att ett nej ska vara ett nej är det bara att utforma politiken därefter." 

http://www.expressen.se/ledare/s-talar-med-kluven-tunga-om-utvisningar/

[[eskils_]]
4/11/17, 5:10 PM
#38

#37 Tål att sägas igen! 👍

"Statsministern ska inte delge sina känslor av frustration. Han ska leda landet. Om han menar allvar med att ett nej ska vara ett nej är det bara att utforma politiken därefter." 

Så genomskinligt korkat av honom att låtsas som om han inte redan kände till problemet. "Blir så frustrerad" - jo pytt! Sparka ut MP ur regeringen och kavla upp ärmarna gubbe…

[ludden]
4/11/17, 9:56 PM
#39

#32 Men tar du på dig ansvaret om en terrorist tar sig in i Sverige och dödar fler människor?

Har man rent mjöl i påsen har man ju inget att frukta.  Eller är du för att terrorister ska få komma till Sverige?

kamera0710
4/12/17, 6:24 AM
#40

#39 Självfallet stöttar jag terrorism för att jag värnar rättssäkerheten och upprörs över fall som de jag tar upp i #25 och #26. På samma sätt innebär min kritik mot spektaklet kring Thomas Quick att jag vill att man slutar utreda mordfall. Jag förstår också att du glatt visslande skulle kliva in i din cell om du råkar ut för det jag tar upp i #25 och #26.

[ludden]
4/12/17, 2:39 PM
#41

#40 Så du ser hellre terrordåd än att man förbjuder samröre med terrorister som får komma till Sverige?

Vill du att denna terrorist ska släppas med?

Annons:
kamera0710
4/12/17, 3:58 PM
#42

#41 Du har så rätt! Varför genomskådade ingen vad exempelvis Breivik eller den nu aktuella gärningsmannen hade för planer och sydde in dem i förebyggande syfte? Hur enkelt som helst. Kanske borde även Nelson Mandela suttit kvar i sin cell, med tanke på att han ju en gång i tiden klassats som terrorist? Vem vet vad han kunnat ta sig till, även om nu inget skedde?

mangemani4
4/12/17, 4:00 PM
#43

tycker folk seriöst borde släppa hudfärgs tänket och "det är ju synd om dem" snacket och inse att bara för att man kritiserar islam så kritiserar är man inte emot alla muslimer och börja att tänka efter lite. det är där skon klämmer hos vissa då de tror att hatar man terrorister med en annan hudfärg så hatar man även resten utav alla med samma hudfärg. vansinnigt tänk som hindrar att vi står enade mot terrorister. get rid of it illa kvickt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Fillifjonkan60
4/12/17, 5:55 PM
#44

#43 Exakt!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[ludden]
4/12/17, 9:17 PM
#45

#42 Har vi inte nog med brottslighet i Sverige?

Ska vi börja importera terrorister? Vilka mer ska få fristad i Sverige anser du nå berätta vilka terrorister du vill ha i Sverige? Samtliga från IS, Hamas, Boko haram?

Du undviker ju hela tiden den stora frågan vill du ha terrorister i Sverige eller inte?

JonasDuregard
4/13/17, 4:24 AM
#46

#45 "Du undviker ju hela tiden den stora frågan vill du ha terrorister i Sverige eller inte?"

Det där är inte någon "stor fråga", tvärt om är svaret helt uppenbart och du får leta långt och länge för att hitta någon med en avvikande uppfattning i frågan. 

Varför diskuterar du inte de svåra frågorna (hur man bäst undviker terrorism) istället för att bara låtsas att det handlar om "för eller mot terrorism"?

[Hayabusa]
4/13/17, 8:23 AM
#47

Förebygga, förhindra och försvåra - den svenska strategin mot terrorism. 

"Målet för all terrorismbekämpning är att undvika att terroristattentat genomförs. Arbetet delas in i tre områden – Förebygga, Förhindra och Försvåra. Ett särskilt fokus ligger på området Förebygga. Åtgärderna på detta område syftar till att motverka radikalisering och rekrytering till extremist- och terroristgrupper och att påverka individers avsikt att begå eller stödja terroristbrottslighet. På så sätt kan man minska basen för rekrytering till terrorism. Området Förhindra handlar om att motverka och minska förmåga och möjlighet att begå terroristattentat medan Försvåra handlar om att skapa och upprätthålla skydd för individer och minska samhällets sårbarhet för terroristattentat. Om ett terroristattentat ändå genomförs måste samhället också kunna hantera konsekvenserna av det."

http://www.regeringen.se/rattsdokument/skrivelse/2015/08/forebygga-forhindra-och-forsvara--den-svenska-strategin-mot-terrorism/

28.08.2015

[ludden]
4/13/17, 8:43 AM
#48

#46

Man har föreslagit jobb, bostad, hjälptelefon, samordnare mot extremism, vilket inte har stoppat terrorister från att resa så vad är ditt förslag istället för att gnälla på det jag föreslagit

På tiden att fängsla dessa och utvisa dom från Sverige.

Annons:
JonasDuregard
4/13/17, 11:57 AM
#49

#48 "vad är ditt förslag istället för att gnälla på det jag föreslagit"

Du har väl inte föreslagit något, bara rabblat självklarheter som att det inte är bra om det finns terrorister i Sverige? 

"På tiden att fängsla dessa och utvisa dom från Sverige."

Vilka? Har du en lista?

mangemani4
4/13/17, 12:14 PM
#50

lösningen är mycket enkel, men det är blödigt folk som gör den 100 gånger krångligare. de brukar ju säga "du förenklar det hela", ja, det låter enkelt för att lösningen ÄR enkel. men för detta så krävs SD, så enkelt är det men eftersom SD nu inte sitter vid makten, så finns det ingen enkel lösning som i dagsläget kan genomföras.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludden]
4/13/17, 7:01 PM
#51

#49 Vet du inte vilka IS är har du missat att vissa åker ner till Syrien och strider för IS.

Jag kommer nu upprepa detta till dig tills jag får ett svar!

"vad är ditt förslag istället för att gnälla på det jag föreslagit"

[Hayabusa]
4/13/17, 7:12 PM
#52

"Är det orimligt att kritisera säkerhetspolisen för att en "ensamvarg" smyger under radarn?

Kanske.

Uppgiften att ha hundraprocentig koll på alla potentiella terrorister i ett öppet samhälle är naturligtvis omöjlig.

Men det måste konstateras: Säpo har de senaste åren missat flera svenska militanta islamister som utfört attacker i Islamiska statens namn."

https://www.hd.se/2017-04-10/sa-dalig-koll-har-sapo-pa-de-farliga-islamisterna

Tjeja
4/13/17, 8:26 PM
#53

Alltså i min mening skulle de avvisas rakt av med huvudet före utan dröjsmål bara så snart de hamnat på säpos lista över potentiella faror med islamistiska intressen!

Tyvärr är det väl så att de flesta "ensamvargar" som gör sådana här saker är självmordsbenägna missbrukare som vänder sig till "sin" religion för att finna stöd i sina mordiska tankar att vilja hämnas på samhället.

Jag menar.. tänk dig själv att du är bitter och besviken över hur ditt liv har utvecklats och allt du vill är att hämnas på alla runt dig och döda så många som möjligt som verkar lyckligare än du.. Ponera sedan att du blir lovad paradiset, lycka och massor av njutning i evigheten om du utför dina fantasier om illdåd bara du "svär din trohet" till någon eller något som du rent offentligt "offrar" ditt liv för och blir martyr.. Alla synder du tagit dig för under hela ditt liv hittills blir förlåtna i ett ögonblick och du blir hyllad och belönad som en kung. Hallå? Att ens köpea det försäljningstricket säger ju endel om dessa individer som begår dessa terrordåd.

Uppenbarligen är den här attentatskillen en sådan person. Till skillnad från de som verkligen övertygade av sin religion ger sig ut på planerade morduppdrag med en ledning bakom sig.

IS-ledarna är givetvis fullt medvetna om att man med rätt propaganda kan nå ut till mentalt nedbrutna och deprimerade individer och få en massa elände utfört utan att det kostar dem ett dugg. Klart de utnyttjar möjligheten så långt de kan! 

Därmed blir ju både de "genuint radikaliserade" och de som "begått ett livsverk av synder" kan få inte bara förlådelse från gud utan även ära och heder och evig lycka.. 

suck…

Ensamma spykiskt instabila är nästan helt omöjligt att gardera sig helt emot. För de behöver bara matas med propaganda för att bli briserade bomber i sig själva. De behöver inte utbildas och guidas och övertalas liksom.

Jo jag vet, detta är ingen nyhet för någon som läser här i tråden. Alla är medvetna om detta vid det här laget, även de "naiva" sossarna m fl… men ändå. Behöver liksom upprepas eftersom det så fort bortförklaras.

NEJ det är inte ok att låta sådan apotentiella farliga personer gå fria i "rättssäkerhetens namn" och låta en massa oskyldiga drabbas!

Visst vill jag inte bli oskyldigt gripen och straffad, men inte heller de skyldiga vill bli straffade, men hellre att några få blir oskyldigt gripna och satta i tryggt förvar än att ännu fler helt oskyldiga skall lemlästas och mista livet!

Tjeja - som gav vika för sitt skrikande behov av att få skriva av sig. 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
4/14/17, 8:41 AM
#54

#53 Då utgår jag från att du inte har något emot att åka in i 20 år eller så, om omständigheter skulle göra dig misstänkt? Är svaret ja är du ju i alla fall konsekvent.

kamera0710
4/14/17, 8:52 AM
#55

#52 Kanske det skulle behöva grävas en del när det gäller SÄPO, om det nu är möjligt? (En hel del är väl sekretessbelagt.) Skandaler lika stora som Quick-härvan kanske bara väntar på att komma upp i ljuset?

Annons:
[Hayabusa]
4/14/17, 9:05 AM
#56

#55 Det är mycket möjligt att det finns "lik i garderoben" hos SÄPO.  Men det fråntar ju inte det faktum att det finns en sanning i de påpekande som Lönnaeus (och flera andra) gör.

kamera0710
4/14/17, 9:08 AM
#57

#56 Min kommentar var inte menad som kritik mot Lönnaeus, bara ett tillägg. 

Kan dock inte läsa själva artikeln, eftersom den ligger bakom en så kallad betalvägg.

[Hayabusa]
4/14/17, 9:11 AM
#58

Saxat ur texten (länkad) i #52:

"Sverige har exporterat trehundra IS-jihadister till Syrien och Irak. Hälften har återvänt hem. Här har de åtskilliga anhängare.

Det är naturligtvis en svår uppgift – kanske omöjlig – för Säpo att ha järnkoll på alla potentiella attentatsmän. Särskilt den typ av "ensamvargar" som Rakhmat Akilov misstänks vara.

Ändå måste frågan ställas: Borde Säpo ha kunnat förhindra terrordådet i Stockholm?

"Det är för tidigt att spekulera i om Säpo gjort något fel", säger justitieminister Morgan Johansson.

Varje demokrati går en svår balans mellan övervakning och öppenhet. Den avvägningen sätts nu på prov."

kamera0710
4/14/17, 9:13 AM
#59

#58 Kan bara instämma i sista citerade stycket. För vissa andra här verkar det ju dock inte vara några svårigheter alls.

[Hayabusa]
4/14/17, 9:26 AM
#60

#59 Det är givetvis en stor prövning. Ett 100% demokratiskt samhälle varken vill eller behöver ha någon övervakning a la Stasi. Problemet uppstår när individer (likt anhängare till IS och andra grupperingar) ser just demokratin som sin fiende #1. Vad gör samhället med dessa c:a 150 återvändare? Man kan ha en "snäll" inställning typ: 

"Jaja, det blir nog bra med det…vi ska vara noggranna med att inte döma folk i förhand. Vi låter det bero så länge. Skulle det hända något - ja, det är ju i princip omöjligt att förhindra, eller hur? Vi kärleksbombar & styrkekramar någon dag eller två, sjunger en vemodig visa. Efter det vänder vi blad och livet går vidare…"

Eller så agerar man så gott det bara går utan att gå över demokratins gränser:

"Säpo har inte bara fiaskon utan också en succé som man brukar lyfta fram: 2010 reste fyra män i bil från Stockholm till Köpenhamn för att ställa till en massaker på Jyllandsposten. Men Säpo och danska PET övervakade dem hela vägen, ingrep och fick männen dömda till tolv års fängelse."

kamera0710
4/14/17, 9:52 AM
#61

#60 Å andra sidan verkar ingen som skriver här än så länge så konsekvent att man själv är beredd att råka ut för det som ”the Guildford four” råkade ut för (se #25).

[Hayabusa]
4/14/17, 10:15 AM
#62

#61 Å andra sidan: Hur många de facto skyldiga förövare går fria?  Svaret är, givetvis- det vet vi inte. En annan fråga som heller inte går att svara på är: Hur långt är du beredd att gå för att spara liv?

Annons:
kamera0710
4/14/17, 10:29 AM
#63

#62 Lite självsanering inom rättsväsendet kanske vore en början. Tycker exempelvis att det är helt åt helvete att de ansvariga i spektaklet runt Thomas Quick inte utsätts för några konsekvenser alls, trots att de är ansvariga för att ett antal verkliga mördare går fria. Det samma gäller spektaklet som kallats "styckmordet" på den prostituerade Catrine da Costa.

I dessa fall är det ju tack vare grävande journalister som dessa spektakel kommit fram i ljuset. Bådar inte gott att det ska vara så.

Att bevisligen ha stridit för IS kan jag i alla fall tycka vore skäl nog för ett frihetsberövande. Är det inte så i dag bör nog lagen ändras.

[Hayabusa]
4/14/17, 10:49 AM
#64

#63 "Att bevisligen ha stridit för IS kan jag i alla fall tycka vore skäl nog för ett frihetsberövande." 

Om du stöttar & uppmuntrar de som bevisligen stridit för IS - ska det var skäl för frihetsberövande?

kamera0710
4/14/17, 11:12 AM
#65

#64 Handlar det om "rena", om än djävulskt vidriga, åsikter är jag generellt tveksam. Jag vet till exempel att nazisten Ernst Zundel dömts till fängelse för att ha publicerat skrifter om att det inte fanns några gaskamrar i Nazityskland och liknande struntprat. Det låter för mig tveksamt, så länge det stannar vid just åsikter och yttranden.

http://www.dn.se/arkiv/varlden/hogerextremist-kan-fa-fem-ars-fangelse/

Eller för att ta ett annat exempel. Jimmie Åkesson och ett antal andra SD-medlemmar sjöng 2009 den här sången om mordet på Palme:

"Lisbet såg pistolen blänka

sha la la laa la la la laa

strax därefter blev hon änka

sha la la laa la la la laa

skottet brann, blodet rann

Olof Palme – han försvann

Olof Palme gick bio

sha la la laa la la la laa”

In i helvete vidrigt, utan tvekan. Men ska det vara straffbart? Jag lutar åt ett nej. Samma när det gäller yttranden om att ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta.

http://www.sydsvenskan.se/2016-02-26/lisbet-sag-pistolen-blanka-sjong-partiledaren

Men gränsdragningen är som sagt svår.

[Hayabusa]
4/14/17, 11:17 AM
#66

#65 Frågan gäller om en individ stöttar en konkret handling. En handling som gränsar till medhjälp, även om individen i fråga inte deltagit aktivt typ "hållit i avtryckaren".

kamera0710
4/14/17, 11:23 AM
#67

#66 Så länge det stannar vid åsikter och yttranden är jag tveksam till att det ska vara straffbart. Jag har exempelvis med egna öron hört folk som kallat Palmemordet för "en välgärning". Vidrigt, men jag anser inte att det ska vara straffbart. Sedan kan det så klart vara svårt med gränsdragningen.

Sången som Åkesson med partivänner sjöng låter i sammanhanget som stöd för ett mord i mina öron.

Tillägg: Är man på plats där handlingen sker och stöttar anser jag att straff kan vara befogat. Men även där kan ju gränsdragningen vara svår.

[Hayabusa]
4/14/17, 11:38 AM
#68

#67 Åsikter och yttrande är en annan sak - de kommer samhället nog aldrig åt, även om berörda myndigheter, möjligen, har koll på dessa. Nej, frågan gäller, som jag skrev, om konkreta handlingar såsom stöd och uppmuntran att utföra dåd - även om individen själv inte "trycker på knappen".

kamera0710
4/14/17, 11:51 AM
#69

#68 Borde det här citerade exemplet ses som en uppmuntran att utföra illegala dåd och vara straffbart enligt din åsikt?

”I en Facebook-diskussion kring en av artiklarna om den pågående flyktingsituationen reagerar SD-politikern starkt.

’Danmark OCH Tyskland drar ner på dagpengen som asylsökande får men INTE Sverige INTE. Klart de vill vidare till Sverige. Kan ingen ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta!’, skriver Gunilla Schmidt.

När hennes uppgifter ifrågasätts och någon undrar vad hon ska göra med kulsprutan, replikerar hon:

’Du måste vara extremt dum i huvudet’.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21386442.ab

Annons:
[Hayabusa]
4/14/17, 12:03 PM
#70

#69 Om personen i fråga aktivt & konkret sett till att uttalandet omsattes till verklig handling - "Ja".

kamera0710
4/14/17, 12:05 PM
#71

#70 Jag kan i alla fall tänka mig att många sådana kommentarer som florerar på nätet triggar sådana som Lasermannen och Breivik.

[Hayabusa]
4/14/17, 12:18 PM
#72

#71 Citerar mig själv:

"Åsikter och yttrande är en annan sak - de kommer samhället nog aldrig åt, även om berörda myndigheter, möjligen, har koll på dessa. Nej, frågan gäller, som jag skrev, om konkreta handlingar såsom stöd och uppmuntran att utföra dåd - även om individen själv inte "trycker på knappen"."

[Carpinus]1
4/14/17, 12:35 PM
#73

#69 Inget fel i att citera gamla uppgifter (som du ju gärna gör), men det känns malplacerat när man genom att utelämna datumet får det att framstå som det kommer från en dagsfärsk debatt - det känns nästan lika mycket "hets" som det gamla uttalandet.  Citatet är alltså från september 2015 och har figurerat i andra trådar tidigare, Om man kollar i kolumnen bredvid Aftonbladets artikel så framgår det att politikern ombads lämna sina partiuppdrag då, vilket hon också gjorde.

kamera0710
4/14/17, 12:43 PM
#74

#73 Det är väl ungefär samma argument som cirkulerat ända sedan elfte septemberdåden. Det som hände på Drottninggatan är ju inte direkt det första terroristdådet, även om Sverige varit rätt förskonat.

Att det inte är alldeles dagsfärskt är ju lätt att se via länkarna.

[Carpinus]1
4/14/17, 12:50 PM
#75

#73 Det är lätt att skriva datum också när det inte är dagsfärskt. Nu känns det mer  om "går det så går det" Det gjorda (avskyvärda) uttalandet har ju faktiskt inget med terrordådet på Drottninggatan att göra, eftersom det har ett och ett halvt år på nacken.

[[eskils_]]
4/14/17, 12:54 PM
#76

Håller med landsbygdsbo i #22. Svenskt medborgarskap och uppehållstillstånd ska bara ges till folk som sköter sig.

Ett stort svek mot de riktiga flyktingarna är t ex att vi tillåter imamer och andra att resa runt i landet och sprida en extrem tolkning av islam, som direkt eller indirekt uppmanar till att ersätta den svenska demokratin med sharialagar. Något som kamera0710 i den här tråden kallade "Käpprätt åt h-e".

Jag anser att sådana antidemokratiska uppviglare ska stoppas, straffas och om möjligt utvisas. Och fort ska det gå.

Annons:
kamera0710
4/14/17, 1:05 PM
#77

#75 Nej, diskussionen med Hayabusa var en bit från dådet på Drottninggatan (och trådens inledning handlar ju egentligen inte heller om detta).  Den handlade snarare om var gränsen ska gå för vilka åsikter som ska anses straffbara. Grundinställningen där är fortfarande att det är väldigt svårt att fastställa och jag har försökt förklara min ståndpunkt efter bästa förmåga.

[Hayabusa]
4/14/17, 1:09 PM
#78

#77 Den "grundinställningen" är din - inte min. Bara för att klargöra.

kamera0710
4/14/17, 1:13 PM
#79

#78 Naturligtvis talar jag inte för någon annan än mig själv, om jag verkade otydlig om detta.

[Carpinus]1
4/14/17, 2:43 PM
#80

#77 I det här fallet var det faktiskt du själv som anknöt till Drottninggatan,  i inlägget före mitt. (#74)

kamera0710
4/14/17, 2:48 PM
#81

#80 Trodde det var Drottninggatan du syftade på i #73, men då missförstod jag.

[Carpinus]1
4/14/17, 2:54 PM
#82

#80 I debatten just nu är det rätt viktigt att hålla isär vad som sagt "f. Drottninggatan" respektive "e. Drottninggatan", och sätter man ut datum när man citerar någon "f. Drottninggatan" kanske det inte behöver bli några missförstånd. Tänker jag.

kamera0710
4/14/17, 2:59 PM
#83

#82 Tyvärr är ju Drottninggatan "bara" ett av flera vidriga fall, i ett större perspektiv. Men visst, det är bra att vara tydlig med före och efter.

Annons:
Tjeja
4/14/17, 6:44 PM
#84

#82 Vilket dåd på Drottninggatan syftar du på då kan man ju undra desdutom! Menar du senaste dådet med lastbilen eller talsr man om det "misslyckade" sprängattentatet 2010 med självmordsbombaren som enbart dödade sig själv? Vill man tala om en tid före el efter "terror kom till sverige" så tycker i af jag att terror har funnits här länge och det kanske handlar mer om en definition av vad som är terror egentligen. När jag var barn var "vandaler" som slog sönder telefonhytter och kastade sten på lyktstolpar bland det mest samhällsfientliga dåd och individer man kunde tänka sig. Dagens polis- och räddningstjänst attackerande stenkastande gäng inte bara rerrorister utan liknar rena rebellförband som driver inbördeskrig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
5/2/17, 4:16 PM
#85

Ett exempel på hur lätt det är att gallra ut de som har "onda avsikter".

"Daniela Greene, 38, som talar flytande tyska, började jobba som tolk för den federala polismyndigheten FBI under 2011. Ett jobb som innebär fullständig sekretess kring topphemliga nationella säkerhetsbeslut.

I januari 2014 tilldelades Greene jobbet att undersöka en tysk terrorist vid namn Denis Cuspert – som både ”begått och utgör en betydande risk att begå terroristhandlingar” enligt uppdragsbeskrivningen.

Men i stället för att hålla ögonen på den misstänkte terroristen, tog sig Greene till Syrien och gifte sig med honom avslöjar CNN.

Samtidigt ljög Greene för sin arbetsgivare om vad hon gjorde på plats och varnade även sin nya man om att han undersöktes av FBI."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qe8z4/fbi-tolk-bytte-sida-under-uppdrag--gifte-sig-med-is-terrorist

[Carpinus]1
5/2/17, 4:40 PM
#86

#84 Mitt inlägg blev kanske lite svårbegripligt utanför sitt sammanhang. Vad jag menad var att det kändes lite fel när en debattör drog ett citat från 2015 som om det var något dagsfärskt. Det kändes lite malplacerat i den nu aktuella debatten, vilket inte hade behövts om det funnits en upplysning om att det inte var något som hörde samman med "e. Drottninggatan". Fast vi kan nog lämna det därhän nu…

Upp till toppen
Annons: