Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 413 ggr
[memoirsofaclone]
4/14/17, 3:55 AM

Amerikanska utrikespolitiken

Händer mycket nu. Först attack mot Syrien, igår en mycket stor bomb över ''IS-tunnelsystem'' i Afghanistan och snart eventuella krafttag mot Nordkorea. Till synes osams med Ryssland, mer positiv till NATO mm. Trump verkar ha svängt rätt kraftigt i flera frågor. Kan det vara så att Trump, när han inte lyckas få igenom så mkt av sin inrikespolitik, satsar mer på utrikespolitiken där han har större makt (har jag för mig)? Känns inte som om han har någon särskild strategisk plan, men man vet ju aldrig. Tycker att allt det här känns lite förhastat, som en liten pojke som är ivrig att få testa sina nya leksaker, typ. Bara att alla dessa ''leksaker'' bör användas med stor försiktighet då de kan skapa förödelse, både rent praktiskt och även politiskt. När det gäller t ex Nordkorea så kan man absolut säga att något bör göras, men ett eventuellt militärt anfall skulle kunna ge en rad otrevliga konsekvenser, inte minst för folket och eventuellt även Sydkoreas folk. 

Från en annan vinkel: Det jag inte förstår är varför Nordkoreas ledning provocerar USA såhär långt när de skulle kunna fortsätta regera med all makt i fred? Uppenbarligen är det ju ingen som direkt reagerat på det hittills, inte FN osv. Det är ju inte folkets lidande som får USA att agera såhär nu, utan deras kärnvapentester med hot om att de kommer kunna ''nå västkusten osv''. Dessutom är NK ett förhållandevis mkt litet land. Vanligtvis brukar jag tycka att USA är krigshetsaren men just i det här fallet är det tveksamt.

Annons:
Cragan
4/14/17, 5:15 PM
#1

problemet med nord korea är ju att det inte är dem man går i konflikt med om man skulle bomba/skicka in marktrupper utan det är kina som är motståndet i ett sådant läge

[memoirsofaclone]
4/14/17, 6:54 PM
#2

#1 Sant, det är också något de borde tänka på. Jag tror det var förra veckan (?) som Trump mötte Kinas president Jinping, man kan ju gissa (och hoppas) att de pratade om det här.

Upp till toppen
Annons: