Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 2411 ggr
[Hayabusa]
2017-04-19 17:30

Fördel Kvinna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte kan det väl vara en fördel att vara kvinna? Inte i ett patriarkalt samhälle styrt av vita medelålders män. Eller..? Ser vi kanske nya vindar blåsa upp vid horisonten? Inte vet jag, men intressant läsning är det (enligt min mening):

"Journalisten Emma Leijnse har rest genom Sverige för att utforska hur världen förändras när kvinnorna tar över universiteten. Reportageboken Fördel kvinna – den tysta utbildningsrevolutionen är en berättelse om klass, våld, kön, utanförskap, självkänsla, familjelängtan och världsfred.

I större delen av västvärlden har kvinnornas utbildningsnivå passerat männens. Det skiftet påverkar vårt samhälle på alla nivåer. Vad blir resultatet när alla jobb kräver utbildning men en växande grupp unga män inte klarar sig genom grundskolan? Vad händer med glesbygden när flickorna flyttar därifrån för att plugga medan pojkarna stannar kvar? Vad händer med familjen när kvinnorna kräver män som tar ansvar för hem och barn?"

Annons:
finafiskarna
2017-04-19 17:37
#1

Vad jag har förstått så beror denna skillnad på att det idag inte är "populärt" att studera bland killar, att man ska strunta i skolan och liknande. Att förklara det med att tjejer har fördelar inom skolan vet jag inte.. Tror det viktiga är att jobba med unga pojkars inställning till skolan. Grupptryck kan vara svårt att gå emot och när man är ung tänker man kanske inte på vilka stora konsekvenser det kan ge för framtiden att strunta i skolan.  Självklart kan det finnas kopplingar med att flickor generellt behandlas striktare i skolan, att det är mer socialt accepterat att killar missköter sig genom att slåss och störa. Kanske där problemet ligger?

[Hayabusa]
2017-04-19 17:46
#2

#1 Att kvinnor skulle ha någon form av "gratis" fördel i skolan, det tror jag inte. Vilket inte heller är vad författaren kommer fram till.  Nej, det handlar istället om att kvinnor tar utbildning mer på allvar vilket ger resultat.  Det syns om inte annat i statistik kring arbetslöshet t ex:

"Det är fortsatt högre arbetslöshet bland män jämfört med bland kvinnor (7,1 respektive 8,4 procent). Skillnaden är särskilt tydlig hos ungdomar (18-24 år), där arbetslösheten för kvinnor är 8,6 procent, medan den är 13,6 procent för män."

Källa: Arbetsförmedlingen

Det är alltså ingen fördel som kvinnor FÅTT utan SKAFFAT sig - stor skillnad.

finafiskarna
2017-04-19 17:52
#3

#2 Nej precis, jag menade att inte tror att detta mönster beror på att kvinnor och tjejer gynnas framför killar i skolan. Så du tycker alltså inte heller att detta är ett tecken på att det är en fördel att vara kvinna när det gäller studier? Utan att det är inställningen och ansträngningen som är orsaken till detta? Självklart är det ju lättare att få jobb om man tar studier på allvar. Jag ser inget konstigt eller särbehandlande med detta. Sen behövs absolut resurser för att motverka denna allt mer spridda inställning.

[Hayabusa]
2017-04-19 17:57
#4

#3 Nej, kvinnor har ingen gratis fördel i skolan utan det handlar om att de (kvinnor) lägger mer energi på utbildning vilket ger resultat. En fråga om inställning & attityd. Nej, det är absolut inget konstigt med det - men hur kommer det att påverka samhället framöver? Om 20 år t ex? Det är DET som boken handlar om.

finafiskarna
2017-04-19 18:02
#5

#4 Gissningsvis kommer samhället bli mer otryggt. Sysslolösa unga män är verkligen inte något bra.

[Hayabusa]
2017-04-19 18:04
#6

#5 Ungefär så, ja….boken är intressant.

Annons:
finafiskarna
2017-04-19 18:06
#7

#6 Hur trodde författaren det skulle gå med familjebildning och liknande? Det har jag svårare att gissa.

[Hayabusa]
2017-04-19 18:11
#8

#7 Den kommer att ändra sig ganska mycket så tillvida att kvinnor kommer att ställa mycket högre krav på de män de väljer att bilda familj med. De män som inte kommer över "ribban" får klara sig utan flickvän/hustru, barn, familj osv. De hamnar helt utanför, så att säga.

finafiskarna
2017-04-19 18:15
#9

#8 Men är det inte ett ganska balanserat förhållande mellan män/ kvinnor i Sverige? Menar du att många kvinnor komma strunta i familj för att de män som finns inte är tillräckligt utbildade?

[Hayabusa]
2017-04-19 18:24
#10

#9 Nja, det är ju en fråga som är omöjlig att svara på (om kvinnor väljer bort familj), det får framtiden utvisa. Men redan idag är det fakta att lågutbildade män oftare lever utan familj och barn. 41 % av kvinnor (i Sverige) har utbildning över gymnasienivå, samma siffra för män är 30%.  För 25-30 år sedan var det 50/50.

finafiskarna
2017-04-19 18:29
#11

#10 Jag gissar att uppfattningen att mannen är den som ska försörja familjen är en stor bidragande orsak. Kanske kommer framtiden kunna visa om det är en social norm som kommer kunna arbetas bort eller om det är något djupare som kommer göra ännu mer människor ensamma. Kanske kan obalansen i utbildning också delvis bero på att fler män än kvinnor sökt sig till sverige?

[Hayabusa]
2017-04-19 18:39
#12

#11 Möjligt. Helt klart en utmaning i det faktum att många nyanlända är män.  Dessutom med låg/ingen utbildning med en enorm tröskel framför sig. Vilket siffror vad det gäller arbetslöshet också visar. 

Vem som är familjeförsörjare tror jag är av underordnad betydelse, delvis åtminstone, när välutbildade kvinnor med bra jobb (och lön) väljer vem de ska bilda familj med. Som sagt - de kommer att ha större krav och rata de som inte anpassar sig. Som sagt - redan idag är lågutbildade män i högre grad utan familj & barn.

kamera0710
2017-04-20 17:27
#13

Kanske något att läsa. Har läst hennes bok Godkänt? och den kan jag varmt rekommendera.

Annons:
nypisnina
2017-04-20 18:10
#14

Vad intressant! Och skumt! Det är nog en bok jag behöver läsa, det hela är förvirrande… Men som sagt, väldigt intressant!

[Hayabusa]
2017-04-20 18:53
#15

#14 Det är egentligen inget nytt utan något som pågått under en längre tid. Helt logisk utveckling som dessutom visar sig i all statistik.

Tjeja
2017-04-22 20:10
#16

Intressant helt klart!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-04-22 20:23
#17

#16 Ja, det blir intressant att se hur samhället ser ut i framtiden. Fördel kvinna? Ja, det är jag övertygad om.

nypisnina
2017-04-23 14:57
#18

#15 Det som är förvirrande är varför kvinnor har passerat männens utbildningsnivå.. Vad händer och varför? Skumt! Själva förändringen att kvinnor väljer karriären mer idag är kanske något som man tar för givet när man är i en viss ålder. Tänker på äldre generationer som fortfarande tycker att det är konstigt att pappor är hemma med barnen t.ex.

[Hayabusa]
2017-04-23 15:35
#19

#18 Exakt vad det är som gör att kvinnor brukar mer allvar när det gäller utbildning  - det är en bra fråga. En fråga som vi kanske aldrig får svar på heller? Eller ens behöver få svar på?

Alldeles oavsett  det, så kan vi konstatera att det är ett faktum som kommer att förändra "spelplanen" inom X antal år. Inget är så konstant som förändringar.

nypisnina
2017-04-23 16:43
#20

#19 Det jag tycker är skummast är inte att kvinnor brukar mer allvar när det kommer till utbildning, utan vad det är som gör att männen inte gör det i samma utsträckning. Verkligen förvirrande. Eller är det så att männen hela tiden har presterat samma och att själva förändringen endast är kvinnans - som nu har gått om?

Annons:
[Hayabusa]
2017-04-23 16:59
#21

#20 Å andra sidan - måste vi få ett svar på det? Det är ju inte så att det (utbildning ger fördelar) är en hemlighet som endast kvinnor känner till. Samhällets krav på utbildning har ökat, det vet vi, och kvinnor har insett detta. Kanske ligger det i mentala skillnader mellan könen, vad vet jag.

kamera0710
2017-04-24 06:17
#22

#20 Jag var själv i yngre år väldigt tveksam till att börja högre studier, men insåg efterhand att tvåårigt gymnasium inte räcker långt. 2003 började jag en 4-årig naturvetenskaplig universitetsutbildning och har sedan hösten 2008 inte varit arbetslös en dag.

nypisnina
2017-04-25 13:04
#23

#22 Är du en man eller en kvinna? 😃

kamera0710
2017-04-25 14:54
#24

#23 Jag är man. Eller ska jag säga hane som naturvetare!?😉

[Carpinus]1
2017-06-23 06:52
#25

"Det är dags att ta nästa steg, det är dags för alliansen 2.0".

Annie Lööf i sitt första tal som partiledare vid politikerveckan 2012.

En kvinna och tre män startade Allians för Sverige. Tre kvinnor och en man är på väg att upplösa den (om inte Birgitta Ohlsson hinner ersätta honom) . Tillfällighet? Ja, det hoppas jag!

Läsning:

https://elisabethoglund.se/blogg/varfor-har-kvinnliga-partiledare-sa-svart-att-lyckas-anna-kinberg-batra-ar-bara-ett-exempel/

mangemani4
2017-06-23 15:43
#26

nej, det är bara feminister och lata människor som vill ha allt serverat på silverfat som har gått på hjärntvättningen om "förtryckande strukturer", löneskillnader", patriarkala strukturer", "orättvisor" osv. kvinnor däremot klarar sig helt utmärkt, de kämpar och står i och gör sina rätta val här i livet, precis som resten utav allt vanligt folk, både män och kvinnor, och får sin belöning/ekonomi efter förtjänst/val.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2017-06-27 09:48
#27

Sveriges kommuner styrs allt mer av kvinnor. Två tredjedelar av höga kommunala tjänstemännen och chefer är numera kvinnor, visar en ännu opublicerad studie vid Göteborgs universitet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6725116

Annons:
kamera0710
2017-06-27 09:53
#28

Har någon läst denna bok? Själv har jag tyvärr inte gjort det än.

[Hayabusa]
2017-06-27 09:56
#29

#28 Japp. Tycker att den är intressant och sannolikt korrekt in sina slutsatser.

kamera0710
2017-06-27 10:00
#30

#29 Inte överraskad, av de orsaker jag tar upp #13.

[Carpinus]1
2017-06-27 10:10
#31

De Socialdemokratiska kvinnorna är missnöjda med könsfördelningen inom sitt parti. De vill se en "jämn listsättning" inför valet 2018, vilket väl i praktiken l är en annan benämning på kvotering.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/QV78P/varannan-damernas--men-makt-till-mannen

[Hayabusa]
2017-06-27 10:15
#32

#31 Vad säger de då om detta:

"Studien omfattar 50 svenska kommuner och är en uppföljning av en undersökning som gjordes 1980. Då var bara en fjärdedel av de höga kommuntjänstemännen kvinnor.

I dag utgör kvinnorna 66 procent av de höga tjänstemännen. Störst är kvinnodominansen inom social sektor, men även inom teknisk förvaltning, en traditionellt manlig domän, blir de kvinnliga cheferna allt fler.

Lotta Karlsson Andersson är förvaltningschef och programdirektör i Örebro kommun. Hon berättar att kommundirektörens ledningsgrupp i Örebro består av åtta kvinnor och två män.

Är det åtta vita medelålders medelklasskvinnor?

– Ja, så ser det ut.

Hur påverkar det mötena?

– Klar att det påverkar att man har enkönade arbetsplatser. Men man kan ju inte neka bra sökanden på grund av kön, säger Lotta Karlsson Andersson."

Saxat från länken i #27

[Carpinus]1
2017-06-27 10:30
#33

#32 Skulle väl förmoda att de socialdemokratiska kvinnorna tycker att det är helt i sin ordning…

[Hayabusa]
2017-06-27 10:32
#34

#33 Äntligen nöjda! Känns för bra för att vara sant 😉

Annons:
[Hayabusa]
2018-01-23 09:02
#35

"Jag plöjer Skolverkets databas. I 285 av Sveriges 290 kommuner har flickor högre meritvärde än pojkar. Samma resultat när jag jämför elever i friskolor, större städer, pendlingskommuner, sameskolan och glesbygdskommuner."

https://www.aftonbladet.se/a/ka3xeA

[Hayabusa]
2018-02-16 11:18
#36

"Att de svenska kvinnorna regerar i OS behöver väl knappast påpekas, förresten. Så blir det i idrotter som generellt har och har haft en jämställd satsning på elitnivå."

Max Wiman, HD/Sydsvenskan

[Hayabusa]
2020-12-02 12:20
#37

"Flickorna är bättre än pojkarna i samtliga ämnen i skolan, visar en granskning av tidningen Läraren som gått igenom slutbetygen i alla ämnen i årskurs 9."

"Skillnaden mellan könen fortsätter även i gymnasiet. Bland annat var det 80,8 procent av flickorna i gymnasiet som gick ut med grundläggande högskolebehörighet 2019. För pojkarna var siffran endast 66,4 procent, visar Lärarens granskning."

https://www.lararen.se/nyheter/fokus/flickorna-har-gatt-om-pojkar-i-alla-amnen

Lägre meritpoäng, sämre provresultat och fler som går ut nian utan gymnasie­behörighet.<br />Pojkarna är skolans förlorare. Det visar Lärarens stora granskning av niornas slutbetyg.
kamera0710
2020-12-02 12:23
#38

#37 Så denna trend håller i sig.

[Hayabusa]
2020-12-02 12:24
#39

#38 Ja, det är sedan länge. Personligen är jag inte förvånad eller överraskad.

LBB
2020-12-04 15:43
#40

resultatet kommer att bli, fler kvinnor än män har behörighet till arbeten med hög teoretisk utblandning som krav.

Men sedan kommer förmodligen de vanliga mekanismerna fungera som hittills. Män satsar mer på jobbet, sätter arbetet framför familjen och överlåter en stor andel av hemtjänsten på kvinnorna. Vilket resulterar i bättre karriärer och högre lön.

För det kommer fortfarande under förutsebar tid vara så att en kvinna måste vara betydligt duktigare på sitt jobb för att kunna hålla jämna steg med manliga kollegor vad det gäller karriär och lön.

kamera0710
2020-12-04 15:50
#41

Kan tänka mig att det är ett framtida stort bekymmer med lågutbildade män som hamnar utanför arbetsmarknaden allt eftersom kraven ökar och de enklare jobben blir allt färre. Bara att hoppas att så få som möjligt hamnar i kriminalitet och liknande.

Annons:
[Hayabusa]
2020-12-05 10:26
#42

#41 Den framtiden är redan här.

[Hayabusa]
2021-10-04 09:04
#43

Pdden "Sista Måltiden" gästas av psykiatern och författaren Stefan Krakowsi.

kamera0710
2022-01-21 11:36
#44

Nu har denna Emma Leijsne kommit med en bok till om svensk skola och utbildning. Har beställt den.

https://www.bokus.com/bok/9789127176881/i-en-annan-klass-ett-reportage-om-skillnaderna-i-den-svenska-skolan/

Köp I en annan klass : Ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan av Emma Leijnse. Finns i lager. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
[Hayabusa]
2022-01-21 12:24
#45

#44
Från boken:

"Betydligt fler män än kvinnor är lågutbildade, och könsgapet i utbildningsnivå växer. För män får låg utbildning ofta ytterligare en konsekvens: de mister chansen att bilda familj och bli pappa. Tre fjärdedelar av alla män med ett akademiskt yrke lever i ett hushåll med barn. Det kan jämföras med varannan man som har ett LO-yrke (som oftast innebär gymnasieutbildning), eller endast var fjärde man som är långtidsarbetslös eller långtidssjukskriven. För kvinnor spelar det ingen roll: ungefär tre fjärdedelar lever i ett hushåll med barn, oavsett utbildningsnivå. "

"Var tredje kille i utsatta områden går ut grundskolan med betyg som inte ger behörighet till gymnasiet."

"Andelen utrikes födda ungdomar som inte gått gymnasiet ökade från knappt 12 procent 2009 till närmare 18 procent 2018. Men också andelen lågutbildade unga födda i Sverige ökade, från 6,4 procent till 7,3 procent. Samtidigt gick genomsnittet i EU neråt för båda dessa grupper. Sverige går helt mot strömmen, och det i snabb takt."

CFIT
2022-01-22 01:11
#46

Det gamla "könskriget" är inte naturen främmande.
Där kommer ju alltid ett krig/kris som ställer allt "till rätta" igen.
Och det är då som historiskt bevisat, vi människor fungerar som bäst!

Upp till toppen
Annons: