Övrigt

Flickan som drömde om Jihad

2017-04-20 09:05 #0 av: Hayabusa

Olle Lönnaeus (HD/Sydsvenskan):

"Flickan var 15 år när hon greps och anklagades för att vilja bli jihadist genom att spränga två danska skolor i luften.

Nu hävdar åklagaren att hon är livsfarlig både för sin omgivning och det danska samhället och måste spärras in på livstid."

Mer finns att läsa här (OBS! Dansk text):

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-03-08-sigtelse-16-aarig-pige-ville-terror-bombe-to-skoler

Anmäl
2017-04-20 10:05 #1 av: Carpinus

Tror det för svenskt vidkommande finns en hel del att lära av den historien! Frågan är hur fallet hade hanterats om det inträffat på svensk mark? Om jag får gissa så hade det hamnat på nivån "samtal med socialtjänsteperson"och aldrig blivit rättsfall - långt mindre att det skulle ställas krav på livstidsstraff.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-04-20 14:07 #2 av: Carmarino

Hon hade för det första aldrig blivit häktad, utan släppt efter förhör. Därefter hade hon blivit överlämnad till de sociala myndigheterna (som Carpinus skriver). Efter ett allvarligt förmaningstal där hade hon förmodligen blivit släppt med en klapp på axeln och ett "gör nu inte om det här lilla vän".

Skulle hon mot förmodan blivit dömd så hade det nog blivit villkorlig dom eller ungdomtjänst i några månader.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-05-20 22:13 #3 av: Carpinus

Dom har nu fallit i målet, och hon dömdes till sex års fängelse. Det är ännu oklart om domen överklagas till högre instans.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dansk-flicka-doms-till-fangelse-for-terrorbrott/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-05-21 00:16 #4 av: JonasDuregard

#1, #2 Vad är anledningen till att ni tror att det skulle behandlas så annorlunda här? Tänker ni på något jämförbart fall eller har ni bara instinktivt låga tankar om Sverige jämfört med Danmark? 

Som jag förstår det hade hon bland annat skaffat kemikalier för att tillverka sprängmedel. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2017-05-21 05:49 #5 av: Carpinus

#4 En av anledningarna är flickans ålder, där tror jag att den svenska lagstiftningen och inställningen generellt är mer "förlåtande", på gott och ont. Jag vet inte vad det skulle vara för handling som skulle väcka frågan om livstidsstraff för någon under tjugo här. Kanske har det hänt, men i så fall har det gått mig förbi. 

Anmäl
2017-05-21 08:16 #6 av: JonasDuregard

För att få livstid i Sverige måste man ha fyllt 21.

Men det finns ju en hel tänkbara påföljder mellan "samtal med socialtjänsteperson" och livstid. 

Anmäl
2017-05-21 08:20 #7 av: Carpinus

#6 Hur tror du att fallet skulle ha hanterats i Sverige?

Anmäl
2017-05-21 08:31 #8 av: JonasDuregard

Här är kanske det mest liknande fallet? 

http://www.expressen.se/nyheter/aydin-sevigin-far-sin-dom-i-tingsratten/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.