Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3660 ggr
[Hayabusa]
5/16/17, 3:11 PM

Integration eller multikultur?

Går det att kombinera integration & assimilering (jo, jag vet vad många tänker) och multikultur? Eller blir det ett naturligt vägskäl dvs antingen det ena eller det andra?

Annons:
kamera0710
5/16/17, 5:01 PM
#1

För min del får man leva som man vill, så länge man inte skadar någon annan.

Den största stötestenen för mig i sammanhanget är situationen för de barn som växer upp med föräldrar som har "udda" trosuppfattning och vad som ska väga tyngst, barnens rättigheter eller föräldrarnas önskemål. Jag anser att barnens rättigheter ska väga tyngst om motsättningar uppstår.

[Hayabusa]
5/16/17, 5:12 PM
#2

#1 Jag vill nog påstå att de allra flesta instämmer i det. Dock är det en annan frågeställning än: "Integration eller multikultur".

lordgortor
5/16/17, 11:45 PM
#3

Vad är #multikultur#? En sagolik soppa verkar det som. Assimilation är kanske bättre? Om det är möjligt.

[memoirsofaclone]
5/17/17, 1:39 AM
#4

Tror inte det. Själva grejen med assimilering är ju att man helt anpassar sig till den rådande kulturen. Tror det skulle vara mindre motsättningar i samhället om det fanns krav  på assimilering, men nu är det nog lite sent. Kommer ihåg att jag råkade skriva detta på ett annat ställe med endast multikultiförespråkare, så mkt skit jag fick haha, tydligen var bara själva ordet ''assimilation'' helt hemskt. Så nej, assimilering och multikultur går nog inte ihop så väl.

lordgortor
5/17/17, 10:35 AM
#5

Nåväl, då kan man säga att det är i sin ordning med den sk "multikulturen". Dock under förutsättning att den utövas (är det möjligt?) under de lagar och förordningar som gäller och att det inte är möjligt att kräva lagändringar/undantag från gällande lag med hänvisning till den eventuella kultur/religion man tillhör.

[Hayabusa]
5/17/17, 10:42 AM
#6

#5 Men kan man förespråka  integration OCH multikultur? I min värld blir det motsägelsefullt.

Annons:
kamera0710
5/17/17, 12:05 PM
#7

Jätteintressant diskussion om detta ämne och huruvida det finns någon enhetlig svensk kultur eller inte.

[Hayabusa]
5/17/17, 2:04 PM
#8

#7 Inte så intressant, om du frågar mig. Dessutom inte heller vad frågeställningen handlar om.

----------------------------------------------------------------------------------------------------  

Går det att, som individ, integreras i ett  multikulturellt samhälle? Ett multikulturellt samhälle som till fullo är integrerat - är inte det ett monokulturellt samhälle?

[memoirsofaclone]
5/17/17, 4:41 PM
#9

#8 Beror nog på vad man exakt menar med kultur. Det råder ju inte ens exakt samma kultur i lappland som i skåne t ex. Så det finns alltid lite variationer, men de är ändå tillräkligt små för att kunna ingå under ''svensk kultur'', eller kanske snarare ''nordisk kultur''. Sedan kan man ju prata om ''västerländsk kultur'' också.

[Hayabusa]
5/17/17, 5:01 PM
#10

#9 Det är sant - exakt vad är kriterierna för kultur? Finns det någon "äkta" och ursprunglig kultur? Eller är allt bara "hitte-på"? Eller är det när man, trots olikheter, enas under en gemensam samsyn på vissa grundläggande saker? Trots att människor i Lappland och Skåne har olikheter så finns säkert en hel del gemensamt också. Att det är det som vi är integrerade i? Vilket i sin tur gör oss mer mono än multi.

Fifill
5/18/17, 11:36 AM
#11

Beror väl på huruvida man anser att kultur=samhälle/land. Som jag ser det så kan man integreras i ett samhälle men behålla en annan kultur, men med viss hänsyn till gällande lagar. Att integreras i en kultur betyder för mig att man antar en ny kultur med dess sedvänjor och sätt och "överger" de man haft tidigare.

lordgortor
5/18/17, 12:41 PM
#12

#6 Kulturella och religiösa manifestationer skall ske inom hemmets väggar eller i därför avsedda lokaler.

[memoirsofaclone]
5/18/17, 1:20 PM
#13

Man märker ju att multikultursamhället inte funkar när folk från olika ''grupper'' likt förbannat börjar dela upp sig och hålla sig för sig själva, t ex i egna skolor osv.

Annons:
[Hayabusa]
5/18/17, 7:14 PM
#14

#13 Det är lite dithän jag vill komma - går det att förena integration med multikultur?

[Hayabusa]
5/18/17, 7:17 PM
#15

#11 Ja, jo…men det är även det ett sidospår eftersom jag inte tänker på någon specifik kultur eller specifikt land. Inte heller handlar det om att integreras i i en kultur.

Visst går det att integreras i ett samhälle - men går det att integreras i ett multikulturellt samhälle? För mig blir det motsägelsefullt.

kamera0710
5/19/17, 6:38 AM
#16

Som född och uppvuxen i Sverige har jag aldrig känt mig integrerad i exempelvis svensk alkoholkultur. Tvärtom känner jag ganska stor avsmak när jag exempelvis åkt finlandsbåt och sett fylleristerna ligga mer eller mindre i drivor och helt utslagna på morgonen. Samma sak när jag läste på universitet och snacket bland manliga studiekamrater i stort sett bara handlade om fylleriminnen, om det inte rörde själva studierna.

I denna kultur vill jag heller inte bli integrerad och kanske sluta mina dagar med skrumplever!

[Hayabusa]
5/19/17, 8:11 AM
#17

#16 Ett exempel på hur multikultur och integration inte är förenligt.

[Carpinus]1
5/19/17, 8:37 AM
#18

Det finns andra faktorer än tröghet i samhällsstrukturen och svårigheter att armbåga sig in i en ny kultur för en nykomling. Det kan även vara svårt att bryta sig ur den egna gruppens sociala sammanhang, menar debattören Özge Öner på Dagens Samhälle. Han skriver bland annat:

"Men det sociala kapitalet har också en mörk sida. Sociala kontrakt uppstår inte alltid genom frivilligt samarbete. Inom klanen, stammen eller den etniska enklaven kan deltagande vara obligatoriskt. Att lämna gruppen är ibland förknippat med allvarliga konsekvenser för individen. Människor riskerar att bli fast i spelregler utformade av ett släktnätverk."---

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kostsamt-att-bryta-den-egna-kulturens-regler-17225

[Hayabusa]
5/19/17, 8:42 AM
#19

#18 Ytterligare ett exempel på trådens frågeställning.

lordgortor
5/21/17, 11:00 AM
#20

Politikerna vill ju ha "multikultur". Omfattas då även deras egen mut- och ryggkliarkultur?  Maud Olofsson sade att hon ville se till exempel sådana företeelser som "little Italy", som i New York.

Annons:
mangemani4
5/21/17, 11:59 AM
#21

ska folk bo här så är det enbart assimilering som gäller. det är ju bara mer än rätt att man tar seden dit man kommer och passar inte det så finns det gott om länder där deras tänk och inställning passar bättre in. dessa typer som kommer hit verkar tro att världen cirkulerar kring dem och inte tvärtom, att det är världen som ska anpassa sig och ändra på sig, inte de själva.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
5/30/17, 9:31 AM
#22

Så här beskriver Nalin Pekgul på Expressens kultur sin syn på det mångkulturella samhället och sin roll i det:

"I mitt mångkulturella samhälle har jag rätt att lyssna på min kurdiska musik, slippa äta fläsk, be mina böner och fasta under månaden ramadan om arbetet tillåter det. Samtidigt har jag inte rätt att låtsas att jag inte bor i Sverige. Framför allt måste jag tillåta mina barn att känna lojalitet med det land de är födda och uppvuxna i och mån av förmåga hjälpa dem på vägen. I vårt mångkulturella samhälle finns som tur är saker som skiljer oss åt men det måste också finnas några saker som är gemensamt. Dit hör det svenska språket, den svenska flaggan och vårt gemensamma demokratiska system."---

http://www.expressen.se/kultur/ide/hissa-svenska-flaggan-pa-studenten/

[Carpinus]1
6/2/17, 8:30 AM
[Carpinus]1
6/6/17, 5:38 AM
#24

Så här på självaste nationaldagen skriver Dan Korn  i GP om att vi genom att idealisera mångkulturen ger ett skäl till parallella samhällen - självvalda eller påtvingade. Viktigt att lägga märke till är att han alltså inte ser mångkulturen i sig som ett problem, däremot kan det bli ett när man ger den en upphöjd status som exkluderar snarare än förenar. Korn skriver: 

"I en tid med stor invandring är de krafter i samhället som skapar en känsla av gemenskap viktigare än någonsin. Integration är ett ord på allas läppar, men få verkar ha någon tanke på hur den skall gå till. Inkludering är ett honnörsord, men vem vill inkludera någon i det man skäms för? Om vi inte förmår känna glädje över det som Sverige står för, lär vi inte heller kunna bli inbjudande. Om vi förnekar svenskheten, hur skall då andra kunna bli en del av den? I stället har mångkultur blivit ett ideal och det är just idealet, inte mångkulturen i sig, som är problematiskt. Alla är vi olika och ett samhälle där alla stöps i samma form är inget att sträva efter.

Men däremot behöver varje samhälle en gemensam identitet, som man kan ansluta sig till i större eller mindre grad. En sak är att vi är olika, en annan sak är att hylla olikheten som ideal. I vissa avseenden är vi lika, i andra olika. När vi bygger en gemenskap gäller det att se det som förenar, inte det som skiljer."--- 

(Dan Korn är rabbin i Manchester.)

lordgortor
6/6/17, 7:45 PM
#25

Ständiga hänvisningar till eliten är inte fruktbara, varför inte ha en egen åsikt?

[Carpinus]1
6/6/17, 8:32 PM
#26

#25 Jag har en egna åsikter, som jag framför när jag så känner för. Vad gör du själv här mer än skrävlar och skroderar, Gortor - förlåt "Lord Gortor"? Det var samma von obenattityd under det gamla aliaset  (som du f.ö. inte avregistrerat).

Hur många egna trådar har du startat till exempel? Pröva gärna på det, istället för att ständigt vara spydig i andras! När en annan debattör svarade dig på ett för dig vanvördigt sätt så fick vi order att "inte bry oss om honom". Patetiskt!

Nu har jag sagt min uppriktiga mening och återgår gärna till att diskutera ämnet.

KimE
6/6/17, 8:34 PM
#27

"Går det att kombinera integration & assimilering (jo, jag vet vad många tänker) och multikultur? Eller blir det ett naturligt vägskäl dvs antingen det ena eller det andra?"

Ja det måste gå att kombinera assiminering och integration(multikultur). = en assimilerad befolkning som tillåts ha en ursprungsmässig grupptillhörighet.

Annons:
mangemani4
6/6/17, 8:46 PM
#28

det är ingen som har något som helst emot att de lyssnar på sin musik, vägrar äta fläsk, fasta på ramadan osv osv, ingen har något emot att de lever som de lever och tror man det så har man missat en väldigt stor och viktig poäng här. det folk har något emot är att deras livsstilar och val även ska försöka att påtvingas på oss svenskar, att vi ska ge upp vårat liv och anpassa sig efter dem för att inte råka kränka någon, att mer och mer utav det som är svenskt och som alltid har funnits i landet tas bort eller ersätts med invandrar vänliga saker. det är detta som regeringen, PK packet och medierna sysslar med. det är DET som skapar irritation, det är DET som skapar förakt och hat, det är DET som skapar rasism, det är DET som ställer grupper mot grupper och separerar folk.

när man kommer till ett annat land och väljer att bo där är det tvärtom som gäller. flyttar jag in i någons hus så är det ju inte JAG som bestämmer, det är ju självklart den som bor där och JAG får anpassa mig efter ägarens regler, rutiner och livsstil, det är ju bara rent sunt förnuft och en självklarhet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
6/6/17, 9:12 PM
#29

#27 Det du beskriver är integration. En individ som, i alla för samhället nödvändiga avseende, är integrerad.

KimE
6/6/17, 10:31 PM
#30

Jag menar en assimilering så att de flesta räknar sig som svenskar med grupptillhörighet som underordnad.

"svenskt och som alltid har funnits i landet tas bort eller ersätts med invandrar vänliga saker"

Du menar svenska spåket som kommer från södra kaukasus via tyskland?

sillen som tillreds på Holländskt vis?

Julgranen från tyskland?

Religionen från levantien?

[Hayabusa]
6/6/17, 10:53 PM
#31

#30 Var det en kommentar till mig?

lordgortor
6/7/17, 12:18 AM
#32

Jag kan inte rå för i vilken släkt jag är född, förolämpningar avseende detta är diskriminering. Min titel, vilken jag inte tänker avslöja är min ensak. Påhopp undanbedes. Att man besitter land och förmögenhet är inte något som betyder att man är överlägsen andra människor i motsats till vad den professionella tyckareliten menar. Att avfärda pösmunkar är en god gärning vilket jag hade stort nöje av när jag blev kritiserad av min så kallade ståndsbröder i Skottland . Dessa pösmunkar retade sig på mitt val att anställa pakistanier och indier på godset som jag då innehade. Samt att jag hade fräckheten att betala bättre löner. Sedan jag i vanlig ordning har överlämnat egendom och som det med tiden blir, titeln till min äldste son och slagit ner mina bopålar i Skåneland. Numera är jag en som alltid lugn och stillsam person, utom när släkten kräver större utdelning från familjenstiftelsen.

mangemani4
6/7/17, 12:57 AM
#33

"Att man besitter land och förmögenhet är inte något som betyder att man är överlägsen andra människor i motsats till vad den professionella tyckareliten menar."

nej, det är inte det vi menar, det är något som du vantolkar och missförstår med flit och det är ditt problem.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
6/7/17, 8:19 AM
#34

#32 Jag skall inte göra dig tjänsten att breda ut dig ytterligare kring din person - du är faktiskt inte så intressant som du tycks inbilla dig.

Annons:
lordgortor
6/7/17, 11:39 AM
#35

#34 Om man inte faller inom ramen för mainstreamtyckandet blir man illa sedd. Jag vet, men man kan fortfarande hävda sin mening vad omgivningen än tycker. Det är ju faktiskt så att integritet betyder att man säger, tycker och gör som man önskar utan att bry sig om andras åsikter om den egna personen. Alltför mycket hycklande, gudsnådeligt strunt förekommer, oftast med länkar till mer eller mindre obetydliga tyckare som parasiterar på allmänheten, med fingrarna i skattebetalarnas fickor.

[Carpinus]1
6/7/17, 11:48 AM
#36

#35 Din mening har du klargjort i en mängd trådar, sällan i efterföljd av trådämnet. Skall vi försöka respektera trådskaparens intentioner att diskutera frågeställningen "integration eller multikultur" eller skall vi ägna oss åt  "Skåneland och kriget mot överheten", dessa käpphästar som du så ivrigt poserar på?  Jag föredrar att hålla mig till det förstnämnda. Nog sagt!

lordgortor
6/7/17, 2:34 PM
#37

#36

För det första så är "multikultur" ett konstruerat begrepp. Uppfunnet av mainstreamtyckare och dito politiker. Angående din mening om min person så betyder den intet, jag förstår att det känns tungt för dig att möta någon som kan tänka själv, i motsats till, ingen nämnd och ingen glömd.

[Hayabusa]
6/7/17, 3:33 PM
#38

Vill påstå att multikultur är vedertaget begrepp. Konstruerat eller ej.

lordgortor
6/9/17, 10:36 AM
#39

Desto värre om det är vedertaget.

[Carpinus]1
6/9/17, 1:20 PM
#40

Adam Cwejman i GP utbrister i en krönika att "assimilering måste vara ett av de mest  bespottade orden i svensk offentlighet". Instämmer gärna i det han skriver i krönikan, som inleds::

"De som förordar assimilation har anklagats för att vilja utplåna människors härkomst till förmån för majoritetskulturen. Men assimilation i vardagen är nödvändig för att skapa en naturlig samhällsgemenskap som skapar tillit och sammanhållning."---

[Carpinus]1
7/25/17, 10:53 AM
#41

Polisen, kriminologen och författaren till Polishandboken Fredrik Kärrholm framför sin bestämda uppfattning i en gästkrönika i SvD: 

"Det är hög tid att sluta prata om mångkultur och integration, till förmån för assimilering. Förorten behöver bli mer svensk, med ideal som laglydnad, jämställdhet, artighet, egenansvar och skyldigheter gentemot samhället. Ingen måste dansa små grodorna eller äta kräftor, men de goda värderingar som har gjort Sverige starkt måste vara rådande även i våra förorter."---

https://www.svd.se/fororten-behover-forsvenskas

Annons:
[Göstage]
4/8/18, 7:00 AM
#42

Mustafa Panshiri och Jens Ganman funderar lite på Expressen debatt  i kölvattnet av sin nyutkomna bok:

"Vi svenskar tror gärna att våra försök att integrera nyanlända/migranter/flyktingar per automatik uppfattas som något positivt. Vi tror att resten av världen går och längtar efter att bli undervisade i "svenskhet", men sanningen är att det finns de som ser det här som något förolämpande, något provocerande, till och med som något som aktivt bör undvikas. En jobbig insikt men någonstans måste ändå samhället – snabbt – bestämma sig för hur grundligt integrationen ska implementeras."---

"Ambitionen att bjuda in människor i en större gemenskap kan alltså – i värsta fall – få motsatt effekt och det blir ett verkligt problem när de motsträviga, insulära grupperna blir fler och fler och vissa av dem växer sig riktigt stora. Det svenska etablissemangets mantra är dock alltid: "Olikheter berikar oss". Men de som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast den ekonomiskt trygga, och kulturellt homogena, medelklassen. Människor som bor i icke mångkulturella områden.

Människor som bor i icke mångkulturella områden, men som ändå hyser en lika from som reflexmässig föreställning om mångkultur som något odelat givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffat sin kärlekspartner och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta. Man vill att det ska vara fint och romantiskt.

Oavsett vilket ord vi använder: Integration, assimilation eller anpassning, måste vi nu ta ett djupt andetag och erkänna för oss själva att många inte är med på tåget med svenska värderingar. Och att de kanske aldrig kommer att vara det."---

https://www.expressen.se/debatt/vad-gor-vi-med-dem-som-inte-vill-integreras/

https://politik.ifokus.se/discussions/587dd528ce12c46dc4001494-integration-sverige-bast-i-skandinavien?discussions-1#10

https://politik.ifokus.se/discussions/56dc4b1bce12c44eb8000b43-parallella-samhallen

[Göstage]
5/29/18, 8:52 AM
#43

Författaren och journalisten Lars Åberg misströstar som många andra över det sociala vägbygget  i okänd terräng och utan kartor.

_"Hur ser då bra integration ut om vi menar att dagens sociala problem beror på dålig integration?
För att kunna svara på den frågan måste man förstås veta vad som menas med integration, och dessutom inse att alla inte vill integreras eller att allt inte bör integreras.
_

Kanske är hela tanken om integration en politisk myt. Mycket i det nya, planlösa Sverige väcker tvivel. Välfärdsstaten var reformatorernas verk och den fick folkligt stöd så länge både de humanistiska och de ekonomiska ekvationerna gick ihop. Nu lappar vi och lagar vi i en allmän känsla av missmod.

_Det borde naturligtvis finnas något gemensamt som vi alla kunde integreras i, något som har med medborgarskapets betydelse och lagens efterlevnad att göra, men det är just här som integrationspolitikens svarta hål öppnar sig. Den saknar idéer och en kärna och är därför alldeles tom.
_

I stället för integration får vi senfärdiga brandkårsutryckningar som reaktioner på de faktiska problem i skolan, i vården och på gatan som så länge varit uppenbara."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J14w6j/sverige-har-skapat-den-evige-invandraren

Carmarino
9/6/18, 2:21 PM
#44

Sara Skyttedal (KD), riksdagskandidat i Malmö, skriver i ett debattinlägg "Det måste bli ett slut på den gränslösa multikulturalismen. Invandrare måste anpassa sig för att bli en del av samhället.".

Det politiska etablissemanget har betraktat den multikulturella mosaiken som idealet som uppstår efter en lyckad integration. Det blir dock allt tydligare att den som kommer till Sverige måste anpassa sig för att kunna bli en del av samhället. Den som inte gör det får svårt att nå framgång, skaffa sig ett arbete och finna ny gemenskap. Parallellsamhällen är ett hot mot människors frihet och vår öppna demokrati. Målet för integrationspolitiken bör inte vara parallella strukturer som existerar bredvid varandra, utan en gemensam svensk samhällsgemenskap.

-----

Vikten av mångfald har länge understrukits i den svenska samhällsdebatten, men det finns trots allt en kärna i den svenska kulturen som vi alla måste enas kring.

Genom att definiera kärnan i den svenska kulturen, och ställa krav utifrån den, tydliggör vi samtidigt vilken mångfald vi kan välkomna och acceptera. Några av de viktigaste principerna är: Sverige är en rättsstat och makten utgår från folket. Lagstiftningen är sekulär. Sharia kommer aldrig att upphöjas till lag. Sverige är en demokrati. Här kommer det inte att finnas något kalifat. I Sverige råder åsiktsfrihet och pressfrihet. Människor får uttrycka obekväma och impopulära åsikter. Ingen person, ingen tro, ingen gud är fri från att kritiseras. I Sverige råder religionsfrihet. I Sverige råder jämställdhet mellan män och kvinnor. Ingen har rätt att kontrollera någon annans livsval eller val av kärlekspartner.

-----

Det kan vara svårt att navigera i en ny kultur även för den som lär sig och anpassar sig till grundläggande normer, principer och värderingar. Men den som inte gör det får svårare att knyta kontakter med etniska svenskar, både privat och i jobbet. Och vissa jobb kommer man aldrig att få.

De som inte är ärliga med detta är inte toleranta, utan sprider falska förhoppningar om att full tillgång till samhället inte kräver anpassning. Det måste bli ett slut på den gränslösa multikulturalismen.

https://www.hd.se/2018-09-06/invandrare-maste-anpassa-sig-for-att-bli-en-del-av-samhallet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/7/18, 7:54 AM
#45

#44 Instämmer.

kamera0710
9/9/18, 11:58 AM
#46

#44 Det där verkar väldigt långt borta när företrädare för partiet (t ex Adaktusson) diskuterar barnmorskor som vägrar utföra aborter. Det gäller att hänga med i Livets Ord-filialens svängar…

kamera0710
9/9/18, 3:14 PM
#47

På tal om Sara Skyttedals debattinlägg ska vi också komma ihåg att det sannerligen inte är tack vare KD som homosexuella fått utökade rättigheter, att skapelseberättelsen fått ge vika för Darwin i våra skolor, att vi har rätt att häckla religioner med mera. Mycket av detta har hennes sekt motarbetat.

mangemani4
9/9/18, 3:53 PM
#48

inget av dem givetvis. assimilering eller sök er till ett annat land, det är det enda rätta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Upp till toppen
Annons: