Annons:
Etikettekonomi
Läst 922 ggr
landsbygdsbo
5/22/17, 2:38 PM

Hur kommer landsbygden att kunna transporterna

Den alltmer urvattnade rödgröna röran verkar lägga fram bränsle/bilbeskattande förslag som riktat, slår hårt mot landsbygden.

Vi har ingen subventionerad tunnelbana, få subventionerade järnvägsstationer och få subventionerade busslinjer.

De flesta av oss tvingas därför att ta den egna bilen till jobbet, affär, vårdcentral och de andra transporter som hör familjelivet till.

Nu ska dieselskatten upp, därför att storstäderna lider av dess emissioner.

Men vi här ute lider inte av våra dieselutsläpp. Det blir inte så många kilo per år och Ha.

Då vore det naturligtvis bättre att införa ett zonsystem där varje zon skulle kosta separat.

0 zon = ren landsbygd till 10 zon ex Stockholms innerstad.

1000 spänn om året i bilskatt för o zon och 10 000 för zon 10

Varje bil skulle kopplas upp mobilnätet och medelst vilka master man är uppkopplad till så skulle man beskattas. Genom att koppla mobilanknytninen med gps så får man fram antal km i var zon. Data raderas vid varje avslut för året eller ägarbyte där säljaren står för avräkning  före bytet.

Det vore det mest rättvisa.

För den som bor i storstaden har ju tillgång till billiga offentliga färdmedel, vilket landsbygden inte har…

Annons:
Tjeja
5/22/17, 6:31 PM
#1

Detdär med Zoner tycker jag låter som ett förslag man borde titta närmare på helt klart!

Bor man centralt inne i storstäderna behöver man verkligen inte bil och de borde skatta ordentligt istället!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
5/22/17, 7:44 PM
#2

Allt går ut på att alla skall flytta till Stockholm, Göteborg och Malmö!

All politik altså!

Grejen är att det är hur lätt som helst, förbjud biltrafik i dessa städer.. så lär folk flytta därifrån.. problem solved!

Och de mest extrema miljöförespråkarna bor själva i storstäder, dvs de vill ha alla fördelar med storstaden men inga utav nackdelarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
5/22/17, 9:18 PM
#3

#2 problemet är att måste finna ett sätt som säkert ser var bilen/lastbilen används.

Skippa fordonsskatten helt och hållet, behåll en liten registeravgift.

Varje bil har en form av gps puck som ser vilka vägar o gator som används.

Kommer ex en Ungersk lastbil in i Sverige så får han en plomberad puck vid gränsen och får lösa ut vägskatten när han lämnar landet.

Plockar han bort pucken så får han betala som om han kört 24/timmar Dygn så länge han varit i landet på en genomsnittszon. Betalar han inte konfiskeras bil o last.

Den integritetsförlust man får, kompenseras då mer än väl av att man skulle få en betydligt lägre fordonsskatt i alla zoner med lägre skatt än genomsnittet.

Zepp
5/23/17, 7:47 PM
#4

För att rätta mig själv.. alla politik går inte ut på att alla skall flytta till Stockholm, Göteborg och Malmö!

Utan det är snarare som så att väljarna där är de som är mest rörliga, så politiken utformas till väldans stor del för att vinna deras röster!

Varvid själva politiken allt för oftast blir storstadsinriktad.. iallafall de politiska partiernas vallöften!

Miljönissarna bor oftast själva i storstäder.. men lever/har en dröm om att leva på landet/samtidigt som de vill ha storstadens alla fördelar!

No snack om saken, om jag vore rik så skulle jag flytta till centrum, samtidigt som jag skulle behålla en lantlig miljö för recuperation.. och om jag vore rik skulle jag oxå ha en XC 90 att färdas mellan min lägenhet och min sommarstuga!

Menna.. det blir ofta komplicerat.. samma personer som har råd att bo i innerstaden och som ofta röstar för att marknadskrafterna skall styra det mesta.. iallafall sådant som ger dem själva pengar i plånboken motsätter sig minst lika ofta att samma marknadskrafter skall stipulera priset på deras parkeringsplats.. för sin XC90/60?

Menna hur svårt kan det vara egentligen.. markpriserna i storstaden är astronomiska.. låt dem betala detta pris så är stora delar av problemet löst!

Dvs det blir lika dyrt att parkera bilen som att ha en lägenhet.

Menna, jag bor på landet.. här får varje fastighetsägare betala sin egen väg, vara medlem av en vägförening.. det borde införas i storstaden oxå!

Dvs alla vägar skall betalas av fastighetsägarna, och alla parkeringsplatser på allmän mark skall ha marknadsmässiga priser.. även om det handlar om som på Skeppsholmen 60 sek per timme!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
5/23/17, 7:57 PM
#5

Ja det är en ypperlig tanke. endast genomfartsgatorna bekostas av stat eller kommun. resten får fastighetsägarn dvs hyresgästerna/bostadsrättsinnehavarna bekosta underhåll och snörjning på..precis som här hemma ;)

Zepp
5/23/17, 8:39 PM
#6

Eh, där jag bor så har vi Sveriges största vägförening.. nu iallafall så har Kommunen tagit över alla vägar i mitt område, dvs de exploaterar området och omvandlar det från sommarstugor till villaområde,, det kostade mig bara cirka 300, 000 i avgifter för något jag inte ens behövde!

Iallafall. även om gatan utanför min stuga numera är asfalterad och upplyst hela natten, (hur släcker man dessa j*vla lampor?), så är jag fortfarande medlem som fastighetsägare i samma vägförening.. och får betala samma summa!

Euroopavägar/motorvägar skall staten/vägverket stå för, riksvägar och vissa vägar i centrum bör vara kommunala, resten skall fastighetsägarna stå för!

Var och en bör göra rätt för sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kamera0710
5/24/17, 6:30 AM
#7

#0 "Vi har ingen subventionerad tunnelbana, få subventionerade järnvägsstationer och få subventionerade busslinjer."

Ofta har jag fått intrycket att du snarast anser att landsbygden subventioneras för mycket av stackars utsugna storstäder.

Sedan kan jag helt hålla med om att landsbygden bör kompenseras på något sätt om vi beskattar fossila bränslen hårdare.

landsbygdsbo
5/24/17, 3:05 PM
#8

#7

Det finns vissa skattefinansierade verksamheter där skatten närmast är att betrakta som en försäkringsavgift. Sjukvården exempelvis. Betalar man samma avgift så ska man naturligtvis ha samma service.

Kan inte  servicenivån hållas så bör ju naturligtvis avgiften/skatten anpassas…

Mitt förslag om att helt förbjuda dieselfordon och fordon som har utsläpp över ett visst värde från städerna samt sänka kostnaderna för fordon över huvud taget skulle dels ge renare luft i städerna och dels lägre priser för nödvändiga transporter på landsbygden där emissionerna inte når samma nivåer som i dagens städer.

Den stadsbo som vill ha en stor bil kan då ha det på samma villkor som landsbygdsbon, men inte köra inne i stan, men väl ut till sommarstugan ;)

Upp till toppen
Annons: