Annons:
Etikettterrorism
Läst 501 ggr
[Carpinus]1
2017-05-30 12:33

Misstänkt terrorcell i Sverige

Sekretessbelagda handlingar som DN dessvärre kommit över visar att SÄPO sedan några veckor tillbaka bedriver spaning på vad som sannolikt är en svensk terrorcell, i vilken två personer uppges vara aktiva i planeringen av ett nytt terrordåd. 

Källa.

Annons:
Carmarino
2017-05-30 12:50
#1

Undrar vad som händer om det blir en terrorattack, som hade kunnat förhindras om inte DN hade varit så ivriga att "få ett scoop" att de inte kunde låta bli att avslöja SÄPOs arbete?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-05-30 13:03
#2

#1 Ja, man blir faktiskt rätt beklämd! Det enda "hoppet" är att det rör sig om en planerad läcka, men den sannolikheten är nog inte så stor…

Carmarino
2017-05-30 13:26
#3

Nyheten har nu nått Expressen, så då lär det väl bli en massa grävande för att få veta exakt hur spaningen går till - och samtidigt äventyra alltihop riktigt ordentligt. 😡

Terrorforskaren Magnus Ranstorp skriver "Problematiskt att media publicerar sekretessbelagda uppgifter som läckt (om dessa nu stämmer). Ovanligt att det sker".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-05-30 13:33
#4

#3 Och den andra kvällsdraken fyller på med: "Vet du mer, kontakta Aftonbladet". Inte konstigt att papper hamnar i fel händer med den rådande mutkulturen…

kamera0710
2017-05-30 15:47
#5

Vad gäller uppgifter till pressen har ju rykten ibland cirkulerat om att man internt inom polisen spridit falska uppgifter till vissa personer, för att se om det senare hamnar på löpsedlarna och på så sätt kunna avslöja läckor…

Vet inte hur mycket substans det är i detta, men en påminnelse om att alltid vara källkritisk.

[Carpinus]1
2017-05-30 16:06
#6

#5 Jovisst kan man få liknande misstankar, frågan är dock om de är så kalla att de släpper det ända fram till löpsedlarna? (Och om vi nu skall prata källkritik så kanske  vi bör påminna oss om att "cirkulerande rykten" inte är en så tillförlitlig källa?)

För min del tycker jag att det verkar märkligt att namn på de misstänkta enligt DN:s uppgifter finns i klartext i dokumentet. Har svårt att tro att poliser på så hög nivå och i ett sådant känsligt ärende skulle handskas så vårdslöst med sådana uppgifter.

Annons:
kamera0710
2017-05-30 16:20
#7

Kan tyvärr inte läsa artikeln som länkas i #0, den ligger bakom betalvägg. Och nej, jag vill inte påstå att cirkulerande rykten är en tillförlitlig källa. Men förhoppningsvis kommer väl det hela till allmänhetens kännedom så småningom.

[Carpinus]1
2017-05-30 16:47
#8

#7 Märkligt, jag kommer åt artikeln i TS i sin helhet…🤔

Carmarino
2017-05-30 18:53
#9

#8 Det gör jag också, men jag tror att DN bara tillåter att man läser ett visst antal artiklar per månad. Kanske kamera0710 inte har fler gratisartiklar kvar?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-05-30 19:29
#10

#9 Fast rensar man cacheminnet så kan man väl börja om som ny besökare? Det brukar funkar så för mig när jag utnyttjat fribesöken.

Carmarino
2017-05-31 11:35
#11

#10 Har faktiskt inte testat det, men det kanske funkar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-06-01 14:03
#12

Om detta har med den misstänka terroristcellen att göra är oklart, men båda händelserna verkar rätt oroväckande.

Återigen figurerar Nyköping i samband med  farliga föremål i en lägenhet. Polisen har gjort ett tillslag i stadsdelen Isaksdal och gripit en person som misstänkt för förberedelse till grov allmänfarlig ödeläggelse.

http://www.expressen.se/nyheter/stort-omrade-i-nykoping-avsparrat-en-anhallen/

Samtidigt har polisen slagit en ring runt ett område i Eskilstuna där en stulen lastbil övergivits efter att ha kraschat in i andra bilar och cyklar. Ett mystiskt föremål på platsen har ökat polisaktiviteten. Föraren av lastbilen avvek från platsen och eftersöks nu. En pågående matmarknad på torget har fått beskydd.

http://www.expressen.se/nyheter/mystiskt-foremal-hittat-stora-avsparrningar/

[Carpinus]1
2017-06-01 16:33
#13

#12 Nyköpingstillslaget kan ha samband med fyndet av sprängdeg med något slags icke fungerande detonator som gjordes vid järnvägsstationen för en vecka sedan, då järnvägstrafiken fick stoppas under flera timmar och hus utrymdes.

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-02 21:36
#14

Mannen som tros ha tillgripit lastbilen i Eskilstuna är anhållen, och inget tyder på att det rör sig om något attentatsförsök.

Upp till toppen
Annons: