Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 595 ggr
Vanja
6/1/17, 8:13 AM

Raggarterror eller terror mot raggarna?

http://www.na.se/opinion/insandare/nu-far-det-vara-nog-med-raggarterror

Detta är en insändare som verkar har tappat befattningen lite om man frågar mig, raggare är för det första ganska sällsynta på vintern (insändaren skriver att de hålls varje helg-året om.) och för de andra så är det inte raggare som insändaren pratar om, utan snarare drägg. Det är en stor skillnad men det är klart, är man inte insatt så kanske man inte vet skillnaden, men då kanske man inte borde göra bort sig och skriva en insändare.

Hur som helst så tycker jag att det är konstigt att det inte finns något ställe där motorintresserade kan samlas i Örebro, för att umgås och prata om det största intresset de har, utan de är mer eller mindre tvungna att hitta egna ställen att umgås på. och då är det garanterat allting någon som kommer att störa sig på ljudet ifrån de mullrande motorerna eller tjoet och tjim. 

Hur ser det ut i era närmsta större städer? Finns det ett ställe där motorintresserade kan umgås? Hur ser det ut där? 

Undra om denna insändare fått vara med i tidningen om den hade skrivit ett lika kritiskt inlägg riktat mot något annat, exempelvis flyktingar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Cragan
6/1/17, 8:43 AM
#1

misstänker att det är varianten som kallas 740 raggare som är där varit problem med sådana både här och i Örebro bor ett par mil längre norr över o mig veterligen så finns det inget ställe vare sig här eller i Örebro
har funnits där motor intresserade kunde mötas upp på helger o kvällar men vart för mycket av 740 typen på dom ställena som gjorde burnouts o lämna en hel del tomburkar och flaskor/glasskärvor efter sig tyvärr.

Vanja
6/1/17, 8:48 AM
#2

#1 Ja men dessa är inte raggare, även om de kanske själv vill kalla sig för det. 
Oavsett så har de inte heller någonstans de kan vara, kanske borde det finnas något ställe där de är tillåtna att burna och härja.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]1
6/1/17, 8:59 AM
#3

#0 Kanske borde den nybildade bilsportsalliansen kunna ge plats även för de här ungdomarna?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-illegala-street-race-i-marieberg-nu-kommer-lagliga-alternativ

Vanja
6/1/17, 9:23 AM
#4

#3 Förhoppningsvis, men jag har för mig att de har försökt förut men att dräggen förstör. Skräpar ner och gör det oumbärligt för att andra att vara i närheten. Men förhoppningsvis.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Scorpio97
6/1/17, 2:07 PM
#5

Det finns inget särskilt ställe där bilintresserade kan samlas här, men det fixas lite olika event och samlingar på parkeringar och liknande. Vad jag har märkt brukar det inte bli några problem, dom flesta tänker på ljudnivån, tar med sig skräpet och håller inte på och stör i onödan. Sen har vi en årlig cruising och då kan det väl bli lite mer stök, skräp och högljutt. Men då är det även ovanligt mycket folk inne i stan, både raggare och "vanligt folk". Det blir lätt stökigt när det är mycket folk och många dricker, det är lika när det är marknad liksom. På en vanlig helg tycker jag krogarna och dess besökare stör mer än raggarna.

Sen är det alltid någon som klagar på ljudnivån när det är cruising. Personligen tycker jag att det är lite löjligt att klaga när det är en gång om året (ordentligt annonserat) och man har valt att bosätta sig i centrum/nära raggarrundan, man kan låta bli att vara hemma just den lördagen om man tycker det är ett väldigt stort problem. Men generellt sett tror jag dom flesta uppskattar cruisingen. 

Sen finns det självklart idioter och drägg inom alla grupper, men majoriteten av raggare jag har träffat är vettiga och accepterar inte dräggigt beteende. Jag tror också att många icke-bilintresserade har en tendens att klumpa ihop raggare, "volvo-raggare", EPA-ungdomar osv i en grupp.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: