Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1036 ggr
[Carpinus]1
2017-06-07 23:18

SCB: SD näst störst bland utrikesfödda

Enligt SCB:s senaste väljarundersökning är SD nu näst största parti bland utrikesfödda med 12,6%  mot 2% för tre år sedan. 

Bland de utlandsfödda kvinnorna var siffran för tre år sedan 0,3%, idag är den 10,3. För de utrikesfödda männen låg  SD på 2,5% för tre år sedan, idag är man uppe på 15,4%.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-kraftigt-bland-utrikes-fodda

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-06-07 23:40
#1

Inte så konstigt, de drabbas ju hårdast av massinvandring med alla dess konsekvenser, för det är skillnad på invandring och massinvandring. Den enda jag har känt som var öppet för SD är syrian och bor i ett rätt utsatt område. Vet även flera som klagat på invandring som varit från alla möjliga länder, huvudproblemet är att det blir för mycket enligt alla. Känns rätt logiskt. Det är mest naiva svenskar som inte inser vad som kan hända.

[Carpinus]1
2017-06-11 18:20
#2

De goda opinionssiffrorna bland utrikesfödda kommer lägligt för SD, som satsar på att vinna anhängare i denna grupp. På frågan vad man har att erbjuda säger partiets kommunikationschef till GP: "Lag och ordning i de här områdena, det är målet. Det är alltid en utmaning att värva väljare och varje grupp har sina unika egenskaper. Men det är betydligt lättare att värva väljare i till exempel Rinkeby jämfört med Danderyd."---

Lakritsstjärna
2017-06-11 20:35
#3

Känner en som flydde för att de blev terroriserade i sitt hemland för att de var kristna. Hon och hennes familj kom hit för 12 år sedan och nu säger hon att hon ser lite samma tendenser på många ställen i Sverige att i vissa områden. Hennes familj har bott i en förort i sverige där det bor många invandrare men de känner sig inte trygga där längre och har därför flyttat. Hon sa att hon har funderar på att rösta på SD med hopp om att det ska göras något åt radikaliseringen och islamiseringen i vissa förorter. Enligt henne är de andra partierna för fega att ta tag i problemet. Det var vad hon sa i allafall.

[Göstage]
2018-06-08 21:42
#4

Expressens Sofie Löwenmark har slagit sällskap med integrationspolisen Ulf Boström i Göteborgs nordöstra stadsdelar och får höra sanningar från lokalbefolkningen. 

"Det finns stora motsättningar mellan olika invandrargrupper i de utsatta områdena. Nästan alla jag talar med i nordöstra Göteborg vill minska invandringen."---

"Alla som rört sig i Göteborgs nordöstra stadsdelar har mött Ulf Boström. Han är Sveriges enda integrationspolis och trots att hans område är stort, tycks han finnas överallt och känna alla."--- 

"Det gamla ruffiga industriområdet Bellevue, med alla sina skyltar på olika språk, känns vid första anblicken som ett bevis på att människor från olika delar av världen kan fungera väl tillsammans. Men när vi kliver in i de olika lokalerna blir det uppenbart att man umgås i etniska enklaver. Hos de flesta vi besöker uttrycks oro eller ogillande inför andra grupper. Området som på ytan ser ut som en mångkulturell idealtillvaro visar sig vara fyllt av motsättningar.

I nästan alla samtal kommer migrationspolitiken på tal. Inställningen är närmast samstämmig: invandringen måste minska. För många av de invandrare vi pratar med i Göteborgs förorter framstår situationen som akut. ”Vi kan inte bo trängre”, ”Våra barn lär sig inte svenska och får dåliga eller inga betyg. Det är inte förvånande att Sverigedemokraterna i vissa undersökningar är tredje största parti bland dem som har två utlandsfödda föräldrar.”---

"Det slår mig att just ”invandrare” är den grupp som ofta har glömts bort och åsidosatts när migrationsdebatten har fokuserat på Sverigedemokraterna. Medan debattörer bråkar om huruvida fokuset på lag och ordning gynnar Jimmie Åkesson eller inte, visar statistik att personer med invandrarbakgrund är mer utsatta för brott än andra. Det är en sanning att många människor i utanförskapsområdena lever långt ifrån majoritetssamhället. Efter min dag med Ulf Boström blir det plågsamt tydligt att också det omvända är sant. Många i majoritetssamhället lever alldeles för långt från utanförskapsområdena."

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/nastan-alla-jag-talar-med-vill-minska-invandringen/

[Göstage]
2018-06-11 10:24
#5

Färska siffror från SCB:s stora väljarundersökning:

"Stödet för SD ökar även bland väljare med utländsk bakgrund. I november sympatiserade 10,6 procent med SD. I maj var den siffran 12,0. Ökningen är större bland kvinnor med utländsk bakgrund. I november sympatiserade 9,4 procent med SD. I maj var den siffran 11,6 procent. Ökningen bland män med utländsk bakgrund var mindre, från 11,9 till 12,5 procent.

Stödet för S minskar både bland män och kvinnor med utländsk bakgrund."---

TT

Carmarino
2018-06-11 10:38
#6

#5 Inte så konstigt. De med utländsk bakgrund är de som drabbas mest av alla konflikter mellan olika grupper som kommit till Sverige de senaste åren.

För många år sedan (1990-talet har jag för mig) hade jag en kollega som kommit till Sverige på 70- eller 80-talet. Han var urförbannad på alla som kom till Sverige och krävde att få (och fick) både bostad, saker och bidrag. Själv hade han fått ta lån, och betala tillbaka vartenda öre, när han kom hit, men han utsattes ändå för rasism.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: