Annons:
Etikettpolitiker
Läst 816 ggr
[Carpinus]1
2017-06-17 19:03

Demonstranter störde Åkessons tal på Järvaveckan

Det var störigt när Jimmie Åkesson talade under politikerveckan i Järva. Han avbröts av demonstranter vid flera tillfällen, samtidigt som andra i publiken buade åt de protesterande. 

"När han återupptog talet sade Åkesson:

- Jag tror att ett tema är demokrati och en väsentlig del i demokratin är dialogen. Att man kan prata varandra utan att använda fula ord och gapa och i stället visa respekt för varandras åsikter.

Men bara någon minut senare blev han avbruten igen.

- En annan viktig del av demokratin är att man måste inte lyssna, sade Jimmie Åkesson och möttes av applåder", skriver TT

Kan väl vara en föraning om att nästa års valrörelse kommer att likna den förra - då vissa ansåg sig ha rätt att bestämma vilka som får tala och vad som skall få sägas på politiska möten.

Edit.

Annons:
Cragan
2017-06-17 20:07
#1

skulle man vara konsperatoriskt lagd så hade man ju kunna trott att dom är där för att hjälpa sd, då dom beter sig som vildar och får jimmy att se mer och mer civilicerad ut.
skulle jag bjuda hem någon av dem på middag och diskution så skulle jag ju inte välja dem som kommer med plakat o bara kör sitt mantra hela tiden utan den som faktiskt kan diskutera med sina menings motståndare.

[Carpinus]1
2017-06-17 20:27
#2

Det jag funderar på är om de som avbryter mötena tänker på att var femte eller kanske t.o.m. var fjärde röstberättigad sympatiserar med SD. Inget skulle hindra att dessa i sin tur gick och ställde sig och gapade, spelade saxofon eller skramlade med nyckelknippor på det betydligt mindre vänsterpartiets möten till exempel, men är det den sortens diskussionsklimat vi vill ha?

Folk går inte på möten med tal av partiledarna för att höra någon gaphals i publiken som vill göra sin stämma hörd, hur intressanta de själva än tycker att de är.

[Carpinus]1
2017-06-17 23:45
#3

En av skyltarna som demonstranter viftade med, med texten "Jimmie=rasist" fanns senare synlig i Sveriges Radios reportagebuss. Reporterns försvarar sig med att någon hade satt skylten på bussen och att hon tog bort den för att senare kasta bort den. Aftonbladets utsända undrar rakt på sak om skyltens placering, det ser faktiskt ut som om den är ställd för att synas. SR:s reporter surnar till och säger att det är en insinuation, att det inte var medvetet gjort och inte fråga om propaganda.

landsbygdsbo
2017-06-17 23:54
#4

Ja det är ett av flera exempel på hur mycket vissa individer respekterar den demokratiska processen.

I deras värld är det ok att ta till utomparlamentariska metoder.

Eller för att citera vissa brunklädda stormtrupper från trettiotalet:

**- Und wilst Du nicht mein Freund sein,
**

         so schlag ich dir den Schädel ein.  …

**( Och vill du inte vara min vän/dela mina åsikter, så slår jag in skallen på dig….)
**

[Carpinus]1
2017-06-18 00:12
#5

#0 Mannen med keps (och pekfingrarna i vädret) som förs iväg på SVT:s filmsekvens är påfallande lik den vänsterpartist som tidigare dömts för att ha stört Åkessons tal. (Om än med annan hårfärg.)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-sd-talar-i-jarva

http://www.aftonbladet.se/incoming/article20235102.ab

[Göstage]
2018-07-04 18:58
#6

Det finns åtminstone en som är beredd att ta till tyngre arsenal för att tysta andra…

"Domprost Mats Hermansson i Visby lät domkyrkans kyrkklockorna ringa för att få slut på ett seminarium som hölls på kyrkbacken på onsdagen. Enligt domprosten var det "fara å färde", skriver Dagen. Det var skribenten och debattören Thomas Gürs "spontana pop up-seminarium" om integration som fick domkyrkans företrädare att reagera."---

"PJ Anders Linder, vd och chefredaktör vid Axess, skriver i dess blogg att Svenska kyrkan gjort en svårslagen dumhet. "De klockor som kallar till gudstjänst och ringer frid över döda togs i anspråk politiskt för att skada det offentliga samtalet", skriver han."

TT

Annons:
[Göstage]
2018-07-05 05:36
#7

#6 "På Twitter skriver tidigare utrikesminister Carl Bildt att Svenska kyrkan borde skämmas och be om förlåtelse, och får bland annat medhåll av ärkebiskopen Antje Jackelén. 

Även Thomas Gür tycker att domprostens agerande är märkligt och uppseendeväckande. – Det är synd att kyrkan är så politiserad att den anser att den ska ingripa i ett vanligt samtal människor emellan och det är det märkligt att domprosten inte vill förklara sig efteråt, säger han till Aftonbladet.

Gür, som berättar att talet skedde oanmält, menar att det hade räckt för domprosten att be dem lämna området, så hade de följt den uppmaningen. – Det är ett märkligt beteende som är något uppseendeväckande, men jag är inte särskilt förvånad. Svenska kyrkan agerar inte som en institution utan som en politisk kampanjorganisation. I det här fallet valde man märkligt nog att göra det i ett sammanhang utan att ens förklara sig, vilket är maktfullkomligt, säger Gür."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL1jr1/domprosten-avbrot-tal-i-almedalen--med-klockringning

Men är det så konstigt att en representant för Svenska kyrkan bär sig åt så här? Tycker att det ligger helt i linje med den inriktning kyrkan har haft under åtminstone de två senaste ärkebiskoparna.

Som twittraren Lennart Bucht uttrycker det: "Under Almedalsveckan har vi kunnat identifiera demokratins och det öppna samtalets huvudfiender.

Nordiska Motståndsrörelsen och #svenska kyrkan."

[Hayabusa]
2018-07-05 08:23
#8

#7 Är det konstigt att kyrkan tappar medlemmar?

Upp till toppen
Annons: