Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Övrigt

Grovt vapenbrott?

2017-07-05 14:11 #0 av: Hayabusa

Instämmer i Martin Melins undran...

Anmäl
2017-07-05 18:13 #1 av: landsbygdsbo

Synnerligen grovt ska vara ett olagligt vapen.

av militär typ eller flerskotts kort skjutvapen (Pistol/revolver)

Alla brott där dylika saker påträffas, antingen vid brottsplats/bil eller i någon av förövarnas hem ska per omgående fördubbla straffsatsen för brottet.

Innehav av olaga vapen ska betraktas som förberedelse till grovt rån och bestraffas därefter.

Sedan ska man låta lagliga vapeninnehavare  vara ifred!!!

Tack vare Gamla Bettan sover jag lugnt om nätterna.

Byssan i kombinatin med skarp hund gör nytta

Anmäl
2017-07-05 18:20 #2 av: Hayabusa

#1 Själv hade jag gärna haft en Carl Gustav m/45 under sängen.

För övrigt instämmer jag.

Anmäl
2017-07-06 10:51 #3 av: Martin

Har inte mål-nr här men finns domstolspraxis på att 12 AK47 inte är synnerligt grovt vapenbrott. 

Likaså var inte 40 pistoler synnerligen grovt vapenbrott.

Men tror att det är praxis från hovrättsdomar så skulle helt klart vara bra om HD ville uttala sig om var gränsen går. 

Skall se om jag inte har domarna här någonstans. 

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2017-07-06 21:10 #4 av: Tjeja

De kanske menar att "synnerligen grovt" är det först när vapnen dessutom använts och avfyrats. Vilket de förstås inte kan bevisas att de gjort eftersom de inte använda vapnen just när de greps...?

Sjuk svenskt rättsväsende som vanligt i alla fall oavsett!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-07-07 09:17 #5 av: Martin

Nej, läser man förarbetena så skall det handla om hur farliga de är osv, dvs det krävs fler vapen av ett mindre farligt (t.ex. pistol) än av ett automatvapen för att nå synnerligen grovt vapenbrott. 

Från Västra götaland finns en dom med tror det var en pistol, en hagelbrakare och 3 automatvapen samt 3 handgranater. Räckte inte heller. Dels var automatvapnen isärtagna och förvarades på lite olika ställen men av samma person som greps. Handgranaterna är ju ett bötesbrott och går under lagen om brandfarliga och explosiva varor och räknas inte in till vapenbrottet. Så rent krasst var det nog en "rätt" dom i hovrätten. HD gav inte prövningstillstånd.

mvh Martin

Anmäl
2017-07-07 09:22 #6 av: Martin

Letar men hittar inte det nu men fick för mig jag såg att det trädde i kraft ny lag i maj i år om strängare straff för brott mot tillståndsplikt av explosiva varor där handgranater skulle inkluderas. På andra sidor ser jag att lagen kan träda i kraft tidigast 2018. Men möjligen är det då ändrat.

mvh Martin

Anmäl
2017-07-07 09:28 #7 av: Hayabusa

#5 & #6;

Juridiskt är det kanske korrekt, men jag instämmer i Martin Melins reaktion. 5 st skarpladdade automatkarbiner plus hundratals patroner är, enligt min mening, långt över gränsen för vad som ska accepteras. 

Anmäl
2017-07-07 17:24 #8 av: Martin

#7 Det är jag också helt överens om (även om han skriver "ett" - tror inte att han menar det utan syftar på ärendet). 

Samtidigt måste det finnas en gräns, det är jag också införstådd med. Men militära höghastighetsvapen borde absolut vara på den sida om gränsen som säger att det är ett synnerligen grovt brott. Men så är det ju som sagt tyvärr inte idag.

mvh Martin

Anmäl
2017-07-07 18:19 #9 av: Hayabusa

#8 Illa nog om det så varit 1 st vapen typ AK47. Man kan ju undra vad "synnerligen grovt vapenbrott" innebär? Pansarskott? Pansarvärnskanon?

Anmäl
2017-10-31 16:04 #10 av: Carpinus

Istället för att diskutera sakskälet till moderaten Hanif Balis tweetade undran över varför inte häktning är en given påföljd på grovt vapenbrott så hakar man upp sig på hans språkbruk, han kallar nämligen beslutshämmade domstolsledamöter för "jävla syltryggar".

På TT:s undran "om det är rimligt att lagstiftare kallar domare för syltryggar" svarar Bali:

"Jag tycker att det är grymt märkligt att det är en så avslappnad inställning i domstolarna, att man inte ger särskilda häktningsskäl när människor grips med skarpladdade vapen. Ska man använda ordet syltryggar eller inte? Jag vet inte om det är det stora fokuset just nu. Vi har en polis som fått sitt hem beskjutet med automateld. Att då sitta och märka ord, tycker jag inte är den stora faran för rättsstaten just nu".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XGn7o/m-ledamot-kallar-domare-javla-syltryggar

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-10-31 16:51 #11 av: papa-bear

och de expressenmedarbetare som visade hur lätt det är att smuggla in vapen dömdes för det. eller? det var ju ett j_vla rabalder om det, trots att de lämnade in vapnen(t) till polisen efter utfört brott.

Anmäl
2017-10-31 22:05 #12 av: Martin

#11 De köpte väl ett vapen, smugglade inte in det (om vi nu tänker på samma ärende).

Jag tycker att det är rätt att de dömdes för vapenbrott, och jag tycker också att det är rätt att det inte bedömdes som grovt och att de slapp fängelse utifrån hur de handlade sitt ärende/case. Sen kan man ju diskutera om det är rätt av medier att stötta de kriminella gängen med pengar, vad de gav för vapnet blev väl aldrig klarlagt men det ryktades om några 10.000-tals kronor.

Det nya lagförslaget innebär automatiskt häktning för grovt vapenbrott.

mvh Martin

Anmäl
2017-10-31 22:20 #13 av: Carpinus

#12 Bara att hoppas att det nya lagförslaget går igenom.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-11-01 11:30 #14 av: Carpinus

Skönt att åtminstone några åker fast...

"Tre skånska män ska gemensamt och i samförstånd ha fört in 235 deaktiverade vapen från Slovakien till Sverige, via Malmö. Nu åtalas de misstänkta för smuggling.

Två män, 31 år och 32 år, åtalas för synnerligen grovt vapenbrott och grov smuggling. En 34-årig man åtalas för grov smuggling och medhjälp till synnerligen grovt vapenbrott.

Vapnen var obrukbara, men 65 gjordes funktionsdugliga igen och dessa såldes vidare till kriminella i Sverige."---

"Det handlar främst om kulsprutepistoler av typen Skorpion och automatpistoler av märket Glock. Med en metallstav i pipan säljs vapnen lagligt i Slovakien."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tre-man-smugglade-in-235-vapen

(Och för de här väntar förhoppningsvis också rättegång.)

Anmäl
2017-11-02 09:51 #15 av: Martin

#14 Kan man inte få dem på synnerligen grovt så kan man nog stryka den punkten i lagboken... om de nu bedöms skyldiga till brottet som sådant alltså. 

mvh Martin

Anmäl
2017-11-02 10:16 #16 av: Carpinus

#15 Tar inget för givet när det gäller juridik och domstolsutslag. Det är lugnast så...

Anmäl
2017-11-02 10:21 #17 av: Martin

Helt rätt, men är 235 varav man verkar kunna få det till att syftet vara göra dem brukbara och sälja och flera har anträffats och använts vid våldsbrott inkl mord så kan man i min värld helt lägga ner brottet synnerligen grovt vapenbrott om detta inte räcker. Gapskrattar

mvh Martin

Anmäl
2017-11-02 10:24 #18 av: Carpinus

#17 Absolut!

Anmäl
2017-11-12 00:08 #19 av: Carpinus

#0 Nu har HD sagt sitt i målet:

"I veckan kom en uppmärksammad dom från Högsta domstolen där tre tonåringar dömdes för grovt vapenbrott. De greps i januari i år när de åkte runt i en taxi med fem helautomatiska automatkarbiner, fem magasin innehållande 99 skarpa patroner samt ytterligare 280 skarpa patroner."---

"I tingsrätten dömdes de för synnerligen grovt vapenbrott men både hovrätten och Högsta domstolen betraktade brottet som grovt. De två 19-åringarna dömdes till fängelse i ett år och åtta månader och 17-åringen till sluten ungdomsvård.

Enligt Högsta domstolen var det för få vapen för att brottet skulle betraktas som synnerligen grovt, vilket med dagens lagstiftning skulle ha gett minst tre års fängelse. Det här har fått både regering och opposition att reagera.

Nu öppnar justitieminister Morgan Johansson (S) för en översyn av lagstiftningen. Fler vapenbrott ska klassas som synnerligen grova och därmed ge längre fängelsestraff.

– Vi kommer att göra en översyn av gränsdragningen vid synnerligen grova vapenbrott, det vill säga hur många vapen som det handlar om, säger Morgan Johansson (S)."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-vapenbrott-ska-ge-langre-fangelsestraff

Anmäl
2017-11-12 12:33 #20 av: papa-bear

olaga innehav av 1 vapen som i normala fall används av militären, som ak-47, uzi och andra typer av automatiska gevär, borde räknas som grovt, för vad har 1 militärt vapen att göra i gemene mans hand, om de springer på gatorna med dem? även handeldvapen, som innehas i syfte att döda eller skada någon, borde räknas som grovt, om man grips med vapen på en sådan plats att man kan misstänka att brott skall begås, grovt.

Anmäl
2017-11-12 20:58 #21 av: Martin

#20 Den typen av vapen räknas redan idag som grovt vapenbrott. De undantag jag känner till har varit vapen som är isärmonterade och alltså inte brukbara utan att man sammanför delarna och monterar ihop dem. 

Och även handeldvapen på det sätt du skriver går som grovt vapenbrott.

mvh Martin

Anmäl
2017-11-12 22:29 #22 av: Carpinus

Ja, det är väl synnerligen grovt vapenbrott som man diskuterar tillämpningen av?

Anmäl
2017-11-14 18:56 #23 av: Martin

#22 Japp

mvh Martin

Anmäl
2017-11-15 12:56 #24 av: Carpinus

Bara att smida medan järnet är varmt?

"Den yngre mannen dömdes senast i september av hovrätten till tre års fängelse för grovt vapenbrott och grov smuggling, vilket GP först berättade om. Tillsammans med två andra män, varav en är en nära anhörig, smugglade han åtta halvautomatiska pistoler från Östeuropa till Sverige.

Men han häktades aldrig. Rätten menade att det inte fanns någon risk för att han skulle fly, tvärtemot vad åklagaren menade. Förra månaden överklagade han via sin advokat hovrättens dom till Högsta domstolen.
Han har alltså befunnit sig på fri fot – och misstänks nu för mordet på Ulvön."---

"Mannens kriminella bana sträcker sig flera år tillbaka. Han är tidigare dömd för bland annat rån, rånförsök och skadegörelse."---

GT

Anmäl
2017-11-15 13:01 #25 av: Hayabusa

#24 Utanförskapet. Det måste vara orsaken...

Anmäl
2017-11-15 14:43 #26 av: KimE

Vapensmugglaren som släpptes i väntan på straff är nu misstänkt för mord.

https://www.expressen.se/gt/domd-vapensmugglare-haktad-for-brandmordet-/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.