Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 1300 ggr
[memoirsofaclone]
2017-08-05 19:15

Expressen: Det är inte alls synd om hyresgästerna

http://www.expressen.se/ledare/det-ar-inte-alls-synd-om-hyresgasterna/

Jag blir så arg när jag läser dessa arroganta åsikter som denna liberala tidning tydligen besitter. Vi ska vara glada att det inte råder marknadshyror i Sverige. Kanske är folk sura för att  bostadsrätterna bredvid minsann är mkt dyrare, för det är ju bara de med pengar som ska bo i stan. De fattiga (eller tja, de som inte har flera miljoner) får väl flytta ut. Att de förmodligen bott där länge spelar ingen roll. För har man pengar så ska man kunna tränga sig förbi alla köer och få allt man vill ha. Usch. Hoppas inte denna utveckling fortsätter. Liberalism är äckligt.

Annons:
landsbygdsbo
2017-08-05 19:24
#1

#0

Och varför tror du att det inte byggs bostäder så det räcker?

Jag tror att det är för att det inte lönar sig.

Hyresgästerna varken vill eller kan betala den hyra som krävs för att kapitalisera nybyggena.

Självklart ska det vara så att läget ska avspegla sig i hyran.

Den avspeglar sig ju i priset på hyreshuset eller bostadsrätten.

Motsatsen är äckligare.

Ett statsmonopol där storebror bestämmer vem som ska få bo var och till vilket pris…

Det är rätt underligt egentligen, de flesta begriper att en oxfilé är betydligt dyrare per kilo än maler fläskkött, att en Mercedes kostar mer ny än en vaz lada…

Men när det gäller bostäder så ska inte en en 3;a i en hyresbarack kosta mer än en 3:a i innerstan …..

Carmarino
2017-08-05 19:27
#2

Håller med. Det har gått inflation i alla helkaklade badrum - som de flesta inte ens behöver. I mitt halvkaklade badrum uppstod det en vattenläcka under golvet. (Hade inget med själva kaklet att göra.) När läckan hade åtgärdats så passade hyresvärden på att helkakla badrummet. Visst blev det snyggt, men badrummet funkade lika bra innan.

Som det står i artikeln; det är det enda sättet för fastighetsägaren att höja hyran. Frågan är väl bara hur många höginkomsttagare det finns kvar, för de är de enda som har råd att bo i alla lyxrenoverade eller nybyggda lägenheter. Vi andra som inte kan punga ut med 18.000 kronor i månaden för en lägenhet, vi har snart ingenstans att bo.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludden]
2017-08-05 19:31
#3

Det är klart att om man renoverar en hyreslägenhet så höjs hyran. Det är inte bara i stan det sker. Min hyresvärd renoverar lägenheter som folk flyttar ur och höjer hyran mellan 1500-3000 kr och då bor jag 30 min utanför Stockholm. En 5:a här kostar 12-14000 kr. och en trea från 7.800 kr.

[memoirsofaclone]
2017-08-05 19:42
#4

#1 Om man måste välja mellan ett samhälle där de rika bor i skyddade områden bakom låsta grindar medan de fattiga/hemlösa bor i kåkstäder, och ett ''storebrorssamhälle'' där det iaf existerar andra värden än pengar, så väljer jag alt 2.  Det finns gott om städer i världen där det förstnämnda råder. 

Redan idag ser vi början på denna segregation, med alla problem i förorterna. Bostäder är inte som oxfile, alla behöver någonstans att bo. Ingen behöver oxfile.

[ludden]
2017-08-05 20:05
#5

#4 Vad har segregation med vad man betalar i hyra?  Här betalar ju vi mer än dom på Södermalm. Man renoverar miljonprogramshusen och passar på att höja hyran så varför ska Södermalmsborna inte få en höjning av hyran.

landsbygdsbo
2017-08-05 20:09
#6

#4

Var rätt ofta i ett land där just "storebror" bestämde. "Pöbeln" bodde i nergångna orenoverade kåkar eller sk Honnecker-baracker och eliten, dvs storebröderna i lyxvillor i Wansee.

Och folket trivdes så illa att man var tvungen att bygga en mur och skjuta dem som ville dra….till det liberala väst där hyrorna, lönerna och friheten var större😃

Och dessa konstlade renoveringar eller omställningar till bostadsrätter beror ju till stor del på det faktumet att man inte kan kapitalisera sina tillgångar på annat sätt.

Annons:
Tjeja
2017-08-06 00:16
#7

#6 man behöver ju inte dra ut utanför väggrenen och ner i diket som i det samhälle du beskriver!

Jag håller med #4 ändå! Men helst av allt en balans där alla har råd att bo bra men man kan välja om man vill lägga sina extraslantar på att bo ännu bättre eller till t e x resor eller vad man nu  är intresserad av och värdesätter mer än en lyxig bostad. 

Som det är idag har de flesta vanliga arbetare i Sverige i de yngre generationerna ingen som helst möjlighet att välja och prioritera. Antingen betalar du allt du har för att bo.. eller så bor du kvar hemma hos mor och far. Har man inte möjligheten att bo kvar hemma.. då är man fast i att hela inkomsten går till boendet och det nödvändigaste utan att ha möjlighet att välja vilket typ av boende man vill ha.

Höginkomstagare som har råd med alla dyra nybyggen och nya höga hyror och som sedan har några pengar över till något annat alls finns snart inte kvar.  De äldre -7 0 talisterna är typ sista generationen där majoriteten vanligt folk har möjligheten att välja hur de vill leva sina liv. De yngre generationerna har ingen annan möjlighet än att kämpa på för att alls försörja sig.  

Ironiskt att de generationerna också är de som vill ha allt serverat och inte vill slita… Framtiden är viss. I alla fall Sveriges framtid går utför på alla områden. 

Så upplever jag det i alla fall. 

Tjeja -grinig och pessimistisk

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-08-06 09:50
#8

#7

Jo så vill vi ha det, men var ska vi ta det?

Jag anser att den som konsumerar en vara, till fullo ska betala den varan själv.

Nu har vi ju ett system med bostadsbidrag.

+ att vi har ett prisstopp på hyreslägenheter. Vilket resulterar i 2 fenomen.

1 En transformering från hyresrätter till bostadsrätter i attraktiva områden.

2 Att inga bostäder byggs i de prisklasser som låginkomsttagare klarar av.

På vilket sätt vill du tillföra den marknaden mer kapital så att det blir attraktivt att bygga just den typen av bostäder i attraktiva områden och detta till ett pris en låginkomsttagare kan betala?

Naturligtvis kan man göra som förr i tiden. Man hyr en trea och hyr sedan ut ett av rummen till en inneboende. Dvs delar på kostnaderna.

Tjeja
2017-08-06 23:41
#9

#8 ja fler lägenheter med uthyrningsdel skulle inte vara fel helt klart!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2017-08-07 06:23
#10

En annan orsak är ju överklaganden och reaktioner av typen "inte på min bakgård" när nya bostäder planeras.

"Den här kulturen försvårar byggandet av nya bostäder. Vi ser tre huvudsakliga problem. Det första är att allt för många tillåts att överklaga. Det andra är att det finns för många instanser att överklaga till. Det tredje är att det finns för många steg i plan- och byggprocessen som kan överklagas. Det innebär att ett och samma bostadsprojekt kan överklagas flera gånger, säger Björnberg."

http://www.fastighetsagarna.se/gfr/aktuellt-opinion/rapporter/specialrapporter/inte-pa-min-bakgard

kamera0710
2017-08-07 06:30
#11

Ur rapporten Inte på min bakgård (se länken i föregående inlägg):

"Även svenska företags förmåga att nyanställa i tillväxtkommuner hämmas när tillgången på bostäder och lokaler är svag. "

En aktiv offentlig bostadspolitik kanske rentav lönar sig totalt sett, om man lyfter blicken från de många gånger verklighetsfrämmande modellerna i nationalekonomin?

landsbygdsbo
2017-08-07 07:55
#12

#9 Men hur anser du att vi ska uppnå det?

landsbygdsbo
2017-08-07 08:00
#13

#10 rätten att överklaga kan naturligtvis diskuteras. men i grund är det väl en demokratisk rättighet.

Den som överklagar vill ha kvar den rätten , den det klagas mot…tja..

Men visst, sänkt byggkraven, standardkraven så blir bostäderna ngt billigare. Men ingenting talar för att det skulle bli den typen av lågprishus som skulle byggas på de attraktivaste lägena för det…snarare tvärt om. Lågprishus på lågpristomt och exklusiva kåkar på exklusiva lägen lär nog även gälla i fortsättningen.

Annons:
[Hayabusa]
2017-08-07 08:40
#14

#13 Precis så är det. Ska man bygga billigt, då blir det billigt utförande som gäller. För att inte tala om arbetslön etc. Vi har ju faktiskt "lågprisbygge" i form av så kallade modulbostäder som i princip bygger på containerteknik. Prefabricerade i länder med helt andra kostnader än i Sverige. Trots det så blir det inte gratis och läget blir inte heller Mosebacke :) På många andra sätt inte heller ett "drömboende" utan mer en akut än varaktig lösning på ett akut problem.  

År 2000 hade Sverige en befolkning på c:a 8,9 miljoner, idag är vi över 10 miljoner. Det låter i sammanhanget inte så mycket med 1,1 miljoner invånare, men det är trots allt dryga 12 % fler som ska ha tak över huvudet.

Upp till toppen
Annons: