Annons:
Etikettföretagande
Läst 3331 ggr
Carmarino
8/15/17, 3:13 PM

Buchts bristfälliga engelska sänkte Findus

Findus tidigare VD:n Christer Denrell kämpade under ett helt år för att rädda Findus kvar i Sverige, men utan framgång.

Stefan Descheemaeker, VD för Nomad Foods, berättade för Denrell att valet att lägga ner fallit på Findus Bjuv, inte för att det gick dåligt utan för att man, när man köpte fabrikerna i Frankrike och Spanien tvingats skriva på avtal om att inte lägga ner eller stänga någon anläggning. Ett motsvarande avtal hade svenskarna inte krävt.

Christer Denrell gav den svenska regeringen argument som hade kunnat förhindra nerläggningen i Bjuv. Argument som skulle ha påverkat Noam Gottesmann (den ene ägaren av Nomad Foods).

Denrells krav var därför att statsminister Stefan Löfven själv skulle komma till mötet med den person som Gottesmann valde att skicka till Sverige som sin personliga representant. Istället för Stefan Löfven var det landsbygdsminister Sven-Erik Bucht som kom.

Problemet var bara att landsbygdsministern inte kan engelska (men han går på engelskkurs). Han och hans sällskap varken kunde eller ville ta upp de argument Denrell hade tagit fram. Istället åkte alla hem i ogjort ärende, och det väl fungerande, vinstdrivande svenska företaget Findus lades ner.

http://bjuvsnytt.se/index.php/reportage/2245-kulturkrocken-som-definitivt-sankte-findus


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
8/15/17, 3:23 PM
#1

Ja, jösses…😴

landsbygdsbo
8/15/17, 5:09 PM
#2

fast..jag tvivlar på att verksamheten hade fått stanna. Man var nog fullt medveten om vinsterna med att stanna och vinsterna med att flytta verksamheten..så där hade nog engelskakunskaper gjort varken till eller från. Endast löften om subventioner i en eller annan form..

kamera0710
8/15/17, 5:18 PM
#3

Låter ganska tveksamt att verksamheten skulle ha blivit kvar i Bjuv om Löfven kommit. 

Jobbade själv på ett bryggeri i Östersund, som köptes upp och sedan lades ner våren -92. Samma år blev det rejäl sommarvärme och stor försäljning, så lagren gapade tomma. (Jag fick sommarjobba på lagret, som blev kvar några år till.) Men de vägrade ändå att sätta igång den nedlagda anläggningen, trots att utrustningen stod kvar intakt, så det är väl inte alltid så rationellt i näringslivet. Eller om det hade kostat mycket att dra igång igen.

Samma vecka som beskedet kom började de för övrigt byta rutor för 100 000 kr.

papa-bear
8/15/17, 5:38 PM
#4

sedan kan det ju vara som det är på danska postnord, att det kostar mycket mer att säga upp personalen än vad det gör att säga upp den svenska.

språksvårigheter är det väl inte bara politiker som har, blir mörkrädd när jag tittar på sport ibland, hur illa ställt det är bland diverse utövare och reportrar, om de intervjuar eller intervjuas på språk som de inte lärt sig.

Carmarino
8/15/17, 5:40 PM
#5

Tror inte det var varken Löfven eller Bucht som var huvudorsaken till att verksamheten lades ned, men en starkt bidragande orsak var säkerligen att Bucht inte lade fram de argument som Denrell gett dem. Kanske beroende på hans bristande engelskakunskaper.

Största felet var dock att inte Sverige hade tvingat Nomad Foods att skriva på avtal om att inte lägga ner eller stänga någon anläggning. Det erkände de ju själva. Findus Bjuv gick inte med förlust utan var tvärtom ett ganska framgångsrikt företag. Bl.a. så köpte italienarna upp större delen av ärtskörden, eftersom de ansåg kvalitén var överlägsen alla andra.

Samtidigt så spelar det nog ingen roll hur framgångsrikt ett företag är. Kommer det in utländska ägare så blir det i 99 fall av 100 nedläggning och flytt utomlands.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/15/17, 6:30 PM
#6

#5 Instämmer. Dock måste man ju ändå reagera över att Löfvén & Co skickar en representant som inte behärskar nödvändigt språk.

Annons:
kamera0710
8/16/17, 6:42 AM
#7

#6 Språkkunskaper kan som bekant vara ett bekymmer även bland näringslivets toppar, så vem vet om det hjälpt…

"I natt attackerades och hånades BP:s svenske styrelseordförande för sitt uttalande om att han och BP visst bryr sig om "small people" - vilket kan översättas som "kortväxta människor" eller till och med "mindre värda människor"."

http://www.expressen.se/dinapengar/svanberg-utskrattad-i-usa-i-natt/

Kanske ligger det något i denna betraktelse, som jag hörde för några år sedan: "Tror någon på fullt allvar att det är kompetens som avgör, när dessa herrar ses i bastun efter jakten och bestämmer vilka som ska ha olika poster?"

kamera0710
8/16/17, 6:53 AM
#8

#5 Tyvärr är det väl ofta så att lönsamhet inte är tillräckligt, om ägarna gör bedömningen att den kan öka. Och detta oavsett om ägarna är svenska eller utländska.

[Hayabusa]
8/16/17, 7:48 AM
#9

#7 Precis. För att tala om hur det gick till när Börje Salming valdes in i NHL´s "Hockey Hall of Fame" 1996.

[Hayabusa]
8/16/17, 8:20 AM
#10

Sagan om den skånska ärtan tog inte slut med Findus - inte än åtminstone. Även i år skördas det ärtor i Skåne tack vare Foodhills AB. Drygt 400 hektar ärtor skördas och levereras till Magnihill:

"Ärtskörden började i början på juli och starten har varit lovande:

– Vädret har varit bra för ärterna och vi har fått in fantastiskt fina ärter, säger Wiveca Almgren, vd för Magnihill och styrelseledamot i Foodhills."

http://www.atl.nu/lantbruk/nu-skordas-skanska-arter-men-inte-av-findus/#cxrecs_s

landsbygdsbo
8/16/17, 9:39 AM
#11

#8 Det är väl ett AB;s skyldighet att hela tiden försöka skapa så stor lönsamhet som möjligt åt aktieägarna.

Man är inte skyldig att hålla ett samhälle under armarna eller de anställda man har.

Den brukssamhälle mentaliteten har svårt att konkurrera på den öppna marknaden.

[Carpinus]1
8/16/17, 10:53 AM
#12

Funderar lite över den där artikeln i Bjuvsnytt.  På mig verkar det mer som en partsinlaga än ett egentligt reportage. Även den minsta bygdetidning brukar bereda den andra parten tillfälle att yttra sig - om man sedan blir ett uttalande eller avböjande kan variera, men man bör få chansen*.  Inget nämns om att Bucht sökts för kommentar.

Läser man slutknorren försvinner all tro på att det rör sig om något egentligt reportage. Den lyder: "Ett talesätt som jag efter mötet med Christer Denrell bättre förstår innebörden – och entusiasmeras -  av. Så synd att hans hårda arbete den här gången inte bar frukt!"  

Sedan det här med kommunikationssvårigheterna mellan parterna. Det står  "Och han (Bucht) och hans sällskap varken kunde eller ville ta upp de argument jag (Denrell, artikelns hjälte)  tagit fram  med Gottesmanns man" (G=en av ägarna).  Vad jag förstår av artikeln representerade väl Denrell varken företaget eller någon annan part vid överläggningarna, utan deltog på eget initiativ. ("Chocken fick honom att börja jobba för att rädda Findus i Bjuv.") Vilket mandat hade D. att begära att statsministern skulle sätta sig vid förhandlingsbordet? Skulle tro att det normalt är näringsministern som brukar delta i liknande överläggningar, men sällan innan det kommit till vägs ände och det blir tal om uppsägningar.

Nu funderar jag över vilket "sällskap"  Bucht hade med sig - sannolikheten är nog rätt stor att de både förstod och kunde uttrycka sig på engelska, även om nu ministerns egna kunskaper inte var så framstående. Kan det vara så enkelt att argumenten som de ställdes inför inte var förhandlingsbara för andra än affärsparterna själva? Det vet vi inte, eftersom Buchts eventuella kommentarer saknas.

Slutligen: vi svenskar berömmer oss gärna över hur duktiga vi är på engelska (något som visat sig vara en sanning med viss modifikation), men i många andra länder finns ingen garanti att motparten vill eller kan tala engelska. När det engelska företaget hade överläggningar med de franska och spanska enheterna som nämns i reportaget är det inte osannolikt att de fördes med hjälp av tolkar, medan vi (och de?) tar för givet att överläggningar om en svensk verksamhet skall föras på engelska. Kanske är det inte fullt så självklart som vi vill ha det till?

Edit.

*Punkt 13 ".Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter." Borde vara tillämpbart även för nätpublikationer.

papa-bear
8/16/17, 11:07 AM
#13

lär de sig engelska över huvud taget i de latinska länderna, förutom om de utbildar sig till yrken som kräver det, typ pilot? jag bara undrar.

Annons:
[Hayabusa]
8/16/17, 11:23 AM
#14

#12 Ligger mycket i det. Även om någon är duktig på ett främmande språk så finns alltid risken för språkförbistringar.

#13 Bra fråga, jag har branschkollegor i Frankrike, Italien, Spanien, Portugal osv. Deras kunskaper i engelska (eller tyska, för den delen) är i regel inte överväldigande bra. Man måste vara oerhört övertydlig när man diskuterar något med dem. Ändå finns risken att missförstånd uppstår.

Carmarino
8/16/17, 11:35 AM
#15

#10 Har också läst om Magnihill och ärtskörden. Tyvärr så är deras ärtor inte så lätta att hitta i butikerna som Findus ärtor, som väl numera skördas länge norrut.

Kollade frysdisken på ICA idag, och majoriteten av de djupfrysta grönsakerna är fortfarande från Findus. Kunde inte hitta några svenska grönsaker, mer än ärtorna då. Fast jag kollade förstås inte alla förpackningarna, utan tog stickprov. Även ICAs grönsaker odlas utanför Sverige.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/16/17, 11:43 AM
#16

#15 Utan att veta så tänker jag mig att Magnihill inte kommer upp i de volymer som Findus har/har haft. Dock upplever jag det som ett litet steg i rätt riktning.

kamera0710
8/16/17, 11:53 AM
#17

#15 Kanske behövs tryck på handlarna, så att de tar hem dessa produkter.

Carmarino
8/16/17, 12:02 PM
#18

#16 Förmodligen inte. Det stod i artikeln att de totalt ska frysa in 1000 ton ärtor. Vet dock inte vilka volymer Findus hade.

#17 Ja, det kan nog behövas. Fast när jag kollade på Magnihills hemsida och såg påsen med ärtor, så kände jag faktiskt igen den. Minns dock inte var jag sett den, men det kan ha varit i frysdisken på ICA. Får hålla lite extra koll nästa gång jag handlar.

Edit: tydligen finns de bl.a. på City Gross, Mathem.se, Mat.se, Ekodirekt, Linas Matkasse och lokala ICA butiker, enligt hemsidan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/16/17, 12:05 PM
#19

#11 Ja visst! Sådan är kapitalismen.

kamera0710
8/16/17, 12:16 PM
#20

#9 Har Salming gjort bort sig i klass med Svanberg?

Annons:
[Hayabusa]
8/16/17, 12:46 PM
#21

#20 Vet ej, men Börje spelade i AIK.  Börjes bror Stig var ju dessutom i luven på Phil Esposito.

[Hayabusa]
8/16/17, 12:48 PM
#22

#18 Mer ärtor till folket 👍 NV Skåne levererar - igen! 🙂

Carmarino
8/16/17, 12:52 PM
#23

#22 Ja, och de nordvästskånska ärtorna är ju dessutom de alla godaste. 😃😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

landsbygdsbo
8/16/17, 12:55 PM
#24

#19 ett jäkla system, men trots allt…det bästa som finns att tillgå och som fungerar..😎

[Hayabusa]
8/16/17, 1:06 PM
#25

#24 Ja, och några ärtor blev det trots allt till slut - tack vare  Bröderna Paulsson.

[Hayabusa]
8/16/17, 1:22 PM
#26

#23 Exakt 👍

[Carpinus]1
12/12/17, 8:20 AM
#27

Nu har man spenderat 400.000 på engelskundervisning för landsbygdsministern i år, så nu talar han säkert engelska som den värsta Cambridgeprofessor…

https://www.expressen.se/nyheter/hard-kritik-mot-ministerns-dyra-sprakhjalp/

Annons:
[Hayabusa]
12/12/17, 2:29 PM
#28

#27 En tolk hade kanske varit såväl bättre som billigare?

[Carpinus]1
12/12/17, 3:31 PM
#29

#28 Sannerligen!

[[eskils_]]
12/12/17, 6:09 PM
#30

#28 😂

Fast Bucht kanske är övertygad om att han blir nästa statsminister, och då vill det ju till att kunna föra sig bland högdjuren på den internationella arenan…

Wikipedia: "Innan Bucht blev politiker på heltid arbetade han som dansbandsmusiker, lantarbetare och försäljare."

[Carpinus]1
12/12/17, 7:14 PM
#31

Kanske lite sent för Bucht, han fyller 63 i mellandagarna. Han fick ju dessutom en hjärtinfarkt i somras, så han är kanske närmare att trappa ner än att gå "all in".

Zepp
12/12/17, 8:52 PM
#32

Mm och om jag förstått det hela.. Findus ärtor i Sverige kommer numera från Toppfrys!

https://nwt.se/amal/mellerud/2017/03/11/findus-artor-hamtas-fran-dalsland

Mindre jobb i Bjuv.. mer i Dalsland?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
12/12/17, 9:28 PM
#33

#31 Hypotesen var kanske inte helt seriöst menad. 😉

Om Bucht är på väg att trappa ner från politiken är det väl ännu mer skandalöst att roffa åt sig en halv miljon skattekronor för sin personliga utbildning på det här sättet.

[Carpinus]1
12/12/17, 10:16 PM
#34

#33 Nej, jag förstod det, jag kanske borde ha klämt dit en smiley…😉

Sedan tycker jag att det är lite trevligt att B. varit lantarbetare, precis som väl Gunnar Sträng var på sin tid. Och jag tycker att det är okej att Löfven varit svetsare - på den tiden jag röstade på partiet tyckte jag att det var trist med så få med arbetslivserfarenhet  i ett arbetarparti, och då tänker jag inte på manschettarbeten.

Instämmer i att det är hiskeligt mycket pengar för den utbildningen med tanke på omständigheterna.

Annons:
[[eskils_]]
12/13/17, 10:54 AM
#35

#34 Tycker också det är trevligt om våra politiker arbetat "i verkligheten" också, med eller utan manschetter, och inte bara är karriärsugna politikerbroilers. Men samtidigt får man väl medge att tiderna har förändrats sedan Strängs tid. Nu har Sverige varit medlem i EU i 12 år och man får nog vara beredd på att våra ministrar ska kunna representera Sverige utomlands, t ex i Bryssel. Det ställer krav på allmänbildning och språkkunskaper. Innan ministrarna tillsätts.

(Sedan kan vi, som engagerar oss för hemlösa katter, ha ett särskilt horn i sidan till Bucht, eftersom han torde vara ansvarig för att den utlovade propositionen om en ny djurskyddslag skjutits upp gång på gång. Förslaget utarbetades redan 2011 och en proposition var planerad till september 2016. Om förslagspunkterna om 1) krav på ID-märkning av katter samt 2) förbud att låta okastrerade katter gå fritt utomhus går igenom, skulle det rädda livet på tusentals katter…)

[Carpinus]1
12/13/17, 11:19 AM
#36

#35 Jo, Bucht tillhör väl en äldre generation, helt klart. Samtidigt så är det så, som redan påpekats i tråden, att i många andra länder är det inte i självklarhet att politiker på högre nivå än Bucht i mycket större länder än vårt  vill/kan prata engelska. Kommer man sedan till avtalsnivå så räcker det inte med konversationsengelska och allmänbildning.

Redan när Sverige gick med i EU så blev det omtalat att Sverige till skillnad från många andra länder inte betraktade sitt eget språk som arbetsspråk. När andra länder begärde att få dokument översatta så förklarade sig svenskarna vara så bra på engelska att de inte behövde någon översättning, vilket i många fall visade sig övermodigt.

"Om man ska hårdra det så kan man säga att om man inte arbetar med svenskan vid lagstiftningsarbetet så innebär det att svensk lag stiftas på engelska", som en svensk tolk  uttryckte det 2005.

[Hayabusa]
12/13/17, 11:26 AM
#37

#36 Ja, absolut är det skillnad på engelska och engelska. Eller andra främmande språk för den delen. Även den som är mkt vass på ett främmande språk hamnar i situationer så man "inte räcker till" så att säga. Fel och missförstånd uppstår lätt.

[Hayabusa]
2/6/18, 12:02 PM
#38

Food hills tar över Findus över Findus (Bjuv) industriområde. 

"Efter morgonens presskonferens står det klart att Food hills tar över Findus anläggning i Bjuv från 1 mars. I köpet ingår också 37 hektar mark norr om industriområdet, samt Findus reningsverk.

Köpesumman ville parterna inte avslöja.

– Förvärvet är tillräckligt bra för att vi båda ska vara nöjda, sa Bengt Persson.

Findus Nordens vd Peter Odemark talade om affären som en möjlighet att förverkliga visionen om Food Valley Bjuv, en cirkulär livsmedelsproduktion. Han avslöjade också att Findus blir en av hyresgästerna på anläggningen.

Det handlar om samarbete med att fylla det stora toppmoderna fryslager som finns på anläggningen, men också att fortsätta bedriva forskning och utveckling av grönsaker."

https://www.8till5.se/2018-02-06/food-hills-tar-over-findus-industriomrade-i-mars

[Hayabusa]
2/6/18, 12:05 PM
#39

Man räknar med att skapa lika många, nya, jobb som försvann. Bra 👍

papa-bear
2/6/18, 3:46 PM
#40

så då vet vi varför findus lade ner, de ville att någon annan skulle köpa fastigheten för att sedan hyra den. hann de börja flytta något av maskineriet som de använde som ägare av fastigheten, eller står det kvar så att de kan hyra det också?jaja, det kanske är billigare för koncernen att göra så, men huvudsaken är att så lite jobb som möjligt försvinner, det kanske bara är fastighetsskötarna som slutar och börjar hos den nya fastighetsägaren.

[Hayabusa]
2/6/18, 7:02 PM
#41

#40 Skillnaden är att det är Foodhills och inte Findus som håller i trådarna. 

Saxat från Foodhills hemsida:

"Foodhills vision är att bli ledande i Europa på system för cirkulär livsmedelsproduktion som bidrar till en hållbar global utveckling.

Foodhills avsikt är att tillsammans med partners bygga en global referens- test- och pilotanläggning för cirkulär livsmedelsproduktion. Intressebolag skapas för cirkulär produktion av frilands- och växthusodlade grönsaker och landbaserad fiskodling.

Foodhills ska präglas av en affärskultur som är drivande och inkluderande, där innovation och kunskap är nyckelord.

Foodhills finansiella mål är att verksamheten år 2030 ska ha en rörelsemarginal på 10 procent."

Annons:
Carmarino
2/9/18, 4:39 PM
#42

Thomas Frostberg: Paulsson-modellen räddar Skåne - igen

Hur löser vi en kris i skånskt näringsliv? Ta en Paulsson-broder och blanda med lika delar akademisk forskning, offentliga initiativ och slug förhandlingslist. Vips, så kan en hotad anläggning vändas till något som ska rädda världen.

När beskedet om Astra Zenecas nedläggning i Lund kom hade Skåne turen att en rad nyckelpersoner från näringsliv, akademi, politik och offentlig sektor av en ren slump skulle äta middag samma kväll i Biskopshuset. Redan där föddes idén till det som sedan skulle bli Mats Paulssons stiftelse för forskning, innovation och samhällsbyggande – och Medicon Village.

På Medicon Village arbetar i dag fler personer än det gjorde på Astra Zeneca när verksamheten där var som störst, något personerna bakom övertagandet av Findus anläggning i Bjuv för övrigt också hoppas ska ske där på några års sikt.

För nu siktar storebror Erik Paulsson på att göra om Mats trick när det i veckan stod klart att Foodhills tar över mark, byggnader och viktig utrustning från Findus tidigare verksamhet i Bjuv. Bakom Foodhills står familjen Erik Paulssons ägarbolag Backahill tillsammans med några väl valda partner, bland annat Lantmännen och Magnihill.

Och faktum är att likheterna bakom uppläggen för Medicon Village och Foodhills är slående lika på flera punkter.

https://www.8till5.se/2018-02-09/thomas-frostberg-paulsson-mixen-ar-receptet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2/12/18, 9:00 AM
#43

"Foodhills ska ta över hela Bjuvsanläggningen och ämnar skapa ett företagskluster och industripark med minst lika många anställda som fanns vid Findus då nedläggningen meddelades. Inom tre år beräknas minst 400 personer arbeta i flera mindre spjutspetsföretag inom livsmedelsbranschen, som ska ägna sig åt utveckling av morgondagens livsmedel. Det pratas om en skånsk livsmedelsversion av Silicon Valley. En ledande ingrediens är att det ska skapas en cirkulär tillverkningsmodell som ökar hållbarheten i produktionen. Omvandlingen är inte smärtfri - men den är helt nödvändig."

 https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/jonas-sjostedt-ville-fjattra-bjuv-vid-gardagen/

[Göstage]
4/15/18, 1:45 PM
#44

#43 För två år sedan Bjuv, idag Kungälv.

Csaba Bene Perlenberg i GT: "Gör upp med rövarfackligheten"

papa-bear
4/15/18, 6:52 PM
#45

#44 det är sådant här som gör att  jag inte förstått hur politiker tänker, på bägge sidor av blocket, sedan 2006, då alliansen hostade ur sig om att alla skall i arbete, de kan inte styra hur företagen flyttar runt sina  verksamheter dit där det är billigast eller där de får skatterabatter om de flyttar dit.

Zepp
4/16/18, 8:11 PM
#46

#44

Lite försent för sådana synpunkter numera då globaliseringen redan brett ut sig.

Så nu skall vi konkurera med Kinesiska företag.

Sådåså, varför sade inga politiska partier att våra främsta exportföretag måste säljas till Kineska miljardärer med stark förankring till regimen där?

Dvs vi borde i stället för att gå med i EU ha knytit närmare band med Nordkorea, de håller hur som helst på sin nationella integritet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
4/16/18, 8:46 PM
#47

#46 Du får kanske ställa den frågan till politikerna? Kineserna behöver knappast tvinga sig till affärsuppgörelser med Sverige.

https://www.svd.se/lofven-pa-charmoffensiv-mot-geely--miljarder-pa-spel

Och det är inte Xi Jinping som Karl-Petter varnar för. När Trump tillträdde sade Thorwaldsson: 

"Enligt Karl-Petter Thorwaldsson kan valet av Donald Trump, som svärs in som ny president på fredag samtidigt som Davos-mötet avslutas, få stora negativa effekter. Han slår fast att ingen säkert vet om Trump kommer att genomföra de saker han sagt i valkampanjen. Men oroas över om förslag som det att införa importskatter på produkter från Kina på 30–35 procent. – Då kommer ju Kina tvingas att svara på det, och då är vi inne i ett handelskrig.

Thorwaldsson framhåller att ett USA som sluter sig mot omvärlden skulle få stor negativ påverkan även hos oss. – Sverige är ett av världens mest exportberoende länder så självklart finns det en stor, stor fara för svenska exportföretag och därmed svenska jobb, om det blir effekten av Donald Trumps politik. Det vet vi ju inte än men det är farligt."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jerre/lo-basen-sd-tar-argument-fran-trump

Och det är väl där någonstans vi befinner oss nu?

Zepp
4/16/18, 9:05 PM
#48

Okej jag håller med,, en närmare anknytning till Nordkorea hade hur som helst ökat vårt beroende utav Kina.. och våra främsta exportföretag hade de mest troligt sålts för en billigare peng?

Aså vi är beroende dels av export till USA/Trump, samt av att köpa billiga varor från Kina.

Dvs vi är definitivt inga vinnare på ett handelskrig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Carmarino
5/16/18, 2:54 PM
#49

#27 Beloppet för Buchts språkundervisning kapas med 70 procent.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3z5x7/priset-kapas-for-buchts-sprakhjalp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/24/20, 8:26 PM
#50

Utrikesminister Ann Lindes intervju i den tyska TV-kanalen Deutsche Welle om den svenska coronahanteringen har av uppenbara orsaker fått stor uppmärksamhet och spridning, och GP.s ledarskribent Karin Pihl kan förstå kritiken, utom på en punkt, nämligen Lindes engelska. Pihl undrar varför just vi svenskar har så nära till skämskudden när den svensk brytningen blir tydlig eller om man råkar staka sig lite på något engelskt ord.

"Linde har också blivit kritiserad för att hon pratade ”dålig engelska”. Hon var uppenbarligen väldigt stressad. Hon stakade sig.

Det är självklart rimligt att kräva att en utrikesminister, som har som jobb att resa runt i världen och sköta Sveriges kontakter med andra länder, pratar bra engelska. Gärna tyska och franska också. Men Linde är inte ensam om att bli förlöjligad för påstått bristande engelskkunskaper. Det är en svensk nationalsport.

Att inte prata perfekt engelska är skambelagt i Sverige. Göran Persson fick ett flertal gånger höra att han var för dålig på engelska. Och när den förre landsbygdsministern Sven-Erik Bucht tog engelsklektioner fick han inte bara kritik för att undervisningen var dyr. Att han över huvud taget ville bli bättre på språket sågs som skäl att håna honom för att vara lite dum och icke språkbegåvad."--- 

"Engelskhånet blir som mest genant när uttalet är föremål för förlöjligandet: ”Hö hö, Löfven säger ’vi apprissiejt dö kåperejsjön betvin åur två kåntries’! Vilken nolla!”---

"Föraktet mot det svenska modersmålet blottar ett föga smickrande drag i den svenska kulturen. Att vi vill vara förträffliga på engelska hänger givetvis ihop med att vi vill vara internationella. Moderna. Hör, man kan nästan tro att jag kommer från New York! Ibland får man nästan känslan att Sverige vill vara USA:s 51 delstat.

Men det är vi inte. Som tur är."

https://www.gp.se/ledare/svenskars-relation-till-engelskan-%C3%A4r-f%C3%A5nig-1.30121395

Upp till toppen
Annons: