Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3964 ggr
[Hayabusa]
8/22/17, 9:32 AM

Boken som stoppades

Kanske ett tecken på begränsningar i yttrandefriheten? Eller de kriminellas makt över media? Kanske tolkades boken som "hets mot folkgrupp"? Inte vet jag, men det är en obehaglig utveckling som jag hoppas kan stävjas. Jaha, vad handlar det om? Ann Törnkvist har skrivit boken "Följ fucking order" som handlar om det så kallade Södertäljenätverket, en gäng kriminella med bas i Södertälje.  Men…nu har boken, som skulle givits ut i mars -17, stoppats innan den fanns till försäljning. Varför? Jo, det förefaller som att påtryckning från nämnda gäng gett förlaget kalla fötter. 

 https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dert%C3%A4ljen%C3%A4tverket

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bok-om-sodertaljenatverket-drogs-tillbaka

Annons:
[Carpinus]1
8/22/17, 10:10 AM
#1

#0 Det är obehagligt när viktig dokumentation om vår samtid tigs ihjäl eller skräms bort, oavsett vilka som står för skrämseln.

Tidigare i år meddelade MSB (Myndigheten för skydd och beredskap) att det inte, som tilltänkt var, skulle bli någon andra del av Magnus Norells uppmärksammade granskning av muslimska brödraskapet. Uppenbarligen togs beslutet genom påverkan, och därefter följde en debatt som inte alltid var direkt rumsren, varken från det ena eller andra lägret.

Hur som helst utmynnade det i att MSB delvis tänkte om, och man har för avsikt att i egen regi sammanställa två dokumentationer: den första skall avhandla Muslimska brödraskapets ”metoder mot målgrupper i Sverige”, medan den andra avhandlar  ”salafistiska jihadistmiljöers” budskap ”mot olika målgrupper i Sverige” (Källa.) Ett kanske inte alltför vanligt utslag av en opinions lyckade påverkan på en myndighet? 😉

kamera0710
8/22/17, 11:49 AM
#2

Får väl hoppas att något annat förlag kan tänka sig att ge ut den.

kamera0710
8/22/17, 12:02 PM
#3

Ser även att ett intressant rättsfall pågår i grannlandet Danmark. 

"Den 17 oktober förra året var det tänkt att boken "Sju år som spionchef" skulle komma ut i Danmark. Men till följd av bokens baksidestext blev inget som tänkt. Fallet har skapat stor debatt om förhandscensur, pressfrihet och det fria ordets ställning i Danmark.

Boken är skriven av journalisten Morten Skjoldager, till vardags krimreporter på tidningen Politiken. Huvudperson i boken är Jacob Scharf, som efter sju år som chef för danska underrättelsetjänsten PET, bestämmer sig för att berätta om åren som gått."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6760426

[Carpinus]1
8/22/17, 12:20 PM
#4

#3 Där kan man ju tänka sig att sekretesskäl spelat in. En person i hans befattning har givetvis skrivit under på tystnadsplikt livet ut.
"I kapitel efter kapitel går boken igenom de terrorattentat som varit på väg att genomföras i Danmark och vilka metoder som PET använt för att kartlägga och beivra terroristerna." Kan tänka mig att det är mer än baksidestexten spelat in där - sju år är ingen lång tid i de sammanhangen, och att avslöja hur kartläggningen gått till verkar rätt dumdristigt…

[Hayabusa]
8/22/17, 12:46 PM
#5

Situationen med den danska boken är inget argument för att "Följ fucking order" inte ska ges ut. Tvärtom, vill jag påstå - desto större anledning.

[Carpinus]1
8/22/17, 3:19 PM
#6

Fokus hade en artikel 2012 om Södertäljenätverket (som omnämnts på annan plats).

https://www.fokus.se/2012/05/staden-familjen-makten/

Annons:
kamera0710
8/22/17, 3:37 PM
#7

Expressens kulturchef har också reagerat.

"Det lilla förlaget med de stora författarna. Brombergs lever verkligen upp till sin devis. Antalet Nobelpristagare i utgivningen är imponerande. Jag har också den största respekt för Dorotea Bromberg, en av förlagsbranschens mest rutinerade, som in på bara skinnet vet vad yttrandefrihet vill säga. Hon kom till Sverige 1970 på grund av antisemitiska förföljelser i Polen. Tillsammans med sin pappa startade hon Brombergs och byggde upp en verksamhet där kvalitetslitteraturen, främst från det judiska Östeuropa, fick ta stor plats.

Brombergs insats i svenskt kulturliv har en alldeles särskild tyngd.

Det var därför så sorgesamt att höra P1-programmet "Medierna" om att förlaget låtit kriminella påverka utgivningen. Det handlar om reportern Ann Törnkvists "Följ fucking order: Ett reportage om Södertäljemaffian”. Brombergs hade till och med börjat jobba med marknadsföringen när utgivningen plötsligt drogs in, efter att Törnkvist berättade att den fängslade maffialedarens familj och en vän hade ställt frågor, samt hälsat att ledaren var missnöjd."

http://www.expressen.se/kultur/ide/sorgligt-att-lata-maffian-stoppa-en-bok/

[Came]
8/22/17, 5:59 PM
#8

Lata maffian den ser vi överallt, tristess ,,,

kamera0710
8/23/17, 2:35 PM
#9

Lokalblaskan LT har en lång och intressant artikel om detta i dag, tyvärr bakom betalvägg. 

https://www.lt.se/logga-in/forfattaren-om-att-boken-om-sodertaljemaffian-stoppades-sander-valdigt-farliga-signaler

[Carpinus]1
9/8/17, 10:59 AM
#10

#0 Utgivningen har räddats, ett annat förlag ger ut den.

https://www.svt.se/kultur/bok/tidigare-stoppad-bok-om-sodertaljenatverket-ges-ut

kamera0710
9/8/17, 11:53 AM
#11

Utmärkt!

[Carpinus]1
1/26/18, 9:23 PM
#12

"Insamlingsplattformen Kickstarter avbryter finansieringskampanjen för Ann Heberleins kommande bok om gruppvåldtäkter, ”Våldtäkt och kultur”. På fredagsmorgonen fick Heberlein ett mejl från Kickstarter om att insamlingen är hävd på grund av ”inappropriate content” (olämpligt innehåll), skriver Dagens Nyheter.

– Kickstarter har ju läst igenom och godkänt min projektbeskrivning, insamlingskampanjen lanserades tre dygn sedan. Det som nu hänt är att någon anmält projektet för olämpligt innehåll och då har Kickstarter valt att stoppa projektet: – Men på vilket sätt innehållet är olämpligt har jag inte fått information om, säger Ann Heberlein till Kulturnyheterna."---

"Nu när insamlingskampanjen avbrutits samlar Ann Heberlein in pengar själv från personer som vill finansiera hennes bok. – Det här handlar om yttrandefrihet. Vi måste kunna tillåta olika röster i en demokrati."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kickstarter-stoppar-heberleins-kampanj

Skulle inte tro att det blir några problem att sala ihop den kostnaden.

[Hayabusa]
1/27/18, 9:24 AM
#13

#12 Gissar att boken dyker upp i en eller annan form.

Annons:
[Carpinus]1
1/27/18, 9:29 AM
#14

#13 Ja, författaren verkar fast besluten om det.

"Att ge upp ligger inte för mig."

[Hayabusa]
1/27/18, 9:32 AM
#15

#14 Nej, det är intrycket som även jag har (om henne).

sponny
1/27/18, 4:40 PM
#16

Boken lär komma ut. Målet är att samla ihop 400.000 kr och på ett dygn har man nästan fått ihop 300.000.

Den nya insamlingen för Heberleins bok

Nyheter Idag har talat med Erik van der Heeg, Ann Heberleins make, som berättar att man under lördagsförmiddagen, alltså ett drygt dygn sedan den nya insamlingen startades, närmar sig 300 000 kronor. Målet är 400 000 kronor.

En stor andel kommer från Nyheter Idags läsare, enligt van der Heeg,

”Nästan 400 betalningar har kommit in via er. Tack!”, skriver Erik i ett sms till Nyheter Idag och tillägger ”Dvs de som har köpt bok. Det är nog fler än så”.

400 personer som köpt en signerad bok för 300 kronor innebär totalt 120 000 kronor.

Erik van der Heeg konstaterar, i linje med vad PR-experten Bobbo Sundgren misstänkt, att ”Kulturvänstern slog knut på sig själv, som vanligt…”

Det känns bra att projektet verkar bli av. Jag har inga åsikter för eller emot ämnet som sådant men det ska bli intressant att se vad hon kommer fram till. Och jag ser fram mot debatterna när forskare från båda sidor diskuterar siffrorna.

[Carpinus]1
1/27/18, 4:59 PM
#17

Går findrevet på moderaterna nu, för att försöka få dem att stoppa sin riksdagskandidat från att publicera  boken, alternativt få bort henne från valsedlarna?

https://politik.ifokus.se/discussions/53c51aa08e0e744b250004e8-det-fina-goda-hatet

landsbygdsbo
1/27/18, 5:11 PM
#18

Ta en titt på den tecknade bilden till vänster om den här texten 😎

gruvel
1/28/18, 9:03 PM
#19

#12  Hydran är nog mångarmad. Trodde Kickstarter förhöll sig neutral i det längsta inför projekt som  syns seriösa även om ett ämne kan vara känsligt. Nu har Kickstarter böjt sig sig för en viss opinion  som vill ha tolkningsföreträde betr. vad som får analyseras och beskrivas med hjälp av enskildas donationer.  Tala om tryckfrihet. Fler hydraarmar?: När donationer  för flera år sedan strömmade in till Wikileaks/ Assange stoppades dessa eller så frystes konton av Paypal, Mastercard, Visa.  Vågas gissa på uppdrag av amerikanska intressen som vill få slut Wikileaks? Tala om fristående neutrala transaktionsföretag.  Assange var och är ju  inte dömd då han fruktar utlämning till USA, men somliga tar sig rätten.

[Carpinus]1
1/28/18, 9:18 PM
#20

#19 Fast i de svenska exemplen är det nog hemvävda skvalleraktivister som anfaller i flock.

Annons:
[Carpinus]1
1/30/18, 6:49 PM
#21

Ann Heberlein har fått in över en miljon till utgivningen av sin bok.
"– Jag tror inte att jag hade fått in så mycket genom Kickstarter-kampanjen, många har uppfattat det som ett försök att tysta mig, som en attack på yttrandefriheten"säger författaren till SVT Kultur.

[Hayabusa]
1/31/18, 8:31 AM
#22

#21 Gott att läsa 👍

[Carpinus]1
1/31/18, 8:41 AM
#23

Man ser ju av länken hur människor som törs tänka utanför PK-boxen tvingas arbeta. Heberlein avser att samarbeta med en statistiker, en jurist och en krimonolog i sammanställningen av boken, men hon vill i nuläget inte gå ut med några namn, eftersom hon kallt räknar med att de kommer att smutskastas av drevet.

[Hayabusa]
1/31/18, 9:02 AM
#24

#23 Ja, det kommer att bli ett j-a liv.

[Göstage]
3/6/18, 11:40 PM
#25

#1 Fortsättningen på granskningen av Muslimska brödraskapet i Sverige har nu kommit, lagom till uppmärksamheten till de kopplingar en nämndeman vid Solna tingsrätt visat sig ha med organisationen.

Del 2 i granskningen svarar Aje Carlbom för. Expressen har en ledare om skriften.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vilken-makt-har-muslimska-brodraskapet-i-sverige/

gruvel
3/7/18, 11:00 AM
#26

# 25 Slutmeningen i Kronqvists krönika i Expressen är viktig och bra. I ett demokratiskt samhälle får man verka för sina värderingar. Men är detta (de aktuella organisationernas verksamhet och mål) verkligen något som skattebetalarna ska vara med och bekosta.

[[eskils_]]
3/7/18, 11:04 AM
#27

#25 En god nyhet! Sanningen måste kunna sägas. Ett par citat ur artikeln:

"Muslimska brödraskapet (MB) grundades i Egypten på 1920-talet, med utgångspunkten att islam är ett system som bör omfatta såväl det civila samhället som staten. Ett viktigt mål för rörelsen har därför varit att försöka islamisera staterna i vilka de verkar. "

"Bland de organisationer och sammanslutningar som han pekar ut finns Islamiska förbundet, Sveriges unga muslimer, studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges muslimska råd.

Det handlar alltså om tunga aktörer som under lång tid har getts både legitimitet och resurser av den svenska staten."

(min understrykning)

Annons:
[Göstage]
3/15/18, 8:13 AM
#28

#25 Samtidigt som utredaren Ulf Bjereld presenterat resultatet av sin utredning om  bidrag till trossamfund så ifrågasätter Aje Carlbom i sin rapport bidrag till organisationer med kopplingar till Muslimska brödraskapet. Det kan bli en intressant jämförelse där, eftersom man delvis rör sig i samma vatten.

"Socialantropologen Aje Carlbom vid Malmö universitet har på uppdrag av MSB skrivit rapporten ”Islamisk aktivism i en mångkulturell kontext”. I rapporten beskriver Carlbom vilka budskap som förs fram av personer och organisationer som han anser har kopplingar till Muslimska brödraskapet. Det är en konservativ rörelse med en islamistisk ideologi. Carlbom ifrågasätter att sådana organisationer ska få bidrag av skattemedel.  – Å ena sidan säger den svenska staten att det är jätteviktigt med frågan om jämställdhet, samtidigt ger man då pengar till organisationer som inte jobbar för jämställdhet, utan för andra värderingar, säger Aje Carlbom."---

  "Rapporten ska diskuteras på ett expertseminarium den 15 mars. Först efter det vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säga något om vilka slutsatser man drar av den.  – Slutsatserna i rapporten är Aje Carlboms. Vi kommer att ha det här seminariet för att se hur det påverkar oss, säger Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s operativa avdelning."

Källa

[Göstage]
3/16/18, 10:56 AM
#29

"Sverige ligger på efterkälken i debatten om brödraskapet", säger utredaren Aje Carlbom.

https://www.expressen.se/ledare/sverige-ligger-pa-efterkalken-i-debatten-om-brodraskapet/

Se även tråden "Skattepengar till IS-propaganda".

[Göstage]
3/21/18, 6:59 AM
#30

#0 Så har då boken "Följ fucking order" hamnat på bokhandelsdiskarna efter byte av förlag.  Efter påtryckningar har dock författaren Ann Törnkvist  fått göra vissa överstrykningar i den del som handlar om hur maffialedarens jämnåriga som sett honom växa upp ser på honom. Där möts man av förklaringen: ”Ovanstående har raderats på Khouris begäran att familjens heder respekteras”. Törnkvist säger i Expressen ganska krasst att "Jag känner en viss yrkesetisk skam över att jag raderat styckena ur boken. Men jag kan göra mer nytta om jag är vid liv."

Nätverkets offer beretts lite extra uppmärksamhet i boken. Törnkvist förklarar: "Brottsoffer får inte den uppmärksamheten som de förtjänar, media bidrar till en glamourisering av de här killarna. De blir, på gott och ont, som kändisar."

Boken om Södertäljenätverket kommer säkert att bli uppmärksammad, och kanske kan den ge förklaringar om hur klansamhällena uppstår i vårt land.

Källa.

[Göstage]
3/21/18, 1:13 PM
#31

#12 #16 Var det Eberleins bokprojekt som pressade Expressen att lägga upp en artikel med avslöjande material om gruppvåldtäkter? Dissidenten och tidigare prästen Helena Edlund är inne på det.

http://helenaedlund.se/expressens-granskning-av-valdtaktsman-en-studie-tillampad-damage-control/

(Sedan kan man ju fundera vilka krafter det var som påverkade Kickstarter. Drevet mot Google och Facebook tyder ju på att det är inflytelserika aktörer på marsch…)

[Göstage]
3/29/18, 10:21 AM
kamera0710
3/29/18, 11:13 AM
#33

#32 Det låter inte som den är så läsarvänlig, om man måste sätta sig och googla för att få grepp om händelserna som skildras. Men man får väl invänta fler recensioner. 

Kanske jag rentav träffat några av deras offer eftersom jag träffar många av företagarna i Södertälje genom jobbet. Vet en del om vilka säkerhetsåtgärder som företagen i Ronna måste vidta, utan att gå in på några detaljer.

[Göstage]
3/29/18, 11:23 AM
#34

Här är lite gratisläsning ur en annan bok om nätverket som kom ut helt nyligen.

https://www.cafe.se/natverket-%E2%80%A8sodertaljemaffians-uppgang-och-fall/

Annons:
[[eskils_]]
3/29/18, 11:26 AM
#35

#32 Bra att boken kom ut! Ur Expressens recension:

"Det är jobbig läsning, på tre plan. För det första är det chockerande att tvingas inse att en liten grupp grovt kriminella, med gemensam bakgrund i det kristna Mellanöstern, i princip fick ta över stadsdelen Ronna och brutalt pressa andra syrianska eller assyriska invandrare på stora summor pengar.

Skräckväldet kulminerade i tre mord 2009–2010, som i sin tur ledde till fällande domar mot nätverkets ledare, bland dem den fruktade Bernhard Khouri, som nu avtjänar ett livstidsstraff."

Sannolikt finns det andra liknande kriminella grupper, i andra städer, som också terroriserar skötsamma affärsinnehavare och andra.

#34 Oj, finns det en bok till om detta! Vilka enorma kostnader dessa gangsters har orsakat samhället:

"EN AV SVERIGES 
STÖRSTA 
RÄTTEGÅNGAR
170 000 avlyssnade telefonsamtal
ca 100 avlyssnade telefonnummer
185 inhämtade telefonlistor
68 000 sidor förundersökningsmaterial
Över 200 rättegångsdagar
Mer än 200 miljoner kronor i polis- och rättegångskostnader

(Källa: Polisen, 
Sveriges radio.)"

[Hayabusa]
3/29/18, 11:34 AM
#36

#34 Intressant läsning, lite dystert att beskriver verkligheten.

[Göstage]
3/29/18, 11:44 AM
#37

#35 Å ja, visst finns det fler exempel, i tråden parallella samhällen har vi uppmärksammat såväl Angeredsfamiljen som Norsborgsklanen. Här är en artikel om den senare:

https://www.expressen.se/nyheter/longread/utanforskapet-inifran/ett-parallellt-samhalle-vaxer-fram/

[Göstage]
4/15/18, 11:34 AM
#38

#34 Baris Kayan har fått en guldspade för boken om Södertäljemaffian, "Nätverket – Södertäljemaffians uppgång och fall".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bok-om-sodertaljemaffian-prisas-modigt-grav-i-kriminell-miljo

Upp till toppen
Annons: