Annons:
Etikettsexualpolitik
Läst 902 ggr
moffsan
9/3/17, 6:32 AM

Varför samlag?

Varför använder sig den svenska rättsapparaten av begrepp som samlag, i sammanhang av våldtäkt? Enligt svensk ordlista betyder ordet könsumgänge, vilket för tankarna till att det sker på frivillig basis. 

Att påstå: "Tvingat till sig samlag", "Samlag under tvång" blir liksom fel. Alla former av sexuellt våld är en våldshandling som förstört livet för den utsatta för all framtid. Jag tror också att det skulle hjälpa de utsatta, på flera sätt, om svenskt rättsväsende plockade in dessa vidriga handlingar i rättssalarna under andra benämningar.

Annons:
KimE
9/3/17, 6:50 AM
#1

Alla former av sexuella övergrepp är inte samlag, påtvingat samlag är beskrivningen på vad som kan ha skett.

Nej sexuellt tvång behöver inte förstöra livet i all framtid, även om det kan påverka det att tro det riskerar att bli en självuppfyllande profetia.

moffsan
9/5/17, 5:55 AM
#2

Jag var nog otydlig, försöker igen. 

Jag talar om fenomenet i generella termer och menar att sexuella övergrepp borde beskrivas för vad de egentligen är och inte utifrån vad handlingen skulle kunna vara om det sker på frivillig basis.

Huruvida livet blir förstört eller inte för offret tror jag däremot att man inte kan generalisera.

Zepp
9/5/17, 8:35 PM
#3

Grejen är att det strider mot folks uppfattning.. lagstiftningen hade tidigare olika definitioner/benämningar, med samma straffsats!

Såååå.. nu är allt våldtäckt/samlag.. med samma strafsatts utifall det bevisligen var påtvingat.

Det handlar mer om att folk är dumma i huvudet och att politiker/lagstiftare anpassar lagtexterna till den allt mer utbredda dumheten!

Förr så skilde lagstiftningen på olika bevisbörda, dvs våldtäckt var en sak, sexuellt utnyttjande var något annat, samma straffsats, olika bevisbörda!

Och vad jag förstår har det skett samma inflation av begreppet samlag.. vilket numera verkar handla om nästan vad som helst som gett en förövare någon som helst sexuell njutning på något offers bekostnad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: