Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 1966 ggr
[Carpinus]1
2017-09-15 12:20

Sjöstedt och tandhälsan

Kom att tänka på den gamla sanna historien om Olof Palmes okunskap om mjölkpriset (som Hasse&Tage senare gjorde en sketch om) när jag läser Jonas Sjöstedts kommentar i samband med att han belåtet konstaterar det är Vänsterpartiets förtjänst att tandvårdsbidraget höjs från 300 till 600 för de som är 23-29 år eller plus 65, och till 300 för de där emellan. Sjöstedt jublar:

"Jag vet ju att det här kommer att göra stor skillnad för tiotusentals människor i Sverige som med lättnad kan tänka. "Då har jag råd att gå till tandläkaren, jag slipper gå med värk, jag slipper gå med oro", och det är så ett välfärdssamhälle ska fungera."---

Jo tack, en fördubbling låter bra, men 600 kronor räcker inte särskilt långt - de som fått mest utbyte av tandvårdsstödet är klinikerna har det nyligen visat sig. Det som sexhundra räcker till är 3/4 av en basundersökning av en hygienist, "går man med värk" tenderar tusenlapparna att fladdra iväg (oaktat att det högkostnadsskydd som träder in vid 3000 minskar kostnaderna med 50%).

Annons:
[Hayabusa]
2017-09-15 12:56
#1

300,- SEK räcker dessvärre inte långt hos min tandläkare. Lyckligtvis så har jag råd att ta den notan.

Carmarino
2017-09-15 13:08
#2

#0 Tänkte exakt samma när jag hörde det på radion imorse. 300 kronor är inte tillräckligt för att man ska känna att man har råd att göra en grundundersökning, om man är lågavlönad. Det är inte ens halva kostnaden.

Skulle det sedan visa sig att man behöver behandla tänderna, så tillkommer det en mångdubbelt högre kostnad. Oftast ska det även kombineras med tandhygienist, vilket är en ytterligare kostnad på i princip lika mycket som grundundersökningen. Då är det inte många som kommer att känna att de "slipper gå med värk och oro". Själv kan jag klara den kostnaden, men det är väldigt många som inte kan det.

Med tanke på hur många pensionärer det är som lever under EUs fattigdomsgräns numera, så lär det inte hjälpa mer än marginellt med 600 kronors bidrag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

papa-bear
2017-09-15 15:13
#3

300, det kostar det väl bara för att få komma in och sätta sig i stolen.

syn, hörsel och munhälsa borde ingå i högkostnadsskyddet, men om man vill ha moderiktiga bågar får man betala vad de kostar. men det går väl och trixa till det också, som det gjorts hos enskilda tandläkare och vårdgivare, ger en vårdtyp, tar betalt för den som kostar många gånger mer.

[memoirsofaclone]
2017-09-15 17:11
#4

Jag är inte tillräckligt gammal för att behöva betala själv än, men det är konstigt att just tänderna inte ingår i högkostnadsskyddet. Tänderna är en del av kroppen och påverkar allmänhälsan mkt om de blir dåliga, det kan även bli livsfarliga inflammationer. Såklart har man ju ett ansvar att sköta om dem, men tandhälsan är delvis genetiskt. Med den logiken, att ''man får skylla sig själv'', borde inte en patient som fått lungcancer pga rökning få någon hjälp heller. Eller alla andra som äter dåligt, motionerar dåligt osv.

Carmarino
2017-09-15 17:56
#5

Ögonen anses inte heller ingå som en del av kroppen. Glasögon och synundersökningar får man betala själv. Det är bara om man har något allvarligare synfel, som måste undersökas på sjukhus, som man bara behöver betala vanlig patientavgift för. Hörseltester och hörapparater kostar däremot inte något extra. Åtminstone om man accepterar en av de hörapparater som ingår i grundutbudet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2017-09-15 21:43
#6

Ja toppolitikerna är sin ädla vana trogna helt okunniga och oanande om verklighetens karga blekhet för vanligt folk… som vanligt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Zepp
2017-09-16 12:47
#7

Mah.. vi skiljer tänderna från resten utav sjukvården på grund svenska värderingar!😉

Där tänderna inte är en del av kroppen.. utan av vilken klass man tillhör!

Överklass, bra tänder, underklass, dåliga tänder!

Och vill du vandra från underklass till överklass får du se till att sköta dina tänder.. i värsta fall lägga en hel del pengar på tandvård.. och vi vill lixom inte lägga sordin på folks strävan att höja sig över sin klass som man är född i!

Och tar man bort den piskan/moroten så är det altså inte säkert att folk tar sig i kragen!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-06-09 08:32
#8

"Antalet asylsökande som behöver akut hjälp med sina tänder ökade drastiskt i fjol. Många har stora behov och på flera håll har tandvården varit under press. "– När det stötvis kommer många nyanlända, då får andra grupper stå tillbaka, säger Marika Qvist, vd på Folktandvården i Skåne."---
SvD 29 mars 2016

"En stor del av de asylsökande som kommit till Sverige de senaste åren har allvarliga tandproblem. Nu vittnar Sveriges landsting och regioner om att det skapar en stor belastning för Folktandvården. Ekot har varit i kontakt med landets 21 regioner och landsting och de flesta berättar om långa kötider och tandproblem som kräver stora ingrepp. Asylsökande har rätt till akut tandvård, barn har kostnadsfri tandvård."---
SR 15 mars 2018

"Det är brist på tandläkare på många håll i Sverige. Men stora pensionsavgångar och fler barn och äldre med stort behov av tandvård gör situationen akut. Det menar Folktandvården Sverige.  I Dalarna kan vuxna personer få vänta i fem sex år på att få en undersökningstid, berättar Karin Gunnars Hellgren, tandvårdschef i Dalarna."---
SR 9 juni 2018

Så bra att de kortar köerna för de som faktiskt har råd att gå till tandläkaren. Snabb hjälp till billig peng - vilket drömsamhälle! För vissa. För andra spelar det mindre roll att man "får stå tillbaka" när man ändå inte har råd att betala.  Man kan ju alltid pilla ut tänderna själv, i takt med att de ruttnar. Eller som det var förr i fattigsamhället, när bysmeden var tanddragare. Fast smederna är ju försvunna - det kanske går att höra efter på bilverkstaden?

_"En ny Sifoundersökning visar att dryga häften av de pensionärer som avstår tandvård gör det av ekonomiska skäl. Det motsvarar 150 000 personer som alltså inte har råd att gå till tandläkaren.
– Det är ett jättestort problem, inte bara för pensionärers munhälsa utan för deras hälsa i stort. Allt mer forskning visar på samband mellan munhälsan och en rad allvarliga sjukdomstillstånd, som exempelvis olika hjärt- och kärlsjukdomar, säger Anna Werkelin Ahlin."---
_Aftonbladet 9 maj 2018

[Hayabusa]
2018-06-09 09:20
#9

#8 Vem tar notan..? Det är väl bra att man hjälper andra men det borde finnas en rimlig balans. Kan vi inte bara ge ALLA gratis (eller med låg kostnad) tandvård?

[Göstage]
2018-06-09 09:44
#10

Jag befarar att politikerna svarar som den första i föregående inlägg, att "andra grupper får stå tillbaka" när man vill prioritera. 

Om man inte lever i en drömvärld som Sjöstedt (#0), som  när "han" höjde tandvårdsbidraget med tre hundringar  jublade "Jag vet ju att det här kommer att göra stor skillnad för tiotusentals människor i Sverige som med lättnad kan tänka. "Då har jag råd att gå till tandläkaren, jag slipper gå med värk, jag slipper gå med oro", och det är så ett välfärdssamhälle ska fungera."--- 😕

[Hayabusa]
2018-06-09 09:49
#11

#10 Stämmer. Samtidigt som "alla ska med" & "solidaritet" blir slagdängor utan värde.

[GIKmio]
2018-06-09 11:04
#12

Min mamma är dement och har ont i sina fötter och tänder. Men det kostar med fotvård och tandvård. Nu betalade jag så hon fick hjälp i sin fattigpension. Men det är inte alla gamla som har den förmånen. Fy fan säger jag bara..

[Göstage]
2018-06-09 11:37
#13

Ja, det är sorgligt…

Annons:
Emo
2018-06-10 04:04
#14

Hur var det med att inte sätta grupp mot grupp?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-06-10 08:06
#15

#14 Ja, det är klart att det inte är populärt att säga så bland politikerna, men när det kommer till praktisk handling så blir det ju en konsekvens.

Som Malcom Kuyune uttryckte det på Dagens Samhälle förra året:

"Sverige har aldrig varit ett land där svaga grupper inte ställts mot varandra. Sverige har tvärtom låtit de starkas lag styra över budgeteringen: de som inte varit snabba eller högljudda nog att försvara sin del av kakan har man sparat på i takt med att behoven ökat, medan vi andra låtsats som ingenting. Så skapas ett Sverige där pensionärer tvingas leva i containrar.

Politiken ska och måste ställa grupper mot varandra, så att inte det nakna våldet eller de vassa armbågarna tillåts kora samhällets vinnare och förlorare. Vill man inte göra det som politiker så är risken att ens uppdragsgivare börjar tappa förtroendet."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/politikens-uppgift-att-stalla-grupp-mot-grupp-18126

Zepp
2018-06-10 18:14
#16

Okej dags för en förnyelse för Klass mot klass med andra ord?

Hade vi lixom inte avskaffat detta.. och att alla skulle ha samma förutsättningar?

Det kanske bara var en dröm jag hade?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-06-12 21:37
#17

"På tisdagen presenterade Vänsterpartiet ett nytt vallöfte. De vill införa ett högkostnadsskydd för tandvården. Ingen ska behöva betala mer än 2 000 kronor årligen för tandvård. Enligt V kommer reformen kosta minst 4,5 miljarder kronor årligen – men de hoppas på mer, eftersom ett högkostnadsskydd kan leda till att personer som inte tidigare haft råd att gå till tandläkaren nu gör det i högre utsträckning."---

Och sossarna är med i budgivningen: "Socialminister Annika Strandhäll (S) och regeringen har tillsatt en utredning som ska komma med förslag på hur tandvården kan bli billigare för fler. Bland annat övervägs där en inkludering av all tandvård i högkostnadsskyddet för sjukvård. Något som skulle betyda att ingen behöver betala mer än 1 100 kronor per år för att gå till tandläkaren."---

http://www.politism.se/story/vi-behover-ett-budkrig-om-tandvarden/#post-60316

Ärligt talat: nog luktar det valfläsk? Med tre månader kvar till valet behöver man inte riskera att göra verkligheten av förslagen. Strandhälls tillsatta utredning skall lämnas till regeringen i mars 2020, Vänsterpartiet vill få sitt förslag senast 2021. Rolig kommentar från Sjöstedt"Det är dags för välfärdsreformer som verkligen betyder något."

Ja, så dags kan man tycka, efter fyra års rödgrönt regerande! Och det är ju samtidigt ett betyg på den "reform" Sjöstedt skröt om i TS, som skulle "göra skillnad för tiotusentals svenskar"…

[Göstage]
2018-06-13 07:55
#18

Expressens ledarsida avvisar tanken på regeringens och vänsterns respektive förslag om nytt högkostnadsskydd inom tandvården. De närmaste tio-tjugo åren kommer pengarna att behövas bättre inom välfärden, anser tidningen. Man skriver vidare:

"Om Vänsterpartiet är ute efter rättvisa i tandvården är det faktiskt rakt motsatt åtgärd som skulle ge effekt, att höja avgiften för asylsökande och personer som fått avvisningsbesked. De betalar bara 50 kronor per besök i dag, och har rätt till mer än akuta behandlingar. Och tyvärr har många omfattande behov.

Detta har bidragit att köerna blivit långa, inte minst inom Folktandvården. Det okloka beslutet om gratis tandvård för alla upp till 22 år har också gjort sitt till. Personer, inte minst de pensionärer V säger sig ömma för, som har köpt "Frisktandvård" för en månatlig penning, blir inte alltid kallade som de brukar. I vissa landsting vittnar försäkringskunder om att de inte blivit kallade på ett par år. Och vanliga stampatienter får också köa. Här har vi ett reellt och akut tandvårdsproblem."--- 

https://www.expressen.se/ledare/vansterns-egen-tandfe-borrar-hal-i-statsfinanserna/

[Göstage]
2018-06-15 09:32
#19

Allt färre personer går till tandläkaren. 

"– Möjliga förklaringar kan vara att man mer sällan går till tandläkaren om man inte har råd, har bättre tandhälsa eller inte blir kallad till tandläkaren på grund av långa väntetider, säger Pernilla Lundberg, sakkunnig på Socialstyrelsen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lansborna-valjer-bort-tandlakarbesoken

Carmarino
2018-06-15 10:54
#20

#19 Tror den största anledningen är priset. Det brukar ju kosta runt tusen kronor för enbart undersökningen, som tar kanske 10-20 minuter. Är man då arbetslös, sjukskriven, låginkomsttagare eller pensionär, så är det ofta pengar man inte har.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-06-15 11:12
#21

#20 Instämmer. Har man inga direkta problem som stör/märks, så prioriteras det bort.

Zepp
2018-06-16 16:33
#22

#19

Man går inte till tandläkaren man går till tandhygeinisten.. som i värsta fall skickar en till tandläkaren om hen upptäcker att man behöver den typen av kirurgi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2018-06-16 16:36
#23

#22 Tandhygienisten är inte så särskilt mycket billigare. Det brukar röra sig om ett par hundralappar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2018-06-16 16:39
#24

#20, #21

Som sagt vad man går till tandhygeinist.. och det brukar kosta cirka 500!

Dvs det är litta samma som med bilbesiktningen.. har man misskött bilen så kan det bli dyrt.

Dvs tandhygeinisten besiktar din tandhälsa och oftast så tar de bort plack som bildats sedan förra besöket!

Det är då att betrakta som förebyggande åtgärder/litta samma som sker när man lämnar in bilen på service!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2018-06-16 16:50
#25

#24 Det beror helt och hållet på var man bor. Jag har inte misskött mina tänder och ett besök hos tandhygienisten - som bara omfattar rensning av tandsten o.dyl. - brukar kosta strax under 900 kronor.

Besöket tar dock oftast längre tid än det hos tandläkaren, så timkostnaden blir förstås lägre, men det är ändå pengar som ska betalas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2018-06-16 17:43
#26

Jomenvisst.. taxorna varierar säkert.. men det är trots allt pengar man lägger på sin egen hälsa!

Problemajset tycker jag är att man blir tvungen att ta ledigt från jobbet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[GIKmio]
2018-06-16 17:48
#27

Att gå runt med ont i tänderna måste vara ett h-vete.. Jag har ingen erfarenhet själv men man både hör och ser hur folk mår. Det är något alla ska få hjälp med.

Annons:
Zepp
2018-06-16 18:40
#28

Mnjae.. problemajset är nog trots allt att besöka tandvården innan man får ont i tänderna!

Dvs samma som med bilen.. bäst är att göra service innan det kostar skjortan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[GIKmio]
2018-06-16 18:55
#29

Jag förstår hur du tänker Zepp. Men att gå till något som man vet kostar  gör att man stannar hemma eftersom man inte har ont eller har problem.

[Hayabusa]
2018-06-16 18:58
#30

#25 Precis. Dessutom "lite" dyrare än 50,- SEK…

Avdelningen "Svenskar är dåliga på att dela med sig"

Zepp
2018-06-16 19:19
#31

Allt handlar om prioriteringar!

Nr 1 är att klippa sig och skaffa en frisyr, nr 2 är att skaffa sig en utbildning, nr 3 är att skaffa sig ett jobb och sköta det efter bästa förmåga!

Resten är upp till var och en och skall helst inte bekosta samhället mer än nödvändigt.

Dvs jag kan tänka mig att bekosta via mina surt förvärvade skatteinbetalningar personer med olika sorters fysiska och psykiska handikapp, dvs person som inte ens har förmåga att ens uppnå nivå 1,2, eller 3!

WTF.. hur svårt är det att prenumerera på tandhälsa.. det är fucking inte konstigare än att serva bilen/besikta den.

Oså kommer så klart kravet på att all bilservice/besiktning skall betalas via skattemedel????

Problemet är trots allt att boka tid och att ta ledigt från jobbet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2018-06-16 20:22
#32

Tycker ändå att det är lite märkligt att tänder och ögon inte hör till kroppen när det gäller behandling, medan resten av kroppen ingår i sjukvården.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2018-06-16 20:33
#33

Förmodligen för att de inte handlar lika mycket om hälsan som om livstil?

Och den andra anledningen är nog att det är politiskt omöjligt att höja skatterna ännumera för att bekosta det hela.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-06-16 20:41
#34

#32 Politik…

Annons:
Carmarino
2018-06-16 20:43
#35

På vilket sätt kan man förstöra ögonen genom sin livsstil?

Öronen går ju verkligen att förstöra genom att ständigt utsätta dem för höga ljud. Ändå ingår de i kroppen.

Det jag är mest konfunderad över är varför ögon och tänder inte togs med i kroppen från början. Då hade skatterna inte behövt höjas, för det hade varit med i budgeten för sjukvårdskostnaderna för länge sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2018-06-17 15:20
#36

Ögona förstörs nog i princip inte på grund av livstil ioförsig.. men vi får sämre syn ju äldre vi blir… så då får man ta hänsyn till detta och lägga pengar på optikerbesök.. det är ungefär samma för de flesta.. så gott som jämlikt!

Hörsel kan vara lika men även orsakas av buller.. iallafall så jobbar jag inom en bullrig industri.. och det är fria hörselskydd.. grejen är att få alla att använda dessa, de är varma, svettiga osv.

Tandhälsa är då oftast mer beroende utav livstil.. mat man äter och tandhygien.

Oså är tandhälsa en klassmarkör.. dvs vi fick lixom inte med tänderna när vi omstöpte samhället på trettiotalet.

Aså på den tiden fanns det annat som var viktigare.. framförallt bostäder, dvs på den tiden hade de flesta även i städerna toa på gården.

Så det har lixom en historisk förklaring.. oså sen så har det blivit allt viktigare att subventionera medelklassens boenden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: