Annons:
Etikettvälfärdssystem
Läst 3765 ggr
[Bermudas]
9/17/17, 10:35 AM

14 miljoner till bigamist i Nacka

Tre bostadsrätter för 14 miljoner har Nacka kommun köpt åt en man och hans tre fruar och 16 barn. Folk är lite upprörda och skriver på Nacka kommuns Facebook: 

Citat: Jag har allvarliga funderingar på att skaffa mig tre fruar,och sedan avla fram en helvetes massa ungar,och slutligen flytta till Nacka kommun som säkerligen köper bostäder åt oss för tretton miljoner…….förmodligen måste jag byta nationalitet och namn först, som Svensk skulle ju något sådant vara helt omöjligt! 

Citat: "Nacka kommun har beslutat att spendera nästan 14 miljoner kronor på tre bostadsrätter till en 57-årig man med tre fruar och 16 barn." Har moderaterna i nacka tappat förståndet? någon annan förklaring går inte att finna för dessa ständiga hån mot skattebetalarna som dagligen pendlar i en undermålig intrastruktur med överfulla bussar och långa köer.

 Citat: stödjer nacka kommun månggifte som är förbjudet i sverge, nacka kommun paradiset på jorden..att ni inte skäms..hoppas ni hamnar på fox news som dom dum dummare dummast

 Citat: Nacka kommun godkänner alltså månggifte, och har ni frågat skattebetalarna om de vill betala FJORTON MILJONER för bostäder till en mans tre fruar och deras sexton barn? Inte konstigt att familjer som dessa flyttar till Sverige, försörjningsplikt för sina egna läggs här på skattebetalarna, så det är bara att fortsätta producera……

 Citat: Man sponsrar kvinnoförtryck med svenska skattemedel och man kör över de människor som redan lider pga bostadsbrist. __________________

Annons:
kamera0710
9/17/17, 10:44 AM
#1

Undrar vad centerpartisterna som förespråkade månggifte säger om detta?

Honestyisdead
9/17/17, 10:45 AM
#2

Vilken är källan? Låter som något extremistsajter hittat på.

[Bermudas]
9/17/17, 10:50 AM
#3

#2 Javisst är det svårt att tro! Tvivlade själv först. Gå in på SD nacka Facebook och läs. Där svarar en moderatpolitiker…han försvarar sig med att de bara lyder order typ.

[Hayabusa]
9/17/17, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

*

[Bermudas]
9/17/17, 11:06 AM
#5

https://m.facebook.com/SDNacka/?locale2=sv_SE Hera läs gärna politikerns svar sen kan du återkomma i tråden om du vill. Som sagt jag trodde knappt det var sant men när jag läste försvarstalet som inte dementerade uppgifterna så stod det klart - det är faktiskt sant. Extrem politik!

[Hayabusa]
9/17/17, 11:09 AM
#6

Hel galet, jag hade själv svårt tro på siffrorna från Nacka Kommun.

Annons:
[Bermudas]
9/17/17, 11:12 AM
#7

Folk belånar sig nåt fruktansvärt för att kunna bo i Stockholm där jobben finns. SAMTIDIGT kan alltså kommunerna med skattemedel driva upp priserna lite till. Som i detta fall köpa tre bostadsrätter åt en utländsk man och hans tre fruar. Det kallar jag extremt!

[Hayabusa]
9/17/17, 11:13 AM
#8

#7 Extrem? Nej, det kallar jag Sverige!

Honestyisdead
9/17/17, 11:15 AM
#9

Beslutet måste ju stå att läsa någonsrans. Att länka till facebookkommentarer ger inget.

Var finns fakta? Vill ha en riktig källa.

Honestyisdead
9/17/17, 11:30 AM
#10

Och värt att tänka på är att dom inte ger bort lägenheter dom köper till flyktingar.  Dom hyr ut dom.

Och månggifte som sker utomlands är ju inte olagligt.  Än i alla fall.

[Hayabusa]
9/17/17, 11:32 AM
#11

#10 Jo…det hade väl varit lite väl generöst om de hade erhållit en bostadsrätt kostnadsfritt. Frågan är: Vem tar notan?

[Bermudas]
9/17/17, 11:37 AM
#12

#11 svar: skattebetalarna tar notan. Samma skattebetalare som får stå och se på när kommunen driver upp priserna…vilket bara bankerna tjänar på.

Annons:
Honestyisdead
9/17/17, 11:38 AM
#14

#11 En del verkar tro att man skänker bort köpelägenheter.

Ja det blir ju folket.

Jag skulle vilja se hur lägenheterna ser ut. Stora lägenheter kostar ju. Frågan är om det är lyxlägenheter eller inte.

[Hayabusa]
9/17/17, 11:39 AM
#15

#12 Precis. 

#14 "Lyx" är det säkert inte, gissar jag, men kostar en slant ändå:

"NVP har tittat på de senaste tio inköpta bostäderna. Den sammanlagda köpesumman ligger på drygt 30 miljoner kronor. Genomsnittspriset per kvadratmeter för dessa ligger på 42 100 kronor per kvadratmeter. Enligt siffror från Mäklarstatistik, som kommunen lutar sig mot, ligger snittpriset per kvadratmeter för sålda bostadsrätter i Nacka hittills under 2017 på 50 326 kronor."

Innebär ett snittpris a´ c:a 3 miljoner per bostad. 

Vad tror ni svaret blir om jag går ner till kommunen och ber dem köpa en bostadsrätt som jag kan hyra? Med motiveringen att det är en god affär för kommunen eftersom ni kan sälja den till ett högre pris senare.

[Bermudas]
9/17/17, 11:42 AM
#16

#10 tycker du att det är okej att Nacka kommun köper tre bostadsrätter för skattepengar för nära 14 miljoner kronor till en bigamist och hans tre fruar?

Honestyisdead
9/17/17, 11:44 AM
#17

#16 Jag vet inte riktigt. Dom behöver ju boende som alla andra och pengarna som använts är väl av de pengar som skulle gå till just det.

Dom kan ju inte bo på gatan. Vi snackar ju om massa barn. Ska dom lida?

Vi hjälper ju folk som varit med IS. Det om något känns ju värre.

[Carpinus]1
9/17/17, 11:46 AM
#18

Vid sådana tillfällen är man tacksam över att SD finns. Vad jag förstår har de fått fram uppgifterna genom att sammanställa olika offentliga uppgifter som folkbokföring och kommunala protokoll och därmed fått fram en helhetsbild som nog inte var avsedd att nå offentligheten.

[Hayabusa]
9/17/17, 11:48 AM
#19

Absurt.

Honestyisdead
9/17/17, 11:48 AM
#20

#18 Offentliga uppgifter brukar nå offentligheten.

Annons:
[Hayabusa]
9/17/17, 11:50 AM
#21

#20 Jo, men det kräver att någon gräver fram dem.

[Bermudas]
9/17/17, 11:52 AM
#22

# 17 huruvida alla som kommer hit har " varit med om is" kan nog bli ett sidospår som vi kan ta en annan dag. Men jag tackar för ditt svar.

Honestyisdead
9/17/17, 11:53 AM
#23

#21 Brukar inte vara några problem nuförtiden.

[Carpinus]1
9/17/17, 12:03 PM
#24

#20  Att "Offentliga uppgifter brukar nå offentligheten" är en sanning med modifikation. Finns de var för sig och endast förvarade så når de inte offentligheten, precis som det sägs här måste någon kombinera dem och presentera resultatet.  Vi andra kan sitta och ropa: "Var finns fakta? Vill ha en riktig källa." (#9) De finns ju där - i offentliga handlingar och arkiv…

Honestyisdead
9/17/17, 12:21 PM
#25

#24 Att länka till Sd på Facebook och kommentarer där är allt annat än källa. Om man nu sprider sånt här måste man ju kunna hänvisa till källor. Annars kan man ju hitta på vad som helst, vilket många sidor också gör.

Hänvisar Sd till alla källor på dessa offentliga uppgifter eller skriver dom vara att dom har sammanställt offentliga uppgifter?

[Bermudas]
9/17/17, 12:38 PM
#26

Så här svarade moderatpolitikern Mats Gerdau på SD:s facebook angående denna historia

Så här ligger det till: staten har bestämt att Nacka i år ska ta emot 370 nyanlända flyktingar som fått uppehållstillstånd, precis som de anvisar flyktingar till (nästan) alla kommuner. Kommunen har inget som helst inflytande över vilka personer staten väljer att anvisa, vare sig ålder, ursprungsland, utbildning, familjestorlek eller civilstånd. Kommunen har bara att snabbt ordna bostad. Som moderat ogillar jag lagen, den tar ingen hänsyn till bostadssituationen. 

https://sv-se.facebook.com/SDNacka/

Honestyisdead
9/17/17, 12:41 PM
#27

#26 Ja så är det väl för alla kommuner som tar emot nyanlända har jag förstått det som.

Annons:
[Bermudas]
9/17/17, 12:50 PM
#28

#27 Jo, precis som han skrev Mats Gerdau i mitt citat ovan..eller nästan alla skrev han. 

Hittade en tänkvärd replik från någon på facebooksidan

Men snälla. Vi snackar bostäder för över en kvarts miljard! Och vem betalar hyrorna för dessa bostäder? Jag tror faktiskt inte att skattebetalarna vill betala det här kalaset. Tror du det Mats? Vad händer när bostadspriserna sjunker. Lägenheterna kan bli osäljbara med lite otur. Vem ska då betala?

Honestyisdead
9/17/17, 12:55 PM
#29

Han skrev att nästan alla kommuner får nyanlända. Inte att det det som gäller för nästan alla som får nyanlända.

[Bermudas]
9/17/17, 1:20 PM
#30

Helt riktigt Hera.👍

 Personligen tycker jag denna politik är som  rysk roulette…man snurrar och snurrar och hoppas på det bästa…ingen säger stopp och belägg utan man fortsätter att fyra av… Men lågkonjukturer kommer förr eller senare precis som hösten kommer efter sommaren, precis som kulan i patrontrumman.  

Vem ska betala hyrorna och uppehälle till alla dessa arbetslösa nyanlända som fått bo i svindyryt köpta lägenheter…tänk om dom inte får  jobb …tänk om folk över lag börjar bli arbetslösa..tänk om räntorna går upp…tänk om skatteintäkterna slutar rinna till…tänk om bostadsmarnaden dippar, prisras…

Den här politiken är sinnesrubbad bokstavligen!

[Hayabusa]
9/17/17, 1:45 PM
#31

#23 Problem eller ej, förlåt - utmaning eller ej, saken är ju den att kommunen inte självmant visar upp dylik fakta. 

A: "Varför har du inte berättat detta?"

B: "Tja, du kunde ju ha frågat?"

[memoirsofaclone]
9/18/17, 12:36 AM
#32

Politikerna verkar gilla att provocera. Här sitter man som ungdom uppväxt i  stockholm och undrar hur ens framtid ska bli, kommer man någonsin kunna flytta hemifrån? Hur ska man kunna köpa en lägenhet när det skulle ta evigheter att bara få ihop kontantinsatsen? Samtidigt köper staten bostäder åt vissa som tydligen ska gå före överallt. Komiskt också att de måste köpa tillbaka bostäderna som  de själva en gång sålt ut. Ibland funderar man på om man ens vill bo i Sverige, vår etik och moral är helt sjuk. Sen klagar man på normala länder som inte strävar efter självmord. Får huvudvärk av alla galenskaper. Landet Lagom, knappast. Sverige är ett av de mest extrema i världen och alla undrar vad vi håller på med.

[Hayabusa]
9/18/17, 5:50 PM
#33

Historien bekräftas i SR P1 "Studio Ett":

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

[Carpinus]1
9/18/17, 9:33 PM
#34

Expressen tar upp Nacka kommuns bostadsköp för 350 miljoner, men nämner bara kort om den månggifte mannen och hans lägenheter samt länkar där till Studio ett.

Annons:
Honestyisdead
9/18/17, 10:47 PM
#35

#34 Men är hans månggifte en avgörande faktor? 

Jag känner att många lägger fokus på det och inte själva saken om hur mycket som läggs varje år.

Vad borde dom ha gjort? Skickat iväg dom från Sverige? Låtit dom gå på gatan med barnen? Eller tagit barnen från föräldrarna?

Är dom ensamma om att få hyra lägenheter som kommunen köpt?

[Carpinus]1
9/18/17, 10:58 PM
#36

#35 Ja, hade han inte haft tre fruar (och 16 barn) hade han väl inte behövt tre lägenheter?

Honestyisdead
9/18/17, 11:07 PM
#37

#36 Då hade fruarna haft var sin man och ungar ändå. 

Är det det som är saken? Att en "familj" fått hyra 3 lägenheter? Hade det varit mer ok om det var 3 olika familjer med massa barn?

[Carpinus]1
9/18/17, 11:22 PM
#38

#37 Saken är dels att "Nacka kommun har köpt 94 bostadsrätter för 305 miljoner kronor sen 2016 fram till nu - majoriteten av dessa hyrs ut till nyanlända", dels det som ingår i den bilden, att bigamisten tilldelades tre lägenheter. Om inte "om" varit och de tre kvinnorna inte varit gift med en och samma gubbe hade det givetvis inte väckt samma uppmärksamhet, men nu är det ju inte så.

Debatten om det lämpliga i att kommuner går in och köper bostadsrätter och på så sätt bidrar till att driva upp priserna är inte ny, men den här affären är ovanligt stor. Konsekvenserna för andra bostadsspekulanter framgår ju bland annat av vad #32 skriver ovan.

Honestyisdead
9/18/17, 11:31 PM
#39

#38 Jag förstår pengafrågan.

Men jag undrar fortfarande vad som borde ha gjorts istället? Enligt er som upprörs av deras sätt att leva.

Hur borde kommunen ha gjort?

[Carpinus]1
9/18/17, 11:39 PM
#40

#39 Fråga gärna istället vad Ylva Johansson skulle ha gjort i ett tidigare skede istället för att lägga tvångströja på kommunerna.

http://politik.ifokus.se/discussions/556ece4ace12c45ac5000d36-ministerorder-till-kommuner-bygg-for-nyanlanda?participating-3

Honestyisdead
9/19/17, 12:01 AM
#41

#40 Nej jag frågar dig vad som borde ha gjorts nu när det ser ut som det gör.

Annons:
[Carpinus]1
9/19/17, 12:22 AM
#42

#41 Och jag svarade dig genom att länka till en tråd där det framgår vad som skulle ha gjorts. Men då tar vi det den här vägen då istället, och  då blir svaret som jag nyss försökte förklara att ansvaret inte desperat skulle ha skyfflats ut på kommunerna, vilket framgår av tråden jag länkade till.  Man borde dessutom ha stävjat egenbosättningen, som skapar kaos och omöjliggör samhällsplaneringen för kommunerna (framgår av samma tråd).

Sedan skulle man självklart ha satt stopp för flyktingmottagandet långt tidigare, men det omöjliggjordes ju av sjuklövern - till dess inflödet tvingade politikerna att panikbromsa.

"När det nu ser ut som det gör" så gör det ju inte utan orsak. Man kan inte börja se händelsekedjan i nuläget, utan börja när man fortfarande kunde påverka skeendet på ett rimligt vis.

[Hayabusa]
9/19/17, 7:59 AM
#43

Personligen känns situationen helt absurd.  Å ena sidan har vi en feministisk regering och grupperingar som utpekar "vit medelålders man född i Sverige" som samhällets fiende #1 - Å andra sidan fixar vi bostäder i mångmiljonklassen åt en "månggifte-familj".  En bostad åt vardera kvinna i en och samma bostadsrättsförening.  Nej, det känns aningen svårsmält.

[Carpinus]1
9/19/17, 9:41 AM
#45

#42 Per Gudmundson på SvD konstaterar på ledarplats* att felet med den månggifte mannens bostadstilldelning inte är att söka hos familjen (familjerna?) eller hos kommunen, utan att ansvar skall utkrävas av regeringen. Något som han upplever kommer att ske efter den intensiva uppmärksamheten på fallet i sociala medier, vilket tenderar få genomslag i samhällsdebatten. Gudmundson skriver:

"Staten har slagit fast att kommunerna ska dela på bostadsförsörjningsbördan. Det har rått i det närmaste politisk konsensus om att Sverige ska ha en generös asylinvandringspolitik. Lagen stadgar att Sverige ska acceptera månggifte som ingåtts i annat land.

Det är så här systemet är tänkt att fungera. Är man missnöjd bör ilskan riktas mot lagstiftaren."---

"Det är regeringen som är ansvarig. Att döma av reaktionerna i Nacka kommer också ansvar att utkrävas."

https://www.svd.se/priset-for-en-man-tre-fruar-och-sexton-barn

* I nuläget inte prenumerationsreserverad.

[Bermudas]
9/19/17, 9:51 AM
#46

#45 

 "att felet med den månggifte mannens bostadstilldelning inte är att söka hos familjen (familjerna?) eller hos kommunen, utan att ansvar skall utkrävas av regeringen. "

Precis!

grandma
9/19/17, 10:50 AM
#47

Och de där 16 barnen kan ju faktiskt bo på gatan som andra barn har vett att göra? Eller hur tänker ni om det? Det är väl därför de har fått hyra lägenheterna. för att barnen går i första hand . Tror inte någon i Sverige är för månggifte men jag tror inte någon vill ha ett stort tältläger med flyktingar. Var finns förståelse och empati?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[Carpinus]1
9/19/17, 10:54 AM
#48

#47 Tror inte att de 16 barnen hamnat på gatan även om Nacka kommun inte köpt bostäder för 14 miljoner till dem. Migrationsverket stänger allt fler asylboenden, bland annat runt Stockholm. Hade man behållit något av de mindre i Stockholmsområdet så hade man kunnat kvarta innan pappan, hans tre fruar och alla de 16 barnen. Då hade han haft hela sin familj samlad och lyckan vore fullständig.

Apropå gatubarn: UNICEF uppskattar att det finns cirka 100 miljoner sådana i världen. Bör Sverige ta hit dem - hur långt sträcker sig vår empati?

Edit.

Annons:
gruvel
9/19/17, 11:02 AM
#49

#45 Läste just Gudmundsons ledare (som icke-prenumerant). Kommentarer i sociala medier vittnar om upplevelser av diskriminering av inhemska bostadssökande i trängande behov av större/någon bostad och användningen av skattemedel.  Somliga kan möjligen fråga sig om det är okej att skaffa hur många barn som helst med ett antal fruar och sedan låta omvärlden stå för höga kostnader (utan skönjbart säkert slut).  

I slutet av ledaren skriver G att det inte finns några sanktioner att rikta mot kommun som vägrar inrätta sig. Stämmer det? Hultsfreds kommun omskrevs i våras i Vimmerby tidning, Corren och SR som hotat av IVO med dryga böter då kommunen inte ser sig ha råd ge nyanlända försörjningsstöd. Vartefter kan boten bli så hög att det är bättre foga sig och höja skatten?

[Hayabusa]
9/19/17, 11:08 AM
#50

#47 Jag är helt övertygad om att för, låt oss säga, halva summan funnits ett fint boende för hela familjen. Dock kanske inte i Saltsjöbaden.

Månggifte är enligt lag inte tillåtet i Sverige, men uppenbarligen en accepterad form. Det hade varit intressant att få se HELA notan för denna familj…eller, nä - jag väljer att förtränga det. Min motivation för att betala skatt har dock sjunkit som en sten.

[Carpinus]1
9/19/17, 11:18 AM
#51

#49 Det filas vad jag förstår på ett lagförslag.  I nuläget kör man väl belönings- och bestraffningsmetoden genom anslagsfördelning.

https://arbetet.se/2017/03/15/kommuner-som-inte-tar-emot-nyanlanda-straffas/

[Stockholmare]
9/19/17, 11:22 AM
#52

#47 Varje år blir familjer i Stockholm bostadslösa dom får akut boende eller får bo vid vandrarhem och samtidigt är drygt 10.000 människor i Stockholm bostadslösa, inte köper kommunerna bostäder till dessa.

Tycker du att vissa ska få gå före alla andra i bostadsköer och i budgivning?

[Bermudas]
9/19/17, 11:54 AM
#53

#47 Hade man satsat på biståndet istället för att minska på biståndet hade många många fler blivit hjälpta. Nu stjäl man pengarna från de fattiga, gamla och barn och  ger till fåtal redan ekonomiskt starka individer som har råd att ta sig hit genom många länder.  Den här politiken som förts trotsar all logik. Empati utan intelligens kan skada mer än vad den hjälper.  Bäst är att kombinera de båda. 

Så de här fjorton miljonerna skulle kunnat hjälpa sååå många fler människor med rent vatten, mediciner skolgång mat etc etc

Bigamistfamiljen kanske skulle kunna bo ihop istället i ett hus? Är det så illa?  Det finns stora villor som kostar bra mycket mindre än 14 miljoner! Förstår inte att Hera med flera försvarar detta (efter det att de äntligen fattat att det var sant och inte propaganda och falska nyheter)

 Gifter man sig med tre fruar ska man väl kunna sy ihop den konstellationen själv. Något jäkla egenansvar ska väl en familjebildare ha?

 Varför ska skattebetalarna förse varje fru med egen lägenhet när fattiga svenskar bor på gatan.

 Empati, någon?

[Bermudas]
9/19/17, 11:55 AM
#54

#50

Det hade varit intressant att få se HELA notan för denna familj…eller, nä - jag väljer att förtränga 

Det är nog bäst att du gör😞

[Carpinus]1
9/19/17, 2:31 PM
#55

Baharei Mohammedi Andersson, människorättsaktivist och lokalpolitiskt aktiv (L) fördjupar sig på Aftonbladet debatt mer i polygamiaspekten än lägenhetsaffären.

"Enligt min mening har Nacka kommun byggt upp ett harem i sin kommun. Hur många kliv bakåt är vi beredda att ta? Vad är nästa steg? Får detta ske 2017?

Någonstans på avstånd kan jag nästan ana mig till jubelropen från skäggiga fanatiker som med religionen som vapen förtrycker kvinnor. Polygami gagnar de fanatiker som nu säkerligen applåderar av glädje för att det svenska samhället vill ge dem rätt att legitimera och legalisera att mannen har rätt att gifta sig med flera fruar.

Polygami accepteras nämligen inte på bägge håll vill jag upplysa er om. Det är under inga omständigheter ok för en kvinna att gifta sig med tre män."---

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/05aQ6/manggifte-i-nacka-da-jublar-islamisterna

Annons:
[Hayabusa]
9/19/17, 3:25 PM
#56

#55 Intressant synvinkel.

gruvel
9/19/17, 4:16 PM
#57

#51 Jag läser din länk, och på  ministerns min och utsagor i texten kan man tro det kliar i fingrarna att få tillämpa ny hård strafflag.

[Carpinus]1
9/19/17, 4:18 PM
#58

#57 Ja, det är väl ungefär min känsla också…

grandma
9/19/17, 4:22 PM
#59

#48 Var någonstans i mitt inlägg skriver jag att vi borde ta hit all världens gatubarn?  Att du orkar.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[Hayabusa]
9/19/17, 4:24 PM
#60

#57 & #58 "Alla ska med…" Och den som inte följer med ska få på fan.

[Carpinus]1
9/19/17, 4:28 PM
#61

#59 Var någonstans i mitt inlägg står det att du har påstått det? Det var en allmän reflektion efter att du helt grundlöst utmålat att valet för de här ungarna stod mellan att få tillgång till bostadsrättslägenheterna eller att bli gatubarn, och din efterlysning av empati i det sammanhanget.

gruvel
9/19/17, 6:13 PM
#62

#59  Tänker att  #48 kan rymma en tanke att om det blir känt och sprids att  chansen är god få komma till Sverige med barn,  det blir lockande för allt fler att försöka med många barn. Särskilt som troligen FN:s barnkonvention planeras bli lag i Sverige 2018 eller så. Kommer den då ta över inhemska lagar som Domstolsverket och Migrationsverket (båda remissinstanserna är kritiska här, är det asylrätt som gäller eller trumfar barns rätt till bra liv det mesta annat) har att tillämpa?

Annons:
[Carpinus]1
9/20/17, 8:13 AM
#63

Så har Nackahärvan nått rikspolitiken, och förutom ifrågasättande av hur skattepengarna används ställs också frågan om förekomsten av polygami i Sverige. Den senare frågar utmynnar traditionsenligt i en utredning, i det här fallet tillsatt av migrationsministern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/starka-reaktioner-pa-manggifte-i-nacka-migrationsministern-vill-utreda

[Carpinus]1
9/21/17, 8:34 AM
#64

"Nacka kommun är inte skyldig att acceptera månggifte, även om äktenskapet skett i utlandet. Kommunen kan vägra med stöd av den svenska internationella äktenskapslagen 7 kap 4 §. Där finns en regel som ger rätt att vägra erkänna utländska äktenskap som strider mot grundläggande svenska värderingar", skriver debattörerna Ulf Bergquist (advokat) och Anna Fayad (jurist) på Aftonbladet debatt.

Men då var det där med de "svenska värderingarna" igen…

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/zapAO/ni-kan-visst-vagra-manggifte-i-nacka

[Hayabusa]
9/21/17, 8:41 AM
#65

#64 Jösses. Jag lyssnade på vår Migrationsminister & biträdande Justitieminister på SR igår. Det var mest å ena sidan, å andra sidan…svammel.

[Carpinus]1
9/21/17, 2:04 PM
#66

Den svenska ministerreaktionen känns lite senkommen, med tanke på att frågan har aktualiseratsförr. I SvD 2016 t.ex.

"Men det finns dock enligt Göran Lind en yttersta möjlighet att göra undantag från lagens regler om erkännande av utländska äktenskap, nämligen om de strider mot svensk så kallad ordre public, grunderna för den svenska rättsordningen. Till dessa hör bland annat den familjerättsliga principen om likabehandling av makar och regeringsformens krav att ingen får missgynnas på grund av sitt kön, vilket även kommer till uttryck i Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Göran Lind rekommenderar därför svenska domstolar och myndigheter att inte erkänna utländska polygama äktenskap."---

https://www.svd.se/polygami-en-framtidsfraga

Och som Suad Mohamed sade redan då:  "Det är bättre att kartlägga det som pågår och våga diskutera." Men någon kartläggning blev det ju inte. Den gången….

[Carpinus]1
10/11/17, 2:30 PM
#68

Islamologen och feministen Suad Muhamed ger sin syn på månggifte för SVT Nyheter. Hon säger bland annat:

"Islamologen Suad Muhamed kommer själv från en familj där pappan hade tre fruar. Hon tycker att det borde vara tillåtet även i Sverige, precis som samkönade äktenskap. – Oavsett om det är lagligt eller inte, kommer folk att gifta sig i alla fall utanför Sverige, säger hon."---

"I Etiopien växte Suad Mohammed upp i en familj där hon var barn i pappans första äktenskap. Sedan skaffade pappan sig ytterligare två fruar, i andra städer. Hennes mamma blev svartsjuk, men hon fick acceptera situationen eftersom Koranen tillåter att en man gifter sig med upp till fyra kvinnor samtidigt. Om han kan behandla alla likvärdigt. För Suad Mohamed, som är en troende muslim, är detta självklart. – Alla muslimer som tror på Koranen och profetens väg vet att en man får gifta sig med flera."---

"Flera gånger under intervjun upprepar Suad Mohamed att det också handlar om kvinnans rätt att kunna välja att ingå i ett äktenskap som en av flera fruar med samma man. Men en kvinna får samtidigt inte vara gift med mer än en man samtidigt. – Nej, det vanliga och naturliga i mänskligheten är att en kvinna bara vill ha en man. Om en kvinna vill ha fler män, då blir man kallad annat. Den titeln vill man inte ha."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hennes-pappa-hade-flera-fruar-borde-vara-tillatet-med-manggifte-i-sverige

Anm: Suads efternamn stavas omväxlande Muhamed, Mohamed resp. Mohammed i artikel av artikelförf. Diamant Salihu. Rätt skall nog vara Mohamed.

landsbygdsbo
10/11/17, 2:58 PM
#69

14 mille inte illa..när skrevs äganderätten för dessa bostäder över till familjen? Eller är det så att kommunen löser ett bostadsproblem genom att spekulera, man köper bostadsrätter som sedan stiger i värde?

Annons:
[memoirsofaclone]
10/11/17, 11:29 PM
#70

#68 Såg inslaget på Aktuellt, det lustiga är att hon påstår att det ska vara ett fritt val precis som att vi tillåter samkönade äktenskap. Men kvinnan ska då tydligen inte få välja om hon då vill vara gift med flera män. Tror inte argumenten håller riktigt där.

[Hayabusa]
10/12/17, 8:11 AM
#71

#68 Ett ämne att ta tag i som, för min del, känns viktigare än Nobelpriset.

[Carpinus]1
10/18/17, 10:17 AM
#72

Medan kulturrelativisterna lägger huvudet på sned och ställer förstående frågor som "vilka svårigheter möter denna grupp (polyamorösa) idag?", så frågar sig debattören och kvinnoaktivisten Parvin Kaboly hur månggifte kan vara en diskussion i Sverige i dag. Hon svarar själv på Aftonbladet debatt:

"Mitt svar är att den politiska grenen av islam sakta men säkert breder ut sig och normaliseras i vårt samhälle. De första som drabbas av islamisterna är kvinnor. När den här typen av könsapartheid vinner mark i Sverige är det kvinnors rätt man först av allt gör anspråk på.

Med islams uppgång i Mellanöstern har kvinnors rättigheter fått nya dimensioner – men det innebär inte att företeelser som månggifte är normaliserat eller accepterat. Iranska kvinnors kamp de senaste fyra decennierna visar på en annan bild, men det verkar ha gått förbi kultureliten och feministerna i västvärlden. I stället för att förstärka kampen mot könsapartheid i våra hemländer, tvingas vi som flydde för våra liv att i dag slåss emot kulturrelativisterna i väst.

Den politiska islamismen försöker förmedla sina värderingar i en modernare förpackning, där bilden av kvinnor och barn glorifieras. Allt för att möta behovet i väst. Detta görs genom de islamologer, imamer och föreningar som försvarar gamla och ofta påhittade traditioner. Månggifte och niqab målas upp som en del av kvinnans mänskliga rättigheter och frihet att uttrycka sig."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/r00ea/sd-ar-vinnarna-nar-vi-ger-vika-for-islamister

Upp till toppen
Annons: