Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 529 ggr
[Hayabusa]
9/18/17, 7:45 AM

Det tredje blocket

Under relativt lång tid hade vi i Sverige två politiska block. Någon enorm skillnad mellan de två blocken fanns/finns inte, enligt min mening, och det rådde i regel en slags konsensus i de stora frågorna. Med andra ord - frid & fröjd i en alldeles lagom dos. Idag ser situationen annorlunda ut. 

"Det är detta som de sju gamla riksdagspartierna lutar sig mot. SD får torgföra sina åsikter och ställa upp i allmänna val, men vi vägrar involvera SD i vårt arbete även om detta skapar en konstitutionell kris.

En pikant hållning då SD:s framgångar bygger på ställningstagandet i en fråga som aldrig varit en valfråga. Migration och integration. Genom att Socialdemokraterna och Moderaterna länge drivit samma linje här har den politiska processen kortslutits. Ty skapas ingen konflikt mellan M och S hamnar frågan utanför det politiska spänningsfältet.

Det var denna ordning som SD utmanade. Och kanske är det just detta som de etablerade kretsarna irriterar sig över? Att SD tvingat dem att bekänna färg i en fråga som de tyckt sig kunna hantera på egen hand utan att rådfråga väljarna."

Läs hela texten här:

https://www.hd.se/2017-09-18/anne-marie-palsson-problemen-har-sin-grund-i-att-ingen-vill-ha-med-sd-att-gora

Annons:
Reko
9/18/17, 8:03 AM
#1

Märkligt att de två blocken skulle ha samma åsikt! Varför skulle då Lövén ha så svårt att ta med vänsterpartiet i en regering?

[Hayabusa]
9/18/17, 8:12 AM
#2

#1 Hur menar du? Problematiken för S (vad det gäller V) är, som jag uppfattar det, att de (S) vill ha deras (V) stöd utan att de lägger sig i det politiska.

Reko
9/20/17, 8:20 AM
#3

#2 (S) vill inte ha med (V) i regeringen för då får de aldrig med något borgerligt parti med på någon överenskommelse. (S) skulle gärna ha med borgerliga partier som stöd men det får de inte trots att de har uteslutit (V).  Jag tycker din uppfattning om att  det bara finns två block, sd och resten, inte håller.

[Hayabusa]
9/20/17, 8:28 AM
#4

#3 Nu är det ju egentligen inte min uppfattning utan snarare en från "experter". Som jag dock instämmer i. 

Socialdemokraterna har väl inte uteslutet V? De är ju med i allra högsta grad. Precis som MP, som förvisso trängts undan bit för bit.

Att Sverige har en mer komplex politisk bild idag jämfört med tidigare - det är min övertygelse. 

Vad är din uppfattning?

[Carpinus]1
9/20/17, 8:54 AM
#5

#0 Tänkvärd ledare!

De övriga partierna har f.ö. både överskattat och underskattat SD, och Socialdemokraterna har varit mycket framgångsrika i att ingjuta beröringsskräck för det partiet. Annat var det på Tage och Bertils tid, vilket Johan Jakobsson, före detta partisekreterare för dåvarande Folkpartiet, påminner om (hoppas jag inte är OT nu!).

 "Tage Erlander var redo att göra vad som krävdes för att behålla regeringsmakten, även att räkna in mandaten från de kommunister som han tyckte så illa om. Kan man säga att Erlander gjorde fel? Borde han ha avstått från att regera? Borde han ha ingått en Decemberöverenskommelse och tackat nej till kommunisternas stöd och överlämnat statsministerposten till Ohlin? Nej, jag tycker inte det. Instinkten att samla stöd för att kunna regera är ett av demokratins fundament. Erlander använde kommunisternas röster när det passade. Och han satte polisen på dem, när det passade." (NU - Det liberala Nyhetsmagasinet 14/9).

Se även GP-ledare.

Reko
9/20/17, 10:36 AM
#6

#4 " Någon enorm skillnad mellan de två blocken fanns/finns inte, enligt min mening, och det rådde i regel en slags konsensus i de stora frågorna. " Citat från dig själv! Och ändå är överskriften "Det tredje blocket"? Hur får du ihop ditt resonemang? Jag anser att det finns skillnader som gör att partierna inte kan/vill samarbeta över blockgränserna.

Annons:
[Hayabusa]
9/20/17, 10:44 AM
#7

#6 Även om skillnaderna mellan de två blocken inte är stor, så är det ändå två olika block. Att vi numera har ett parti (SD) som drar i storleksordningen 1/5 av rösterna så blir det ett tredje block. Anser att det framgår rätt tydligt i den länkade artikeln (#0).

Reko
9/20/17, 11:04 AM
#8

Det är vi väljare som har satt Sverige i den situation vi har och politikerna har att rätta sig efter de mandat de har fått. Hur vi gör i nästa val avgör hur det blir då. Jag förutsåg hur det skulle kunna bli och det gjorde att jag röstade på ett annat sätt än andra år. Det blir ett spännande val nästa år!

[Hayabusa]
9/20/17, 11:15 AM
#9

#8 Instämmer.

Upp till toppen
Annons: