Annons:
Etikettkultur
Läst 3844 ggr
[Hayabusa]
2017-09-25 22:59

Är Alice Teodorescu en vampyr?

Ja, det kan man ju verkligen fråga sig? Eller är det bara så enkelt att det är OK att göra en stereotyp karikatyr av någon - så länge den kommer från "rätt" håll?

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-antirasister-och-rasister-i-armkrok-igen-1.4669083

Annons:
JonasDuregard
2017-09-26 00:27
#1

Kan du ge lite sammanhang här möjligen? 

Hon inleder med ett par citat från recensenter på en moderat, en liberal och en opolitisk(?) tidning och hävdar att de uttalar sig för "vänstern", eller? 

Eller är det teatern hon menar är vänster? 🤔

kamera0710
2017-09-26 06:33
#2

Stackars lilla Alice-gumman då! Det här är väl nästan hets mot folkgrupp!? Eller trampar man bara på ömma tår?

Läser följande om denna pjäs:

"Att skriva en teaterpjäs baserad på en fallerande tidningskoncern är inget som per definition lockar intresse, varken från publik eller dramatiker. Men i de moraliska tveksamheterna kring ägarnas uttag ur ett krisande företag och hur det fick fortlöpa finns onekligen en historia att berätta."

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/09/25/dramatikern-om-stampen-pjasen-teodorescu-passade-som-vampyr/

kamera0710
2017-09-26 06:41
#3

Kanske börjar det klarna vad det egentligen handlar om och som Teodorescu kanske inte är lika villig att diskutera:

"Med en research värdig Uppdrag granskning visar Gertrud Larsson att det inte var ett oförskyllt öde som plötsligt drabbade Stampen förra våren och ledde till att skattebetalare, leverantörer och frilansare genom rekonstruktionen tvingades skänka familjen Hjörne 1100 miljoner kronor, lika mycket som två års statsstöd till hela den svenska pressen.

Gertrud Larsson ser Peter Hjörnes storhetsvansinne växa ur ett göteborgskt lillebrorkomplex och Bonnierhat (det var Felix Bonnier som en gång grundade GP). Hon har uppenbart lusläst bokslut, farfar Harry Hjörnes "Äventyr i tidningarnas värld", Anders Westgårdhs svåröverträffade panegyrik "Avstampet – en tidningskoncerns uppgång och framgång" och kanske Anderz Harnings "Tidningslorden"."

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/09/25/recension-stampen/

[Carpinus]1
2017-09-26 07:58
#4

#2 Grattis - med din nedlåtenhet bekräftar du bilden av vänstern som överlägsen och föraktfull på ett sätt som de inte tillåter meningsmotståndare att vara. Och ja, det är nog "nästan" hets mot folkgrupp.

#3 Vad jag kan se diskuterar Teodorescu inte pjäsens innehåll utan bara det sätt hon själv utmålas. Att hon inte diskuterar själva pjäsen kanske innebär att hon tycker den saken hör hemma på kultursidorna? Hon måste ju ha rätten att reagera över hur inte bara hon själv utan även hennes landsmän utmålas - eller är det fritt fram att utmåla tiggande rumäner som vampyrer nu då?

Den mest spridda fördomen om vårt folk är givetvis myten om de lättfotade kvinnorna. Jag undrar hur de lättstötta svenska kulturskribenterna skulle reagera om någon progressiv teater i t.ex. Paris spädde på den nidbilden med  en roll om en svenska som bara vill hoppa i säng?

[Hayabusa]
2017-09-26 08:36
#5

#4 Och dessutom namngav rollfiguren med namn från aktuell individ? Tror inte att det fallit i god jord.

[Carpinus]1
2017-09-26 08:37
#6

#5 Nej, precis!

Annons:
gruvel
2017-09-26 09:54
#7

Detta att som #2 använda just Resumé (av alla alster) som "neutral" referenskälla,  mer behöver knappast sägas….

kamera0710
2017-09-26 12:10
#8

Ja, det där med den konstnärliga friheten kan väl alltid diskuteras. Det må gälla rondellhundar, drift med kungahuset eller detta.

Visst ska konsten vara fri, men…

[Hayabusa]
2017-09-26 14:20
#9

#2 Kanske kan den här kursen vara något för dig, som en tankeställare?

https://snackasnyggt.se/retorikkurs/lilla-gumman/#conversion-153822744

Lilla Gumman är en workshop av och med Elaine Eksvärd. Du kommer lära dig allt du behöver veta för att kunna hantera översitteri, avundsjuka och andra besvärliga beteenden på ett retoriskt vinnande sätt.

[Carpinus]1
2017-09-26 14:36
#10

#9 👍

kamera0710
2017-09-26 14:58
#11

#9 Det låter lite som det Jan Guillou så träffande kallat en tvångskommendering  för "att lyssna på den ena propellermössan efter den andra som talar om självförverkligande, satsa på sig själv, utnyttja de kosmiska strålningskrafterna och dylikt".

kamera0710
2017-09-26 15:04
#12

Ur en alldeles färsk DN-artikel:

"Är porträttet likväl problematiskt? Ja, helt klart. Är det enkelt att plocka hem poänger genom att blinka till nationell härkomst i karikatyrer av makthavare? Definitivt.

Samtidigt sparkar ”Tidningshuset som Gud glömde” åt så många olika håll på en och samma gång att den förvandlar hela rollgalleriet till närmast övertydliga stereotyper.

Snarare drabbas man av känslan av en listigt gillrad fälla. Inte främst för Teodorescu personligen utan för de krafter i yttrandefrihetsdebatten som hittills har visat sig vara beredda att se mellan fingrarna på rasistiska aspekter när det gäller rondellhundar, Charlie Hebdo-teckningar och Muhammedkarikatyrer – men inte när det inbegriper en person de själva räknar till sin egen åsiktsgemenskap.

Man kan kort sagt inte hänvisa till konstens frihet i ena stunden, vara ovillig att diskutera rasistiska stereotyper, kräva att offentliga institutioner som Kulturhuset inte ska vika sig för kritiken av, säg, Makode Lindes omdiskuterade titelförslag till sin utställning samt ständigt lägga bevisbördan på kränkthetskulturer och världens alla offerkoftor – för att i nästa ögonblick plocka russinen ur kakan och plötsligt uppröras över att skattefinansierad verksamhet hänger sig åt rasism.

I frågor av det här slaget krävs någon sorts konsekvens. Och just den bristen på konsekvens utnyttjar för närvarande Göteborgs stadsteater genom att förevisa debatten i en skrattspegel."

http://www.dn.se/kultur-noje/johan-hilton-skildringen-av-alice-teodorescu-har-tveksamma-inslag/

[Hayabusa]
2017-09-26 16:04
#13

#11 Haha, nä…i min värld är "tvångskommendering" inte relevant. Dock är uttryck som du använder i #2 knappast något som vinner gehör 2017 - alldeles oavsett huvudbonad.  Å andra sidan tämligen talande.

Annons:
kamera0710
2017-09-28 07:16
#14

Ledarkommentar i våras av Teodorescu betonar att yttrandefriheten ska skydda det motbjudande:

"Två av demokratins grundpelare är yttrandefriheten och den fria åsiktsbildningen. Utan dessa skrumpnar demokratin samman, oavsett vad man väljer att kalla sitt styrelseskick för. I FN:s deklaration artikel 19 formuleras friheten enligt följande: 'Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser'.

Hur långt är vi beredda att gå för att värna dessa principer som således innebär att alla människor oavsett härkomst, etnicitet, religiös åskådning, om de tillhör en majoritet eller en minoritet, har samma rätt att yttra sig utan att utsättas för (statlig) censur, begränsningar eller bestraffningar? Långt, skulle de flesta säga. Men vad betyder det i praktiken?"

"Man bör nämligen alltid när man resonerar kring komplexa frågeställningar som dessa ha som utgångspunkt att man en dag kan komma att vara den som avviker - hur vill man bli behandlad då? Den bästa garanten mot godtycke och orättvisa är att man håller sig till några principiella ställningstaganden som är riktiga oavsett vem som drabbas."

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-yttrandefriheten-ska-skydda-det-motbjudande-1.4265441

[Carpinus]1
2017-09-28 09:20
#15

#12 Hilton gör ju tankevurpan att jämföra en nu levande människa av kött och blod med symboler, som Mohammedkarikatyrer och rondellhundar. Om inte han och du vill hävda att Mohammed är en levande person?

#14 Vad jag kan se ifrågasätter inte Teodorescu yttrande- och den fria åsiktsbildningen i sin ledare. Hon skriver där "den konstnärliga friheten ska värnas och satiren är ur detta perspektiv given." Hade hon velat hade hon kanske åberopat "hets mot folkgrupp" eller kanske "förtal", som båda är tryck- och yttrandefrihetsbrott. Men det gör hon inte, hon utnyttjar helt enkelt sin yttrandefrihet till att ifrågasätta den stereotyp  författaren använder. Kanske var det samma stereotypa karaktärsskapande som gjorde att Larssons Riksteateruppsättning om Bert Karlsson som skulle turnera runt landet drogs in dagen före premiären - något som sågs som alldeles unikt i teatersverige.

[Carpinus]1
2017-09-28 09:42
#16

#12 Nu känns det fånigt att sitta och åberopa teaterrecensioner om en föreställning som ingen av oss har sett, men jag gör som du och citerar en annan persons åsikt om pjäsen. Det är Fredrik Haage i SmP, som tycker att går  vampyrbilden av Teodorescu är "plump" och att" det går att spåra rasism i den".Men det är ju bara en del av den rasistiska vokabulär som maktvänstern använder sig av ("husblatte, Onkel Tom etc.), och som sedan avspeglar sig hos deras lydiga medlöpare, som kör med förminskande uttryck som "lilla gumman" och liknande.

Haage sätter fingret på den självförhärligande bild hos  kulturvänstern, som älskar att utmåla sig som rebeller som lever farligt i sitt "sanningssägande" om Makten, när de i själva verket sitter i trygga nästet med sina kulturbidrag och ryggklianden från kulturministeriet. Och det är där vi skall söka anledningen till bilden av Teodorescu menar han:

"Man får nästan känslan av att vänstern ville pröva något nytt efter att dess automatiserade krypskytte mot Teodorescu började gå på väl uppenbar tomgång."---

"Det där med vampyr gör det ju extra plumpt men det är inte det det i grunden handlar om. Det handlar om att pjäsens upphovsmakare tar sig rätten att dra värdigheten av en person vars politiska åsikter de inte gillar."---

"Nejvisst, det är inom ramen för yttrandefriheten. /Det har vi ju om inte annat Brunnsteaterns juristers ord på. / Så svaret på frågan hur långt ansvariga inom svenskt teaterväsende är beredda att gå när de hänger ut enskilda medborgare som en del i sin politiska opinionsbildning, ter sig alltså vara: så långt lagen tillåter. Legala hänsyn tas men inte mänskliga. Det är en rätt beklämmande tolkning av det där med konstnärlig frihet."---

"Men det är en bedömning som görs i en ideologisk drivhusdimma. Var finns reglagen mot omdömeslöshet i en miljö som är så hårt vänstervriden som svensk scenkonst? Där åsiktskonformismen gränsar till sekterism? Svenskt teaterliv är genomsyrat av den romantiska tanken på den egna rebellismen, men även om man absolut inte vill erkänna det är man snarare det etablerade tankeklimatets kulturella livgarde; en väl subventionerad och ideologiskt sammansvetsad maktfaktor vars företrädare aldrig riskerar ett vitten. Istället upprätthåller man en riskmiljö för andra, en där den som avviker för ljudligt från kulturvärldens internt satta konsensus inte bara skall behöva räkna med att kanske hamna i ”vanligt” blåsväder utan också att karaktärmördas på teaterscenen."---

http://www.smp.se/ledare/teodorescu-i-drivhusdimma/

[Hayabusa]
2017-09-28 10:03
#17

#16 Precis.

[Carpinus]1
2017-09-28 10:07
#18

#17 "Det etablerade tankeklimatets kulturella livgarde" - smaka på den!  😉

[Hayabusa]
2017-09-28 10:12
#19

#18 Fint…och träffande 👍

[Carpinus]1
2017-09-28 12:20
#20

#12 Några som saknar förmågan att se mellan fingrarna ?

"En hackerattack har sänkt det danska utlännings- och integrationsdepartementets hemsida.

Hackerattacken kommer efter att den danska utlännings- och integrationsministern Inger Støjberg i söndags lade ut en omstridd Muhammedteckning, gjord av den danske tecknaren Kurt Westergaard.  Bilden föreställer profeten med en bomb i turbanen. "---

SR

Annons:
[Carpinus]1
2017-09-29 07:32
#21

Alice Teodorescu ger de föraktfulla förminskarna svar på tal, den här gången på Expressens kultursida. Här är några utdrag:

"Jag kan lugna Gertrud Larsson; jag tål satir och jag värnar allas yttrandefrihet, särskilt de vars åsikter jag inte delar. Det brukar bli så när man är född i en kommunistisk diktatur som den rumänska."---

Larssons debattartikel illustrerar emellertid just den kritik som jag riktade i ledarkrönikan ”Antirasister och rasister i armkrok igen” (GP 25/9). Nämligen att de som vanligtvis är bra på att uppmärksamma rasism inte tycks se den när den drabbar en meningsmotståndare. När en sådan drabbas kommer friskrivningar, förminskningar och försvarstal, likt Larssons."---

Det finns ett obehagligt mönster som började med att Alexandra Pascalidou i P1 under valrörelsen 2014 undrade om jag i egenskap av ”väldigt vacker, väldigt välklädd, akademiker, jurist, som är vit, kristen, europé” kunde ha åsikter gällande rasism. Varför hon, född i samma land, fick ha åsikter framgick aldrig. Det fortsatte ett år senare med att jag kallades för "husblatte" i P3:s "humorprogram" "Tankesmedjan". Och nu senast alltså Göteborgs Stadsteater där jag porträtteras som vampyr. Alla tre gånger i skattefinansierade sammanhang. De senaste två gångerna har man i efterhand försökt få det att se ut som satir. Alla tre gånger försöker man framställa det som att angreppen är okej för att "man inte slår neråt". En gång är ingen gång, tre gånger är en vana."

http://www.expressen.se/kultur/ide/vampyr-scenen-avhumaniserar-mig/

[Hayabusa]
2017-09-29 07:54
#22

#21 Precis. 

Problemet, öhh…förlåt - utmaningen, som åskådliggörs av i händelsen i Danmark (#20) belyser situationen väl. Hade jag varit ansvarig för en utställning som, eventuellt, hade kunnat ha med karikatyrer på Muhammed så hade jag tvekat. Inte nog med det hade blivit ett j-a liv om de visats upp - det hade dessutom uppstått hot som de facto mycket väl kan omsättas  i ond bråd död. Med den vetskapen så hade jag definitivt tvekat, även om jag varit medveten om att det är fel att ge vika för hot. Då är det enklare & tryggare att ta med en nidbild/karikatyr av exempelvis Alice Teodorescu. Ett j-a liv kan ju uppstå, men knappast mer än så. Risk för livet? Nej.

[Carpinus]1
2017-09-29 08:39
#23

#22 Ett exempel på den handfasta kritik som kan förekomma vid den typen av utställningar som du nämner. Där yttrandefrihet blir en fråga om liv eller död…

https://www.sydsvenskan.se/2015-05-04/tva-skots-ihjal-under-utstallning-med-muhammedkarikatyrer

https://sv.wikipedia.org/wiki/Attentatet_mot_Curtis_Culwell_Center

kamera0710
2017-09-29 12:15
#24

Intressant med Teodorescus påpekande om "skattefinansierade sammanhang". Ser via länkad källa att Göteborgs stadsteater fick 37 miljoner i statligt stöd 2015 och utöver det 920 000 kr (senaste årsredovisning jag hittade).

Som jämförelse kostade rekonstruktionen av Stampen, där GP ingår, skattebetalarna över 700 miljoner under 2016.

http://www.stadsteatern.goteborg.se/globalassets/om-oss/arsredovisning-_stadsteatern-2015.pdf

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/14/efter-raddningen-av-stampen--nu-vill-gp-ha-40-miljoner-i-presstod/

För ett par år sedan kunde man läsa följande i en GP-ledare:

"Men jag tror inte politiken eller staten kan eller skall rädda och finansiera den kvalitativa, idéburna lokaljournalistiken. Det måste mediehusen själva göra genom att snabbt och kreativt möta människors krav på och behov av god journalistik, inte minst den lokala."

http://www.gp.se/ledare/peter-hj%C3%B6rne-staten-och-journalistiken-1.83542

[Carpinus]1
2017-09-29 13:15
#25

#24 Som vanligt har vi där ett febrilt försök att hitta något som förskjuter synfältet bort från fokus. Teodorescu har väl inte skrivit något negativt om att Göteborgs stadsteater har statsanslag, eller hur stort det är? Hur konstaterar helt enkelt som en gemensam nämnare det faktum att alla de tre angriparna uppbär statsanslag.  Om anslaget sedan är en spänn eller 38 miljoner är i det sammanhanget oväsentligt - det är själva kopplingen som är intressant. 

Vad Peter Hjörne då skrev för ett par år sedan om  lokaljournalistiken och statens möjligheter att rädda den kan säkert vara av intresse i sitt sammanhang, men här är det en långskott som går högt över mål.

Edit.

[Carpinus]1
2017-09-29 13:40
#26

#25 Däremot kan de 38 miljonerna i statligt stöd (mer idag förmodligen ) ha sitt intresse i samband med vad SmP skriver i ledaren här ovan (#16): "Svenskt teaterliv är genomsyrat av den romantiska tanken på den egna rebellismen, men även om man absolut inte vill erkänna det är man snarare det etablerade tankeklimatets kulturella livgarde; en väl subventionerad och ideologiskt sammansvetsad maktfaktor vars företrädare aldrig riskerar ett vitten."---

sponny
2017-09-30 10:32
#27

Mina tankar vad gäller detta. Det är underligt att samma personer som anser sig stå på barrikaderna och propagera för allas lika värde, mänskliga rättigheter och antirasism nu plötsligt är tysta. Eller ännu bättre, inte är tysta:

"Lite får hon väl tåla? Det är väl ok?"

"Nej det är f*n aldrig ok. Du anser att en person ska tåla att bli kallad vampyr pga sitt ursprung. Så om Nordiska motståndsrörelsen skanderar att rumänska tiggare är vampyrer då joinar du dem i deras talkör?"

"Aldrig i livet! Det är något helt annat. De slår neråt, vi slår uppåt!!"

"Sa du inte något om allas lika värde nyss?"

Vänster och höger, samma kålsupare.

Annons:
[Hayabusa]
2017-09-30 10:34
#28

#27 Precis.

JonasDuregard
2017-09-30 11:10
#29

#27 Tycker du inte det är minst lika underligt hur de som vanligtvis rycker på axlarna åt rasism plötsligt är de som står på barrikaderna i så fall?

Zepp
2017-09-30 12:01
#30

Eh.. om någon ens kan länka till något på Pubmed om vampyrism så vore jag glad!

Såå tills vidare så får jag nog anse Alice som varande en vampyr.. jag är då inte en av de som som tror att vampyrer existerar!

Iallafall.. jag är vänsterextrem.. iomed att jag i min ungdom demonstrerat mot Vietnamkriget med Olof Palme.. och en del andra  vänsterextrema element!

På det så är jag fackligt aktiv.. närmare bestämdt ordförande i en verkstadsklubb!

Om man säger som så.. det extrema beror nog mer på vem man är?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sponny
2017-09-30 15:25
#31

#29 Nej, inte underligt alls. Klart att folk kommer springande när en av "deras egna" blir utsatt. Jag tycker personligen att det är för jävligt och jag har ingen respekt för vare sig den ena eller den andra sidan.  Som jag sa tidigare, kålsupare.

Men en annan fråga. Vänstern verkar känna att man står för allas lika värde och antirasism. Är det då helt plötsligt ok att slänga nedsättande epitet baserat på härkomst runt sig bara för att det är en politisk motståndare man sablar ner? Att kalla en moderat politiker som är född i Iran för husblatte eller rasförrädare?

För att citera en gammal bok jag verkligen inte läser speciellt ofta men där det finns ett och annat guldkorn: "Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga."

#30 Får väl erkänna att även jag är fackligt förtroendevald. Men i just dessa frågor har vänstern helt tappat bort sig själva.

JonasDuregard
2017-10-01 04:17
#32

"Är det då helt plötsligt ok att slänga nedsättande epitet baserat på härkomst runt sig bara för att det är en politisk motståndare man sablar ner?"

Nej givetvis inte. Vilken representant för vänstern är det som gjort det?

Om det handlar om enstaka individer i en rörelse som beroende på hur man räknar omfattar tiotusentals eller fler personer så är det kanske inte rättvist att utifrån det prata om hur "vänster tycker är ok" och så vidare. Men man kan så klart kräva att de individerna står till svars. 

"Att kalla en moderat politiker som är född i Iran för husblatte eller rasförrädare?"

Nej, givetvis inte. Och det verkar som tur är väldigt ovanligt att vänsteranhängare beter sig så.

[Hayabusa]
2017-10-01 10:54
#33

"Detta hyckleri är obegripligt, om man inte förstår den snedvridna matematik som styr identitetsvänsterns ställningstaganden. Allt är en funktion av över- och underordning, makt och vanmakt, nord och syd. Eller som Alexandra Pascalidou förklarade när hon i egenskap av programledare i P1 (2/2 2014) avfärdade Teodorescus argument angående diskriminering med: ”du är väldigt välklädd, du är akademiker, du är jurist, du är vit, du är kristen, du är europé”.

Så ser den goda rasismen och den goda sexismen ut."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/den-goda-rasismens-ansikte-1.4683752

JonasDuregard
2017-10-01 12:01
#34

Så nu är det Alexandra Pascalidou som representerar vänstern? Vad har hon gjort för att förtjäna den äran? 

Får jag i så fall på motsvarande sätt välja vem som helst till höger om S för att representera hela högern? Kan jag till exempel säga att Alexander Bard tydligt visar att hela alliansen egentligen är ett gäng hashtomtar? Allt han någonsin sagt är hela högerns åsikter?

.

Hur som helst hör jag hellre till en vänster som står upp mot rasism i 95% av fallen och misslyckas i 5% än en höger där siffrorna är närmare det omvända… Hade det varit 100% hade det varit ännu bättre men så blir det ju aldrig i en rörelse bestående av mer än en handfull personer.

Annons:
Zepp
2017-10-01 12:25
#35

#31

Och du får inga som helst indikationer om var folk hör hemma politiskt när de använder epitet som blatte och rasförrädare.. du vet.. eller borde veta att det är Nazister, där sådan vokabulär är standard.. knappast något som ingår i "vänstervokabulären"!

Och raskt över från det ena till det tredje.. du vet det där med höger och vänster. värderingar finns lixom även i andra länder.. även om det skiljer lite grann mellan länderna!

Iallafall.. man byter rätt sällan värderingar för att man byter land!

Och nu kommer vi in på vänstervärderingar.. det handlar till stora delar om klasstillhörighet!

Arbetarklass tenderar mer att anamma vänsterideologi, medans överklass tenderar att anamma högerideologi.. söka sig ideologiskt till motsvarande i sitt nya hemland!

Men likt förbannat.. man kan vara en del av överklassen och behöva fly iomed krig och annat elände!

Får man då en position inom ett etablerat högerparti så har man väl lyckats så bra det går i sitt nya land?

Och inte nog med det, man får en plattform där man kan spy galla över andra invandrare eller för den delen oxå svenskar som inte delar ens värderingar!

Inte nog med det.. vänsterpartiet har oxå problem med dels olika invandrade  personer som ondgör sig över den stigande klanbaserade "male supremacy-strukturen" i förorterna.. importerade från folks hemländer!

Eh.. det är skit samma vilken orsaken är.. oavsett vilken sorts psykopat man är!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-10-01 12:32
#36

#34

Jag visste inte ens att Alexandra Pascalidou definerade sig som vänster?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
2017-10-01 13:55
#37

#36 Inte jag heller. Men hon har ju engagerat sig just mot rasism och sådant, det kanske räcker för att stämplas som vänster .

kamera0710
2017-10-02 06:52
#38

Gertrud Larsson skrev ett nytt inlägg i fredags, där hon bemöter Teodorescu. 

"Teodorescu reagerar mot att framställas stereotypt, låt mig säga att jag under de senaste dagarna utsatts för samma sak. Att jag är dramatiker och arbetar med teater betyder automatiskt att jag är ”vänster”. Och inte bara det. Jag är dessutom ”bolsjevik” och ”vänsterrasist”. Enligt en ledare i Smålandsposten har jag tydligen dessutom lyckats med konststycket att ha utdelat ett medeltida skamstraff till ”åsiktsförbrytaren” Teodorescu."

"För att ingen som – eventuellt – faktiskt tänker se själva föreställningen ska bli besviken vill jag flagga för att vampyrkaraktären varken suger blod, mördar någon eller förvandlar sig till fladdermus. Det mest dramatiska som sker är att hon svimmar av efter att ha kommit för nära huvudpersonen Peter Hjörnes vitlöksmättade andedräkt." 

"Jag noterar att Teodorescu vänder sig mot att det just är i ett ”skattefinansierat” sammanhang, som Göteborgs stadsteater, hon utsätts för i hennes tycke misshaglig satir. Detta är stor ironi då den statliga lönegarantin under två månader förra året stod för hennes lön.

Och inte nog med det. För att rädda skinnet på hennes arbetsgivare, GP:s moderkoncern Stampen, bidrog skattebetalarna med minst 700 miljoner kronor. Enligt andra beräkningar med hela 1100 miljoner kronor. Givetvis betyder denna uppkomna vampyrdebatt guldläge för Peter Hjörne och Stampens tidigare vd Tomas Brunegård.

En gudasänd möjlighet att blanda bort korten och undvika pjäsens verkliga innehåll."

http://www.expressen.se/kultur/kom-och-titta-pa-pjasen-alice-teodorescu/

[Hayabusa]
2017-10-02 08:20
#39

Givetvis var det en slump & ren tillfällighet att Alice gestaltades i form av en vampyr. Dessutom som en "inte-särskilt-farlig-vampyr". Ungefär som att sätta upp en pjäs där Gudrun gestaltas som en kaja.

Zepp
2017-10-02 22:55
#40

#37

Då är Reinfeld oxå vänster?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-10-02 22:58
#41

#39

Varför krångla till det, vampyrer kommer från Rumänien!

Alice kommer från Rumänien.. Guilty by association!

Gudrun är för övrigt en skata!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
gruvel
2017-10-05 18:45
#42

Har nu inte sett pjäsen, men. .. Teodorescu har fått normal statlig garantilön under Stampens rekonstruktion och somliga anser tydligen att detta kan kvittas mot de anslag en teater får för att på scen t.ex. förminska hennes värdighet. Lika goda kålsupare då. T som garantiavlönad person kan väl inte logiskt kopplas ihop  med  Stampens förlustaffärer.

Att Larsson citerad i #38 fått känna av kritik som dramatiker för scenproduktion är rimligen en händelse i en annan sfär (jobbets) och inte privat i samma mening som om T framställs stereotypt satiriskt i en pjäs. 

Eftersom T irriterar renläriga med hennes avvikande uppfattningar och är välutbildad och vacker, kan man (Pascalidou) förminska henne i TV och göra henne genom dessa egenskaper okvalificerad att förstå sammanhang och dem som är sämre lottade.  "Du ska inte tro att du är något" lyder en Jantelag.

SmP:s ledare (#16) ser en front som står mot T och som söker hitta grövre artilleri för att få henne tystare och obetydlig. "Legala hänsyn tas men inte mänskliga".

Zepp
2017-10-05 19:44
#43

Jisses altså.. kommer man från Rumänien så är man antigen tiggande rom eller vampyr?

Mm.. sådana där Rumäner vet man inte var man har.. oså vet vi andra nästan inte ett skit om Rumänien.. lika bra att sortera in folk i olika fack?

Iallafall.. vi har väl alla läst om Vlad och numera oxå om Romer.. från Rumänien!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vlad_III_Dracula

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
2017-10-05 21:08
#44

Lite OT, men förknippar folk i allmänhet Rumänien med vampyrer? Jag förstår kopplingen genom att Bram Stokers karaktär Dracula kom från Transsylvanien (som ligger i Rumänien) och jag förmodar att det är precis så dramatikern som skrivit pjäsen tänkt. Men jag vet inte om jag hade gjort kopplingen själv även om jag hållit reda på att Teodorescu kommer från Rumänien.

Zepp
2017-10-05 23:14
#45

Mm.. tror att det är så.. i Rumänien bor bara tiggare och vampyrer? 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
2022-09-15 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Apropå vampyrer

  • Redigerat 2022-09-15 11:53 av kamera0710
Upp till toppen
Annons: