Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 8214 ggr
[sanna70]
10/2/17, 1:51 PM

Alla dessa våldtäkter..

Bakom alla dessa rubriker, de små notiserna, kanske bara fem rader långt bak i tidningen, döljer sig chock, förtvivlan, skräck, blod, saliv, sönderrivna kläder, ansikten nertryckta i marken, hugg, slagg, avslitet hår, brutna naglar, smärta, tårar, skrik, dödsångest, gråt, vädjan, sadism, forcerade kroppsöppningar och trasiga slemhinnor, risker för smitta, hot, brutalitet, panik http://katerinamagasin.se/nar-tanker-ni-ge-oss-kvinnofriden-tillbaka/

Annons:
[Hayabusa]
10/2/17, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

*

[sanna70]
10/3/17, 8:23 AM
#2

Jag finner det oerhört märkligt att media inte hittar en enda kvinna/tjej att intervjua bland alla 6000 våldtäkter / år, alltså 12000 / två år osv. Varför lyfts inte detta fram mera? Varför gullas det alltid med (Dem stackars brottslingar som det är synd om) i stället för dem offer som får men för livet både fysiskt och psykiskt.. Detta är verkligen landet "tvärtemot" ..

JonasDuregard
10/3/17, 8:42 AM
#3

#2 Det låter som du ser precis det du bestämt dig för att  se.

Vad menar du med att de inte hittar någon att intervjua? Många offer vill så klart inte bli intervjuade, men det förekommer ju då och då. 

På vilket sätt menar du att det "alltid" gullas med våldtäktsmän? Min bild är snarare att våldtäktsmän är extremt föraktade och att det blir upprorsstämning när någon "gullar" med dem. Det kanske är därför du bara ser den sidan, för det blir folk upprörda och skriver om. Den absolut vanligaste reaktionen, att avsky förövarna, får väl inte direkt någon att reagera.

[Hayabusa]
10/3/17, 9:23 AM
Honestyisdead
10/3/17, 10:11 AM
#5

#2 Jag har sett flera intervjuer med offer. Inte heller har jag sett att det gullats med våldtäktsmän.  Tvärt om.

Undrar lite var du läser?

[sanna70]
10/3/17, 11:02 AM
#6

Jag kan inte minnas att jag har sett stora reportage och eller stora rubriker i media och än mindre att det fortgår i flera dagar.. Möjligtvis någon enstaka fall och i regel är det synd om våldtäktsmän för " dålig uppväxt, missbruk,dem känner sig missförstånda mm) ytterst lite eller inget om själva offret som fått sitt liv förstört.. Ps, jag läser lite överallt. Det är det enda sättet att få någorlunda helhetsbild nuförtiden https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistiska-undersokningar/nationella-trygghetsundersokningen.html

Annons:
Honestyisdead
10/3/17, 11:20 AM
#7

Jag har missat dessa fall där folk tycker synd om våldtäktsmän.

kamera0710
10/3/17, 11:42 AM
#8

#6 Kan du ge oss ett konkret exempel på en artikel eller inslag där det framställs som att det är synd om en våldtäktsman?

kamera0710
10/3/17, 11:45 AM
#9

#3 Hade en liknande diskussion med sanna70 i länkad tråd och konstaterade att det känns lite som att diskutera rymdödlor med huygens.

http://politik.ifokus.se/discussions/59c8c0248e0e744fe4002809-listan-over-domda-politiker?discussions-1

[sanna70]
10/3/17, 12:49 PM
#10

Kamera 0710 Jag har inte varit aktiv på ett tag. Personligen tycker om intressanta diskussioner med fakta och jag tål även konstruktiv kritik om det visar sig att jag är helt fel ute. Det jag har svårt för däremot är personangrepp vilket verkar vara helt ok på denna sajten nuförtiden!? Ja, saker ändras.. Inte nog att du förolämpar mig, du gör även personangrepp på en medlem som inte ens bidragit med några inlägg..

JonasDuregard
10/3/17, 1:40 PM
#12

En debattartikel i expressen betyder inte att "alltid gullas" med gärningsmän och definitivt inte att offer ignoreras! 

Sedan om du läser själva debattartikeln och inte bara en bloggpost som recenserar den så kan du se att inte ens den artikeln säger något om att det är synd om gärningsmännen eller att de är missförstådda eller något sådant. Den säger att de inte inser att de begår ett brottsligt övergrepp (vilket förmodligen är sant  i det här fallet). Vidare menar hon att hårdare straff därmed inte kommer fungera för att förebygga sådana fall, vilket ju rimligtvis stämmer - rädsla för att bli straffad sätter ju in först när man inser att man begår ett brott. 

Men om det är sidor som den bloggen du läser på förstår jag att du får en skev bild av verkligheten 😮. 

.

Det finns för övrigt ganska många som klagar mot det omvända mot dig, att folk talar om våldtäktsoffer som grupp men inte om våldtäktsmän, trots att det ju är där problemet ligger. Det är väl ungefär det som är poängen med debattartikeln (som bloggposten du länkar till handlar om).

[Hayabusa]
10/3/17, 1:52 PM
#13

Alla äro vi skyldiga…

Annons:
[Bermudas]
10/3/17, 1:59 PM
#14

Mitt hjärta blöder för all dessa kvinnor som råkat ut för våldtäkter. Jag skulle inte vilja säga att man gullar med våldtäktsmännen, men om och om igen ser vi hur futtiga domar de får, och snart är dom ute igen och gör om det, det har vi sett fler fall på.

Här är ett exempel på en 23 årig kvinna som gruppvåldtogs. Med all sannolikhet kommer dessa snubbar göra om det så fort de får chansen igen.  Man skulle önska att dom åtminstone deporterades så fort de kom ut.

"Den 23-åriga kvinnan utsattes för det värsta av övergrepp.

I flera timmar misshandlade och våldtogs hon av minst tre personer.

Nu har de unga männen dömts för den brutala gruppvåldtäkten till mellan sex och nio månaders ungdomsvård.

– Jag är väldigt ledsen att de fick så korta straff för vad de gjorde mot mig, säger kvinnan till Aftonbladet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21710942.ab

Ur Expressen, samma fall:

"Är du oroad över att de här personerna kommer att begå liknande brott i framtiden?

– Nej, det är jag faktiskt inte. De hade inga sexualbrott på sig sedan tidigare. Det här är grabbar som försöker överleva och i deras överlevnadsstrategi så begås säkert brott. Men våldtäkt är inte en fråga om att överleva, säger Christina Voigt."

http://www.expressen.se/nyheter/tre-slappta-efter-gruppvaldtakten/

[Bermudas]
10/3/17, 2:02 PM
#15

Polisen är närmast desperat och slår larm om det akuta läget. Så här säger en polis i Stockholm:

– De här killarna är ett enormt problem för oss. De snor grejer överallt och misshandlar ordningsvakter på centralen. Tar tjejer mellan benen och ger dem örfilar när de säger ifrån. Alla poliser vet om det här.

– Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn till T-centralen, det skulle ingen polis göra.

Björn Cewenhielm som är kommenderingschef för Alma (den särskilda insats som leds av polisens operativa avdelning och arbetar med migrationsfrågor), region Stockholm, berättar mer:

– Man tar in samma killar om och om igen och sedan släpps de ut igen eftersom man inte har en identitet eller exakt ålder, det upprepar sig hela tiden. Det är inte sällan som en grabb är ute på gatan innan polisen som grep honom är det, det får jag höra.

_https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2016/01/27/socialdemokraternas-kamp-for-marockanska-kriminella-mans-ratt-att-ostraffat-rana-misshandla-och-valdta-svenskar/
_

[Hayabusa]
10/3/17, 2:12 PM
#16

"Jag vet att många av de som begår övergrepp inte ens själva vet om att de gör det, skriver Kristina Wicksell."

Hmm…ja, det är ju en utmaning som heter duga. 

"…inte att dela upp mänskligheten i onda och goda och därmed friskriva oss själva från ansvar."

Ja, som tidigare sagt - vi äro alla skyldiga.

[Bermudas]
10/3/17, 2:21 PM
#17

Ni kommer ihåg den där gruppvåldtäkten på finlandsbåten. Sex stycken var dom, tror bara en dömdes. En eller flera var inte ens svensk medborgare, men någon utvisning yrkade inte åklagaren för. 

Ej utvisning.

 Kvalar det för gullligull?

[Bermudas]
10/3/17, 2:33 PM
#18

Sista facebookinlägget från ett våldtäktsoffer. Hon tog sitt liv efter att förövaren friats

"Han som våldtog mig har fått en chans här i Sverige. Han bor i närheten av mig och en kompis till honom var med den kvällen. Allt skedde i mitt eget hem, det ringde på dörren sent på kvällen och jag trodde något hänt min granne som är allvarligt sjuk i cancer men nej… jag blev indragen i sovrummet där han höll fast mig och våldtog mig medan hans kompis stod i hallen. Trots anmälan, förhör, rättsmedicinsk undersökning där de fann blåmärken/skador till följd av våldtäkten, gynundersökning som bevisar samma sak, tekniker som funnit bevis i mitt hem m.m så fick jag ändå ett telefonsamtal från polisen på min 30-årsdag att han går fri i brist på bevisning… 😭 Och, den andra mannen förföljer mig sen den dagen, han söker upp mig både via nätet i olika namn och förföljer mig personligen. Vad gör polisen? -INGET!!

17 juni kl. 16:41 
Med det vill jag också säga att ni som väljer att INTE tro på oss som blivit våldtagna så ska ni veta att det är ett rent helvete att gå igenom förhör, gynundersökningar, rättsmedicinska undersökningar, tekniker som genomsöker ditt hem (om det skett där), allt detta känns för en våldtagen som ytterligare ett övergrepp då man tvingas blotta sin kropp och få den undersökt, fotograferad osv. Och som om det inte vore nog så går dessa våldtäktsman FRIA!! Vem drabbas, vem får skulden, vem får kämpa sig tillbaka, vem får dra hela lasset? Jo -offret!"

https://www.facebook.com/angelica.wiktor

Polisen lägger ned 13 våldtäktsärenden per dag

kamera0710
10/3/17, 3:45 PM
#19

#10 Du har lite märkliga källhänvisningar. I tråden jag länkar till i #9 är din källhänvisning ett blogginlägg. Du talar också om att det "mörkas", jag blir inte klokare på vad du baserar det på. Får väl rekommendera att den som vill bedöma dina argument går in och läser den länkade tråden i #9.

[Hayabusa]
10/3/17, 3:52 PM
#20

Personligen kan jag tycka att det saknas konkret fakta & statistik i ämnet.

Annons:
kamera0710
10/3/17, 3:56 PM
#21

Läs gärna polisen Jonas Trolles bok Jakten på kapten klänning, om före detta polisen Göran Lindberg. När han konfronterades med vad han gjort och sagt (tack vare telefonavlyssning) var han helt oförstående och hävdade att han hade en jättebra relation med sina våldtäktsoffer.

[Hayabusa]
10/3/17, 4:00 PM
#22

#21 Javisst - och samtidigt ha i åtanke:

"…inte att dela upp mänskligheten i onda och goda och därmed friskriva oss själva från ansvar."

[sanna70]
10/4/17, 9:05 AM
#23

"Våldtäkt och sexualbrottUnder 2016 anmäldes 20 300 sexualbrott, varav 6 720 rubricerades som våldtäkt. I den Nationella trygghetsundersökningen uppger 1,7 procent att de utsattes för sexualbrott under 2015."

"I majoriteten av de sexualbrott som rapporteras i NTU är förövaren en helt okänd person (69 %)."

" Nära sex av tio sexualbrott (59 %) har inträffat på allmän plats"

"År 2016 handlades¹ 6 160 brott gällande våldtäkt. År 2016 personuppklarades 689 brott gällande våldtäkt."

**https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html
**

[sanna70]
10/4/17, 9:08 AM
#24

"En av de två män som i början av året dömdes av tingsrätten till fyra¨års fängelse och utvisning efter att ha frihetsberövat och våldtagit en kvinna släpps."

"Det var i slutet av mars förra året som den då 23-åriga kvinnan blev kidnappad i Malmö. Hon fördes till en kafélokal i Helsingborg där hon hölls fången i en källare i flera timmar. Under tiden förgrep sig flera män på henne.

Sju män greps och häktades misstänkta för inblandning i våldtäkten, men endast två dömdes av tingsrätten en 28-åring och en 23-åring. De båda dömdes till fängese och utvisning samt att betala skadestånd till kvinnan.

I tingsrättens dom beskrevs gärningen som oerhört grov.

"I detta fall har det varit fråga om grov våldtäkt och flera övergrepp under ett stort antal timmar. Målsäganden har varit helt utlämnad åt gärningsmännen i en låst lokal." 

I hovrätten ansåg man att kvinnans berättelse var trovärdig, men att den tekniska bevisningen inte höl för en fällande dom avseende den 23-årige mannen som nu alltså frias helt och därmed även slipper utvisning."

http://www.lokaltidningen.se/domd-for-gruppvaldtakt-%E2%80%93-frias-i-hovratten-/20170404/artikler/170409864/1002

[sanna70]
10/4/17, 9:10 AM
#25

"De tre männen – två 19-åringar och en 20-åring – tog stryptag och höll fast armarna på tonårsflickan medan de våldtog henne.

Nu döms två av dem för grov våldtäkt till tre års fängelse, medan den tredje får två års fängelse för medhjälp till samma brott.

Åklagarens begäran att två av männen ska utvisas får avslag hos tingsrätten."

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/doms-for-gruppvaldtakt-men-slipper-utvisning/

[sanna70]
10/4/17, 9:14 AM
#26

"Anmälningarna om sexuella övergrepp prioriteras bort när polisens få resurser läggs på mord och mordförsök. Statistik som SVT Nyheter tagit fram visar att allt färre anmälningar om våldtäkt leder till åtal. Det finns för få poliser för att hinna utreda ärenden som rör våldtäkter och sexuella övergrepp, därför blir de liggande i många veckor – ibland till och med när det finns en misstänkt, säger polisen. En utredning som gäller en 12-årig flicka som misstänks ha våldtagits av en äldre kille i Stenungsund hade inte kommit någon vart efter sex veckor, trots att polisen hade ett namn på den som tros ha våldtagit flickan. Och det finns fler exempel. Tidigare i år filmade två män när de våldtog en kvinna och publicerade videon i appen Snapchat. En annan person sparade ned filmen där våldtäktsmännen syns tydligt och händelsen polisanmäldes, men tipsaren hördes inte förrän efter två månader. Männen dömdes så småningom." 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-hinner-inte-med-valdtakter-pa-grund-av-mord

[sanna70]
10/4/17, 9:18 AM
#27

"Polischefen: Jag har lagt 25 våldtäktsanmällningar En tolvårig flicka som pekat ut en misstänkt gärningsman som kanske aldrig kommer höras, ett femårigt barn som utsatts för övergrepp – och en organisation som inte hinner med att utreda våldtäkterna. I Fyrbodal är polisen pressad.nmälningar på hög"

http://www.expressen.se/gt/polischefen-jag-har-lagt-25-valdtaktsanmalningar-pa-hog/

Annons:
[sanna70]
10/4/17, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

"Gulla med våldtäktsmän" var kanske inte rätt benämning ,dock finns det ett uppsjö av exempel på män som våldtar och slipper undan straff, får förkortad straff och det är dessutom ytterst få som blir utvisade till sina ursprungsländer för där kan dem fara illa. . Så, med andra ord visar vi att det är ok att tvinga sig på kvinnor med våld och  massakrera deras underliv

[Hayabusa]
10/4/17, 9:39 AM
#29

#28 "Jag vet att många av de som begår övergrepp inte ens själva vet om att de gör det, skriver Kristina Wicksell."

Honestyisdead
10/4/17, 9:44 AM
#30

Tyvärr är det svårt att döma våldtäkt eftersom det oftast är ord mot ord. Så att många fall lägga ned förstår jag även om det så klart är fruktansvärt för den som blivit utsatt.

Däremot anser jag ju att de som blir dömda och inte är medborgare självklart ska utvisas.

[sanna70]
10/4/17, 9:46 AM
#31

Man blir mållös. .  😭

Undrar om hon skulle tycka likadant efter att själv blivit utsatt. . ?

[Hayabusa]
10/4/17, 9:49 AM
#32

#31 Det står ju i bjärt kontrast mot samtyckeslagen.

[sanna70]
10/4/17, 9:50 AM
#33

#30  Det saknas resurser från polisens sida, något dem själva påpekar och det krävs hårdare lagstiftning. Det vore en bra början. .

JonasDuregard
10/4/17, 10:14 AM
#34

#29 #31 Jag tror ni misstolkar citatet som ursäktande snarare än konstaterande. Ingenstans står det att gärningsmannens dåliga insikt i sina egna handlingar är en förmildrande omständighet, bara att den innebär att förebyggande åtgärder som bygger på avskräckande (hårdare straff) inte fungerar. Det säger inte ens att hårdare straff är fel, bara att det inte löser problemet. 

#32 Det gör det väl inte? På vilket sätt?

Annons:
JonasDuregard
10/4/17, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#28 Du kan inte på allvar använda olika definitioner av våldtäkt för två olika länder och sedan sätta upp ett stapeldiagram över hur många våldtäkter som sker! 

Det är lite som att säga att i Sverige anmäls ingen för prostitution, alltså finns det inga prostituerade här, men i länder där prostitution är olagligt finns jättemånga…

[Hayabusa]
10/4/17, 10:26 AM
#36

#34 Samtycke innebär att parterna säkerställer att samtycke finnes. Att då hävda "jag förstod inte att jag gjorde fel" är åtminstone i min värld inte att "söka och säkerställa samtycke".

JonasDuregard
10/4/17, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag gjorde nedanstående stapeldiagram för att understryka hur rätt jag har och hur fel du har. Jag använde visserligen olika definitioner av rätt/fel i de olika staplarna men poängen borde ändå kvarstå när man ser hur stor den första stapeln är 😃.

[Hayabusa]
10/4/17, 10:34 AM
#38

#37 "…inte att dela upp mänskligheten i onda och goda och därmed friskriva oss själva från ansvar"

JonasDuregard
10/4/17, 10:35 AM
#39

#36 "Samtycke innebär att parterna säkerställer att samtycke finnes. Att då hävda "jag förstod inte att jag gjorde fel" är åtminstone i min värld inte att "söka och säkerställa samtycke"."

Ja? Det ska så klart vara lika olagligt att våldta även om gärningsmannen inte inser sitt brott. Är det möjligen så att du missförstått den biten (trots flera påpekanden)?

[Hayabusa]
10/4/17, 10:40 AM
#40

#39 Nej

JonasDuregard
10/4/17, 10:46 AM
#41

#40  Så bra. Du förstår alltså att gärningsmännen ska straffas även i de fall där de inte själva betraktar det de gjort som våldtäkt. Kan du förklara varför citatet är upprörande i så fall (om det är din åsikt)?

Annons:
[Hayabusa]
10/4/17, 10:47 AM
#42

#41 Jag är inte upprörd.

[Hayabusa]
10/4/17, 10:52 AM
#43

Står dock fast vid:

Samtycke innebär att parterna säkerställer att samtycke finnes. Att då hävda "jag förstod inte att jag gjorde fel" är åtminstone i min värld inte att "söka och säkerställa samtycke".

Borde ha varit ett svar på JonasDuregard:

Du förstår alltså att gärningsmännen ska straffas även i de fall där de inte själva betraktar det de gjort som våldtäkt.

JonasDuregard
10/4/17, 11:06 AM
#44

#43 Att brottslingarna i det här fallet inte hade samtycke är väl solklart för alla, så gärningsmännen gjort kan givetvis inte betraktas som att söka samtycke.

 Men att konstatera att de inte själva insåg sitt brott står väl inte på något sätt i kontrast med samtyckeslagen? Så länge alla är överens om att det här var en våldtäkt så finns det ju ingen motsägelse alls där och det verkar inte ha någon koppling till samtyckeslagen, som väl handlar mer om fall där våldtäktsmän frias för att deras offer av någon anledning inte kunnat göra motstånd.

[Hayabusa]
10/4/17, 11:17 AM
#45

Personligen tycker jag att det är ett bra exempel på "ej samtycke" som inte går att försvara med "jag förstod inte". Att förövaren/förövarna inte "förstod" är en förklaring men i övrigt inget försvar/ursäkt/förmildrande.  Att hävda "jag förstod inte" eliminerar inte påföljd, vilket är en av samtyckeslagens utgångspunkter.

JonasDuregard
10/4/17, 11:33 AM
#46

#45 "Personligen tycker jag att det är ett bra exempel på "ej samtycke" som inte går att försvara med "jag förstod inte"."

Ja, precis. Det finns inget samtycke i en sådan situation oavsett om det våldtäktsmannen säger är sant eller inte. Man kan alltså tro på det våldtäktsmannen påstår, och ändå anse att denne ska dömas och samtidigt vara för en samtyckeslag - till synes utan några självmotsägelser. 

Och att man inte kan använda "jag förstod inte" som ett försvar verkar alla överens om (eller?). Så vad har det du skriver nu för koppling till det Wicksell skrev och som du citerade? Har Wicksell sagt något som inte är kompatibelt med samtyckesprincipen, i så fall vad? Eller backar du nu och hävdar ändå att det Wicksell skrev är ursäktande (eftersom du talar om att "försvara")?

[Hayabusa]
10/4/17, 11:39 AM
#47

#46 Backar? Förstår inte helt vad du pratar om, ärligt talat. Jag anser att det är synnerligen tvetydigt att uttala sig så som Wicksell gör eftersom det ger en andemening av försvar. Det blir galet, enligt min mening.

[Hayabusa]
10/4/17, 11:41 AM
#48

Får tillägga att jag inte vill medge något förrän jag pratat med min advokat 😉

Annons:
JonasDuregard
10/4/17, 9:36 PM
#49

#47 'Andemening' är ett lustigt ord. Det kan (tydligen) användas på två direkt motsatta sätt. Å ena sidan för att tala om den uppenbara avsikten hos en författare även när den inte framgår tydligt i texten, eller å andra sidan som jag uppfattar din användning: för att tala om något som uppenbarligen inte är författarens avsikt men som med en illvillig tolkning kan vaskas fram ur texten…

#48 😃 Begäran avslås! Här gäller Guantanamo-regler (fast utan tortyr).

[Hayabusa]
10/4/17, 10:42 PM
#50

#49 Kunde tro det, att du är en förhörsledare a la Guantanamo. "Utan tortyr"? Bah! Det säger ni alla…

Min uppfattning är det är du som gör illvilliga tolkningar.

JonasDuregard
10/4/17, 10:52 PM
#51

"Förstärkta förhörsmetoder" tror jag var den officiella eufemismen när det begav sig 🙂.

[Hayabusa]
10/4/17, 10:55 PM
#52

#51 Den verkar du veta allt om.

Carmarino
10/13/17, 1:07 PM
#53

_Kvinnan hölls fången i flera timmar och våldtogs upprepade gånger i Malmö den 28 april – nu döms två bröder för grov våldtäkt och människorov. Den äldre brodern döms till fängelse i sju år och tre månader, medan den yngre får ett fängelsestraff på tre år och tre månader.
_

Båda utvisas dessutom till Syrien, enligt domen från Malmö tingsrätt. Med stöd av en utredning från Rättsmedicinalverket har Malmö tingsrätt bedömt att den yngre brodern är minst 18 år, och inte 16 år som han själv påstått. Åldern har betydelse för straffet, både när det gäller fängelse och utvisning.

https://www.hd.se/2017-10-13/fangelse-och-utvisning-for-valdtakter-i-malmo


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/14/17, 11:27 AM
#54

#53 Fruktansvärt vidrigt! Dessutom ett fall där åldern har betydelse.

[vandringen]
10/14/17, 6:36 PM
#55

Varför har ålder betydelse ,,,,,,

Annons:
Kalli
10/14/17, 8:25 PM
#56

#11: Snacka om att läsa in saker som inte står men ibland ser man väl helt enkelt vad man vill se. Att inse att människor utsätter andra för övergrepp utan att själv se det som övergrepp är inte samma sak som att försvara förövarna eller att påstå att de inte är övergrepp de utfört (vilket hon också säger i intervjun). Tror man det så är man nog själv rätt bra på att inbilla sig saker.

[sanna70]
10/22/17, 11:43 AM
#57

"År 2000 kunde emellertid Brottsförebyggande Rådet, BRÅ, för perioden 1991-1999 identifiera omkring 30-60 fall per år [2]. En fyrfaldig ökning kunde senare konstateras då det år 2006 anmäldes hela 553 fall [3]. I en artikel [4] år 2013 hänvisar tidskriften Forskning och Framsteg till nämnda rapporter och skriver att av de omkring 6000 våldtäktsfall som anmälts till polisen år 2011 så var hela 17 % (drygt 1000 fall) gruppvåldtäkter. Antalet gruppvåldtäkter ökar alltså dramatiskt. Den mycket oroande trenden är tillsammans med det ökande antalet våldtäkter i övrigt en mycket viktig samhällsfråga som inte får tillnärmelsevis så mycket uppmärksamhet som den borde ha i andra medier. www.gangrapesweden.com är en nyhetstjänst med opinionsbildande artiklar, dagsaktuella kommentarer, länksamlingar, statistiska analyser och rättslig information om gruppvåldtäkter och syftet med tjänsten är att informera om den kraftiga ökningen av gruppvåldtäkter och att analysera samt kritisera orsakerna till denna och väcka debatt. Utöver detta fungerar sajten som en kollaborationsportal för de journalister och skribenter som följer utvecklingen inom området. Alla offentliga källor och rådata har gjorts tillgängliga så att en fullständig faktagranskning kan göras för de som är intresserade." https://www.gangrapesweden.com/

Honestyisdead
10/22/17, 11:57 AM
#58

#57 Det är lite svårt att jämföra så. Det är fler som anmäler idag än förr eftersom fler vet vad det är.

[sanna70]
10/22/17, 5:47 PM
#59

Frågan om eventuella förändringar i anmälningsfrekvensen är särskilt viktig i samband med brott med stort mörkertal. Personer som i NTU uppgett att de blivit utsatta för sexualbrott har även tillfrågats om brottet polisanmälts. Under hela den studerade perioden (2005–2015) uppges i genomsnitt 13 procent av de rapporterade sexualbrottshändelserna ha anmälts till polisen. I den senaste utgåvan av Brottsutvecklingen (Brå 2012) jämfördes två perioder, 2005–2007 och 2008–2011. I den jämförelsen ökade anmälningsfrekvensen från 14 till 18 procent. Sedan dess har den uppgivna anmälningsbenägenheten åter minskat till 10 procent under perioden 2012–2015. Under hela den studerade perioden, det vill säga 2005–2015, har andelen sexualbrottshändelser som enligt NTU ska ha anmälts till polisen varierat mellan 8 och 23 procent, och ingen tydlig trend kan observeras. Väldigt grovt kan man säga att anmälningsbenägenheten ökade med c:a 10% per år (inte procentenheter!) för ett gäng år sedan, för att sedan vända nedåt. Jag skulle nog hävda att det är osannolikt att en ökning på 14% helt kan förklaras med anmälningsbenägenhet..

[Carpinus]1
12/18/17, 9:50 AM
#60

Malmö har på kort tid drabbats av flera synnerligen brutala gängvåldtäkter.

"Vid halv tre i natt blev en ung kvinna våldtagen utomhus av flera män i stadsdelen Norra Sofielund, Malmö. Det var den tredje överfallsvåldtäkten utomhus i Malmö på kort tid och polisen utesluter inte att det kan röra sig om samma gärningsmän."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlmkJP/malmobor-efter-annu-en-overfallsvaldtakt-kanner-alltid-oro

Malmöpolisen uppmanar kvinnor att inte bege sig ut ensamma under kvällstid i mörka områden.

"Polisen i Malmö uppmanar nu Malmöborna efter överfallsvåldtäkterna att vara extra försiktiga och inte gå ensamma i mörka områden kvälls- och nattetid. Efter överfallsvåldtäkten i Sofielund natten till lördag – den tredje inom loppet av en månad – går nu polisen i Malmö ut med uppmaningen att vidta extra försiktighetsåtgärder. – Jag vill säga att man bör ha extra försiktighet och kanske inte gå ensam utan tänka sig för innan vi klarlagt vad som hänt, säger Anders Nilsson som är gruppchef vid utredningar av brott i nära relationer i Malmö, till SVT Nyheter Skåne. – De här predatorerna riktar in sig på ensamma kvinnor som rör sig själva ute. Man ger sig kanske inte ut ensam i becksvarta områden utan ska man vara ute kan man gå två och två eller i grupp."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/jag-har-inte-varit-med-om-nagot-sadant-har-tidigare

På detta reagerar kriminogprofessor Leif G W Persson med emfas:

"Polisens uppmaning till Malmöborna efter överfallsvåldtäkterna – att inte gå ut ensamma i mörka områden under kvällstid – sticker i ögonen på Leif GW Persson: – Det gör mig skitsur! Polisens vädjan innebär ett avsteg från det skydd som medborgarna har rätt till. – Det drabbar tusentals kvinnor mitt i julhelgerna. Ska de sitta inne och kura då? I helvete heller!"---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/gw-polisens-eftergift-gor-mig-skitsur

En Malmökvinna rekommenderar allmänhet och fältarbetare att visa sig ute istället för ett inofficiellt utegångsförbud för ensamma kvinnor:

"Malmöbon Hanna Höie reagerar starkt på polisens uppmaning om att inte gå ut ensam när det är mörkt."---

 "Hon tycker samtidigt att det inte är polisens uppmaning som är det stora problemet, utan menar att problemet är att uppmaningen följs av tystnad. Därför har hon bjudit in till ett möte i Malmö på måndagskvällen för att tala om vad man kan göra istället. – Utifrån polisens perspektiv så förstår jag att man inte vill att det ska hända igen. Men man kan inte säga åt en bank att stänga för nu finns det risk för rån. Jag hade velat att polisen uppmanade alla i Malmö att gå ut. Öppna upp fler fritidsgårdar, ha fler fältarbetare ute."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hanna-vill-bryta-tystnaden-kring-valdtakter

[Carpinus]1
12/18/17, 10:32 AM
#61

#60 Och nu backar Malmöpolisen från sitt uttalande och säger att man uttryckt sig oklart:

”I ärende rörande misstänkt våldtäkt i Malmö har ett otydligt uttalande från polisen i SVT fått väldigt stor spridning. Jag vill betona att Polisen i Malmö inte avråder människor från att röra sig ensamma ute i samhället.” Det skriver Mats Karlsson, biträdande polisområdeschef vid Malmöpolisen och kommenderingschef vid särskilda händelser, på twitter på måndagsmorgonen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-avrader-inte-kvinnor-fran-att-ga-ut-ensamma-i-malmo

[sanna70]
12/18/17, 11:30 AM
#62

Enligt Flashback har en säker källa meddelat att den sista gruppvåldtäk skedde på en 17 årig tjej som fick tändvätska över sitt underliv som dem satte eld på när dem var klara. Om sådana "detaljer" kommer fram till allmänheten så har tjejer / kvinnor en chans att avgöra själva om framtida utevistelser efter mörkrets inbrott. Finner det märkligt med all denna " diskretion " Om jag minns rätt så blev mördaren i Trollhättan uthängd ganska så snabbt efter dådet med både bild och namn.. Vore på sin plats att använda samma praxis mot alla, oavsett ursprung. Detta var bara en parentes.. Ofta skyller media på polisutredningen ( stämmer säkert bra) men som sagt visa saker borde man kunna gå ut med för allmänhetens säkert..

Annons:
Honestyisdead
12/18/17, 11:33 AM
#63

#62 Vilken är den säkra källan?

kamera0710
12/18/17, 11:39 AM
#64

#62/#63 Undrar också vilken den säkra källan är.

[VSK]
12/18/17, 11:42 AM
#65

#63

Finns flera som påstår detta, och polisen sa att de sällan sett nåt så grovt och gränsen nu är passerad. Exakt vad polisen menar med att de sällan sett nåt sånt grovt i våldtäktsväg så får man anta att ryktena om tändvätskan antagligen stämmer. 

(nej du behöver inte svara på detta).

Honestyisdead
12/18/17, 11:44 AM
#66

#65 snälla låt bli att skriva till mig. Allra helst när det är någon annan som fått frågan.

[VSK]
12/18/17, 11:47 AM
#67

#666

Förstår att du har svårt med dina aggressioner till mig. Du borde jobba lite med det där. God Jul 🙂

Maria
12/18/17, 11:55 AM
#68

Hur kan man bara tro på allt som skrivs på flashback? Ingen som tänker på den stackars tjejens integritet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/18/17, 11:56 AM
#69

Slösar ingen tid på sånt trams. Jag är bara helt ointresserad av vad du skriver. Och detta är du väl medveten om. Dagisnivå när du ändå gör det.

Annons:
Honestyisdead
12/18/17, 11:58 AM
#70

#68 Precis

[VSK]
12/18/17, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Kopierat från fb.

Maria
12/18/17, 12:01 PM
#72

Varför sprida sådant vidare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/18/17, 12:04 PM
#73

#72

Frågar du mig så kan du hashtaga så är det lättare att förstå vem du pratar med. Eftersom folk ville ha en källa så visade jag en offentlig källa. Vad är det för fel med det då Tino skriver öppet? 

Bara för att man blundar åt problemen betyder inte att de inte existerar.

[Carpinus]1
12/18/17, 12:12 PM
#74

Det är plågsamma detaljer som sprids, men även om man nöjer sig med det som Polisen själva går ut med så förstår man att det rör sig om vidriga handlingar.

"– Det är ett förfärligt, synnerligen grovt brott, säger Andy Roberts, chef för polisområden Norr i Malmö. Han vill inte gå in på vad den 17-åriga flickan utsattes för, mer än att det handlar om just ”synnerligen grovt våld”. – Även för mig som gammal rutinerad polis finns det gränser, säger han."---

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-16/17-aringen-utsattes-for-synnerligen-grovt-vald

Kanske räcker det med detta konstaterande plus en sjävklar förhoppning att de skyldiga blir gripna innan de hinner genomföra fler liknande överfall?

Maria
12/18/17, 12:17 PM
#75

#72 Det handlar inte om att blunda för problem Var fick du det ifrån? Jag tänker på flickans integritet och vad spelar detaljer för roll när det kommer till allmänheten

Jag tror alla är fullt kapabla att förstå vad ett riktigt grovt brott innebär. Låt det vara så och sprid inte dyngan tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/18/17, 12:26 PM
#76

#75

Vart i Tinos inlägg nämns brottsoffrets namn?

Annons:
Maria
12/18/17, 12:30 PM
#77

#76 Namn?

Räcker det inte med att sprida detaljerna för att skada någons integritet? 

Namnet finns säkert på redan nämnda Flashback och sådant här skadar mer än vad det är till nytta. Du vet väl likaväl som alla andra att hennes namn redan är ute "någonstans" vid det här laget.

Låt flickan vara och låt oss andra få reda på att det har hänt ett grovt våldsbrott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/18/17, 12:46 PM
#78

#77

Jag har inte läst Flashbacks länk så jag kan inte uttala mig om den saken. Lika lite så kan jag ta ansvar för trådskaparen på Flashback, så varför går du på mig?

Vill du vidareutveckla "Räcker det inte med att sprida detaljerna för att skada någons integritet?" för det där begriper inte jag. Den kunskapen du talar om tror jag t.o.m Saida skulle ha blitt grön av avund av att få ha.

Maria
12/18/17, 2:13 PM
#79

#78 Vad jag menar är givetvis att detaljerna kan man lämna därhän för flickans skull.

i inlägget #71 så står enligt mig detaljer som ingen annan har med att göra och jag tycker fortfarande för flickans skull att det kan räcka med att en grov våldtäkt har begåtts. Det kan skada hennes integritet anser jag att lämna ut för mycket.

Vad menar du med "går på mig"? Jag trodde vi diskuterade…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/18/17, 2:22 PM
#80

#79 Inte nog med det. Det är ett obekräftat rykte! Alltså inget som bör spridas oavsett.

[VSK]
12/18/17, 2:36 PM
#81

#79

Så du menar att detaljer på ett händelseförlopp kan hänvisas till en specifik person? Personer ville ha bevis och bevis fick de. Är det inte bättre du lägger din energi på att ifrågasätta de som ville ha bevis istället för att traggla med mig? Hur du än vrider och vänder på det så har du rumpan bak.

#80

Du menar som i #Metoo?  👍

Till skillnad från alla sk #Metoo så har inte den våldtagna personens namn, bild eller personnummer what so ever hängts ut här.

Maria
12/18/17, 3:24 PM
#82

#81 Jag lägger min energi på precis vad jag vill och det som jag tycker är viktigt utan att du behöver påpeka det.

Detta är ett diskussionsforum ifall du hade missat det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/18/17, 3:45 PM
#83

#82

Nä jag har absolut inte missat att det är ett diskussionsforum (hur skulle det ens va möjligt). Så då kan man fråga varför du ifrågasätter mig och mina inlägg. Har inte jag lika stor rätt att skriva som du menar du?

Hade jag varit du så hade jag skickat pm till Tino och ifrågasätta han varför han skriver som han gör, men det kanske du redan gjort vad vet jag. Säg till när jag kan läsa på fejjan 😉

Annons:
[sanna70]
12/18/17, 3:49 PM
#84

Polisen hade inte gått ut med varningen om det inte fanns skäl till det. Dessvärre är det som alltid den skyldiga man håller i ryggen. Just i detta fallet genom att negligera själva grovheten i våldtäkten. Den detaljen som har nått allmänheten är otroligt viktigt i sammanhanget. Den visar hur bestialisk våldtäkten var och vilka sjuka killar som rör sig där ute. Som vanligt blir det massa tjafs i stället, folk vänder sig mot varandra och i slutändan ska man tycka synd om dem stackars vilsna förövare som troligtvis haft det så svårt i livet.. Det är just denna högtolerans mot våld och naivitet där snyfthistor om svåra liv från våldsmän som gör att dem kan fortsätta utan några nämnvärda påföljder för " det är ju så synd om dem" Själva offret talas det inte om trots att det finns uppsjö av våldtagna kvinnor som vill gå ut med sina berättelser. Bara tragiskt

Maria
12/18/17, 3:50 PM
#85

#83 Jag tycker det är osmakligt av alla, oavsett vem, som skriver ut detaljer som inte är av intresse för andra.

Att sprida detta i sin tur gör ju bara att man sätter en boll i rullning som kan få förödande konsekvenser för den det faktiskt handlar om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/18/17, 4:00 PM
#86

#84 Jag ser ingen som försvarar gärningsmännen.

Men att sprida obekräftade uppgifter är fel. Flashback och facebookkonton är inga säkra källor.

Att det varit grovt har inget sagt emot.

[VSK]
12/18/17, 4:10 PM
#87

#85

På vilket sätt skulle detta kunna bli förödande konsekvenser för BO ? Vad menar du med att sätta en boll i rullning? 

Du tycker det är osmakligt att skriva om brott, men du nämner ingenting om GM ? 

Med din inställning så måste du tycka #Metoo är fruktansvärt om jag förstått saken rätt?

[Carpinus]1
12/18/17, 4:15 PM
#88

"Polisen har säkrat DNA-spår från våldtäkten på Hasselgatan i lördags och våldtäkten på Södervärn för en månad sedan, enligt källor till Sydsvenskan. Polisen ser inget samband mellan de tre överfallsvåldtäkterna i Malmö den senaste tiden."---

Sydsvenskan (betalspärr)

Vilket då innebär att det kan vara tre våldtäktsgrupper som härjar.

Maria
12/18/17, 4:24 PM
#89

#87 Men förstår du inte vad jag skriver? 

Jag har ingenstans skrivit att det är osmakligt att skriva om brott. Det är att lämna ut detaljer som jag stör mig på. Detaljer som man läst om på nätet???

Det är en ung flicka som har drabbats av ett gräsligt brott och så helst plötsligt så skrivs det om detaljer som man hört ryktesvägen och det är sådana saker jag tycker är illa för offrets skull.

Jag tycker "Metoo" är väldigt bra ( om vi nu ska byta ämne) och har gjort att en massa skit kommit i dagen och jag hoppas innerligt att det har gett många en tankeställare också och att det påverkar framtiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
12/18/17, 4:34 PM
#90

#71 Kanske något OT, men lite uppseendeväckande är det att Jenny Sonesson (som jag uppskattar) skriver detaljer på nätet som hon nog inte skulle göra i papperstidning (hon är ledarskribent i GP och krönikör i Dagens Samhälle bl.a.).

Selekterar man som journalist sina plattformar och är frispråkigare på sociala medier?

Annons:
[VSK]
12/18/17, 4:41 PM
#91

#89

Så du tycker det är bra att hänga ut folk med namn och bild (#Metoo) trots de påstådda GM är odömda, men du tycker inte om när detaljer kommer ut (ovan nämnda brott)? Hur tänker man då kan man undra 🤪

På vilket sätt skulle detta kunna bli förödande konsekvenser för BO ? Vad menar du med att sätta en boll i rullning?

Maria
12/18/17, 4:45 PM
#92

Förstår du inte vad jag skriver så får jag bara beklaga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/18/17, 4:49 PM
#93

#90

Selekterar man som journalist sina plattformar och är frispråkigare på sociala medier?

Journalist eller politiker för att nämna två yrken, är nog ingen större skillnad dem emellan gällande sociala medier (mer eller mindre).

[VSK]
12/18/17, 4:50 PM
#94

#92

Jo jag ser vad du skriver men du får nog förklara hur du menar. Jag är ingen tankeläsare. På vilket sätt skulle detta kunna bli förödande konsekvenser för BO ? Vad menar du med att sätta en boll i rullning?

Maria
12/18/17, 5:15 PM
#95

#94 Förstår du inte hur det kan skada en redan skadad ung flicka med detaljer om hennes underliv i media? Med bollen i rullning menar jag hur fort rykten och osanningar sprider sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
12/18/17, 6:06 PM
#96

#93 Ja, båda kategorierna de använder ju sig av såväl gammalmedia som sociala medier, men ser ner på det senare i offentliga sammanhang.

"Journalister är mer aktiva användare av sociala medier än många andra. Inte minst används olika sociala medier som moderna varianter av traditionella journalistiska verktyg", skrev doktoranden Ulrika Hedman inför sin avhandling, och jag tror hon har rätt. Återkommer kanske till det i en egen tråd.

[VSK]
12/18/17, 6:14 PM
#97

#95

FUP och domar är en offentlig handling (med viss reservation). I det här fallet så får vi hoppas på hårda domar (betyder att jag hoppas de skyldiga åker dit riktigt ordentligt).  

Du vet mkt väl att när man skapar inlägg på fb och väljer offentligt (lilla jordgloben för de som inte vet) så kan precis vem som helst läsa detta så länge man har fb och inte är blockerad, så sluta svartmåla och skuldbelägg mig för att jag ger svar på önskad begäran.

Gällande BO så tycker jag oerhört synd om henne och alla andra som är utsatta för sånt här. Jag har varit helt öppen med att jag är för hårdare straff och detta i flera år. 

Har du fortfarande problem med att viss information delas (i allmänhet nu vid dömda brott) så kan du kanske börja här.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokatsamfundet/Om-samfundet/disciplinnamnd2/

Gällande det hemska som nu skett i Malmö så kommer Joakim Lamotte åka till Stortorget i Malmö. Han skriver "På kort tid har flera brutala gruppvåldtäkter skett utomhus i Malmö. 

Det handlar om män i grupp som ger sig på ensamma kvinnor och våldtar dem under tortyrliknande former. Nu går polisen ut och varnar kvinnor för att vistas själva i staden efter mörkrets intrång.

Ikväll måndagen 18 december klockan 19 kommer jag åka till Malmö för att göra livesänd debatt på Facebook där människor får uttrycka sina åsikter om situationen.

Vad bör polisen göra?

Vad är politikernas ansvar?

Vad vill du säga till våra makthavare?

Hur känns det att bo i Malmö nu?

Vad krävs för att få stopp på gruppvåldtäkterna?

Kom till Stortorget i Malmö ikväll klockan 19 och säg din åsikt!

Följ min sida för uppdateringar.

Joakim Lamotte"

https://www.facebook.com/events/868613806651014/

Gällande "bollen i rullning" så kan du omöjligt tycka att #Metoo är en schysst kampanj där man hänger ut folk både till höger och vänster och det utan bevis och utan domar. Däremot så var det i början ett bra initiativ men som spårade ut totalt.

Annons:
Maria
12/18/17, 6:30 PM
#98

#97 Menar du att männen är brottsoffren i kampanjen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
12/18/17, 6:41 PM
#99

#98

Jag väljer att citera ditt #92

"Förstår du inte vad jag skriver så får jag bara beklaga".

Maria
12/18/17, 6:47 PM
#100

Jag försöker i alla fall svara på frågor men jag lägger ner nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/18/17, 6:49 PM
#101

Jag väntar fortfarande på svar angående vilken den säkra källan är.

[VSK]
12/18/17, 7:27 PM
#102

#100

Jag försöker i alla fall svara på frågor men jag lägger ner nu.

Jo jag har märkt det (Förstår du inte vad jag skriver så får jag bara beklaga -ditt eget ordval).

#98

Menar du att männen är brottsoffren i kampanjen?

Nej jag har aldrig påstått att alla män är brottsoffer i denna sk kampanj. Vart har du fått det ifrån? 

Däremot så är det fel att gå bärsärk och hänga ut folk till höger och vänster och det utan bevis och dom på sin sida, så som många gör. Inför lagen är vi alla lika finns det nåt som heter, eller rätten skall ha sin gång.

Jag själv tycker det är skitbra att de som är skyldiga och fått sin dom även får sitt straff. Men du är ingen bödel, jag är ingen bödel, Kalle Olsson, förlåt Lisa Karlsson är ingen bödel heller.

Oskyldiga människor (läs män) har tex förlorat både jobb och vänner pga rykten och falska anklagelser, som ingen vet om de är sanna eller inte. Tycker du sånt är korrekt? 

Det som mer stör mig är att man behandlar människor olika. Finns nog ingen som skulle bli mer lycklig än jag om 100% av alla rötägg (oavsett kön och etnicitet) åker dit. Helst skall de stå på torget nakna, bli rullade i tjära och fjädrar. 

Behöver nog inte säga mer om det gissar jag på.

Men, om man skall belysa ett stort problem, så skall man ta mig fasen belysa alla problem och inte mörka saker och ting så som det är numer i det här landet. För du är väl inte så naivt korkad så du tror man hittade på kod 291 för skojs skull?

Jag kan tala om för dig att var och varannan dag så chattar jag med det kvinnliga könet och de sitter och grinar av rädsla för att ens gå utanför dörren. Chatt = all form av konversation.

För att göra det lätt för mig för att förklara lite hur jag menar ovan så tänker jag länka, så du kan läsa i lugn och ro. http://katerinamagasin.se/nar-kommer-ett-metoo-alla-konsstympade-och-gangvaldtagna/

Sist men inte minst. Jag tar bara inte avstånd från idioter som pysslar med det den här tråden handlar om, jag fördömer de, och det som jag sagt oavsett vilket kön eller etnicitet de har. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ljog-om-valdtakt-doms-for-brott

Räcker så va?

[sanna70]
12/18/17, 8:22 PM
#103

Livesändning från Malmö, kan vara av intresse att höra vad själva Malmöbor tycker.. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1589617981132787&id=713993068695287

Honestyisdead
12/19/17, 1:43 PM
Annons:
[Carpinus]1
12/19/17, 2:03 PM
#105

#60 Precis som Hanna Höie föreslog kommer Malmöbor att bege sig ut för att nattvandra som en manifestation mot gruppvåldtäkter och för att skapa trygghet.

"Under tisdagen anordnades en demonstration på Stortorget som protest mot den senaste tidens gruppvåldtäkter i Malmö – och på fredag organiseras två olika nattvandringar. Klockan 17.00 påbörjas demonstrationen, som är privat organiserad och partipolitiskt obunden, på Stortorget med tal och fika, sen vandrar demonstranterna mot Triangeln. – Tanken på demonstration kom när de åtalade i Fittja släpptes på fri fot och då pekade allt på att de skulle frias. Så vi ville stötta offren och med tanke på våldtäkten i helgen så var det klart att vi skulle ha den, säger Camilla Lundgren, demonstrationens organisatör.

Hur reagerade du när de tre männen i Fittjavåldtäkten friades idag?

– Jag blev inte förvånad men man blir samtidigt helt bestört. Det känns hopplöst. Det är som att våra politiker inte anser att kvinnor är människor, säger Camilla Lundgren. Hon riktar kritik mot både politiker och rättsväsendet. – Löfven kallade ju sin regering för feministisk, men vi ser inget i hans agerande att den är det. Vi behöver kraftigt högre straff, säger hon. Alla är välkomna att tala, så länge det hålls fritt från politik och hittills är minst två hundra personer registrerade att delta i demonstrationen."---

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-19/malmobor-reagerar-efter-valdtakterna-med-demonstration-och-nattvandringar

[[eskils_]]
12/19/17, 3:52 PM
#106

#105  "Löfven kallade ju sin regering för feministisk, men vi ser inget i hans agerande att den är det."  🤓

Även i Stockholm har det hållits en manifestation:

"Efter att det kom fram att männen misstänkta för Fittjavåldtäkten släpptes i väntan på domen, organiserades en manifestation till stöd för kvinnan på Mynttorget. (…)

Bakom manifestationen står Liberala kvinnor och den hölls vid lunchtid på Mynttorget på tisdagen, strax efter att domen kom. SVT Nyheters reporter på plats bedömer att det är ett hundratal personer på plats.

”Inte värdigt ett demokratiskt samhälle”

Ingela Hessius, juridisk expert som har kommenterat fallet i SVT, säger att hon tycker att det är viktigt att manifestationer hålls, för diskussionen mellan män och kvinnor.

– Och jag hoppas att det någon gång blir en förbättring av den polisorganisation vi har, att man faktiskt ser till att rätta till de här uppenbara problemen den nya organisation har lett till."

SVT

Så det verkar som att den s.k. "feministiska" regeringen sviker de våldtagna och kränkta kvinnorna…

[sanna70]
12/19/17, 5:21 PM
[Carpinus]1
12/19/17, 5:38 PM
#108

När den här typen av brottslighet började öka var det en jurist som föreslog att alla män skulle DNA-registreras. Jag tycker att det låter som en bra idé, men att alla borde registreras - det händer ju inte bara brott, utan stora olyckshändelser där ett register skulle underlätta. Och dessutom skulle inte ett DNA-register inte bara fälla skyldiga, det skulle även kunna oskyldigförklara andra.  Det finns idag många exempel på människor som suttit i fängelse i många år som friats tack vare DNA-analyser (t.ex. två bröder som suttit oskyldigt dömda i trettio år - en på livstid och en fortfarande väntande på dödsstraff).

Vi har ju sett nu i samband med det brutala mordet på en kvinna i Ulricehamn hur fyrahundra män blivit topsade på frivillig basis, och att de sedan kunnat avföras från utredningen.

Det finns de som motsätter sig tanken, riksprofessor Persson har kallat det "korkat" vid något tillfälle för femton år sedan, men jag tror att vi kommer dit förr eller senare. Hur insamlingen skulle kunna göras på den vuxna befolkningen går att diskutera,  nyfödda och skolbarn är ju inga problem. Redan idag DNA-registreras ju många barn efter födseln för forskning och frivilliga register. Dessutom registreras alla som begått brott som kan ge fängelse som påföljd.

[Carpinus]1
12/19/17, 5:53 PM
#109

#105 Den snabbt sammankallade Malmömanifestationen samlade flera hundra deltagare.

https://www.expressen.se/kvallsposten/stor-demonstration-mot-valdtakter/

[[eskils_]]
12/19/17, 9:36 PM
#110

#106 "Fem män frias för den uppmärksammade gruppvåldtäkten som ska ha ägt rum i ett trapphus i Fittja. Men polisutredningen är kantad av stora brister, menar Södertörns tingsrätt. Bland annat dröjde det hela tio månader innan polisen undersökte rätt trapphus."

SVT

[VSK]
12/19/17, 10:10 PM
#111

#110

Och den ansvariga domaren Erica Hemtke menar på att tre mäns sperma på BO inte betyder ett skit och dömer ut den tekniska bevisningen.

Här skadorna på BO

I slutet på sida 27 och till början av sidan 29 i domen så kan man läsa följande: 

I utlåtandet noterades målsäganden ha följande skador:

1) Hudmissfärgningar i hårbotten, på båda armarna och båda benen, bl.a. på knäna

2) Hudavskrapningar på bröstkorgen och armarna

Hudmissfärgningarna i hårbotten, på båda armarna och båda benen hade enligt

utlåtandet ett utseende som starkt talar för att de uppkommit efter trubbigt våld, så

som genom handgrepp, slag, fall eller kontakt med hårt föremål. Deras utseende har

angetts tala för att de uppkommit inom några dagar före undersökningstillfället.

Hudavskrapningarna på bröstkorgen och armarna hade enligt utlåtandet ett utseende

som starkt talar för att de uppkommit efter snett inverkande trubbigt våld, så som

kontakt med hårt föremål eller fall mot skrovlig yta. Skadorna på bröstkorgen

27

angavs ge intryck av att kunna ha uppkommit vid hastig avklädning av exempelvis

en BH. Hudavskrapningarna på bröstkorgen och armarna angavs ha ett utseende

som talar för att de var färska och uppkommit inom några dagar före

undersökningstillfället.

Som sammanfattande bedömning angavs att ”inget i status talar emot” att

händelseförloppet gått till så som målsäganden då hade berättat.

På särskild fråga har Lotti Helström i ett kompletterande intyg den 20 juni 2017

angett att de båda hudmissfärgningarna på bröstkorgen med stor sannolikhet kan ha

uppstått vid den aktuella händelsen, att en hudavskrapning vid högra handleden kan

ha uppstått vid den aktuella händelsen medan hudavskrapningarna på vänstra

överarmen kan vara något dygn eller mer gamla. Vidare anges att

hudmissfärgningarna på benen inte kan dateras med större exakthet än att de är

färska och uppstått de närmaste dygnen före undersökningen.

Martina Olsson Frisk har, utifrån det som framkomit i det utredningsunderlag hon

har haft tillgång till (dåliga fotografier och avsaknad av foto av hårbotten), i sitt

rättsintyg angett:

I utredningsmaterialet påvisade fynd

 Strim – och bågformade hudavskrapningar på bålen

 Kombinerat blåmärke och hudavskrapning på den vänstra överarmens

framsida/insida

 Hudavskrapningar och blåmärken på armarna och benen

I fråga om skadornas uppkomstsätt och ålder har hon angett:

 Utseendet av blåmärkena talar starkt för att dessa har orsakats av direkt mot

kroppsytan inverkande, lindrigt trubbigt våld av ospecifik karaktär, såsom

vid slag eller stöt mot föremål.

28

 Utseendet av hudavskrapningarna på armarna och bålen talar för att dessa

har orsakats av snett mot kroppsytan inverkande lindrigt trubbigt våld av

ospecifik karaktär såsom vid friktion mot yta/föremål.

 Utseendet av blåmärket/hudavskrapningarna på den vänstra armen kan tala

för att skadan har orsakats av en kombination av direkt mot kroppsytan

inverkande lindrigt trubbigt våld såsom vid stöt med föremål av storlek som

det ljusa området centralt inom skadan samt med någon form av ojämnheter

på ytan centralt.

 Utseendet och lokaliseringen av hudavskrapningarna på det vänstra knäet

talar för att dessa har orsakats av snett mot kroppsytan inverkande lindrigt

trubbigt (ordet ”våld” synes här ha fallit bort) såsom vid fall på ojämnt

underlag/yta.

 Utseendet av blåmärkena talar för att dessa har uppkommit inom cirka 1–2

veckor före tidpunkten för fotograferingen. Åldern på skadorna har inte

närmare kunnat bedömas på grund av bildernas kvalitet.

 Utseendet av hudavskrapningarna talar för att dessa har uppkommit inom

den närmaste veckan före tidpunkten för fotograferingen. 

-

Domen som är offentlig är på totalt 127 sidor.

Annons:
[Carpinus]1
12/19/17, 10:12 PM
#112

"Ett 30-tal personer samlades i Fittja centrum i en manifestation efter det uppmärksammade våldtäktsmålet. Men den kunde inte genomföras ostört – en grupp unga män dök upp och hånade och störde samlingen."---

"Flera av de poliser som närvarade gick fram och sade till gruppen. De ställde sig då några tiotal meter bort där de fortsatte att väsnas. – De gör det för att jävlas. De är väl glada för att deras vän är friad och tycker att det här är skitroligt, säger Martina Blomkvist."---

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/demonstration-till-stod-for-valdtaktsoffer-stordes-av-man/

Den här gången hånade de församlingen.  Inget motsäger att samma killar är delaktiga i nästa gruppvåldtäkt.

[[eskils_]]
12/19/17, 10:20 PM
#113

(Tar bort kommentaren, hade nog missförstått.)

[VSK]
12/19/17, 10:25 PM
#114

#113

Ja BO betyder BrottsOffer.

Uppgifterna finns i den offentliga domen. DNA betyder tydligen inte ett skit idag för vissa. Är du intresserad av att ta del av domen så kan du beställa den. Offentliga handlingar.

[[eskils_]]
12/19/17, 10:29 PM
#115

#114 Konstigt om DNA inte väger tungt vid en rättegång! Bra att domen kommer att överklagas, som de sade på TV-nyheterna.

[VSK]
12/19/17, 10:35 PM
#116

#115

Brukar finnas DNA i sperma.

Spöket
12/20/17, 5:11 PM
#117

Frustrationen i Malmö är stor javascript:nicTemp();

Multi vad?

[VSK]
12/20/17, 5:29 PM
#118

#117

Enbart i Malmö tror du? Kan tala om för dig att det är större än så. 

Och vart är #Metoo här då? En stor jävla skam och ett stort jävla hån mot alla som blir utsatta av sånt här, och det har jag sagt förut.

Annons:
JonasDuregard
12/20/17, 5:44 PM
#119

#118 "Och vart[sic] är #Metoo här då?"

Vad tror du att #Metoo är för något? Det är inte en organisation med en presstalesperson som kan uttala sig, det är en hashtag. 

Jag har sett en massor av upprörda reaktioner om det här från precis de människorna som skriver under metoo. Om du helt missar dem beror det nog bara på att du blundar för dem. 

Så det enkla svaret på din fråga är: De är lite överallt, och de står upp för offren på ett sätt som du aldrig kan göra med dina osmakliga försök att göra politiska poänger på dem. 

Att metoo-folket inte står upp för våldtäktsoffer är rent skitsnack, helt taget ur luften.

Spöket
12/20/17, 5:48 PM
#120

#118 "Enbart i Malmö tror du? "

Nä, det hade varit mkt märkligt om det var så.

Det känns som om det krävs medborgare med utländsk härkomst för att PK-eliten ska förstå allvaret (då är det svårare att ge rassekortet )

Multi vad?

[VSK]
12/20/17, 6:03 PM
#121

#119

Kan du länka till tidningsreportage och tv-reportage om detta? Ja, ungefär som när Timell va på tapeten. Du vet vad jag menar.

#120

Tyvärr så tror jag nog inte det hjälper. Filmklipp på hånandet vid demonstrationen i Fittja finns ute på nätet, och lyssnar man på det klippet så, tyvärr. Hoppas dock jag har fel.

JonasDuregard
12/20/17, 7:41 PM
#122

#121 "Kan du länka till tidningsreportage och tv-reportage om detta?"

Om vad? Våldtäkterna i malmö? Ta vilken tidning eller TV-kanal som helst och besök deras hemsida. Förmodligen behöver du inte ens söka. 

Eller menar du att de borde skriva något specifikt om vad personer som skrivit under metoo har skrivit om det här? I så fall är det kanske mer bloggar och facebook och så vidare du ska leta på. Det är ju inte något att göra reportage om direkt (vad är det för rubrik du skulle vilja se? "#metoo-engagerad person arg på våldtäktsmän"?). 

Om du verkligen vill ha ett konkret exempel: Den här demonstrationen. Förstatalaren är Jo Rantatalo som är djupt engagerad i metoo. 

Nöjd så? Eller kan du möjligen komma på något sätt att flytta målstolparna här? 

.

Slutligen: Om jag hittar en enda våldtäkt som du inte verkar ha uttalat dig om, är det då OK att jag utgår från att du ger våldtäkten ditt tysta medgivande? Nej, givetvis inte - och samma princip gäller här. Du kan inte hitta på historier om att folk inte bryr sig om det här bara för att du inte hittat några artiklar om vad de tycker (särskilt inte när det bara verkar bero på att du är dålig på att leta).

Honestyisdead
12/20/17, 7:45 PM
#123

#122 👍

[VSK]
12/20/17, 7:57 PM
#124

#122

Du vet väldig väl vad jag menar så sluta larva dig. Att hänga ut folk till höger och vänster utan varken bevis eller domar är inte rätt väg att gå. Det är att söndra ett samhälle. Sen dessutom påstå sig stå upp lika för alla, men när barn under 10 år blir våldtagna så håller man käft. Och allt detta beroende på vilken etnicitet GM har. 

Gällande Fittja-domen så kan du göra lite nytta istället för att snacka strunt. 

https://www.mittskifte.org/petitions/vi-star-bakom-kvinnan-i-fittja-1?bucket&source=facebook-share-button&time=1513782242

#123

Ska inte du sova nu?

JonasDuregard
12/20/17, 8:26 PM
#125

#124 "Och allt detta beroende på vilken etnicitet GM har. "

Skitsnack. Du ser det du vill se och blundar för allt annat. 

Däremot ser man ju en massa män som vanligtvis skiter fullständigt i sexuella övergrepp plötsligt krypa fram ur skuggorna så fort gärningsmannen passar deras politiska agendor…

"Att hänga ut folk till höger och vänster utan varken bevis eller domar är inte rätt väg att gå"

Du verkar inte ens ha en aning vad metoo handlar om. 🤪 

"Sen dessutom påstå sig stå upp lika för alla, men när barn under 10 år blir våldtagna så håller man käft."

Vad menar du? Vem har hållit käft om vad? Kul att jag förutsåg att du skulle hoppa vidare till något annat när jag gav dig exemplet du ville ha, och så gör du precis det. Du är åtminstone förutsägbar.

Annons:
Honestyisdead
12/20/17, 8:35 PM
#126

😂

[VSK]
12/20/17, 8:39 PM
#127

#125

Skulle det vara svårt att se vad folk i allmänhet skriver om och reagerar på menar du? 

Intressant påstående. Exakt vad är det jag blundar för enligt dig? Jag är väl ändå den som öppet gått ut om hårdare straff vid grova brott och det oavsett etnicitet på GM. Om du har missat alla dessa ggr jag skrivit det så kan jag bara beklaga. Är väl säkert tre kalender år sen nåt sånt jag skrev om det första gången. Så än en gång, vad är det jag blundar för enligt dig?

Jag kan så klart inte svara för vilka män du påstår dig se. Men är de i din ålder så är chansen rätt liten att jag vet vilka du syftar på för du kan inte vara speciellt gammal, om man utgår från din Avatar (som du haft några år iofs).

Du sa nyss att #Metoo bara var en hashtag, har du redan glömt det? Gällande den svenska versionen av #Metoo så har jag sagt vid två tillfällen att grundidén var bra men att det har spårat ut och det rejält. Har du missat att jag skrivet det med?

Uppenbarligen så har du inte sån kontroll på vad som skrivs på öppna sajter så som du försöker påskina.

JonasDuregard
12/20/17, 8:48 PM
#128

#127 "Skulle det vara svårt att se vad folk i allmänhet skriver om och reagerar på menar du? "

Väldigt hög risk att det man tycker sig se färgas av det man vill se, ja. 

"Så än en gång, vad är det jag blundar för enligt dig?"

Att samma feminister som står bakom metoo reagerar starkt på de fall som diskuteras här också. Den "blinda fläck" du tror att de har är helt och hållet inbillning från din sida. 

.

Jag får inte ut något vettigt av resten av ditt inlägg. Yrandet om min ålder antar jag är helt oviktigt, och de sakerna du nämner att du (och jag) skrivit om innan verkar inte heller relaterade till det vi diskuterar (hur metoo förhåller sig till våldtäkterna i som diskuterats i tråden).

Så jag konstaterar att det åtminstone fanns exempel på exakt det du efterfrågade (exempel på att personerna bakom metoo är engagerade i frågan) och att det var så lätt att hitta att det är svårt att ta dina påståenden som något annat än rena fantasier.

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
12/20/17, 9:30 PM
#130

#125

Så du menar att en individ som offentligt blir anklagad inte, utan vare sig bevis eller fair rättegång schavotteras? Att det i praktiken är en form av lynchjustis?

Naturligtvis, ska övergrepp, våldtäkter o misshandel lagföras via domstolarna.

Att polisen ska få de resurser o den kompetens som behövs för adekvata förundersökningar, bevis fastställning etc etc.

Det är inte det det hela handlar om.

Men i mina ögon börjar det hela likna femtiotalets klappjakt på verkliga och inbillade kommunister i USA.

[[eskils_]]
12/20/17, 9:43 PM
#131

Det finns säkert kvinnor av alla möjliga politiska åskådningar och med olika bevekelsegrunder i den s.k. #metoo-rörelsen, en del mer seriösa än andra, det är ju ingen enhetlig grupp. Det fascinerande är väl den starka lojalitet som visas med utsatta medsystrar. T ex det här:

"De startade namninsamling för kvinnan i Fittja-målet – fick över 20.000 underskrifter på ett dygn"

SVT

#130 Att jämföra med klappjakten på kommunistsympatisörer i USA är väl ändå lite magstarkt. Skillnad på att hysa en politisk åsikt och att ha begått ett avskyvärt brott…

JonasDuregard
12/20/17, 9:44 PM
#132

#130 "Så du menar att en individ som offentligt blir anklagad inte, utan vare sig bevis eller fair rättegång schavotteras? Att det i praktiken är en form av lynchjustis?"

Jag tror något blev fel i den frågan. Hur som helst tror jag svaret är nej, jag menar bara det jag skriver och det handlar inte om det du skriver om. Om du citerar det jag skriver så blir det lättare för mig att peka ut vad du missförstår (något är det uppenbarligen).

"Men i mina ögon börjar det hela likna femtiotalets klappjakt på verkliga och inbillade kommunister i USA."

Vilket säger en del om din brist på perspektiv, men inte mycket annat.

Annons:
[VSK]
12/20/17, 9:59 PM
#133

#130

Eller som i Nazi-tyskland. 

-

Jonas, exakt vad är det du inte förstår av det jag säger? 

Du ser inga problem med att folk utan vare sig bevis eller domar hänger ut folk till höger och vänster? Du ser inga problem med att folk blir av med sina jobb pga rykten? Du ser inga problem med att folk kanske fysiskt råkar illa ut pga av ryktesspridning, eller kanske dess barn och familj? Finns hur många exempel som helst hur illa det kan gå.

Det jag sagt precis hela tiden gällande #Metoo i Sverige är att det i början var en bra tanke men det hela har gått överstyr och det alldeles för långt och det för länge sen.

Man gör skillnad på folk och folk, och sånt ogillar jag starkt. 

Ta bara #Metoo-manifestationen i Uppsala där en utsatt kvinna blev nekad att komma och dela med sig av sina erfarenheter och det enbart för att hon röstar på ett parti som hon tror är bäst men som inte föll de andra i smaken. Tycker du verkligen att sånt är korrekt agerat av arrangören? 

Vad hände med demokratin och åsiktsfriheten vi har i det här landet? Det är meningen att lagen skall vara lika för alla, men så är det tyvärr inte. 

Du har säkert missat länken så jag visar den igen. Läs igenom detta, och förstår du fortfarande inte vad jag menar så kan jag nog inte hjälpa dig.

http://katerinamagasin.se/nar-kommer-ett-metoo-alla-konsstympade-och-gangvaldtagna/

JonasDuregard
12/20/17, 10:07 PM
#134

#133 Fint att du berättar för mig vad jag tycker 😂.

Bättre att du frågar i så fall. Du har fel i alla gissningar du gör om vad jag tycker. 

"Eller som i Nazi-tyskland."

Visst. Sverige är precis som Nazi-tyskland. Vad är dödssiffran hittils? 

Jag tycker det är som när dinosaurierna dog ut 🙂. 

"Vad hände med demokratin och åsiktsfriheten vi har i det här landet?"

Det är den som gör att du får ösa ur dig allt det här. Grattis. 

"Det är meningen att lagen skall vara lika för alla, men så är det tyvärr inte."

Vem är lagen olik för menar du? Att folk blir av med jobben efter rykten om att de svinar sig handlar ju inte om lagen. Lagen är domstolarna och allt det där du vet 😎.

.

Du verkar avsiktligt missförstå vad metoo handlar om, det handlar inte om att hänga ut förövare utan om att offer berättar om händelser de varit med om. Det handlar om att påpeka systematiskt förtryck, inte enskilda gärningsmän.

[VSK]
12/20/17, 10:23 PM
#135

#134

Mer moget svar än så där hade jag faktiskt hoppats på. Var det inte du som ovan berättade för mig vad jag tyckte och tänkte (enligt dig) ?

Trodde det var underförstått vad jag menade med Nazi-Tyskland.

Ägna dig en helg åt att studera domar så förstår du vad jag menar med att lagen inte är lika för alla. Domar är en offentlig handling, men det vet du nog säkert om.

Missade du med flit det jag skrev om #Metoo-manifestationen i Uppsala vars en utsatt kvinna inte fick komma och dela med sig av sina erfarenheter?

Så om nu denna kampanj bygger på det du säger, på vilket sätt menar du att hon blev korrekt behandlad?

Inser du inte att du talar emot dig själv?

Så mao så måste du tycka det var helt fel med att Timell hängdes ut med tanke på ditt resonemang 👍

JonasDuregard
12/20/17, 11:24 PM
#136

#135 "Missade du med flit det jag skrev om #Metoo-manifestationen i Uppsala vars en utsatt kvinna inte fick komma och dela med sig av sina erfarenheter?"

Du greppar efter så många halmstrån nu att det är svårt att följa med i alla hopp. 

Det är väl upp till arrangörerna att bestämma vilka som talar på deras manifestation. Vad har det med det vi diskuterar att göra egentligen? 🤔

"Så om nu denna kampanj bygger på det du säger, på vilket sätt menar du att hon blev korrekt behandlad?"

Det kanske hon inte blev, jag känner henne inte. Hur som helst är det ju väldigt få kvinnor som fick tala på den manifestationen, det var ju ingen öppen scen eller så utan ett par talare utvalda av arrangören. Att tala och tycka är mänskliga rättigheter, att stå på scenen på en manifestation man inte själv arrangerar är inte det. 

""Så mao så måste du tycka det var helt fel med att Timell hängdes ut med tanke på ditt resonemang Tummen upp"

Nu är du där och berättar vad jag "måste tycka"  igen 🙂. Kan du åtminstone förklara varför jag "måste tycka" det?

"Var det inte du som ovan berättade för mig vad jag tyckte och tänkte (enligt dig) ?"

Det får du gärna citera i så fall. Om jag gjorde det ber jag om ursäkt, det är så klart du som bestämmer vad du tycker. 

Oavsett så vill jag tydligt säga att jag inte tycker något av allt det du säger att jag tycker, och jag tycker du borde sluta gissa om vad jag tycker och inte - läs det jag skriver istället.

[VSK]
12/21/17, 12:04 AM
#137

#136

Har frågat dig ett par ggr nu om du förstår det jag skriver men du förstår fortfarande inte verkar det som. Du ids inte ens svara på mina frågor så varför ens slösa energi.

Du ser alltså inte att det är demokratiskt fel att utesluta en människa vars har blivit utsatt för diverse hemskheter i en manifestation där man som du säger i #134  "det handlar inte om att hänga ut förövare utan om att offer berättar om händelser de varit med om" och det för hennes politiska åsikters skull?

Jag måste fråga, känner du ens till denna händelsen ö.h.t? 

Du nämnde inget om det Katerina Janouch skrev om i länken du fick som jag bad dig läsa. http://katerinamagasin.se/nar-kommer-ett-metoo-alla-konsstympade-och-gangvaldtagna/

👋

JonasDuregard
12/21/17, 12:41 AM
#138

#137 "Du ser alltså inte att det är demokratiskt fel att utesluta en människa […]"

Utesluta från vad? Man kan utesluta någon från ett parti till exempel. Att avboka en talare är något annat. 

Men givetvis förstår jag problematiken, den är barnsligt enkel att förstå. 

Om man arrangerar en manifestation med talare finns det två val, endera får vem som helst prata eller så väljer man vilka som ska få tala. Om man väljer ut några så krävs det något kriterium för att välja, och oavsett hur man väljer kommer några att väljas bort och möjligen tycka att det är orättvist. Lyckligtvis kan de ju starta egna manifestationer 🙂. 

Så nej, jag ser det inte som en urholkning av demokratin. Jag skulle förmodligen inte heller fått prata på manifestationen om jag ville det. Jag hade nog inte fått låna micken på något av SDs torgmöten heller, det är varken förvånande eller särskilt upprörande. 

Att det finns goda skäl att avboka talare är uppenbart (till exempel om det visade sig att hon var förintelseförnekare eller liknande). Man kan diskutera (och det har diskuterats livligt) om arrangörerna var för restriktiva när de valde bort henne för att hon är aktiv Sverigedemokrat (SD-sympatisörer anser givetvis det), om det inte fanns andra anledningar. Men oavsett svaret på den frågan så är det inte ett hot mot demokratin. Rätten att arrangera manifestationer är viktig för demokratin. Att alla som vill får prata på alla manifestationer är inte viktigt för demokratin. 

Det finns mycket mer att säga om det här, och som sagt så förstår jag problematiken. Men vad är kopplingen till trådens ämne egentligen? 

Till och med kopplingen till fenomenet metoo är ganska begränsad. metoo är ett väldigt löst organiserat nätverk av tusentals personer, gissningsvis var 2-3 stycken av dem inblandande i att besluta om talarna på just den här manifestationen. 

"Jag måste fråga, känner du ens till denna händelsen ö.h.t?"

Ja, jag känner till den 🙂. 

"Du nämnde inget om det Katerina Janouch skrev om i länken du fick som jag bad dig läsa."

Vad vill du att jag ska säga om den? Hon verkar inte heller förstå vad metoo är och vad det inte är, eller så missförstår hon avsiktligt för att driva sin sunkiga agenda.

[Hayabusa]
12/21/17, 10:42 AM
#139

SR P1 Studio Ett igår, 20/12-2017. Ebba Östlin (S) är kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka: ”99,7 procent av Fittjaborna, dom är laglydiga”. 

 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1637

Lyssna från 28.20 in i klippet. Östlin kommer in 33.30

Annons:
[VSK]
12/21/17, 11:05 AM
#140

#138

Du verkar inte känna till händelsen alls (såvida du inte googlat nu i efterhand). Lika lite verkar du förstå problematiken. Det var menat att hon skulle åka till manifestationen i Uppsala för att dela med sig av sina egna erfarenheter gällande våldtäkter mm. När arrangören fick veta i efterhand att de inte stod på samma politiska sida, så blev den här kvinnan förbjuden att komma och hålla sitt  tal.

Detta på en manifestation där man skulle stå upp mot allt våld och sexuella trakasserier mot kvinnor. Och du ser inget problem med det. Det säger hur din kvinnosyn är som gör skillnad på folk och folk, och det i sann #Metoo-anda, precis det jag sagt hela tiden. 

Hade det varit en "politiskt manifestation" så hade jag förstått att du resonerar som du gör gällande "Uppsala-fallet".

Du tycker väldigt ofta att andra inte förstår, och du har alltid rätt, i sann messerschmitt-anda. 

"I den svenska kampanjen pekas mediebolags Medarbetare ut för att ha gjort sig skyldiga till trakasserier och övergrepp. Aftonbladet, TV4 och SVT startar utredningar av några av sina egna Medarbetare.

En av de utpekade, TV4:s programledare Martin Timell, tas ur tjänst och kanalen plockar hans program ur tablån". 

http://www.gp.se/nyheter/sverige/metoo-detta-har-hänt-i-sverige-1.4824403

Du är inte ett dugg intresserad att diskutera denna problematik utan du verkar mest vilja trolla och fjanta dig istället för att svara på de frågor du får. Allas lika värde, jo tjena.

Du behöver inte bemöta det här för jag kommer inte lägga mer tid på en person som inte är seriös (vilket du visar gång på gång).

Honestyisdead
12/21/17, 11:16 AM
#141

Ser att en spegel är på sin plats 😂

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
12/21/17, 12:08 PM
#143

#140 "Du behöver inte bemöta det här för jag kommer inte lägga mer tid på en person som inte är seriös (vilket du visar gång på gång). "

Jag hade inte direkt tänkt bemöta det, eftersom ena halvan är personangrepp utan substans och andra halvan är upprepningar på sådant jag redan bemött. 

Vi får diskutera mer någon annan gång, när du lugnat ner dig igen.

Tjeja
12/21/17, 12:47 PM
#144

Skärpning nu i tråden med personliga gliringar och åthutningar etc är ni snälla!

Det gäller alla. 

Klarar ni inte fortsätta diskussionen ONT, sakligt utan personliga åthutningar, anmärka och ord och diskutera "Du är/sade/kan/tycker/verkar" etc, så får jag lov att låsa tråden. 

// Tjeja - Medis

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
12/21/17, 12:47 PM
#145

#139 Det bor knappt 8.000 personer i Fittja. 0.3% = 24 personer. Det torde vara tämligen lätt att hålla koll på dessa 24 personer, även om polisen är överbelastad.

[VSK]
12/21/17, 1:42 PM
#146

#145

Imponerande, eller rättare sagt skrämmande att endast 24 personer gör en no-go-zon. Säger en hel del om RPC´s slappa attityd.

Annons:
[Carpinus]1
12/21/17, 2:21 PM
#147

#145 En lokal polis kallar Fittja "laglöst land". Jag skall inte skriva vem av de två  jag tror mest på - kommunstyrelsens ordförande eller polismannen.

http://omni.se/polismannen-om-fittja-det-ar-ett-laglost-land/a/1kBpqK

[[eskils_]]
12/21/17, 2:24 PM
#148

#146 RPC = ?  Google föreslår Remote Procedure Call eller Psykoterapicentrum…

[VSK]
12/21/17, 2:25 PM
#149

Evelina Barosen anser att regeringen misslyckas med att se problematiken säger hon i en Morgon studion. Jag fyller i att det är mer än regeringen som inte har förmåga att se problematiken.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anmalde-valdtakt-utredningen-lades-ned-efter-tre-veckor

[VSK]
12/21/17, 2:28 PM
#150

#148

Rikspolischef (Dan Eliasson). 

RPC i datorsammanhang är ett säkerhetsproblem, men det är ju Dan å andra sidan med.

[[eskils_]]
12/21/17, 2:33 PM
#151

#150 Aha, ja Dan Eliasson (S) kan definitivt klassas som ett säkerhetsproblem. 🤓

[Carpinus]1
12/29/17, 8:17 AM
#152

#105 Ytterligare ett gängöverfall på en kvinna i Malmö:

"Enligt Sydsvenskan ska en kvinna ha blivit överfallen under natten av en eller flera gärningsmän vid Högaholm i Malmö."---

"Polisen har spärrat av platsen, som bland annat innefattar delar av en parkering och en cykelbana, för att göra en teknisk undersökning. Sydsvenskan skriver att det rör sig om flera gärningsmän, men det är inget som polisen vill bekräfta. Mikael Lindh säger dock att man har vissa signalement att gå efter. – Vi har vissa uppgifter som vi kan jobba vidare med.

Under hösten har tre kvinnor i Malmö blivit överfallna och utsatta för våldtäkter på olika platser. I november blev två kvinnor överfallna, en på Södervärn och senare en på Segevång. I mitten av december blev en kvinna utsatt för ett grovt våldtäktsförsök på Sofielund.

Om nattens händelse rör sig om ett våldtäktsförsök är dock inte klarlagt, polisen skriver dock på sin hemsida att man misstänker grovt brott."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-overfallen-av-flera-man-i-malmo/

[VSK]
12/29/17, 9:40 AM
#153

#152

Märkligt att polisen inte vill bekräfta detta gällande gruppvåldtäkt eller inte. De kunde ju bekräfta (dementera) deras eget uttalande om att det inte var farligt som kvinna att bege sig ut i Malmö.

Annons:
[Carpinus]1
12/29/17, 10:08 AM
#154

#153 Sant. Möjligen kan det bero på att det var en tidig uppgift. Här finns senare besked:

Vid 08.30-tiden bekräftade dock Nils Norling, presstalesperson vid Malmöpolisen, att kvinnan misstänks ha utsatts för en grov våldtäkt.

– Det är en anmälan upprättad om grov våldtäkt på Högaholm. Målsäganden är en kvinna över 18 år, säger han.

                                                                             .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rx93Or/kvinna-misstanks-ha-blivit-valdtagen-av-flera-man-i-malmo

[Hayabusa]
12/29/17, 10:36 AM
#155

TT: "Polisen arbetar utifrån hypotesen att det varit olika gärningsmän vid dessa tre våldtäkter."

Det är illa, värre än om det varit en & samma gruppering,

kallepudas
12/29/17, 7:31 PM
#156

Allvarligt talat vad händer!!!!!

Öppnar aftonbladet eller expressen & det första man läser är ny gruppvåldtäkt i malmö. På 90-talet köpte jag tidning varenda arbetsdag och inte sjutton läste man sådant då. Någon våldtäkt eller ett & annat mord då & då men det var inte så här i sverige då.

Så vad har hänt?

Kvinnliga poliser ut i dessa områden och var i närheten med piket & annat och ta svinen på bar gärning. Sedan vad straffet borde bli går ju inte ens att skriva.

Gärningsmännen är det ju något inavelfel på så där deras två hjärnceller inte kan skilja på rätt & fel ens i det mest öppenbara lägen.

För att straffa dessa gärningsmän så bör man ju vrida tillbaka straffskalan ett par hundra år så kanske man hittar ett lämpligt straff för dessa våldtäktsmän. Ett lämpligt nutidsstraff borde vara att skicka iväg dessa rakt ut i rymden…..har dom tur så kanske någon annan civilisation kanske tar hand om dom.

[[eskils_]]
1/1/18, 5:04 PM
#157

#156  Ja, vad är en lämplig straffskala för våldtäkt? Här är en tingsrätt som dömde en man till 2 månaders fängelse för våldtäkt mot barn. Kanske jämförbart med att stjäla en bil, eller…? Två månader går ju fort, sedan kan han fortsätta på den inslagna vägen. 🤢

"En man i 20-års åldern åtalades för våldtäkt och våldtäkt mot barn. Han frias för den misstänkta våldtäkten – men döms för våldtäkt mot barn. Straffet blir två månaders fängelse och skyddstillsyn."

"Vittnen såg händelsen och kan styrka 13-åringens version."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-doms-for-valdtakt-mot-barn-2

[VSK]
1/1/18, 5:16 PM
#158

#157

Och jag vet en svensk kille som var ihop med en tjej som var 14-15 år (han betydligt äldre) och hennes föräldrar visste om detta och godkände han trots sin ålder, för han var bra för hennes "utveckling". Han fick 4.5 år om jag inte missminner mig. 

Ett lämpligt straff för en våldtäkt borde vara minst åtta års fängelse utan straffrabatt. Högre straff om offret blivit mer skadat. Alla pengar GM tjänar under tiden denne måste jobba går till BO och för rättsväsendets kostnader. Gruppvåldtäkter minst 16 års fängelse eller mer, beroende på BO´s skador (fysiskt som psykiskt). Samma förslag på vart GM+s lön skall gå. 

Märkligt att straffskalan gäller olika beroende på etnicitet. Borde vara brottet och dess omständigheter som bestämmer ett straff och inte en stämpel i "passet".

[[eskils_]]
1/1/18, 5:35 PM
#159

#158 Men det står inte i artikeln någonting om etnicitet. Eller vet du att GM inte är svensk?

Så här säger Polisen om straffskalan:

"Våldtäkt är ett av de allvarligaste sexualbrotten. Den som med våld eller hot tvingar en annan person till en sexuell handling som är allvarligt kränkande döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år."

Trodde att våldtäkt mot barn alltid räknas som grov.

[VSK]
1/1/18, 5:38 PM
#160

#158

Visa mig den med svensk etnicitet som får två månaders fängelse för en våldtäkt. Tycker du att domen följer det polisen hänvisar till gällande straffskalan? 

Ja generellt sätt så skall en våldtäkt mot barn alltid räknas som grov, men så är det inte som du ser.

Annons:
[[eskils_]]
1/1/18, 5:52 PM
#161

#160 Är inte insatt i tidigare domar mot svenskar. Nej jag tycker uppenbarligen inte att domen är rimlig och följer den straffskala som Polisen uppger, det är ju därför jag reagerar. Två månaders fängelse är ett hån mot brottsoffret!

Hoppas umeborna m fl protesterar ordentligt och kräver en förklaring, och att domen överklagas.

[VSK]
1/1/18, 6:05 PM
#162

#161

Du vet att domar är offentlig handling? Blir dock alltmer fler restriktioner i dessa offentliga domar. Går man tillbaka till sk Arboga-morden så fanns det fotografier med i FUP men sånt är sekretess sen många år, likaså BO´s identitet vid sexuella brott som våldtäkter. 

Dock, så skall man aldrig hänga ut GM även om denne är fälld, för det finns nåt som heter överklagan. 

Och ja, två månaders "fängelse" för en våldtäkt är inte annat än ett stort hån mot den drabbade, samt även samhället i övrigt.

Själv så hoppas jag på ett masståg till Rosenbad. Gärna ett par hundra tusen tågande. Jag är på oavsett hälsostatus.

[[eskils_]]
1/1/18, 6:42 PM
#163

Här är en annan grov våldtäkt från i somras, där domen inte heller nådde upp till den av Polisen aviserade lägsta nivån 4 års fängelse:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/doms-for-gruppvaldtakt-men-slipper-utvisning/

Verkar som om Tingsrätterna inte sköter sitt jobb, eller hur?

Fallet nämns i den här tråden i #20, med suveräna kommentarer av Carpinus.

[VSK]
1/1/18, 6:59 PM
#164

#163

Det finns massor att önska gällande rättsväsende samt på riksdagsparti och regeringsnivå. Som sagt, det är lättare att hitta domar som inte följer svensk lagstiftning än de som följer den i de här fallen. 

Än en gång. Domar är en offentlig handling. Studera några fall och du kommer se med egna ögon.

[Carpinus]1
1/2/18, 12:35 PM
#165

Ännu en gruppvåldtäkt rapporterad:

"En kvinna ska ha överfallits och våldtagits av flera män sent på måndagskvällen, skriver SVT Nyheter. Platsen är Åkersberga i Österåker utanför Stockholm. – Det ska hållas ett mer ingående förhör med brottsoffret, kvinnan. Ingen är ännu gripen, ingen är misstänkt, säger Kjell Lindgren vid Stockholmspolisens presstjänst. Flera män söks av polisen i jakten på de misstänkta."--

 "Överfallsvåldtäkten i Åkersberga följer flera tidigare fall. Den 16 december utsattes en kvinna för en brutal gruppvåldtäkt vid en lekplats i Sofielund, i närheten av Södervärn, i centrala Malmö. Dessförinnan, i november, skedde två överfallsvåldtäkter kort tid efter varandra, också i Malmö. Det ena överfallet skedde i Segevång, det andra i Södervärn. Så sent som den 19 december förra året frikändes dessutom fem män som stod åtalade för en misstänkt gruppvåldtäkt mot en kvinna i Fittja i södra Stockholm i augusti 2016. Kvinnan anmälde att hon hade blivit gruppvåldtagen i ett trapphus. Enligt polisutredningen kan uppemot 20 män ha varit på platsen."---

 https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/kvinna-overfallen-och-valdtagen-/

Ber att få instämma i vad Lars Anders Johansson på Smedjan skrev den 17 december:

"Våldtäkter och sexuella övergrepp har förekommit i alla samhällen i alla tider. Sadister och psykopater finns i alla samhällsskikt och med alla möjliga bakgrunder och kan vara svåra att upptäcka. Hela kompisgäng som ägnar sig åt att fånga, tortera och våldta ensamma kvinnor är emellertid någonting helt annat."---

"Men majoritetskulturens hållning delas inte längre av alla. Det finns numera miljöer i Sverige där denna typ av handlingar är socialt acceptabla. Det finns umgängeskretsar där ett tjugotal män kan bestämma sig för att tillsammans våldta och misshandla en kvinna. Runt dessa män finns ett lokalsamhälle som håller dem om ryggen."---

"Nu är det upp till bevis för det svenska majoritetssamhället. För unga kvinnor i åldrarna 16–24 år har utsattheten för sexualbrott ökat med över 300 procent 2011–2016. Från 3,4 till 14 procent, enligt BRÅ:s nationella trygghetsundersökning. Undersökningen bygger på intervjuer och ökningen kan således inte förklaras med ökad anmälningsbenägenhet.

Om inte de skyldiga bakom de sadistiska överfallsgruppvåldtäkterna lagförs och spärras in för överskådlig tid kommer det sannolikt att vara spiken i kistan för mångas tilltro till det svenska rättssamhället. Men det räcker inte med att lagföra de skyldiga. De sociala miljöer måste upplösas där det anses socialt acceptabelt att i grupp våldta och tortera unga flickor. Annars går vi en betydligt mörkare framtid till mötes."

https://timbro.se/smedjan/gruppvaldtakterna-ar-ett-eldprov-rattsstaten/

Tjeja
1/2/18, 1:20 PM
#166

Tja.. Svenska lagen har ju den nackdelen att det krävs att man kan bevisa exakt vem som har gjort vad, när och i vilken ordning mm…

Detta gör ju att gärningsmän i mängder går fria hela tiden eftersom ju fler som begår ett brott ihop, desto svårare blir det att bevisa dessa detaljer.

Till skillnad från tex den Franska lagen där man t o m kan dömas som medskyldig om man sett ett brott begås utan att gripa in för att hejda brottet. 

Fick jag välja skulle jag föredra den Franska versionen alla dagar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
1/2/18, 2:09 PM
#167

Om jag stod ensam och såg något kriminellt pågå vete f-n om jag skulle våga ingripa, vem vet vad som kan hända? Har en bekant som sade till några i ett sådant sammanhang. Han minns inte mycket mer än att han vaknade på sjukhus några dagar senare, efter att ha blivit misshandlad. Då skulle jag nog hellre straffas för att inte ha ingripit…

Annons:
[Carpinus]1
1/2/18, 2:19 PM
#168

#167 Det finns ju åtminstone möjlighet att slå larm, men vissa gör inte ens det:

"Ett vittne kliver förbi kvinnan, männen och det som pågår och går rakt in i sin lägenhet utan att kalla på polis. Mannen förklarade i polisförhör att han bott i Fittja i 15 år och att man har ”lärt sig att inte se eller höra så mycket … Man sköter sitt och undviker problem”. När kvinnan tar sig ner till Fittja centrum för att få hjälp får hon höra att hon är äcklig."---

http://www.gp.se/nyheter/debatt/detta-är-fittja-och-sverige-1.4961323

kamera0710
1/2/18, 2:26 PM
#169

#168 Ja, med en mobil är det ju lätt gjort. Tänkte mer på att aktivt ingripa själv.

[Carpinus]1
1/2/18, 2:39 PM
#170

Nej, det kan ha sitt pris. Det såg vi exempel på såväl förra nyår som detta.

Tråden om civilkurage kanske kan vara av intresse även om den inte är färsk?

[Carpinus]1
1/4/18, 11:04 AM
#171

"De friande domarna i det uppmärksammade Fittjamålet, där fem unga män stod åtalade misstänkta för inblandning i en gruppvåldtäkt, överklagas nu till hovrätten.

Samtidigt ska experter i Tyskland gå igenom och analysera innehållet på två mobiltelefoner, skriver Metro."---

                                                                     .

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/friande-domar-i-fittjamalet-overklagas/

Bara att hoppas att hovrätten tar upp fallet. Kanske kan jurister se annorlunda på det än politiskt tillsatta nämndemän?

JonasDuregard
1/4/18, 4:29 PM
#172

#171 "Kanske kan jurister se annorlunda på det än politiskt tillsatta nämndemän?"

Menar du för att de är mer kompetenta eller för att det skulle finnas något politiskt motiv bakom domen? Det senare låter extremt långsökt, jag har inte hört någon som tycker att det är en bra dom, bara olika åsikter om vems fel det är.

[Carpinus]1
1/4/18, 5:01 PM
#173

#172 Liberalerna upplever att besluten politiseras allt mer, och de föreslår att domstolsverket skall svara för tillsättningen av ledamöter och inte de politiska partierna. Citat DN mars 2017, vet inte hur långt förslaget sedan kommit:

"– Det är ett principiellt problem att nämndemän dömer partipolitiskt. Det har blivit mer tyckande. Detta har utretts och stötts och blötts men staten har aldrig agerat med kraft. Hela principen är att domstolarna ska vara oberoende av vad vi politiker tycker. Det fungerar inte så i dag tycker vi och då är det nödvändigt att vi renodlar detta, säger Roger Haddad."---

https://www.dn.se/nyheter/sverige/l-avskaffa-politiskt-tillsatta-namndeman/

Om det är så anser jag att det bara att välkomna att jurister av facket får granska det här fallet, inte minst med tanke på vilken debatt utslaget väckt. Jag förmodar att de har en större kompetens, annars skulle man lika gärna kunna hålla sig med politiskt tillsatta ledamöter även på högre nivå. (Sedan kan väl jurister precis som vilken som helst annan ha en egen politisk övertygelse.)

(Skrivit tidigare om frågan i en annan tråd.)

JonasDuregard
1/4/18, 5:21 PM
#174

#173 Men tror du det här beslutet är politiserat? Det låter extremt långsökt som sagt. Det måste vara någon hemlig politisk agenda som någon grupp har men inte berättar om för andra än de insvurna i så fall. Då är det ju en konspiration, inte politik, och det är väl lika långsökt att jurister ingår en sådan som att politiker gör det. 

Det jag menar är helt enkelt att om det här skulle vara ett politiserat beslut så måste det ju finnas någon politisk strömning som uppskattar domen, men det finns det ju inte. 

Om något borde ju politisering leda till att de fälldes, eftersom det ligger i linje både med ideologiska och populistiska principer… 

Att de inte har tillräcklig kompetens kan påverkar, vi får hoppas att det är så. Många hävdar att det var misstag under förundersökningen som gjorde det omöjligt för tingsrätten att fälla, och det får vi ju svar på i och med överklagan.

Annons:
[Carpinus]1
1/4/18, 5:28 PM
#175

#174 Jag anser helt enkelt att målet är av en sådan dignitet och allmänintresse att det inte borde få stanna med utslaget på tingsrättsnivå. Sedan kan det ju vara så att den uppenbarligen bristfälliga förundersökningen omöjliggör även för hovrättens jurister att bilda sig en uppfattning, men det får vi se om det blir så att hovrätten tar upp målet.

http://www.dagensjuridik.se/2017/12/starka-reaktioner-efter-friande-domen-i-fittjamalet-en-skam-rattssystemet

[Carpinus]1
1/10/18, 1:12 PM
#176

Färsk statistik:
"Förra året ökade antalet inkomna ärenden gällande våldtäkter med 16 procent, visar färska siffror från polisens årsstatistik som TT tagit del av. Samtidigt kunde polisen lämna över 11 procent fler våldtäktsärenden till åklagare, jämfört med året innan."---

TT

[Carpinus]1
1/17/18, 10:06 AM
#177

Ingen JO-granskning av Fittjamålet i dagsläget på grund av att målet fortfarande lever i rättsapparaten.

"I dag kom justitieombudsmannens (JO) beslut. Fittjautredningen kommer inte att granskas av JO i nuläget. Anledningen är att målet fortfarande pågår. Däremot kan det bli aktuellt att syna utredningen i ett senare skede.

”De utredningsåtgärder som vidtagits av polisen under förundersökningen och hur dessa har utförts kan vara av betydelse för hovrättens prövning. Det är därför inte lämpligt att JO granskar dessa frågor innan åtalen har prövats slutgiltigt”, säger JO Cecilia Renfors i ett pressmeddelande."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/beslut-i-dag-om-fittjautredning-ska-granskas

[Carpinus]1
1/18/18, 10:04 AM
#178

Talande statistik…

"Brå publicerar ny statistik över antalet anmälda brott förra året: Enligt siffrorna ökade antalet anmälda våldtäkter med tio procent. 7 230 våldtäkter anmäldes – det är i snitt 20 anmälningar per dag, enligt statistiken. Statistiken som presenteras i dag omfattar alla händelser som anmälts och registrerats som brott hos polisen, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Ekobrottsmyndigheten. Enligt de nya siffrorna ökade antalet anmälda våldtäkter med 10 procent till 7 230 brott. Antalet anmälda brott om sexuellt tvång och utnyttjande med mera ökade med 7 procent till 1 330 och antalet anmälda brott om sexuellt ofredande ökade med 3 procent till 10 800 brott."---

"Brå poängterar i sin rapport att det är viktigt när man läser statistiken att tänka på att siffrorna visar antalet anmälda brott, och inte det totala antalet faktiskt begångna brott. I själva verket är det faktiska antalet brott oftast högre än det antal anmälda brott som redovisas i statistiken, enligt Brå. "---    

https://www.expressen.se/nyheter/nya-siffror-fran-bra-over-antalet-anmalda-brott/

[Carpinus]1
1/26/18, 9:54 AM
#179

Trots kritik från remissinstanser och lagrådet ämnar regeringen baxa fram sin samtyckeslag. Expressens ledarsida sällar sig till kritikerna:

"Löfvens huvudnummer i jultalet var att ett samtyckeskrav ska införas. I dag krävs någon form av hot, våld eller utnyttjande för att få någon fälld för våldtäkt. I framtiden ska en person ha uttryckt sitt medgivande inför varje nytt delmoment under sexet - antingen genom att säga eller visa det, annars kan man bli dömd för våldtäkt.

Men lagrådet sågar nu förslaget. Lagtexten är så luddigt skriven att det inte i förväg går att räkna ut om en handling är brottslig eller inte, menar man."---

"Inga remissinstanser tror egentligen att samtyckeskrav kommer att leda till fler fällande domar. Ord kommer ju att stå mot ord även i framtiden. En del varnar rentav för att ett samtyckeskrav kan leda till att rättegångarna kommer att handla ännu mer om brottsoffrets beteende."---

 https://www.expressen.se/ledare/slarva-inte-med-sexlagen/

JonasDuregard
1/26/18, 3:19 PM
#180

#179 "Lagtexten är så luddigt skriven att det inte i förväg går att räkna ut om en handling är brottslig eller inte, menar man."

Tydliga lagtexter är bra, men om man märker att man ofta står och räknar på om det man står i begrepp att göra är våldtäkt eller inte så är det kanske värt att ändra sina vanor helt oavsett.

[Carpinus]1
1/29/18, 4:40 PM
#181

#180 Om man ändrar förutsättningarna så att ett spontant samlag grundat på ömsesidig vilja  men utan  formellt dokumenterat samtycke jämställs med våldtäkt så lär det uppstå kniviga tolkningslägen för rättsapparaten. Skall man ändra sina sexvanor för att undvika att hamna i ett svårtolkat rättsläge  kring om det förelegat ett generellt "ja" eller bara ett delgodkännande så ligger väl då alternativet celibat närmast till hands.

Är det så här det kan komma arr låta i rättssalen när samtyckeslagen skall tolkas? "Rätten konstaterar att deltagare A medger att det förelegat ett samtycke till könsligt umgänge som sådant, och att ställning 1 ingick i lämnat medgivande. Angående ställning 2 säger sig dock A inte minnas att ha uttryckt något formellt medgivande, vilket deltagare B anser sig ha uppfattat. A känner sig inte förfördelad, men uttrycker, citat, "att rätt skall vara rätt". Rätten har därför att ta ställning till om det begåtts en våldtäkt i detta delmoment."

#179 Även Aleksandra Boscanin i GP uppmärksammar lagrådets kritik av samtyckeslagförslaget:

"Lagrådet – som granskar lagförslag innan de behandlas av riksdagen – sågar regeringens förslag. Myndigheten konstaterar att en samtyckeslag i enlighet med regeringens utformning skulle innebära att man inte på förhand kan veta vilka handlingar som är straffbara. Således uppfyller förslaget inte de krav på förutsebarhet som ska ställas."---

"Flera av de lagändringar som regeringen vill genomföra ingår redan i dagens lagstiftning, varför Lagrådet anser att det rättsliga behovet av en ny lagstiftning är bristande. Lagrådets kritik är allvarlig men torde inte ha kommit som någon stor överraskning för regeringen då den ligger i linje med vad andra bedömare redan påpekat. Bland annat har Advokatsamfundet tidigare pekat på oförutsägbarheten i den föreslagna lagstiftningen."---

http://www.gp.se/ledare/boscanin-regeringen-bedriver-populistisk-plakatpolitik-1.5100390

Annons:
[Carpinus]1
1/31/18, 11:28 AM
#182

Även om hovrätten skärper straffen för de två bestialiska bröderna i Malmö är det svårt att ta till sig annat än att de borde fått livstids fängelse och livstids utvisning.

"I tingsrätten dömdes bröderna för människorov, grov våldtäkt och försök till utpressning. Straffet blev fängelse på sju år och tre månader för den äldre brodern och tre år och tre månader för den yngre. De skulle också utvisas och betala mellan 155.000 och 275.000 kronor i skadestånd till sina offer. Hovrätten skärper straffet för den äldre brodern till nio år och för den yngre brodern till fyra år och sex månader. De utvisas också med förbud att återvända till Sverige före år 2032. Skadeståndet blir detsamma som tingsrättens."---

"Ett av fallen som männen dömts för handlar om en våldtäkt mot en kvinna i ett soprum i april förra året. Männen hade stämt träff med kvinnan och när de sågs misshandlade henne och låste in henne i ett soprum. Där band de henne till händer och fötter, hotade henne och våldtog henne flera gånger under sjutton timmar. Efter det kontaktade de hennes väninna och försökte pressa henne på pengar. Väninnan larmade polisen som fritog kvinnnan och grep bröderna. I samband med det skottskadades den äldre brodern."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hovratten-skarper-straffet-for-valdtaktsdomda-broder

[Carpinus]1
2/2/18, 3:18 PM
#183

Bakom statistiken…

Uddevalla: "Mannen har gett sig på en kvinna och försökt tvinga sig till ett samlag. Han har lyft upp och burit i väg med henne, försökt slita av henne kläderna, sedan dragit ner henne på marken och lagt sig på henne. Mannens våldtäkt avbröts därför att personer i närheten såg vad som hände och skrämde i väg honom. Hänsynslösheten och råheten gör att åklagaren betecknar gärningen som grov."---

"Den andra mannen åtalas för försök till utpressning, narkotikabrott och övergrepp i rättssak."---

"Båda männen förnekar brott. Åklagaren kräver att bägge männen ska utvisas ur Sverige."

TT

[Carpinus]1
2/5/18, 7:28 AM
#184

Ännu en gruppvåldtäkt har anmälts i Malmö, där 4-5 unga män uppges ha fört bort en kvinna natten mellan fredag och lördag mot hennes vilja och genomfört en gruppvåldtäkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qlyy54/annu-en-misstankt-gruppvaldtakt-i-malmo--spar-sakrade

[Carpinus]1
2/6/18, 3:00 PM
#185

Två män gamla i Västerviks kommun, 20 respektive 35 år gamla, döms för våldtäkt på en 16-årig flicka till fängelse i fyra år och åtta månader samt utvisning ur riket.

Källa.

kamera0710
2/6/18, 3:07 PM
#186

Har i vilket fall fortfarande inte sett ett enda konkret exempel på att det "gullas med våldtäktsmän", vilket ju Sanna70 hävdar i inlägg #2.

[Carpinus]1
2/6/18, 3:11 PM
#187

#186 Vill du det då?

kamera0710
2/6/18, 3:16 PM
#188

#187 Om det är som Sanna70 påstår, att det gullas med våldtäktsmän, vill jag gärna se belägg för det. (Inlägg #186 var för övrigt inte riktat till dig.)

Annons:
[Carpinus]1
2/6/18, 3:28 PM
#189

Varför skriver du "Sanna70" och inte "du" om du vänder dig enbart till henne? Undrar förresten vad du menar med riktade inlägg - vill man diskutera med någon exklusivt går det ju att skicka PM i så fall.

Behöver f.ö. inte söka mer än någon minut för att hitta exempel på vad jag tycker ligger väldigt nära gullande med våldtäktsmän.

Här är ett vidrigt exempel från 2013:

https://www.folkbladet.nu/369496/tre-killar-frias-fran-valtakt

Några andra färskare, i all hast:

https://www.expressen.se/ledare/fler-kriminella-maste-utvisas/

http://www.dagensjuridik.se/2017/09/slipper-utvisning-efter-grov-valdtakt-skulle-drabba-18-aringen-mycket-hart

[Hayabusa]
2/7/18, 8:20 AM
#190

Ämnet var upp på "Veckans Brott" igår (06.02). Finns att se på SVTPlay.

[Carpinus]1
2/9/18, 5:00 AM
#191

Danska Ekstrabladet förbluffas över att signalement på gruppvåldtäksmännen i Malmö inte utnyttjas i jakten på förövarna.

"Der er endnu ikke udsendt så meget som en flig af et signalement, og det lader ikke til, at de svenske medier er synderligt interesserede i at spørge ind til dem. Det eneste, som politiet har fortalt om de påståede voldtægtsforbrydere, og som er gengivet i svenske medier, er, at der er tale om mænd, og at der tilsyneladende ikke er sammenhæng mellem de fem episoder."---

https://ekstrabladet.dk/112/ny-gruppevoldtaegt-i-malmoe-politi-undlader-at-offentliggoere-signalement/7026586

[Carpinus]1
2/11/18, 11:08 PM
#192

Misstänkt gruppvåldtäkt i Husby i lördags. En gripen, flera anhållna i sin frånvaro.

https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-gruppvaldtakt-mot-flicka/

[Carpinus]1
2/13/18, 11:16 AM
#193

#152>#154 Åklagaren har lagt ner utredningen kring den anmälda våldtäkten i Högaholm den 28 december. Kvinnan har erkänt att hon ljugit.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On8K7b/utredning-om-grov-valdtakt-i-malmo-laggs-ner--kvinnan-ljog

[VSK]
2/13/18, 2:26 PM
#194

#193

Anti-#Metoo

[Carpinus]1
2/21/18, 9:16 PM
#195

Tingsrätt ändrade datum för häktningsfall i våldtäktsärende och ingen åklagare infann sig, så gärningsmannen släpptes fri. Lätt att inse vad som hade kunnat hända…

Senare greps dock förövaren igen, och dom är nu avkunnad i hovrätten, som  dömde till 2 år och 6 månader, vilket är den lägsta påföljden för detta straff (#159).

"Susanne polisanmälde våldtäkten, de förhörde henne och dokumenterade hennes skador. Senare samma dygn kunde mannen gripas och häktas. När det sedan var dags för omhäktning gjorde åklagaren ett misstag som fick förödande konsekvenser.

Gällivare tingsrätt ändrade datum, något åklagaren missade och därför inte dök upp. I stället för att omhäktas eller åtalas gick den 25-årige mannen fri."---

 "Utredningen mot mannen fortsatte med nya analyssvar från NFC och kompletterande förhör. Han kunde senare gripas på nytt och åtalas. Den 9 februari i år fastställde hovrätten domen på två år och sex månaders fängelse med utvisning efter avtjänat fängelsestraff och förbud om att återvända till Sverige före 2027. Mannen ska också betala ett skadestånd till Susanne på 115 000 kronor."---

"Susanne och hennes målsägandebiträde funderar nu på att ta den förödande datummissen vidare till justitieombudsmannen. Expressen har tidigare varit i kontakt med den ansvarige åklagaren som hänvisar till chefsåklagare Thomas Ennefors. I sitt svar förklarar han att det inte har gjorts någon internutredning inom åklagarmyndigheten, eftersom det inte går att avgöra om någon enskild ligger bakom misstaget."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/man-valdtog-susanne-gick-fri-efter-aklagarens-misstag/

Annons:
kamera0710
2/22/18, 1:16 PM
#196

Googlade i går och kom på att det ju finns ett extremfall när det verkligen gullades med en våldtäktsman. (Dock inte från media och rättsväsende.) I Bjästa, Ångermanland, våldtog en ung kille en 14-årig tjej. Han erkände och dömdes, men samhället frös ut offret. Se gärna det korta inslaget där prästen på orten intervjuas, men ladda med spypåse. Eller se hela inslaget via länken.

https://www.youtube.com/watch?v=Ugj6ntD1dKQ&t=3107s

[Carpinus]1
2/22/18, 2:16 PM
#197

#196 Jag orkade bara se tio sekunder av intervjun med prästkraken…😡

Minns fallet (som omnämnts tidigare  i den här tråden) .

[Hayabusa]
2/22/18, 2:21 PM
#198

#197 Vill minnas att det varit med som dokumentär i SR tidigare.

[Carpinus]1
2/22/18, 2:24 PM
#199

#198 Ja, det står "Uppdrag granskning" på klippet, så det stämmer säkert.

Så gick det sedan: "Att göra en Bjästa".

[Hayabusa]
2/22/18, 2:44 PM
#200

Även det här fallet har varit på tapeten, om jag minns rätt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flicka-ersatt-av-kommunen-efter-skolvaldtakt

"Våldtäkten ägde rum i juni 2016 men först i december samma år dömdes den äldre av pojkarna till ungdomsvård samt att betala ett skadestånd på 100.000 kronor. Den yngre gärningsmannen var inte straffmyndig vid brottet och ställdes därför aldrig inför rätta.

Trots domen fick pojkarna gå kvar på skolan medan flickan flyttades till en specialskola. I mars 2017 flyttades pojkarna till en annan skola efter att fallet fått stor uppmärksamhet."

[Carpinus]1
3/3/18, 8:51 AM
#201

Våldtäkt och flera kvinnoöverfall i ökända Gottsunda på kort tid:

"Två män misstänks ha våldtagit en kvinna i Gottsunda, Uppsala på lördagsmorgonen. På kort tid har det dessutom skett två våldtäktsförsök i Uppsala.

Det senaste skedde under natten mot lördag då en 23-årig kvinna blev brutalt överfallen när hon var på väg hem. Natten mot fredag utsattes en kvinna för ett liknande överfall i samma område."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/frammande-man-forsokte-valdta-kvinna/

Lite tidstypiskt att man samtidigt i UNT kan läsa rubriken "Gemenskap bättre än polisnärvaro i Gottsunda"

[VSK]
3/3/18, 9:05 AM
#202

Hur kommer det sig att våldtäkter, gruppvåldtäkter och överfall är vardagsmat numer. Nån som vet?

Annons:
[Carpinus]1
3/3/18, 9:14 AM
#203
[VSK]
3/3/18, 9:32 AM
#204

#203

Tänk att svaret finns i en bok, men i en artikel på nån kvällstidning finns det inte plats.

[Göstage]
3/7/18, 11:00 AM
#205

Fyra ynglingar i åldern 15-16 år har gripits misstänkta för gruppvåldtäkten på Lindängen i Malmö den 2 februari.

https://www.expressen.se/kvallsposten/fyra-misstankta-for-grov-gruppvaldtakt/

[Göstage]
3/9/18, 10:39 AM
#206

#205 Två misstänkta, en 15 och en 16 år, har nu häktats som misstänkta för grov våldtäkt. Sammanlagt är sju killar i åldrarna 13-16 år misstänkta för delaktighet i gruppvåldtäkten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1nbr9/tva-tonaringar-begars-haktade-for-gruppvaldtakten-pa-lindangen

[Göstage]
3/13/18, 10:37 PM
#207

#205 #206 Jenny Sonesson på GP:s ledarsida uppmärksammar SVT lokala nyheters skildring av våldtäktsfallet i Malmö den 3 februari, något som Joakim Lamotte var först att skriva om. SVT väljer att stigmatisera förövarna och får god hjälp av de personer de väljer att intervjua. Sonesson skriver bl.a:

 "Med tanke på det rättspatos som flammat upp i samband med #metoo framstår ett färskt nyhetsinslag i SVT:s Lokala Nyheter Skåne om en gruppvåldtäkt som häpnadsväckande i sin totala brist på brottsofferperspektiv. Frilansjournalisten Joakim Lamotte förtjänar en eloge för att vara den som först kritiserat rapporteringens snedvinkel där brottsoffret osynliggörs och förövarna utmålas som utan ansvar för sina handlingar.

Bakgrunden till reportaget är att sju tonårspojkar misstänks för att ha deltagit i en grov våldtäkt, under flera timmar, av en vuxen kvinna i en samlingslokal den 3 februari i Malmö. Fallet är ovanligt eftersom det dels rör sig om ett sexualbrott med många anklagade och dels för att de är så unga. Två av de sju misstänka pojkarna är yngre än 15 år. "---

"Den gruppvåldtagna kvinnans trauma blir knappast lindrigare för att våldtäktsmännen är unga men hennes smärta ägnade journalisterna inte en sekund i det två minuter långa reportaget. Personer från socialtjänsten och polisen intervjuades som underströk att barn som ägnar sig åt normbrytande beteende alltid är offer. Inte heller dessa representanter för staten bemödade sig med att beröra det verkliga brottsoffrets utsatthet."---

"Ett samhälle där unga våldtäktsmän slipper undan moraliskt, med motiveringen att de minsann också är offer, är ett samhälle som inte skapar ansvarsfulla vuxna män som tar ägandeskap över sina livsöden och beteenden. Att helt lyfta bort ansvarsfrågan från pojkar som begår sexuella övergrepp är att göra dem, men även jämställdheten, en riktig björntjänst."----

http://www.gp.se/ledare/sonesson-fel-att-göra-unga-sexualbrottslingar-till-offer-1.5373825

72mm
3/16/18, 6:57 PM
#208

Den här tråden är för sorglig. På flera plan. 

Ja, Sanna har rätt i att det gullas med våldtäktsmän i media, och visst Jonas, svenska män är generellt impregnerade med ett förakt och hat mot andra män som misshandlar och våldtar. Även andra kriminella skriver under på detta, det är bara våld mot barn och pedofili som historiskt varit mer föraktat i vår kultur.

Ändå har polisen inte resurser att ens utreda våldsbrott längre. I den mån regimmedia ens tar upp problemet är de alltid två på bollen. Vår förre polischef kunde utan att bli av med jobbet sitta i TV och deklarera att en mördare minsann också är ett offer. Nisse i Hökarängen vet nog vad han tycker man borde göra med våldtäktsmän som kanske inte ens har svenskt medborgarskap, men ändå ser vi gång på gång att folk släpps lösa och döms till ett fåtal år eller till och med månader i fängelse utan utvisning.   

Så hur kan det komma sig att vi har den diskrepansen? 

Helt enkelt därför att svaret skulle skjuta hela den svenska verklighetsbeskrivningen i fullständig sank. 

Mångkultur. Kulturrelativisering. Allas lika värde. Värdegrund. Att ställa grupper mot varandra. Att göra skillnad på folk och folk. Skillnad på kön. Korrelation mellan etnicitet och typer av brottslighet. Beskrivningen av dessa skulle alla falla som korthus om man rationellt faktiskt skulle diskutera frågorna.  

Många känner instinktivt till det här, speciellt de som mest engagerat förnekar att det ens finns något problem. 

Det har gått så långt att det nu nästan bara är nationalsocialister och ultranationalister som säger sanningar. Jag tror inte jag behöver förklara varför det är en farlig utveckling?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/16/18, 9:05 PM
#209

#208 Ja, det är en korrekt lägesbeskrivning. Följande händelse är väl också ett exempel på situationen.

Kommunen vägrade lämna ut uppgifter till Polis och åklagare om misstänkta boende på HVB-hem efter gruppvåldtäkt i Kalmar. Kammarrätten i Jönköping gav kommunen rätt, så åklagaren fick gå vidare på knapphändiga uppgifter från Migrationsverket, och de DNA-topsningar som därefter kunde genomföras gjorde att två misstänkta kunde gripas, medan en tredje fortfarande är på fri fot.

Barometern kommenterar: "att en åklagare inte kan få ut identiteterna på ett HVB-hem när det gäller ett så allvarligt brott som grov våldtäkt, vittnar om att sekretessreglerna är felaktigt konstruerade. Statens beskyddaransvar gäller ju också den kvinna som blev utsatt för en gruppvåldtäkt. Vi ska ha en stark sekretesslagstiftning för att skydda hennes identitet i kommande rättegångar, inte för att försvåra gripandet av misstänkta gruppvåldtäktsmän."

http://www.barometern.se/ledare/nar-sekretessen-skyddar-valdtaktsmannen/

Se även inläggen 10, 12 och 15 i nedanstående tråd: 

https://politik.ifokus.se/discussions/56a526108e0e742990006886-flicka-antastat-av-gang#10

(10 bör vara den våldtäkt som nu klarats upp, enligt ovan.)

Annons:
[Göstage]
3/20/18, 8:44 AM
#210

Expressen granskar domarna mot 43 gruppvåldtäktsmän som fällts i domstol under 2016 och 2017.  "32 av de 43 dömda männen är utrikes födda. 10 är födda i Sverige med en eller båda föräldrarna utrikes födda. 1 är född i Sverige med båda föräldrar också födda i Sverige."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/de-ar-mannen-som-valdtar-tillsammans/

[Hayabusa]
3/20/18, 10:13 AM
#211

#210 42-1, med andra ord.

72mm
3/20/18, 11:18 AM
#212

Det som alltid fått mig att fullständigt tappa hoppet är att verkligheten är en nyhet för somliga.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/20/18, 11:27 AM
#213

#212 Vet inte om du avser mig, som uppmärksammat artikeln, eller media. För min del är det definitivt ingen nyhet, men jag gläds i det lilla åt att msm får krypa till korset allt oftare om sådant som var tabu att nämna för bara något/några år sedan.

Tittar man tillbaka på vad som skrivits på Politik iFokus i åratal är det ingen nyhet här heller.

72mm
3/20/18, 11:43 AM
#214

#213 Nej, nej, jag menar bara att det nu slås upp som om det vore fantastiska siffror. 

Påpekade man för ett par år sedan, som du skriver,  att 97% av gruppvåldtäkterna var relaterade till invandringen så var man ju absolut nazist. Det var dessutom tidningar som Expressen som var först ut med att slunga invektiven.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/20/18, 12:24 PM
#215

#214 Då är jag med på noterna och instämmer förstås!

En gång i tiden, på mitten av 1970-talet, stod Expressen faktiskt på barrikaderna mot våldtäkterna. Journalisten Maria-Pia Boëthius hade f.ö. god hjälp av en ung kriminolog med att plocka fram siffror som inte var officiella.
"– Jag hittade den svenska sexualbrottsutredningen när jag kom hem från USA, berättar Maria-Pia Boëthius. Utredningen hade suttit i flera år och direktiven var sexualliberala. Det fanns praktiskt taget ingen statistik. Jag undrar var Leif (GW) Persson fick sina siffror ifrån men jag tog tacksamt emot dem."---*

Men när man började upptäcka vissa delvis parallella kurvor var ivern inte längre lika stor att forska och att plocka fram "statistik som praktiskt taget inte finns". Det blev en enskild person som fått försöka att forska på det, till priset av att skambeläggas av mörkläggningsivrarna. 

(* Tidningen Vi, december 2008.)

Edit.

[[eskils_]]
3/20/18, 5:27 PM
#216

#210 Mycket glädjande att någon redovisar öppet och sakligt vilka det är som begår gruppvåldtäkter i Sverige, nämligen unga invandrarmän och barn till invandrare! Sanningen måste faktiskt kunna sägas, vilka politiska små löjliga tår man än råkar trampa på.

Expressenartikeln är rekommenderad läsning för dem som fortfarande vill ha fri och okontrollerad invandring av unga män i brottsaktiv ålder från Mellanöstern och Nordafrika, med en hemsk kvinnosyn.

Men så erbarmligt att det ska behöva vara enstaka journalister som gör detta redovisningsjobb! Det borde ju BRÅ göra förstås. Och politikerna borde dra de självklara slutsatserna, illa kvickt och för länge sedan!

Annons:
sponny
3/21/18, 10:39 AM
#217

#216 Kan inte annat än hålla med. En undersökning som denna över hur det faktiskt ser ut idag har efterfrågats länge. Hur ser verkligheten ut? Vilka är det som begår övergreppen? Vilka grupper ska man fokusera på för att få ner brottsligheten? 

Samtidigt har man till leda fått höra meningen "Den gemensamma nämnare för de som begår de här brotten är att de är män." (AB) (ETC) (SVT Opinion) Och nu när "riktig" information börjar komma fram och inte bara tyckande och politiskt färgade åsikter så visar det sig att tyckarna hade rätt!! 100% av de dömda är män! Wow, det var nykommet. Fantastisk information… (ironi)  Men det faktum att 42 av 43 av dem är antingen invandrarmän eller barn till invandrare då?

Här finns ett enormt jobb att göra för kriminologer, psykologer, osv… Vad har dessa personer för kvinno- och människosyn? Hur har deras kulturella bakgrund påverkat? Har den gjort det? Vad gör egentligen en våldtäktsman? Hur kan detta brottet beivras i framtiden? Hur stoppar vi det här? Och det är ett jobb som bara kan göras med riktig data och fakta. Inte med floskler av typen "de är män," som riskerar att få eventuella insatser att missa målet. Vad gör mest nytta, en utbildning  i kvinnorätt för Nisse i Hökarängen eller för en gymnasieklass full med invandrarkillar? Tja, de är ju alla män så det spelar väl ingen roll…

[Göstage]
3/21/18, 10:50 AM
#218

#217  En del (inte hela) av #metoodrevet har väl haft svenska män som primär måltavla. Och här på Politik iFokus har det ju funnits en del Bagdadbobkopior som kunnat breda på, väl medvetna om att det saknas/mörkas med relevant statistik.

https://politik.ifokus.se/discussions/5696a01c8e0e7409f10015df-svenska-man-ar-inte-battre

[Göstage]
3/21/18, 12:16 PM
#219

Tycker att Helena Edlund är något på spåren på sin hemsida, där hon bl.a. skriver:

"Etablerade media är hårt trängda mellan Sverigebilden och Sanningen, och Expressens granskning tyder på att man i detta trängda läge inte längre kan föra i dansen. Vad har egentligen fått Expressen att genomföra granskningen och publicera resultatet? Jag misstänker att det handlar mindre om Expressens längtan efter sanning och mer om Ann Heberleins.

Granskningen kan ses som resultatet av ett akut behov av damage control. I samma stund som det i början av året uppdagades att Ann Heberlein skulle lyckas genomföra sin granskning av sexualbrottslingars ursprung, insåg även Expressen att Sverige snart skulle få ta del av de kalla fakta som media och politiker så länge kämpat för att dölja. Skiten skulle slå i fläkten.

Bättre då att förekomma än att förekommas. Istället för att Heberlein, under Almedalsveckan, skulle kunna leverera bevis på att 98 procent av alla män som dömts för gängvåldtäkter har invandrarbakgrund, valde en av statsstödd medias starkaste aktörer att släppa bomben. Kontrollerade sprängningar är alltid bättre."---

http://helenaedlund.se/expressens-granskning-av-valdtaktsman-en-studie-tillampad-damage-control/

sponny
3/21/18, 12:56 PM
#220

#218 Själv får jag säga att #metoo började bra och fortfarande kan bli det beroende på hur det utvecklas. Själv är jag skyddsombud och har använt #metoo för att i min arbetsgrupp föra diskussioner och prata om hur vi behandlar varandra på jobbet. Otroligt bra. Men det faktum att det finns många som beter sig fel tar inte bort det faktum att vi behöver relevant statistik för att kunna rikta åtgärder där de gör mest nytta.

#219 Tanken slog mig också. Finns det någon som kan tänka sig att Expressens artikel kunde ha publicerats en månad innan det blev klart att Ann Heberleins bok var finansierad? Man mörkar och mörkar och sedan när det inte funkar längre…

För att travestera Broder Tuck på julafton: "Tacka gud för alternativa och fristående medier."

Inte konstigt att staten och gammel-medierna vill få Google och Facebook att styra information. Detta måste vara pinsamt… 😃

[Göstage]
3/21/18, 1:07 PM
#221

#220 Trots att jag förvisso kände till Heberleins forskningsprojekt gjorde jag inte samma vakna koppling som Edlund.

[VSK]
3/21/18, 3:13 PM
#222

#220

Men det faktum att det finns många som beter sig fel tar inte bort det faktum att vi behöver relevant statistik för att kunna rikta åtgärder där de gör mest nytta.

Du menar som när vissa vill veta våldtäktsmäns ursprung och identitet?

sponny
3/21/18, 11:43 PM
#223

#222 Jag själv är inte intresserad av våldtäktsmannens ursprung eller identitet. Men för att citera mig själv från inlägg #217:

"Här finns ett enormt jobb att göra för kriminologer, psykologer, osv… Vad har dessa personer för kvinno- och människosyn? Hur har deras kulturella bakgrund påverkat? Har den gjort det? Vad gör egentligen en våldtäktsman? Hur kan detta brottet beivras i framtiden? Hur stoppar vi det här? Och det är ett jobb som bara kan göras med riktig data och fakta."

Personligen bryr jag mig inte om om våldtäktsmannen är en vit CIS-man eller en invandrare. Jag har inget som helst intresse av att veta det. Det viktiga är att det finns relevant data så att de åtgärder som kan göras för att bemöta och beivra brott träffar rätt. Hade t.ex. Expressens undersökning visat att vita, medelålders män står för 98% av alla gruppvåldtäkter. Bra, då finns det fakta att gå på.

Annons:
[VSK]
3/22/18, 6:33 AM
#224

#223

Handlar inte om vad du är intresserad av utan av hur du menade. Och visst tusan så har du rätt i att man måste nyttja den fakta som finns, men så görs det ju inte. Var mest en retorisk fråga från min sida.

[Hayabusa]
3/22/18, 8:08 AM
#225

Att kartlägga mönster är viktigt för att kunna bemöta en problematik.

[[eskils_]]
3/22/18, 10:29 AM
#226

Visst är det viktigt att veta att det är invandrare som begår gruppvåldtäkter, av två skäl. Dels kan kvinnor då bli mer riskmedvetna och försöka undvika miljöer där det finns många invandrare, och dels har Sverige valt att släppa in dessa män i landet. Vi kan lika gärna välja att inte släppa in dem i landet, eller att utvisa dem efter begånget brott och fängelsestraff.

Svenska brottslingar får vi ju dras med.

Expressens granskning (#210) visade att 98% av gruppvåldtäkterna utförs av invandrarmän. Det är nog inte långsökt att gissa att invandrarmän står för en lika stor del av överfallsvåldtäkterna utomhus, med en gärningsman. Se t ex tråden https://politik.ifokus.se/discussions/56ddcc3fce12c461d3000995-kvinnor-varnas

[Göstage]
3/23/18, 11:55 AM
#227

Nedanstående nyhet väcker berättigad avsky, men i vanlig ordning är det alternativa media som har vissa pusselbitar som sopats bort av övriga nyhetsförmedlare. När domen faller om 14 dagar kanske det blir svårare att behålla det locket på…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/13-aring-fodde-barn-efter-valdtakt

Carmarino
3/23/18, 4:51 PM
#228

#227 Du får ta bort mellanslaget i slutet på länken, annars funkar den inte. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/23/18, 5:40 PM
#229

#227 #228 Ok, tack! 

"13-åring födde barn efter våldtäkt." (SVT Nyheter.)

[Göstage]
3/27/18, 10:07 AM
#230

Föga överraskande nyhet:

"Antalet anmälda våldtäkter ökade med 10 procent under 2017, jämfört med året innan. Det visar nya siffror från Brottsförebyggande rådet (Brå).

I rapporten konstateras även att anmälda sexuella ofredanden ökade under förra året med 3 procent, jämfört med 2016. Totalt handlar det om 11 000 sådana anmälningar. När det gäller våldtäktsbrott gjordes totalt 7 370 anmälningar 2017, en ökning med 10 procent jämfört med året innan."---

https://www.svt.se/nyheter/fler-anmaler-valdtakter-i-sverige

Annons:
Carmarino
3/27/18, 10:31 AM
#231

#230 Det kommer säkert snart någon politiker som säger att antalet våldtäkter inte har ökat, utan att det är bara fler som har valt att anmäla.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/27/18, 10:42 AM
#233

#232

Det är värst vad dessa ministrar säger en helt annan sak utomlands. Är det en släng av galna kosjukan som är på vift igen 😮

[Göstage]
3/27/18, 11:46 AM
#234

#230 En märklighet i statistiken: "Vissa brottstyper räknas in i flera kategorier, till exempel ingår våldtäkter i både våldsbrott och sexualbrott" (källa GP/BRÅ). Innebär det att våldtäkterna är fler om man sammanför statistiken från de olika kategorierna? 🤔

Carmarino
3/27/18, 1:07 PM
#235

#234 Eller också halveras antalet om samma våldtäkt är bokförd på bägge ställena. Det är kanske därför politikerna säger att antalet minskar. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JonasDuregard
3/27/18, 5:09 PM
#237

#234 "Innebär det att våldtäkterna är fler om man sammanför statistiken från de olika kategorierna?"

Nej. Det innebär att varje våldtäkt räknas både som våldsbrott och sexualbrott. Så om man kollar på förändringarna inom båda kategorier är de inte oberoende av varandra.

Annons:
[Göstage]
3/27/18, 5:13 PM
#238

Verkar som dubbel bokföring.

[Göstage]
3/28/18, 10:56 AM
#239

"En man i 20-årsåldern har polisanmält att han har våldtagits i en skogsdunge i Uppsala av en okänd man. Larmet kom in till polisen under natten mot onsdagen. Under natten har offret vårdats på sjukhus. – Han var uppskakad och uppjagad, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid Uppsalapolisen."---

 "Det finns signalement på den misstänkte – men: – Målsägande har berättat det han kan om den här misstänkte gärningsmannen, säger Daniel Wikdahl. I det här läget går vi inte ut med det eftersom vi inte vill riskera att påverka eventuella vittnen."---

 https://www.expressen.se/nyheter/man-misstanka-ha-valdtagits-inatt/

Signalement - varför det? Då kanske någon känner igen brottslingen!☝️

[Hayabusa]
3/28/18, 12:45 PM
#240

#239 Signalement: En människa

Det räcker så.

[Göstage]
3/28/18, 12:49 PM
#241

#240 "En medmänniska" låter bättre, tycker jag.

[Hayabusa]
3/28/18, 1:28 PM
#242

#241 Ja, det är rätt - förlåt.

[Göstage]
3/28/18, 1:32 PM
#243

#191  "Polisen i Danmark säger i media att de gör tvärtom mot polisen i Sverige och lämnar alltid ut ett detaljerat signalement. Vittnen i Danmark är betydligt fler och uppklarningsprocenten högre än i Sverige. Vad är egentligen skillnaden på att lämna ut ett detaljerat signalement på en misstänkt presumtiv terrorist med fantombild för att få vittnen, men vägra lämna ut ett detaljerat signalement på gärningsmän vid en gruppvåldtäkt med motiveringen att vittnen kan påverkas? Resonemanget från polisens sida haltar inte så lite."---

 http://katerinamagasin.se/att-inte-lamna-ut-signalement-vid-gruppvaldtakter-ar-inget-annat-ett-polisiart-sjalvmal/

Exempel Jyllands-Posten 1 januari 2018. En ung norska anmäler att hon blivit våldtagen. Signalement i JP:

"Nordjyllands Politi oplyser til Nordjyske, at manden ifølge kvinden havde fortalt hende, at han var fra Syrien. Den formodede gerningsmand beskrives som: Ca. 22 år 180 cm høj Anden etnisk oprindelse end dansk Slank af bygning Sort, velplejet skæg Sort hår Iført sort jakke og sorte bukser"

https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE10160845/politiet-har-offentliggjort-signalement-af-formodet-voldtaegtsmand-i-aalborg/

Det är någonting ruttet i den svenska staten.

#242 😉

Edit.

[Göstage]
4/2/18, 1:48 PM
#244

En tjugoårig barnafader med en till på gång döms till minimistraff för våldtäkt  mot en 13-åring. Han är inte "fullt vuxen" enligt svenskt sätt att se det.

"En man som i december våldtog en 13-årig flicka på en offentlig toalett i Hallsberg fick för ett par veckor sedan sitt straff av Örebro tingsrätt. Det blev två års fängelse, vilket är straffminimum för våldtäkt mot barn. Straffvärdet för gärningen bedömdes visserligen som högre än det som motsvarar det lägsta straffet, men ”X var emellertid 20 år gammal vid gärningen och därmed, straffprocessuellt sett, inte fullt vuxen varför han inte ska dömas lika strängt som en vuxen person hade dömts för samma gärning”.---

"Åklagaren hade velat att mannen skulle utvisas till Afghanistan där han är medborgare, men detta sa tingsrätten nej till, eftersom han har en dotter och en gravid hustru i Sverige. Dessutom stod det i domen att det ”är allmänt känt att det förekommer allvarliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna i Afghanistan”, och eftersom mannen hade konverterat till kristendomen skulle han riskera tortyr och död då hans byte av religion enligt honom själv redan blivit känd i hemlandet. Så trots att Migrationsverket hade gjort bedömningen att han kunde utvisas hade tingsrätten egna uppfattningar om säkerhetsläget."---

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/sjukt-att-en-20-arig-tvabarnsfar-som-valdtagit-en-13-arig-tjej-far-straffrabatt/

Annons:
Carmarino
4/2/18, 2:42 PM
#245

#244 I samma tidning finns även den här artikeln:

Även tonåringar måste få kännbara straff – sluta se unga som offer

_SVT:s reportage om händelsen i Malmö visar tyvärr med vilken flathet dessa unga kriminella ofta bemöts.
_

”Som alltid när barn gör hemska saker och brottsliga eller andra normbrytande beteenden så ser vi ju på Socialtjänsten alltid att de också är offer i någon ände”, kommenterade Martin Facks, sektionschef på socialförvaltningen i Malmö (9/3).

Offer alltså. Offer!! Undrar vad den unga kvinna som gruppvåldtogs av dessa ”offer” anser om det. Om någon är ett offer så är det ju hon.

Reportern reagerade dock knappt och ställde inga kritiska följdfrågor om individens ansvar eller om pojkarna får någon reprimand.

Kanske har tonåringarna har haft en jobbig uppväxt. Kanske saknas kärlek. Men vad ger man dem för chans till en framgångsrikare och lyckligare framtid genom att tycka synd om dem? Risken är stor att den som inte får sanktioner när hen gör fel aldrig lär sig att göra rätt.

Att låta de mycket unga i praktiken komma undan straff är inte bara ett hån mot dem som våldtagits eller nästan dött av knivhugg, utan ett allvarligt hot mot samhället som riskerar att se de unga växa upp till vuxna kriminella. Det är bättre att redan tidigt visa de unga vad som gäller. Det är bättre både för oss skötsamma och för dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
4/2/18, 2:57 PM
#246

#243 "Det är någonting ruttet i den svenska staten."

Ja, den tycks lida av epidemisk feghet, i kombination med epidemisk blindhet. 😡

[VSK]
4/2/18, 3:47 PM
#247

Obegripligt att staten offrar offer pga "rätt värdegrund". Man kan inte låta bli att fundera på hur en människa som statsministern kan ha en förmögenhet på 13 miljoner USD.

[[eskils_]]
4/2/18, 9:16 PM
#248

Nu har Metro lagt ut Polisens signalement på en av de senaste dagarnas våldtäktsmän i Stockholm.

Tyvärr saknas uppgift om vilket språk han talade, för några ord borde han väl ha yttrat. Många svenska män har ju "mörkt skägg" numera. Den uppgiften skulle underlätta för ev vittnen att kunna bidra till utredningen, och då kunde man utesluta oskyldiga.

https://www.metro.se/artikel/ytterligare-våldtäktsförsök-i-centrala-stockholm

Detta är en av tre överfallsvåldtäkter, eller försök till, bara de senaste fyra dagarna i Stockholm. Samtliga har skett dagtid, på offentliga platser.

VeilofElysium
4/3/18, 12:51 AM
#249

Tycker att man skyddar gärningsmännen alldeles för mycket, visa fantombilder och bilder om möjligt.

72mm
4/3/18, 10:19 AM
#250

#244 #245 Jag orkar snart inte längre. Det är ju helt djäkla absurt. Och då har jag redan i princip gett upp hoppet om Sverige.  Diskrepansen mellan verkligheten och gemene man och makten börjar bli riktigt otrevlig.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
4/4/18, 7:07 AM
#251

Fyra kvinnor har utsatts för våldtäkt eller försök till våldtäkt i Stockholm i helgen, och en person har gripits som misstänkt för ett av ärendena, en fullbordad våldtäkt i Bromma.

https://mitti.se/nyheter/fyra-overfall-dagar/
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/en-person-anhallen-misstankt-for-valdtakt/

I Lund skall en flicka i nedre tonåren ha överfallits av ett gäng killar, se annan tråd:

https://politik.ifokus.se/discussions/56a526108e0e742990006886-flicka-antastat-av-gang?discussions-1#24

Annons:
[Göstage]
4/4/18, 12:06 PM
#252

#227 #229 Dom har nu fallit i Tingsrätten i målet där en 58-årig man gjorde en tolvårig flicka gravid efter upprepade våldtäkter. Sjukvården kunde inte att avbryta graviditeten.

Gärningsmannen fick fyra års fängelse samt skall skall erlägga 400.000 kronor  i skadestånd till offret (Anm.  skall vara 200.000 kronor enligt andra källor). Mannen är medborgare i "upphört land" på Balkan, men inget har nämns om utvisning som påföljd.

https://mariestadstidningen.se/mariestad/2018/04/04/58-aring-domd-till-fangelse-for

[[eskils_]]
4/7/18, 11:11 PM
#253

#252 Hoppas som du att vederbörande utvisas! I samma lokaltidning skrivs om en annan man, en 55-åring, som nyligen dömdes till fängelse och utvisning för barnvåldtäkt  trots att han överklagade till hovrätten.

"Det var i slutet av december som en 55-årig man, bosatt i Gullspångs kommun, dömdes av Skaraborgs tingsrätt för våldtäkt mot barn, sexuellt ofredande, olaga hot och ofredande. Enligt tingsrättens dom får mannen, förutom fängelse, inte återvända till Sverige på tio år."

https://mariestadstidningen.se/mariestad/2018/03/15/valdtog-barn-utvisas

[Göstage]
4/11/18, 3:12 PM
#254

#239 "En kvinna i 25-årsåldern har anmält att hon blivit våldtagen vid stationen i Lindesberg norr om Örebro. Flera gärningsmän jagas av polisen. – Det är fler än en person, oklart hur många, som har varit på plats, säger Christina Hallin, presskommunikatör vid polisen."---

"Har ni något signalement ni vill gå ut med?
– Inte i nuläget*. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kabej6/flera-garningsman-jagas-efter-valdtakt

* Trodde väl inte det.

Carmarino
4/12/18, 7:01 PM
#255

En 33-åring har åtalats för en brutal våldtäkt mot en kvinna i Helsingborg. När polisen kom dit låg hon livlös i lägenheten.

Enligt utredningen blev kvinnan under våldsamma former indragen i lägenheten och inlåst innan mannen övermannade henne och utsatte henne för ett samlagsliknande övergrepp.

Våldet ska sedan ha fortsatt genom att han bland annat höll ett grepp om hennes hals så att kvinnan blev medvetslös. Sen blev kvinnan återigen utsatt för ytterligare en våldtäkt.

Försvarsadvokaten vill att vi ska tycka synd om våldtäktsmannen:

– Jag kan konstatera att min klient inte mådde bra när det här hände och att han hade sökt vård kort innan. Nu mår han om möjligt ännu sämre och det är en tragedi både för målsäganden och för honom.

https://www.hd.se/2018-04-12/33-aring-atalas-for-grov-valdtakt-i-helsingborg-offret-blev


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/12/18, 7:14 PM
#256

Man bryr sig mer om GM än BO i det här numer sjuka landet 😡

72mm
4/12/18, 9:47 PM
#257

#256 Ja, man blir bara äcklad av att höra det. Jag får dessutom Dan Eliason -vibbar vilket gör mig än mer illamående.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
4/13/18, 8:22 AM
#258

#257

Du är inte ensamt om sådana vibbar eller illamående.

Annons:
[sanna70]
4/14/18, 10:01 AM
#259

Antalet anmälda våldtäkter i Sverige ökade med nästan 10 procent förra året. 2017 anmäldes 7 369 våldtäkter, fler än 20 om dagen. http://www.ostrasmaland.se/kalmar/fler-an-20-valdtakter-om-dagen-anmals/

[sanna70]
4/14/18, 10:01 AM
#260

Antalet anmälda våldtäkter i Sverige ökade med nästan 10 procent förra året. 2017 anmäldes 7 369 våldtäkter, fler än 20 om dagen. http://www.ostrasmaland.se/kalmar/fler-an-20-valdtakter-om-dagen-anmals/

sponny
4/14/18, 1:22 PM
#261

#260 Man är mer anmälningsbenägen nu för tiden. Något annat kan det väl inte handla om…

*ironi*

[VSK]
4/14/18, 1:53 PM
#262

Är nästan en fördubbling av antal våldtäkter per år nu jämför med 2005. Förra året våldtogs minst 20 personer om dagen i snitt. Detta så klart anmälda fall.

https://nyhetsbyran.org/2018/04/13/fler-an-20-valdtakter-per-dag/

Edit: såg #260 nu men skadar inte att ta upp fakta igen.

[sanna70]
4/15/18, 9:56 PM
#263

"Kidnappades och våldtogs i timmar: ”De drack öl och skrattade” När den ena mannen våldtog kvinnan stod den andra utanför bilen och drack öl. Skräckupplevelsen tog slut när kvinnan hoppade ut från bilen – i farten. Nästan två år efter den grova gärningen har en av dem, en 40-årig man, nu dömts i Linköpings tingsrätt. Han döms till sex års fängelse för människorov och grov våldtäkt. Dessutom utvisas mannen från landet och får aldrig mer återvända till Sverige. Mannen ska också betala 210 000 kronor i skadestånd till kvinnan. Slet in henne i bilen Kvinnan var på väg hem efter en utekväll i den östgötska kommunen när en man i en bil ropade på henne. Hon hörde inte vad mannen sa och gick därför närmare. Plötsligt slogs bakdörren upp och kvinnan slets in i bilen. Bilen körde iväg och kvinnan utsattes nu för mycket grovt våld. Hon trycktes ner i sätet, fick ta emot knytnävsslag och stryptag. Bilfärden ledde ut på en skogsväg och kvinnan berättar för Linköpings tingsrätt att hon i det läget var rädd för att bli våldtagen och sedan mördad. Hon kunde se ut glimtvis och hon visste ungefär vart de befann sig. Under bilturen pratade männen lugnt till varandra och skrattade men var hela tiden våldsamma mot kvinnan. En av männen var särskilt våldsam. Dunkade hennes huvud När bilen stannade slet en av männen av henne byxorna, hon gjorde motstånd genom skrik och sparkar men ju mer hon försökte slå sig fri desto mer våld användes mot henne. Mannen dunkade hennes huvud mot dörrhandtaget och fullbordade våldtäkten. Under tiden stod den andra mannen utanför och rökte. När den första våldtäkten hade genomförts bytte männen plats, den andra mannen stod då utanför bilen och drack öl. Efter detta fortsatte de två männen med att turas om att våldta kvinnan. Hon var vid denna tidpunkt blåslagen och hon hade även märken på halsen efter stryptag https://linkopingnews.se/blaljus/kidnappades-och-valdtogs-i-timmar-de-drack-ol-och-skrattade/

[Göstage]
4/16/18, 5:48 PM
#264

Nytt fall i Småland:

"Två tonåringar döms för att ha våldtagit och sexuellt ofredat en kvinna vid ett boende i kommunen. Nattpersonalen på boendet märkte inte av att övergreppen skedde i ett av rummen."---

"En av männen döms nu för våldtäkt till fängelse i ett år och tre månader och ska också utvisas ur landet. Han ska också betala ett skadestånd till kvinnan på 134 990 kronor. Den andre 18-åringen döms för sexuellt ofredande till villkorlig dom och att betala ett skadestånd på närmre 24 000 kronor. Mannen som döms för våldtäkt förnekar brott. Den andre mannen erkänner gärningarna och har berättat att han hört kvinna säga nej och sluta."---

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/doms-for-valdtakt-pa-boende-i-ljungby

[Göstage]
4/17/18, 4:14 PM
#265

Småland - igen…

"En 20-årig man dömdes under tisdagen för två fall av våldtäkt mot en då 13-årig flicka i Mönsterås, rapporterar Barometern."---

"Under rättegången i Kalmar tingsrätt nekade han till brott, men eftersom hans sperma hittats på flickans trosor och 13- åringens vittnesmål bedöms som trovärdigt, så dömdes han mot sitt nekande. Enligt domen fick han ett års fängelse, skadestånd på 165 000 kronor till flickan och utvisning till Syrien efter avtjänat straff. På grund av den allvarliga situationen i Syrien råder det verkställandehinder som kommer till att prövas efter hans fängelsestraff, skriver Barometern."---

"Mannen är sedan tidigare känd av polisen. I oktober förra året dömdes han för grov misshandel och grov stöld som gav honom ett nio månaders fängelsestraff. Och så sent som förra månaden dömdes han också för olaga hot och misshandel, något som gav honom ett års fängelse."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/man-doms-efter-valdtakt-pa-13-aring/

Något skadestånd lär väl inte utmätas och den där utvisningen är nog mest symbolisk…

Annons:
[Göstage]
4/23/18, 3:15 PM
#266

"Den man som har misstänkts för flera överfall i centrala Uppsala dömdes i dag för ett av dem. Domen blev ett år och tre månaders fängelse för våldtäktsförsök."---

"Mannen får 1 år och 3 månaders fängelse. Åklagaren yrkade även på att mannen skulle utvisas, vilket dock ogillas av rätten, med hänvisning till det rådande säkerhetsläget i mannens hemland.

Han döms även att betala skadestånd till kvinnan. Mannen ska vara kvar i häktat fram tills att domen vunnits laga kraft."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/doms-till-fangelse-efter-overfallen-i-uppsala

Återigen: varför skall Sverige oroa sig för läget i mannens hemland? Har han gjort sig förtjänt av att få en fristad här?

sponny
4/23/18, 3:27 PM
#267

Jag förstår i och för sig att man inte kan utvisa personer till krigszoner om det nu är det saken gäller. Men för den sakens skull anser jag att rätten vid grövre brott kan ta ett beslut om utvisning och att denna ska genomföras då ett, straffet är avtjänat och två, säkerhetsläget ändrats. Så du avtjänar ditt straff och tex fyra år senare när kriget är över utvisas du.

[[eskils_]]
4/23/18, 5:30 PM
#268

#267 Håller inte alls med om det. Finns ingen anledning att låta mannen stanna i Sverige i flera år och fortsätta anfalla oskyldiga kvinnor! Han har alltså (troligen) gjort sig skyldig till fem (5!) våldtäktsförsök under bara en månad i år. Tyvärr kunde bara ett av dem bevisas med DNA. Hur mår de kvinnorna idag tror du?

Utvisa kräket direkt säger jag, och alla andra utlänningar som begår grova våldsbrott också! (Alltså efter avtjänat fängelsestraff på någon obekväm anstalt.)😈 Det finns alltid några delar av ett land där det inte pågår strider, där man kan dumpa sådana personer.

[Göstage]
4/26/18, 1:25 PM
#269

"I december år 2015 inträffade en misstänkt våldtäkt i Värmland. Det var på ett HVB-hem och offret var en annan pojke som bodde där, rapporterar NWT. Enligt Värmlands Folkblad var det två gärningsmän – och en av de som pekas ut som förövare är försvunnen. Under onsdagen blev han häktad i sin utevaro av Värmlands tingsrätt."---

"– Han är försvunnen och vi vet inte alls var han befinner sig. Jag kommer skriva en europeisk arresteringsorder som jag skickar till polisens nationella avdelning, som kommer utföra själva arresteringsordern, säger Linda Karlsson."---

– Vi är angelägna om att få tag honom. Utredningen kring våldtäkten har tagit lång tid och vi vill väldigt gärna hålla förhandling i delen om den grova misshandeln. Det är klart att vi vill få tag i honom, säger Linda Karlsson."

https://www.expressen.se/gt/ung-man-jagas-for-valdtakt-pa-hvb-hem/

Bästa sättet att hålla sig gömd är väl att stanna i Sverige, för här verkar inte risken stor att bli hittad, och om man blir det väntar ett kort straff plus eventuellt en utvisning som förmodligen inte kan verkställas…

[Göstage]
4/27/18, 8:54 PM
#270

#26 Så har dom i det målet slutligen fallit, i varje fall i första instans:

"Förra året kunde jag avslöja att polisen inte utredde en våldtäkt mot en 12-årig flicka i Stenungsund. Efter avslöjandet startade en debatt i Sverige om våldtäktsfall som läggs på hög och både Stefan Löfven och dåvarande rikspolischefen Dan Eliasson tvingades stå till svars. Efter uppmärksamheten kom polisutredningen igång och idag meddelades domen. Den dömde personen är enligt tingsrätten 17 år och kom till Sverige 2014 som ensamkommande barn från Syrien. I förhör berättar han att han inte känt till att det är förbjudet att ha samlag med en person under 15 år i Sverige. Enligt domen är det dock ingen ursäkt och påverkar inte domslutet. Uddevalla tingsrätt dömer honom för två fall av våldtäkt mot barn. Dessutom döms han för hot mot tjänsteman eftersom han hotat att sätta kniven i en rektor i kommunen. Han döms även för olaga hot av en högstadieelev, som han hotade att knulla och döda. Påföljden för dessa brott blir sex månaders sluten ungdomsvård och att betala 140 000 kronor i skadestånd till den 12-åriga flickan."---

"Min kommentar till domen är att det är skamligt att det skall ta nästan ett år innan en 12-årig flicka får någon slags upprättelse. Sedan kan man tycka att 6 månaders sluten ungdomsvård för dessa grova brott är ett skämt. Att det inte nämns något i domen om varför det dröjde så länge innan man förhörde den misstänkte personen är också märkligt. Vad gäller våldtäktsmannen kan det konstateras att han hunnit med att ställa till mycket skit för många personer under den korta tid han varit i Sverige. Men att han ändå får stanna kvar verkar vara en självklarhet enligt det system vi har inom det nuvarande svenska rättsväsendet."---

Joakim Lamotte på sin Facebooksida

Carmarino
4/28/18, 5:14 AM
#271

Fantastiskt i alla fall att det inte ses som en "förmildrande omständighet" att han inte kände till att samlag med personer under 15 år är förbjudet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

72mm
4/28/18, 9:05 AM
#272

Nej, vad som är "fantastiskt"  är att trots att det är uppenbart för envar att den här människan kommer fortsätta ödelägga svenska kvinnors liv och kosta miljoner i skattepengar så kan våra syltryggar till politiker inte kan skydda oss från individer som detta. 

Samhällskontraktet är brutet för länge sedan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Carmarino
4/28/18, 10:03 AM
#273

Var lite lätt ironisk men det framgick tydligen inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

72mm
4/28/18, 11:39 AM
#274

#273 Förlåt. Läste slarvigt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Carmarino
4/28/18, 11:56 AM
#275

#274 Det är inte lätt att se alltid. Brukar skriva att det är ironi, men glömde den här gången. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/29/18, 11:16 AM
#276

#244 Siffrorna talar sitt tydliga språk…

  "Straffrabatterna för våldtäktsmän under 21 år ska vi inte tala om. Det är alldeles för många som kommer undan enkelt på grund av ålder. Men hur många landar ens i fällande dom? Under 2016 anmäldes 6 720 våldtäkter, men bara 171 personer dömdes under samma år. Endast 11 procent av anmälningarna ledde till åtal (SVT 12/9). Naturligtvis ska ingen in på kåken utan tillräcklig bevisning, men nog är det märkligt att så få kvinnors vädjan om hjälp leder till dom. De få som döms får dessutom ofta låga straff. Enligt TV4:s granskning fick 55 procent av de våldtäktsdömda 2012-2016 minimistraff och 13 procent mindre än ett års fängelse."---

"I Expressens granskning av 45 dömda män var 40 antingen var födda utomlands eller hade två föräldrar som var det (20/3). Det betyder självklart inte att alla med invandrarbakgrund är våldtäktsmän, men insikten kan leda till viktiga åtgärder."---

"Ja, antalet anmälda våldtäkter ökade med hela tio procent bara mellan 2016 och 2017. Den senaste tioårsperioden har anmälningarna ökat med 34 procent. 30 procent av kvinnorna känner sig otrygga när de går ut sent. Kurvorna går åt fel håll. Vi behöver göra allt vi kan för att hejda dem."---

 http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/det-ar-valdtaktsoffren-som-behover-vart-stod-inte-forovarna/

[Göstage]
4/29/18, 5:27 PM
#277

Ann Heberlein (M) ger på ledarsidorna.se exempel på några hårresande våldtäktsfall som inte lett till utvisning, och skriver:

"När jag läser den ena domen efter den andra, som beskriver grova övergrepp på barn, både pojkar och flickor och på kvinnor, våldtäkter och gruppvåldtäkter återkommer frasen – ”åklagarens yrkande på utvisning avslås” – och jag undrar vad som egentligen krävs för att det svenska rättsväsendet ska drista sig till att utvisa någon. Var går vår gräns?

När anser vi att en person har förbrutit sig så svårt att vi anser att utvisning ur landet är ett rimligt straff? Hur mycket är vi beredda att förlåta? Hur väger vi offrets smärta, skadan på samhället och vår trygghet mot förövarens önskan om att leva i just vårt land? Offrets lidande, samhällskadan och vår rätt till trygghet tycks dessvärre tillmätas lite vikt i jämförelse med våldtäktsmannens ”rättighet” att stanna i Sverige."---

"Enligt BRÅ har färre brottslingar dömts till utvisning sedan 2000. Det finns alltså en vikande trend här. Enligt Kriminalvården har 39 procent av de utländska medborgare som sitter i svenska fängelser en utvisning i domen vilket alltså innebär att han eller hon måste lämna Sverige efter avtjänat straff. Trettionio procent? Varför är det inte hundra procent? Vilka rimliga skäl kan det finnas till att sextioen procent av de utländska medborgare som avtjänar fängelsestraff ska få en ny chans i Sverige?

De fick en chans när vi släppte in dem och gav dem en möjlighet att leva här, med oss, i vårt land. Den chansen har de missbrukat genom att begå brott. Att kräva av människor att de ska följa lagen för att få leva här är inget särskilt högt krav. Det klarar de flesta av oss utan några större problem. Den som begår ett brott som är så grovt att påföljden innebär fängelse bör utvisas. Exakt där bör vår gräns gå."

https://ledarsidorna.se/2018/04/aklagarens-yrkande-pa-utvisning-avslas/

Kan bara instämma - till 100%. 👍

[Göstage]
4/29/18, 10:28 PM
#278

#277 Åter till verkligheten - här tillämpas helt andra spelregler:

"En ung man döms för att ha våldtagit en minderårig flicka vid 30 tillfällen. Själv hävdar han att han inte förstod att det är otillåtet att ha samlag med en person som ännu inte fyllt femton år."---

"Eftersom mannen är under 18 år får han en rejäl straffrabatt. Påföljden slutar på tio månaders sluten ungdomsvård. Brottens samlade straffvärde motsvarar minst fem års fängelse. Åklagaren yrkade även på att gärningsmannen skulle utvisas efter avtjänat straff, men tingsrätten ogillar yrkandet."---

https://www.expressen.se/gt/ung-man-valdtog-flicka-30-ganger/

[Göstage]
4/30/18, 10:38 AM
#279

Övergrepp mot minderåriga är inget isolerat svenskt problem om nu någon trodde det. I Esbjerg sitter två afghanska medborgare i förvar för våldtäkt respektive våldtäktsförsök på två fjortonåriga flickor på ett köpcentrum.

https://www.bt.dk/krimi/politiet-to-14-aarige-piger-voldtaget-og-forsoegt-voldtaget-af-afghanere-i

Annons:
[[eskils_]]
4/30/18, 11:37 AM
#280

Så sjukt land Sverige har blivit! 😢 Bara för att mesiga sossar låter verklighetsförnekande V och MP styra alla beslut som gäller invånarnas trygghet. Fy f-n!

#276 ""I Expressens granskning av 45 dömda män var 40 antingen var födda utomlands eller hade två föräldrar som var det (20/3)."

#277 "Den som begår ett brott som är så grovt att påföljden innebär fängelse bör utvisas. Exakt där bör vår gräns gå."

Håller med till 100%. Jättebra artikel av Ann Heberlein! Blomma

#278 "Brottens samlade straffvärde motsvarar minst fem års fängelse. Åklagaren yrkade även på att gärningsmannen skulle utvisas efter avtjänat straff, men tingsrätten ogillar yrkandet."

Det är väl för farao självklart att grovt kriminella utlänningar ska lämna landet! Vilken normalt funtad person har intresse av att ha dem här? Någon här i sajten?

Orsaken till att de grovt kriminella utlänningarna inte utvisas är väl de politiskt tillsatta nämndemännen i tingsrätten. Ett system som måste ändras per omgående!

Någon grävande journalist skulle kanske kunna göra en sammanställning över vilka politiska partier som har tillsatt de nämndemän som oftast ogillar åklagarnas yrkande på utvisning. Det vore en mycket intressant och värdefull information till medborgarna så här inför valet…… ☝️

[Göstage]
4/30/18, 11:51 AM
#281

#280 Ja, det har ju skrivits en del om det nuvarande nämndemannasystemet här i tråden (#171ff).

Här finns det mer om den saken:

https://www.fokus.se/2017/09/befria-domstolarna-fran-amatorerna/

[[eskils_]]
4/30/18, 5:00 PM
#282

#277 och #280 forts på sista stycket. En tänkt affisch eller annons:

"Tycker du att det är obehagligt med så många utländska brottslingar som går lösa i din stad, fast de redan suttit i fängelse för t ex misshandel, våldtäkt eller mord? De kunde ha utvisats ur Sverige, men några nämndemän i Tingsrätten bestämde att de skulle få stanna här. De nämndemännen är tillsatta av X-partiet, Y-partiet och Z-partiet i kommunfullmäktige.

Om du vill minska antalet grovt kriminella utlänningar här i kommunen bör du rösta på något annat parti än X, Y och Z i höstens kommunalval. Då kan vi få en tryggare kommun igen."

[Göstage]
4/30/18, 7:44 PM
#283

Låter som en frestande tanke, om än hypotetisk.

Det trista är väl att nämndemännen dels handlar efter vad de förväntas göra, dels förmodligen redan hyser passande åsikter och just därför fått förtroendet av sitt parti att sitta som nämndemän.

Jag känner inte till så  mycket om rättskipningens historia i vårt land, men som gammal släktforskare så vet jag att det förr var aktade personer som utsågs till nämndemän, det stod i kyrkböckerna och på gravstenar, och på en del orter finns det fortfarande kvar något hus som heter "Nämndemansgården". Tittar vi på det gamla lustspelet Värmlänningarna så möter vi patriarken Stor-Sven, "fader nämndeman" kallad.  På den tiden utsågs de till nämndemän för att de åtnjöt allmänhetens förtroende och för sin omvittnade klokskap.

Vi lär inte komma tillbaka dit, men det känns inte bra med hur det ser ut idag heller. Med detta sagt så tror jag säkert att det finns en hel del kloka nämndemän även i våra dagar, trots -inte tack vare- att de råkar vara politiskt tillsatta. Kanske är det brottmålen som blivit svårare, kanske har våra jurister blivit "för skickliga" så att det blivit besvärligare för nämndemännen att hänga med i alla tolkningar och skrivningar? Och då blir det standardstraff längst ned på straffskalan som gäller, för att slippa hamna i besvärliga avväganden som man kanske inte behärskar.

Vad är det för idé att partitopparna i (nästan) alla partier är för strängare straff när det när det når ner på lekmannanivå där besluten skall tas har reducerats till samma nivå som man är inkörd på?  Eller som en ledarskribent uttrycker det: "Det gäller dock att vara vaksam när politiker talar om hårdare straff. Ett brott har en straffskala och oftast är det bara den övre delen av straffskalan som ändras."---" Problemet är dock att den lägre straffskalan sällan höjs, vilket innebär att domstolarna fortsatt kan döma personer till låga straff trots att politikerna har ”skärpt straffen”. 

(Nu kanske vi delvis kom ifrån ämnet, men tråden är snart slut ändå och det är dags att börja på ny kula. För våldtäkterna lär dessvärre fortsätta…)

[[eskils_]]
5/1/18, 12:50 PM
#284

#283 Visst var det en hypotetisk affisch, dock med en seriös mening. Om X-, Y- och Z-partierna får färre röster i kommunalvalen skulle de partierna inte kunna utse lika många nämndemän till Tingsrätterna. Då skulle sansade åklagare, jurister och nämndemän ha lättare att få igenom utvisning av de grovt kriminella utlänningarna efter avtjänat fängelsestraff. Och samhällena skulle bli tryggare.

Och visst är det ett ansvarsfullt uppdrag att döma i brottmål. Där bör partierna tänka sig för väldigt noga när de utser sina representanter, så det inte går som i Solna-domen i vintras med den sharia-förespråkande centerpartistiska nämndemannen som friade förövaren i ett misshandelsmål.

En åtgärd man kan vidta redan nu är att minska de politiskt tillsatta nämndemännens rösters tyngd i domsluten, i synnerhet om de, som du skriver, de inte hänger med i det juridiska finliret.

Ja, tyvärr lär våldtäkterna fortsätta. Men domstolarna ska stå på offrens sida!

T ex här: https://www.dt.se/dalarna/borlange/ung-kvinna-utsatt-for-misstankt-valdtakt-i-centrala-borlange-i-natt-flera-garningsman

[Göstage]
5/11/18, 12:46 PM
#285

"En 22-årig man i Sala döms för våldtäkt mot barn i två fall samt flera sexuella övergrepp och ofredanden."---

"Övergreppen ska ha pågått sedan januari 2016. Enligt den utsatta flickan, som är under 15 år, så uppskattar hon att 22-åringen under två års tid tagit på henne 48 gånger innanför kläderna. Mannen är släkt med offret."---

"22-åringen döms till fängelse i tre år och sex månader. Efter avtjänat straff ska han utvisas och får inte återvända till Sverige på tio år. Mannen döms också att betala skadestånd till flickan på sammanlagt 180 000 kronor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/salabo-doms-till-fangelse-for-valdtakt-mot-barn

Överklagan? Sannolikt.
Utvisningsverkställan? Njaej.
Uppfyllande av skadeståndsdom? Icke.

[VSK]
5/11/18, 12:53 PM
#286

Varför bara utvisad i 10 år och inte för alltid? En gång barnvåldtäktsman, alltid barnvåldtäktsman. 

😡

Annons:
[Göstage]
5/11/18, 5:49 PM
#287

Skånes Universitetssjukhus öppnar specialavdelning för våldtagna.  Angeläget, och tyvärr lär det finnas ett ökande behov. 😕

[Göstage]
5/25/18, 9:06 PM
#288

#192 Åtal väckt  i målet.

"Den minderåriga flickan ska i februari ha blivit utsatt för en gruppvåldtäkt i en lägenhet i Husby. Hennes kompis blev samtidigt slagen och tafsad på. Nu åtalas tre män misstänkta för övergrepp på de båda flickorna. Det var den 10 februari som de båda minderåriga flickorna befann sig i en lägenhet i Husby tillsammans med tre män i 18-årsåldern. Den ena flickan var sedan tidigare bekant med en av männen."---

"I lägenheten ska den ena flickan, enligt åtalet, ha våldtagits av alla tre männen, samtidigt som hon har hållits fast. Under torsdagen åtalades de tre männen misstänkta för grov våldtäkt."---

 "Åklagaren yrkar också på att alla tre männen utvisas. De tre männen nekar till brott."

https://mitti.se/nyheter/atalas-gruppvaldtakt-husby/?omrade=hela-stockholm

[VSK]
5/25/18, 9:18 PM
#289

Börjar bli riktigt trött på dessa förbannade neandertalare till våldtäktsmän 😡

[VSK]
5/25/18, 9:49 PM
#290

Åklagaren vill ge Timell två års fängelse för nåt som det inte finns teknisk bevisning för. Sen finns det solklara fall med DNA men GM slipper undan med lite saft och bulle. Hur sjukt har inte det här landet blivit? 

https://www.expressen.se/noje/martin-timells-van-karin-mannerstal-till-domstol/

Zyperior
5/29/18, 6:17 PM
#291

"Fast om vi förbättrar situationen på arbetsplatsen för kvinnor…*käbbel, käbbel, käbbel*…."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
5/29/18, 7:02 PM
#292

👍

[Göstage]
5/30/18, 11:26 AM
#293

#207 Summa summarum…😕

"En tonårspojke åtalas för inblandning i en gruppvåldtäkt mot en kvinna i Malmö i februari. Att fler var inblandade är polis och åklagare övertygade om. – Det går inte att styrka brott för de andra, säger åklagare Kristina Amilon till Sydsvenskan. Den åtalade pojken är bara 15 år. Inledningsvis misstänktes sju personer under 18 år ha deltagit i gruppvåldtäkten, varav två under 15 år."---

_"Tre pojkar åtalas för bedrägeri mot kvinnan."
_

https://www.expressen.se/kvallsposten/15-aring-atalas-for-gruppvaldtakt-i-malmo/

Annons:
[Göstage]
6/8/18, 11:19 AM
#294

Elitfotbollsspelare dömd för våldtäkt mot barn till två år och åtta månaders fängelse  samt utvisning. Han skall dessutom betala 150.000 i böter - i hans fall bör det finnas täckning.

Domen kommer högst sannolikt att överklagas.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/XwLVMn/kingsley-sarfo-doms-till-fangelse-for-valdtakt-mot-barn

[Göstage]
6/15/18, 8:26 AM
#296

Uppgift om ännu ett fall av gängvåldtäkt:

"En kvinna i Arlöv har blivit attackerad och våldtagen på sin väg hem från krogen. Larmet om överfallet inkom till polisen klockan 01.44 natten mot fredagen. Kvinnan fördes till sjukhus under fredagsmorgonen."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-attackerad-och-valdtagen-av-fem-personer/

[Göstage]
7/16/18, 7:03 PM
#297

Aktuellt rättegångsfall: 

"I ett industriområde misstänks han ha slagit till: En hemlös våldtäktsman. Enligt åtalet tvingade han ner en kvinna på marken och slet av hennes byxor. Han åtalas också för att ha antastat och spottat på kvinnor."---

"I en sinnesutredning berättar 36-åringen att han åkte till Sverige hösten 2017 för att få jobb, men inte har lyckats. I stället lever han som hem- och arbetslös på ett härbärge i Stockholm. Han har varit i Sverige en vända tidigare, år 2012. Då avslöjades han flera gånger med att stjäla och snatta: Fem gånger det året straffades han med dagsböter för stöld eller snatteri.

Nu, i samband med våldtäktsåtalet, kräver åklagare Malin Karlerö att 36-åringen utvisas från Sverige med förbud att återvända i tio år."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/man-misstanks-ha-valdtagit-spottat-pa-och-hotat-kvinnor/

Carmarino
7/17/18, 3:01 PM
#298

#297 Varför bara tio år? 🤔

Han har ju tydligt visat att han inte kunnat hålla sig ifrån den brottsliga banan efter sex års bortovaro heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/17/18, 3:07 PM
#299

#298 Javisst borde han fotas ut för gott (om han fälls…) Dessutom borde givetvis gränsövervakningen vara sådan att den som åkt ut inte kan slinka tillbaka in, något som verkar ske titt som rätt.

[Göstage]
7/17/18, 3:10 PM
#300

Ny tråd skapad eftersom denna nått trådänden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: