Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 1871 ggr
sponny
2017-10-06 21:40

Blåser upp till storm på bostadsmarknaden

Denna debattartikeln tyckte jag var intressant. Och man kan ha en poäng i att det ligger ett feltänk i hur man bygger idag. Eller vad tror ni?

"Den svenska bostadsmarknaden har upplevt den perfekta medvinden tack vare borttagen fastighetsskatt, allt lägre räntor, riklig tillgång på kapital, befolkningstillväxt och ett politiskt tryck för att snabbt få fram bostäder. 2018 förväntas runt 75.000 bostäder påbörjas och 66.000 färdigställas…"

"I stort sett hela befolkningsökningen består av flyktingar och anhöriga från utomeuropeiska länder och de barn de föder…" "Det är nästan uteslutande för dem det stora byggbehovet finns."

"Både på kort och lång sikt är det därför problematiskt att de nyanlända generellt är lågutbildade, har svag anställningsbarhet och svag köpkraft att efterfråga en bostad."

"Befolkningstillväxten leder därför inte till samma efterfrågan som den har gjort historiskt, utan vi går mot en mer dysfunktionell segregerad bostadsmarknad där immigranterna tränger ihop sig och det bostadssociala uppdraget blir svårare att klara. Enligt vår bedömning i rapporten kommer det inte att efterfrågas 600.000 nya bostäder till 2025, utan snarare mellan 270.000 och 480.000, varav det övre intervallet sannolikt skulle kräva att staten genom riktade stöd tar ett tydligt ansvar för de nyanländas bostadsfinansiering."

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-06 21:50
#1

Sannolikt en del av problematiken, men det är enligt min mening en komplex situation med ett flertal faktorer. Finns nog ingen enkel lösning.

[memoirsofaclone]
2017-10-07 02:29
#2

Tänker alltid på det när jag ser alla nybyggen överallt, ''Vad ska det här vara bra för? De bygger inte för mig, de bygger för de som redan har allt de behöver''. De fortsätter envisas med att bygga lyxbostadsrätter, och helst ska så mycket som möjligt trängas in i Stockholms innerstad. Trots att alla nybyggen sabbar den fina miljön för oss som redan bor där och för alla som besöker den. Jag är inte invandrare men ung och student, uppväxt i hyresrätt, har förstås inga pengar och ingen rik släkting som kan hjälpa. Vad ska det bli av oss, undrar man.

Förhoppningsvis kraschar bostadsmarknaden så vi kan återgå till det normala, kanske man borde ombilda alla bostadsrätter och låta staten ta över dem igen? Det skulle jag rösta för. Många skulle bli arga men i längden skulle det vara vägen till rättvisa.

Magi-cat
2017-10-07 08:01
#3

#2 Bra idé! Bostäder ska vara för människorna att bo i, inte för att vissa ska tjäna så oändligt mycket pengar som möjligt.

Spekulation i bostäder driver upp priserna så det blir närmast löjligt.

Jag undrar också hur det går med miljön när "attraktiva områden" till varje pris ska bebyggas till svindlande priser och var ska alla bo som inte har råd?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-10-07 08:36
#4

Svårlöst ekvation som saknar "quick-fix". Billiga bostäder byggs redan idag, så kallade modulbostäder. Dock bör man tänka på att "billig" och "låg kostnad" inte är riktigt samma sak. 

Visst finns det anledning för politiker att se över bostadspolitiken. Men hur? Ska staten bygga, äga & förvalta en stor mängd hyresrätter som man hyr ut till en billig peng? Dvs subventionerar boendet? Jag tror inte ens Jonas Sjöstedt svarar med ett rungande "Ja!" på den frågan.

Prisutvecklingen kan man ha många åsikter om och det vore nog önskvärt om den var "lagom". Men jag har svårt att föreställa mig att en "krasch" skulle förändra situationen för de som står längst ifrån en bostad.

papa-bear
2017-10-07 10:46
#5

#4 nä, en krasch "drabbar" väl mest de som sitter med lån, och med en krasch menas väl att någonting ändras så att antingen stiger räntorna  eller sjunker värdet på fastigheten, tror ju inte att det blir som i USA då i stort sett hela bankväsendet gick på knäna, då fastighetsägarna slutade att betala av lånen, då värdet på fastigheterna började sjunka. eller något sådant. det var mycket trixande överallt då.

[Hayabusa]
2017-10-07 10:59
#6

#5 En omfattande "krasch" drabbar, nästan alltid, de som "står längst ned" värst. Ett ras på värdet av bostäder innebär inte att det blir en större rörelse på bostadsmarknaden. Inte heller en kraftig stigning av räntan. Vi har gått igenom liknande faser tidigare. Det grundläggande problemet, enligt mig, är att Sverige har en stor del invånare som inte har råd att betala vad ett boende i Sverige kostar. Lägg därtill befolkningsökningen, många mindre bemedlade.

1980: 8,1 miljoner

1990: 8,6 miljoner

2006: 9,1 miljoner

2017: 10 + miljoner

Annons:
Tjeja
2017-10-10 17:42
#7

Har noterat också att det säljs ovanligt många bostäder just nu i år! Jag tror att det handlar om ett generationsutbyte. Den delen verkar svensk politik inte ha räknat riktigt med heller.

Det kan innebära att bopriserna stannar av/sjunker ytterligare när det plötsligt blir stora bostäder lediga där det innan bott ensamma äldre som inte haft råd att flytta men nu dött eller hamnat på vårdhem. 

Plötsligt blir massor med gamla stora bostäder med massor av renoveringsbehov lediga till salu och vilka kommer bosätta sig där istället? De som har råd att renovera samt de som inte har råd med renoveringar. Frågan är hur många som har råd med renoveringar istället väljer nybyggt istället.

Det är verkligen många saker som spelar in på bomarknaden just nu och ja.. det ser verkligen ut att bli storm. Nu gäller det att hålla ut där man är tills stormen är över och det stabiliserar sig igen.

Men.. blir man av en eller annan anledning tvungen att flytta flera ggr efter varandra nu så kan man få det svårt.  Tror det är slut på feståren där man kunde göra bostadskarriär.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-10-11 08:28
#8

Försäljningen av villor har tydligen gått ned.  Många äldre som bor i villa men söker något nytt, mindre boende hamnar i en knepig situation. Troligen påverkar den så kallade flyttskatten som gör det ekonomiskt ofördelaktigt att flytta till något nytt. 

Läs mer här:

https://www.hd.se/2017-10-11/flyttskatt-bromsar-villaaffarer

[Hayabusa]
2017-10-27 11:29
#9

Studio Ett från 24.10.2017:

Ylva Johansson uttalar sig om nyanlända & bostadssituationen för dessa.  Lyssna från 46:30

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/967121?programid=1637

Tjeja
2017-10-28 22:04
#10

#9 det byggs t o m för mycket just nu. Eller rättare sagt, för mycket dyrt  som vanligt folk inte har råd med! Dessa nya bostäder kan ju flyktingarna få permanent eftersom kommunerna har mer pengar än vanliga privatpersoner och har råd att köpa dessa dyra bostäder.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sponny
2018-03-01 17:01
#12

Boverkets Generaldirektör Anders Sjelvgren intervjuades i gårdagens Eko

"Vi behöver bygga mer för olika inkomstgrupper för att nå de grupper som står utan bostäder idag. Marknaden har varit rätt inriktad på en grupp som är rätt köpstark."

Tycker mig känna igen TS.

[Göstage]
2018-06-19 15:20
#13

Boverket publicerar en revidering  över behovet av nya bostäder fram till 2015.

"I snitt behövs 67 000 nya bostäder varje år fram till 2025. Den prognosen gör Boverket i sin nya rapport."---

_"Boverket uppger nu att byggtakten behöver vara högre de närmaste åren än tidigare beräknat, detta på grund av befolkningsökningen sker snabbare än väntat.
_

"90 000 bostäder kan behöva byggas varje år fram till 2020 för att täcka behovet, för att sen avta till 50 000 per år fram till 2025", skriver Boverket i sin prognos.

Samtidigt sker dock en kraftig minskning av påbörjade bostäder, från cirka 69 000 förra året till cirka 56 000 i år. Samma antal beräknas byggas nästa år."---

TT

Annons:
[Hayabusa]
2018-06-19 17:33
#14

Sannolikhet för att bostadsmarknaden ska kollapsa? Så länge utbudet är lägre än efterfrågan/behovet så lär priserna inte störtdyka i första taget.

[Göstage]
2018-08-13 08:47
#15

_"Den svåra bostadsbristen i Sverige är på väg förvärras ytterligare enligt Boverket. Ändå har bostadsfrågan lyst med sin frånvaro i valrörelsen."---
_

"Enligt Boverket är behovet av nya bostäder de närmaste tre åren nu uppe i 93 000 per år. Den byggtakten har inte behövts sedan miljonprogrammet under 60- och 70-talen. Då byggdes  100 000 lägenheter per år byggdes, i tio års tid."--- 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostadskrisen-forvarras-nya-forslag-fran-miljopartiet-och-liberalerna

Ordspråk i tiden (2015): "De får bygga, sa Ylva."

Fornöga
2023-03-20 09:38
#16

Det tog kanske några år längre än vad många sakkunniga förutspått, men nu börjar till och med de så kallade bostadskarriäristerna ha svårt att hänga med i takten när nybyggda bostadsrätter kan betinga ett pris av 20 000 till 40 000 per månad och bankerna blir allt mer försiktiga i sina låneutfästelser. Nya bostadsrättsföreningar riskerar gå i konkurs på samma sätt som skedde under 90-talskrisen, förutspår sajten Cornucopia i en flitigt kommenterad artikel.


Re:tired.

Nyproducerade bostadsrätter i kranskommunlägen i Stockholm har nu månadskostnader på mellan 20 000 och 41 000:- SEK per månad, beroende på kontantinsatsens storlek i intervallet 50 - 85%. Föreningarnas ekonomiska planer är baserade på räntor på 1% och bostadsutvecklarna får ny byggkreditiv på mellan
  • Redigerat 2023-03-20 09:40 av Fornöga
Upp till toppen
Annons: