Annons:
Etikettövrigt
Läst 501 ggr
papa-bear
2017-10-11 18:27

Österrike och burkaförbudet

Annons:
Honestyisdead
2017-10-11 18:29
#1

Undrar hur det blir på halloween 😂

papa-bear
2017-10-11 18:34
#2

#1 ska de följa lagen blir det ju så, att då måste de lagföra alla som går i heltäckande klädsel, för hur skall den annars tolkas. ett torrt svar från mig, men jag förstår att du ser det roliga i det, det gör även jag.

Zepp
2017-10-11 20:38
#3

Jaaa.. hajkostymer är äkliga/skrämmande, små barn kan ju bli skrämda.. förbjud sådant.

Likaså Hallowen!

Lagstifta mot sådant ofog.. vad är det för fel på att klä ut sig till påskärring, en fin svensk tradition.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-10-11 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ansiktstäckande klädsel som ger obehag…

kamera0710
2017-10-12 05:47
#5

Ur länken i #0: "Det är i nuläget oklart hur kallt det måste vara för att det ska vara grönt ljus att bära halsduk."

Ur led är tiden…

[Hayabusa]
2017-10-12 09:01
#6

Saxat ur artikeln:

"Harald Sörös erkänner att det finns vissa brister i lagen.

– De har felaktigt blivit stoppade för att ha burit halsdukar som skydd mot kylan. Men ingen har bötfällts, säger han."

Annons:
[vandringen]
2017-10-12 16:49
#7

Ja det var ju sannerligen snedsteg i den  lagen och vad händer under halloween kan man undra 👻

Nä men åter till allvaret så kan jag förstå att man förbjuder burka och niqab eftersom vi är inte muslimska länder och det står varje person fritt att visa sig som den är och det är också en signal att vi ska inte acceptera förtryck av kvinnor.

En fråga är vad händer med dom kvinnor som snällt följer lagen och tar av sig sin burka eller niqab offentligt i Vienna  ? hur bemöts dom av männen som anser sig ha makten över kvinnan när dom sen kommer hem ?

Det där är svårt och vi vet inte vad som sker bakom stängda dörrar.Jag kan tycka i min enkelhet att dom som alla andra ska få visa sitt hår och sina ansikten men Islam förbjuder och det här går så förbannat djupt men samtidigt måste vi alla ställa oss enade och visa att vi inte accepterar förtryck så jag tycker Österrike gör helt rätt med den här lagen för är det nåt som gäller oss alla så är det att ta seden dit vi kommer och att få röra oss fritt utan att dölja vilka vi är allt annat är förkastligt.

Tänk om vi i Sverige tog efter Österrike det skulle betyda så mycket för så många och det skulle framförallt signalera att vi är inte ett land som låter oss övertas av sjuka sekter som Islam för det är vad dom är ute efter att överta hela världen och det måste vi alla sätta stopp för om vi vill ha varan frihet kvar 😡

[Hayabusa]
2017-10-12 17:08
#8

#7 Rent principiellt så är min mening att folk får klä sig hur som helst, men individer som täcker ansiktet har jag svårt att vänja mig vid. Eller ens ta in. Har själv aldrig sett någon i burka men däremot niqab vid ett par tillfälle. Märklig upplevelse. Skulle vi (på min arbetsplats) kunna ha en anställd iklädd niqab/burka? Har oerhört svårt att se (!) det fungera. 

En skillnad, gissar jag, för någon som är utklädd till haj eller halloweenutstyrsel jämfört med niqab/burka är att de förstnämnda sannolikt är lätta att övertala till en demaskering - den senare gruppen blir nog mer motsträviga. 

Å andra sidan är det förmodligen en situation där multikultur & segregation går hand i hand.

[vandringen]
2017-10-12 17:29
#9

Ja men så är det ju # 8  som skriver : 

Rent principiellt så är min mening att folk får klä sig hur som helst, men individer som täcker ansiktet har jag svårt att vänja mig vid. Eller ens ta in. Har själv aldrig sett någon i burka men däremot niqab vid ett par tillfälle. Märklig upplevelse. Skulle vi (på min arbetsplats) kunna ha en anställd iklädd niqab/burka? Har oerhört svårt att se (!) det fungera. 

Vi måste ju få bort dom, dom ska inte dominera våra gator och torg så är det ju.Jag kanske lät lite väl öppen i mitt inlägg  men jag har erfarenhet som tunneltågförare och där hade vi inga val vi var tvungen att älska muslimer…..fast vi inte gjorde 😕jag säger far och flyg hem

JonasDuregard
2017-10-12 23:27
#10

#0 "de har tydligen dragit alla över kammen för att inte kränka en specifik grupp människor."

Vilken dundermiss. Någon byråkrat måste missat att kränkningen är själva syftet med lagen, och istället trott att syftet var att folk skulle visa sina ansikten…

JonasDuregard
2017-10-12 23:35
#11

#7 Det är inte helt enkelt att förstå din ordsallad, men din åsikt är om jag förstår dig rätt att muslimer är ute efter att ta över världen och du ser det som din uppgift att hindra dem? Dags att tona ner Breivik-vibbarna en smula där kanske…

[vandringen]
2017-10-13 04:19
#12

# 11 Men usch dra inte in högerextrema typer dom vill vi inte veta av och ska stoppas precis som IS terrorister.

Det är ju fred vi alla måste sträva efter att få stopp på, få stopp på våld och förtryck och tar man inte seder dit man kommer kan man vända på klacken och åka hem.

och du ser det som din uppgift att hindra dem?

Jag ser det som en gemensam  uppgift att vi alla skapar fred och får slut på motsättningar,får slut på terror så varje individ kan gå säkra på gator och torg och det om nåt ska inte tonas ner.

kamera0710
2017-10-13 06:06
#13

#12 Men anser du att alla världens muslimer ingår i en konspiration för att störta de västerländska demokratierna?

Annons:
[vandringen]
2017-10-13 06:15
#14

# 13 Självklart inte men nu handlar tråden om just muslimer och vi måste ta tag i världens våld oavsett vilken grupp som för sig med terrorism,kriminalitet,sexuella övergrepp med mera.

Beträffande burka och niqab så besöker jag ett muslimsk land har jag inga problem med att använda dessa om det krävs av mig för det är så enkelt vi måste ta seden dit vi kommer oavsett vilket land vi besöker eller flyttar till.

Upp till toppen
Annons: