Annons:
Etikettövrigt
Läst 3449 ggr
[Hayabusa]
10/30/17, 6:26 PM

Nästa man till rakning...

Ett uttryck som jag faktiskt inte vet bakgrunden till, men min förhoppning är att ingen skäggprydd man (ja, det heter ju faktiskt "man" i uttrycket) känner sig kränkt. Eller i övrigt hårbeklädd, kanske jag borde skriva? Hur som haver så verkar nästa kändis hamnat i sökarljuset från #MeToo. En känd komiker, säger ryktet. Har även fått ett namn viskat i mitt öra, men - ett rykte är enbart ett rykte, så där stoppar vi.

Fortsättning följer 🤓

Annons:
[Carpinus]1
10/30/17, 7:47 PM
#1

Ja, någon lär vara på väg att "torska"…😎

[Hayabusa]
10/30/17, 7:50 PM
#2

…med skägget i brevlådan.

[VSK]
10/30/17, 10:07 PM
#3

😂

[VSK]
10/30/17, 10:08 PM
#4

Håller på att bli magsjuk. Måste nog gå och ta mig ett järn ☝️

Zepp
10/30/17, 10:35 PM
#5

Mm.. till skillnad mot min bild så skulle jag verkligen behöva en rakning.. grejen är att jag inte orkar själv!

Vi får se till Jul.. då brukar jag ha tid och ork.. iallafall så vill jag inte misstas för jultomten.

Och till mitt försvar anför jag Bibeln.. det är samma synd att ansa sitt skägg som att klippa sitt hår och ha samlag med personer av samma kön!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
10/30/17, 10:41 PM
#6

#5

Har du redan börjat med julsnapsen ?

Annons:
Zepp
10/30/17, 10:48 PM
#7

Inte julsnapps ännu.. föresten så handlar julen för min del om Felice Navidad, sangria, all inclusive och tapas!

Fler borde nog läsa Bibeln för övrigt?

Den funkar hur som helst inte som något rättesnöre för mig iomed att jag är ateist.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
10/30/17, 10:50 PM
#8

#7

Vet inte varför du drar in bibeln i det hela. Nåt jag missat?

Zepp
10/30/17, 11:00 PM
#9

"Ni skall in­te klip­pa håret vid tin­ning­ar­na, in­te ka­pa av skägget och in­te ris­ta några märken på er kropp för någon som är död. In­te hel­ler skall ni ta­tu­e­ra er. Jag är Her­ren. "

3dje Moseboken 19de kapitlet!

https://www.bibeln.se/las/sok/?b=2k&q=3+Mos+19%2C+Jes+1%3A15-17

Direkt ur Mose lag med andra ord.. alla som rakar sig är avfällingar från

detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
10/30/17, 11:02 PM
#10

Hur mår du Zepp?

Zepp
10/30/17, 11:06 PM
#11

Ja altså jag är ju inte kristen utan Ateist, har ont i en fot samt lite halsbränna efter en allt för väl tilltagen måltid, så jag mår bra iomed att jag slipper sådana hänsyn, som kristna måste hålla sig till.

För övrigt så är det samma regler som muslimer måste hålla sig till.. iallafall om de är bokstavstroende.. samma gud, samma regler.. litta olika tolkningar bara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
10/31/17, 7:23 AM
#12

Krya på dig.

[Carpinus]1
11/15/17, 9:48 PM
#13

En av våldtäktsanklagelserna mot "komikern" har nu ändrats.

"Den framgångsrike komikern har utretts för två våldtäktsanklagelser. Nu har en av händelserna nedgraderats till sexuella ofredanden. "Min klient har varit utsatt för en allvarlig våldtäkt och inget annat", säger Elisabeth Massi Fritz som är kvinnans målsägandebiträde."---

https://www.expressen.se/noje/valdtaktsanklagelse-mot-komikern-nedgraderas/

Annons:
[VSK]
11/15/17, 9:58 PM
#14

#13

Du skall se att när allt är klart så är alla anklagelser borta med vinden.

[Carpinus]1
11/15/17, 10:00 PM
#15

#14 Ja, osvuret är bäst!🤔

Vi får väl göra som vanligt och invänta en kommentar från Zepp - sedan framstår allt glasklart…

[VSK]
11/15/17, 11:24 PM
#16

😃

[Carpinus]1
11/28/17, 4:56 PM
#17

Ytterligare en krönikör (den fjärde?) har fått lämna Aftonbladet. Nu är det Staffan Heimerson som slokörat får smyga ut från redaktionen efter att ha ironiserat om #metoo i en krönika och en efterföljande intervju i Resumé. Heimersson har medverkat i tidningen sedan 1970-talet.

https://www.expressen.se/nyheter/aftonbladet-avslutar-samarbetet-med-staffan-heimerson/

Snart är det väl bara Jan Guillou kvar, men han sade också något sarkastiskt om #metoo nyligen, så han kanske inte heller sitter säkert?

72mm
11/28/17, 6:54 PM
#18

La révolution dévore ses enfants. 

Fram med popcornen. Det här är otroligt underhållande. För dem som inte förstått hur extremt intresserade våra egna svenska vänsterfeminister är av detta kommer här en illustration. 

Trend-googling på "#metoo" 

Titta på "intresse efter region". 100 är maximala intresset. Observera distansen till nummer två.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
11/29/17, 1:56 PM
#19

"Den 19 april 2016 valde Johan Hakelius, politisk chefredaktör på Fokus, att lämna sitt uppdragsom krönikör på Aftonbladet efter 14 år. Hakelius motiverade då beslutet med att han ville "återskapa känslan av fräschör igen när jag harvat på samma tidning i 14 år"."

Riktigt hela sanningen var det inte, visar det sig…

"I ett blogginlägg på Fokus sajt berättar han nu om vad som egentligen låg bakom flytten. Hakelius berättar att han efter en krönika fick samtal från Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén som hade synpunkter på några av hans formuleringar."

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/11/29/johan-hakelius-darfor-lamnade-jag-aftonbladet/

Annons:
[Carpinus]1
11/29/17, 9:00 PM
#21

_#20 "Dokumentet 2.0 har samlat vittnesmål om sexism och trakasserier på Aftonbladet. Materialet skulle publiceras på torsdagen – men stoppas nu, rapporterar DN. 
_

"Jag har landat i att vi inte kan publicera materialet i Aftonbladet i dess nuvarande form" skriver Sofia Olsson Olsén."---

 "Jag som högst ansvarig för Aftonbladet ber om ursäkt för den situation som har uppstått. Missförståndet gjorde att jag internt och externt sagt att detta är gruppens eget initiativ. Jag beklagar att vi hamnat i det här läget. Jag förstår också den frustration och ilska detta skapat. Vi har uppenbart jobbat sida vid sida men pratat förbi varandra, samtidigt som vi har haft ett gemensamt mål – att säkerställa att Aftonbladet är en bra och sund arbetsplats."

https://www.expressen.se/nyheter/aftonbladet-stoppar-nya-dokumentet/

 "Missförstånd?" Nej, nästa man till rakning är nog en kvinna…

[Carpinus]1
11/30/17, 2:41 PM
#22

#21 Verkar vara nära kokpunkten där…

"Flera journalister på Aftonbladet är rasande över Sofia Olsson Olséns agerande.

– Hon har ljugit för redaktionen och för läsarna. Förtroendet är helt förbrukat, säger en Medarbetare.

– Det är totalt kaos, säger en annan Medarbetare."---

Journalisten

[Hayabusa]
11/30/17, 2:44 PM
#23

Vidrigt

72mm
11/30/17, 3:38 PM
#24

#23 Vidrigt? Jag tycker det är härligt att höra att det är kaos på Aftonbladet. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
11/30/17, 4:22 PM
#25

#24 Jag tänkte främst på personen i fråga.

[Carpinus]1
11/30/17, 4:35 PM
#26

År 2006 fick Sofia Olsson Olsén sluta som chefredaktör på Norra Västerbotten.

"– Sofia Olsson Olsén fick i uppdrag att genomföra ett nödvändigt förändringsarbete men fick inte personalen med sig, säger Anders Westermark, VD på Norra Västerbotten. Enligt Anders Westermark har en arbetsmiljöundersökning visat att flera saker inte fungerat: – Internkommunikationen, tydligheten mellan individuella mål och företagets mål, och sedan personalledningen. En mer relationsrelaterad ledarroll behövs på tidningen. Sofia Olsson Olsén avgick måndagen den 18 september. Torsdagen den 14 september genomförde journalistklubben en misstroendeomröstning och på fredagen framförde klubben krav på de tre chefernas avgång till VDn. – Situationen blev ohållbar, säger Göran Abrahamsson, ordförande för journalistklubben."---

"Journalister på tidningen, som vill vara anonyma, säger att Sofia Olsson Olséns ledarstil varit kontroversiell. – Det har funnits ett internt och utbrett missnöje med hennes chefskap. Hon var hård mot de anställda. Hot ingick i ledarstilen, säger Göran Abrahamsson, som hävdar att Sofia Olsson Olsén hotat bland annat med uppsägningar."---

https://www.journalisten.se/nyheter/misstro-mot-norrans-ledning

Déjà vu, någon?

[Carpinus]1
11/30/17, 4:56 PM
#27

#21 De fem Medarbetare på Aftonbladet  som stod bakom  Dokumentet 2.0 hoppar av.

Annons:
[Carpinus]1
12/3/17, 11:05 AM
#28

Expressens publisher Thomas Mattsson skriver idag en jättelång hyllning till kollegan Aftonbladet. Har inte läst den, men ser att han nu officiellt outar Fadakar och Cantwell.

https://www.expressen.se/nyheter/karleksforklaring-till-aftonbladet/

[Hayabusa]
12/3/17, 11:23 AM
#29

#28 Ja, vad säger man? För mig känns AB som en "blaska" inte värd att betala för. Läser nätupplagan ytterst sällan.

[Carpinus]1
12/4/17, 10:49 AM
#30

#28 Mattssons namndroppande av några tidigare anonymiserade Aftonbladetmedarbetare under utredning har väckt viss uppmärksamhet.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/12/04/thomas-mattssons-namnger-medieman-i-text--om-aftonbladet--kritiseras-av-konkurrenten/

[Carpinus]1
12/4/17, 5:34 PM
#31

#30 Åsa Linderborg betackar sig för Mattsons hyllning.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EnoL2/thomas-mattsson-som-aklagare-och-tribunal

JonasDuregard
12/4/17, 6:28 PM
#32

#17 "Nu är det Staffan Heimerson som slokörat får smyga ut från redaktionen efter att ha ironiserat om #metoo i en krönika och en efterföljande intervju i Resumé."

Jag tror inte han är ironisk, jag tror han är så korkad på riktigt(!). 

Gubben i fråga är ju över 80 och uppenbarligen mer än lite gaggig, att döma av ordsalladen han kallar en kolumn. Så det här är nog rätt läge för honom att njuta av pensionen. 

Men jag gillar hur han inleder med "Alla vet vi vad som hände i Salem, Massachusetts 1692". Jag kände till det från populärkultur, men det är väl knappast svensk allmänbildning? Det är hur som helst ett härligt sätt att alienera nästan alla sina läsare redan på första raden 🙂.

Resten är ju rent svammel som naturligtvis blir det sista han skriver. (Underligt att den publicerades över huvud taget, läser inte någon på redaktionen kolumnerna innan de publiceras?)

[Carpinus]1
12/4/17, 6:52 PM
#33

#32  Tack för att du skickade Heimerssons tips om Salem 1692 vidare - tror att han ville stimulera söklustan hos oss som inte är lika välinformerade som de spetskompetenta. Och var fanns det information att finna om inte på iFokus, bildningens högborg (om än med visst stöd från Wikipedia)…

https://insidan.ifokus.se/discussions/4d7161a1b9cb462239071ffd-haxprocesserna-i-salem

[Hayabusa]
12/4/17, 7:01 PM
#34

#33 Intressant läsning. Salem får mig dock nästan alltid att tänka på filmen "Salem´s Lot", förort till Sthlm och ett cigarettefabrikat :) Inte nödvändigtvis i den ordningen, dock.

Annons:
[Carpinus]1
12/4/17, 7:17 PM
#35

Tog förgivet att Heimersson hade blåst oss korkade läsare på vad som ägde rum i Salem, men när jag kollade kolumnen (återigen tipstack!) så berättar han ju själv vad som hände. Nu känner jag mig inte det minsta blåst längre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Eo43MA/metoo-en-haxjakt-med-drag-av-stalins-utrensningar

[Hayabusa]
12/4/17, 7:35 PM
#36

#35 Se där…

72mm
12/4/17, 7:45 PM
#37

#32 "Resten är ju rent svammel som naturligtvis blir det sista han skriver."

Kanske det, men då är det väl bra att det sista han skriver blir något som jag misstänker att de flesta som läser raderna om tio år med en suck kommer konstatera - så rätt han hade.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
12/4/17, 9:37 PM
#38

#37 Förstår jag dig rätt att du på allvar tror att #meeto i framtiden kommer betraktas som ett tredje vedertaget historiskt exempel på våldsamma utrensningar, jämte häxprocesserna och Stalins sovjet? "Kvinnor har bränts till döds, Trotskij fick en ishacka i huvudet - men det värsta av allt var ändå när Fredrik Virtanen blev av med jobbet" 😃.  

Om 300 år kanske någon annan förvirrad gubbe inleder en krönika med "Alla vet vi vad som hände på Instagram, Internet 2017". Men jag tvivlar på det. (för då har vi feminister säkert redan skickat alla gubbjävlar till gulag)

Ursäkta att jag skojar om allvarliga saker, men det är svårt att ta texten på allvar. Jag kan inte minnas att jag läst så hutlösa överdrifter sedan Ranelid sa att det är Sveriges mest upprepade lögn att han använder läppglans.

[Carpinus]1
12/5/17, 7:43 AM
#39

#38 Som tidigare hang around på Pensionärer iFokus (med ålderns rätt) tycker jag att din nedlåtenhet mot Heimerson baserad på hans ålder är rätt sorglig, men dessvärre inte ovanlig bland yngre i vårt land. I många andra länder ses inte hög ålder som en diskvalificerande åkomma, utan man har en mer oproblematisk syn på åldrande och åldrade. Här kan man göra anspråk på att vara samhällstillvänd men ändå slänga ur sig epitet som "gubbdjävel" och komma undan med det.

Heimerson är förvisso inte någon om mina favoriter, men i de få artiklar jag läst av honom ser jag ingen större skillnad i hans sätt att uttrycka sig från förr, även om han i yngre dagar förvisso var mer rörlig krigskorrespondent än filosoferande betraktare.

Så visst, skoja gärna om  att "ni feminister" kommer att skicka alla gubbjävlar till Gulag, men den dagen du själv når mogen ålder (möjligen med tillhörande mognad i övrigt) kanske den tidens #metoo kommer att startas av äldre som vittnar om hur de  utsatts för kriminalitet riktad mot gamla och om förakt och verbala trakasserier från yngre. Kanske kommer du att stå på de barrikaderna när den dagen kommer, funderar jag som varande måttligt förvirrad "gubbjävel".

[Carpinus]1
12/5/17, 9:43 AM
#40

"I början av förra veckan meddelades att Staffan Heimerson inte längre får skriva i Aftonbladet. En kolumn och en intervju i Resumé fick tidningen att sätta punkt för ett samarbete som pågått mer än ett halvsekel.

Ämnet var Metoo. Helmersons tonläge var högt, metaforerna rejält saltade och åsikterna – i mitt tycke – nattståndna. Men för egen del läser jag hellre en sådan artikel än ännu en där en krönikör uttrycker samma åsikt som 50 personer redan gjort."---

"Kloka journalistkollegan Jennifer Wegerup sätter fingret på den verkliga varbölden när hon i Opinion Live förklarar varför hanteringen av Heimerson var fel: ”Just nu är det den här åsikten som är fel. Nästa gång är det en annan.”

Precis så stor är den till synes lilla frågan om en kolumn, en intervju och en 82-årig krönikör. Och bevare oss för en utveckling där kolumnister i ängslan över att berövas sitt levebröd i än högre grad än i dag lägger sig som ett stim platta sillar i mittfåran."

Det skriver krönikören (!) Hanne Kjöller på Expressen ang. Heimersongate. Det paradoxala är ju att det inträffade på Aftonbladet, tidningen där man vant sig vid att krönikörer just skall vara "platta sillar i mittfåran". När någon visade livstecken så kastades fångstnätet genast ut.🤐

72mm
12/5/17, 1:19 PM
#41

#38 Jo, jag är övertygad om att #metoo i framtiden kommer ses som ett av  många exempel på häxprocesser som vi i Sverige roade oss med under den här tiden. Det är många av dagens "sanningar" som kommer te sig minst sagt konstiga. 

Att Heimersson inser detta har nog inte så lite med hans ålder att göra, det torde ge ett perspektiv som du saknar. Det är troligen du och jag som är lite åldershandikappade här, inte den "förvirrade gubben".

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Carpinus]1
12/6/17, 4:42 PM
#42

En anklagelse om en påstådd våldtäkt för 25 år sedan resulterar i förtalsmål.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/3jJQ4v/ulf-malmros-utpekad-som-valdtaktsman-anmalt-henne-for-fortal

[Carpinus]1
12/8/17, 7:18 PM
#43

#39 No country for old men: först Hemersson och nu Oldsberg.

[Hayabusa]
12/8/17, 8:22 PM
#44

#43 Stryk "old"…

[Carpinus]1
12/8/17, 8:28 PM
#45

#44 😃

(På lite sikt får man kanske stryka "for men" också…)

[Hayabusa]
12/8/17, 8:32 PM
#46

#45 Låg odds på den…

JonasDuregard
12/8/17, 10:42 PM
#47

Påståenden om att Oldsberg är allmänt otrevlig och svår att jobba med har ju florerat i decennier. Jag antar att det var därför han petades från "På spåret". 

Jag har svårt att tro att han är så förvånad av det här.

[Hayabusa]
12/8/17, 10:45 PM
#48

Saker & ting är sällan som man tror att de är.

Annons:
JonasDuregard
12/8/17, 10:48 PM
#49

Det beror på vad man tenderar att tro på antar jag 😎.

[Carpinus]1
12/8/17, 10:50 PM
#50

Råttan på repet…

"I år kommer Ingvar Oldsberg inte få sällskap av Lotta Bromé och Carl Jan Granqvist under uppesittarkvällen.

Istället blir det Suzanne Axell och Claes Malmberg som kommer att hjälpa tittarna med julrim.

– Någon djupare anledning fanns inte mer än att det var läge, säger Ingvar Oldsberg."---

Aftonbladet 2 dec.

[Hayabusa]
12/8/17, 10:52 PM
#51

#49 Happens all the time

JonasDuregard
12/8/17, 10:55 PM
#52

Ett rykte gör gällande att när SVT fick nog av Oldsberg försökte de ersätta honom med Martin Timell 🙂. Pest eller kolera?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10988491.ab

[Hayabusa]
12/8/17, 10:59 PM
#53

Tur att man är immun mot båda…

[VSK]
12/9/17, 9:35 AM
#54

#52

Förstår exakt hur du menar med pest eller kolera. Är ju som att välja två av S, V eller MP (väljer man alla tre så blir det jordens undergång) ☝️

72mm
12/9/17, 10:55 AM
#55

#54 "Är ju som att välja två av S, V eller MP (väljer man alla tre så blir det jordens undergång)"

Är det inte just det som Sverige har gjort de senaste 30 åren eller så? 😭

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[VSK]
12/9/17, 10:58 AM
#56

#55

😭

[Carpinus]1
1/3/18, 2:57 PM
#57

Ett tag sedan en Sverigedemokrat hamnade i det tvivelaktiga sällskapet, men här är en:

"En riksdagsledamot från Sverigedemokraterna har polisanmälts.

Brottsrubriceringen är sexuellt ofredande.

– Han körde upp handen under min tröja och tog på mina bröst, säger den anmälande kvinnan till Aftonbladet.

Mannen nekar bestämt till alla anklagelser kvinnan riktar mot honom. 

Kvinnan som har gjort polisanmälan var tidigare medlem i SD."---

                                                                                                                                 .

        https://www.expressen.se/nyheter/sd-ledamot-polisanmald-for-sexuellt-ofredande/

[Carpinus]1
1/9/18, 10:58 AM
#58

Pavel Gamov, tidigare Sverigedemokrat men numera vilde i riksdagen, anklagar ledningen för sitt förra parti för att ha tystat ner våldtäkter.

Gamov har själv anklagats för sexuella kränkningar i samband med en omtalad Rysslandsresa som ledde till brytningen mellan honom och partiet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR16MJ/pavel-gamov-till-hard-attack-mot-sd-och-mattias-karlsson

[Carpinus]1
1/10/18, 10:22 AM
#59

#28 > Jan Sherman skriver på Aftonbladet (!) kultur om medias namnpubliceringskrig under #metoo.  Sociala medier ligger väl näst intill i lä där?

"I spåren av Metoo-affären har vi tvingats genomlida ett aldrig tidigare skådat medieetiskt haveri. Vi har fått se hur slarv och kommersiella intressen drivit fram namnpubliceringar av icke dömda personer. Och även hur ett klickkrig mellan konkurrenter helt uppenbart varit vägledande i syfte att hänga ut enskilda personer på ett sätt som påminner direkta hämndaktioner."---

"Det kaotiska läget gäller inte bara Aftonbladet-profilen. Samma sak för TV4-profilen eller den på SVT. Det gäller alla som anser sig illa och felaktigt behandlade, allt som kan misstänkas strida mot det anrika, stolta och viktiga begreppet ”god publicistisk sed”. Sverige är faktiskt det enda nordiska land som inte har ett enhetligt medieetiskt system. Vi borde skämmas, så in i Norden."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ka306v/mediernas-etik-ar-ett-ka

[Carpinus]1
1/10/18, 11:17 AM
#60

#59 Med tanke på msm:s lösmynthet i samband med metoo känns det rätt ironiskt med de lagförslag som presenterats i dagarna: 

"Idag kan vissa särskilt integritetskänsliga personuppgifter publiceras på webbplatser med skydd av grundlagen. Regeringen föreslår att offentliggörande av uppgifter om till exempel lagöverträdelser, etnicitet, sexuell läggning och politisk åskådning under vissa förhållanden ska kunna förbjudas."---

 "Förbudet kommer däremot inte att påverka journalisters verksamhet eller publiceringar."---

"Förslaget innebär att etablerad media med tillräckliga finansiella resurser eller de som har ett utgivningsbevis och staten kan granska allmänheten medan allmänheten berövas samma möjlighet. En sådan ordning strider mot tanken bakom offentlighetsprincipen."---

https://ledarsidorna.se/2018/01/ledarsidorna-se-kan-tvingas-till-tystnad-2019/

Uppenbarligen är inte det problematiska att integritetskänsliga personuppgifter sprids, utan vem som skall kunna göra det. 🤐

[Carpinus]1
2/19/18, 10:03 AM
#61

#17 #40 Heimersson, 83,  är inte den som stillatigande låter sig visas på dörren. Nu har han redan skrivit en bok om händelsen - "i blint raseri och svart hat" som han uttrycker det.🙂

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/staffan-heimersson-om-stodet-fantastiskt

Slutkläm ur Jens Liljestrands recension av "Punkt. Slut."

"För Heimerson är ju inte förtryck, den som känner sig förtryckt av denne godmodigt jäsande 82-åring vet inte vad förtryck vill säga, det han är, är underhållning, hans provokationer, elakheter, infamiteter och plötsliga anfall av klarsynt, frisinnat kurage är underhållning, och sådant behövs mer än någonsin i vårt gravallvarliga, dystra, ängsliga tidevarv.

Först vill jag skälla ut Staffan Heimerson, sen vill jag bara ge honom en kram. Och en stryktålig redaktör som kan rätta hans faktafel, korrigera hans wikipedia-plankande och som, framför allt, har en ryggrad bestående av något mer än geléhallon. (Det där geléhallonet har jag snott från Heimerson. För det är väldigt, väldigt elegant.)"

https://www.expressen.se/kultur/kejsaren-heimerson-ar-naken-och-fortrollande/

Det var ju så Heimersson var i Aftonbladet också, men det fattade inte Olsson Olsén i moralpaniken. "Ryggrad av gelehallon" var det ja…😃

#20 Publishern är ersatt av en t.f. sedan början av december.

[Carpinus]1
2/22/18, 11:14 PM
#62

"Försvarsmakten langar fram en tre år gammal utredning om sex och fylla för att förklara varför generalmajor Anders Brännström sparkas som chef för Högkvarterets totalförsvarsavdelning. Det är ett normalt agerande i diktaturer, men det är svårbegripligt att överbefälhavaren i en demokrati som Sverige försöker skita ner en obekväm Medarbetare på det viset."---

 "Jag påstår inte något så befängt som att Sverige är en diktatur. Men jag kan inte låta bli att tänka på utrensningarna i kommunistiska diktaturer. I en diktatur är alla alltid skyldiga. Dina synder finns i arkiven. Alltid finns något som kan anföras mot dig, ett felsteg för tio år sedan, något mygel för 15 år sedan. Eller en fylla för tre år sedan och en påstådd klapp på rumpan. Sex har alltid varit ett pålitligt vapen för att skjuta sönder en människas heder. Sverige är en demokrati, vi skryter alltid om vår öppenhet. Det är bedrövligt att Försvarsmakten sänker sig till de enklaste tricken i den svarta boken."

Peter Kadhammar i Aftonbladet om Brännströmaffären - men kanske även med adress till den egna tidningsledningen efter #metoo?

Annons:
[Hayabusa]
2/23/18, 7:48 AM
#63

#62 Märklig historia.

[Göstage]
3/7/18, 2:03 PM
#64

#20 Sofia Olsson Olsén har lämnat sin tjänst som Publisher på Aftonbladet och ersätts av sin t.f. ersättare Lena K Samuelsson.

https://www.svt.se/kultur/lena-k-samuelsson-tar-over-som-publisher-pa-aftonbladet

[Göstage]
4/29/18, 9:20 AM
#65

Omprövningens tid?

"Charmören Staffan Heimerson, som faktiskt låg bakom den betydelsefulla idén i slutet på 1970-talet att Aftonbladet skulle starta en fredad kvinnoredaktion, fick i samma veva sparken som kolumnist för att han hade uttryckt sig vanvördigt om metoo.

På Publicistklubben i måndags berättade Aftonbladets nya chefredaktör Lena K Samuelsson att hon och Heimerson har en god relation och det lät som om hon öppnade för en comeback. Det vore en god idé. Det är ibland nyttigt att påminnas om blicken från förr – och få en anledning att sända en tacksamhetens tanke till kvinnorna som gick före."

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/darfor-ska-lena-k-ta-tillbaka-heimerson/

[Hayabusa]
4/29/18, 9:42 AM
#66

#65 Vad ska man tro?

[Göstage]
4/29/18, 9:56 AM
#67

Två slutsatser: 

1/ Att SOO var en katastrof (#26)

2: Som Jennifer Wegerup lakoniskt konstaterat: ”Just nu är det den här åsikten som är fel. Nästa gång är det en annan.” (#40)

[Göstage]
5/25/18, 1:14 PM
#68

#14 Till handlingarna.

"Förundersökningen mot en av Sveriges mest kända komiker som varit misstänkt för bland annat våldtäkt och sexuella ofredanden läggs ned. Det uppger Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande på fredagen. – Skälet till att jag lägger ned förundersökningen är bevisproblem, säger kammaråklagare Debika Ray Berghog på City åklagarkammare i Stockholm."---

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/J14GJR/utredning-mot-valdtaktsanklagade-komikern-laggs-ned

[Hayabusa]
5/25/18, 1:29 PM
#69

#68 👍

Annons:
[VSK]
5/25/18, 7:03 PM
#70

#68

Helt galet sjukt men knappast förvånande. Så bilderna eller om det var filmklipp räknades inte som bevis?

[Göstage]
5/25/18, 7:11 PM
#71

Nej, "ord står mot ord" säger åklagaren, så då är väl den tekniska bevisningen inte tillräcklig.

[VSK]
5/25/18, 7:32 PM
#72

#71

Nej just ja, bildbevis och filmbevis gäller ju bara åt ena hållet. Tääänkte inte på det.

Så tex Timell hänger man ut utan bevis. Beror det på att han är jude eller vad? 

Kronér hängde man ju oxå ut. Var han dålig värd för Bingolotto månne 🤔

Zyperior
5/31/18, 8:17 PM
#73

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv79w6/eleverna-ett-internt-skamt-i-klassen Gymnasieelever drev med MeToo. Självaste gymnasieministern uttalar sig. Eleverna får en varning. Hur rimmar det med yttrandefriheten? Ska du bli varnad för att du skämtar och på köpet kränker någon? (Jag förutsätter att en varning i gymnasiet medför konsekvenser om den inte tas på allvar, ungefär som i arbetslivet). Finns säkert någon som blir kränkt om man driver om SD också så om varningen är förenlig med yttrandefrihet så föutsätter jag att skolor/arbetsplatser varnar elever/arbetstagare som gör det med. (Givetvis är jag inte lika mycket snöflinga som gymnasieministern och alla hatare som trakasserat dessa elever med hot och hat. Klart man får driva med SD. Vill mest bara belysa det absurda med PK-mentaliteten).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Göstage]
6/8/18, 12:18 PM
#74

Åtalet mot Martin Timell ogillades av tingsrätten, vilket knappast var en högoddsare. Fast det skulle förvåna om målet inte lär leva vidare ändå - det är ju starka krafter inblandade…

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BJEpg0/martin-timell-frikanns--tingsratten-ogillar-atalet

[Göstage]
7/17/18, 6:22 PM
#75

Oísin Cantwell, som försvann från Aftonbladet i #Metoovågen verkar ha återkommit utan buller och bång. Idag recenserade han dagens avsnitt av Sommar i P1 i tidningen.

Annons:
[VSK]
11/9/18, 9:40 PM
#77

😃

Carmarino
11/10/18, 4:55 AM
#78

#76 Jo, han togs till nåder igen för ett tag sedan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/3/19, 2:54 PM
#79

#42 Kvinnan fick villkorlig dom  plus böter i tingsrätten samt ådömdes att betala 60.000 i skadestånd till Ulf Malmros för grovt förtal.

Källa.

[Hayabusa]
7/3/19, 5:56 PM
#80

"Ett påstående räckte för att starta ett drev - utan att de som deltog hade en aning om vad som var sant."

kamera0710
8/25/19, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

.

[Hayabusa]
8/25/19, 1:12 PM
#82

#81 Pga #Metoo..?

Upp till toppen
Annons: