Annons:
Etikettekonomi
Läst 1570 ggr
[sanna70]
11/11/17, 1:28 AM

Wallström ertappades med att skatteplanera

"Sammanlagt handlade det om 23 miljoner kronor som Wallström valde att placera utom Skatteverkets räckhåll. Magdalena Anderssons inställning till hennes kollegas skatteplanering är i dagsläget okänd." https://samnytt.se/

Annons:
Stallmima
11/11/17, 1:38 AM
#1

Tänk om vanligt folk kan lära sig skatteplanera ??

[Carpinus]1
11/11/17, 7:46 AM
#2

De Wallströmska affärerna har även uppmärksammats i tråden om Paradisläckan, med länk till intressant artikel.

https://uvell.se/2017/11/06/32-kronor-hyra-och-andra-margot-wallstrom-skandaler-vi-minns/

landsbygdsbo
11/11/17, 9:38 AM
#3

Problemet med skatteplanering är att den kostar pengar, avancerad planering kostar avsevärda belopp för att dels praktiskt genomföra den och dels köpa den sakkunskap som krävs.

För Wallströms del krävdes inga resurser, bara tt behålla klirret utomlands.

Sedan skulle det inte förvåna mig om hon i bolagsform driver föreläsningar och annan verksamhet så att hon dels kan konsolidera bolaget och dels ta ut en lågbeskattad inkomst.

kallepudas
11/11/17, 4:10 PM
#4

På tal om skatteplanering…….socialdemokraterna står & säger än det ena än det andra och dom klankar ner på skatteplanering a'la Östling. Så hur ligger det till jo så här:

https://uvell.se/2017/11/09/sossarna-och-skattefifflandet/

[Hayabusa]
11/11/17, 5:02 PM
#5

Lex dubbelmoral.

landsbygdsbo
11/11/17, 5:27 PM
#6

Helt enligt principen, dina pengar = mina bidrag och mina pengar, dem ger du Faan i!!😃

Annons:
kamera0710
11/13/17, 6:13 AM
#7

#0 Snabbgooglade lite om källan Samhällsnytt och tydligen är det Avpixlat som bytt namn. Men det är väl inte mer överraskande än att Sanna70 "källhänvisar" till diverse bloggare.

Inte desto mindre är även jag kritisk till en hel del av Wallströms bravader.

landsbygdsbo
11/13/17, 8:46 AM
#8

#7 Men söker man på Wallström finner man då inte att hon har egen näringsverksamhet i bolagsform, eller är det påhittat?

Men du kan ju läsa

https://www.expressen.se/nyheter/margot-wallstrom-har-tjanat-27-miljoner/

Det är ju inte avpixlat eller hur😎

kamera0710
11/13/17, 11:43 AM
#9

#8 Naturligtvis finns andra källor än avpixlat, det var det jag försökte säga till Sanna70. Läs till exempel länkad tråd om dömda politiker och begrunda själv hennes källhänvisningar.😎

https://politik.ifokus.se/discussions/59c8c0248e0e744fe4002809-listan-over-domda-politiker

[Hayabusa]
11/13/17, 1:05 PM
#10

I sak förefaller det stämma (Wallströms agerande).

landsbygdsbo
11/13/17, 1:45 PM
#11

#9

Det är väl alltid så att man ska dubbelkolla källor. Men samtidigt  som du fallit in i fällan,  ..  att det verkar som du anser att man ska negligera uppgifter om de kommer från vissa källor.

Vad det gäller dömda i riksdagen så verkar det ju som om andra partier än SD har ett högre antal dömda per riksdagsplats…vilket gör att argumenten om SD;s kriminalitet skjuter en aning vid sidan om målet..

kamera0710
11/13/17, 2:02 PM
#12

#11 Som jag skrev: "Inte desto mindre är även jag kritisk till en hel del av Wallströms bravader." 

Vad gäller kriminella politiker så ta gärna upp dina uppgifter i tråden jag länkar till i #9.

[Hayabusa]
11/13/17, 2:06 PM
#13

#12 I frågan om Wallström är du med andra ord enig med Samhällsnytt?

Annons:
kamera0710
11/13/17, 2:14 PM
#14

#13 Sanna70 hänvisar ju inte till någon specifik artikel, utan till startsidan. Inte desto mindre tycker jag fortfarande att det finns skäl att kritisera Wallström.

landsbygdsbo
11/13/17, 2:29 PM
#15

#14 Alla har väl rätt att använde de källor de finner lämpliga..och det är helt i sin ordning så länge man redovisar sina källor, eller hur?

Om jag går tillbaka så finner man just den inställningen (den att vissa källor inte är ok) Det tog ngr år innan "godkända källor" lyfte fram just de fakta som tidigare inte redovisats.

Det räcker att gå tillbaka 5 år och minnas hur svårt det var att få fram , från myndigheter vad vissa typer av åtgärder verkligen kostade, kommer själv ihåg, hur ofta en myndighet, istället för att svara kontrade med frågan,,-vad ska du med dessa uppgifter till.

Att använda en bloggares åsikter som fakta är ju, och där håller jag med dig, det är som att betala en räkning i Schweizerfranc och försöka betala med egyptiska pund.

Men så är det ju alltid, en åsikt är ju en åsikt och fakta ngt annat.

kamera0710
11/13/17, 2:36 PM
#16

#15 Inte desto mindre tycker jag att Sanna70 många gånger har väldigt märkliga källhänvisningar. Därmed inte sagt att hon inte får hänvisa till dem. Har nog inte så mycket att tillägga om detta utan rekommenderar var och en att läsa och själv bedöma hennes källor.

kamera0710
11/13/17, 2:42 PM
#17

#15 Vad är det för myndigheter som kontrat med motfrågor om vad du ska ha uppgifter till? Offentliga handlingar ska man väl alltid kunna få ut oavsett vad man ska ha dem till?

landsbygdsbo
11/13/17, 2:54 PM
#18

#17

I samband med ny demokratis framgångar så efterfrågade jag ett flertal offentliga handlingar från ett flertal kommuner och fick just den frågan vid flera tillfällen.

Preskriberat idag…

Men det löste sig efter det att man lugnt och sansat påmint dem om vad som gällde.

Roligare var det när mitt försäkringsbolag ville ha ut en högre försäkringspremie på min nyimporterade bil ( det var före det blev allmänt vanligt"

Jag bad dem motivera skriftligt och det lovade man att göra…men då jag sa vad jag skulle ha papperet till, kom en revidering på premien istället, ner till en adekvat nivå på bil, plats och skadefria år. Papperet skulle naturligtvis ingått i en anmälan om handelshinder…

kamera0710
11/13/17, 3:13 PM
#19

#18 Kunde nog ha varit intressant om det blivit prövat det där om handelshinder. Eller om försäkringsbolag godtyckligt kan sätta vilka priser de vill. Har dålig koll på vad som egentligen gäller där.

Bytte i alla fall försäkringsbolag när jag lämnade Västerbotten och hamnade i Mälardalen. De regionala företagen inom Länsförsäkringsbolaget hade stor prisskillnad mellan Mälardalen och Västerbotten.

landsbygdsbo
11/13/17, 4:23 PM
#20

#Intressant ja, men om bolaget hade satt ett pris för en i Sverige såld bil och ett annat för exakt samma modell,fast direktimporterad,  samma miltal, samma region etc etc då hade det kunnat bli riktigt dyrt för dem.

Annons:
kamera0710
11/14/17, 6:12 AM
#21

#20 Ja, då borde det vara uppenbart.

Upp till toppen
Annons: