Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1305 ggr
[sanna70]
2017-11-15 07:39

#jagärhär driver hatgrupp på Facebook

"Det som är anmärkningsvärt är att #Jagärhär säger sig arbeta för ett bättre och snällare samtalsklimat på nätet, och att nätverket även stöttas av regeringen. #Jagärhär används som exempel när man ska visa hur en god kraft arbetar för att stävja hatet på internet. Jag skulle gärna vilja ha svar på hur man åstadkommer mindre hat när man attackerar en enskild person och dessutom i så pass hotfulla och otäcka ordalag?" http://katerinamagasin.se/medlemmar-jagarhar-driver-hatgrupp-pa-facebook/

Annons:
Loris M
2017-11-15 08:16
#1

Inser du inte hur löjligt det här är? 

Katerina har som vanligt förvrängt (liksom du gör när du sätter en felaktig rubrik) information för att få uppmärksamhet. Det här stämmer så klart inte. 

#jagärhär är en grupp med ca 77 000 medlemmar. Katerina har hittat en liten sluten grupp med sex medlemmar där tre av dem påstås ingå i gruppen #jagärhär. En administrator i en så stor grupp på 77 000 medlemmar kan omöjligt veta vad precis varenda en av dem skriver på nätet. Men jag kan garantera om dessa är medlemmar så kommer de att uteslutas ur gruppen (om de inte redan gjort det) så fort admin fått kännedom om det här. Väldigt lågt av både Katerina och dig att skriva att det är gruppen #jagärhär som driver en hatkampanj. Det är ett rent förtal och lögner.

Sommarek
2017-11-15 08:48
#2

#1 Rasism har väl aldrig haft så mycket med den verkliga världen att göra, utan består mest i att ljuga och hota, samtidigt som man anklagar icke-rasister för att göra samma sak. Det säger ju allt om hur mycket de har på fötterna…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]1
2017-11-15 08:52
#3

#1 Hur kan du lämna några sådana garantier?

Sommarek
2017-11-15 09:02
#4

#3 Hur kan #0?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]1
2017-11-15 09:10
#5

#4 I noll ställs den citerade frågan "jag skulle vilja ha svar", i #1 skrivs det "Men jag kan garantera". För att kunna utfärda en sådan garanti krävs det nog insyn i beslutsprocessen.

Sommarek
2017-11-15 09:16
#6

#5 Rent tekniskt så är det ett citat från en annan person, och inget som någon har kan svara på. Men även #0, och länken som anges i #0, borde väl kunna underbygga sina argument med mer än ett påstående, eller gäller det bara antirasister?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-15 09:49
#7

#6 Det skall du nog fråga TS om, min fråga från #3 kvarstår.

landsbygdsbo
2017-11-15 09:56
#8

#0

Det finns ett bra ord som beskriver det du gör, "smearing"

Du ljuger inte, ngr medlemmar ur gruppen har en sluten grupp på Facebook.

Men du undanhåller sanningen, den att det är enstaka medlemmar som inte har majoriteten av #jagärhär bakom sig.

Det vore ju som att hävda att  svenska medborgare är Stalinister..

Det är ingen lögn, det finns ett litet antal knäppstarar som är det.

Men de tillhör en ytterst liten minoritet.

Metoden du använder har dock används med framgång av organisationer som inte respekterar sanning och fakta. Så du är i gott sällskap 😎

===

Loris M
2017-11-15 11:28
#9

#3 Jag är med i gruppen och ser vad som händer där. Det finns nålade trådar där just det här tas upp - att nedlåtande kommentarer, kränkningar, uthängningar m.m. inte får förekomma oavsett hur den andre uppför sig, att det strider mot gruppens regler och värdegrund och leder till uteslutning. Medlemmar uppmanas till saklighet och att diskutera sakfrågan och inte personer. Medlemmar uppmanas också att anmäla och länka till trådar där andra medlemmar uppför sig på ett sätt som strider mot gruppens värderingar. Det har jag också sett och det har resulterat i avstängningar. Medlemmar uppmanas att inte vara partipolitiska och att föregå med gott exempel.

[Carpinus]1
2017-11-15 11:32
#10

#9 Tar för givet att du återkommer när din garanti visat sig hålla.

landsbygdsbo
2017-11-15 11:35
#11

#9

Ni gör med andra ord som SD, Har en 0 tolerans..

Och ni har liksom SD en "svans" av medlemmar som inte vill anpassa sig till den.

Ska ni lastas för det?

Nej, liksom SD som grupp ska ni naturligtvis inte lastas för det😉

kamera0710
2017-11-15 11:40
#12

Så det är tre personer i den där "åt h-e-gruppen" som är #jag är här medlemmar? Kanske de rent av kommer att försöka störta den svenska demokratin??

Loris M
2017-11-15 11:42
#13

#10 Som sagt, hela diskussionen är löjlig. Katerina bara skämmer ut sig när hon skriver på det här sättet och de som citerar henne i syfte att argumentera skämmer ut sig ännu mer. 

Jag som en av de 77 000 medlemmar i gruppen kan skriva precis vad som helst var som helst och det kan admin i gruppen omöjligt ha koll på hela tiden. Men de gör allt för att upplysa medlemmar om vad som gäller och när de får kännedom om att någon bryter mot reglerna utesluts de. Men att som Katerina (och Sanna70 genom rubriksättning) påstå att det är gruppen #jagärhär som driver an hatkampanj när det handlar om tre personer är helt felaktigt. Men jag förstår att det är ett effektivt sätt att sprida lögner och desinformera.

Annons:
landsbygdsbo
2017-11-15 12:21
#14

#13

"Men jag förstår att det är ett effektivt sätt att sprida lögner och desinformera. "

Exaktemente söm tösken säger…

Och det är därför man med blåslampa ska värma rumpan på den som agerar på det viset. Oavsett om det gäller att smutskasta #jag är här eller SD.

Fakta kan svida men jag ser hellre svidande fakta än söta lättsmälta lögner.

Men du visar ju, liksom alla andra här var du står både genom vad du gör och hur du handlar.

Jag är provokatör. Men varje sund åsikt överlever provokationer så länge dessa inte är lögner.

Genom att utmana gängse värderingar så utvecklas vi. Genom att sätta sig på ens mer eller mindre välutvecklade a---e så stagnerar vi och det är i mina ögon extremt långtråkigt.

Sommarek
2017-11-15 12:24
#15

#7 Det är ju du som bara kräver källor från ena sidan, men okej.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]1
2017-11-15 13:11
#16

#13 Först skriver du "Men jag kan garantera om dessa är medlemmar så kommer de att uteslutas ur gruppen (om de inte redan gjort det) så fort admin fått kännedom om det här", för att i nästa stund skriva "Jag som en av de 77 000 medlemmar i gruppen kan skriva precis vad som helst var som helst och det kan admin i gruppen omöjligt ha koll på hela tiden. Men de gör allt för att upplysa medlemmar om vad som gäller och när de får kännedom om att någon bryter mot reglerna utesluts de."---

Då kanske man som medlem kan dra sitt strå till stacken och hjälpa admin att hitta de här olämpliga medlemmarna? Fast jag är rätt övertygad om att a. känner till deras existens redan, om inte annat så efter att Janouch synliggjort dem.

#15 Jag har inte krävt källor av varken den ena eller den andra. Jag har ställt en rak fråga till en annan debattör, vilket du försökte trolla bort.

JonasDuregard
2017-11-15 13:44
#17

#16 Håller du med om att trådrubriken och hela "hälften av gruppen är med i Jagärhär"-grejen är väldigt missvisande när det handlar om tre personer ur en grupp på 70000+?

papa-bear
2017-11-15 13:46
#18

#8 vi har nog inte samma favoritparti, men det du beskriver i åttan är så sant, och den aktiviteten kommer att öka ju närmare valet vi kommer, mycket kommer att skickas från st. petersburg, andra som janouch kommer att citeras av medlemmar här. jag hoppas att det går att stoppa det med sanningar och sakliga motargument, annars kommer vi att få ett samhälle fyllt av hat.

[Hayabusa]
2017-11-15 13:53
#19

#18 Går det, tror du? Själv är jag tveksam.

[Carpinus]1
2017-11-15 14:04
#20

#17 Jag recenserar ingen annans val av rubriker, och hela TS består av ett citatstycke som jag utgår känns relevant för den som valt det. Tror inte att den här tråden hade blivit särskilt lång om inte det inlägget retat sådana som själva ingår i Facebookgruppen.

Det som gjorde mig personligen nyfiken var den utställda garantin i ett av inläggen, i övrigt har jag inte Facebook och jag engagerar mig varken för eller emot intressegruppen #jagärhär. 

(Rent allmänt upplever jag för övrigt att de goda kanske har lite tråkigt efter att ha förkvävt all opposition i sina reservat och därför söker sig hit, där det är tillåtet att föra en öppen diskussion.)

Annons:
landsbygdsbo
2017-11-15 14:27
#21

#18 instämmer. Och just därför ska dessa tendenser hållas efter med blåslampa. Det gäller såväl angrepp på SD som på S. För övrigt har jag röstat på M de senaste 30 åren…

landsbygdsbo
2017-11-15 14:30
#22

#17 Trådrubriken är ett bra exempel på just vad jag kallar smearing..ett hopkok av lögner o halvsanningar med syfte att smutsa ner,  i vetskap om att de flesta inte har vett eller ork att dels läsa hela texten och dels kolla med andra källor.

[sanna70]
2017-11-15 15:17
#23

Gruppen ”Jag är här” startade som ett gott initiativ. Syftet var att stoppa näthat. I början välkomnade jag deras närvaro i mina kommentarsfält då jag tycker det är bra med så många olika perspektiv som möjligt i samhällsdebatten. Och om det kunde resultera i att näthatet minskade så var ingen gladare än jag. Tyvärr skulle det snart visa sig att gruppens närvaro endast ökade polemiken och bråken. Personer från ”Jag är här” verkade ha svårt att skilja relevant samhällskritik från näthat. Dessutom började de komma med personliga angrepp på mig och gjorde riktade attacker för att stänga ner min sida. Följden blev att jag började blockera alla från ”Jag är här”. Jag vill ha en mångfacetterad debatt, men när man försöker stoppa mitt arbete måste jag agera. Snart började lögner spridas om att jag blockar alla som riktar kritik. Detta stämmer givetvis inte. Den som går in i mina kommentarsfält får snabbt motsatsen bevisad. De enda som blockas är de som skriver sådant som jag misstänker kan vara hets mot folkgrupp eller liknande kränkningar och personer från ”Jag är här”. Alla andra får gärna kommentera oavsett politisk ideologi. Sedan en tid tillbaka har jag dock varit under attack från gruppen ”Jag är här”, vilket deras grundare Mina Dennert länge förnekat. Senast igår skrev hon en text där hon säger att: ”Vi ringer inga arbetsgivare, inga familjemedlemmar, vi hänger aldrig ut någon, vi bryr oss faktiskt inte ens om vad det står i de artiklar vi går in i. Vi gör inga gilla- anmälnings- eller röstningsaktioner. Vi arbetar enbart i kommentarsfälten.” Att hon skriver så är märkligt med tanke på att jag själv sett hur man i gruppens kommentarsfält uppmuntrar varandra att ringa min uppdragsgivare Göteborgs-Posten. Och att man dessutom av någon outgrundlig anledning skriver till medlemmarna i gruppen att man skall göra en polisanmälan mot mig, oklart vad den skall handla om. Jag har även fått meddelanden från medlemmar i ”Jag är här” där de rakt ut säger att de ringer till skolor för att försöka stoppa mina föreläsningar. Med detta i åtanke, är det då så konstigt att jag blockerar gruppens medlemmar från att vara på min sida? Jag står ut med mycket men någonstans måste jag dra gränsen. Jag är motståndare till rasism, främlingsfientlighet och näthat, men när "Jag är här" beter sig på det här sättet är det allt annat än konstruktivt. Bifogar skärmdumpar från det interna kommentarsfältet hos "Jag är här", så kan ni själva se om ni inte tror mig. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1528219740605945&id=713993068695287

landsbygdsbo
2017-11-15 16:36
#24

#23 Det du skriver verkar tyda på att det handlar om mer än bara en svans..båda skinkorna och det utrymme mellan dem, verkar ju också vara med 😉

[sanna70]
2017-11-20 09:15
#25

"Ofta har ni gjort riktade attacker mot mig. Ni har uppmanat era medlemmar att kontakta mina arbetsgivare. Era medlemmar har kallat mig allt från rasist till kvinnohatare. Dessutom blandar ni vanligtvis ihop näthat med relevant samhällskritik som inte passar er världsbild. Men, ni säger också att ni är noga med vilka som är medlemmar hos er, och väljer själva ut vilka som är välkomna i er gemenskap. Jag vet flera personer som ansökt om medlemskap, men som blivit blockerade. För att vara medlem hos er måste man ställa sig bakom gruppens värdegrund. Nu undrar jag därför varför dessa kända Aftonbladetprofiler får vara medlemmar hos er, trots att de numera är avstängda från sina arbetsplatser i svallvågorna efter metooupproret?" https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1557020587725860&id=713993068695287

papa-bear
2017-11-20 13:54
#26

för att förtydliga, så är #23 och #25 hämtade från joakim lamottes facebooksida, så att ni inte luras att tro att det är sanna70 som blivit utsatt för det här, om inte sanna70 är joakim. jag tycker att det tillhör kutym att skriva vem man citerar och länkar till i sina inlägg, om man inte är den verklige personen bakom det som citeras.

[sanna70]
2017-11-21 09:10
#27

Missade att skriva vem jag citerar, dock framgick det från texten i länken.. Jag förttydligar, nu kommer det urklipp från Katarinas magasin. "Jag tänkte en gång för alla avsluta frågan om #jagärhär och massanmälningar. Frågan har blivit stor: Massanmäler #jagärhär? Här är en avslöjande sammanfattning om hur censurnätverket jobbar. Stort tack till Twitterkontot @SweKek för en bra sammanställning och research. Medlemmarna själva förnekar ihärdigt. Gång på gång heter det att massanmälningarna är en myt, skapad för att misskreditera #jagär här. Bedöm själva" http://katerinamagasin.se/jagarhars-massanmalningar-sa-funkar-de/

Annons:
[Göstage]
2018-08-06 10:06
#28

Johan Hakelius på tidskriften Fokus ser ett demokratiskt dilemma i vissa aktivistgruppers uppträdande.

"Det var många som välkomnade #jagärhär när den kampanjen drog igång. Tanken sades vara att ge sig in på diskussionsfora och säga emot dem som ägnade sig åt hat, hot, rasism och annat av samma vara. Ganska snart visade det sig att det inte fungerade alldeles som tänkt. Aktivister från kampanjen började snarare agera som åsiktspoliser. De förmådde inte göra skillnad på hot och rasism och ståndpunkter och argument som de helt enkelt inte gillade. Det uppmanades till polisanmälningar av folk med åsikter aktivisterna inte gillade, seriösa diskussioner saboterades, debattörer svartmålades och baktalades av aktivisterna. Ibland blev det direkt osmakligt, som när en mängd #jagärhär-aktivister tog ställning för en afghansk ensamkommande som dömts för ofredande av en 14-årig flicka. I kommentarer på nätet misstänkliggjordes flickan, medan den dömde gärningsmannen fick alla sympatier.

För en utomstående betraktare framstår det som exakt sådant beteende på nätet som #jagärhär bildades för att motverka. Men det blev istället tydligt att det här var en starkt ideologisk kampanj, ett slags kamporganisation, där fakta kom i andra hand. Spjutspetsen av #jagärhär utvecklades till ett slags politiska kommissarier, med samma sorts mentalitet som Daniel Ortegas och Nicolas Maduros medborgargarden, om än på nätet."---

https://www.fokus.se/2018/08/att-kanta-vagen-med-goda-foresatser/

[Hayabusa]
2018-08-06 10:31
#29

#28 Det där hoppas jag slippa uppleva på valdagen. Jag vill rösta i lugn & ro.

[Göstage]
2018-08-06 10:35
#30

#29 Ja, vi har ju redan märkt yttringar om försök till påverkan i vallokalerna och rop på "olydnad" om vi inte röstar som aktivisterna vill.

https://politik.ifokus.se/discussions/591c1576ce12c4655e00442b-smutsig-valrorelse-2018?discussions-1#32

[Hayabusa]
2018-08-06 11:09
#31

#30 De kan få se min "olydnad" om de så önskar…

[Puupää]
2018-08-06 19:57
#32

Har sett många skärmdumpar från den gruppen. Det är en stor lång svans, som gör vad admin säger. Makalöst att de får bidrag för det, de pysslar med. Håller våldtäktsmän om ryggen, och ger tjejerna skulden för att de varit lättklädda eller inte skrikit. Skrämmande

[VSK]
2018-08-06 21:58
#33

Har för mig jag läste att Minna Dennert riskerar fyra års fängelse om hennes underhuggare försöker påverka väljarna, så blir du påhoppad av dessa aktivister så fota, filma och polisanmäl.

Upp till toppen
Annons: