Annons:
Etikettpolitiker
Läst 3215 ggr
[Carpinus]1
2017-12-01 10:22

Hovrätten friar Ekeroth

Sveriges sannolikt mest debatterade fall av misstanke om ringa misshandel har slutligen avgjorts, men diskussionen lär inte upphöra…

"SD-politikern Kent Ekeroth frias av hovrätten från misstanken om ringa misshandel."---

 "Hovrätten skriver i ett pressmeddelandet att den funnit att ”det våld som Kent Ekeroth använt inte varit uppenbart oförsvarligt, även om det i och för sig hade varit möjligt för honom att avlägsna sig från platsen”.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/domen-mot-ekeroth

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-01 10:41
#1

SD kommenterar:

"Sverigedemokraterna välkomnar den friande domen, säger partiets gruppledare i riksdagen Mattias Karlsson till TT.

Men frågan om politiskt förtroende är frikopplat från den juridiska processen, säger han. Därför uppmanas Ekeroth återigen att lämna justitieutskottet."---

"– Vår bedömning är också att Kent Ekeroths förtroende hos stora delar av allmänheten har skadats genom en rad olika incidenter genom åren, säger Mattias Karlsson. Det har också skadat förtroendet internt att Ekeroth ignorerat Jimmie Åkessons direkta uppmaning kring formerna för timeout från justitieutskottet medan rättsprocessen pågått, enligt Karlsson."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/domen-mot-ekeroth

Såväl dom som SD:s reaktion verkar vettiga i mina ögon. Synd, för Ekeroth har gjort bra insatser i justitieutskottet, men man måste nog själv uppträda mer ansvarsfullt utanför det sammanhanget också om man vill ha respekt för utskottet och sin egen person.

kamera0710
2017-12-01 11:30
#2

Intressant med de kommentarer som kommer från partitoppen. Ofta har det ju varit "jag har inte sett, märkt eller hört något och jag känner Kent Ekeroth".

Sedan får vi väl se om åklagarsidan överklagar till HD.

[Carpinus]1
2017-12-01 12:23
#3

#2 Jag vet inte varför du är så överraskad, vad jag kan minnas så är det den linje partiledningen hållit under hela processen.

3 februari:"Efter att åtalet lämnats in har Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson gått ut och sagt att Ekeroth bör ta time out från samtliga sina politiska uppdrag och dessutom lämna platsen i justitieutskottet permanent.

– En viktig rättsprincip är att ingen ska betraktas som skyldig innan dom har fallit. Samtidigt är det närmast omöjligt att verka politiskt med bibehållen trovärdighet med denna och tidigare händelser hängande över sig, säger han i ett pressmeddelande.

– Mitt förtroende för Ekeroth är allvarligt skadat."

Källa

Och så sent som den 21 november skrev du själv så här i den beryktade järnrörstråden (inlägg 186):

"Åkesson anser att Ekeroth bör lämna sin plats i justitieutskottet även om han frias."

https://politik.ifokus.se/discussions/583735478e0e747eeb00025c-jarnrorskent-pa-stan-igen?discussions-1#186

Edit

[Carpinus]1
2017-12-01 13:26
#4

#2 Svårt att tro att åklagaren försöker driva fallet vidare. Professor Persson (som väl närmast är en instans över HD i Sverige?) har tidigare uttalat sig:

"Domen överklagades och den 25 augusti meddelades att man ger Ekeroth prövningstillstånd, något som är väldigt ovanligt vid den här typen av brott. – Det är mycket ovanligt, säger polisprofessor Leif GW Persson och fortsätter:

– Oavsett vad man nu tycker om Kent Ekeroth och hans politiska uppfattning så hade han inte varit den han var så tror jag knappast att detta gått till åtal. Det kan vara möjligt då att det är det bakomliggande skälet till att han beviljas ett prövningstillstånd, säger han."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/se-bilden-som-ska-fria-ekeroth-leif-gw-mycket-ovanligt/

papa-bear
2017-12-01 13:36
#5

grejen är ju att ekeroth är riksdagsledamot, och av en sådan bör man förvänta sig lite bättre av, men de är ju människor de också, har det visat sig ett flertal gånger. sedan är det väl bara att hålla med professor persson, hade det varit en vanlig kväll i krogkön, har det väl bara blivit på sin höjd en anmälan.

kamera0710
2017-12-01 14:08
#6

#3 Syftade på hur det låtit fram till händelsen och åtalet. Det kunde jag ha varit tydligare med.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-01 14:35
#7

#6 Fast Åkesson bad Ekeroth ta timeout redan innan åtalet i tingsrätten, och jag tycker väl att såväl Åkesson som Karlsson i partitoppen varit öppna med sin kritik av Ekeroth, samtidigt som de även berömt honom för andra egenskaper.

Drevet har varit hårt mot Kent Ekeroth, men med tanke på att han aldrig åtalades för "järnrörskvällen" och frikänts nu kanske det är dags att ge det hela mer normala proportioner?

Vid järnrörsincidenten fanns en person närvarande som hyllat mediavittne, men som själv nu anklagas för betydligt allvarligare saker i andra sammanhang. Vad händer om han åtalas- kommer han att granskas lika hårt av antijärnrörslobbyn, eller är han för god för det?

kamera0710
2017-12-01 15:31
#8

Vi får väl se om Soran Ismail blir åtalad.

Enligt samhällsnytt (tidigare avpixlat) överväger Ekeroth att anmäla åklagaren för obefogat åtal och vakten som vittnade för mened. Han anser också att tingsrättsdomarens agerande borde bli föremål för en förundersökning.

I det här sammanhanget kanske det trots allt är en pålitlig källa…

https://samnytt.se/ekeroth-i-exklusiv-intervju-jag-ska-anmala-aklagaren-for-obehorigt-atal/

[Carpinus]1
2017-12-01 17:18
#9

#8 Jaså, du besöker sådana sajter du?😃

Eftersom du länkade till den sidan så kunde jag förstås inte låta bli att klicka, och hittade annat intressant i intervjun, nämligen detta:

 "Men om Jimmie nu känner så starkt att jag inte borde sitta i justitieutskottet så kommer jag lämna den platsen. Du kommer alltså att hörsamma partiledningens uppmaning att lämna platsen i utskottet? – Ja."---

"– Nu när hovrätten sagt sitt så accepterar jag Jimmies önskan, även om jag inte delar hans analys i frågan."---

Säkert snopet i så fall för de som vill se internt bråk i partiet.

Edit.

landsbygdsbo
2017-12-01 23:34
#10

Det är väl knappast troligt att HD tar upp en sådan liten skitsak. Målet har väl knappast ngn prejudicerande betydelse…

JonasDuregard
2017-12-02 01:04
#11

#7 "Vid järnrörsincidenten fanns en person närvarande som hyllat mediavittne, men som själv nu anklagas för betydligt allvarligare saker i andra sammanhang. Vad händer om han åtalas- kommer han att granskas lika hårt av antijärnrörslobbyn, eller är han för god för det?"

Han är ju inte riksdagsledamot direkt, men karriärmässigt är han nog mer illa ute än Ekeroth. 

Och vad menar du med att Ekeroth "granskats hårt"? Det krävs ju inte mycket granskning för att se hur han och hans kompisar bad sig åt under järnrörsdebaclet, de var ju korkade nog att spela in det hela.

[Carpinus]1
2017-12-02 07:43
#12

#11 Jo visst filmades händelsen, men med tanke på att Ekeroth varken dömts eller åtalats för det hela så har granskningen, eller kanske rättare sagt uppmärksamheten, varit exceptionell och utnyttjats maximalt i åratal. Vi har ju sett exempel här på hur enskilda skrivit kanske hundratals inlägg om det hela.  

Och det är där jämförelsen med den s.k. komikern blir intressant. Ekeroth namngavs tidigt, som riksdagsman var det inte obefogat. Hans karriär har i högsta grad varit i fara, och det var väl det som gjorde att en i rättsammanhang så bagatellartad sak som en örfil togs upp i högre instans.

Den s.k. komikern har ju faktiskt också arbetat politiskt med de båda händelserna, visserligen inte parlamentariskt, men på scen och YouTube bl.a. Därmed skulle väl han kunna anses vara politiskt verkande och lika offentlig som en riksdagsman om än på andra forum. Han har dock namngivits betydligt sparsammare, i media framför allt men även  på sociala medier, inklusive här på Politik iFokus - till dess någon valde att offentliggöra vem det rör sig om (#8).

Men även för den s.k. komikern gäller givetvis samma sak som för Ekeroth, att han inte skall dömas ohörd. Och även i hans fall gäller alltså precis som du säger, att han karriärmässigt är illa ute - oavsett vad en eventuell rättslig prövning kommer fram till. Även om han blir frikänd kommer nog skratten att fastna i halsen på åhörarna nästa gång han ironiserar över olycksbrodern Ekeroth  (friade men fällda ändå). Blir han fälld så lär han inte få många scener att framträda på.

Edit.

[Carpinus]1
2017-12-02 08:41
#13

#12 Även i den s.k. komikerns fall lär det finnas filmad dokumentation. Den är dock av sådan art att den kanske bara skulle kunna visas på vissa mindre pryda sidor.

Annons:
[Hayabusa]
2017-12-02 08:53
#14

#13 Aj, då…😮

[Carpinus]1
2017-12-02 09:11
#15

#12 Ännu ett tillägg: att även s.k. komiker kan ses som politiskt verkande framgår väl av den här artikeln inför förra valåret. Utdrag:

"Komikern anses vara för politisk för att vara programledare under valrörelsen."---

"Han har pinpointat ett specifikt politiskt parti. Vi drar gränsen vid partipolitiskt engagemang. Det är känsligt. SR har extra hårda regler under den här perioden."---

[Carpinus]1
2017-12-02 09:21
#16

#14 En bumerang, apropå filmbevis? 😉

landsbygdsbo
2017-12-02 09:28
#17

#11

Vad gjorde egentligen Ekeroth på den här filmen? förutom att han filmade?

Han knuffade undan en ung kvinna och så

Jag hörde ngr kommentarer.

Tydligen ingen allvarligare brottslighet eftersom det inte blev ngr rättsliga påföljder då det hela uppdagades ett par år efter händelsen.

Försvarbart? Nej

Absolut inte. Men man bör faktiskt ta det för vad det verkligen var.

Och inte den slägga som somliga vill ha det att vara, en slägga för att slå sönder de argument som SD framför i diskussioner o debatter.

Och detta verkar det som de flesta inser/insåg eftersom det inte negativt påve3rkade SD nämnvärt i det påföljande valet.

JonasDuregard
2017-12-02 10:10
#18

#12 "Jo visst filmades händelsen, men med tanke på att Ekeroth varken dömts eller åtalats för det hela så har granskningen, eller kanske rättare sagt uppmärksamheten, varit exceptionell och utnyttjats maximalt i åratal."

Det är en rätt så exceptionell händelse. Det har aldrig tidigare hänt att ett gäng riksdagsledamöter beväpnat sig med järnrör för att spöa ett fyllo. 

Vad har faktumet att han inte dömdes för relevans?

[Carpinus]1
2017-12-02 10:26
#19

#18  Är det läge för folkdomstolar?  Om den s.k. komikern inte döms eller ens åtalas, vad har det för relevans - skall han ändå ses som skyldig?  Det är ju ändå en rätt så exceptionell händelse om en välkänd s.k. komiker skickar onanifilmer till någon som inte bett om det. Om inte annat så har han givit uttrycket "ståuppkomiker" en ny och annorlunda innebörd.

landsbygdsbo
2017-12-02 10:52
#20

#18

Till att börja med, vilka riksdagsledamöter är med på filmen? Jag har för mig att det hela hände före valet 2010 (våren 2010) och då var ingen av dem, mig veterligen riksdagsman. Rätta mig gärna.

I en rättsstat har väl både lagföring och rättslig process en rätt stor relevans, kanske inte i din värld?

Det hela blev väl publikt 2 år efter händelsen…preskriptionstiden hade väl inte gått ut då.

Misshandel, förberedelse till misshandel , stöld.

Men de flesta insåg väl då att misshandeln inte höll och stölden var väl på sin höjd att jämföra med ringa snatteri. så därför…

Men rent medialt var det ju en godbit, en slägga att använda då de vanliga argumenten började tryta i diskussioner.

Annons:
JonasDuregard
2017-12-02 11:35
#21

#19 "I en rättsstat har väl både lagföring och rättslig process en rätt stor relevans, kanske inte i din värld?"

Om vi vänder på det, är det det enda du bryr dig om? Tycker du alla politiker som någonsin avgått ska komma tillbaks, förutom de extremt sällsynta fall där de dömts för brott?

"Det hela blev väl publikt 2 år efter händelsen…preskriptionstiden hade väl inte gått ut då."

Jo förmodligen (det beror möjligen på vilka brott det kunde vara aktuellt att åtala för).

Bötesbrott har 2 års preskriptionstid och brotten man ser gänget begå är nog inte straffbara med fängelse.

papa-bear
2017-12-02 11:38
#22

hur som haver verkar det finnas ett beteende i botten hos ekeroth som till sist kommer att ställa till det riktigt, att han kommer att få ta tag i sitt drickande, för tydligen är det det som är problemet. det här som varit på tapeten nu, i krogkön, då kom han och var mer än salongs, och släpptes väl inte in pga det, och då uppstod munhuggeri med övriga köanden, och eftersom det som hände är precis i kanten på kameran, så är det svårt att se vem som är drivande i saken. en vanlig kväll hade det blivit en notis på någons facebook, "som vanligt, bråk i kön", men nu var det en politiker, som borde ha lite högre trösklar och inse att om något händer offentligt, så går yxan.

jag är ingen vän av deras politik, men de borde vid det här laget lärt sig vad som krävs av politiker, hur man beter sig i offentliga miljöer, för överallt finns det någon som håller koll på dem, oavsett partitillhörighet. till och med göran persson fick sig en släng av sleven, någon lyckades fånga honom när han fyllde en påse lördagsgodis och tog sig en smakbit, tror t o m aftonbladet hade det.

JonasDuregard
2017-12-02 11:39
#23

#19 Han får väl avgå som komiker då 😃.

Du kanske tycker att det är jämförbart med en komiker som svinar sig och skickar dickpics till folk och riksdagsledamöter som springer runt stan beväpnade med järnrör. Jag tycker inte det. Om inte annat är det upprörande att Ekeroth betalats saftig lön av skattebetalarna under alla sina "timeouter". 

Det är fullständigt bisarrt att jämföra en komiker med en förtroendevald politiker.

[Carpinus]1
2017-12-02 11:57
#24

#23 Nej, jag tycker inte Ekeroths uppträdande var okej, vilket jag också uttryckt vid ett flertal tillfällen. Men någonstans tycker man väl att det borde finnas en gräns i försöken att suga ut varje politisk poäng av den händelsen  - men offensiven i "järnrörstråden" talar ju sitt tydliga språk…

Det är inte det minsta "bisarrt" att jämföra en riksdagsman med en politiskt verkande s.k. komiker - de rör sig delvis på samma arena, vilket avstängningen av den s.k. komikern i samband med förra valrörelsen visade. Visst, Ekeroth är förtroendevald, och det är de som röstat på honom som kan ställa honom till svars om de upplever att han missbrukat deras förtroende. Den chansen återkommer nästa år. 

Nu är Ekeroth frikänd, du får väl försöka förlika dig vid den tanken. Eller kommer du att älta krogköhändelsen fem år efter att den inträffat också?

[Carpinus]1
2017-12-02 12:47
#25

#21 Förmodar att det är #20 du refererar till?

landsbygdsbo
2017-12-02 12:48
#26

#21

De politiker som kommer tillbaks, ska göra det av en endaste anledning. De blir valda. Svårare än så är det inte.

Ekeroth är både i sitt agerande som civil person och som folkvald politiker , kontroversiell.

Men, och det går väl knappast att förneka, skulle han vara kvar i SD och ställa upp i personval så skulle han nog erhålla en rätt ansenlig mängd röster..SD;s agerande ska ses med ett medvetande om detta.

Att det är inbjudande att ta poäng då en politiker gör bort sig, vare sig det handlar om att pissa ner sig i en bio-lokal eller begå andra dumheter på fyllan.

Personligen anser jag det bättre att angripa den politik personen i fråga står för…det är i mina ögon ärligare.

Zepp
2017-12-02 17:25
#27

Aså, aså.. näe jag vill inte att Ekerot blir utesluten ur SD.. iomed att jag menar att han står för kärnan i deras politik!

Dvs kopplingar till främmande makt.. uppförande hur som helst när man är på fyllan, osv!

Åtminstone för att slippa bli utfrusen så borde han dela med sig av de subsidier han får från främmande makt till partiet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-02 17:48
#28

#27 Aså aså, "uppförande när man är på fyllan". Låter som du har några förmaningar att utdela till Ekeroth - kanske vikten av att sätta tillbaka korken i tid?

kamera0710
2017-12-03 09:06
#29

#9 Jag googlade och en av de första träffarna var samhällsnytt, före detta avpixlat.

[Carpinus]1
2017-12-03 09:36
#30

#29 Jag förstår - kunde bara inte låta bli att retas lite…😉

Samtidigt föder det ju frågan på hur du skulle se det om någon med motsatt politisk uppfattning än din länkar till samma källa. Är det okej att länka till en ifrågasatt källa så länge man själv inte sympatiserar med den? På annan plats ifrågasätter du en annan medarbetares källor. Vad hade hänt om det hade varit hon som länkat till samnytt  före detta avpixlat- hade du låtit det passera opåtalt? 

Risken med att det är okej att länka till en källa så länge man inte sympatiserar med dem är att det kan uppstå tolkningar inte bara om vilka källor som är trovärdiga, utan vem som skall få citera dem.

(För ordningens skull skall sägas att sam(hälls)nytt inte finns med bland de  sajter man inte får länka till utan admins godkännande,  som det uttrycks i ordningsreglerna.)

kamera0710
2017-12-03 09:45
#31

#30 I den tråd du nämner hänvisar ju sanna70 inte ens till någon artikel utan till startsidan. Då kan det bli svårt att avgöra i det enskilda fallet.

Just sanna70 tycker jag ofta har väldigt märkliga källhänvisningar. Läs exempelvis den länkade tråden.

https://politik.ifokus.se/discussions/55d03ca78e0e743336000fbb-varfor-ar-kriminellas-nationalitet-tabu-i-sverige

[Hayabusa]
2017-12-03 09:47
#32

#30 Då får vi anse att samhällsnytt fått godkännande som källa :) Även om det kom från ett oväntat håll.

kamera0710
2017-12-03 09:53
#33

#32 Jag tror i alla fall inte att samnytt förfalskar citat från Ekeroth, med tanke på hans engagemang för sajten. Har jag fel om detta hoppas jag att någon påtalar det.🙂

[Carpinus]1
2017-12-03 09:55
#34

#31 Då är vi ju där igen med andras "märkliga källhänvisningar". I en annan tråd citerar jag ett SMS från kommunikationschefen i Ronneby. SMS:et är publicerad på Katerina Janouchs sajt, en av de källor som du väl ser som "märklig". Men om Janouch själv har inte bidragit med minsta skiljetecken i det citerade, är källan då fortfarande "märklig"?

Jag gick igenom den aktuella tråden och hittade två länkhänvisningar som medlemmen gjort, båda i augusti 2015. Klickade inte på länkarna, men de verkar varken vara "förbjudna" eller i övrigt kända i några obskyra sammanhang, utan bara "tillfälliga fyndplatser".

(Nu kanske vi börjar bli OT? Här är en tidigare debatt.)

Edit.

Annons:
[Hayabusa]
2017-12-03 10:08
#35

#33 Med andra ord - ibland är det en OK källa, ibland inte?

#34 Precis.

kamera0710
2017-12-03 10:09
#36

#34 Källhänvisningen i Janouchs fall är väl lite mer konkret än samnytts startsida, vad jag kan se vid en snabb överblick. (Har ju inte deltagit i den tråden.)

kamera0710
2017-12-03 10:13
#37

#35 Eller om allt är en fråga om tolkning, som vissa hävdar i vissa fall, där nämnda Janouch är inblandad…

https://politik.ifokus.se/discussions/565c5155ce12c4148c0058be-vanstervridet-public-service

[Hayabusa]
2017-12-03 10:15
#38

#37 Hela livet är en fråga om tolkning 😉

[Hayabusa]
2017-12-03 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

*

landsbygdsbo
2017-12-03 11:02
#40

Man kan väl säga så här, utan att överdriva. Alla skapande yrkesgrupper (konstnärer, musiker,författare och journalister) har en andel vänsterfolk som betydligt överstiger normen i befolkningen. Man kan väl säga så här, de flesta ungdomar på universitetet har hjärtat till vänster, men sedan växer man upp och skaffar sig nya värderingar allt efter den erfarenhet man får. Journalister stannar kvar i sin ungdomliga uppfattningsvärld. Det kan ju bero på att de i sin yrkesroll hela tiden konfronteras med de grupper vänstern säger sig vurma för, mens ex.civilingenjörer får ett skrivbord mellan sig och verkligheten där ute.

Att vår statsmedia dvs SVT och SR haft en kraftig slagsida åt vänster allt sedan Erlanders tid kan väl knappast någon förneka. Barnprogram och dokumentärprogram genom åren pekar ju på det gång på gång. Kommer själv ihåg hur dåvarande radio o TV rapporterade om Tet-offensiven och lyfte VC till skyarna..jag å andra sidan hörde om de massavrättningar som VC utförde på statstjänstemän, läkare, lärare i de kvarter av den gamla kejsarstaden som de lyckades få kontroll över.

Eller hur ofta det rapporteras om Israeliska flygattacker, artilleri attacker mot Gaza och södra Libanon, samtidigt som ingen av de hundratals raketanfallen mot Israel från dessa områden belysts.

Det är därför det är så viktigt att ta in information från fler källor än just statliga svenska media.  För att få lite balans i det hela.

kamera0710
2017-12-03 11:08
#41

#40 Vi har ju haft en del diskussioner om detta i bland annat dessa trådar. De kan vara intressanta även när det gäller ämnet källkritik, framför allt den första.

https://aktuellt.ifokus.se/discussions/582d7ef28e0e747fd80014ea-hur-roda-ar-svt

https://aktuellt.ifokus.se/discussions/583ac2638e0e741caa000edd-hur-roda-ar-svt-del-2

Annons:
papa-bear
2017-12-03 12:30
#42

#40 är det för att få rätsida på slagsidan som de har anna hedenmo på svt, ordf för "högerjournalisternas" klubb publicistklubben? väljer debattörer med väldig obalans, helst någon höger med kraft, mot vänster som kommer dit och knappt vet vad som skall debatteras, agenda.

Zepp
2017-12-03 17:14
#43

#28

Du har fattat det hela rätt!

Men som ung man stärkt utav alkohol så hade jag inga Säpovakter med mig när jag skulle gå på krogen och tjabba i kön!

Och jag säger som Leif GW.. han skulle förmodligen uppföra sig betydligt annorlunda om man drog in Säpos skyddsvakter för riksdagspersoner!

Nu så är jag per se inte så mycket för den agendan.. men jag ser själva konsekvenen.. och om jag förstår så har inga utav medföljande SÄPO-personal vittnat till hans fördel!

Och jag har inga som helst tvivel om att han eventuellt kan vara extra utsatt för dels folks hån och oxå deras överilade gärningar.. i form utav smädelser!

En helt annan sak är vad han har med SD att göra.. vad han och hans bror gör i den kontexten.. varför han drar in en den ena efter den andra med kopplingar till främmande makt.. och finansierar dessa.. och varifrån han får de medlen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-03 17:36
#44

Ekeroth är en intressant person, det märks ju om inte annat på alla hundratals åsikter om honom här. Så många kommentarer om själva domen framskymtar dock inte, utan det är mest repris på sådant som ältats i andra trådar de senaste fem åren: järnröret, fyllan, kontakter med andra nationer.

Ett annat kärt diskussionsämne har varit om Ekeroth skulle (få) sitta kvar i justitieutskottet. Nu verkar SD uppfylla det de sagt, att han inte kan sitta kvar där, och han själv verkar rätta sig efter det. Även detta förefaller ha passerat som en fjärt i universum - diskussionen  verkar fortfarande stå och stampa på Kungsgatan 2012 och i krogkön 2016.

Nej, det är inte hedrande att uttrycka sig kränkande i fyllebråk, ja, det är illa att riksdagsledamöter ränner ute på nätterna, nej, det är inte okej att dela ut örfilar i en krogkö. Men allvaret i det hela växer inte för varje gång man repriserar det, även om vissa tycks tro det.

Zepp
2017-12-03 18:02
#45

Mm och nu börjar vi närma oss pudelns kärna,, dvs vilka vi har i vår riksdag/vår lagstiftande församling, deras eventuella kopplingar till främmande makt och sen på det oxå dera personlighet.. dvs hur f*n de uppträder bland vanligt folk.. oavsett om de är på fyllan eller ej!

Grejen är.. kan man uppträda i en krogkö vid stureplan.. oavsett tillmälen, från övriga kökompisar och obeaktat att man har Säpos skyddsvakter med sig så framstår man hur som helst som en hyvens person.. utan att skyddsvakterna skall behöva ingripa! Och ja.. har oxå varit i kö utanför någon typ sådana man borde vara i för att vara någon.. utan säpopersonal.. och som regel så har jag bara gått vidare, till något ställe där man släpper in kreti o pleti!

Så då kommer vi osökt in på skillnaden mellan mig och Ekeroth.. dvs jag är krei o pleti.. han verkar hur som helst förefalla att vilja vara lite förmer?

Och det är väl om något den största synden om man vill vara Svensk.. nåja nu är han ju till hälften Jude och Kasaktstanier.. så jag förlåter honom iomed att han inte verkar ha helt koll på hur utlänningar bör anpassa sig till svenskt kontext!

Och jag har andra Judiska ingifta anförvanter.. som är helt exemplariskt Svenska i hela sitt beteende.. så no pun inteded!

När jag tänker efter så har jag oxå budistisk släkt.. som jag hoppas kunna besöka i sina hemländer när jag väl gått i pension.. iallafall om jag har hälsan kvar då.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-03 18:30
#46

#45 Största likheten mellan er är nog det där med oförmågan att skruva på korken i tid.

Zepp
2017-12-03 19:03
#47

Jag är lixom inte helt säker.. men jag ger dig en elog för att du eventuellt kan ha tangerat sanningen!

Meeen.. den stora skillnaden är att jag inte är en del av nationens lagstiftande församling, dess juridiska utskott eller brukar ha med mig Säpovakter när jag tänkt mig att ha en rolig stund på stan!

Och den andra frågan lyder då sålunda.. om vi utvisat Ekerotharna till Khasaktstan,, deras hemland.. om vi sluppit dels deras jävla jobbiga utlägg, dels kostnaden för säpovakter, dels alla j*vla insuiationer om koppling till utländsk makt som de har nästan på kardborre på att sammankopplas med!

Antigen är de dumma i huvudet.. eller så har de kopplingar till sin mors hemland och som de inte vill skylta med.. hur som helst de är främst en lus i fanan för SD som vill förklara sig helt svenska och utan några som helst andra kopplingar!

Grejen är att Ekeroth med broder inte är helt svenska.. så.. är han och hans broder då för det mulitikulturella land som sverige är.. eller är de lus i SDfanans veck?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-03 19:59
#48

#47 Ted Ekeroth har lämnat SD, men du vill tydligen skicka ut honom ändå?

Hans mormor flydde undan nazisterna i Polen, är det därför han inte är "helt svensk" i dina ögon? Märkliga åsikter från någon som är medis på multikulturellt…

Annons:
Zepp
2017-12-03 21:32
#49

Aså jag tror du tangerar sanningen igen.. och som medis på mulikullturellt och med ingifta både semitiska/mosaiska och budistiska släktingar.. för att inte tala om min forna Kinesiska flickvän.. jag har lixom inget övers alls för de som är förnekare av att sverige är ett mulitikullturellt land.

Om de hade följt sin övertygelse.. Ted verkar då tagit sitt förnuft tillfånga.. Kenth lär de väl få slänga ut.. iallafall så länge han upprätthåller sina kontakter med utländsk makt samt understöder sådana dessa skickar hit.

Och jag kräver lixom inte heller säpovakter när jag skall göra en krogrunda!

Och märk väl så har inga utav de vittnat till hans fördel.

Sååå för att göra både skattebetalarna och Kenth en tjänst.. uteslut dessa livvakter, dvs om jag hade upplevt krogkön så hade jag främst gått någon annanstans.. speciellt om någon där skickar glåpord efter mig!

Hur jävla svårt kan det vara att inse att man bara är en vanlig människa.. och att inte alla gillar vad man står för?

För övrigt så är jag för gammal för att stå i krogkö!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-04 09:12
#50

#49 Men det är ju du själv som är förnekare av svensk multikulturism i det här fallet! Oavsett vad de du angriper råkar stå för så är du ju inte ett dugg bättre än dem om du angriper dem för deras ursprung. Och dina egna ingifta släktingars  anor spelar ingen roll därvidlag -det är din åsikt det gäller.

[Stockholmare]
2017-12-04 14:55
#51

Ekeroth är en belastning för SD och säkert en orsak att dom inte har växt mer än vad dom har gjort. Hans uppträdande vid krogen var mycket olämpligt och han verkar inte spotta i glaset med tanke på att han ofta festar klart olämplig person i riksdagen. Det verkar som han inte lärde sig sen järnrörsskandalen. 

#49 Har du tänkt på varför han har livvakter dom finns ju där av en orsak.

När det kommer till sajten multikulturellt är ju ingen serös sajt om man vill diskutera det är en klubb för inbördes beundran.

Zepp
2017-12-05 20:57
#52

#50

Aså är det jag som är förnekare av att Sverige är ett multikullturellt land?

Det motsätter jag mig o det grövsta!

Och angående Ted och Kenth.. de är av multikulllturellt ursprung.. men gör allt vad jag förstår för att förneka detta?

Såå.. då till min kritik av Ted och Kenth.. hur länge skall de förneka sitt utrikiska/mosaiska ursprung?

Och hur länge skall Kenth stå i beroende utav främmande makt.. han kanske bara gör det ideelt.. för att hans politiska övertygelse råkar överenstämma med Putins?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-12-05 21:12
#53

#51

Mnjae.. altså jag och Kenth kan ha vissa beröringspunkter.. men det handlar då mer om att vi bägge är glada för att titta lite djupt i glaset?

O andrasidan.. så verkar han vara en av de som drar röster till SD.. på grund av rätt extrema synpunkter/bildandet av flera olika extrema publikationer/ooch sisst men inte minst anlitande utav flera olika misstänkta personer med koppling till sk främmande makt personer som redaktörer/skribenter!

Jag har lixom inga som helst problem med att förstå att en sådan person som Kenth behöver livaktsskydd från Säpo!

Men jag säger som Leif GW.. drog man in detta så skulle han förmodligen uppföra sig bättre i krogköer!

Och jag kan väl inte annat än ge dig en eloge för din bedömning om Multikullturellt i Focus.. där diskuterar vi som inser att Sverige är ett mulltikullturellt land.. diskutionen går sällan särkilldt hög.. iomed att vi är överens!

Och de som anser att så inte är fallet.. de får hållas på Politik i Focus, där man nästan får uttrycka vilka j*vla skitåsikter som helst!

Men då kan det hampa sig att jag dyker upp med jämna eller ojämna mellanrum och uttrycker diverse andra olika åsikter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-12-05 21:16
#54

Oså till det sista.. kan man överklaga till Högsta domstolen?

Och för det tredje.. varför följer inte Kenth iallafall sin egen politik och flyttar till Kaschstan?

För det fjärde.. man bör undvika krogköer, och Kenth bör undvika Säpovakter.. för att lära sig lite Svenskt Hut och vett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-05 22:33
#55

#52 Dags att sluta att fabulera nu! Kent Ekeroth har inte förnekat sitt ursprung. Han berättade bland annat i en intervju 2011 på SR om hur hans mormor tvingats fly undan nazisterna i Polen 1939. Hennes föräldrar försvann, och tros ha dött i  Auschwitz. Själv hamnade hon i Sibirien, men återkom senare till Polen. 1969 kom hon med Ekeroths mor till Sverige och Rosengård.

Jag är kritiskt inställd till Ekeroth, men rätt skall vara rätt, även i hans fall.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-06 16:30
#56

Ekeroth säger till Expressen att rättegången mot honom varit politiserad fram till dess hovrätten tog sig an den, och att åklagaren "letat" efter just det här fallet.

Åklagaren blir upprörd och kräver en ursäkt: "han vet inte om jag är Sverigedemokrat eller kommunist", säger hon.  Fast chansen att hon skulle vara Sverigedemokrat är väl ändå rätt liten?

Källa.

landsbygdsbo
2017-12-06 17:08
#57

Undrar vart, för det första och för det andra , tog vägen…😎

[Stockholmare]
2017-12-06 20:47
#58

#53 Drar man in livvaktsskyddet så lär väl han bli misshandlad och det skulle ju genast dra fler väljare till SD eller än värre bli mördad. 

Sajten multikulturellt är det ju inte tillåtet att ha en annan syn eller berätta hur det är ute i samhället för ni lever ju i en bubbla där inne där verkligheten inte har hunnit i fatt er.

kamera0710
2017-12-07 05:35
#59

Det är intressant att många är så övertygade om att företrädare för rättsväsende och andra myndigheter driver egna politiska agendor, när det kommer beslut som inte tilltalar. Jag har hittills inte sett mycket till belägg för detta, men det kanske finns och då hoppas jag det kommer fram. (Däremot har vi ju inom rättsväsendet sett flera exempel på stor inkompetens som orsakat stora rättsskandaler.)

I Ekeroths fall får jag ändå säga att jag var otroligt imponerad av tingsrättens domare, som svarade så lugnt och sansat på frågor som blev alltmer långsökta och krystade. Den som vill kan lyssna via länken. (Och ja, jag har källhänvisat förut till detta. Men med anledning av pågående diskussion gör jag det igen.)

https://www.youtube.com/watch?v=ICHfzo4Og6w&t=1768s

[Carpinus]1
2017-12-07 08:26
#60

Att det finns en närhet mellan politik och domstolsväsendet framgår ju inte minst av de politiskt tillsatta nämndemännen. Sedan har vi advokater och åklagare tillika politiker, bland rikspolitikens kändisjurister kommer jag i all hast på advokaterna Thomas Bodström, Claes Borgström och  Peter Althin och bland åklagarna Brynolf Wendt samt den utsparkade  Jerry Martlinger, men det finns givetvis fler.

Edit.

landsbygdsbo
2017-12-07 08:34
#61

#59

Av princip så har vi här i Sverige den inställningen att tingsrätten gör sin bedömning utifrån sina kunskaper och värderingar. Det beslut man fattar strider i så gott som inga fall mot lagen. När sedan hovrätten tar sitt beslut så gör man det på samma premisser. Båda rätterna har gjort rätt bedömning. men eftersom hovrätten har en högre position så är det ju den rätten som avgör..utom i de få fall som tas upp i högre instans. Att sedan nämndemän tillsätts politiskt har naturligtvis påverkat tolkningen av de lagar som ska följas och dömas efter. Det kan vara en orsak till att tings o hovrätters bedömning skiljer sig ibland.

Zepp
2017-12-07 21:45
#62

#58

Prexis det jag menade.. och om Kenth är vid sunda vätskor så skulle han antingen uppträda annorlunda eller alternativt avstå att gå ut och konfrontera krogkön.. iomed att han borde vara medveten om att inte alla gillar honom.. alternativ tre, han borde veta att i krogköer så förekommer en hel del personer som är påverkade, de är då inte alltid helt att lita på!

Jovisst får du ha en avvikande synpunkt på Multikullturellt i Focus.. men du skall då inte alltid lita på att du får medhåll och jag kan nästan garanterar att du får svar på tal.. och jag antar att det är detta som upprör dig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-07 22:25
#63

#62

Nja…det är väl så att endast de med åsikter som passar "stämpelhållarna" i multikulturell som kan/får yttra sig, resten blockeras ju ut.

Så de som får, får yttra sig…ibland för sista gången…😎

JonasDuregard
2017-12-07 22:55
#64

Kan vara värt att påpeka att det står så här i reglerna för Politik: 
"Det är inte okej att smutskasta andra sajter, eller att smutskasta PiF, Detta leder till avstängning. "

Smutskasta är så klart en tolkningsfråga men vad jag minns från när regeln senast diskuterades så innefattar det just den här sortens kritik om "censur". 

Förtydligande från Medarbetare?

landsbygdsbo
2017-12-07 23:44
#65

#64

Att smutskasta är väl en sak, men att konstatera fakta en annan, eller hur?

Jag konstaterar att individer blockeras ut. Stämmer det eller stämmer det inte?

Och att den blockeringen sker på 2 grunder, antingen plockar medarbetarna bort inlägg eller så röstar medlemmar bort inlägg. Stämmer det eller stämmer det ej?

Att kalla dem som trycker på knappen för att blockera för stämpelhållare är väl knappast att smutskasta..eftersom beteckningen egentligen beskriver en tjänsteman i statlig tjänst som antingen bifaller eller förkastar en ansökan..😎

Men jag trampade måhända på en öm tå?

Om du sedan framför åsikter som inte passar ett tillräckligt stort antal medlemmar så kan dessa (och gör det) blockera en åsikt oavsett om den är rumsren eller ej.

kamera0710
2017-12-08 05:36
#66

#65 Har dessa fakta fastställts i domstol?😎

kamera0710
2017-12-08 05:42
#67

#61 I det här fallet har ju kritiken riktats mot åklagaren, se #56. Och visst, man får väl göra en rättslig prövning i så fall och se om han brutit mot några lagar när han åtalade Ekeroth.🙂

JonasDuregard
2017-12-08 06:53
#68

#66 😃

[Carpinus]1
2017-12-08 07:58
#69

#67 Nja, i den där Expressenintervjun var Ekeroth väl kritisk även till tingsrättens allmänna bedömning. Sedan är ju journalisten Niklas Svensson skicklig på att skapa uppmärksamhet kring sina artiklar och sändningar och vet vilka trådar han skall rycka i. 

Många som fälls har förstås åsikter om domstolarnas hantering av målen, och att Ekeroth är mer nöjd med hovrätten är inte så underligt, eftersom de ju frikände honom. Fast det är klart, när en (f.d?) ledamot av justitieutskottet uttalar sig om den egna behandlingen har det väl ett allmänintresse.

(Åklagaren var förresten en hon, om man skall vara petig.)

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-08 08:33
#70

#65

Solen går upp, varje morgon, ett faktum som inte konstaterats i en domstol.

landsbygdsbo
2017-12-08 08:36
#71

#67

Att E lidit personlig förlust pga åtalet och domen i tingsrätten är i sig lätt att fastställa. Men att därifrån få ut ersättning än mindre åtala och fälla ngn för att denne gjort en rättslig bedömning….den är nog en aning långsökt och dömt att misslyckas.

[Stockholmare]
2017-12-08 09:24
#72

#62 Du menar alltså att om man har politiska åsikter som inte delas av andra ska man inte få gå ut på krogen? Politisk våld är alltså något vi ska acceptera i samhället? Även om hela SD är ruttet och ett parti jag önskar hamna under 4% spärren  skulle jag inte ta till våld eller glåpord på stan mot deras politiker eller andra politiker för den delen med.

Så fort man inte delar samma syn som er på sajten multikulturellt så blir man genast bortröstad eller kallad rasist hur anser du att mänsiskor ska kunna diskutera på sådan sajt? Finns inte en chans att kunna diskutera på den sajten.

#64 Vem har smutskastat sajten? Jag undrade bara hur man kan förneka vad som händer i samhället. Berättar man hur det är så anses man ljuga eller så blir man en rasist trots jag aldrig röstat på SD och kommer aldrig att göra det heller. Jag är 100% moderat.

Ralph
2017-12-08 09:33
#73

Klart att man ska få gå ut på krogen oavsett politisk tillhörighet och åsikt.

Multikulturellt? Där inne häckar PK-maffian, dit går man inte, för då lär man nog bli utslängd.

[VSK]
2017-12-08 13:54
#74

Läser inte så frekvent på den här sajten även om jag visat livstecken. Vet inte om den här länken varit uppe i nåt inlägg eller inte, men för de som missat den….

(hoppas länken stämmer nu då det är flytande videos)

https://www.expressen.se/tv/politik/bara-politik/bara-politik-se-hela-intervjun-med-kent-ekeroth-sd/

Magi-cat
2017-12-08 21:32
#75

Tillåter admin på PiF angrepp på andra sajter på iFokus? (M.a.a. #73)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-12-08 23:58
#76

#75

anser du verkligen det vara ett angrepp att en sajt blir beskylld för att vara PK.

Det vore väl betydligt värre om en sajt vore skylld för att inte vara PK 😎

Annons:
Magi-cat
2017-12-09 08:05
#77

 Är "PK-maffian" ett värdeneutralt omdöme sagt i all vänlighet? Eller ta uttalandet att där blir "man nog bli utslängd". Om inte det är emot era regler så är de meningslösa.

Men här härskar ju PiF-maffian oinskränkt och gör som de vill.😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-12-09 10:23
#78

#77

Nej Det vet både du och jag att PK-maffia är ett skällsord som används av vissa udda extrema grupper. Personligen ser jag det som beröm att skyllas för att vara PK av den gruppen. Det visar ju att man inte delar den gruppens värderingar.

Att personer som framför provocerande åsikter blir " utslängda" är väl inget att hymla om. Det är ju inbyggt i det program som hanterar sajten (då inlägg helt sonika kan röstas bort av andra medlemmar) och detta automatiskt leder till tidsbegränsade avstängningar.

Sedan han adm. på de olika sajterna permanent stänga av individer..både efter dessa personer gjort inlägg och preventivt för att hindra dessa personer att göra inlägg i andra sajter som har samma adm.

Så är väl verkligheten, om jag inte missuppfattat det helt galet.

Sedan kan man ju ställa sig frågan, vad är bäst för diskussionen? Att likrikta debatten genom en form av censur eller att ha en fri debatt?

Att Du anser en likriktning är ok visar du ju klart.

Det är ungefär som en gammal stammare som jag hade som befäl under min värnpliktstjänstgöring.

Han sa:  . Jag är för delade åsikter,…..Jag har en åsikt, och ni grabbar, delar den!😃

[Carpinus]1
2017-12-09 10:40
#79

#60 För att, åtminstone för ett ögonblick, återgå till trådens ämne så har åtminstone ett parti (utöver SD?)varit inne på att avpolitisera tingsrätterna. I mars i år flaggade Liberalerna för att man "i höst" skulle komma med ett förslag om att Domstolsverket bör tillsätta nämndemännen, inte de  politiska partierna.

"Liberalerna vill att de politiska partierna fråntas rätten att sköta rekryteringen av nämndemän, skriver DN. De föreslår att ansvaret i stället läggs på Domstolsverket. Enligt partiets rättspolitiske talesperson Roger Haddad finns det en tendens att domstolarna går mot mer och mer tyckande och att besluten politiseras. – Det är ett principiellt problem att nämndemän dömer partipolitiskt, säger han till tidningen. Förslaget kommer att ingå i ett större program på rättspolitikens område som L ska lägga fram i höst."

http://omni.se/l-vill-avskaffa-politiskt-tillsatta-namndeman/a/yoxeA

[Carpinus]1
2017-12-13 17:51
#80

När SD gjorde ett utspel i Almedalen för fyra år sedan att man skulle försöka få fler kvinnor till partiet replikerade en företrädare för Expo att partiet gjorde det bland annat för att man uppmärksammats för grova kränkningar mot kvinnor i samband med järnrörsskandalen.

 "Nu vittnar flera kvinnor för Flamman om att han själv har gjort sig skyldig till sexuella övergrepp. Anklagelserna gäller både psykisk misshandel och kvinnohat, men också våldtäkter. Mannen har haft framträdande positioner inom vänstern och den antirasistiska rörelsen under snart två decennier."---

Nog är det en sorglig ironi att såväl ett av ögonvittnena från järnrörskvällen som en av de mest aktiva informatörerna kring händelsen nu själva anklagas för kvinnokränkningar modell grövre? Att observera är att de lika lite som Ekeroth är fällda för något brott. Till skillnad från honom åtnjuter de dock medias anonymitetsskydd.

[Hayabusa]
2017-12-13 21:08
#81

#80 Aj, då…det var ju tråkigt 😮

[Göstage]
2018-03-06 22:11
#82

#79 (m.fl.) Den stort uppmärksammade domen om misshandelsfallet  i Solna och reaktionerna efteråt kan möjligen sätta ljuset på det politiska inflytandet på nämndemanstillsättandet i tingsrätterna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1ky0PQ/namndemannen-utesluts-ur-centerpartiet

[Hayabusa]
2018-03-06 22:22
#83

#82 Sant

Annons:
[Hayabusa]
2018-03-12 09:51
#85

#84 Borde inte Sverige ändra på själva namnet "Nämndeman" till "Nämndeperson"?

[Göstage]
2018-03-12 10:44
#86

#85 En fråga som Fi (förstås) redan motionerat om

Relaterad diskussion:
https://sprak.ifokus.se/discussions/58c90d76ce12c42b02000014-tjansteperson

[Hayabusa]
2018-03-12 10:48
#87

#86 😕

[Göstage]
2018-03-12 12:45
#88

Före detta nämndemannen Henrik Brändén har tappat tilliten till nuvarande ordning med nämndemännens inflytande och skriver:_
"Gör nämndemännen till bisittare i rätten. Ta bort deras rösträtt. Eller gå i alla fall tillbaka till den ordning vi hade fram till för trettiofem år sedan, där det krävdes att nämndemännen var eniga för att överrösta domaren!"_

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ta-ifran-namndemannen-rostratten-21029

Peter Santesson, opinionchef på Demoskop, föredrar för sin del nuvarande ordning och ser hellre partipolitiskt tillsatta nämndemän i tingsrätterna  framför "specialiserade tjänstemän som tillbringar hela sina karriärer i den centrala statsapparatens tjänst".

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/rattvisan-kan-inte-overlatas-till-en-kar-av-mandariner-21128

papa-bear
2018-03-12 19:01
#89

det finns en hemsida, bli nämndeman, länken går till frågor och svar, den näst sista frågan som ställs är om de behöver vara juristutbildade, och i svaret finns att tanken att de skall vara vanliga människor med sunt förnuft och erfarenhet från olika områden, vilket skiter sig ganska rejält när det kommer till politiskt tillsatta nämndemän.

Upp till toppen
Annons: