Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 2443 ggr
[Carpinus]1
2017-12-04 08:05

Kommer #metoo att leda till någon förändring?

Enligt en undersökning som Novus gjort tror 7 av 10 svenskar att #metoo kommer att leda till en förändring i samhället.

Vad tror du? 

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-04 08:08
#1

Jag tror att det kan leda till viss förändring, om den blir kort- eller långsiktig återstår att se. Just nu verkar det mest ha formen av en väckelserörelse, men om det kombineras med andra insatser, så visst, kanske…

Honestyisdead
2017-12-04 08:08
#2

En tid framöver gör det säkert det. Men på lång sikt tror jag inte det. Människan är bra på att glömma.

[Hayabusa]
2017-12-04 09:19
#3

Ja, det tror jag - dock osäker på exakt vilken.

VeilofElysium
2017-12-04 16:48
#4

Jag vet faktiskt inte, jag har blivit sexuellt trakasserad själv och man tog mig inte på allvar och jag hotade med att sluta vilket inte heller togs på allvar och sedan när två kollegor till som är män hotade och lämna eftersom att de stöttade mig sparkades han som trakasserat mig. Han kommer från en kultur med väldigt dåligt kvinnosyn och kunde inte alls jobba med kvinnor som hade en högre position än honom vilket jag också hade. Han lyssnade inte på mina kvinnliga kollegor heller och hela tiden snackade han om hur hård hans *** var och att han ville ligga och att hans fru inte behövde veta något. Var rädd varje kväll att jobba med honom eftersom att jag trodde att han skulle vänta utanför och våldta mig.

Jag tycker att felet låg hos mina överordnade och att de inte brydde sig och jag tror om jag fortfarande arbetade hos dem att de inte skulle bry sig heller och att jag skulle lösa det själv. Varför jag inte anmälde till polisen förstår jag knappt själv.. 

Hoppas att det blir bättre overall men vissa vill branscher vill hellre hålla i personal än ta problem oavsett hur grova dem var är min erfarenhet. Min nuvarande arbetsplats är väldigt bra (som tur är)

Carmarino
2018-01-26 16:18
#5

Thomas Frostberg i 8till5:

Metoo handlar om makt – inte sex


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-02-11 23:18
#6

"Sarah Down Finer har lett "Så ska det låta" i sju avsnitt. Och nu börjar hon tänja på gränserna.I söndagens avsnitt stod hon för ett vågat sexskämt när hon hälsade pianisten Marika Willstedt välkommen. – Jag känner att jag vill ta hem dig och piska dig, sade programledaren i SVT."---

https://www.expressen.se/noje/sarah-dawn-finers-sexutspel-i-sandning/

Nu är jag inte pryd. Och jag såg inte programmet. Men: har vi inte en ny spelplan nu, efter Metoo? Hade en Peter Harryson eller en Kalle Moraeus kunnat skämtat så och kommit undan med det?

Annons:
[Hayabusa]
2018-02-12 08:34
#7

#6 Vidrigt!

landsbygdsbo
2018-02-12 11:47
#8

Ja , om inte annat så har man fått upp ögonen för den makt ett smutskastning kan ha om den avges i rätt ögonblick oavsett om anklagelsen kan lagföras eller ej.

Under femtiotalet var det många som fick bita i gräset pga kommunistanklagelser.

Trots att man inte bröt mot ngr lagar.

Inte kunde lagföras

Men väl lynchas i media.

Samma sak har nu skett med me2.

Hur många av de anklagade, som tvingats lämna jobb och fått sina tillvaron förstörda har blivit lagförda eller ens åtalade för de påstådda övergreppen?

[Hayabusa]
2018-02-12 13:35
#9

#6 Enligt länken så är det t om lite mer vidrigt än det du återgett:

"– Du är så sexig att jag känner att jag vill ta hem dig och piska dig, skämtar programledaren."

Anmäl programmet och skicka sanningskommissionen till Dawn Finer. Vidrigt!

[Carpinus]1
2018-02-12 14:00
#10

#9 Att någon skulle kunna slänga ur sig något sådant i en direktsändning vore illa nog, men här har man haft möjlighet att redigera och valt att släppa igenom det. Innebär väl därmed att SVT satt något slags nivå.

[Hayabusa]
2018-02-12 14:04
#11

#10 Usch, har de inte lärt sig något alls på SVT?

[Göstage]
2018-03-06 16:37
#12

#0 En summering, eller början på en förändring? Återstår att se…

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/65-metoo-grupper-lamnar-kravlista-till-regeringen

[Göstage]
2018-03-19 16:49
#13

Efter att stadsteatern meddelat omständigheterna kring sin förre chef Benny Fredrikssons död frågar sig Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg om man kunnat handla på något annat sätt, och kommer fram till att det kunde man inte. Fredriksson fick avgå från Stadsteatern efter anklagelser om trakasserier och skräckvälde.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/RxRa6O/han-har-styrt-verksamheten-med-skrack-och-fruktan

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ddb3nw/benny-fredrikssons-bortgang-manar-till-sjalvrannsakan

Den facklige företrädaren på stadsteatern kallade redan innan Fredriksson avgick Aftonbladets behandling av honom för ett "karaktärsmord". För detta fick han hård kritik och valde att själv avgå.

Annons:
Carmarino
2018-03-19 18:43
#14

#13 Vad jag inte förstår är alla hyllningar om hur fantastisk han var som kommer fram nu, samtidigt som han för några månader sedan trakasserade personalen och var allmänt otrevlig. Får inte ihop hur det kan komma sig att han plötsligt blivit ett geni och en hedersknyffel efter att han dött.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-03-19 19:09
#15

#14 Det kallas: "dåligt samvete".

kamera0710
2018-03-20 05:49
#16

#14 Som någon uttryckte det: "Har det någonsin dött några skitstövlar i det här landet?"

[Göstage]
2018-03-20 13:29
#17

Inga anklagelser om sexuella överträdelser finns i den rapport om Fredrikssons ledarskap som skulle ha presenterats offentligt idag men som t.v. endast läggs fram i delar för Stadsteaterns personal på grund av Fredrikssons död.

[Hayabusa]
2018-03-20 14:03
#18

#17 Nä, jag förstod det handlade om hans ledarstil. Samt, eventuellt, att han inte agerat när det gällde andra individers trakasserier/övergrepp. Tycka vad man vill men domen föll hårt & skoningslöst.

[Göstage]
2018-03-21 07:28
#19

"Jag var en del av #tystnadtagning, och debatterade frågan både i denna tidning och i andra medier. Gick jag för långt? Gick någon annan för långt? Den frågan måste få ta tid att försöka besvara. Men om vi inte debatterar – var hamnar vi då?", frågar sig en kulturpersonlighet i en krönika, samtidigt som hon längre ner skriver "Låt oss inte använda den outhärdliga förlusten av en människa som debattargument och slagträ mot varandra."

https://www.expressen.se/kultur/martina-montelius/lat-inte-forlusten-av-benny-fredriksson-bli-ett-slagtra/

Med andra ord: "man måste debattera, men det skall ske på våra villkor."

[Hayabusa]
2018-03-21 09:01
#20

#19 Eller: "Kampen är viktig även om den sker till bekostnad av någons liv".

Annons:
[Göstage]
2018-03-21 09:07
#21

#20 Ja, det bottnar väl där någonstans. Framträdandet av en samling svartklädda damer före Filmgalan har fått en djupare symbolisk innebörd.

[Hayabusa]
2018-03-21 09:52
#22

#21 Femme Fatale

[Hayabusa]
2018-03-21 13:26
#23

"Men det här är ett lämpligt tillfälle att ta ett steg tillbaka och fundera på vad ett drev av det här slaget innebär. Vilka krafter det släpper loss.

För den som inte kände Benny Fredriksson och inte har någon särskild insyn i Stadsteatern är det slående hur många som uttalar sin beundran för och sin kärlek till Benny Fredriksson, nu när han är borta. Det var slående hur få det var som gjorde det när han var satt under kritik. Det är möjligt att de visade sin solidaritet med honom privat, men den som är utsatt för ett drev av det här slaget behöver också sina offentliga försvarare. Av dem fanns inte många när det blåste som värst."

https://www.fokus.se/2018/03/fredrikssons-dod-vacker-kansliga-fragor/

[Göstage]
2018-03-22 06:01
#24

Blir det en #intemittdrev-kampanj nu? Hur som helst, här är en tänkvärd krönika om drevmentalitet i media.

https://ledarsidorna.se/2018/03/nar-mediedreven-gar/

[Hayabusa]
2018-03-22 08:17
#25

I tider när det efterfrågas fakta, källkritik, forskning & vetenskap - hur står sig en MeToo-kampanj i förhållande till det? Ganska långt ifrån vill, jag påstå, men ändå omfamnas den som opartisk hård fakta.

[Hayabusa]
2018-04-06 14:23
#26

I vad som förfaller vara svallvågor i ett "MeToo-fall" lämnar Östergren och Espmark Svenska Akademin.

[Göstage]
2018-04-06 14:36
#27

Gustav III skulle nog ha blivit rätt förbannad om han bara vetat vad de gör med hans kära ackis! 😡

Vill bara meddela att jag kommer att tacka nej till alla pris det gänget vill pracka på mig, och eftersom det är lika rörigt i Norge inbegriper det även fredspriset. Det kan Zepp gott få…🏆

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/obamas-stabschef-skallde-ut-norska-ambassadoren-efter-tillkannagivandet-av-nobels-fredspris

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-06 14:41
#28

#27 Fast själva storyn bakom avhoppen är ju rätt intressant. Tycker åtminstone jag.

[Göstage]
2018-04-06 15:03
#29

#28 Du menar omröstningen om kulturprofilens hustru, eller…?

Nu meddelas dessutom att Peter Englund hoppar av, och honom har åtminstone jag stor respekt för (som författare och historiker, i övrigt vet jag inte mer än att han varit Akademiens ständige sekreterare). "Fritt fall", som det stod i en rubrik, ja…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1qBgR/peter-englund-hoppar-av-fran-svenska-akademien

Edit

[Hayabusa]
2018-04-06 15:22
#30

#29 Precis det menar jag.

Carmarino
2018-08-30 15:30
#31

Regeringen vill skärpa sanktionerna mot arbetsgivare som inte tar krafttag mot diskriminering och trakasserier. Bland annat kan det bli fråga om betydande summor i böter.

De många metoo-uppropen förra hösten visar att hårdare straff mot arbetsgivarna behövs, anser regeringen. Nu presenterar kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) förslagen om hur detta ska gå till.

– Jag, och Miljöpartiet, vill att det ska straffa sig att inte följa svensk lag. För det räcker tydligen inte att det finns en lag som förbjuder sexuella trakasserier, utan vi vill att det ska straffa sig att bryta mot den lagen, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dA6dq/efter-metoo--boter-for-arbetsgivare-foreslas

Först säger hon att det inte räcker att det finns en lag som förbjuder sexuella trakasserier, sedan säger hon att det ska straffa sig att bryta mot den lagen. Då är ju frågan varför de inte istället ser till att de som bryter mot en befintlig lag blir straffade för det? Tycker det är en lite märklig inställning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-08-30 15:48
#32

#31 Ja, det var en märklig krumbukt…🤔

[Göstage]
2018-10-11 07:49
#33

Nu, ett år senare,  har vi svaret (?):

"En klar majoritet av svenskarna anser att metoo-uppropet har lett till faktiska förändringar. Det visar en undersökning från Novus. Men i vissa frågor ger kvinnor och män helt olika bilder."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-ar-efter-metoo-sa-paverkades-svenskarna

[Göstage]
2018-10-11 09:51
#34

Åsa Linderborg upplever försök till medial kappvändning: 

"Ett år efter Metoo ser vi en vindkantring. Den allmänna uppfattningen är att Metoo är en fantastisk rörelse, men att vissa moralismer och namngivningar gick för långt. Medborgarna har satt större värde på pressetiken, och därmed rättssäkerheten, än medierna själva.

Publicister är opportunister, nu vill de inte längre betraktas som aktivister. Då gäller det att kasta sig i en ny skuta och så ljudlöst som möjligt lossa förtöjningarna till kajen man nyss stod och gastade på. Då trycks det texter med en väldig fart."---

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/m62gbL/fran-haveri-till-hyckleri

Annons:
[Hayabusa]
2018-10-11 10:22
#35

#33 Hur (för)ändrar man individers attityd & inställning? Inte bara sin egen utan även alla andras?  T om de individer som man aldrig någonsin träffar…

Codonopsis
2018-10-11 11:06
#36

#35  Människor med ett öppet intellekt, nyfikna på omvärlden och med stor integritet är alltid beredda att omvärdera sin inställning. Det är människor som sällan uttalar sig tvärsäkert om något men som äger ett gott självförtroende och en säker moralkompass, sådana personer är öppna för förändringar. De klarar av att leva med en osäkerhet tills de så småningom bildat sig en uppfattning och är då beredda att argumentera för ett ställningstagande. De har inget behov av självbekräftelse utan står på en stabil grund.

De andra, som i det här fallet, ser på kvinnor med respektlöshet, som man kan förnedra för sitt eget nöjes skull, som en bekräftelse på sin egen dominans över det andra könet kommer inte att förändra sin attityd eftersom deras problem är så djupgående och handlar om den egna bräckliga självkänslan.

Då är metoo ett utmärkt instrument, inte för att de ändrar attityd men för den sociala skammen som de alltid får bära ifall de avslöjas.  Ett dåligt självförtroende tål inte att belastas med omvärldens fördömande.

[Hayabusa]
2018-10-11 11:25
#37

#36 Amen

Upp till toppen
Annons: