Annons:
Etikettdjurskydd-djurfrågor
Läst 1765 ggr
landsbygdsbo
12/15/17, 5:02 PM

Undrar hur vissa kan se sig själva i spegeln.

Råkade titta in på en sajt. Där beskrev man eftersök på trafikskadat vilt som argument mot jakt.  🥳

Annons:
[Wijnja]
12/15/17, 5:06 PM
#1

Jag klarar det inte

2Sirius
12/15/17, 6:09 PM
#2

Jag är ingen förespråkare av Jakt, för Jaktens skull… Men är det någon gång som Jakt skulle kunna kännas ok, så är det väl, dels när Tex Rävar har Rävskab, kan inte sjukdomsförloppet helt, men de kliar sig något fruktansvärt, och kan slutar med att de svälter ihjäl och plågas… Sen har vi olycksoffren, fullt möjligt att man träffar ett Rådjurs bakdel, den kan inte gå med bakdelen, får släpa den efter sig och ta sig fram med de främre benen. Förutom att den har fruktansvärt ont, så kanske den har svårt att äta, eller ta upp näring så att den får svälta och plågas ihjäl… Jag körde på en Älg en gång när det var mörkt, när räddningstjänsten kom, så hade det börjat ljusna. Där hade älgen padlat ner i diket på andra sidan, och var redan död, men vem vet hur lång tid det tog innan den avled. Om den tagit sig längre in, och vart lite mindre skadad, skulle man bara låtit den lida ihjäl där ute? Kan ju säga att själv jag inte vara med när något djur ska avlivas, oavsett hur det går till, eller det är svårt sjukt… 😕

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

landsbygdsbo
12/15/17, 7:05 PM
#3

"2

det hela hänger ihop. Vi är, av bla etiska o djurskyddsskäl tvungna att ha eftersöksekipage .

Där är väl i stort set alla vettigt tänkande människor överens.

Nu är det ju bara så, att för att ha tillgång till eftersöksekipage, som plockas ur jägarkåren, så är vi tvungna att ha jägare. Det vill säga jakt.

Ingen jakt = inga eftersöksjägare inkl hundar= mängder med vilt dör en långsam plågsam död utefter våra vägar.

Då de flesta, för att inte säga alla eftersöksjägare ser verksamheten som en förlängning i sin jaktliga gärning ( skadskjutna djur ska ju sökas rätt på) så skulle en stark begränsning eller tom ett avskaffande av nöjesjakten betyda slutet för eftersökshundar.

Om nu inte staten lejer in ekipage….för en saftig peng om året..

Hundar, utrustning, bilar och träningstid förutom de rena uppdragen…det blir multum det.

papa-bear
12/15/17, 7:30 PM
#4

i de här kretsarna finns det folk som är lika skogstokiga som diverse extremistiska element från politiska och religiösa organisationer, så pass att jag skulle vilja lägga lagstiftningen som handlar om brott från dessa individer under terrorbalken, för det är det det handlar om, ren och skär terror. nu vet jag inte hur det ser ut på sajten som ts tittade in på, men det finns ju sajter där jägare hängs ut med namn och nummer, allt för att någon skall kunna terrorisera personen i fråga.

landsbygdsbo
12/15/17, 7:50 PM
#5

För inte så länge sedan fick en eftersöksjägare höra, då han just avlivat ett trafikskadat rådjur. - Jävla mördare!!!samtidigt som den skrikande dåren kastade en flaska mot jägarens kombi. Gaphalsen lyckades krossa sidorutan, men inte skada hunden som fanns bakom…inte dåligt …

2Sirius
12/15/17, 8:02 PM
#6

#3 Så Sant, då är jag med hur du tänker ☺ Men det är ju så det blir I ETT SAMHÄLLE STYRT AV PENGAR! (Ursäkta mig, men jag kom bara för nära tankar på detta förbrukningssamhälle, eller ska jag säga SLÖSERISAMHÄLLE). Där man slåss för en vinstökning till vilket pris som helst, om det så tar allt liv på jorden, så ska det säljas mer imorgon än idag. Med denna politik skulle de flesta tamboskaps-raser, vara utrotningshotade, om alla blev vegetarianer. Då det bara blivit kostsamt att ha dessa djur, så blott en minoritet av eldsjälar hade kämpat vidare. Kommer inte på fler exempel, vet inte precis hur samhället skulle vara utformat i stället, men mindre egoism kunde vara en bra början.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
2Sirius
12/15/17, 8:10 PM
#7

#4 #5 Kommer att tänka på dessa Djurrättsaktivister… Vad som än ska finnas eller inte, så rimmar det illa när dessa aktivister släpper ut Tex. Minkar, för att de inte ska, så att säga, "Plågas i burar." Varpå minkarna inte vet hur de hittar mat i det vilda, och precis som tidigare nämnts PLÅGAS ihjäl.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

papa-bear
12/15/17, 8:45 PM
#8

#6 nu är du riktigt ute i lervällingen och glider, vad har viltvårdande insatser med slöserisamhället att göra, ett samhälle där man använder så lite som möjligt av grejerna så kort tid som möjligt, när man i ett viltvårdande samhälle tar reda på så mycket som möjligt och ger viltet möjlighet att bilda starka stammar över lång tid?

i mina ögon så ser jag bara problem med det vegetariska, miljögifter, smittspridning, utarmning av jordarna, ökenbildning, you name it.

det som veg och kött har gemensamt som miljöförstörare är de marker som tas fram via avverkning av skogen.

om inte djuren fanns och betade av ängar, skulle det bli haveri i skogen, igenväxta ängar, de återgödslar ju naturligt där de går fram, så många argument som vegvärlden kommer med är bara dynga.

[HundochKatt]
12/16/17, 11:50 AM
#9

Hur dumt är inte det, att använda sig av eftersök som argument mot jakt…🤪

Jägare behövs, och då talar jag om riktiga jägare och inte sådana som är urbota korkade och tjuvskjuter och jagar enbart för nöjes skull. Utan om riktiga jägare!

Eftersök behövs för att de påkörda och skadade djuren ska slippa lida längre än nödvändigt. 

Årliga jakterna (viltvård) behövs för att hålla djurstammarna friska. 

Att man sedan får lite viltkött på köpet är ju liksom en bonus. 

Hade vi inte jakten så skulle de olika djurstammarna växa och bli större och med det så skulle det innebära dels brist på mat för djuren, i synnerhet vintertid. Sjukdomar skulle spridas i stammarna och många djur skulle gå en plågsam död till mötes. 

Se bara på räven och rävskabben. En räv som får rävskabb, går ju en plågsam död till mötes. I och med att man har skjutit bort rävar med rävskabb så är det inte lika vanlig syn att se räv med skabb idag som exempelvis på -80 talet då var och varannan räv hade skabb. 

Det är detta som viltvård handlar om. Att hålla olika djurstammar friska och starka.

Att skydda djuren mot onödigt lidande.

landsbygdsbo
12/16/17, 1:21 PM
#10

#9 Hear, hear!! 😉

kamera0710
12/18/17, 6:18 AM
#11

#0 Som omväxling håller jag helt med dig.

Länka gärna dit, skulle vilja läsa det själv.

kamera0710
12/18/17, 6:26 AM
#12

Kanske lite utanför ämnet men i alla fall: Vid min andra och senaste (lilla) kollision med en älg informerade jag polisen jag pratade med om att det var en fjolårskalv (det hände i maj). Det blev en ganska lång diskussion med personen i fråga om hur jag kunde vara så säker på att det var just en fjolårskalv…

landsbygdsbo
12/18/17, 7:29 AM
#13

En av de få gånger jag käst lusen av en polis inträffade för ca 15 år sedan. Trafikolycka, en bil hade klippt en älgko. Kon hade brutitbakbenen och krossat bäckenet vid kollisionen. Jag fick samtalet och pga olika orsaker tog det mig närmare en timme att ta mig dit.

När jag kommer står en polis vid sin bil med blåljus påslaget och den andre står och glor på kon som under en timme gjort förtvivlade försök att resa sig, gräset var nedtrampat i en cirkel kring henne. Naturligtvis avslutade jag hennes lidande per omgående. Vände mig sedan om…fortfarande med studsaren i handen och frågade snuten..-vad är du för ett jävla kräk som kan se på när ett djur lider sådär..kan du inte använda leksaken du har vid höften eller är du inte betrodd med ammunition?

Om det berodde på att han blev chockad eller på att jag hade en skarpladdad studsare i näven…så lommade han i väg till sin bil och satte sig

Annons:
kamera0710
12/18/17, 11:46 AM
#14

#13 Det där överraskar mig måste jag säga. Farsan råkade köra på en katt på 80-talet och han valde att kontakta polisen, som kom och avlivade den. Att avliva skadat vilt (eller tamdjur) borde väl vara rutin för en utbildad polis.

oh-la
12/18/17, 11:55 AM
#15

Det här med jakt kommer väl alltid reta vissa… dom skulle jobba ett år på en av gårdarna här nere där kommunen fått samordna jaktlagen i gemenskapsjakt för att få bukt med det skenande vildsvinsproblemet… mest irriterad blir jag dock på de personer som sitter och ojar sig över att de inte förstår hur man kan döda ett oskyldigt djur samtidigt som dom mumsar dansk fläskfilé på söndagsmiddagen. Viltvård, eftersök och jakt som den ska se ut, med fokus på den svenska viltstammen, på skogen och vården av den är fantastisk även om det är en hobby. Att det sedan finns rötägg, jo, men dom kan man tyvärr inte vaccinera sig mot. Synen på jägare som över lag förlegade, skjutglada dårar som bara vill döda djur delar jag dock inte. Den bilden ges oftast av personer som på sin höjd äntrar skogen via upplysta elljusspår. De jägare jag känner, och den jag lever med, lever för skogen. Att man sedan tycker att trafikskadat vilt inte ska få sitt lidande avslutat så snabbt som möjligt är ju bara vidrigt… dessa människor har tappat greppet totalt.

landsbygdsbo
12/18/17, 2:49 PM
#16

En katt kan du avliva med ett fälgkors, en yxa eller helt sonika ta den i bakbenen och svinga den mot asfalten..det låter sig inte göras med en älg. Han fick inte använda tjänstepistolen sa han..men jag sa som det var, att det skulla jag i hans situation inte tagit hänsyn till…8 bulor och en avlivad älg är i de flestas ögon bättre än en panikslagen och plågad älg under en timme….

kamera0710
12/18/17, 2:53 PM
#17

#16 Visst, det är ingen större konst att avliva en katt (han är jägare, till skillnad från mig). Att han tillkallade polisen bottnade nog främst i att han inte ville att det skulle bli några diskussioner med kattens ägare, om det nu fanns någon. (En del katter saknar som bekant ägare.)

Sarafiaklara
12/18/17, 3:20 PM
#18

Hmmmm….fast om det är inlägget som jag läst (inne på vegan.ifokus) så beskrevs inte eftersök som ett argument mot jakt utan personen ville ha motargument gentemot att eftersök används som ett argument för att legitemera jakt. Nu kanske det är nån annan sajt du menar.

landsbygdsbo
12/18/17, 3:53 PM
#19

#18 m.m.m. just precis. De som   inte inser att utan jakt inget eftersök förstår inte att angrep mot jakt i förläggningen innebär angrepp mot eftersök…för hur vill du ordna eftersök utan jägare och jakthundar ?😎

Sarafiaklara
12/18/17, 11:38 PM
#20

#18 Jag påpekade enbart att ditt första påstående är felaktigt då den tråden inte handlade om att eftersök var ett argument mot jakt. Det är väl ingen i den tråden som argumenterar för det är fel att avliva trafikskadade, döende och lidande djur?Jag själv har inga åsikter kring hur eftersök bör organiseras. Däremot kan jag tänka mig, utifrån de jägare jag känner, att om vi hypotetiskt förbjöd jakt men tillät eftersök, att det inte skulle finnas någon brist på jägare eller hundar då eftersök då blir det enda lagliga sättet att jaga och få tag på viltkött. Borde vi förbjuda eller omorganisera jakten i Sverige? Den frågan lämnar jag över till forskare med rätt kompetenser (som förhoppningsvis tar hänsy till jakt/icke-jakts inverkan på de vilda djurens liv och lidande).

Annons:
Cragan
12/19/17, 1:39 AM
#21

#20 på kort sikt skulle det inte vara någon brist på hundar och folk som kan avliva skadat vilt men över lite längre tid 5-10år så skulle eftersöks jägare börja klinga av kraftigt o hundar för eftersök efter sådan tid kan man nog nästan helt glömma.

landsbygdsbo
12/19/17, 7:30 AM
#22

#20

Frågan är dels om någon är beredd att lägga den tid, de pengar det kostar att upprätthålla kunskaper hos sig själv och hos sina hundar, bara för att få ta del av roadkill och dels hur vi skulle hantera det överskott av vilt, ex grisar då de börjar göra allt för stora skador på mänsklig verksamhet (i odlingar/trädgårdar/viltolyckor)

papa-bear
12/19/17, 10:32 AM
#23

ponera att det blir jaktförbud, vad händer med de marker som odlarna vill skydda från viltet då skogen är tömd på resurser för de djur som lever av busk och sly. kommer odlingarna att stängslas av, kommer vår änglamark att se ut som gated communities, eller? 

veganer ser ju skinnet som biprodukter av slakt och jakt, de har inga som helst problem att utnyttja det i form av skor och andra produkter som skapas av dessa biprodukter, lite skenheligt tycker jag, jag trodde att om man är vegan så var det bara odlade produkter som bomull och lin som gällde, men i en tråd på veganifokus där jag nämnde det var det inte ens problem att använda kläder av estrar, typ fleece och annat som är gjort av polyester.

landsbygdsbo
12/19/17, 10:47 AM
#24

#23

Problemet är ju, att all odling sker på bekostnad av de djur som lever på och under den mark där vi odlar vegetabilier. Hur många möss, maskar och andra djur dödas inte vid bearbetning med jordfräs, harv eller plog?

Att då säga att man inte vill döda innebär i praktiken att man måste bli anorektiker dvs svälta till döds. För de vegetabilier vi kan plocka utan att det negativt påverkar flora och fauna räcker knappast att leva på. Vi människor har i all den tid vi kan kolla levt på både vegetabilier och animalier…och det lär vi nog fortsätta med .

Att sedan om jag skjuter en brungris (fjolårsunge) till julskinka, korv o sylta kombinerar ju bara en sund naturhushållning med ett komplett julbord😉

papa-bear
12/19/17, 11:02 AM
#25

jag har full förståelse för vad du menar, men gör en vegan det, vad händer om de börjar förstå att det du beskrev händer när deras produkter produceras, från jord till bord, att djur får sätta livet till för att de skall få sina olika kålsorter och majs på bordet, helst inte gmo också.

Sarafiaklara
12/19/17, 12:18 PM
#26

Som sagt så argumenterar jag inte för att jakt ska förbjudas utan frågan om hur jakten bör se ut lämnar jag över till forskare som bäst vet ur jakt inverkar på olika biotoper. Däremot håller jag fast vid att jag tror att eftersök går att lösa på andra sätt även om jakt skulle förbjudas. Särskilt om många jägare har det stora intresse i naturvård och de vilda djurens väl som de påstår är grunden för att de jagar. Jag är själv inte vegan och jag håller med om att vissa veganer verkar ignorera vilket lidande olika typer av jordbruk kan leda till för människor och djur. Däremot håller jag inte med om att två fel blir ett rätt. Bara för att det inte går att leva ett liv utan att djur dör innebär det inte automatiskt att det alltid är rätt att döda djur. För mig är det ett svagt argument.

oh-la
12/19/17, 2:46 PM
#27

Problemet för veganen ifråga är att en eftersökshund inte automatiskt och mirakulöst blir duktig på att spåra. För att få en hund som är effektiv och duktig måste den öva på att spåra det den ska spåra, alltså doft av blod och/eller djur (klöv). Detta tas idag tillvara vid jakt och används för träning, och ävem om det inte skulle jagas finns inget veganskt sätt att få fram blod och klöv. Det skylle alltså inte vara möjligt, hur stort intresse det än finns, att få fram en eftersökshund. Inte nog med det ställs även krav på avlivning. Även om det finns de som är superintresserade av viltspår utan att vara jägare hjälper inte eftersöket mycket om inte personen på plats kan avliva…

Annons:
[HundochKatt]
12/19/17, 3:26 PM
#28

#27 Den erfarenhet jag har av veganer är ju att de inte tänker till ordentligt i alla lägen. De är så emot det här att döda djur etc. så de tänker inte på konsekvenserna av en vegansk värld. 

Som #24 nämner så dör det ju massor av djur när man odlar. Inte bara möss och annat smått utan mycket kid får sätta livet till. Men det tänker inte veganerna på. Så länge de vägrar animaliska produkter så är det helt ok att vara orsaken till att många djur får sätta livet till då det handlar om odling. Många fler om världen skulle bli vegansk helt och hållet. Men kanske är det ok bara man tänker veganskt att döda djur, vad vet jag. 

Det talas också om animaliska biprodukter, tex. att sådant är ok att använda tex. till skor. Men att använda animaliska biprodukter till att utfodra en hund med är horribelt. 😂

Tyvärr så är det så mycket dubbelmoral i den veganska världen men tack och lov så finns det också några som verkligen tänker till, men de flesta verkar inte göra det.

landsbygdsbo
12/19/17, 3:31 PM
#29

Mycket av de kläder o skor som rekommenderas till veganer är ju tillverkade på syntetisk väg med petrokemiska ämnen som bas…dvs råolja..vilket knappast är så miljövänligt

kamera0710
12/19/17, 3:31 PM
#30

#28 Animalisk föda är ju i alla fall mer resurskrävande än vegetabilisk föda. (Är för den skull inget helgon på den punkten.)

[HundochKatt]
12/19/17, 3:36 PM
#31

#29 Jag har aldrig varit med om att en vegan tänker på miljön. De är så insnöade på sitt eget så de tänker inte som nämnt på konsekvenserna. 

#30 Nu hänger jag inte riktigt med här, Hur menar du då?

kamera0710
12/19/17, 3:47 PM
#32

#31 Citerar Naturskyddsföreningen:

"Dessutom är majoriteten av världens djuruppfödning väldigt ineffektiv. Djuren matas med kalorier som skulle kunna ge mat till många fler människor om kalorierna inte tog en omväg genom djuren. Största delen av vår jordbruksmark används till djurfoder. Därför tar en helt växtbaserad kost bara upp en femtedel så mycket mark jämfört med en svensk genomsnittskost."

https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/klimat/faqvego#conversion-1151775744

landsbygdsbo
12/19/17, 3:52 PM
#33

#32

Det äger nog sin riktighet…när det gäller kött o mjölk/äggproduktion för avsalu..

Men de flesta som idag lever direkt på jordbruk/betesbruk ( dvs inte avsalu av produktion)har djuren för egen konsumtion och där odlas den mark som kan odlas för matproduktion. Djuren tar bete där det går och deras gödsel samlas in för att göda åkrar o trädgårdar.

Vilket gör animalieproduktionen nödvändig för dessa människors överlevnad

Sarafiaklara
12/19/17, 3:59 PM
#34

#29 Fast majoriteten av produktionen av skinnprodukter och päls är knappast bra i miljösammanhang heller. Sedan är det klart att det går att hitta miljövänliga skinnskor, om man är villig att lägga ut pengar men det samma gäller ju även då veganska skor. Det bästa när det kommer till skor och kläder är väl egentligen att i högre grad nyttja second hand.

Annons:
kamera0710
12/19/17, 4:00 PM
#35

Finns så klart fler aspekter på detta. Ett citat till, samma länk som i #31:

"Men det finns fler miljöaspekter än klimatet att tänka på när vi konsumerar. Därför är det viktigt att vi, om och när vi äter kött, väljer det med omsorg. Det kött som gör störst nytta för miljön är det ekologiska och svenska naturbetesköttet, som bidrar till en rik biologisk mångfald. Fler surrande bin, fåglar och blommor helt enkelt!"

kamera0710
12/19/17, 4:03 PM
#36

Ännu en aspekt: En del har får över sommaren som betar på egna tomten i stället för en bensinslukande gräsklippare. När hösten kommer slaktas djuren och köttet tas till vara. Då kan vi tala om win-win!

[HundochKatt]
12/19/17, 4:15 PM
#37

#32 Det är inget hållbart argument för veganerna, då djuren behöver fortfarande mat även om alla skulle bli veganer imorgon. Eller ska alla djur svälta för att vi människor ska få mat?

kamera0710
12/19/17, 4:21 PM
#38

#37 Men vi kanske behöver skära ner produktionen/konsumtionen av animalisk föda? Helt enkelt hålla mindre djurbesättningar. Elementär matematik: färre djur, mindre mängd vegetabilier som tar "omvägen genom djuren".

Har min poäng fortfarande inte nått fram får jag hänvisa till att läsa lite grundläggande matte och naturvetenskap.

[HundochKatt]
12/19/17, 4:46 PM
#39

#38 Det säger jag ingenting emot, dvs. att man kan dra ner lite på konsumstionen av animaliskt. Men att tro att en vegansk värld är bättre för djuren, det köper jag verkligen inte.

landsbygdsbo
12/19/17, 4:58 PM
#40

Industrialiserad produktion av animalieprodukter är den största boven. Och det är vi i väst (USA, Europa, Japan o Australien)   som är konsumenten av dessa produkter.

Det är en viktig fråga i sig.

Men, och det är det viktiga, konsumtionen av vilt, under reglerade former påverkar inte miljön eller viltpopulationen negativt. Till detta så är det en ren KRAV produkt då varken antibiotika eller tillväxthormoner används vid produktionen av detta kött.

Det enda man kan komma med är just ens aversionen mot fenomenet jakt.

Man anser det fel att döda för nöjes skull.

Ska inte sticka under stol med att det är roligt att jaga.

Men det är lika roligt att se rågeten bära fram 2 kiddar trots att vintern varit hård, och detta tack vare det arbete med biotop och utfodring jag lagt ner. Eller varför inte , se en rovfågel slå ett byte i den hage jag har till köttdjuren.

Delar av hagen är inte EU godkänd ( för många trän per Ha) men där jagar duvhöken med förkärlek.

papa-bear
12/19/17, 5:07 PM
#41

du får göra som kamera, jaga med kameran någon gång när du är ute och publicera på minafoton, så vi andra också får avnjuta och avundas din nära och kära omgivning.

Annons:
landsbygdsbo
12/19/17, 8:16 PM
#42

#41 har kamera med (Canon 7d 0ch ett 17-200)  och min kära 308:a eller den gamla 9,3:an. Så det plåtas också. Men det är faktiskt rätt trevligt att dels ha en julskinka, korv och sylta från gris skjuten på gården till familj o vänner på julaftonen, samt en Jul-gås(även den från jakt på gården) till annandagen och mina europeiska gäster ;)

kamera0710
12/20/17, 6:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#43

#40 För min del tycker jag inte att det är fel med jakt på viltarter som tål en beskattning. Däremot reagerar jag över exempelvis de jägare som klagar över att den inhemska duvhöken hotar den inplanterade fasanen. Eller när jägare hävdar att bytesdjuren kommer att ta slut om inte rovdjuren jagas. Om det vore sant förstår jag inte hur dessa bytesdjur kunnat överleva tills nu.

Här fyra bilder från i söndags, apropå kamerajakt. Havsörn, nötväcka, grönsiska och stjärtmes.

landsbygdsbo
12/20/17, 9:22 AM
#44

#43

Samma här, finns inget som är så häftigt som att se duvhöken jaga inne i grov skog. Den kommer i full fart, viker ihop vingarna och flyger likt en kula genom grenverket

Nötskrikorna blir som tokiga när de ser den. Det är oftast hannen som jagar inne bland träden, han är ju mindre..

Har ett par som häckar uppe i "gamskogen" men ljuset räcker ofta inte till att plåta med de korta slutartider som krävs och fokusering blir oftast på grenarna istället för på fågeln

[VSK]
12/20/17, 6:32 PM
#45

#42

Du menar inte 18-200 ? Är ingen Canonist så jag reagerade på vidvinkeln där.

landsbygdsbo
12/20/17, 7:47 PM
#46

sorry, 70-200 ska de va…en vit glugg kan bara rekommendera den..

Upp till toppen
Annons: