Annons:
Etikettoff-topic
Läst 13657 ggr
Tjeja
2017-12-22 20:32

OT-Tråden del - 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite motvilligt startar jag här nu nästa OT- tråd. Föregående tråd del 6 är nämligen den sista levande tråden här på PiF (och kanske hela i fokus?) Där Leffe varit med och skrivit innan han lämnade jordelivet och dog. 

 Men här är  nu del 7 ändå och jag tänker att det vore trevligt om den här nya tråden ville bli lite av en hyllning till Leffe som älskade iFokus var mycket aktiv på flera sidor och en uppskattad Medarbetare även här på PiF! Så skriv om allt tok, kul, oväntat, konstigt och skvaller vad helst ni har lust att skriva om här i OT-trådarna! Låt den här tråden leva liksom Leffe levde och var aktiv! 🌺

tidigare trådar finns att finna här:

Dom andra 6 hittar ni här

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
2017-12-22 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så Arne Weise ska i alla fall få tända sitt ljus fast i TV3 i år och det kommer sändas förinspelat med Arnes goda minne.

Själv har jag investerat i en toppenfin gran som varken barrar eller tar plats! Naturvänlig är den också och gjord i naturmaterial! 😉 

Vad har ni för Julgranar hos er i år?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-12-22 22:15
#2

👍

[Carpinus]1
2017-12-23 10:35
#3

#1 Plast - eller naturgran, det brukar vara en vanlig fråga så här års. (Själv har jag varken eller, så jag slipper ta ställning.)

God Jul!

Carmarino
2017-12-23 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Klädde min gran idag. Det var nog den minsta de hade, och även den minst välväxta. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-31 00:16
#5

"USA förbereder sig för att ringa in 2018. Men det blir ett nyårsfirande i skuggan av terrorhot. I Las Vegas ligger prickskyttar på taken och i New York stänger man 125 garage nära Times Square för att undvika attacker. "---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/okad-sakerhet-infor-usa-s-nyarsfirande

"Berlin inför en skyddszon för kvinnor under årets nyårsfirande längs Strasse des 17. Juni i Tiergarten, rapporterar den tyska huvudstadstidningen Der Tagesspiegel. I zonen, belägen framför Brandenburger Tor, ska kvinnor som har blivit trakasserade eller utsatts för sexbrott kunna få hjälp av Röda Korset-medarbetare, enligt arrangören. Säkerhetsarrangemangen är omfattande vid firandet, dit hundratusentals människor väntas komma."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EKw6G/nyar-berlin-infor-skyddszon-mot-sexovergrepp

"Han (Jonas Hult, säkerhetschef Malmö stad) erkänner att nyårsafton är en utmaning. Att skicka ut socialtjänstens fältarbetare eller föräldrar på stan skulle till exempel vara alldeles för riskabelt. – Alla myndighetsperson riskerar att bli måltavlor. Det är en verklighet som vi har att hantera, säger Jonas Hult."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/alla-som-skjuter-smallare-pa-mollan-kommer-att-filmas/

Men Gott Nytt År i alla fall, alla Pif-hängare!

kamera0710
2017-12-31 10:28
#6

Ett av många trevliga minnen från fågelmarkerna i år, när vadarna från norr rastar. Kärrsnäppan är alltid en favorit! Några strandpipare är också med i denna filmsnutt.

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-01 14:10
#7

Idag visas Ivanhoe traditionsenligt på TV (trean numera, tidigare SVT). Då går min tankar till Marika, till vardags docent, som blivit så upprörd över att Ivanhoe i hennes tycke väljer fel brud i slutet på filmen, den socialt mer passande lady Rowena istället för ungsdomskärleken Rebecca, så hon har satt sig att klippa om den så att slutet blir som hon vill ha det. Det kallar jag resolut handlande!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/marika-klipper-om-ivanhoe-han-valjer-fel-karlek

[Carpinus]1
2018-01-01 14:19
#8

Ivanhoe själv, eller åtminstone Sam Neill som gestaltade honom i  versionen som visas idag, tycker att vi svenskar är töntiga som ser filmen nyårsdag efter nyårsdag. Han känner väl inte till att vi även tvångstittar på Kalles jul, Karl-Bertil Jonsson, Kan du vissla Johanna, Svenssons jul och Grevinnan och betjänten så här års - same procedure as every year! 

https://www.expressen.se/noje/ivanhoe-stjarnans-han-mot-svenska-folket-/

Tjeja
2018-01-02 06:14
#9

Ja vi är lite töntiga! So what? Det är mysiga traditioner! Hänga en strumpa över öppna spisen för att få paket av tomten lika så! 😁

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2018-01-02 06:26
#10

Vet någon om traditionen med TV-program/filmer som återkommer samma dag år efter år är just "typiskt svensk"? Eller är det "same procedure as every year" även i många andra länder?

Tjeja
2018-01-02 06:34
#11

Ingen aning för min del. Hade ju förstås varit kul att veta. 😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2018-01-02 10:36
#12

#10 Det finns även i andra länder. Kalle Anka visas t ex på Dansk TV på julafton, dock inte 15.00 utan 16.00 

Det är en tradition för många danskar att se programmet. Även i Tyskland finns liknande traditioner med diverse filmer.

Carmarino
2018-01-02 10:49
#13

Har för mig att i USA visas filmen It's a Wonderful Life (Livet är underbart) varje jul, och att det är tradition att titta på den. Den är ju från 1946, så där ligger vi i lä när det gäller gamla filmer. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-01-02 10:53
#14

#13 Stämmer nog, om jag minns rätt.

[Carpinus]1
2018-01-02 11:45
#15

#9 Har traditionen med strumpan vid öppna spisen slagit igenom på allvar i Sverige? Jag känner ingen som har den seden  i sin släkt. (Kanske mest beroende på att de inte har öppen spis.)

https://www.nordiskamuseet.se/blogg/julstrumpor-och-cocktailpartyn

[Carpinus]1
2018-01-02 12:06
#16

#9Jag missunnar förstås ingen att se på sina favoritprogram - det finns ju möjlighet att välja kanal om man har första tjing på fjärrmanövern (och alls tittar på TV denna dag). Men det kan kännas lite märkligt när TV-program som man ändå kan ha inspelade styr julaftonsfirandet.

Jag tycker t.ex. att "Kan du vissla Johanna"1 är en underbar film. Eller tyckte - de fem första gångerna jag såg den. Men när den blivit ett måste i den omgivning jag brukar fira jul känns det inte längre opassande att luta huvudet mot fåtöljryggen och ta en liten styrkelur medan den visas. Vet inte riktigt vem av oss som är tråkigast - jag, som inte vill se filmen (men gärna träffar släkten), de som absolut måste se filmen, eller själva filmen.

1 "Kan du vissla Johanna" har visats på SVT varje jul sedan 1994.

[Hayabusa]
2018-01-02 12:40
#17

#16 Är det inte så att många familjer/släkt/vänner har skapat lite egna traditioner/återkommande ritualer som, för andra, kan uppfattas som töntigt trams? Jag och mina döttrar har en del sådant som vuxit fram genom åren, mest för att det är kul och skapar gemenskap. Vad andra tycker är oviktigt. Å andra sidan lär våra "ritualer" knappast bli inskrivna i historieböckerna, men vad gör väl det :)

[Carpinus]1
2018-01-02 12:57
#18

#17 Jovisst är det så - lutfisk till midsommar och kräftor till påsk, det är upp till var och en och resultat av nytänkande. Fast "kallianka" med mera är känns mer som en kollektivistisk anpassning än som ett nytänk. Men jag är inte inne på förbudstankar, snarare bor det nog en Grinch i mig…😉

kamera0710
2018-01-02 13:01
#19

Hur någon kan tycka att lutfisk är gott övergår min horisont, med all respekt för andras smak. (Som uppvuxen i norra halvan av landet känner jag detsamma för surströmming.)

[Hayabusa]
2018-01-02 13:02
#20

#18 Förstår vad menar, för min egen del har betydelsen av "högtider" minskat drastiskt med åren.  Det som händer i vardagen har större betydelse.

Annons:
Carmarino
2018-01-02 13:05
#21

#19 Själva lutfisken smakar inte så mycket, men i kombination med såsen blir det något helt annat. Då blir den jättegod. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-01-02 13:10
#22

#21 Senapssås & Arrrtorr 👍

Carmarino
2018-01-02 13:12
#23

#22 Ja, fast för min del avstår jag senapen, och kör på bara vit sås. Arrrtorrna äter jag däremot gärna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2018-01-02 13:14
#24

#16 Sam Neill  som tyckte vi är töntiga som tittar på Ivanhoe varje år inbillar jag mig har den brittiska/amerikanska traditionen i sin familj att hänga upp strumpor framför spisen till jul.

Själv firar jag inte mycket till högtider alls. Jobbar oftast på storhelgerna eftersom jag inte har barn och inte har förmånen attkunna ta föräldraledigt på dessa helger.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2018-01-02 13:23
#25

Jag jobbade storhelgerna i många år - endera jul eller nyår, och det kändes "helt okej" som det heter. Värre var det med midsommar, men det gick det också.

Lutfisk är inte min grej heller. Jag minns från barndomen när min mor sågade upp den torkade fisken och lade i blöt i källaren och kan fortfarande känna den där  speciella  lu(k)tfisksstanken….🤢

[Carpinus]1
2018-01-09 11:42
#26

"Thailands premiärminister och juntaledare Prayuth Chan-ocha har tagit till en ny metod för att slippa jobbiga frågor från journalister. Vid en presskonferens i Bangkok lät han en kartongfigur i naturlig storlek ta diskussionen med reportrarna, rapporterar BBC."---

http://www.gp.se/nyheter/världen/juntaledare-prata-med-kartongdockan-istället-1.5026561

Skulle säkert fungera i Sverige också…🙂

sponny
2018-01-12 21:02
#27

Måste bara säga att jag blir mer och mer kär i Spotify. Särskilt funktionen "gillar du detta så kanske du gillar detta också." Helt plötsligt hittar man musik man inte lyssnat på på minst tjugo år. Headbanging… 😃

Stukas over Disneyland - The Dickies

Somebody's gonna get their head kicked in tonight - Rezillos

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-14 20:27
#28

Blir Bamse rådgivare till amerikanska senaten nu? (Kalle Anka är väl redan Trumps rådgivare.)

kamera0710
2018-01-15 05:53
#29

#28 Hans polare Skalman är hittills den enda fiktiva figur som fått utmärkelsen Årets Folkbildare.

http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-folkbildare-1990/

[Carpinus]1
2018-01-16 10:16
#31

"I juni förra året visade en undersökning att BMW-förare i Sverige var de mest hänsynslösa i trafiken. Samtidigt var, enligt undersökningen, Volvoförare de minst hänsynslösa.

Och undersökningar fortsätter att få BMW att framstå i dålig dager.Tv-kanalen Dave har frågat 2 000 personer i Storbritannien om vilken bilmodell som besitter de otrevligaste förarna enligt deras egen uppfattning.

Och 56 procent av de tillfrågade svarade BMW M3, skriver Metro. Även förare till Range Rover och Audi TT uppfattas som otrevliga. På andra sidan spektret återfinns Mini, som sedan 2000 ägs av BMW"---

https://www.expressen.se/motor/trafik/studie-bmw-forarna-otrevligast-i-trafiken/

Krama varandra i trafiken!

[Hayabusa]
2018-01-16 10:26
#32

#31 En något äldre BMW, gärna svart. Lite sänkt, mörka rutor och krims-krams hängande från backspegeln. Gärna "bröligt" ljud. 

Personligen tror jag att dåligt uppförande i trafiken beror på en rad faktorer.

[Carpinus]1
2018-01-16 10:41
#33

Personligen upplever jag att sådana som stannar vänligt vid övergångsställen ofta är innehavare av lite "finare" bilar, medan "busebilsförarna" ofta dammar på. (En generalisering förstås, men…)

[Hayabusa]
2018-01-16 10:51
#34

#33 Instämmer.

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-16 11:02
#35

Fast i USA verkar man inte hålla med oss (åtminstone gjorde man detinte 2013), och även här utmärker sig BMW-förarna…😃

" En del av undersökningen gick ut på att notera hur många bilförare som stannade vid ett övergångsställe när en fotgängare försökte gå över vägen. "---

Alla bilar klassades in på en skala från 1 (billig skrotbil) till 5 (en dyr premiumbil, som BMW eller Mercedes). Åtta av tio bilar gjorde rätt för sig i trafiken.

"I vår studie med fotgängarna körde ingen av de billiga skrotbilarna över övergångsstället. De stannade alltid för fotgängarna", säger Paul K Piff, forskare vid University of California, till New York Times.

Resultatet visade också att manliga förare stannade mer sällan för fotgängare än kvinnliga förare, och att både kvinnor och män oftare stannade för kvinnliga fotgängare än manliga.

"En av de viktigaste trenderna var att dyra bilar stannade mer sällan. BMW-förarna var värst", säger Paul K Piff."---

https://www.svd.se/bilforarna-som-ar-allra-varst-i-trafiken

[Hayabusa]
2018-01-16 11:04
#36

#35 Variationerna är sannolikt stora.

[Carpinus]1
2018-01-16 11:06
#37

#36 Säkert - och när 8 av 10 trots allt stannade så återstår väl ytterligheterna att fördela…

[Carpinus]1
2018-01-18 12:41
#38

"Redan för två år sedan hade Göteborgs stad flest kommunikatörer i landet (145), visade en granskning av Dagens Samhälle om hur kommunerna gärna vill sköta nyheterna om sig själva, istället för att kritiska medier ska vara till besvär. När vi stämmer av med Göteborgs stad denna vecka har antalet kommunikatörer ökat till fler än 200."---

Källa

sponny
2018-01-18 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Pluggar regler för uppstart av ett nytt rollspel, Ur varselklotet. Det var spelvärlden som gjorde att jag fastnade för spelet, ett kontrafaktiskt svenskt 80-tal. Till vår verkliga historia har man lagt till några saker. Självbalanserande maskiner eller robotar finns och fungerar. Magnetrineffekten som låter gaussfraktare på 10.000 ton att flyga. Och slutligen Slingan, partikelacceleratorn på Munsö i Mälaren där det verkar som om de energier som frigjorts kan ha skadat själva rumtiden. Rykten säger att man sett stora reptilliknande varelser på Mälaröarna…

Ta allt detta och kasta in det i 80-talet med blandband, päronhalvor med after eight, VHS-band, Twisted sister och telefonkiosker. Spelarna spelar barn mellan 10-15 år som ska försöka ta reda på vad som händer. Tänk Stranger things, The Goonies och ET.

Ni hör en krasch och tittar ut och ser att två bilar krockat utanför Konsum. En kvinna ropar att den andra bilen bara dök upp framför henne. Och när ni undersöker skattemärket på den tomma Volvo 240:n får ni till slut reda på att den skrotades för två år sedan. Var kom den ifrån…

[Carpinus]1
2018-01-23 09:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39 I Skövde är det inte fullt så dramatiskt.

kamera0710
2018-01-23 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Från en personaltoa!

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-23 11:45
#42

De finns på alla arbetsplatser, de som inte vill göra skitjobben…

kamera0710
2018-01-23 11:51
#43

Själv har jag haft "skitjobb" tills jag började vuxenstudier efter fyllda 30. Trivdes dock ganska bra, men nu kan jag lägga upp arbetsdagarna själv till största delen. Det tilltalar mig.

[Carpinus]1
2018-01-23 11:58
#44

Fast att ta ett varv med toaborsten åligger nog även dem med skitjobbsåren bakom sig…😉

kamera0710
2018-01-23 12:10
#45

Inga invändningar!!😃

[Carpinus]1
2018-01-28 12:06
#46

Ingvar Kamprad har alltså gått bort, och så fick då media användning för sina färdigskrivna runor av vilka åtminstone någon redan publicerats för tidigt av misstag.

En världsberömd företagsledare sprungen ur enkla förhållanden och älskad av sin personal, det är bilden av honom som jag vill minnas denna dag. Hans ideologiska snedsteg (som han erkänt och beklagat) i unga år har det redan skrivits om i andra trådar.

Källa.

Tjeja
2018-01-28 14:47
#47

R.i.P Ingvar Kamprad 🌺 En beundransvärd och fantastisk människa på många vis!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2018-01-29 08:54
#48

#47 En ikon. Dock verkar vissa på vänsterkanten vara av en annan åsikt…

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-29 09:04
#49

#48 Som väntat…

[Hayabusa]
2018-01-29 09:21
#50

#49 Sannerligen.

[Carpinus]1
2018-01-29 10:01
#51

Expressenrubrik

Han var tydligen inte typen som rafsar ner lite idéer i Vita arkivet dagen innan det är så dags…🙂

kamera0710
2018-01-29 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#52

Gick för ett tag sedan igenom några års bildproduktion på Skansens lodjur. Här några smakprov.

[Carpinus]1
2018-01-29 12:29
#53

#52 Otroligt vackra djur och fina bilder!

Carmarino
2018-01-29 12:45
#54

#52 Kan du inte göra en egen tråd med bilderna? De är ju jättefina. Eller har du kanske en tråd med bilderna på Mina foton?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-01-29 13:36
#55

#54 De har visats i "spridda skurar" på Mina foton (och tidigare på Djurparker), men visst kan jag göra en tråd där.

Tillägg: Hinner lägga in en länk till den bildtråden.

https://minafoton.ifokus.se/discussions/5a6f1b47ce12c47df5000308-nagra-ars-lodjursbilder?discussions-1

Annons:
Carmarino
2018-01-29 17:32
#56

#55 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-31 13:50
#57

Har inte Twitter för egen del, men ibland hittar man något kul därifrån som läggs ut på flödet på andra sidor. Den här tycker jag är rätt bra:

"Min polare köpte biljett till Sweden rock festival 2018 men glömde att det var samma helg som han skulle gifta sig. Om du är intresserad så letar han nu efter nån som kan ta hans plats. Det är på lördagen kl 15 i Storkyrkan. Hon heter Anna, blond, 170 cm, 65 kg, hyfsat skick."

[Carpinus]1
2018-01-31 17:10
#58

#57 Annonsören fick ett snabbt svar. Det löd: "Har hon traktor, skicka foto på den isf".

[Carpinus]1
2018-02-01 16:18
#59

Morgonstudion på SVT har efter den kritik de råkat ut för testat två nya programledare och väderpresentatörer.

Carmarino
2018-02-01 16:28
#60

#59 Svensk Damtidning jublar. 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-02-06 07:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

*

[Carpinus]1
2018-02-07 10:09
#62

"Jihde tvingas lämna sändningen i tårar."😭

Tufft slag för kvällspressen när primärbevakningsparet Jihde & Tilde medieseparerar. Nu blir det mycket förlorat spaltutrymme att fylla…

P.S. Nej, jag har inte läst artiklarna - bara skummat rubriker. Med undantag för ovanstående tårdrypande drapa.

Annons:
[Hayabusa]
2018-02-07 10:16
#63

#62 Vidrigt! Eller är det handhjärta..?

[Carpinus]1
2018-02-07 10:27
#64

#63 Ett svårt nationellt trauma,utan tvivel!

Googlade förresten på Jihde Tilde och blev helt ställd över att symbiosen var total mellan sladdertackorna och deras älsklingsobjekt.

Söker tröst i en krönika av Peter Swedenmark från december: 

"Vill man ta del av Grönköpingsaktiga nyheter kan man bläddra i kvällspressen. Expressen skriver att Peter Jidhe, morgonvärd i TV4, chockades i direktsändning. Jag citerar: ”Efter ett avsnitt fyllt av julpyssel, luciakronor och pepparkakor, meddelade Tilde de Paula Eby att hon nu går på julledigt. – Tack till alla er där hemma. Jag passar på att önska god jul, för nu får jag på jullov, sa hon i slutet av programmet. Peter Jihde chockades av Tildes besked. Peter Jihde verkade inte ha en susning om att det var kollegans sista dag innan jul. – Va!? Ska du inte jobba nästa vecka? utbrast han förvånat. ” Denna ”nyhet” får en framträdande plats på aftontidningens förstasida. Vilket nonsens. Jag hoppas för övrigt att Jidhe kryar på sig."---

http://www.nsd.se/nyheter/det-googlade-vi-pa-under-2017-nm4718624.aspx

[Hayabusa]
2018-02-07 10:44
#65

Jag är helt paralyserad…

[Carpinus]1
2018-02-07 10:48
#66

#65 Då kan man ju bara tänka sig hur den  stackars Jihde upplevde beskedet. Vilket trauma - luciakronan måste ha rasat ner över öronen på honom…😮

[Carpinus]1
2018-02-07 10:57
#67

Ett av alla scoop Expressen givit oss från Nyhetsmorgon:

"Under morgonens Triss-skrap i ”Nyhetsmorgon” bjöds programledaren Tilde de Paula Eby på en rejäl överraskning. Vinnaren Birgitta Åström berättade nämligen under sändningen att hon kände Tilde de Paula Ebys gamla dagmamma. Men när Expressen ringer upp den gamla förskolläraren visar det sig att det inte var helt sant."

https://www.expressen.se/noje/dagmamman-om-tilde-haftig-tjej/

[Hayabusa]
2018-02-07 11:00
#68

#67 Jag visste det!!!

[Carpinus]1
2018-02-07 11:10
#69

#68 😃

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-08 08:31
#70

#64 Apropå "chock": 2011 beslöt Expressens chefredaktör av bannlysa "chock" och "galet" i tidningens rubriker. Det har väl gått - så där

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/expressen-bannlyser-naken-chocken-6177196

[Carpinus]1
2018-02-14 11:55
#71

Vi kan ha utsatts för fakesemlor, varnar mjöliga bagartalesmän. Har ryssarna varit framme? 😮

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/akta-er-for-fake-semlor/

kamera0710
2018-02-14 12:14
#72

Kanske är tur att jag lessnat på semlor…

kamera0710
2018-02-15 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#73

En underbar liten dam anlände till Skansens knubbsälsdamm för några veckor sedan!

[Carpinus]1
2018-02-15 15:15
#74

Från semla till Sälma…🙂

Tjeja
2018-02-15 18:44
#75

#73 😍 De är ju så hopplöst söta med sina runda huvuden och stora mörka ögon sälarna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sponny
2018-02-16 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Lite nörderi och en hel massa starstruck. Postade på instagram vad jag lyssnar på på Spotify. Just nu är det Toy Dolls och "When the saints go marching in." Vad händer då? Lilla jag får ett like från Tommy Goober, bandets basist. För att citera Will Smith, "this is a definite ten on my wird-shitometer." För en gammal smyg-punkare som mig så är detta utomjordiskt coolt!! 😃😮

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-19 09:07
#77

"Svenskarna tror att socialdemokrater, moderater och sverigedemokrater kör Volvo. Vänsterpartister anses föredra Fiat och liberalerna väljer Mini. Allt detta enligt en Sifo-undersökning. – Kör asiatiskt om du vill uppfattas politiskt neutral, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil."

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/sifo-bilen-kan-avsloja-vilket-parti-du-rostar-pa/

Inget sägs om vilket märke FI-röstare kör, men jag gissar på FIat. (Stort I, inte litet L…)

[Carpinus]1
2018-02-19 09:39
#78

Robothunden Robot Mini kan öppna dörren själv om den behöver gå ut. Men varför skall den gå ut - den är väl rumsren? 🤔

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-fyrbent-robot-kan-oppna-dorrar

Tjeja
2018-02-19 10:49
#79

#78 det är förstås en arbetande hund av något slag som skall vara till hjälp och service!? 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2018-02-19 10:50
#80

#79 Jo, jag vet - jag skruvade bara lite på jycken…😉

[Carpinus]1
2018-02-22 09:24
#81

Igår var det visst  internationella moderspråksdagen. Uppmärksammas endast på detta sätt.

[Carpinus]1
2018-02-27 23:53
#82

Yrkesskadad?

[Carpinus]1
2018-03-02 12:47
#83

Undrar om Lars Lindström på Expressen inser att han gör FI en björntjänst genom att lägga ut den här bilden?

https://www.expressen.se/nyheter/-nej-fi-har-inte-bytt-sina-toalettskyltar/

Annons:
[Göstage]
2018-03-15 12:19
#84

Oldies but goodies

"Pensionärer är inte mossiga, PRO rockar fett". Det tänker 71-årige Pugh Rogefeldt visa och ger sig ut på turné ihop med Pensionärernas riksorganisation i vår."---

TT

[Göstage]
2018-03-15 13:29
#85

KvP

Inte vet jag, men för mig innebär slagsmål att det utövas våld…

sponny
2018-03-15 21:45
#86

#85 Ja, är det inte lite en förutsättning för ett slagsmål? 😃

kamera0710
2018-03-20 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#87

Blev för ett par veckor sedan kontaktad av Södertäljes Ornitologiska Förening, som undrade om jag hade lust att komma och visa bilder på deras årsmöte. Det har inneburit ett antal timmar för att välja bland en j-a massa bilder. 🙂Här några smakprov, från 2014 och framåt.

Den som sitter i handen är en lavskrika, sedan följer smålom, mindre korsnäbb, rödspov, ringduvor, skogsduva, prutgås, myrspov, kärrsnäppa och fjällpipare.

[Göstage]
2018-03-20 12:26
#88

Täljeskådarna lär bli nöjda! 👍

Carmarino
2018-03-20 15:31
#89

Smålommen ser nästan ut som en säl. 🙂

Förstår att bildvisningen blev uppskattad. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-03-21 05:50
#90

#88/#89 Tack!

Annons:
[Göstage]
2018-03-21 16:24
#91

Hade Emil mediterat i Sneckerboa istället för att tälja trägubbar om Astrid hade skrivit sina barnböcker idag? Och är farmor med på att läsa Yogasagor för barnbarnet som skall sova? 🤔

"Men nytt är att den stora hälsotrenden inom vuxenlitteraturen nu slagit igenom även inom barn- och ungdomslitteraturen. Det gäller allt som handlar om hur man kan förbättra sitt mående: yoga, meditation, mindfulness och att hantera sina tankar. Två exempel är Pluttens mindfulness av Maja Öberg och Anna Klingbjer, och Yogasagor för barn av Anna-Karin Widehammar.

Men även köttätandet ifrågasätts i en utsträckning man inte sett tidigare. Det har utkommit faktaböcker om veganism och ibland kretsar handlingen i fiktiva böcker kring att vara vegan. Men framför allt äts det sojakorv och vegoburgare och dricks havremjölk som aldrig förr, ofta utan att det kommenteras."---

https://www.svt.se/kultur/bok/trakasserier-och-veganism-de-nya-barnbokstrenderna

[Göstage]
2018-03-27 17:37
#92

Svenska folket sätter ner foten: höj skatten, öppna gränserna på vid gavel, servera pensionärerna vattgröt och fyll etern med fejk news, men rör inte studentsången från Lund på TV den 1 maj - det vore lika förfärligt som att tafsa på Kalles jul!  

SVT lade sig platt och beslöt på stående fot att sända "Våren rasat" även i år. Och jo - jag tycker det är fint.

https://www.expressen.se/kvallsposten/efter-kritiken-har-ar-svts-besked-om-studentsangarna/

[Göstage]
2018-04-01 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Idag är det ju den där dagen då det ljugs lite extra. Men när en minister skojar till det så skulle det mycket väl kunnat ha varit sanning. Miljöpartiet kanske nappar?😉

[Hayabusa]
2018-04-01 13:51
#94

Upptäckte av en tillfällighet att Gudrun Schyman medverkar i en film om förlossning. Filmen är från 1979 och är inte "pixlad" på något sätt utan "visar allt". Nej, det är inget 1:a aprilskämt.

Länk kan tillhandahållas om så önskas.

[Göstage]
2018-04-01 16:38
#95

Vissa saker skämtar man bara inte om i det här landet - det borde Sydsvenskan veta!🤫🤐

sponny
2018-04-01 16:43
#96

#95 Personligen är jag så hemsk så jag skrattade högt åt det. 😃

Hen tar friskyttelöjtnanten Lille Mads som exempel. Han stred med danskarna under skånska kriget och avrättades av svenskarna.

– Hur var han mot kollegor? Visste han var gränserna gick när det vankades gästabud? Vi kan inte kvalitetssäkra det värdegrundsarbete som bedrevs i danska armén på 1600-talet.

[Göstage]
2018-04-01 16:52
#97

#96 😉

Annons:
Carmarino
2018-04-01 18:15
#98

#95 Skrattade faktiskt också åt det. Det var så uppenbart ett aprilskämt att det är förvånande att det var någon som kunde ta det på allvar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-04-01 18:39
#99

#98 Antar att jag är en luttrad man - jag svalde betet helt och hållet. 

Avdelning: Jämställdhet skämtar vi INTE om!

Carmarino
2018-04-01 18:43
#100

#99 Får väl erkänna att jag först tänkte "Va f-n?!", men efter några sekunder kom jag på vad det var för datum idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-04-01 18:48
#101

#95 Skämta på bara! 😃

[Hayabusa]
2018-04-03 09:23
#103

#102 Sillastryparen har varit i farten….

kamera0710
2018-04-03 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#104

Isbjörnarna i Orsa Rovdjurspark.

2018-03-25

Annons:
[Göstage]
2018-04-03 12:21
#105

Fina bilder! De verkar inte ha något emot snön…

kamera0710
2018-04-03 15:19
#106

#105 Nej, sannerligen inte! Försökte fota dem när de "åkte kana" utför, men det var tyvärr bland träden och blev inga bra bilder.

sponny
2018-04-07 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Då överlevde man idag också. Går man och halvsover när man börjar såga i och röja upp sånt här där träd och grenar ligger i spänn till höger och vänster kan det lätt sluta med en knäskål eller ett par framtänder mindre. Om man har tur vill säga…

[Göstage]
2018-04-07 16:13
#108

Åh, ett så ´nt fälle måste man nog vara granbarkborre för att älska…

[Göstage]
2018-04-09 08:21
#109

"Solna stad och lokalpolisen söker tillsammans efter pigga pensionärer som ska öka tryggheten i området och skrämma bort eventuella tjuvar."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sokes-pigga-pensionarer-for-att-forhindra-inbrott

Äntligen! Plikten kallar seniortrupperna - nu är vi på fötter…👍

[Göstage]
2018-04-13 08:28
#110

Den svenska offentligheten tycks älska att hänga på olika kläddemonstrationer, som vid hijabupproret, rocka sockor* etc. Nu är det tydligen knutblus som gäller för dagen för att visa stöd för Svenska Akademiens inte längre ständiga sekreterare. 

"Social- och idrottsminister Annika Strandhäll skriver att hon kommer klä sig i knytblus i dag. Många kvinnor har sagt att de kommer stötta Sara Danius genom att ta efter hennes eleganta stil, i uppropet #knytblus.

Alice Bah Kuhnke har på morgonen lagt upp en bild på Instagram, där kulturministern rättar till knytblusen."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kddpQ/massiva-stodet-for-sara-danius-efter-avgangen

"På Instagram visar den avhoppande Akademieledamoten Peter Englund sitt stöd genom att klä på sig en blus och skriva "Backa Sara Danius". "Den var lite trång, men den gick på!", skriver han."---

https://www.expressen.se/nyheter/manga-reaktioner-nar-danius-lamnade-svenska-akademien/

Att Strandhäll, Lööf och Bah Kuhnke skulle hänga på sig knytet känns väl givet, Peter Englund var kanske lite mer oväntat. Men det folket undrar över är förstås om vi kommer att få se Leif G W Persson iförd knutblus idag?

(*Fast "rocka sockorna" känns som en meningsfull manifestation, liksom den här.)

[Hayabusa]
2018-04-13 08:31
#111

#110 Våra grannar i väst (Danmark) jublar över alla uppslag till humorprogram.

Annons:
[Göstage]
2018-04-13 17:51
#112

"Knytblusministrarna är inte riktigt kloka". Ja, de behöver inte ens klä sig i knytblus för att bevisa det - det brukar räcka med att de öppnar munnen.

[Hayabusa]
2018-04-15 16:57
#114

#113 Skulle förmodligen göra ett betydligt bättre jobb - Bengt, alltså.

Ärligt talat - vem av oss "vanliga" bryr sig om Akademien? Det är ju inte precis som så att jag ligger sömnlös och grubblar över hur "De Aderton" mår och hur det ska gå för dem. Vem som får Nobelpriset nästa år osv. Däremot undrar jag varför Akademien är skattebefriad (tydligen)?

[Göstage]
2018-04-15 17:20
#115

#114 Instämmer förstås angående Svenska Akademien. Känns som om frackarna och högtidsblåsorna bara varit Kejsarens nya kläder.

[Göstage]
2018-04-18 17:49
#116

Kineserna har slängt upp en bro mellan Hong Kong-Macao och staden Zhuhai. Bron är 55 km lång, och det har gått åt lika mycket stål som i 60 Eiffeltorn. Verkar som om kineserna har god användning för stålet hemma när Trump inför högre tullar…

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/55-kilometer-lang-kina-aabner-snart-verdens-laengste-hav-bro

Tjeja
2018-04-19 20:22
#117

#113 Ha ha ja inte ett sämre alternativ i alla fall! #116 Ja se där! Kina gör nog bättre i att bygga upp sig själva istället för att försörja Trump!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-04-22 14:24
#118

Svenska kungaparet besöker Japan och mötes vid en mottagning på svenska ambassaden av traditionell japansk mat: kanelbullar och varmkorv.

https://www.expressen.se/nyheter/kungligt/kungaparet-valkomnades-med-kanelbullar-till-japan/

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-22 14:37
#119

#118 Det där torde ju vara en jättemiss från de japanerna. Om det nu är så att de (japanerna) fått för sig att kanelbullar & varm korv är "svenskt" så borde de veta att det INTE finns någon maträtt som är svensk. Det finns faktiskt INGET som kan räknas som svenskt. Fy & usch.

[Göstage]
2018-04-22 14:59
#120

Tror japanerna är oskyldiga i det här fallet - det var svenska ambassaden som serverade de asiatiska läckerheterna. Och de svenska diplomaterna vet ju att  det inte finns någon svensk mat - det har de säkert fått inprogrammerat innan de blev mogna att skickas ut i världen.

[Hayabusa]
2018-04-22 15:34
#121

#120 Det borde utredas.

[Göstage]
2018-04-26 18:26
#122

Deklarerat (per SMS). Som vanligt en trist historia…😭

Carmarino
2018-04-27 02:29
#123

Har redan både deklarerat och fått tillbaka skattepengarna. ☺


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-04-27 06:51
#124

#123 Grattis!

Carmarino
2018-04-27 13:17
#125

#124 Tack. Var nog en av de absolut första som deklarerade i år. Loggade nämligen in 06.57 samma dag som deklarationssidan öppnade. Visserligen skulle den inte öppna förrän 07.00, men det funkade ändå. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
2018-04-27 14:47
#126

Själv fick jag som vanligt kvarskatt, den brukar ligga mellan 600 och 700 kr. Men jag vet ju sedan några år att det är vad som brukar vänta.

[Göstage]
2018-05-01 06:07
#127

I Vetenskapens värld igår fick vi veta 1,8–2,6 procent av vår arvsmassa kan härledas till neandertalarna. En DNA-test på riksdagsmännen skulle sannolikt ge större utslag än så.

[Göstage]
2018-05-05 11:15
#128

Talande reaktion på hemskt krav

Bad news: 15-åring hotas med att få månadspengen sänkt från 44.000 kronor till 9000.

https://www.expressen.se/nyheter/nicolette-15-kraver-minst-22-000-kronor-i-manadspeng/

[Göstage]
2018-05-05 17:44
#129

"Områdespolisen Christer Melvinsson i Torslanda i Göteborg beskriver ett fullständigt kaos i trafiken vid Volvos personalparkering.

– Människor springer ut från fabriken för att komma först. De ska snabbt ut från parkeringen och till första rödljuset. En del tvekar inte att köra emot trafiken i en fruktansvärd hastighet och sedan snika in framför den som står först i kön, berättar han."---

Allra värst är det, enligt Christer Melvinsson, i samband med skiftbyten i fabriken. – Vi har fått vittnesmål från personer som är på väg in till jobbet i Göteborg och kör i godan ro på 155:an. Då kan de bli omkörda i 150–160 km/h av personer som slutat nattskiftet, berättar Christer Melvinsson."---

https://www.expressen.se/gt/polisens-larm-kaos-pa-volvos-parkering/

Vad är det som står på den där skylten? "I händelse av larm, lämna området lika brådstörtat som du gör vid arbetsdagens slut."

[Göstage]
2018-05-07 15:49
#130

Nu förstår jag varför Fantomen är maskerad: han är ju AFA-medlem!

https://detgodasamhallet.com/2018/05/06/fantomen-slass-mot-polska-nationalister/#more-12040

[Hayabusa]
2018-05-07 17:49
#131

#130 Det va´som fan (tomen)!

[Göstage]
2018-05-07 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

En "kändiskock" har haft inbrott i sitt hem, men tjuvarna fångades av en övervakningskamera, och med de utseendena bör de snart vara gripna.

https://www.expressen.se/noje/kandiskocken-drabbad-av-internationell-stoldliga/

Vad då "retuscherat"? 🤔

Annons:
[Göstage]
2018-05-08 06:07
#133

Om nu Zlatan inte platsar i landslaget borde han väl åtminstone kunna få en ledig stol i Akademien?

https://www.expressen.se/sport/fotboll/zlatan-snacka-om-att-horace-har-flippat-va/

[Göstage]
2018-05-08 08:18
#134

#133 Han skulle till exempel kunna få ansvaret för Svenska Akademiens Ordbok.🤓

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/och-sa-far-han-skit-i-sverige-for-det/

[Göstage]
2018-05-09 09:51
#135

En kycklingfeministisk låt hör till favoriterna i årets ESC. Som världen har väntat!🎧

"En av årets storfavoriter på bettingsajterna är låten Toy med israeliska Netta Barzilai. En popig girlpower-låt med fågeldans och kycklingkackel. – Det är klassisk radiopop med högstadiefeministiskt budskap: tjejer är grymma, killar är dumma, säger Kulturnyheternas Eurovisionreporter Lydia Farran-Lee."---

https://www.svt.se/kultur/kycklingfeminism-och-operapop-har-ar-favoriterna-infor-esc-2018

Carmarino
2018-05-09 10:07
#136

#135 Förstår inte hur den kan vara så hyllad. Tyckte inte den var särskilt bra. Fast det är kanske inte det folk i allmänhet röstar på? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-09 10:14
#137

#136 Ärligt talat har jag varken hört den låten eller något annat kackel från ESC-låtarna (bortsett från den svenska då, som jag dock omedelbart glömde hur den lät), men jag har rotat upp den i hönsgården. Hur ställer sig Svenska Fjäderfäakademien till det här?

Carmarino
2018-05-09 10:26
#138

#137 Måste erkänna att inte hörde så många låtar innan jag somnade (av tristess? 😉) framför teven. Kycklinglåten var dock bland de första, så den hann jag höra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-09 10:31
#139

Du är säker på att du somnade och inte svimmade efter att ha hört kycklinglåten? 🤪

Annons:
Carmarino
2018-05-09 10:41
#140

#139 😃

Tror det, för jag hörde ett par låtar till innan jag somnade. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-05-09 10:44
#141

#137 Kan man gissa att Svenska Fjäderfäakademin ansöker om att låta den via ett högtalarsystem ljuda över bygden? Varje fredag runt lunch i c:a 3 minuter passar väl fint?

[Göstage]
2018-05-09 10:47
#142

#141 Ja, kackel som kackel…😃

[Hayabusa]
2018-05-09 10:54
#143

#142 Jag menar väl det!

[Göstage]
2018-05-12 09:34
#144

Utrotningshotat ljud…

[Hayabusa]
2018-05-12 10:23
#145

#144 En handjagare 😉 Ett lite längre, tjockt gräs som är lagom vått av regn -  DET är en utmaning med en handjagare 😮

Carmarino
2018-05-12 10:28
#146

#144 Så lät det inte när vi körde vår handjagare. Det förekom aldrig att vi körde den på det viset utan det var mer "fram och tillbaka", inte rakt fram hela tiden. Ungefär som den här (drygt 2 minuter in i filmen). 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-12 10:31
#147

#146 Helt rätt!

[Göstage]
2018-05-12 10:35
#148

#146 Stämmer - gav mig bara  inte tid att leta efter mer illustrativt ljud…

Tror inte jag hört ljudet av en handjagare på minst tio år - delvis beroende  på att jag bor i urban miljö. Men även när jag letar mig ut på landsbygden tycker jag mig bara se och höra motorklippare, allt oftare åkklippare numera.

[Hayabusa]
2018-05-12 10:46
#149

#148 Robotklipparna ej att förglömma :)

[Göstage]
2018-05-12 10:47
#150

#149 Där sa du något…

[Göstage]
2018-05-12 10:52
#151

Apropå de gamla handjagarna så är dock inte deras tid riktigt ute - det går faktiskt  att köpa nya sådana hos de stora affärskedjorna ännu.

Carmarino
2018-05-12 11:02
#152

#151 Det var bra motion vill jag minnas. 👍
Särskilt på vår gräsmatta, för den var lite "kuperad", så det var inte helt lätt att klippa den. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-12 12:47
#153

Mera (o)ljudnostalgi: tvåtaktaren! Man måste nog vara motorhead eller Växjöimam för att uppskatta den ljudstyrkan…

Annons:
[Göstage]
2018-05-13 05:33
#154

#137 Tittade inte på elä…evenemanget, men hönsmamman vann va?😮

Carmarino
2018-05-13 08:27
#155

#154 Jodå, kycklingarna vann. Sverige kom sjua, efter att ha legat tvåa efter juryns röster.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-05-13 08:33
#156

#153 Gott ljud! Ett stycke svensk industrihistoria 👍

[Göstage]
2018-05-13 08:48
#157

#156 Tycker det är kul att titta på de två gubbarna vid vägkanten. De har god tid på sig från det att ljudet hörs till dess objektet dyker upp. De hinner titta på något som rör sig i skogen, lägga in en prilla och snygga till klädseln innan bålgetingen till sist passerar. 😃

[Göstage]
2018-05-17 08:20
#158

Grattis på nationaldagen Norge!

[[eskils_]]
2018-05-17 10:48
#159

#158 Grattis Norge! 👋 Lyckliga norrmän och andra som kan visa att de älskar sitt land på ett avspänt och naturligt sätt, utan att bli hånade som fascister/nazister i media!

Jag är övertygad om att vi svenskar älskar vårt land, och med rätta är stolta över det, i lika hög grad som norrmän, danskar, finnar, engelsmän, fransmän m fl. Men sedan några decennier tillbaka har vi ju blivit så krampaktigt "internationella", dvs självutplånande. Så onödigt och sorgligt! Kanske delvis beror på att vi inte blev angripna i senaste kriget, men en överdriven reaktion i alla fall.

Sverige är också ett land värt att älska.

Här är några rader ur den glada norska sången:

… kjenner frihetens rytme i kroppen

fylt av glede for landet vårt.

Den store dagen vil vi feire

nå lyder takkens melodi,

som stiger taktfast opp fra folket

fra oss som önsker et demokrati.

Det går ett festtåg gjennom tiden

der slekter har satt dype spor,

med sine valg gav de oss framtid,

se, vore rötter de spirer og gror.

Tummen upp

[Göstage]
2018-05-17 11:01
#160

#159 Instämmer! Fast melodin till den klämmiga kampsången har norrmännen snott hos "söte bror"…😉

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obligationsmarschen

https://www.youtube.com/watch?v=O6AUM6vZxEo

Annons:
[Göstage]
2018-05-18 17:17
#161

Ebba Bush Thor har ju visat sig vara en inte oäven vokalist, men jag undrar om inte hennes partikamrat Roland Utbult är strået vassare? Hans "Längtan till havet" gillar jag, och den tillhörande filmen från Göteborgs norra skärgård är inte dum den heller.

[[eskils_]]
2018-05-18 17:53
#162

#161 Fin sång och en härlig film!

[Göstage]
2018-05-19 10:10
#163

"Sommaren är här", konstaterar en luttrad polis:

"25 anmälda fall av misshandel, och 44 omhändertagna för fylleri. Så sammanfattar polisen en hektisk natt i Västra Götaland och Halland. – Samtidigt är det så här det ser ut så fort det är såhär varmt ute, säger polisens talesperson Stefan Gustafsson."---

"– Det vanliga är att en person möter en annan person, de tävlar sedan i VM i vem som är mest berusad. Sedan slåss man utan anledning, och vaknar upp på morgonen och minns knappt vad som hänt. Det är inte särskilt många av de ärendena som leder någon vart, kan man säga."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/70-tal-fall-av-fylleri-och-misshandel-under-natten

[Göstage]
2018-05-20 08:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Alla tankar till den stackars bilen som Expressen skriver om - hoppas den slapp lida alltför mycket…

Carmarino
2018-05-20 11:32
#165

#164 Den tycker jag passar alldeles utmärkt inne på Språk iFokus. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-05-21 04:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Fem sidor kungabröllop i gårdagens Aftonbladet, något liknande i  Expressen. Visst känns det tryggt med denna undersökande journalistik?🤮

[Göstage]
2018-05-21 06:51
#167

#166 "Åt folket vad folket vill ha"? Skvaller, kändisdöd, sex och kungahus är förmodligen pålitliga upplagehöjare, och blaskorna handlar väl därefter…🥵

Jag har inte köpt en kvällstidning i pappersupplaga på åratal, och kommer knappast att göra det igen.

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-21 08:31
#168

#167 Så sant. Kvällstidningarna är sedan lång tid tillbaka skvallertidningar med löpsedlar om "chock", "avslöjande" och "kändisar"…Men man behöver inte köpa dessa blaskor, så något större problem är det ju inte.

[Hayabusa]
2018-05-21 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

På tal om den gångna helgens bröllop

https://twitter.com/stegetefter?lang=en

[Göstage]
2018-05-22 09:11
#170

Om ryssarna intar Gotland är väl en öppen fråga, men att vänsterpartiet tycks ha intagit Limhamns församling tycks vara ett faktum.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/limhamns-kyrka-riktar-hard-kritik-mot-nya-regementet-pa-gotland

[Hayabusa]
2018-05-22 09:23
#171

Se #172

[Hayabusa]
2018-05-22 09:25
#172

"När ska människan lära sig att krig aldrig är en bra lösning?"

Nu är ju inte regementet åter på plats för att starta ett krig utan snarare tvärtom - att undvika det.

Carmarino
2018-05-25 13:41
#173

Ibland undrar man om det svenska folket har utvecklats till en hop kverulanter. Eller är de bara korkade helt enkelt? 🤔

Flera personer har hört av sig till Öckerö kommun på Västkusten och klagat. "Det saknas vatten på badplatsen", säger de.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPJMaz/badgasterna-klagar-for-lite-vatten-i-havet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-25 13:51
#174

#173 😃

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-25 13:59
#175

#173 Här händer det att badgäster klagar över; "…för mycket sand på stranden".

Carmarino
2018-05-25 15:42
#176

#175 Säg till dem att komma tillbaka när det är högvatten, pålandsvind och storm. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-05-25 17:17
#177

Jag jobbade i några år med uppfödning av fluglarver (säljs för vinterfiske). En person ringde och klagade på att vi bytt spånsort i burkarna. (Fabriken vi tog spån ifrån lade ner.)

[Göstage]
2018-05-27 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Rubrik i Expressen från MP-kongressen. Ja, det låter ju uppåt…

Carmarino
2018-05-27 18:35
#179

#178 Hoppfullt! 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-27 18:55
#180

"Ett misstänkt farligt föremål har hittats vid Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Föremålet ska ha hittats vid en kafédörr, uppger polisen. Nationella bombskyddet är på platsen – föremålet uppges se ut som en kokosnöt. Vid 18.30 meddelade polisen att föremålet var ofarligt: Det var en kokosnöt fylld med metall."---

http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/misstankt-farligt-foremal-i-stockholm-stor-insats/

https://www.youtube.com/watch?v=4ATCAnMDD_o

Carmarino
2018-05-27 18:58
#181

#180 Varför fyller man en kokosnöt med metall? För att "skoja" med polisen, och se rubrikerna efteråt? 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2018-05-27 19:05
#182

Luttrad som man blivit kanske man får vara tacksam att de inte fyllde den med nitroglycerin, som  i visan ovan?

Skall man se allvaret i det så kanske det rör sig ett hot, och då kan  man ju spekulera i att nöten med innehåll symboliserar något slags splitterbomb.

Edit.

[Göstage]
2018-05-28 16:36
#183

Lite musik som omväxling? Den här tycker jag är grymt bra!

[Göstage]
2018-06-08 19:14
#184

Polisen slog till på studentfest i Lyckele.

https://www.youtube.com/watch?v=A3ORLVI5ONU&t=22s

[Göstage]
2018-06-13 15:41
#185

Kalsongfyllan erövrar världen…

"Glöm det danska ordet 'hygge', nu är det 'kalsarikännit' som gäller", skrev Chicago Tribune i februari förra året, oih finska UD jublade över uppmärksamheten. 

"Kalsarikännit" (fritt översatt "kalsongfylla") uppmärksammas i GP idag, men eftersom det är en betalartikel kan man läsa mer om ordet här istället:

https://www.hbl.fi/artikel/utlanningar-vill-ta-del-av-kalsarikannit/

Carmarino
2018-06-14 12:46
#186

_Banken kan bli ersättningsskyldig vid bank-id-bluffar, även om kunden varit oaktsam.
_Det slår Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fast.

https://www.dn.se/ekonomi/bank-kan-fa-betala-vid-bank-id-bluff/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-06-14 13:15
#187

Skönt att höra till vägrarna av bank-ID…🥵

[Göstage]
2018-06-17 19:44
#188

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRGAqj/begarde-skilsmassa--for-att-frun-saltade-popcornen

Ja, till sist måste man ju sätta ner foten! Kan det här vara männens motsvarighet till #metoo?

Annons:
kamera0710
2018-06-18 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Äntligen har det blivit vargungar på Skansen igen! (Deras förra tik fick avlivas pga ett hjärtfel, men alfahanen och hans två söner fungerade bra ihop och fick vara kvar tills de av åldersskäl fick avlivas.)

[Göstage]
2018-07-01 12:42
#190

Ganman är gästkrönikör på GP:s ledarsida i sommar. Kan bli rätt underhållande!🙂

http://www.gp.se/ledare/ganman-apan-pierre-vinner-valet-1.6783956

#189 Coola jyckar! 👍

Emo
2018-07-01 15:14
#191

#190 Tack för den länken. Den var fin.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-07-21 09:56
#192

Genomsnittligt borde den här sommaren i kombination med den förra innebär rätt normala somrar.

https://www.jp.se/article/kallaste-sommaren-pa-mer-an-155-ar/

sponny
2018-07-21 11:17
#193

#192 Vad skönt. Då behöver vi ju inte oroa oss för Sveriges förmåga att släcka skogsbränder. För sett över två år så har det ju inte hänt någonting. 😃

"Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik."

[Göstage]
2018-07-21 11:35
#194

#193 Exakt! "Glöm den snö som föll i fjol för det regn som faller nästa år."

Jag ironiserar givetvis, om nu någon kan ha missat det. 😉Men det kanske inte skadar att påminna sig att rådande väder ännu inte är något normaltillstånd. Förhoppningsvis, och oavsett vad MP kommer att säga i valrörelsen.

Annons:
[Hayabusa]
2018-08-07 10:39
#196

Usch!!!

kamera0710
2018-08-11 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#197

En bedårande liten varelse i Lycksele Djurpark.

[Göstage]
2018-08-11 10:59
#198

#197 Den hade man gärna kliat bakom öronen, men den stolta mamman hade nog inte tillåtit det…🙂

kamera0710
2018-08-11 11:31
#199

#198 Nej, det är nog bäst att avstå! De är aggressiva så att det räcker och blir över! 

En tysk turist klev en gång in i hägnet för att plocka ull. Han blev stångad i baken och fick åka till sjukhus. Är huvudet dumt får kroppen lida…

Tjeja
2018-08-14 21:43
#200

#197 😍 #199 😂🤐

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2018-08-14 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#201

Jag börjar tyvärr ledsna lite på politik om jag skall vara ärlig! Inte på forumet här i sig utan i allmänhet. Det känns som att hela rosenbad behöver bytas ut.

Gillar den här bilden, den är inte bara rolig utan även tragikomisk. Jag kan inte låta bli att undra hur mycket det ligger i saken egentligen.. 😭 Känner mig mest uppgiven över Svenskt styre nu och inför valet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-08-14 22:50
#202

#202 Gillar också bilden, men enligt vad det verkar så är det en fejkbild som har cirkulerat på Facebook i ganska många år. Tydligen låg inrättningen i Upplands Väsby.

Annons:
kamera0710
2018-08-15 06:15
#203

#202 Om jag då inte misstar mig är det den byggnad som (på 90-talet tror jag) blev vandrarhemmet Ankaret. Kan säga att det var som ett dårhus. Vid ett tillfälle hade jag bokat boende där och fick höra att det var väldigt fullt, men jag fick i alla fall plats. När jag väl kom bodde jag ensam hela tiden i en sal med över 10 bäddar.

Vid ett annat tillfälle var vi flera som bodde i samma sal. Då frågade de mig om jag visste huruvida en rumsgranne checkat ut eller inte…

Tjeja
2018-08-15 12:32
#204

#202 🤐🤪Fejk neews eller inte.. det gör tyvärr inte vad som försiggått  de senaste 20 åren på Rosenbad mindre idiotiskt. Och ja kul bild ändå.. 

En snabb googling gör detta gällande istället: 

Holmen har varit värd för många funktioner genom åren. Namnet Heligeandsholmen kommer tydligen ifrån Helgeandshuset - hospital, kapell och kyrkogård, 1463 kvästes ett bondeuppror där och flera bönder avrättades. Senare har det även varit ölbryggeri, hovstallar och slakteri där enligt Wikipedia. (inte hundra trovärdig källa alltså men ändå) 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Helgeandsholmen

Namnet Rosenbad kommer, enligt Wikipedia, från en badstuga som låg där i slutet av 1600-talet. Badstugan användes för att bota sjuka medelst bad kryddade med olja från rosor och liljor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosenbad

Man kan kanske fundera över om något av ovanstående egentligen var så mycket bättre än en idiotanstalt från 1800-talet? 🤔🤐😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2018-08-15 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#205

Sveriges mest annorlunda klotterplank!? Vid Sveriges sydligaste glaciär, Helags i Härjedalen.

Tjeja
2018-08-15 21:07
#206

#205 hur stora är de där texterna egentligen? I ena bilden ser det ut som om stenarna skulle vara vanlig småsten, men i andra bilden ser det ut som ett foto taget från luften och isf skulle stenarna och texterna vara jättestora? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2018-08-16 04:21
#207

 #206 Varje bokstav är någon meter hög grovt skattat.

[Hayabusa]
2018-08-16 11:49
#208

*

[Göstage]
2018-08-21 08:42
#209

Den moderate riksdagsledamoten Michael Svensson är väl det slutliga beviset på hur långt vi faktiskt kommit med teleportation i vårt land.

"I slutet av december till mitten av januari var Svensson på en privat resa i Sydostasien, där postade han inlägg på Facebook den 31 december hur det var där och 13 januari att han var på väg hem.

Samtidigt hade han satt upp en rad körsträckor i Sverige. Han påstod sig bland annat ha kört 1 040 kilometer mellan Falkenberg och Stockholm tur och retur. Han uppgav även att han kört tur och retur till Göteborg, Jönköping och Borås — när han egentligen var i Asien."---

https://www.svt.se/nyheter/val2018/falkenbergspolitiker-fick-betalt-for-pastadda-resor

Annons:
Carmarino
2018-08-21 10:55
#210

#209 Hur korkad får man vara? Trodde han inte att det skulle komma fram att han varit bortrest? 🤪🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2018-08-21 11:06
#211

#210 Politiker, är det tillräckligt svar på din fråga?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
2018-08-21 11:39
#212

#211 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-21 14:45
#213

Postnord höjer paketpriserna för sina företagskunder i julhandeln. Privatkunderna drabbas däremot inte.

http://www.ehandel.se/Darfor-hojer-PostNord-priserna-for-e-handlare-infor-julen,13178.html

Det är väl en sanning med modifikation, för det är väl troligt att företagen kommer att ta ut den extra kostnaden i sina priser till kunderna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-21 23:28
#214

Inte oväntat valde (?) den kvittofifflande politikern att avgå, men det lär nog vänta en bedrägeriutredning som påbröd. Salin, Schyman och Svensson, inga "ess" i leken direkt…

kamera0710
2018-08-22 11:48
#215

Mera fiffel med resor:

"Penilla Gunther (KD) har hyrt bil för över 200 000 kronor – mest av alla riksdagsledamöter.

Nu kan Aftonbladet avslöja att hon låtit skattebetalarna stå för en rad privata resor med olika hyrbilar.

’Nu är min julturné över för den här gången! Jag hann inte med alla goda vänner i Värmland & andra ställen’, skrev Gunther på sociala medier efter en julvecka, då riksdagen stått för hennes bil."

En stilla undran är ändå vad som hade hänt om det i stället varit Carl Bildt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gPe97a/penilla-gunther-kd-lat-riksdagen-betala-privatresor-med-hyrbil

[Göstage]
2018-08-22 11:58
#216

#215 Vad som hänt om det varit Carl Bildt? Jag tror att Pernillas vänner blivit överraskade, om inte annat.

Skämt åsido, visst är det bedrövligt! Sedan är frågan om det är en slump att fallen uppdagas precis veckorna innan valet.

Annons:
kamera0710
2018-08-22 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Fake news eller exempel på att verkligheten överträffar dikten?

[Göstage]
2018-08-23 08:53
#218

#214 Salin, Schyman, Svensson och nu Szyber. Så se upp, Sjöstedt😉

[[eskils_]]
2018-09-06 08:25
#219

"Vid 23-tiden på onsdagskvällen hittade en man en halv meter lång boaorm i Skäggetorp, Linköping. När han tog med ormen hem till sambon stötte han på patrull.

– Sambon blev inte så glad, så mannen fick ringa oss istället och vi har nu lagt ormen i låda på polisstationen i väntan på att länsstyrelsen ska ta hand om den, säger Torbjörn Lindqvist, polisens vakthavande befäl."

SVT

Jaså, sambon blev "inte så glad"…. 😃

[Hayabusa]
2018-09-06 08:36
#220

#219 Man blir ju förvånad…vem vill inte ha en upphittad boaorm?

Codonopsis
2018-09-06 09:07
#221

Och så var det han som gav sig in i politiken för att bekämpa "det ekonomiska lättsinnet"  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/QlbmXq/stefan-jakobsson-borde-inte-sitta-i-riksdagen

Carmarino
2018-09-06 10:35
#222

#219 Jag hade blivit jätteglad. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-06 10:36
#223

#222 Något för önskelistan till jul? 😉

Annons:
Carmarino
2018-09-06 10:57
#224

#223 Nej, jag har haft de ormar jag ska. Nu håller jag mig till enbart katterna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-09-06 10:59
#225

#223 Eller som piffig dekoration i julgranen?

Carmarino
2018-09-06 11:19
#226

#225 Min erfarenhet av ormar är att de inte stannar kvar där man sätter dem - om de inte är inlåsta. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-07 08:26
#227

#226 😃

[Hayabusa]
2018-09-07 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Sett på bil i Malmö…

Carmarino
2018-09-07 14:38
#229

Ibland undrar man om Svenska Akademien verkligen består av vuxna människor. Göran Malmqvists svar till TT:s reporter låter som om det kom från en trotsig tonåring.

Enligt ledamoten Göran Malmqvist, som även han närvarade vid mötet, var det minst sju stycken som deltog i diskussionerna. Men han vill inte avslöja exakt vilka det rör sig om.

TT: Var Sara Danius på plats?

– Sara Danius, vem är det?

TT: Men det vet du väl? Er tidigare ständiga sekreterare.

– Jaha hon ja. Henne har jag hört talas om.

https://www.sydsvenskan.se/2018-09-06/hovet-kande-inte-till-akademiens-planer


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-09-08 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

Ni kanske vet att man inte behöver åka till Egypten för att se pyramider!? Har varit och beskådat dessa pyramider i Vålådalens naturreservat, en dryg mil ut i väglöst land. (Och det officiella namnet är "Pyramiderna", många har trott att jag skämtar när jag sagt det.)

Annons:
[Göstage]
2018-09-09 10:31
#231

"There was the time when we believed you Now we have to disagree You're making it up But now we're smarter Go away now Let us be."

En sång dagen till ära…

[Göstage]
2018-09-11 14:06
#232

Den skenradikale skattesmitaren Bono har hånat Jimmie och svenska "fjortisar i alla åldrar" blir saliga. Men snart dyker han kanske upp i andra rubriker.

https://www.svd.se/bonos-eu-vurm-kan-sluta-i-en-ironisk-skattesmall

Redan 2012 trodde man att vänstern skulle avsluta sitt avgudadyrkande, men är man rödögd så är man väl…

[Göstage]
2018-09-14 04:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#233

#219 Apropå upphittade ormar: rubrik i Expressen idag. Undrar varför det anges att det var en "kvinnlig" polis- en polis är väl en polis? Eller trodde rubriksättaren inte att en kvinna. ens om hon är polis, skulle våga fånga en orm?🤔2018…

Carmarino
2018-09-14 11:31
#234

Sveriges radio anger bara att det var en "trafikpolis som är duktig på ormar". 👍

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7043235


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-09-14 11:58
#235

Nu med hösttemperaturer lär det väl inte vara mycket aktivitet på tropiska ormar, för det verkar ju ha varit utomhus den hittades.

Kommer ihåg kvällstidningsrubriker för några år sedan, om hur en förrymd kobra hade attackerat. Tidningen fick en riktig knäpp på nosen av en person som var kompetent i ämnet reptiler och hade koll på omständigheterna. De hade inget att invända i en direktsänd TV-diskussion (om att hålla giftormar i privata hem).

[[eskils_]]
2018-09-15 13:00
#236

"2 000 ungdomar från nästan 100 idrottsföreningar över hela landet kommer att städa Sveriges stränder i morgon på Strandens dag. I Stockholms län städar ungdomar från 18 klubbar och föreningar stränder i nio kommuner i länet. Nytt för i år är att det även kommer att städas under vattenytan vid bryggor och hamnar.

Under strandens dag förra året samla ungdomar från hela landet tillsammans  in 25 ton skräp från 30 mil långa stränder."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ungdomar-stadar-lanets-strander

Mycket bra initiativ! 👍 Om bara folk (inkl vissa ungdomar) kunde låta bli att kasta skräp omkring sig så vore det ännu bättre.

[Göstage]
2018-09-26 09:29
#237

Skönt att Aftonbladet håller nationen underrättad!  När tänker Anders Lindberg ta bladet från mun och ge sin åsikt om hur det verkar  funka för Anna och David?

Annons:
kamera0710
2018-09-26 15:23
#238

#237 Penetrerande och viktig journalistik!😉

[Hayabusa]
2018-09-26 15:44
#239

#237 Äntligen!

Tjeja
2018-09-26 22:47
#240

#237 det kan väl knappast innehålla något nytt? Hon inledde ju sin fru-i-tv-karriär med att proklamera att en kvinna ska suga av sin man varje dag om han vill det.

Vore mer intressant att höra Davids version av deras sexliv ifall Anna verkligen lever upp till sin egen standard! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-27 09:29
#241

Man känner i alla fall en viss lättnad i att Agneta Sjödin har hittat kärleken igen - för 347:e gången. Men visst blir man lite orolig för Malin Berghagen - har hon ingen ny den här veckan? 😭

https://www.expressen.se/noje/agneta-sjodins-karleks-dilemma-med-lamprecht/

[Göstage]
2018-09-27 11:48
[Göstage]
2018-09-29 14:19
#243

#0 En varm tanke till ingressens fotomotiv, som enligt uppgift skulle ha fyllt 70 år idag.

Tjeja
2018-10-04 19:15
#244

#243 ❤️🎈❤️🎈❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
2018-10-05 11:28
#245

"Blodet mera svalt, livet är betalt" -två äldre herrar vid Molins fontän:

_"Jan Guillou gillar inte Leif GW Perssons rödvin.
Det roar professorn som minns Guillous egen vinsatsning. 
– Folkhälsoinstitutet borde ha dragit in det, säger Leif GW Persson."---
_

"– Jag tröstar mig med mina försäljningssiffror. Jag säljer mer vin i minuten än vad han gjorde på hela tiden, säger Leif GW Persson."---

 https://www.expressen.se/noje/leif-gw-perssons-vassa-svar-till-jan-guillou-/

Som det heter i nidvisan: "vi ska pinka i erat vin".

kamera0710
2018-10-05 12:03
#246

#245 Ja, de två herrarna verkar ha kommit lite på kant med varandra. Själva vinerna ska jag inte uttala mig om, jag som (nästan) är nykterist.

[Göstage]
2018-10-05 12:31
#247

Jag är inte nykterist, och det är därför inte heller jag vill uttala mig om deras viner.

[Hayabusa]
2018-10-05 14:17
#248

Jan Guillou har alltid rätt! Väl..?

[Göstage]
2018-10-08 14:08
#249

"Känns det som om tungan nästan vrickar sig när du försöker prata ett främmande språk, trots att du pluggat det i många år? Och kanske känns det som att tunghäftan släpper efter någon drink eller två? Nu är det fastslaget, vi blir faktiskt bättre på språk med lite alkohol i kroppen."---

"Forskare på universiteten i Liverpool, Maastricht och King’s College i London har tillsammans testat 50 tyska studenter vid Maastrichts universitet, som nyligen lärt sig holländska. Hälften av studenterna fick dricka alkohol och den andra hälften fick dricka alkoholfritt. Dosen motsvarade ungefär en halv liter starköl. Därefter spelades studenternas samtal in och sedan fick holländare betygssätta deras kunskaper utan att veta vem som druckit vad. Även studenterna själva fick betygssätta sina kunskaper.

Resultatet visar att de som var alkoholpåverkade hade bättre uttal än de som var nyktra. Däremot påverkades inte studenternas egna upplevelser av hur duktiga de var."---

https://www.aftonbladet.se/resa/a/EoM3Ml/lite-alkohol-gor-dig-battre-pa-sprak

Undrar om jag kan uttala namnet "Gwyneth Paltrow" om jag tar några whisky?🤪 Jag har nämligen svårigheter med det namnet på nykter kaluv.

[Göstage]
2018-10-23 11:00
#251

 Fotoutställning med Sverigespaning: "Kvinnor som är del i en nyandlig väckelse där de söker kontakt med en kvinnlig andlig kraft" och  "ett mönster där många framgångsrika män, eller män som vill vara framgångsrika, kammar håret bakåt".

SR

Annons:
[Hayabusa]
2018-10-23 11:05
#252

#251 Skarpsynt observation i samtida kontextuella strukturer 🤓

[Göstage]
2018-10-23 11:09
#253

Och göteborgare är smartare än stockholmare. Om vi tar det i bokstavsordning.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/13/goteborgare-ar-smartare-an-stockholmare-eller/

[Hayabusa]
2018-10-23 11:14
#254

#253 Avdelning: "Fake News"?

[Göstage]
2018-10-23 11:21
#255

🙂

kamera0710
2018-10-30 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12
#256

Några minnen från fågelmarkerna under året; fjällripa, gravand, ljungpipare, tranor, bläsgäss, sävsångare, kärrsnäppa, nötkråka, korp, skäggmes, blåhake och ägretthäger.

Kan tillägga att även korpen är fotad i det fria, men den var helt orädd. Den kom till och med och nafsade i jackan!!

kamera0710
2018-10-31 06:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

Det är tur att vi har kvällstidningarna, som tar upp de riktigt viktiga ämnena!

[Göstage]
2018-11-06 14:07
#258

Man åt snigel, dog åtta år senare.

Är det vad som kallas "slow food"?🤔

Annons:
Carmarino
2018-11-06 16:58
#259

#258 I Frankrike är väl sniglar ansedda som delikatesser? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2018-11-26 18:49
#260

blää för att äta sniglar!🤮 Men fantastiskt fina fågelbilder i #256 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2018-11-30 12:33
#261

Ser att det varit olyckor "på grund av halkan". Varför inte i stället säga att trafikanterna inte anpassat hastigheten efter väglaget?

[Göstage]
2018-11-30 12:51
#262

#261 Det är lite grann som förklaringen att "en bil har kolliderat med en annan bil". Det låter som att de förarlösa bilarna redan är här…

kamera0710
2018-12-13 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#263

De underbara sidensvansarna har de senaste veckorna visat sig mer än jag vågat drömma om!! Jag får aldrig nog av dem!

[Göstage]
2018-12-13 15:00
#264

#263 Fina bilder på praktfulla fåglar! Undrar vad de äter i år, när det är så ont om rönnbär. Fallfrukt kanske?

kamera0710
2018-12-14 15:20
#265

#264 Tack! Har sett dem ta för sig i bärbuskar och även äta äpplen.

Annons:
Carmarino
2018-12-14 17:17
#266

#1 Arne Weise är aktuell i år igen, fast denna gång i radions P4.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XwkRV7/p4-firar-jul-med-arne-weise


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-15 23:41
#267

#8 Nu skall även britterna till sist få se "Grevinnan och betjänten".

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/ill-kill-cat-aerke-engelsk-sketch-vises-foerste-gang-i-britisk-tv

kamera0710
2018-12-29 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12
#268

Från ett vintrigt Jämtland, i 20 minusgrader. Ett par dagar senare kom värmen och dessa bildsköna vyer var som bortblåsta. Det gäller att passa på!

kamera0710
2018-12-29 13:24
#269

På tal om Grevinnan och betjänten gjordes en underbar sketch på den, som tål att ses på nytt! Börjar när det är 4 minuter kvar på det länkade inslaget!

Roligare än originalet om någon frågar mig!!

https://www.oppetarkiv.se/video/2896358

[Hayabusa]
2018-12-29 13:40
#270

Arne lättar på hjärtat…

[Göstage]
2019-01-01 09:30
#271

Allt kollektivt resande bör uppmuntras.

Källa.

Carmarino
2019-01-01 11:15
#272

#271 Samma hände när jag hade en vattensnok för många år sedan. Vi hade en damm där vi hade planterat ut grodyngel, som utvecklades till små grodor. Där fick snoken simma omkring ibland, och då var det flera av grodorna som satte sig på ryggen och "åkte med". En av dem satte sig till och med på huvudet på honom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2019-01-01 11:21
#273

#272 Tufft att vara snok när grodorna inte visar någon respekt! 😃

Carmarino
2019-01-01 11:25
#274

#273 Ja, och inte kom han åt att fånga dem heller. 😁 Det hände även med en mus som jag släppt in till pytonormen. Ormen var tydligen inte hungrig, så musen kunde springa rakt över honom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-01-01 11:27
#275

#274 Det var kanske en vegansnok?☝️

Carmarino
2019-01-01 12:54
#276

#275 Nej, men han var inte så vig att han kunde böja sig bakåt och hugga de som satt på ryggen på honom - i synnerhet inte eftersom han var tvungen att hålla sig flytande också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2019-01-08 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#277

.

Upp till toppen
Annons: