Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Off Topic

OT-Tråden del - 7

2017-12-22 20:32 #0 av: Tjeja

Lite motvilligt startar jag här nu nästa OT- tråd. Föregående tråd del 6 är nämligen den sista levande tråden här på PiF (och kanske hela i fokus?) Där Leffe varit med och skrivit innan han lämnade jordelivet och dog. 

Men här är  nu del 7 ändå och jag tänker att det vore trevligt om den här nya tråden ville bli lite av en hyllning till Leffe som älskade iFokus var mycket aktiv på flera sidor och en uppskattad medarbetare även här på PiF! Så skriv om allt tok, kul, oväntat, konstigt och skvaller vad helst ni har lust att skriva om här i OT-trådarna! Låt den här tråden leva liksom Leffe levde och var aktiv! Blomma

tidigare trådar finns att finna här:

Dom andra 6 hittar ni här

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-12-22 21:16 #1 av: Tjeja

Så Arne Weise ska i alla fall få tända sitt ljus fast i TV3 i år och det kommer sändas förinspelat med Arnes goda minne.

Själv har jag investerat i en toppenfin gran som varken barrar eller tar plats! Naturvänlig är den också och gjord i naturmaterial! Skämtar 

Vad har ni för Julgranar hos er i år? 

Anmäl
2017-12-22 22:15 #2 av: Hayabusa

Tummen upp

Anmäl
2017-12-23 10:35 #3 av: Carpinus

#1 Plast - eller naturgran, det brukar vara en vanlig fråga så här års. (Själv har jag varken eller, så jag slipper ta ställning.)

God Jul!

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-12-23 15:16 #4 av: Carmarino

Klädde min gran idag. Det var nog den minsta de hade, och även den minst välväxta. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-12-31 00:16 #5 av: Carpinus

"USA förbereder sig för att ringa in 2018. Men det blir ett nyårsfirande i skuggan av terrorhot. I Las Vegas ligger prickskyttar på taken och i New York stänger man 125 garage nära Times Square för att undvika attacker. "---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/okad-sakerhet-infor-usa-s-nyarsfirande

"Berlin inför en skyddszon för kvinnor under årets nyårsfirande längs Strasse des 17. Juni i Tiergarten, rapporterar den tyska huvudstadstidningen Der Tagesspiegel.
I zonen, belägen framför Brandenburger Tor, ska kvinnor som har blivit trakasserade eller utsatts för sexbrott kunna få hjälp av Röda Korset-medarbetare, enligt arrangören. Säkerhetsarrangemangen är omfattande vid firandet, dit hundratusentals människor väntas komma."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EKw6G/nyar-berlin-infor-skyddszon-mot-sexovergrepp

"Han (Jonas Hult, säkerhetschef Malmö stad) erkänner att nyårsafton är en utmaning. Att skicka ut socialtjänstens fältarbetare eller föräldrar på stan skulle till exempel vara alldeles för riskabelt.
– Alla myndighetsperson riskerar att bli måltavlor. Det är en verklighet som vi har att hantera, säger Jonas Hult."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/alla-som-skjuter-smallare-pa-mollan-kommer-att-filmas/

Men Gott Nytt År i alla fall, alla Pif-hängare!

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-12-31 10:28 #6 av: kamera0710

Ett av många trevliga minnen från fågelmarkerna i år, när vadarna från norr rastar. Kärrsnäppan är alltid en favorit! Några strandpipare är också med i denna filmsnutt.

Anmäl
2018-01-01 14:10 #7 av: Carpinus

Idag visas Ivanhoe traditionsenligt på TV (trean numera, tidigare SVT). Då går min tankar till Marika, till vardags docent, som blivit så upprörd över att Ivanhoe i hennes tycke väljer fel brud i slutet på filmen, den socialt mer passande lady Rowena istället för ungsdomskärleken Rebecca, så hon har satt sig att klippa om den så att slutet blir som hon vill ha det. Det kallar jag resolut handlande!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/marika-klipper-om-ivanhoe-han-valjer-fel-karlek

Anmäl
2018-01-01 14:19 #8 av: Carpinus

Ivanhoe själv, eller åtminstone Sam Neill som gestaltade honom i  versionen som visas idag, tycker att vi svenskar är töntiga som ser filmen nyårsdag efter nyårsdag. Han känner väl inte till att vi även tvångstittar på Kalles jul, Karl-Bertil Jonsson, Kan du vissla Johanna, Svenssons jul och Grevinnan och betjänten så här års - same procedure as every year! 

https://www.expressen.se/noje/ivanhoe-stjarnans-han-mot-svenska-folket-/

Anmäl
2018-01-02 06:14 #9 av: Tjeja

Ja vi är lite töntiga! So what? Det är mysiga traditioner! Hänga en strumpa över öppna spisen för att få paket av tomten lika så! 😁

Anmäl
2018-01-02 06:26 #10 av: kamera0710

Vet någon om traditionen med TV-program/filmer som återkommer samma dag år efter år är just "typiskt svensk"? Eller är det "same procedure as every year" även i många andra länder?

Anmäl
2018-01-02 06:34 #11 av: Tjeja

Ingen aning för min del. Hade ju förstås varit kul att veta. 😂

Anmäl
2018-01-02 10:36 #12 av: Hayabusa

#10 Det finns även i andra länder. Kalle Anka visas t ex på Dansk TV på julafton, dock inte 15.00 utan 16.00 

Det är en tradition för många danskar att se programmet. Även i Tyskland finns liknande traditioner med diverse filmer. 

Anmäl
2018-01-02 10:49 #13 av: Carmarino

Har för mig att i USA visas filmen It's a Wonderful Life (Livet är underbart) varje jul, och att det är tradition att titta på den. Den är ju från 1946, så där ligger vi i lä när det gäller gamla filmer. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-01-02 10:53 #14 av: Hayabusa

#13 Stämmer nog, om jag minns rätt.

Anmäl
2018-01-02 11:45 #15 av: Carpinus

#9 Har traditionen med strumpan vid öppna spisen slagit igenom på allvar i Sverige? Jag känner ingen som har den seden  i sin släkt. (Kanske mest beroende på att de inte har öppen spis.)

https://www.nordiskamuseet.se/blogg/julstrumpor-och-cocktailpartyn

Anmäl
2018-01-02 12:06 #16 av: Carpinus

#9Jag missunnar förstås ingen att se på sina favoritprogram - det finns ju möjlighet att välja kanal om man har första tjing på fjärrmanövern (och alls tittar på TV denna dag). Men det kan kännas lite märkligt när TV-program som man ändå kan ha inspelade styr julaftonsfirandet.

Jag tycker t.ex. att "Kan du vissla Johanna"1 är en underbar film. Eller tyckte - de fem första gångerna jag såg den. Men när den blivit ett måste i den omgivning jag brukar fira jul känns det inte längre opassande att luta huvudet mot fåtöljryggen och ta en liten styrkelur medan den visas. Vet inte riktigt vem av oss som är tråkigast - jag, som inte vill se filmen (men gärna träffar släkten), de som absolut måste se filmen, eller själva filmen.

1 "Kan du vissla Johanna" har visats på SVT varje jul sedan 1994.

Anmäl
2018-01-02 12:40 #17 av: Hayabusa

#16 Är det inte så att många familjer/släkt/vänner har skapat lite egna traditioner/återkommande ritualer som, för andra, kan uppfattas som töntigt trams? Jag och mina döttrar har en del sådant som vuxit fram genom åren, mest för att det är kul och skapar gemenskap. Vad andra tycker är oviktigt. Å andra sidan lär våra "ritualer" knappast bli inskrivna i historieböckerna, men vad gör väl det :)

Anmäl
2018-01-02 12:57 #18 av: Carpinus

#17 Jovisst är det så - lutfisk till midsommar och kräftor till påsk, det är upp till var och en och resultat av nytänkande. Fast "kallianka" med mera är känns mer som en kollektivistisk anpassning än som ett nytänk. Men jag är inte inne på förbudstankar, snarare bor det nog en Grinch i mig...Skämtar

Anmäl
2018-01-02 13:01 #19 av: kamera0710

Hur någon kan tycka att lutfisk är gott övergår min horisont, med all respekt för andras smak. (Som uppvuxen i norra halvan av landet känner jag detsamma för surströmming.)

Anmäl
2018-01-02 13:02 #20 av: Hayabusa

#18 Förstår vad menar, för min egen del har betydelsen av "högtider" minskat drastiskt med åren.  Det som händer i vardagen har större betydelse. 

Anmäl
2018-01-02 13:05 #21 av: Carmarino

#19 Själva lutfisken smakar inte så mycket, men i kombination med såsen blir det något helt annat. Då blir den jättegod. Glad

Anmäl
2018-01-02 13:10 #22 av: Hayabusa

#21 Senapssås & Arrrtorr Tummen upp

Anmäl
2018-01-02 13:12 #23 av: Carmarino

#22 Ja, fast för min del avstår jag senapen, och kör på bara vit sås. Arrrtorrna äter jag däremot gärna. Glad

Anmäl
2018-01-02 13:14 #24 av: Tjeja

#16 Sam Neill  som tyckte vi är töntiga som tittar på Ivanhoe varje år inbillar jag mig har den brittiska/amerikanska traditionen i sin familj att hänga upp strumpor framför spisen till jul.

Själv firar jag inte mycket till högtider alls. Jobbar oftast på storhelgerna eftersom jag inte har barn och inte har förmånen attkunna ta föräldraledigt på dessa helger. 

Anmäl
2018-01-02 13:23 #25 av: Carpinus

Jag jobbade storhelgerna i många år - endera jul eller nyår, och det kändes "helt okej" som det heter. Värre var det med midsommar, men det gick det också.

Lutfisk är inte min grej heller. Jag minns från barndomen när min mor sågade upp den torkade fisken och lade i blöt i källaren och kan fortfarande känna den där  speciella  lu(k)tfisksstanken....Illamående

Anmäl
2018-01-09 11:42 #26 av: Carpinus

"Thailands premiärminister och juntaledare Prayuth Chan-ocha har tagit till en ny metod för att slippa jobbiga frågor från journalister. Vid en presskonferens i Bangkok lät han en kartongfigur i naturlig storlek ta diskussionen med reportrarna, rapporterar BBC."---

http://www.gp.se/nyheter/världen/juntaledare-prata-med-kartongdockan-istället-1.5026561

Skulle säkert fungera i Sverige också...Glad

Anmäl
2018-01-12 21:02 #27 av: sponny

Måste bara säga att jag blir mer och mer kär i Spotify. Särskilt funktionen "gillar du detta så kanske du gillar detta också." Helt plötsligt hittar man musik man inte lyssnat på på minst tjugo år. Headbanging... Skrattar

Stukas over Disneyland - The Dickies

Somebody's gonna get their head kicked in tonight - Rezillos

Anmäl
2018-01-14 20:27 #28 av: Carpinus

Blir Bamse rådgivare till amerikanska senaten nu? (Kalle Anka är väl redan Trumps rådgivare.)

Anmäl
2018-01-15 05:53 #29 av: kamera0710

#28 Hans polare Skalman är hittills den enda fiktiva figur som fått utmärkelsen Årets Folkbildare.

http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-folkbildare-1990/

Anmäl
2018-01-15 06:33 #30 av: Carpinus

Bamse, Sveriges populäraste politiker?

https://www.dn.se/kultur-noje/vanster-bamses-tid-ar-forbi/

http://www.gp.se/kultur/kultur/världens-mest-politiska-björn-väcker-frågor-1.3490851

https://www.sydsvenskan.se/2013-02-09/dunderhonung-med-bismak

http://www.nytid.fi/2013/10/varldens-mest-politiska-bjorn/

https://www.expressen.se/kultur/sa-blev-starka-bamse-natkrigarnas-fiende/

https://www.svt.se/kultur/bok/jimmie-akesson-valjer-bamse

#Moderater för Bamseslipsar

Anmäl
2018-01-16 10:16 #31 av: Carpinus

"I juni förra året visade en undersökning att BMW-förare i Sverige var de mest hänsynslösa i trafiken. Samtidigt var, enligt undersökningen, Volvoförare de minst hänsynslösa.

Och undersökningar fortsätter att få BMW att framstå i dålig dager.Tv-kanalen Dave har frågat 2 000 personer i Storbritannien om vilken bilmodell som besitter de otrevligaste förarna enligt deras egen uppfattning.

Och 56 procent av de tillfrågade svarade BMW M3, skriver Metro. Även förare till Range Rover och Audi TT uppfattas som otrevliga.
På andra sidan spektret återfinns Mini, som sedan 2000 ägs av BMW"---

https://www.expressen.se/motor/trafik/studie-bmw-forarna-otrevligast-i-trafiken/

Krama varandra i trafiken!

Anmäl
2018-01-16 10:26 #32 av: Hayabusa

#31 En något äldre BMW, gärna svart. Lite sänkt, mörka rutor och krims-krams hängande från backspegeln. Gärna "bröligt" ljud. 

Personligen tror jag att dåligt uppförande i trafiken beror på en rad faktorer. 

Anmäl
2018-01-16 10:41 #33 av: Carpinus

Personligen upplever jag att sådana som stannar vänligt vid övergångsställen ofta är innehavare av lite "finare" bilar, medan "busebilsförarna" ofta dammar på. (En generalisering förstås, men...)

Anmäl
2018-01-16 10:51 #34 av: Hayabusa

#33 Instämmer.

Anmäl
2018-01-16 11:02 #35 av: Carpinus

Fast i USA verkar man inte hålla med oss (åtminstone gjorde man detinte 2013), och även här utmärker sig BMW-förarna...Skrattar

" En del av undersökningen gick ut på att notera hur många bilförare som stannade vid ett övergångsställe när en fotgängare försökte gå över vägen. "---

Alla bilar klassades in på en skala från 1 (billig skrotbil) till 5 (en dyr premiumbil, som BMW eller Mercedes). Åtta av tio bilar gjorde rätt för sig i trafiken.

"I vår studie med fotgängarna körde ingen av de billiga skrotbilarna över övergångsstället. De stannade alltid för fotgängarna", säger Paul K Piff, forskare vid University of California, till New York Times.

Resultatet visade också att manliga förare stannade mer sällan för fotgängare än kvinnliga förare, och att både kvinnor och män oftare stannade för kvinnliga fotgängare än manliga.

"En av de viktigaste trenderna var att dyra bilar stannade mer sällan. BMW-förarna var värst", säger Paul K Piff."---

https://www.svd.se/bilforarna-som-ar-allra-varst-i-trafiken

Anmäl
2018-01-16 11:04 #36 av: Hayabusa

#35 Variationerna är sannolikt stora.

Anmäl
2018-01-16 11:06 #37 av: Carpinus

#36 Säkert - och när 8 av 10 trots allt stannade så återstår väl ytterligheterna att fördela...

Anmäl
2018-01-18 12:41 #38 av: Carpinus

"Redan för två år sedan hade Göteborgs stad flest kommunikatörer i landet (145), visade en granskning av Dagens Samhälle om hur kommunerna gärna vill sköta nyheterna om sig själva, istället för att kritiska medier ska vara till besvär. När vi stämmer av med Göteborgs stad denna vecka har antalet kommunikatörer ökat till fler än 200."---

Källa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.