Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1331 ggr
[Carpinus]1
12/22/17, 11:11 PM

Utvisas - på julafton

Man blir så beklämd…😕

"Nedjat och Selma Dolikjanin kom till Sverige från Makedonien 2010. Med sig hade de sina döttrar Armina, Sabrina och Belkisa, som i dag är 18, 16 och 12 år gamla. Sedan dess har de fått ytterligare en dotter, Amina, som i dag är fyra år gammal."---

"På julaftons morgon tvingas familjen sätta sig på ett plan till Makedonien – och nu riktar deras advokat skarp kritik mot Migrationsverkets agerande. – Det hela började med att pappan började arbeta på ett företag som sedan gick i konkurs, berättar familjens advokat, Mats Ekelöf. Han fortsätter: – Samtidigt fick han ett jobb på det aktuella företaget, där han arbetar än i dag. För att beviljas arbetstillstånd måste man tjäna över 13 000 kronor i månaden, och enligt Migrationsverket ska Nedjats inkomst ha varit under den gränsen i totalt fem månader. – Men när man slår ut lönen på det sammanlagda året har han tjänat 18 075 kronor i månaden, säger Mats."---

"Pappa Nedjat arbetar med lokalvård, vilket innebär städning av bland annat kontor, samt med företagets maskiner, flyttstädning och byggstädning. Han har även utbildats i specialkurser inom lokalvård. Mamma Selma arbetar i sin tur bland annat med hemstädning, berättar Elisabeth: – Hon är jätteomtyckt. Kunderna kan inte förstå hur de bara kan skicka ut en familj. Även den äldsta dottern Armina arbetar extra på företaget, uppger Elisabeth. Hon berättar även att mamman är så pass förkrossad att hon knappt kan prata i telefon. I advokatens handlingar står det att läsa att familjen vägrar ta emot socialbidrag, då de inte vill vara en belastning för samhället."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/smabarnsfamiljen-utvisas-pa-julafton-helt-sjukt/

Annons:
[AnimeV4]
12/22/17, 11:38 PM
#1

Jag fattar inte varför de vettiga ska utvisas för ett par jäkla kronor hit och dit! Och nu var ju den summan OK också?! SUCK!

[Carpinus]1
12/24/17, 12:26 PM
#2

"– Vi är som en vanlig svensk familj. Mina föräldrar är fastanställda, jag ska ta studenten i sommar och mina småsyskon går i skolan, berättar Armina, 18 – vars drömmar om att en dag utbilda sig till rättspsykolog nu riskerar att krossas."---

"– Det känns helt sjukt. I dag är det min födelsedag dessutom, så jag skulle fira med mina vänner, berättar Armina Dolikjanin, som fyllde 18 år under torsdagen. Armina läser samhällsvetenskap på gymnasiet och skulle egentligen ta studenten i juni: – Jag vill ta studenten, springa ut med min klass, gå på champagnefrukost och ha kul på studentfesterna. Men nu ser det inte ut som att det kommer hända. Det känns som att jag inte kommer få uppleva min student."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/smabarnsfamiljen-utvisas-pa-julafton-helt-sjukt/

"Det måste finnas en möjlighet för de här ungdomarna att gå färdigt gymnasiet", säger Morgan Johansson. Nej visst, det gäller ensamkommande (killar) från Afghanistan det…
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utvisning-av-unga-kan-stoppas-med-ny-lag

"Klockan 09.00 på julafton lyfte planet från Malmö Airport mot Skopje i Makedonien. Det minska syskonet i familjen åker till Makedonien i tron om att familjen ska på semester.  Verkligenheten är en annan och nu väntar en orolig tid och en kamp för familjen för att komma tillbaka till Sverige. – Som tur är finns hans mamma i livet, som har en bostad i Makedonien. Så där flyttar de in nu. All annan familj har de i Sverige, säger Elisabeth Ström."---

"För Elisabeth Ström blev julfirandet 2017 inte alls som hon tänkt sig. Inte för familjen heller som inledde dagen på Malmö Airport. – Det sista Nedjat sa till mig var "Tack, bästa chefen", säger Elisabeth Ström."

https://www.expressen.se/kvallsposten/pappa-nedjats-sista-ord-fran-flygplatsen/

Sorgligt… 😕

[Carpinus]1
12/24/17, 1:14 PM
#3

#2 Ansöker man om att  få studera, då har man mycket goda utsikter att få stanna, men om man är i färd med att avsluta sin utbildning, då hjälper tydligen inga böner - åtminstone i detta fall…

Sjuttan
12/24/17, 9:38 PM
#4

Man blir förtvivlad.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tjeja
12/25/17, 12:50 AM
#5

De jobbar ju och betalar skatt i alla fall! Annat än majoriteten invandrade bidragstagare, för att inte tala om kriminella kåkfarare som får stanna och kosta i all evighet istället. 🤦‍♂️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
1/6/18, 11:48 AM
#6

Ett annat sorgligt ärende:

"Nu är det klart: Läkaren och småbarnspappan Mohamed Abou Eliwa måste lämna Sverige.

En av anledningarna är att han fick halsfluss – samtidigt vädjar vårdcentralen efter hans kompetens.

– Jag jobbar och betalar skatt, de behöver mig som läkare, säger Mohamed."---

"Mohamed hade inte lyckats tjäna 13 000 kronor under februari 2017, vilket är ett minimikrav för att få ett arbetstillstånd. 

Mohamed fick nämligen halsfluss och var hemma sjuk – och tjänade därför bara cirka 9 000 kronor den månaden."---.

                                                                                                                       .

https://www.expressen.se/gt/lakaren-mohamed-ska-utvisas-efter-halsflussen/

Annons:
Carmarino
1/6/18, 12:13 PM
#7

Sunt förnuft verkar i allra högsta grad vara en bristvara på myndigheterna. Fast det är klart, det måste ju finnas uppehållstillstånd kvar till alla de som lever på bidrag och inte sköter sig förstås. (OBS! Ironi.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

papa-bear
1/6/18, 12:37 PM
#8

fingertoppskänslan på myndigheterna som fanns förr, verkar ha försvunnit nu. vad det beror på, kan ju bara de svara på. toppstyrning som på FK som får brev direkt från ansvarig minister att de skall skära ner på vissa områden, eller nyutbildade paragrafryttare, ett regelsystem som inte tillåter bredare tolkning eller?

[VSK]
1/7/18, 7:22 PM
#9

Antagligen så är de berörda ordningsamma, har arbete samt är självförsörjande och kloka människor. Alltså inga kommande S-väljare och då åker man ut ur det här landet uppenbarligen.

Att mörda, våldta, råna, misshandla mm är bara ett cv för att få stanna. Den nuvarande regering är så sjukt inkompetent och lögnaktig så hälften vore nog. Det värsta är ju inte att vi har en sån regering vi har, utan hur den kunnat uppstå.

Tjeja
1/7/18, 8:10 PM
#10

😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
1/7/18, 10:39 PM
#11

Hemsk historia 😕.

Det första jag tänkte när jag läste #0 var ungefär "toppen att det här tas upp", det andra var "undrar hur lång tid det tar innan tråden övergår från att beklaga utvisningar till att kräva fler utvisningar". Mindre än 10 inlägg visar det sig 😐.

[VSK]
1/7/18, 11:10 PM
#12

#11

Nu har jag skrollat 4-5 ggr. I vilket inlägg hittar du det där?

papa-bear
1/8/18, 1:47 PM
#13

lönetappet i februari 2017 var pga sjukdom, vilket de kan ta hänsyn till, men tydligen har de inte fattat att det var så, då de hävdar att uppgiften inte framkommit. sedan verkar deras egen dokumentation vid kontakt med de berörda inte vara 100-procentig, den heller.

Annons:
annia1
1/9/18, 2:44 AM
#14

#12 VSK jag har också läst flera gånger och hittar inga krav på flera utvisningar.

Men om jag ska gissa så finns det tre inlägg som på ett eller annat sätt tar upp andra invandrare. 5, 7 och 9. De tycker alla tre att det är knäppt att skötsamma blir utvisade medans brottslingar får stanna. (Egen notering i sammanhanget, dömda invandrare kan enligt lag, som en del av domen dömas till utvisning, men inte ofta det händer).

Jag för min del ser inte att de 3 inläggen innehåller nå krav på att fler ska utvisas utan bara att de menar att det är fel personer som utvisas. 

Så visst är det bakvänt att de skötsamma utvisas medans brottslingar får stanna. 

Jag skulle gissa på att de som tar besluten inte törs använda sunt förnuft för de är rädda för att regeringen då ska skälla ut dom.

.

[VSK]
1/9/18, 7:01 AM
#15

#14

Jonas kanske blandade ihop trådar och inlägg med varandra tydligen. Han har ju valt att inte svara på min fråga heller så. Lågt blodsocker 🤔

[Carpinus]1
1/9/18, 8:54 AM
#16

För min del tycker jag inte att det är några problem med att kritisera svensk flyktingpolitik och uppmärksamma inhumana följder av den, samtidigt som man  inte får vara naiv inför det faktum att systemet utnyttjas av andra.

Att debatten bland oss "gemene man" ibland blir polariserad är ofrånkomlig när myndigheterna gör tolkningar som skaver, "åt båda håll".

papa-bear
1/9/18, 10:58 AM
#17

svensk myndighetspolitik skall kritiseras, annars kommer några tomtar som sitter i sin bubbla att ta beslut som enligt dem är tagna efter regler, regler som regering och riksdag beslutat om, och det har beslutats från både höger och vänster. att det tydliggörs på det sätt som det görs nu, är väl endast tack vare att det finns kanaler att synliggöra det på ett helt annat sätt än bara för 10-15 år sedan.

[Carpinus]1
1/9/18, 11:17 AM
#18

Ännu ett  fall: tre små barn från Bosnien som myndigheterna i samråd med deras mor fosterhemsplacerat i svenska familjer skall utvisas tillsammans med henne efter tre år i Sverige. Jenny Sonesson skriver på GP:s ledarsida:

"När ett barn omhändertas tar samhället över ansvaret för barnet från de biologiska föräldrarna och förbinder sig därmed att sörja för barnets väl och ve. Sverige har valt att placera att Eddie, Emir och Izeta i svenska familjer och gjort dem helt försvenskade fast de är bosniska medborgare. 

Barnen talar inte bosniska och de kallar sina fosterföräldrar mamma och pappa. Deras band till Sverige är starka och är den värld som de vet om. Trots detta väljer Migrationsverket att avvisa syskonen som inget annat land känner till än Sverige. Svenska myndigheter måste börja ta anknytningsteorin på allvar. Det finns andra utvisningar Migrationsverket borde prioritera."

http://www.gp.se/ledare/ta-små-barns-anknytning-på-stort-allvar-1.5026180

papa-bear
1/9/18, 11:23 AM
#19

just nu är det heléne fritzon som är migrationsminister, så någon borde väcka henne när det gäller de i vissa fall dödgrävarbeslut som migrationsverket tar.

Tjeja
1/9/18, 2:31 PM
#20

Stackars barn!

Släng ut några (helst alla) fängelsekunder med bosniskt medborgarskap istället!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Sjuttan
1/11/18, 7:48 PM
#21

I alla fall jättebra att ingen här kräver fler utvisningar!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[VSK]
1/11/18, 9:12 PM
#22

#21

Kanske du vet vad Jonas menar med sitt inlägg #11?

Sjuttan
1/11/18, 10:46 PM
#23

Nej verkligen inte. Bara konstaterar faktum. Ingen här önskar ju fler utvisningar.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[VSK]
1/11/18, 11:11 PM
#24

Ja du får ju konstatera det du vill konstatera 🙂

JonasDuregard
1/12/18, 7:13 AM
#25

#21 Eftersom du skrev precis efter #20 gissar jag att du är ironisk? Men det är inte helt lätt att veta alltid…

[Carpinus]1
2/19/18, 11:05 AM
#26

Ännu ett sorgligt fall. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/14-aring-utvisas-efter-atta-ar-i-sverige

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/har-ar-rahmans-brev-till-kungen

Behöver myndigheterna sex år på sig för att komma fram till ett beslut så måste det väl föreligga humanitära skäl för att låta killen och hans mor att stanna?

Annons:
[Göstage]
10/16/18, 10:51 AM
#29

_"Den 9 november 2017 ansökte Denis, 6, om uppehållstillstånd i Sverige. Pojken ansökte som medföljande till sin mamma, som i sin tur ansökte på anknytning till en partner.
_

Denis är ukrainsk medborgare precis som hans mamma, som hittades död i en lägenhet i Södertälje den 10 mars tidigare i år."--- 

"I dag bor Denis hos sina morföräldrar, som har bott i Sverige i sex år och har ansökt om att få adoptera pojken. Men nu har Migrationsverket beslutat att pojken ska utvisas till Ukraina – trots att han inte känner någon där, och förmodligen kommer hamna i familje- eller barnhem."---

https://www.expressen.se/nyheter/mamman-dog-nu-ska-sexarige-denis-utvisas/

😕

[VSK]
10/16/18, 11:19 AM
#30

#29

Man saknar ord…….

sponny
10/16/18, 1:02 PM
#31

#29 Man blir f*n illamående. Samtidigt så håller vi antisemitiska mordbrännare om ryggen. Han kan ju råka illa ut. Men att dumpa en 6-åring i ett ukrainskt barnhem är ok. 🤮

[Göstage]
10/17/18, 12:25 PM
#32

"Föräldralöse Denis, 6, skulle utvisas och förmodligen hamna på barnhem i Ukraina. Nu stoppar Migrationsverket utvisningen för att fortsätta utreda fallet. – Vi kan konstatera att vi gick till beslut för snabbt, säger myndighetens presschef Per Ek."---

https://www.expressen.se/nyheter/migrationsverket-stoppar-utvisning-av-denis-6/

Protesterna verkar ha tagit skruv…

Emo
10/17/18, 1:39 PM
#33

#32 Oj, då. Kanske kan vi hoppas på ett beslut i barnets intresse.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: