Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 2868 ggr
[Carpinus]1
12/25/17, 10:12 AM

Det sekulariserade landet?

Det talas en del om vårt sekulariserade samhälle i vissa trådar, och kanske tar vi vår neutralitet i trosfrågor för given. När vi ställs inför människor som hänvisar till sin tro när de i sitt arbete vägrar handhälsa på kvinnor, utföra aborter eller inte kan arbeta utan att bära slöja så reagerar vissa med bestörtning, medan andra tycker att man skall respektera religiösa hinder för att utföra sitt jobb och/eller bagatelliserar det hela. Ett exempel på religionshinder i arbetet har inträffat i Trollhättan.  Expressens Csaba Perlenberg tar upp fallet i en krönika i GT:

"Tyvärr är religion och tro på väg att hävda sig som en samhällskraft som kräver ett sekulariserat samhälles tydliga och kraftfulla gensvar. Sveriges generösa flyktingmottagande har gjort att människors religion, tro och dess seder och bruk numera krockar med vår religionsbefriade vardag.

Som i Trollhättan - där det under novembers fullmäktigemöte fördes en debatt om en sådan krock. Fallet uppmärksammades av liberalen Eva Castberger i en debattartikel i TTela häromdagen. I korta ordadrag handlar det om en anställd inom hemtjänsten som enligt Trollhättanliberalen Rita Paulsson Svensson (L) vägrat att köpa julskinka samt inte ville steka fläskkotletter till en äldre kvinna, där den anställde hänvisade till sin religiösa tro."---

Alla människor har rätt till sin religion och tro - men religionsfriheten innebär också att vi andra har rätt att slippa dess uttryck, inte minst när tolkningarna av den inte ens överensstämmer med religionens regler och förbud. Trostillhörighet är en privatsak och inget som ska påverka andra människor i ens yrkesutövning. Det råder ingen religiös samvetsfrihet gällande inköp av julskinka till äldre.  Håll religionen där den hör hemma - på fritiden, på rasten och i den privata sfären."

https://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-perlenberg/aldres-julskinka-ska-inte-stoppas-av-religios-tro/

Annons:
[Carpinus]1
12/25/17, 10:59 AM
#1

Är det ett tecken på vårt sekulariserade samhälle eller en markering att SR sände muslimska morgonandakter i julveckan? Själva säger livsåskådningsredaktionen att de "bommat" - de hade kanske missat att julen infaller så här års? 🤔

Annars anpassas andakterna  efter religiösa högtider, som ramadan då en imam brukar stå för dem. Muslimer firar ju däremot inte jul.

"Inför en av årets stora kristna högtider, julen, har Sveriges radio valt att sända muslimska morgonandakter. -Den här gången bommade vi. Oturligt nog är det ingen här på redaktionen som har reagerat, säger Mette Göthberg, samordnare för livsåskådningsprogrammen i P1, till Dagen."---

 "Men under torsdagen och fredagen sände Sveriges radio repriser på förra årets julandakter med bibelläsning från julevangeliet. Men inte på grund av kritiken utan för att de två återstående muslimska andakterna inte kunde hittas."

TT

Carmarino
12/25/17, 2:46 PM
#2

#1 Redaktionen kanske bara består av muslimer? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
12/25/17, 2:55 PM
#3

#Man skulle kunna tro det…

Tjeja
12/27/17, 5:53 PM
#4

Ja varför skulle annars "ingen på redaktionen reagerat"?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
12/27/17, 6:54 PM
#5

Jag tycker den här formuleringen i nyhetstelegrammet nog stämmer rätt bra: "Inför en av årets stora kristna högtider, julen, har Sveriges radio valt att sända muslimska morgonandakter."---

Alltså ingen bom , utan ett medvetet val. Man blev ju uppmärksammade på missen men skulle enligt egen uppgift trots det ha sänt muslimsk andakt även torsdag och fredag, om man nu inte råkat slarva bort dem.

Carmarino
12/28/17, 7:05 AM
#6

Vi kanske alla har blivit muslimer utan att vi vet om det? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
12/28/17, 7:20 AM
#7

#6  İnşallah.😎

kamera0710
12/28/17, 7:50 AM
#8

Från alliansens Livets Ord-filial (apropå länken i #0 om att slippa utföra aborter):

"Du tycker att barnmorskor ska ha rätt att slippa utföra aborter. Hur resonerar du där?

– Jag tycker att vi ska ha respekt för FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. I artikel 18 står att alla har rätt till religionsfrihet, tankefrihet och samvetsfrihet. Det är solklart.

Är det då inte enklare att helt enkelt söka sig till ett jobb där aborter inte ingår?

– Vi kan ju inte avskaffa en del av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Sedan tycker vi som parti att det är en fråga som borde kunna lösas mellan arbetsgivare och -tagare på ett enkelt och odramatiskt sätt genom att exempelvis lägga upp det praktiska arbetet så att det fungerar."

Synd bara att inga följdfrågor kommer om vad som ska väga tyngst om en sådan konflikt ställs på sin spets pga att parterna inte kommer överens.

Det är bara att hoppas att de åker ur riksdagen i höst och att religion förblir en privatsak, oavsett om man är kristen, muslim eller ateist. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/bVkyA/adaktusson-nobbar-pride-kanns-inte-arligt

[Carpinus]1
12/28/17, 8:58 AM
#9

Upplever man sig/ upplevs man som "pinsam"  i intellektuella kretsar om man är utövande kristen men "intressant" om man har annan trostillhörighet? Vissa rön pekar i den riktningen.

"Religionshistorikern David Thurfjell vid Södertörns högskola utanför Stockholm har studerat hur svenskar förhåller sig till kristen tro och religion i ett vidare perspektiv. Hans analys är att många svenskar döljer sin kristna tro på grund av en stark pinsamhetsfaktor. – För kyrkligt aktiva är det genant att säga att man är kristen, det leder till en massa missförstånd, säger han i intervjun med SVT."---

"Den som är muslim möter inte samma fördomar som den som är kristen, i varje fall inte samma typ av fördomar, enligt David Thurfjell. – Att vara muslim i Sverige är inte pinsamt. Det kan ju vara problematiskt på andra sätt, men det upplevs inte som pinsamt, säger han."

http://www.dagen.se/nyheter/david-thurfjell-i-svt-manga-kristna-tycker-tron-ar-pinsam-1.1076052

[Carpinus]1
12/28/17, 7:47 PM
#10

"Det var också en tankeställare när jag besökte Casablanca och staden framstod som mer sekulär än Angered", säger Expressens nya krönikör Sofie Löwenmark.

kamera0710
1/4/18, 3:55 PM
#11

"Historien om den äldre kvinna som blev utan griskött framkom första gången i Trollhättans kommunfullmäktige i höstas. Sedan dess säger sig Trollhättan Stad ha försökt gå till botten med uppgifterna.

– Vi har kollat med våra områdeschefer och bett Medarbetare höra med sina brukare men det är ingen som har hört något om det här. Det finns ingen som fått de här uppgifterna. Vi har strikta regler och om sådant här kommer till vår kännedom så ska det göras en avvikelserapportering och det finns ingen sådan, säger Trollhättans Stads presschef Peter Asp.

Men Eva Castberger (L), som skrev debattartikeln i Ttela som sedan spridits vidare, önskar att kommunen kunde vara lite mer ödmjuk inför uppgifterna. Däremot säger hon att hon inte kan vara helt hundra på att händelsen hon skrivit om faktiskt inträffat.

– Jag litar på den personen som har berättat det här för mig. Men eftersom att jag inte pratat med den personen som har vägrat utföra arbetsuppgifterna eller med den äldre personen som inte fick sina varor så kan jag naturligtvis inte säga att jag pratat med någon som var med. Men jag är ändå nöjd med debatten, säger Eva Castberger."

Men vi får väl se om det kommer fram något mer.

https://www.metro.se/artikel/nej-det-finns-inga-bel%C3%A4gg-f%C3%B6r-att-hemtj%C3%A4nsten-i-trollh%C3%A4ttan-v%C3%A4grade-k%C3%B6pa-grisk%C3%B6tt

[Carpinus]1
1/4/18, 5:37 PM
#12

#11 Det vore ju uppseendeväckande om Trollhättans kommunfullmäktige diskuterat ett rykte som varande sant och kvällspressen visar sig sprida fejkade nyheter - de som kritiserar sociala media för sådana saker…

Vi får väl som sagt avvakta i väntan på att Castberger styrker sin källa, kan hon inte det så är det en skam. Kommunen kan ju inte gärna vara "ödmjuk inför uppgifterna" om dessa skulle visa sig vara oriktiga.

kamera0710
1/5/18, 7:00 AM
#13

#12 Kikade på facebook-sidan till denne Castberger, där den påstådda händelsen diskuteras. Hon hävdar att hon inte kan svika sin uppgiftslämnare.

"När tiden är mogen så tror jag att min kontakt kan lägga fram dessa fakta på bordet. Jag jobbar på det nu."

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10214524470482017&set=a.10203440649913430.1073741840.1128195590&type=3&theater

Annons:
[Carpinus]1
1/5/18, 7:31 AM
#14

Den drabbade behöver ju inte framträda i media, det borde räcka om hon intygar det för förvaltningschefen eller annan som engagerat sig i att forska i ärendet.

kamera0710
1/9/18, 6:56 AM
#15

Nytt debattinlägg i går om hemtjänsten i Trollhättan, riktat till liberalernas Eva Castberger.

"Det handlar om ifall en anställd med muslimsk bakgrund har utfört sitt jobb eller inte. Ifall det skulle vara så att detta inte skett så ska detta uppmärksammas med all rätt.

Problemet är bara att det Eva påstår, och som dementerats i ett pressmeddelande från Trollhättans stad, är tredjehandsuppgifter baserade på ett rykte. Eva har blivit uppringd av en anställd som hört av en kollega som hört av en brukare. Detta är mycket problematiskt av flera skäl."

"Vad Eva skulle ha gjort var att säga till sin uppgiftslämnare, att kontakta sin chef och påtala det som hänt. Visar det sig sedan att det faktiskt hänt, då kunde det blivit en stor grej att skriva om och göra poänger av."

http://www.ttela.se/%C3%A5sikt/debatt/k%C3%B6pte-hemtj%C3%A4nsten-julskinka-eller-inte-det-%C3%A4r-fr%C3%A5gan-1.5015693

[Carpinus]1
1/9/18, 8:28 AM
#16

Tyvärr döljer ju TTELA sin lokala nyhetsförmedling bakom betalspärr, så man får gissa sig till vad som händer. Men tydligen har det skett en polisanmälan om hets mot folkgrupp, samtidigt som någon uppgiftslämnare säger sig vara "förbannad" om påståendena att det rör sig om fake news. Hur det än förhåller sig kan knappast liberalerna i Trollhättan vara särskilt belåtna med den här situationen…

kamera0710
1/9/18, 11:54 AM
#17

Denna Eva Castberger får mig allt mer att tänka på när partiet hade sin egen huygens…

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/21/siw.html

[Carpinus]1
1/10/18, 11:07 AM
#18

Situationen i bevisfrågan påminner en del om den kring talmannen och metoo, citat:  "kvar står en kvinna, som inte vill kliva fram, med en berättelse som ingen kan styrka eller avfärda. Några ombud utan fullmakt till kvinnan, vissa med namn…"---

kamera0710
2/13/18, 5:00 PM
#19

Diskussionen på facebook som Eva Castberger startade, och som jag länkade till i inlägg #13, är nu helt borttagen. Kanske var allt bara en skröna?

[Carpinus]1
2/13/18, 5:27 PM
#20

Har genom googling sett en uppgift att hemtjänstpersonal skall ha intygat att det som Castberger offentliggjorde äger sin riktighet. Tyvärr är sidan betalbelagd så jag vet inte om det är korrekt.

http://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/det-handlar-om-mer-än-skinkan-1.5015511

Det finns ett pressmeddelande återgiven in extenso på Flashback, men eftersom vi inte länkar dit så kan jag bara rekommendera sökning på strängen

Pressmeddelande med anledning av Paul Åkerlunds (KSO) påstående att Liberalerna sprider fake news.

Annons:
kamera0710
2/14/18, 12:15 PM
#21

I kväll kommer jag nog att se Uppdrag granskning, det kommer att handla om de kristna fundamentalisterna i Knutby.

[Carpinus]1
2/14/18, 1:01 PM
#22

#21 Dags att konvertera till sist?

[Carpinus]1
2/14/18, 2:02 PM
#23

Den 23 januari höggs huvudet och händerna av en Mariastaty utanför den katolska kyrkan i Växjö och huvudet bortfördes. Polisen ser det som vanlig skadegörelse, medan församlingsmedlemmarna fruktar att det rör sig om hatbrott.

Källa. 

Den femte februari klottrade någon "Allahu akbar" på fasaden på Båstads kyrka. GT skriver: "Klottret är polisanmält men än så länge vet man inte vem som ligger bakom skadegörelsen, eller vad syftet har varit. Helsingborgs Dagblad skriver att polisen inte vill spekulera i om klottret är genuint eller är ett försök att sprida fördomar om islam."---

Källa.

Misstankarna kan mycket väl vara riktiga, det kan faktiskt röra sig om skadegörelse och om försök att sprida fördomar, det vi ännu inte. Det intressanta är att det i sådana här sammanhang är fritt fram i att spekulera i alternativa banor. Vid andra händelser, t.ex. vid branden mot bönelokalen på Norra Grängesbergsgatan i Malmö eller den i moskén i Vivalla var det ingen som fann anledning i att fundera om vilka krafter som låg bakom - det var väl givet. Trodde man.

[Hayabusa]
2/14/18, 2:45 PM
#24

"Det finns olika grader i helvetet" sa den troende till ateisten :)

[Göstage]
5/9/18, 1:15 PM
kamera0710
5/24/19, 5:23 AM
#26

Ebba Busch Thor fortsätter att försvara barnmorskors samvetsfrihet.

https://www.expressen.se/nyheter/eu-valet-2019/busch-thor-gast-i-bara-politik/

LBB
5/24/19, 11:09 AM
#27

#26  Barnmorskor, liksom alla andra har naturligtvis rätt till samvetsfrihet.

Men innebär det att man inte kan sköta de arbetsuppgifter som åligger yrket får man väl för samvetsfridens skull byta jobb.

Sedan är det väl en annan femma att det råder skriande brist på just barnmorskor. Och  lösningen vore väl då att med löneavdrag låte de barnmorskor som inte klarar av preventiv/aborthanteringen bara ta hand om den mer trevliga biten…En sådar 75% är väl lagom avdrag  ;)

Annons:
kamera0710
5/24/19, 11:45 AM
#28

#27 Kan lägga till att jag inte har några invändningar om arbetstagare och arbetsgivare kommer överens om att en person ska slippa vissa arbetsuppgifter.

kamera0710
1/14/20, 11:59 AM
#29

Det händer åter saker i Knutby.

"Efter mordet 2004 uteslöts Knutby från frikyrkan Filadelfia. Men församlingen har fortsatt väcka uppmärksamhet.

Nu står tre före detta pastorer inför rätta för brott relaterade till sitt hårda styre av församlingen, från 2013 till 2016. Medlemmar har vittnat om en sektliknande miljö med bland annat pennalism och bestraffningar.

• 54-åriga Åsa Waldau, även kallad Kristi brud, står åtalad för 14 fall av misshandel av sex olika kvinnor. Hon erkänner en del slag med öppen hand, men nekar i övrigt till brott eller säger att hon varken kan erkänna eller förneka.

• Peter Gembäck, 46, står åtalad för misshandel och olaga tvång. Han erkänner brott.

• Urban Fält, 49, står åtalad för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, för att ha haft sex med en 17-årig flicka. Han bestrider ansvar för brott.

Alla tre krävs på tiotusentals kronor i skadestånd."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/nu-stalls-pastorerna-fran-knutby-infor-ratta/

kamera0710
1/20/20, 3:05 PM
#30

Inlägg av en person som vuxit upp bland religiösa fanatiker, förtjänar att läsas i sin helhet.

https://www.expressen.se/debatt/jag-blev-inte-forvanad-knutby-kan-handa-igen/?fbclid=IwAR1Y7YtS2MoNRS98zNiR_J2hhqaGBHLAyfSinEv3B-L5aLREVISaNu3Ogpk

kamera0710
7/13/20, 7:40 AM
#31

"Är Sverige på korståg?" frågar Patrik Lindenfors i ett blogginlägg som förtjänar att läsas i sin helhet.

http://blog.lindenfors.se/2020/07/11/ar-sverige-pa-korstag/

kamera0710
8/25/20, 5:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

.

LBB
8/25/20, 11:25 AM
#33

Jag är svensk och jag tar heller inte i hand…och det är helt ok.

[Hayabusa]
8/25/20, 11:28 AM
#34

Jag är inte svensk och gör precis som jag önskar - det är helt OK.

Annons:
Pyttelite
8/25/20, 3:26 PM
#35

Får man ta i hand idag? Blir man inte satt i karantän då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
8/25/20, 5:31 PM
[Hayabusa]
8/25/20, 5:46 PM
#37

#36 Haha 😃

kamera0710
8/26/20, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

.

LBB
8/26/20, 6:18 PM
#39

#38  Läst en del annonser för platser på skolor där det uttryckligen sägs att man ska dela skolans värderingar…En naturlig följd av friskolor med religiös/politisk inriktning

[Hayabusa]
8/27/20, 9:13 AM
#40

Placerar man sina barn i Benjamin så lär det inte vara en överraskning att förskolan drivs med kristen profil. Det framgår tydligt i deras info.

kamera0710
8/27/20, 11:36 AM
#41

Då kanske det är dags att tillåta förskolor med moderat eller socialdemokratisk profil också?

Annons:
Pyttelite
8/27/20, 11:37 AM
#42

#41 Indirekt har man väl redan det, friskolor vs kommunala.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
8/27/20, 12:10 PM
#43

#41 Du får engagera dig politiskt och driva frågan om förskola med politisk profil.

kamera0710
8/30/20, 6:55 AM
#44

Framför allt ska man väl tänka på att det här med skolval handlar om föräldrarnas rättigheter och inte barnens. Den som exempelvis tror att jorden är invaderad av rymdödlor som går omkring i mänsklig skepnad ska självfallet ha sin fulla rätt att sätta sina barn i en skola som lär ut detta.

[Hayabusa]
8/30/20, 8:39 AM
#45

#44 Som sagt - är du missnöjd så  du får engagera dig politiskt och driva dina hjärtefrågor. Vare sig det handlar om  politik, skolor eller rymdödlor.

kamera0710
8/30/20, 10:56 AM
#46

#45 Har du engagerat dig politiskt eftersom du rekommenderar mig att göra det?

kamera0710
8/30/20, 10:56 AM
#47

#45 Har du engagerat dig politiskt eftersom du rekommenderar mig att göra det?

[Hayabusa]
8/30/20, 5:15 PM
#48

#46 & #47

Om jag inte missminner mig, så uppmanade du mig (vi ett tidigare tillfälle) att gör detsamma? Hur det än är med den saken, så kan jag inte förstå hur mitt ställningstagande (om att engagera sig politiskt) kan påverkar ditt beslut om att gör detsamma. Du måste väl ändå kunna ta ett självständigt beslut?

Det var det långa svaret och här kommer det korta: Ja.

Annons:
LBB
9/1/20, 10:18 AM
#49

Vi har, som de flesta demokratiska ster, en politisk och en religiös frihet. Om den ska vara värd ngt så är det naturligtvis så att föräldrar ska ha rätt att sätta sina barn i skolor som arbetar enligt de religiösa och politiska intentioner som föräldrarna föredrar. Samtidigt är det så, att om samhället ska vara med och finansiera kalaset så har samhället rätt att ställa vissa krav, på vad som bibringas barnen, hur detta görs och att barnen i den aktuella skolan uppnår den utbildningsstandard samhället kräver.

Ser man tillbaka så har den kommunala skolan falerat, på 2 punkter

1 Man har inte lyckats bibehålla den utbildningsstandard som varit målet

2 Man har inte gett barnen en politisk neutral utbildning, utan konsekvent drivit på en, linje som passat store delar av lärarkollegiet.

Ställ krav på friskolorna, javisst, men ställ samma krav på de kommunala skolorna.

kamera0710
9/1/20, 11:45 AM
#50

#49 Bör då den som startar en skola och finansierar den med egna medel få sätta sina barn i den skolan och lära ut vad som helst? Ser du i sammanhanget att det kan uppstå konflikter mellan barns rättigheter och föräldrars önskemål?

Citerar Humanisternas Patrik Lindenfors igen:

"I Sverige tillåter vi inte den extrema form av isolering som hemskolning innebär, men vi tillåter den light-version som konfessionella friskolor innebär. Dock är det bara religion som har det här undantaget i skollagen, andra övertygelser på ideologisk grund tillåts inte. Till exempel kommer kommunistiska eller sverigedemokratiska skolor inte på fråga. Den här skillnaden är inte genomtänkt, för resultatet skulle vara detsamma: att barn isoleras från andra övertygelser eller livsåskådningar på grund av föräldrarnas övertygelse. En sådan isolering ger inte barn någon reell möjlighet att själva välja livsåskådning.

Överenskommelsen mellan S+MP+C+L är ett steg i rätt riktning mot en mer pluralistisk och demokratisk ordning, där barnperspektivet inte underställs föräldraperspektivet. Alla som värnar barns rättigheter borde välkomna detta."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/syftet-med-religiosa-friskolor-holjt-i-dunkel-25774

Pyttelite
9/1/20, 11:48 AM
#51

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
9/1/20, 11:50 AM
#52

#51 Frågan är ställd med anledning av LBB:s åsikter om hur svensk skola bör vara utformad.

LBB
9/1/20, 7:03 PM
#53

#52  Tja , Vi har ju skolplikt i landet, det finns ju föräldrar som flyttat till grannländer bara för att de anser att de inte får utbilda sina egna barn.

Det hela är en smula komplicerat, men kan föräldrarna visa på ett trovärdigt sätt, att barnen får kunskaper, de kunskaper skolstadgan talar om så är det ok.

Då ställer jag motfrågan, vad anser du att samhället ska göra då barnen inte kommer till skolan? internera dem?  Gäller samma sak för notoriska skolkare?

En inte helt lätt sak att lösa…

kamera0710
9/1/20, 7:56 PM
#54

#53 Kanske är det till att koppla in de sociala myndigheterna i sådana fall. I värsta fall kan ju föräldrar behöva fråntas vårdnaden om sina barn.

LBB
9/1/20, 8:57 PM
#55

#54  Men görs det? Den kommunala skolan har ju i årtionden genom att inte agera accepterat att unga valt att inte gå i skolan?  Då snackar vi om rätt många ungar. När det gäller barn som går i extrem hemundervisning så talar vi om en handfull. Är det inte att sila mygg och svälja kameler?

Annons:
kamera0710
9/2/20, 6:39 AM
#56

#55 Kan säkert behöva göras mer där, hittade en del intressant. Sedan tycker jag att det var idiotiskt att kommunalisera skolan, jag tycker att staten bör återta ansvaret.

Men detta är knappast någon ursäkt för att fortsätta med religiösa friskolor.

https://www.expressen.se/nyheter/5-500-barn-gar-inte-i-skolan-misslyckande-for-samhallet-/

kamera0710
9/2/20, 7:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

En liberal till som inte tycks kunna se att det kan bli målkonflikter mellan föräldrars önskemål och barns rättigheter. Riktigt jävla idiotisk jämförelse.

[Hayabusa]
9/2/20, 9:46 AM
#58

På tal om "Det sekulariserade landet":

"…undrar man om Socialdemokraterna har glömt bort arbetarrörelsens pionjärer, som Axel Danielsson (1863- 1899, grundare av tidningen Arbetet i Malmö). Han kämpade och fängslades i likhet med Hjalmar Branting (ledare för S 1907-1925) för rätten att kritisera och smäda religionen.

Dessa forna ledare måst vända sig i graven när de ser utvecklingen i till exempel SSU Skåne. Gång på gång har SSU Skåne ertappats med grovt judehat och islamism.

När Socialdemokraterna för att vinna röster välkomnar sådana krafter sviker man samtidigt alla de invandrare som kommit till Sverige från religiöst förtryck i sina hemländer.

Malmö borde stå upp för det sekulära, jämställda samhället där var och en gör sin plikt och kräver sin rätt. Skattepengar borde användas till en kravfylld integration, där nyanlända måste lära sig svenska språket, ta till sig vår kultur och tidigt komma in i arbete."

Nils Littorin

LBB
9/2/20, 9:55 AM
#59

Hm..visst kan det vara idiotiskt att inte inse att det finns konflikter mellan föräldrars önskemål och barns rättigheter. Men lika idiotiskt kan det vara att inte inse att det finns konflikter mellan olika politikers önskemål och familjers rättigheter. Omskärelse är egentligen inget större problem, om man betänker att till exempel en majoritet av USA:s manliga befolkning är omskuren, utan att vare sig vara Judar eller Muslimer..

Vi har andra exempel, samhället ser gärna att alla barn vaccineras enligt de normer samhället har, ett fåtal föräldrar vill inte detta.

Samhället ser gärna att vi alla ställer upp med blod, medger transplantationer men majoriteten av folket gör ju inte det.

Att C lyfter fram frågan (manlig omskärelse)är väl mer ett symtom, på en desperat kamp för att profilera sig (stå ut) samtidigt som man vill vara så extremt center som möjligt…

kamera0710
9/3/20, 5:39 AM
#60

#59 Ja, det är lite av min grundläggande syn på samhälle och politik, synliggör konflikterna. 

Vad gäller omskärelse citerar jag åter detta intressanta debattinlägg:

"Som omskurna har vi talat med ett stort antal i samma situation och hört de personliga berättelserna om större och mindre problem. Vi har även egen erfarenhet och blir mycket provocerade av alla påståenden om att stympningen är ett mindre och ofarligt ingrepp.

Även utan några oönskade följder anser vi det principiellt fel att skära i barn ty det strider både mot barnets rätt till kroppsliga integritet och religionsfrihet.

Som omskurna kan vi också lätt identifiera oss med de pojkar och män som utnyttjat sin religionsfrihet och valt en annan religion än föräldrarna. Varje toalettbesök, varje erektion blir för många en påminnelse om föräldrarnas val att oåterkalleligen märka sitt barn med sin egen, inte barnets, religion.

En förhud kan inte sys tillbaka, inte ens för de som tagit avstånd från sina föräldrars religion. Vi har vid flera tillfällen, med omskurna, diskuterat olika metoder att få lite mer förhud.

För oss är det självklart att alla barns rätt att behålla sitt könsorgan naturligt och ostympat står över vuxna människors rätt att skära bort delar av friska barns kroppar."

Sedan får man självklart ha åsikten att tankar av detta slag hotar religionsfriheten.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJ1zmX/sa-ar-det-att-leva-som-omskuren-man

Pyttelite
9/3/20, 7:48 AM
#61

#60 Med tanke på hur många som är omskurna i USA är det märkligt att diskussionen inte kommit upp tidigare. Omskärelsen i USA beror inte på religiös övertygelse. Är det inte så att man ska börja diskutera hur och var en religiös omskärelse ska ske. Att den eller de som gör ingreppet ska ha sjukvårdskompetens och tillgång till lämpliga lokaler. Det är väl framförallt felaktigt utförda ingrepp som leder till problem inte omskärelsen i sig. Eller har jag fel? https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/kropp-och-kon/kukkunskap/omskarelse-av-penis/ https://www.rfsu.se/globalassets/praktikor/omskarelse-av-pojkar-och-man.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
9/4/20, 6:43 AM
#62

#61 Själv tycker jag vi ska lyssna mer på röster som de citerade i #60 och låta individer själva avgöra.

Annons:
LBB
9/4/20, 2:31 PM
#63

#62 kan ju låta bra….men…ta ex vaccineringar, om föräldrarna vill att barnet ska vaccineras och det protesterar vilt genom att skrika när sprutan plockas fram..ska barnets vilja då respekteras och åtlydas?

kamera0710
9/15/20, 6:10 AM
#64

#63 Sent svar, tycker det är ganska krystat att jämföra vaccinering mot sjukdomar med religiösa ritualer.

kamera0710
9/15/20, 6:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

.

[Hayabusa]
9/21/20, 12:27 PM
#66

"Inte en millimeter av det här landet ska tillhöra Islam."

kamera0710
9/21/20, 4:40 PM
#67

Ibland påminns man om att det sker en hel del förändringar till det bättre. Råkade hitta en äldre artikel om diverse kändisar, med åsikter inom hela det politiska spektrat, som gick ut i ett gemensamt upprop mot homovigslar i kyrkan. I dag verkar frågan inte så dramatisk längre och homosexuella kan nu adoptera.

Men som Rosling ofta påpekade, mycket av detta sker så långsamt att vi knappt märker det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgnbb0/kandisar-i-upprop-mot-homovigslar-i-kyrkan

Pyttelite
9/21/20, 4:59 PM
#68

För inte tala om dramat med kvinnliga präster, poliser och rekryter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
9/21/20, 5:06 PM
#69

#68 Håller med.

Annons:
kamera0710
9/22/20, 6:17 AM
#70

Mer tankar från Örebropartiet. Nog frågar man sig om de vet om det finns lagstöd för vad de föreslår. Har i alla fall väldigt svårt att tro att förslaget om att mer eller mindre tvinga tjänstemännen att dra handläggningen i långbänk kan vara laglig.

Ser polisen Peter Springare i bild, han borde kunna informera om detta.

  • Redigerat 9/22/20, 6:18 AM av kamera0710
[Hayabusa]
9/22/20, 8:31 AM
#71

Nog har Markus Allard en poäng i sitt anförande - definitivt.

[Hayabusa]
9/22/20, 8:33 AM
#72

"Håll islam utanför politik, rättsväsen, lagstiftning och administration"

Sagt av miljöpartist (!) 10.06.2019

[Hayabusa]
9/22/20, 8:41 AM
#73

Ett exempel på varför:

"Malmömoskéns imam har rätt att spionera åt Turkiet.

Så lät det när församlingens ledning diskuterade turkiska religionsmyndighetens krav om att en ordförande i moskén skulle tvingas bort - för att han ansågs vara regimkritiker.

– Det är horribelt, säger Ewa Bertz (L), kommunalråd för demokrati och mänskliga rättigheter.
Turkiets kontroll över åtta svenska moskéer har uppmärksammats de sista åren.

Regimkritiker vågar inte längre gå till församlingarna, som finansieras av svenska staten men kontrolleras av president Recep Tayyip Erdogans regim i Turkiet.

De svensk-turkiska regimkritikerna hamnar på listor över landsförrädare, som skickas av moskéernas imamer till maktapparaten i Turkiet, har Ekot rapporterat."
https://www.expressen.se/kvallsposten/mosken-avslojas-i-klipp-vill-ange-regimkritiker/

[Hayabusa]
9/22/20, 8:49 AM
#74

Eller varför inte detta exempel:

"Kyrkan, föreningar, idrottslag, moskén: Där finns vägen till kommunpolitiken. Hjärtat av svensk demokrati.

Särskilt i områden där klanerna är skyddsnätet nummer ett. Dels av traditionella skäl men också för att många upplever att majoritetssamhället dragit sig tillbaka."

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/federico-moreno/klanpolitikern-rostades-hela-vagen-till-riksdagen/

kamera0710
9/22/20, 11:40 AM
#75

#71 Jag är som bekant emot religiösa friskolor, men att på kommunal nivå börja med någon form av civil olydnad och strunta i gällande lagstiftning låter tveksamt.

[Hayabusa]
9/22/20, 12:02 PM
#76

#75 Det hindrar inte att man/kvinna kan ha uppfattningen att Markus, faktiskt, har en en poäng i det han framför. Hans andemening stödjer jag till fullo, det tror jag att en klar majoritet av landets befolkning också gör.

"Precis som den sekulära demokratin i Sverige har lyckats fördriva kristendomen från politik, rättsväsen, lagstiftning och administration, måste naturligtvis islam hållas utanför dessa områden."

Sagt av samma miljöpartist som i #72.

Annons:
kamera0710
9/22/20, 12:16 PM
#77

#76 Man får hoppas att moderaterna i riksdagen byter åsikt, då kan ju nu gällande lag ändras eftersom åtminstone S och V vill förbjuda religiösa friskolor. Ur en ledare i Expressen för några veckor sedan:

"Att Skolinspektionen nu sätter sitt hopp till att huvudmannen för skolan ska ta sitt ansvar för ”värdegrunden” är en närmast perfekt illustration av hur det offentliga Sverige har närmat sig den här typen av problem: välmenande, valhänt och naivt.

För även om det är bra att vidden av Abdirizak Waberis islamistiska engagemang i Somalia framkommer, förändrar det inte bilden av honom på något avgörande sätt. Waberi har ju varit tydlig med sina åsikter och sina drivkrafter i närmare två decennier.

Ändå släppte Moderaternas fram honom till en plats i riksdagens försvarsutskott. Och ändå medger regelverket än i dag att han får driva offentligt finansierade skolor.

På så vis avslöjar skandalen mer om Sverige än om Abdirizak Waberi."

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/skandalen-sager-mer-om-sverige-an-om-waberi/

[Hayabusa]
9/22/20, 12:23 PM
#78

#77 Personligen ser jag att sakfrågan är viktigare än partitillhörighet. Det finns sannolikt många "kålsupare" i frågeställningen. Även till vänster, det vet du om.

kamera0710
10/28/20, 12:30 PM
#79

Det här var okänt för mig om Sveriges religionsfrihet:

"Faktum är att religionsfrihetens tradition är kort i Sverige. Det var först 1951 som det blev tillåtet att lämna Svenska kyrkan utan att träda in i något annat samfund."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/partier-och-valjare-splittrade-nar-religionsfriheten-stalls-pa-sin-spets/

[Göstage]
10/28/20, 12:40 PM
#80

#79 Fast 1779 lagstadgades att den som var född utom Sverige var fri att utöva sin tro, och från 1873 kunde man konvertera från den kristna tron.

https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/manskliga-rattigheter/religionsfrihet/

kamera0710
12/29/20, 9:02 AM
#81

"På julaftonen fanns det i flera tidningar i Dalarna, bland annat Dala-Demokraten, ett öppet julbrev (med rubriken 'Varje människa behövs') gemensamt undertecknat av landshövding Ylva Thörn och biskopen i Västerås stift Mikael Mogren.

Från landshövdingekansli och predikstol går alltså i julevangeliets tid en stor tacksamhetens hyllning ut till 'alla som är verksamma inom skolan, inom vård och omsorg, föreningar och frivilliga krafter, alla ni som utifrån era olika förutsättningar och verksamheter ställt upp och ställt om.'

Är den här typen av samgående manifestationer av statens förlängda arm i länet, alltså landshövdingen, lämplig år 2020?"

https://www.dalademokraten.se/artikel/inlagg-orjan-fridner-hur-tanker-landshovdingen-i-dalarna

kamera0710
4/16/21, 2:01 PM
#82

Ny dokumentär om Ecce Homo-utställningen.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1689356

När en konstnär avbildar Jesus helt naken blir det startskottet för vild debatt, polisanmälningar och våldsamma demonstrationer. Bråket går ända upp till ...
[Hayabusa]
4/16/21, 2:09 PM
#83

#82 Oh, nu blir det nog upplopp på gatorna här i byn.

Annons:
kamera0710
4/16/21, 2:10 PM
#84

#83 En del sådant verkar ha förekommit när utställningen var ny, ja. Lyssna gärna.

[Hayabusa]
4/16/21, 2:38 PM
#85

#84 Oh, ja - det minns jag mycket väl. Hela byn var i uppror, det eldades bilar, kastades sten mot Polis och blåljuspersonal. Undrar om det inte var någon/några som omkom? Här har vi oerhört mkt att lära av andra kulturer.
Nu kommer det att blossa upp igen, så nej - det vågar jag inte. DEN lynchstämningen :(

kamera0710
5/27/22, 9:24 AM
#86

Martin Klepke i Arbetet:

"Sedan ett läckt dokument visade att USA:s högsta domstol funderar på att riva upp den femtio år gamla rätten till abort har vi fått höra mycket om religiösa föreställningar och kvinnliga modersplikter från både amerikanska och svenska abortmotståndare.

Men bakom abortmotståndet ligger också hård klasspolitik. Abortmotståndet går nämligen hand i hand med en rejält konservativ syn på ekonomisk jämställdhet och arbetares rättigheter. Det visar en grundlig forskningsgenomgång från det amerikanska forskningsinstitutet Economic Policy Institute.

I en stor metastudie, alltså en studie som sammanfattar forskningsläget, framgår att abortlagstiftningen i USA påverkar både individens ekonomi och samhällsekonomin i mycket hög utsträckning."

https://arbetet.se/2022/05/24/abortmotstandare-varnar-klassamhallet/

Inskränkt aborträtt går hand i hand med antifackligt arbete, lägre löner och större löneskillnader, skriver Arbetets ledarskribent.
Pyttelite
5/27/22, 9:58 AM
#87

Lustigt att man inte kan visa på referenser när man hänvisar till en studie.

Då är det bara prat för sakens skull och inte någon bearbetning av sakfrågan.

Här är senaste artikeln i ämnet men det är troligen inte den som avses.

https://www.epi.org/blog/abortion-rights/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


A leaked draft of a majority opinion authored by Supreme Court justice Samuel Alito strongly suggests that the court will rule to overturn Roe v. Wade and Planned Parenthood v. Casey, the two landmark cases that have upheld the right to an abortion nationwide for the last half century. If the final ruling largely follows…
kamera0710
9/15/22, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

.

Fornöga
7/6/23, 12:34 PM
#89

2023 Pågående debatt i ämnet här.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kamera0710
4/21/24, 6:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

.

Pyttelite
4/21/24, 7:56 AM
#92

#91: Jag tycker bilden är fel - idag handlar det snarare om vilket kriminellt nätverk man håller på eller om man är neutral eller vilka vänner man haft eller vilka grannar man har och vilka vänner de haft - väljer du fel grannar har du kanske inget hem kvar eller liv heller för den delen men det är viktigt att vara demokratisk. Vi ska alla drabbas!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/21/24, 7:56 AM av Pyttelite
kamera0710
4/21/24, 7:59 AM
#93

#92 Ja, det där med rätt vänner har ju visat sig tydligt på Länsstyrelsen i Stockholms län. Kanske borde man tala om nätverk även där.

Pyttelite
4/21/24, 8:01 AM
#94

#93: Ja det är viktigt med nätverk och kontakter annars kommer man ingenstans!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
4/21/24, 8:07 AM
#95

Situationen med AKB har, ju, inte gått obemärkt förbi. Hon lär inte komma undan, till skillnad från mördare och sprängare.

Upp till toppen
Annons: