Annons:
Etikettsexualpolitik
Läst 4101 ggr
[Stockholmare]
2017-12-27 11:28

Kvinnor köper kärlek i Gambia?

Män åker till Asien för sexköp och kvinnor till Gambia.

https://www.expressen.se/nyheter/maire-72-gifte-sig-for-tredje-gangen-i-gambia/

Annons:
Maria
2017-12-27 11:40
#1

Kommer att tänka på Fröding…

ag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kalindas
2017-12-27 12:16
#2

Tragiskt. 😕

/Elisa

Lona
2017-12-27 14:47
#3

Ja, verkligen. :-( Själv klappar jag hellre på en besökshund som visar äkta glädje och kärlek än den här lösningen. Frågan är om det förekommer ful sexhandel också? Det är ju inte helt obekant vad en del män har för sig i Thailand (och då menar jag inte att ”köpa och ta hem en fru”) men angående kvinnor som gifter sig i Gambia har jag bara hört om något slags ömsesidigt utnyttjande - kvinnan tror hon får kärlek, mannen får pengar och ett ev uppehållstillstånd. Däremot så tror jag att, om man ska generalisera grovt, så är de afrikanska männen definitivt mer självständiga när det gäller att skaffa ett nytt, eget liv här i Sverige än vad de asiatiska kvinnorna är.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tjeja
2017-12-27 17:03
#4

Men vilken rätt har vi att döma andra mindre lyckligt lottade människor egentligen? Det är ju inte du och jag som skall leva deras liv utan de själva! Lev du ditt liv och missunna inte andra att leva sina liv så gott de kan. 

Både tanten i artikeln och gubben i Thailand som "köpt" sig ett äktenskap med en annan vuxen människa blir ju lika utnyttjade åt sitt håll som de "den stackars fattiga" maken/makan. Båda sidor i dessa äktenskap väljer själva att ge för att få något bättre i sitt liv.

Vad är det egentligen för skillnad på när Anders och Erika på Happypancake skaffar sig ett ligg med varandra för att få lite sex? Eller när de letar efter en livspartner att bygga ett liv med och hittar varandra? 

I alla relationer har man ju någon form av utbyte av varandra, att kärlek skulle vara helt villkorslös är ju bara en myt! Ingen älskar en "partner" man inte själv får något ut av att vara med. Eller?

Själv har jag haft tur och har ett liv och en primärrelation som passar in i normalmallen för vad som är "accepterat". Det handlar inte om utnyttjade barn som inte har något själv att sätta emot utan vuxna människor som gör egna livsval. 

Borde vi inte nu 2017 kunna acceptera andra vuxna människors självvalda relationer utan att tycka och förtycka och moralisera över dem?

Tänk du själv på din egen relation och se till att du och din partner mår bra och låt andra jobba på sina relationer så gott de själva kan!

- så tänker jag!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lona
2017-12-27 17:36
#5

#4, Förvisso, men oavsett om det är en gambiansk man, en svensk tjej eller whatever så tycker jag att det är tragiskt när en person utnyttjar en annan, såvida inte båda är medvetna om hur det ligger till.
Om jag vet att en person är tillsammans med mig för, låt oss säga, någon form av ekonomisk vinning (nu menar jag inte prostitution) medan jag får närhet och kanske sex så är det väl upp till var och en.
Tyvärr är det ganska vanligt att personer i liknande situation som i reportaget tror att det handlar om kärlek medan den andra parten bara ser möjligheter att få ett hus, ett medborgarskap eller vad det nu kan röra sig om.
Det tycker jag är tragiskt, nu kan jag väl inte döma alla efter mig själv, men jag skulle då inte vilja bli lurad att tro att en person verkligen bryr sig om och älskar mig när hen bara är ute efter materiella ting och kanske inte ens gillar mig.
Behöver givetvis inte handla om just gambianska män och svenska kvinnor (eller för den delen om asiatiska kvinnor och svenska män) utan lika gärna om ett svenskt par där den ena utnyttjar den andras sårbarhet för egen vinnings skull.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tjeja
2017-12-27 17:44
#6

#5  Tanten i artikeln är ju knappast ovetandes om risken. Hon har ju redan låtit sig bli uttnyttjad av två i detta fall Gambiska män tidigare.

Tror även att det är sällsynt att petterniklas när han åker till Thailand och "hämtar fru" skulle vara totalt omedveten om risken att bli utnyttjad i annat syfte än kärlek.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-28 06:48
#7

Om det nu blir straffbart i Sverige för sexköp utomlands som regeringen vill  så måste det givetvis även gälla den här hanteringen, och då tycker jag att det är bra att media uppmärksammar företeelsen.

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-man-ar-sa-trotta-och-trakiga/

[Hayabusa]
2017-12-28 10:01
#8

Filmen "Paradis:Kärlek" gick på SVT för några år sedan (2014), den är sevärd anser jag. 

https://www.svt.se/kultur/film/expanderar-utanfor-sina-fysiska-ramar

[Carpinus]1
2017-12-28 10:21
#9

#8 Mer i filmväg:

"Kärlek i Gambia. Här får vi följa tre systrar i 60-årsåldern som är på jakt efter sex och kärlek bland de betydligt yngre männen i Gambia." (2012) 3x14 min.

Del 1

Del 2

Del 3

[Stockholmare]
2017-12-28 11:52
#10

Europeiska mor- och farmödrar som hånglar med fattiga gambier som är så unga att de skulle kunna vara deras barnbarn. Men även svenskor som lätt skulle få en partner hemma som förlovar och gifter sig med hyfsat jämnåriga medelklassmän män i Gambia. Expressen åkte till turiststråken på Kololistranden för att ta pulsen på svenskornas semesterrelationer och eventuella sexköp.

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-man-ar-sa-trotta-och-trakiga/

[Hayabusa]
2017-12-28 11:54
#11

#10 Handhjärta ❤️

[Carpinus]1
2017-12-28 13:20
#12

Skall man se åtminstone något positivt i det så är det bättre att tanter raggar (förhoppningsvis) myndiga unga män i Gambia än att förgriper sig på ensamkommande tonåringar i Sverige.

https://politik.ifokus.se/discussions/59b2aba08e0e747659000c48-utreds-for-valdtakt-mot-minderarig-pa-hvb-hem

[Carpinus]1
2017-12-28 14:23
#13

"Frankrikes första dam har blivit en ikon för andra kvinnor. 

Brigitte Macron, 64, får omkring 200 brev varje dag – och hyllas för sin relation till den 25 år yngre presidenten."---

                                                                         .

https://www.expressen.se/nyheter/brigitte-macron-far-hundratals-brev-fran-kvinnor/

                                                                       .

Toyboysamhället i sin prydno…  Om någon faller för en yngre partner så "fine"1 - men vad driver horder av kvinnor att skriva hyllningsbrev för den sakens skull - ser vi tappen som slagits ur tunnan?

1.

(Och ja, kändisgubbarna med sina golddiggers är lika patetiska.)

Annons:
papa-bear
2017-12-28 14:31
#14

#9 bra att du visar att det är gamla nyheter i ny tappning, första gången jag hörde talas om det här var väl t o m ännu längre tillbaka, så egentligen är det här inget nytt under solen, mer än ett sätt att skambelägga tanterna igen.

deras "offer" är i alla fall till synes vuxna män, till skillnad mot de vietnamesiska flickorna som säljs till män som beter sig som predatorer under "turistresor" till thailand.

[Carpinus]1
2017-12-28 14:35
#15

Javisst, företeelsen är långt ifrån dagsfärsk. Gubbars sexresor till Thailand är vämjeliga och det är såväl minderåriga flickor som pojkar som drabbas.

Det ena övergreppet ursäktar inte det andra - kärringarna som drar till Gambia är lika ynkliga som gubbarna som härjar i Thailand.

kalindas
2017-12-29 10:32
#16

#9
Samma tant som är med i detta Outsiders som i artikeln i #0 
Hon verkar inte lärt sig ett dugg…

/Elisa

[Carpinus]1
2017-12-29 11:38
#17

Ur arkivet: i början på seklet gifte sig en 56-årig svensk kvinna med en 17-årig gambier. Det ändade tio år senare i ett uppmärksammat mord på en annan kvinna.

Källa.

kamera0710
2017-12-29 17:56
#18

#1 Du kanske känner till att Sven-Ingvars har sjungit den?

[Stockholmare]
2017-12-29 18:22
#19

Spådamen på Bali sade till Marja att en man plötsligt skulle komma in i hennes liv i Gambia.– Jag hade inte haft sex på sex år och hade aldrig trott att en finsk feminist som jag skulle bli kär och bo i ett land där det finns kvinnlig omskärelse, säger den 70-åriga textildesignern.Nu är hon gift med gambiske kocken Dodo som är omkring 30 år yngre.

https://www.expressen.se/nyheter/marja-70-kvinnor-kanner-att-de-kommit-till-sexhimlen/

[Hayabusa]
2017-12-29 18:26
#20

Handhjärta ❤️

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-06 09:26
#21

Den speciella kändis som alternerar mellan att vara nyhetsfnisstudiovärdinna i TV4 och moraliskt rättesnöre som krönikör i Expressen ser något vackert i den gambianska sextrafiken.

https://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/gambiakvinnorna-utmanar-karleksmatematiken/

[Hayabusa]
2018-01-06 10:41
#22

"En gammal och ful man gängar sig sällan med en vacker och ung kvinna. Finns det inte ett erkännande, en framgång eller någon enda liten pikant twist i den enligt normen sämre lottades vågskål händer det överhuvudtaget inte."

Hayabusa

[Carpinus]1
2018-01-06 11:21
#23

De svenska sexhandelsresorna till Gambia har flera decennier på nacken vid det här laget. En långtidsboende namngiven norrländska sade till Expressen 2004 att utnyttjandet var "ömsesidigt",  samtidigt som hon tillade att  "Den svarta mannen är alltid den vita kvinnans slav", säger hon. "Gör han inte som hon vill skaffar hon en ny man".

Gulligt…😮

papa-bear
2018-01-06 12:28
#24

#23 ungefär samma förhållande här i Sverige för de flesta mailorderbrudarna, en man i Östersundstrakten var för ett antal år sedan välkänd där för att han utnyttjade 2-årsregeln, bytte ut fästmön innan 2 år hade gått. en artikel om regeln från 2012 på svtnyheter. sett till det här eventet, nov 2016, verkar problemet finnas kvar.

[Hayabusa]
2018-01-06 12:36
#25

#24 Rimligtvis anser, väl, Strömstedt att det finns något fint över det?

papa-bear
2018-01-06 12:40
#26

#25 du såg inte att det var carpinus #23 jag svarade på, tydligen inte, eftersom du fick in jenny strömstedt i ditt svar till mig.

[Hayabusa]
2018-01-06 12:50
#27

#26 Jo.

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-06 14:31
#28

#24 Jodå, vi har diskuterat Thailands- och köpbrudssyndromet i åtskilliga trådar på iFokus, och jag vill minnas att jag personligen varit inne på "Östersundsmannen" i en annan tråd (som dock inte google förmår att hitta).

Men om vi nu flyttar oss till metoo:s nästan unika genomslagskraft i vårt land och ser det (ibland motiverade) föraktet för tafatta svenska tafsare i jämförelse med gambiska giganter, amorösa afghaner och latino lovers - vilka förutsättningar skapar det för "en ung mans väg till ena pigo"? Vad är väl en förstulen kram i jämförelse med röda rosor i barmen på Mallis och full fräs i Gambia?

[Carpinus]1
2018-01-06 15:24
#29

Och vad är skillnaden mellan  svenskars jakt på thailändska flickor i Pataya och pilska svenskors intresse för afghanpojkar - mer än 840 mil?

https://politik.ifokus.se/discussions/59b2aba08e0e747659000c48-utreds-for-valdtakt-mot-minderarig-pa-hvb-hem

[Göstage]
2018-08-09 15:17
#30

"Maire Pehkonen, 73, vill leva i Sverige med sin 38 år yngre gambiska man. Men nu har Migrationsverket avslagit ansökan om arbets- och uppehållstillstånd i Sverige för hennes tredje make från Gambia. 

I ett långt brev motiverar de varför de anser att ett skenäktenskap har ingåtts. Beslutet är överklagat och Maire Pehkonen är stridslysten."---

https://www.expressen.se/nyheter/73-ariga-maires-kamp-for-sin-gambiska-make/

Expressen har skrivit en välvilligt hållen artikel om Maires kärleksbekymmer. Hade man hållit samma ton om det gällt en 73-årig gubbe i färd med att ta hem sin tredje yngre hustru från Sydostasien?

papa-bear
2018-08-09 16:57
#31

#30 tror nog inte ens det skulle bli en artikel i den lokala blaskan som säljs i den kommun som den hypotetiske 73-årige mannen skulle bo i, det är mer förekommande än vad som tros, i Östersund finns/fanns en som gifte sig, skilde sig efter 22-23 månader, så att frun inte fick vara kvar pga 2-årsregeln som fanns, hur det är nu med den nu vet jag inte, vet inte hur många som drabbats av honom, själv känner jag en som höll på så tills han "råkade" göra henne gravid, men de håller i alla fall i hop, nästan 20 år senare.

[Göstage]
2018-08-09 17:09
#32

#30 Ingen ifrågasätter nog att det omvända förhållandet är vanligare, frågan är om det skulle skildras med samma glimt i ögat när "Per", 73, väntar på sin tredje yngre partner från Filipinerna.

[GIKmio]
2018-08-09 20:43
#33

Något är ju fel när inte pensionärer kan träffa en man eller kvinna i sin egen ålder i Sverige, genom föreningsliv, danskvällar etc.. utan jaga sådana som skulle kunna vara deras barnbarn utomlands. Jag är 44 år. Att träffa en  20-årig kvinna som skulle kunna var min dotter finns inte ens i mina tankar..

[Göstage]
2020-10-05 09:37
#34

#0 Maire kör vidare enligt mottot "slit och släng".

"Maire Pehkonen, 75 år ligger nu i skilsmässa från sin tredje unge gambiske make.

Under karantänlivet i pandemins början upptäckte hon videosamtal på Facebook och blev vän med 1 200 gambiska män.

En av dem vill hon nu gifta om sig med när restriktionerna släpper. Hon planerar därefter att flytta permanent till Gambia eftersom svenska myndigheter inte låter henne ta hit någon man längre. Hon är färdig med det deprimerande ensamlivet i småländska Gamleby."---

https://www.expressen.se/premium/nyheter/maire-75-redo-att-gifta-sig-i-gambia-for-fjarde-gangen/

Premiumartikel

  • Redigerat 2020-10-05 09:38 av [Göstage]
Annons:
[Hayabusa]
2020-10-05 09:53
#35

#34 Veckans handhjärta 🙌

Fornöga
2022-08-23 09:04
#36

#0 Gambia vill få ett slut på sexturismen.


Re:tired.

Det västafrikanska landet Gambia har blivit ökänt för sin sexturism, dit äldre kvinnor från länder som Sverige och Storbritannien åker för att ha sex och inleda förhållanden med fattiga unga afrika...
  • Redigerat 2022-08-23 09:05 av Fornöga
H
2022-08-23 15:20
#37

#36 Snart kommer Tantupproret 😉

[Tismon]
2022-08-23 15:35
#38

#3: Det håller jag inte riktigt med om.

Asiatiska kvinnor blir inte tillsammans med västerländska män enbart för ekonomisk vinning eller hur man nu ser det. Det handlar visserligen till stor del om att komma bort från fattigdom men de har ofta en annan syn på kärlek och många älskar faktiskt sina män. I min upplevelse hamnar de däremot i en annan sorts fattigdom när de komner hit istället. I alla fall största delen av min släkt av asiatiska kvinnor som kommit till sverige. De blir utnyttjade här av de svenska männen som oftast är äldre än dem och inte kan eller orkar arbeta så de får jobba och sedan ta hand om hemmet. Jag har sett detta så många gånger och det äcklar mig. Så på sätt tycker jag inte att de är osjälvständiga. De blir kanske beroende av männen pga språkbarriären men tycker många är riktigt duktiga på att ta hand om ekonomin, sig själva, sitt liv och sin bostad.

  • Redigerat 2022-08-23 15:41 av [Tismon]
CFIT
2022-08-23 23:07
#39

Svenska kviinnor köper sex i Gambia och Svenska män köper sex i Thailand. Hoppas verkligen ingen här är förvånad över detta!?

Eftersom det egentligen inte är så stor skillnad på Svenska kålsupare….. helt oavsett kön.

H
2022-08-24 06:52
#40

#39 Det är enbart varianter på samma tema.

Fornöga
2022-08-24 10:49
#41

#34 Förgrundsfiguren Maire slapp uppleva eventuella inskränkningar.

Givetvis är sexhandeln i bland annat Thailand förkastlig, och det ena rättfärdigar inte det andra, om nu någon fått tråden om bakfoten. Men Thailand lär nog inte följa efter Gambia.


Re:tired.

Maire Pehkonen har avlidit av covid-19 på ett sjukhus i Gambia. Sedan ett halvår var hon bosatt permanent i Gambia.
  • Redigerat 2022-08-24 10:51 av Fornöga
Annons:
Upp till toppen
Annons: