Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1557 ggr
[Carpinus]1
2017-12-28 09:34

Behöver vi fler eller färre partier i riksdagen?

Trettio nya politiska partier har registrerats sedan förra valet. Däribland Initiativet, som hoppas på riksdagsplatser 2018.

Vad anser du om antalet riksdagspartier, idag åtta stycken?  Är det:

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-28 09:40
#1

I och med blockbildandet respektive tillhörande diskussioner om blocköverskridande uppgörelser känns det som om de program partierna presenterar inför valet kan komma bort när det skall bildas regering, så jag hade föredragit färre partier med tydliga och genomförbara program.

Carmarino
2017-12-28 12:18
#2

Vet inte om det är bra eller dåligt med fler eller färre partier. Så länge det är så mycket tjafs partierna emellan så hade det förmodligen varit bättre med färre, men å andra sidan kanske det behövs lite nytänkande också.

Önskar att det hade funnits ett eller ett par partier som tänkte lite längre än till nästa val, och som verkligen ville göra något vettigt för landet och inte bara roffa åt sig så mycket förmåner som möjligt innan de åker ur.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2017-12-28 21:31
#3

I praktiken är det ju ändå bara 2 och ett halvt parti. Kunde lika gärna göra om sig till det!

Släng ut alla riksdagspolitiker och skicka in vanligt folk på 1 års politikertjänstgöringar medan riksdagspolitikerna blev tvungna att leva och försörja sig själva ett år som vanligt folk ute i arbetslivet!

Eller nåt sånt typ..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
2017-12-29 17:04
#4

Jag kan ärligt talat inte redogöra för ideologiska skillnader mellan de flesta allianspartier, de är för lika. Alltså vill jag ha färre partier. 

Å andra sidan saknas det en hel del partier, ett öppet islamistiskt parti på vänsterkanten (nått för SSU, Grön Ungdom och AFA och att starta tillsammans kanske?)  och ett radikalt högerparti med "minimera staten" som viktigaste punkt skulle vara trevligt. Alltså vill jag ha fler partier.

😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

landsbygdsbo
2017-12-29 19:31
#6

En sänkning av 4% spärren skulle bara leda till problem. Vi skulle få ett större antal små partier och det skulle bli betydligt svårare att få fram regeringsdugliga alternativ. 10% vore betydligt bättre.

De små borgeliga partierna skulle väl bilda ngt liknande centrumdemokraterna , miljöpartiet och V sam FI skulle väl kunna bilda dagdrömmarpartiet 😉

Då skulle vi ha 4 grupperingar som skulle kunna skapa en majoritetsregering bestående av S och M eller centrumdemokraterna + dagdrömmarna om rösterna föll på det viset….

Annons:
72mm
2017-12-30 00:10
#7

#5 Jag kan nog gå med på att Det klassiskt liberala partiet skulle kunna vara mitt " radikala högerparti med "minimera staten" som fokus". Alla deras programpunkter syftar i princip till att göra just det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2017-12-31 10:03
#8

Sedan kan det ju alltid diskuteras vad som är dagdrömmar. Tankar om allmän rösträtt eller att avskaffa slaveriet sågs väl som dagdrömmar en gång i tiden. 

Själv ser jag tankarna på evig ekonomisk tillväxt på en begränsad planet som ett exempel på flummiga dagdrömmar. Medan andra upprörs över tillväxtkritiken.

Och en del som snackar dagdrömmar är gladeligen advokater åt dagdrömmare som tror man ska kunna ta ett jobb och sedan välja och vraka vad man ska göra på jobbet. Och till och med är beredda att processa för denna "rätt", se länken. 

https://likavillkor.ifokus.se/discussions/588764e68e0e7428ca001432-kristen-lobbygrupp-driver-svenskt-rattsfall

[Carpinus]1
2017-12-31 10:06
#9

#8 Är det ett inlägg i frågan om vi behöver fler eller färre partier i riksdagen eller mest ett puffande för en annan sajt? 🤔

kamera0710
2017-12-31 10:10
#10

#9 Bara några tankar om inlägg #6. När jag läste detta inlägg och det följande började det ju bli allmän politisk debatt. Bättre att ta det i en annan tråd. 

För att återknyta till ämnet satte jag första alternativet, men till syvende och sist är det ju upp till väljarna. Kanske jag hellre borde ha satt sista alternativet.

Upp till toppen
Annons: