Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1510 ggr
Tjeja
1/9/18, 2:39 PM

Lars Ohly lämnar Vänsterpartiet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så Lars Ohly kungjorde idag alltså att han lämnar Vänsterpartiet efter anklagelserna mot honom  i #metoo - rörelsen.

Rätt eller fel i denna historia, vad tänker och tycker du? Är han rättvist behandlad av sitt parti? Gör han rätt av rätt anledning som lämnar? 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lars-ohly-lamnar-vansterpartiet-i-protest

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
1/9/18, 2:45 PM
#1

Upplever Ohly sig orätt behandlad så står det förstås honom fritt att göra det han känner för. Intressant i sammanhanget är att han trots uppmaningar vägrar att lämna ordförandeposten i Funktionsrätt Sverige på grund av samma anklagelser. Kanske kan ersättningen på  546.000 om året spela in där?

https://www.expressen.se/nyheter/ohly-vagrar-lamna-far-546-000-kronor-om-aret/

Tjeja
1/9/18, 2:51 PM
#2

Tja.. var och en är väl sig själv närmast. Själv har jag svårt att tro att han förlorar mer på att lämna partiet än att han uppenbarligen för sin egen del känner att det är värt det.  Vad gäller Funktionsrätt Sverige så undrar jag om de har anklagat och behandlat honom på samma sätt som partiet? … någon inkomst måste ju stackaren ha kvar att överleva på. eeh..

Skämt å sido, hur bra jag än tycker det är att #MeToo rörelsen dragit igång debatten om sexuella trakasserier, så är jag inte helt övertygad om att medias hantering av alla berättelser är rätt eller ens moraliskt korrekt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
1/9/18, 3:04 PM
#3

Omöjligt att besvara, kanske inte ens de två inblandade har samma syn på händelsen i fråga? . Ohly har tydligen, enligt egen utsago, beskrivits som "förövare" och det är givetvis allvarligt. Var skall gränserna dras? 100% nolltolerans?

[Carpinus]1
1/9/18, 3:08 PM
#4

#3 Jo, det är klart Ohly har det knapert - från 2014 fram till mars förra året hade han kvitterat ut  1 203 589 kronor från den inkomstgaranti som ledamöter av Sveriges Riksdag är berättigade till 1. Får han inget jobb kan han lyfta denna ersättning på runt 40.000 i månaden fram till 31 december 2021, därefter blir han pensionär med samma inkomster som andra höginkomsttagare från riksdagen.

Arvodet på en halv miljon från Funktionsrätt Sverige räknas alltså inte som lön. Visst lider man med honom?

 1Framgooglade uppgifter.

[PeterTM]
1/9/18, 3:09 PM
#5

Jag tycker inte att det spelar minsta roll vad han väljer att göra när det gäller partimedlemskapet, men jag förstår att han inte vill förekomma i rampljuset efter avslöjandena. Däremot måste jag säga att jag är besviken på att också han tillhör den del av den manliga befolkningen som inte kan hålla fingrar och käft i styr. Jag hade respekt för Lars Ohly, men det har jag inte längre.

[Hayabusa]
1/9/18, 3:10 PM
#6

#4 Han reder sig nog…nu kan han ju dessutom skriva en bok om händelsen :) Plus lite annat smått & gott som hänt i Partiet, lika stor hänsyn behöver han inte lämna heller.

Annons:
[Stockholmare]
1/9/18, 3:24 PM
#7

31 Med den lönen tror jag ingen vill avgå frivilligt.

Tjeja
1/9/18, 3:38 PM
#8

#4 😃😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
1/9/18, 3:44 PM
#9

 Tillbaka till frågan om detta är rätt hanterat.

Han är ju bara ett exempel på många män som blivit uthängda och dömda i media utan att själva blivit tillfrågade eller fått en chans att presentera sin sida av saken eller en chans att motbevisa anklagelserna etc. Är det verkligen rättsligt och moraliskt rätt hanterat av media och partiet att lägga ett rättsligt epitet som "förrövare" på en person som har agerat fult men inte olagligt? Är detta något som lyfter #meToo kampanjen eller är det något som missgynnar den?

#5 Jag håller fullständigt med dig!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
1/9/18, 3:48 PM
#10

På tal om ersättning har vänsterpartiet föreslagit att ersättningarna till våra folkvalda i riksdagen bör sänkas med närmare 20 000 i månaden. Men det ursäktar så klart inte någon som begår sexuella övergrepp.

https://nyheter24.se/debatt/869252-toppolitiker-sank-min-lon-jag-borde-inte-tjana-mer-an-de-i-varden

[Carpinus]1
1/9/18, 4:32 PM
#11

#9 I Lars Ohlys fall var det väl han som  hängde ut sig själv genom en debattartikel på SvD debatt, där han meddelade att han var den vänsterpartist på hög nivå  som blivit polisanmäld för sexuellt trakasseri. 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/lars-ohly-jag-ar-polisanmald-av-en-kvinna/

72mm
1/9/18, 11:18 PM
#12

#4 Jo, det där är helt otroligt. Efter ett halvt liv som politiker är man alltså så improduktiv och värdelös för samhället att man inte kan få någon typ av anställning utan måste gå på bidrag tills man blir pensionär? 

Sverige är fantastiskt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]1
1/11/18, 9:23 AM
#13

Nästa möte avgörs vid en kongress om Lars Ohly får sitta kvar som ordförande för Funktionsrätt Sverige, en befattning som han haft sedan i maj.

https://www.expressen.se/nyheter/flera-forbund-kraver-att-lars-ohly-avgar/

Tror att jag har lämnat fel uppgift i #4 - betalningen för ordförandeposten räknas sannolikt som lön, så trygghetsersättningen från riksdagen sänks under tiden man har annat jobb. Men vill det sig illa för Ohly kan den alltså åter bli aktuell inom kort…

"Inkomstgaranti: gäller ledamöter som kom in i riksdagen före valet 2014. En ledamot som slutar före 65 års ålder och haft sitt riksdagsuppdrag under minst tre år har rätt till inkomstgaranti på 80 procent av grundarvodet under ett år.

För den som slutar efter sammanlagt sex år eller mer, och uppnått 50 års ålder, kan inkomstgarantin utnyttjas till 65 års ålder. Beloppen efter det första året kan som mest vara 66 procent av grundarvodet."

Källa riksdagen.se

Annons:
landsbygdsbo
1/11/18, 10:08 AM
#14

V uppvisar som vanligt den metod man lärt sig sedan tidigare. anklaga utan bevis eller med anonym källa, vilket gör det omöjligt att försvara sig.

Nu tycker jag inte synd om Ohly, han hade säkert agerat likadant om han suttit kvar i toppen o ngn annan mindre betydelsefull blivit nedsmetat med anklagelser.

Men vad det hela i stället pekar på är den rent hysteriska lynchjustis som följer i m2 rörelsen spår.

landsbygdsbo
1/11/18, 10:10 AM
#15

#10 Men har han verkligen gjort sig skyldig till det. Har han getts möjlighet att ta del av anklagelserna och försvara sig?

Börja där, sedan kan vi diskutera avgångsvederlag….

kamera0710
1/11/18, 11:52 AM
#16

#15 Flera här började ju diskutera politikers ersättningar/löner, då tog jag upp det. I övrigt håller jag på principen "oskyldig tills motsatsen bevisats".

[Carpinus]1
1/11/18, 12:22 PM
#17

"För det första: om man har eller har haft en maktposition som man missbrukar gör detta handlingen grövre, då har man ett större ansvar. För det andra vill jag säga att vårt fokus och vår utgångspunkt nu är den utsatta kvinnan, inte på förövaren, säger Jonas Sjöstedt."---

Källa.

Ohly å sin sida "vänder sig kraftig emot hur partiledningen har behandlat honom och menar att han har behandlats helt annorlunda än andra män som anklagats för övergrepp inom partiet"---

"– De har i princip låst fast sig vid att de aldrig begått något fel. De har kallat mig för förövare, vilket är förtal. Det finns ingen konsekvens i hur jag har blivit behandlad, säger han."---

Källa.

När partiledaren kallar honom "förövare" så verkar man ha bestämt sig för att löpa linan ut.

Tjeja
1/11/18, 6:36 PM
#18

#14 Precis!

Sedan tänker jag ändå att ingen rök utan eld,  dvs jag tror att han säkerligen har burit sig klumpigt och kanske betett sig respektlöst emot kvinnan som anklagar honom. Nog för att tappa min respekt, men klumpighet i sig är inte olagligt. Och bli lynchad av media innan det ens gått till rättegång på grund av vad någon påstår men ingen sett känns magstarkt. Inte för att det är Ohly, utan oavsett vem det gäller som inte redan har ett våldsamt eller kriminellt förflutet. 

Då kan vem som helst anklaga vem som helst för vad som helst och den anklagade kan få hela sitt liv förstört på grund av vilka orsaker som helst, allt ifrån svartsjuka, hämdlystnad eller bara för att det förnöjer dem.  Hu! 

#17  Ja man får väl hoppas att de verkligen har god och stark grund för den anklagan. Har de rätt kan jag bara beklaga att en man i Ohlys position har kommit undan så länge. Men visar det sig att han verkligen är helt oskyldigt anklagad vet det katten om jag har något förtroende kvar för V alls sedan.  Vänsterns mest rabiata anhängare har en massa galenskaper för sig som det är ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
1/12/18, 7:48 PM
#19

Hum.. nu så råkade du och jag hamna på så gott som samma ståndpunkter!

Men det finns lite mer att tillägga.. det är knappast något okändt det som #Metoo tar upp.. men det finns flera olika grader i helvetet!

Dvs #Metoo är en revolution, i västvärlden främst!

Och då kommer allt som alla redan vetat om upp till ytan.

Dvs att kvinnor får lov att tåla en del av män.. främst manliga överordnade, som lider av hybris!

Och grejen är att de inte skall behöva tåla detta!

Oså till Ohly, kulturpersonligheten, en viss kvinnlig programledare, Oldsberg, Timell.. alla anklagade för otillbörligt beteende.. ingen är dömda för något brott.

Frågan är om alla är lika skyldiga?

Iallafall så pekar det på brister i ledarskap.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
1/14/18, 6:06 PM
#20

Sjöstedt om Ohlyaffären (i nuläget inte bakom betalvägg):

https://www.dn.se/nyheter/politik/sjostedt-jag-ar-besviken-pa-ohly/

Annons:
Tjeja
1/15/18, 8:23 PM
#21

#20 Äsch nu är betalväggen där redan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
1/15/18, 8:48 PM
#22

Oavsett betalvägg eller ej.. vad anklagas han för.. jag har iallafall läst olika rubriker, dvs han har utsatt en (1) kvinnlig partimedlem för extra mycket närmande.. opassande sådana?

Om detta är hans enda övertramp så är det på sin höjd värt ett samtal med partiledningen.

Om det är hans normala beteende när han var partiledare så är det allvarligt.

Osen till kulturpersonligheten och Timell.. om bara hälften av det som skrivs är sant så är det allvarligt nog.

Sen så.. kommer vi osökt in på problematiken.. unga kvinnliga anställda i beroendeställning och äldre hyllade manliga chefer.

Dvs det är knappast något okänt att det förekommer chefer som är olämpliga och tar ut sin frustration/ego på underlydande.. gäller både manliga och kvinnliga.

Iallafall.. när det sen kommer till unga kvinnor så kan det oxå gå över i sexuella trakasserier/närmanden.. opassande sådana.

Såå, inte nog med att man är ung och oerfaren på arbetsmarknaden så kan man råka ut för dåliga chefer.. men man skall iallafall för f*n iallafall slippa sexuella trakaserier/otillbörliga närmanden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
1/15/18, 10:34 PM
[Carpinus]1
1/15/18, 10:36 PM
#24

#22 Det finns tydligen en tidigare utredning i bilden också.

https://www.svd.se/ohly-utredd-for-trakasserier-for-15-ar-sedan

Zepp
1/15/18, 10:59 PM
#25

Okej.. en gång är ingen gång.. ett övertramp.. så långt är jag med.. två gånger är typ en gång för mycket.

Såå vad har han gjort?

Stoppat handen innanför trosorna som kulturpersonen sägs ha gjort eller tagit dem på brösten och lagt handen på muttan som Trump skryter med?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
1/15/18, 11:09 PM
#26

#25 Tror knappast någon här varit på plats och kan redogöra för exakt vad han gjort. Vad han anklagas för framgår av länk i TS, och partiet har kallat honom för "förövare", så uppenbarligen ser man allvarligt på det - inte minst som han portades från den kommande kongressen (innan han beslöt att lämna partiet).

Zepp
1/15/18, 11:21 PM
#27

För det första så skall jag förklara att jag inte har några kopplingar till varken Ohly eller hans före detta parti.

För det andra så är jag jävligt nyfiken.

För det tredje så är jag inte helt obekant med vad #Metoo handlar om.. och det finns mer.

Att Oldsberg var en stövel tror jag ingen är förvånad över, en stövel som gärna skämtade på andras bekostnad.. att Timell var en skitstövel tror jag de flesta är förvånade över.. lixom jag!

Och att äldre män dras till unga vackra kvinnor är mig inget främmande.. grejen är väl hur de uppfattar det hela.. och hur långt gubben i fråga gått?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
1/15/18, 11:24 PM
#28

#27 Flashback brukar ha koll på detaljerna.

Zepp
1/16/18, 12:13 AM
#29

Mm.. nu har jag läst det mesta skvallret på Flashback.. han var typ gubbslemmig,, stötte på yngre kvinnor när han var full, kletade och kladdade.. och tog inte nej för nej!

Gubbslemigheten inom rimliga gränser kan jag väl förlika mig med.. menar, han och jag är ju nästan lika gamla.

Skillnaden då är att "hon" såg upp till honom.. så där hade han ett försprång, jag skulle antagligen bara åka på en rak höger.

Iallafall.. om man nu får tro skvallret.. så förutom det "gubbslemmiga beteendet" som kan vara lätt hänt.. iallafall om vi äldre gubbar blir fulla.. så handlar det då om att han var en före detta aktad ledare och hon en ny påläggskalv inom organisationen.. det blir nästan ett beroendeförhållande.

Slutsats.. om man vill ta ut sin slemighet på stan, så bör man göra det helt utanför sin organisation.. med helt främmande personer.. och ta konsekvenserna.

Eventuellt går man på lokal som frekventeras av personer i samma ålder.. som eventuellt kan tänkas uppskatta den typen av uppvaktning?

Jag är lixom inte där ännu.. men vi får se om PRO-träffarna kan vara lämpliga?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
1/16/18, 7:38 AM
#30

Rent allmänt så tycker jag väl det är rätt trist (minst sagt) när företrädare på toppnivå  för ett uttalat feministiskt parti har så svårt med gränsdragningen. Är det bara en kuliss man har? Tankarna går lite grann till fallet "Kapten klänning", och hans förnekelser - lögn eller förträngning?_ ”Nej, jag kan inte påminna mig att jag kränkt någon medvetet eller begått övergrepp.” (DN 17/12-1993)_

landsbygdsbo
1/16/18, 10:41 AM
#31

Har han varit så jävlig så att det motiverar hur partiet agerade så torde det ju funnits bevis för det. Eller åtminstone starka indicier så som kvinnor som anmält honom. Men argument som :- man känner obehag i hans närhet och att han själv inte får läsa anklagelserna tyder ju på att det handlar mer om en sedvanlig "städning" av gammal röd klass….

[Carpinus]1
1/16/18, 10:50 AM
#32

#31 Sedan kan man ju tycka att han i så fall är ett offer för ett synsätt som han själv varit med om att utforma under sina år i partiledningen. Hur hade han själv handlat som partiledare i ett liknande fall? Det vet inte…

http://www.bt.se/ledare/varfor-forsokte-inte-v-utesluta-ohly/

[Hayabusa]
1/16/18, 10:58 AM
#33

#32

"Per Gunnar Modig har representerat vänsterpartiet sedan 70-talet. Han säger att det som nu sker inom vänsterpartiet under Lars Ohlys ledning är en form av utrensning.

– Det blir ju en slags rensning av partiet. Det blir enhetligare i stort när vi inte är med längre. Det tycker jag är sorgligt. Men det är ok. Det är ett annat parti som får leva som det vill. Jag önskar det varken gott eller dåligt, säger Per Gunnar Modig.

Lars Ohly håller inte alls med. Han tycker till och med att det är fel att Ekot uppmärksammar partiets interna konflikt.

– Jag tror att vi har ungefär lika många konflikter lokalt som man har i andra partier. Skillnaden är att i vänsterpartiet sker de konflikterna öppet. Det gör de inte alltid i andra partier. Du är ju till exempel här, men du är sällan med och speglar när socialdemokrater är i Skåne, säger Lars Ohly."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=929810

[Hayabusa]
1/16/18, 11:01 AM
#34

"Vänsterpartiledaren (Ohly) skriver att det är ”med viss förundran” han tar del av den kritik som riktas mot partiet och att talet om centralstyrning och utrensningar i partiet ”känns både olustigt och märkligt.

-Om man studerar verkligheten blir bilden av partiet en helt annan. Vi har gått från att vara ett parti som saknat inflytande till att vara ett parti som är med och påverkar politiken på alla nivåer."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ohly-kommenterar-vansteravhoppen

Annons:
[Carpinus]1
1/16/18, 11:04 AM
#35

#33 #34 Syn för sägen…😉

Zepp
1/16/18, 7:52 PM
#36

Umm.. Gubbslemigheten kan jag väl till nöds acceptera.. jag vet ju vad jag skulle vilja göra när jag är på lokal.. dvs uppträda som när jag var yngre.

Och det vågar jag inte iomed att jag räknar med att få en rak höger!

Dvs enligt min definition av gubbslemighet,, så är det när äldre herrar stöter på yngre kvinnor!

Oså en annan sak.. inte för att jag direkt vet.. men min uppfattning/min förutfattade mening är att V-kvinnor antagligen har skinn på näsan.. att de inte är lika intresserade av att "idka umgänge med äldre herrar för att få fördelar"?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
1/19/18, 5:39 PM
#37

Inte heller Funktionsrätt Sverige lyckades han beveka:

"Förre Vänsterledaren Lars Ohly tvingas lämna sin post som ordförande för Funktionsrätt Sverige. En majoritet av de 41 medlemsförbunden saknar förtroende för honom.

I ett pressmeddelande bekräftar Funktionsrätt Sverige att Lars Ohly lämnar sin post. ”Under dagens extrakongress uttryckte en majoritet av Funktionsrätt Sveriges medlemsförbund att de inte har fortsatt förtroende för Lars Ohly, som ordförande för organisationen”, skriver organisationen i ett pressmeddelande. Lars Ohly kommenterar i samma pressmeddelande: ”Det är naturligtvis ledsamt att det inte längre finns ett förtroende för mig som ordförande i organisationen.”---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-lars-ohly-far-ga-fran-funktionsratt-sverige

[Carpinus]1
2/4/18, 4:04 PM
#38

"Enligt uppgift till Expressen ska en rad kvinnliga namnkunniga vänsterpartister välja att nobba inbjudan till Vänsterpartiets kongress i Karlstad den 9-11 februari – som en aktion mot hur Lars Ohly har behandlats av partiledningen. Ohly anklagades i höstas, i samband med Metoo-uppropen, för sexuellt ofredande av en partikollega."---

Källa

[Hayabusa]
2/4/18, 5:56 PM
#39

😴

[Carpinus]1
2/4/18, 6:08 PM
#40

Fast liite intressant är nog den här soppan i det feministiska partiet ändå…

[Hayabusa]
2/4/18, 6:13 PM
#41

#40 Vad brukar jag skriva? "Handling säger mer än ord". Nåja, de vill väl ligga med Lasse :)

Annons:
[Carpinus]1
2/4/18, 6:24 PM
#42

#41 Men inte med Jonas, menar du? 😃Okej, jag är dålig på tantsnusk, så jag står över spekulationer därvidlag…🤐

[Hayabusa]
2/4/18, 6:29 PM
#43

#42 Haha, nä…det är ju "Lasse the commie loverboy" :) Jonas är typ lika het som en revisor på skatteverket. Så, nä…

[Carpinus]1
2/4/18, 8:37 PM
#44

Tror att det kan bli en livad partikongress i Malmö.

#43 😃

[Hayabusa]
2/4/18, 8:39 PM
#45

#44 Jajamen 👍

Upp till toppen
Annons: