Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 6823 ggr
Lakritsstjärna
2018-01-25 00:18

Äntligen ska det bli rökfritt på uteserveringar :)

Snart kan man äntligen kunna njuta av solen och god mat på en uteservering på sommaren utan att få hela upplevelsen förstörd av massa obehaglig cigatett rök från bord bredvid. Det här kom inte en dag för tidigt. Det är inte bara rökare som ska få njuta av uteserveringar på sommaren. Att förbjuda rökning på uteservering är inte som en del påstår någon häxjakt på rökare, det är ett beslut som tar hänsyn till andra som tex astmatiker och alla andra som bara inte vill utsättas för Passiv rökning. Har man valt att röka får man göra det där det inte stör andra. Vi som valt att inte röka ska ha rätt att slippa andras rök. Tidigare har det alltid varit icke-rökaren som ska behöva flytta sig heltiden men de senaste äten har det börjat hända saker. Min pappa har svår astma så vi kunde tex aldrig gå på resturang när jag var liten. Första gången jag gick ut och åt på resturang med min familj var jag 15 år för då infördes rökförbud inomhus. Vi gick och åt på en kinarestaurang. Sommaren 2019 kommer jag en fin sommarkväll bjuda min pappa på en resturang och vi ska då sitta på en uteservering :)

Annons:
[Jarl]
2018-01-25 00:58
#1

Tycker det var löjlig lag. Utomhus ska man kunna röka.

Det är hexjakt på rökare varje år höjer dom priserna chock höjning och mixtrar med med innehållet så man mår illa. Ljuger om bieffekter.

[PeterTM]
2018-01-25 01:10
#2

Jättebra. Rökare är inte alltid oansvariga och hänsynslösa, men det är jäkligt vanligt. Kolla hur det ser ut på marken utanför sjukhusentréerna till exempel, trots att där faktiskt är rökförbud.

kamera0710
2018-01-25 07:28
#3

#1 Vilka bieffekter har det ljugits om och på vad baserar du påståendet?

Farwuq
2018-01-25 07:30
#4

Det är på tiden att rökande på uteserveringar stoppas.
Vet ni hur det blir med busshållplatser?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2018-01-25 07:32
#5

#1 Om man får bieffekter av rökning, så kanske det är dags att sluta med rökningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2018-01-25 08:17
#6

Jag tycker det är ett jättebra förslag. Jag minns själv att jag välkomnade alla restriktioner som rökare. Det gjorde ju att jag per automatik fick allt svårare att röka och det hjälpte till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Hayabusa]
2018-01-25 08:37
#7

Gäller det "bara" att se till att det efterlevs också.

Carmarino
2018-01-25 10:20
#8

#4 "Rökförbudet skulle även omfatta andra platser som vissa entréer och en del allmänna utrymmen som till exempel busshållplatser, idrottsplatser och lekparker."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLqVVj/rokning-forbjuds-pa-uteserveringar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-01-25 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#2 Gillar du alltså inte den här vackra synen??😉

[PeterTM]
2018-01-25 12:38
#10

#9 Haha, nä verkligen inte. 🙂

För några år sedan blev jag medbjuden till en "put'n'take-fiskesjö i Gästrikland. Där fanns en parkering med grusplan och jag reagerade redan där på hur mycket fimpar det låg i gruset. När vi sedan kom ner till sjön … det var fler fimpar än tallkottar på marken, nästan lika många som tallbarren. I det läget är det mycket svårt att inte ogilla rökare.

[Jarl]
2018-01-25 21:14
#11

Det är väldigt svårt att sluta röka en gång rökare alltid rökare.

Dom substitut som finns är inte bra som nikotintuggummi,plåster och sprej! Dom mediciner som finns är väldigt dyra.

Snart får man väl inte röka i sin egen bostad.

[PeterTM]
2018-01-25 22:03
#12

#11 Att det är svårt att bryta begär av olika slag är inget nytt, men det är ju inte det detta handlar om, utan hur rökare genom sitt rökbeteende påverkar alla som inte röker, både såna som faktiskt inte medicinskt tål röken och såna som bara tycker illa om rök. 

Ingen vill stå i vind när man eldar bråte så att man får röken på sig. Lika lite vill ickerökare få cigarettröken på sig så att hon/han tvingas andas in den. För en rökare är det skillnad på rök och rök, men det är det inte för en ickerökare.

Dessutom, hur många rökare tar hand om sina fimpar istället för att släppa dem på marken och platta till dem med skosulan? Det tar 25 år för naturen att bryta ner en cigarettfimp med filter.

[Jarl]
2018-01-25 23:27
#13

Detta är ju från aftonbladet +medlemskap tror inte mycket på den.

Aftonbladet har tjatat om detta sedan 2012

Vi har ju problem med nedskräpning och alla fall har bara 200 böter gets under 2017. Mycket jobb för polisen som ska böta alla rökare.

Annons:
[PeterTM]
2018-01-26 05:56
#14

#13 Eller så kan ju rökare börja ta sitt ansvar så att polisen slipper …

[Carpinus]1
2018-01-26 10:14
#15

#14 👍

[Jarl]
2018-01-26 10:49
#16

#14

Vad tar dom inte sitt ansvar vid en soptipp ser det ut som en soptipp vid mcdonalds ser det ut som mcdonalds. Vid en askkopp ser det ut som en askkopp

Fjanterier att bråka om rök ute när det finns mycket värre problem.

Som alla skjutningar och granater som polisen inte har resurser till.

Det är förbjudet att sälja knark utanför skolgårdar ändå säljs det.

Små förbud behöver vi inte. luften är fan fri .

Carmarino
2018-01-26 14:52
#17

#16 Luften är inte fri för icke-rökare. Den är full av rök från dem som röker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-01-26 14:55
#18

#0 Det är tydligen bara ett förslag, som inte är klubbat än.

Men det finns i dag inget uttalat stöd för förslaget i riksdagen. Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna säger nej, medan Centern och Sverigedemokraterna vill avvakta propositionen.

– Allt som är dumt kan inte förbjudas, motiverar Emma Henriksson (KD) Kristdemokraternas ståndpunkt.

Det räcker med att C eller SD stödjer förslaget så går det igenom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-01-26 15:52
#19

Det är fler som dör pga rökning än alkoholism varje år i det här landet, ändå så räknas alkoholism som en sjukdom men inte rökning. Märkligt.

JonasDuregard
2018-01-26 16:45
#20

#7 "Gäller det "bara" att se till att det efterlevs också. "

Förbudet på krogen efterlevdes förvånansvärt noggrant. Jag hade trott det förbudet skulle bli ganska tandlöst. Kanske går det lätt den här gången också?

Det finns garanterat en armé av icke-rökare beredda att säga ifrån mot rökare som trotsar förbudet 🙂.

Annons:
landsbygdsbo
2018-01-26 16:53
#21

Intressant, och när klubbades det  beslutet?

eller är det den frågan som står och väger i riksdagen just nu?

Fast å andra sidan kan ju vilken restaurangägare som helst införa det idag..

varför gör de det inte om det är så bra.

ps uteserveringen slutar just där man slutar betala kommunen för trottoaren..ska det införas ett rökförbud på den med?

Det bästa vore ju om den som driver lokalen/uteserveringen fick bestämma vilket klientel han ser som kunder..rökare eller icke rökare.  Då ickerökarna verkar vara i majoritet så torde ju valet bli enkelt……

[PeterTM]
2018-01-26 17:09
#22

I en drömvärld dog tobaksplantan ut och inga nya rökverk kunde produceras 😃

#21 "Fast å andra sidan kan ju vilken restaurangägare som helst införa det idag. Varför gör de det inte om det är så bra?"

Den frågan har väl ändå ett självklart svar? Restaurangägaren ser väl först och främst till sina intäkter och är rädd att mista ett antal kunder om hon/han själv skulle införa en sån regel på sin uteservering.

All begränsning av rökning är så klart bra, hur kan du mena motsatsen? Jag har sagt det tidigare, men det tål att upprepas - inte alla rökare är ansvarslösa och hänsynslösa gentemot andra, men det är jäkligt vanligt!

kamera0710
2018-01-26 17:11
#23

#22 När det blev rökförbud på restauranger blev det väl fler gäster, även om krögarna var oroliga för motsatsen?

[PeterTM]
2018-01-26 17:15
#25

#23 Trevligt, men jag tror ändå att restaurangägarna är oroliga för kundtapp på uteserveringen om de skulle ta eget beslut. 

Rökare är ett riktigt aber för alla ickerökare just för att de anser sig ha rätt att impregnera alla i sin närhet med sin rök.

Maria
2018-01-26 17:18
#26

Jag har varit en flitig besökare på ölhallen 7:an i Göteborg i många år.😉 och är det fortfarande trots att jag inte längre dricker öl (eller röker)

Jag minns att vi diskuterade rökförbudet, när det skulle träda i kraft, och jag med några andra trodde på allvar att det kunde innebära slutet för ölhallen.

Så fel vi hade och så bra det blev🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2018-01-26 17:41
#27

Det skulle vara rätt roligt med ett experiment.

En pub/restaurang där rökning vore tillåten och en på andra sidan gatan där det vore förbjudet.

Samma meny, samma pris och samma öl/vin o sprit , allt till samma priser.

Undrar vilken av dessa två skulle ha bäst omsättning?

Jag vet att hög ljudvolym, torr luft och rök ökar konsumtionen av flytande varor

så allt talar för att den rökiga lokalen omsätter mer.

Om inte annat för att alla rökare går dit, och en hel del av deras kompisar.

Till den andra går bara ickerökare och deras ickerökande kompisar…

Så därför vore en valfrihet hos krögaren det bästa..så kan kunderna själva välja.

Annons:
Maria
2018-01-26 17:44
#28

#27 För några år sedan hade jag trott att du har rätt men jag är tveksam numera.

Jag upplever att det finns mycket färre rökare i samhället numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2018-01-26 17:46
#29

#27 Ur Aftonbladet 1:a juni 2006:

"I dag den 1 juni är det ett år sedan rökförbudet på krogen infördes.

Nu står det klart att förbudet trotsat alla farhågor - och blivit en braksuccé.

– Vi hade fel. Det har fungerat utmärkt bra, säger Mats Hulth, vd för SHR, som tidigare var en av förbudets starkaste kritiker."

"Enligt en undersökning bland hundratals serveringar som gjordes av SHR i mars i år, är en förkrossande majoritet positiv till rökförbudet.

✓16 procent har noterat klart förbättrade inkomster.

✓ 78 procent säger att inkomsterna är desamma som före förbudet.

✓ 6 procent har märkt att inkomsterna minskat.

Sedan rökförbudet på Sveriges restauranger, barer och pubar infördes har nya grupper krogbesökare tillkommit.

– Alla de som av olika anledningar inte tycker om rök har börjat gå ut. Till exempel alla barnfamiljer, det är fler barnvagnar på krogen nu än förr, säger Mats Hulth."

https://www.aftonbladet.se/halsa/slutaroka/article10832971.ab

[Hayabusa]
2018-01-26 18:10
#30

#20 Det är korrekt. Jag är inte motståndare till ett förbud, tvärtom. Dock gissar jag att det är svårare att ha koll på ev, "förbrytare" utanför än innanför etablissemangets dörrar.

landsbygdsbo
2018-01-26 20:19
#31

Och vari ligger rättvisan i att inte låta mig som värd bestämma vad mina kunder får göra?

Samma sak gäller väl hundar.finns väl egentligen inget förbud att ta med dem in, men värden/ägaren bestämmer (om köket är separerat från serveringen)

Nej!! låt värden bestämma..och om det nu är så att det lönar sig med rökfritt, ja då blir det ju rökfritt och demokratiskt 😎

Tjeja
2018-01-26 21:47
#32

#31  Värden kan installera ett rökrum med fläktar och rökfilter etc  i sin krog om de så gärna vill ha rökgäster! 👍

Jag HATAR rök och jag HATAR cigaretter (och ännu mer fimparna efter cigaretterna)! 🤮

(Åh vad skönt att få skriva ur sig sitt hat mot rökandet för en gång skull! )😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
2018-01-26 21:57
#33

Jag är själv rökare och tycker det är ett bra beslut.

landsbygdsbo
2018-01-27 09:51
#34

#32 så om han installerar fläktar och skriver rökrum ovanför ingången till krogen så är det ok ?😃

Jag röker inte själv, (undantaget en och annan kuban om året)men anser att om jag som värd accepterar att mina gäster röker så är detta ok.

För att ett rökförbud på uteserveringen ska fungera så måste ju ett rökförbud på allmän plats (trottoaren) implementeras. För annars så ställer sig kanske rökarna på serveringens lovartsida och en tät rökridå driver in över serveringen och inget är vunnet.😉

Annons:
m2studio
2018-01-27 10:58
#35

Jag är rökare också och tycker beslutet är bra också, men ett par restaurang ägare sa att förbudet kommer att skada oss ekonomisk och han förslog att det skulle vara bra att själva restaurang ägaren få välja att ha förbudet för uteserveringen och då numera gästerna få välja vilken ställe dem vill vara kund till tyckte han.

Dem som inte vill vara bredvid rökare då få välja annat restaurang och sitta i menade han.

Dem påstår att när folk kan sitta och dricka sina kaffe eller öl och mm då dem gärna vill röka sin Cig. och kanske sitta längre och då beställer mera drickor eller mat bredvid, men när dem inte kan röka sin Cig. då dem försvinner efter sin förta beställning och röka och 75% kommer inte tillbaka tycker dem.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Maria
2018-01-27 11:04
#36

#35 Det var väl ungefär så diskussionerna såg ut när rökförbudet inomhus skulle genomföras och det visade sig att det inte alls blev som de flesta befarat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2018-01-27 13:08
#37

#36Det är ca 10 år sedan vi införde rökförbud i svenska krogar. Under den perioden har vi haft en anpassning til Europeiska traditioner där allt fler går ut och äter.

Jämför man istället länder som undergenerationer haft traditionen att umgås på lokal och där man infört rökförbud, så har det på många håll slagit hårt. Många kvarterspubar har försvunnit, just därför att man inte längre för röka och ta sig ngr öl. Numera köper man en back öl och träffas hemma istället.

Och även i Sverige ser man förändringen, de gamla ölschappen är borta och är ersatta med pizzerior. Och de gamla gästerna syns inte till längre..

Naturligtvis har arbetsmiljön blivit väsentligt bättre, inte tu tal om annat.

Men så länge tobak är legalt så anser jag vi ska ha kvar valfriheten. Och att det är krogägaren som ska välja vilken typ av gäster som bäst gynnar hans etablissemang.

Tjeja
2018-01-27 15:33
#38

#34 Tja.. specifika rökkaféer som får söka röktillstånd och därmed måste uppfylla vissa kriterier i sina lokaler för att få ha det, precis som men alkohol! Varför inte? 

Då får rökarna gå till just de "caféerna" och alla andra slipper eländet!

För alla restauranger och uteställen kan ju installera egna speciella rökrum annars, vilket gjordes på många krogar och uteställen när rökförbudet först kom! Så skönt att kunna röra sig i den vanliga miljön och slippa förpestas av rök hela tiden och överallt. De som vill förpesta sig själva får göra det tillsammans utan att utsätta alla andra i sin omgivning för eländet helt enkelt! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2018-01-27 17:06
#39

#38

Varför speciella tillstånd? Räcker väl med att de har en bild på en hund, pipa, ciggar eller cigarett bredvid ingången, och de andra en förbudsskylt.  Men den lösningen kanske är för enkel 😉

JonasDuregard
2018-01-27 17:54
#40

Det är en arbetsmiljöfråga också. Man kan inte låta anställda arbeta i en hälsofarlig miljö, som en lokal full med tobaksrök.

landsbygdsbo
2018-01-27 23:50
#41

#40… anställ då bara rökare dit då..

😉

Annons:
landsbygdsbo
2018-01-27 23:52
#42

Å andra sidan jobbade jag många skift när det begav sig med 1/2 TÄCKANDE KOLFILTERMASK och det görs fortfarande på den arbetsplatsen. så det är ett alternativ

kamera0710
2018-01-28 09:47
#43

Med tanke på att rökning är en stor samhällsutgift, att tobaksindustrin försökt sprida tvivel om sambandet tobaksrök/lungcancer etc. är det bra om vi försöker hålla rökningen i så strama tyglar som möjligt.

JonasDuregard
2018-01-28 12:10
#44

#41 Jag blir lite osäker på om dina dina smileys betyder "det här är egentligen inte min riktiga åsikt" eller "det här argumentet är jag särskilt nöjd med" eller något annat… (Jag hoppas det är det första)

Det du föreslår är givetvis inte en lösning. Man kan inte förhandla bort säkerhet på arbetsplatser (du får till exempel inte anställa byggarbetare utan skyddshjälm, även om de anställda själva går med på att ta risken).

landsbygdsbo
2018-01-28 13:23
#45

#44

Bra att du påpekar att det finns hjälmar, det ger mig tillfälle att påpeka att det finns 1/2 med kolfilter som eliminerar ev rök o gas intag. Så låt då serveringspersonalen använda dessa 1/2masker (är de allergiska kan de ju använda 1/1 masker , då täcks ju även ögonen av skyddet.

På så vis undviker man ju riskerna hos arbetskraften och de som väljer restaurang/pub med rökning kan göra det..säkerheten främst 😎

Tjeja
2018-01-28 14:37
#46

Landsbyggdsbo, I bra rökrum idag finns det fläktar som suger upp röken rakt upp i filter utan att det sprids runt i lokalen. Sådana fläktar och filter skulle de förstås ha som en del av de kriterier som behöver uppfyllas för att få ha ett renodlat "rökkaffé" t ex.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
2018-01-28 14:47
#47

#45 "det ger mig tillfälle att påpeka att det finns 1/2 med kolfilter som eliminerar ev rök o gas intag"

Det tror jag bestämt att du redan påpekat (#42). 

Som Tjeja säger är nog fasta installationer mer gångbart, och det är det som förekommer idag (under en del ytterligare restriktioner tror jag). 

Så ditt förslag börjar låta mer och mer som det förbud som redan finns (och som troligen kommer utökas till att innefatta uteserveringar).

landsbygdsbo
2018-01-28 18:54
#48

# ja så ska man ha det. Men problemet är ju att dessa anläggningar är rätt kostsamma. En 1/2 mask kostar ngr hundra och filtren håller minst en vecka och kostar ngr tior 😉

Annons:
[VSK]
2018-01-28 19:01
#49

På tal om förbud. När ska man börja förbjuda barnäktenskap. -nån som vet?

landsbygdsbo
2018-01-28 23:17
#50

Fråga FI de har ju förtroendevalda som är insatta i ämnet ;)

kamera0710
2018-01-29 06:06
#51

#31 En del restauranger som har egna förbud mot hundar törs inte ens stå för det utan skyller på krav från myndigheterna. (Genom jobbet har jag ibland kommit i kontakt med denna fråga.)

En egen liknande erfarenhet: För några år sedan köpte jag kaffe på ett fik och hade en macka med mig. (Och visst, jag borde ha frågat om det var okej att äta en medhavd macka.) Personalen kom och sa till mig att jag inte fick äta den där, men de vågade inte stå för det utan skyllde på krav från hälsovårdsnämnden. Att häsovårdsnämnden/miljökontoret har sådana krav är rent struntprat, jag har koll på denna lagstiftning.

[Hayabusa]
2018-01-29 07:25
#52

#40 När svenska folket fimpat sin sista cigg…eller joint :)

[Hayabusa]
2018-01-29 07:29
#53

#51 Kan det inte uppstå gränsfall? Jag tänker på utrymme där det tillreds mat? Många restauranger har öppet in till själva köket och då blir det möjligen en tolkningsfråga.

Farwuq
2018-01-29 08:20
#54

Märkligt att även e-cigaretter nämns.
Jag vet föga om hur e-cigaretter fungerar och hur mycket de märks.
🤔
Jag antar att vattenpipa också innefattas i förbudet.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2018-01-29 08:26
#55

#54 Allt som ryhgorr ska bort :)

Annons:
JonasDuregard
2018-01-29 08:47
#56

#54 Ja, troligtvis eftersom vattenpipa är minst lika farligt som cigaretter.

Magi-cat
2018-01-29 10:07
#57

#51 Jag visste inte att det inte (längre) är krav på djurfritt! Bra att veta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2018-01-29 11:36
#58

#53 Ja, där maten tillagas ska det inte vara hundar eller andra husdjur, men där gästerna har tillträde har inte lagstiftaren några synpunkter på att djur vistas.

kamera0710
2018-01-29 11:39
#59

#57 Kanske var otydlig, men det är upp till restaurangen, se även #58.

[Hayabusa]
2018-01-29 11:40
#60

#58 Men i en livsmedelsbutik är djur inte tillåtna? Kan det stämma?

Magi-cat
2018-01-29 11:42
#61

#60 Fortfarande inte där mat tillagas eller lagras.

#59 Det var tydligt.

edit:

Ledarhund går i princip bra:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/hygien/ledarhund

https://krogarna.se/nyheter/husdjur-pa-restaurang-vad-galler/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2018-01-29 11:44
#62

#60 Beror på risken om livsmedel förorenas. Lagstiftningen säger hela tiden "säkra livsmedel", sedan är det generellt upp till verksamheterna att visa att de klarar detta krav. Hur de enskilda verksamheterna gör kan variera.

Annons:
kamera0710
2018-01-29 12:11
#63

#61 Ser nu att jag läste din kommentar #57 slarvigt.😞

[Hayabusa]
2018-01-30 09:36
#64

#62 Med andra ord - det kan finnas undantag. T ex en restaurang som erbjuder en fondue (där delar av maten tillreds vid respektive gästs bord). Å andra sidan kan det då mycket väl finnas livsmedelsbutiker som skulle kunna tillåta att husdjur vistas i lokalen.

kamera0710
2018-01-30 11:55
#65

#64 Lagstiftarna kallar det flexibilitet, snarare än undantag.

[Hayabusa]
2018-01-31 09:40
#66

#65 Flexibel nog att göra ett undantag 😉 Det låter vettigt & rimligt.

landsbygdsbo
2018-01-31 15:40
#67

Undrar om de sedan får servera rökt fisk eller rökt kött? 😃

[Hayabusa]
2018-01-31 15:44
#68

#67 Nej, för f-n! 😉

kamera0710
2018-02-01 07:24
#69

#67 Bäst att kolla med vårt kära Bryssel. Det finns en djungel av bestämmelser.

Här ett par citat citat ur en förordning som kort och gott heter "EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 1169/2011 av den 25 oktober 2011 om tillhandahållande av livsmedelsinformation till konsumenterna, och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 1924/2006 och (EG) nr 1925/2006 samt om upphävande av kommissionens direktiv 87/250/EEG, rådets direktiv 90/496/EEG, kommissionens direktiv 1999/10/EG, Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/13/EG, kommissionens direktiv 2002/67/EG och 2008/5/EG samt kommissionens förordning (EG) nr 608/2004":

"I unionen är ursprungsmärkning, till följd av krisen kring bovin spongiform encefalopati, för närvarande obligatorisk för nötkött och nötköttsprodukter (1) och detta har skapat förväntningar från konsumenternas sida. Kommissionens konsekvensanalys bekräftar att kötts ursprung förefaller vara den viktigaste frågan för konsumenterna. Det finns flera slag av kött som konsumeras i stor mängd i unionen, till exempel kött från svin, får, get och fjä­derfä. Det är därför lämpligt att införa obligatorisk ursprungsmärkning för sådana produkter. De specifika kraven på ursprungsmärkningen kan skilja sig åt beroende på slag av kött alltefter djurartens egenskaper. Det är lämpligt att genom genomförandeföreskrifter införa obligatoriska krav som kan variera beroende på vilket slag av kött det är fråga om, med beaktande av proportionalitetsprincipen och den administrativa bördan för livsmedelsföretagarna  och tillsynsmyndigheterna."

"Eftersom ett av målen för denna förordning är att ge slutkonsumenten en grund på vilken den kan göra informerade val är det i detta hänseende viktigt att säkerställa att slutkonsumenten enkelt kan förstå den information som finns i märkningen. Det är därför lämpligt att i märkningen använda termen salt i stället för den motsvarande termen för näringsämnet, nämligen natrium."

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R1169&rid=1

Annons:
[sanna70]
2018-02-02 09:05
#70

Alkohol "Olyckor och andra skador, som kan relateras till alkohol, beräknas idag kosta vårt samhälle omkring 45 miljarder kronor per år.* Exempel på kostnader är dels de akuta, som vid olyckor, dels de medicinska som vid vård av personer med alkoholproblem. Även kostnad för sjukskrivning och bortfall i arbetstid finns med. Till allt detta kommer det mänskliga lidandet vid alkoholproblem och alkoholrelaterade olyckor, som naturligtvis inte går att mäta i pengar. Källa: *CAN, Frågor och svar om alkohol OLYCKOR I Sverige dör cirka 3 000 personer varje år på grund av olyckor. I lägre åldrar är olyckor den vanligaste dödsorsaken. Trafikolyckor är vanligast. Andra vanliga olyckor är drunkningar, fall och bränder. Internationella studier visar att alkoholen svarar för 30 procent av de stora olyckskategorierna med dödlig utgång, något högre för trafikolyckor och lägre för arbetsolyckor" http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkoholens-skador-i-samhallet Rökning ".I takt med att färre röker har insjuknandet och dödsfallen på grund av rökning minskat. Men fortfarande insjuknar varje år cirka 6 800 personer i cancersjukdomar som är relaterade till rökning och cirka 5 200 personer avlider i cancersjukdom på grund av rökning. Det är fler liv än trafikolyckor, narkotika och självmord skördar tillsammans. Sambandet mellan rökning och lungcancer känner de flesta till, rökning uppskattas orsaka 90 procent av all lungcancer. Men risken ökar också för andra cancerformer bland andra cancer i strupen och munhålan, i urinblåsan, njurarna, magsäcken, livmoderhalsen och bukspottkörteln. Varje brinnande cigarett är en liten kemisk fabrik som producerar 7 000 olika ämnen. Många av dessa har kända skadeeffekter på människokroppen. Ett 60-tal kan orsaka cancer. Den som röker får själv i sig en fjärdedel av röken. Resten andas ut och sprids vilket gör personer i omgivningen till passiva rökare. Passiv rökning, även kallad miljötobaksrök, under en längre period innebär samma hälsorisker som för rökaren. Varje år beräknas passiv rökning orsaka mellan fem och tio lungcancerfall och cirka 400 sjukdomsfall i hjärt- eller kärlsjukdom. Rökning kostar samhället cirka 30 miljarder kronor årligen." https://www.cancerfonden.se/livsstil/rokning

[sanna70]
2018-02-02 09:19
#71

Jag har slutat röka och personligen stör inte röken mig nämnvärt men jag har förståelse för de som har ont av det. I slutändan handlar det om intellekt och respekt. Man står inte och blåser rök på andra.. Man kan gå undan.. Alkohol däremot får människor att tappa besiningen många gånger. Märkligt att det inte talas om detta mer? Tex, jag störs av högt ljudvolym i samband med alkohol. Tex, grannar som festar, ungdomar som skriker och tjoar utanför mitt i natten, spya i trappuppgång och även kiss hör till vanligheter i samband med alkoholförtärning för att inte snacka om alla aggressioner som alkohol kan utlösa. Misshandel, skadegörelse, våldtäkter mm Med andra ord så känns denna häxjakt på rökare löjligt i jämförelse..

landsbygdsbo
2018-02-02 17:05
#72

Samtidigt dör närmare 80 000 personer årligen av hjärt/kärl relaterade sjukdomar…När ska vi börja reglera intaget av mat😃

Lakritsstjärna
2018-02-02 17:33
#73

Bara för att annat också är dåligt så blir inte rökning bättre för det. Lite som att köra för fort är farligt men även att cykla utan hjälm. Då är det ju onödigt att ha hastighets besgränsningar på vägarn för det är ju också farligt att cykla utan hjälm, så då måste vi förbjuda det också om det ska vara förbjudet att köra för fort. Lite så resonerar ni.

landsbygdsbo
2018-02-02 22:41
#74

Nja inte riktigt, vill du köra fort tar du dig till en bana där det är ok. Vad jag vill är att det ska finnas restauranger där rökning är ok, andra där det inte är det…så kan folk själva välja…men den valfriheten tycks du ju vara rädd för ..man kan ju undra varför?

Lakritsstjärna
2018-02-03 09:40
#75

Som det är nu så finns det många som inte har möjlighet att äta på en uteservering. Om man delade av uteserveringen så en del blir röktillåteb och en del rökfri så är det klart bättre än idag MEN vad händer om vinden skulle ligga åt fel håll då spelar det ingen större roll för de som sitter på den rökfria delen. Man utsätter även serveringspersonalen för tobaksrök för de måste väl servera mat till de på den röktillåtna delen. Sen att snacka om valfrihet när det gäller rökning är ju inte riktigt rätt, cigarettbolagen gör ju allt för att man så snabbt som möjligt ska bli beroende. Hur många rökare finns det inte som egentligen vill sluta men inte kan. Min sambo börja bär han bara var 11år och hade det inte lätt den första tiden och höll på att falla tillbaka många gånger innan han tillslut lyckades. Han kallar rökning för ett eländigt beroende för ett frivilligt val är det inte längre för många. Jag tror att ett total förbud på uteserveringar även avnormaliserar rökning vilket även underlättar för de som vill sluta och kanske bidrar till att färre börjar röka.

kamera0710
2018-02-19 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#76

Några helgbilder från Södertälje centrum. Inte blir man röksugen direkt…

Annons:
[VSK]
2018-02-19 17:28
#77

Jag har oxå noterat att det slängs fimpar lite här och där. Hade kunnat undgå om kommunen satt upp askkoppar.

[Jarl]
2018-02-19 19:57
#78

Vet ni hur mycket medicin kostar för att sluta? Dom är skit dyra och dyrare en cigg😡

landsbygdsbo
2018-02-19 22:54
#79

#75  vems är felet att någon röker? Jo till 100% hans eller hennes eget!!

Vill jag inte röka, ja då röker jag inte.

Det är helt och hållet den egna viljestyrkan det handlar om.

Innan ni nu exploderar, så ja jag är medveten om att nikotin hör till det mest vanebildande man kan inta.

Men det ändrar inte det faktumet, att varje gång ngn öppnar truten, stoppar in en cigg och tänder…så har man sekunderna innan gjort ett aktivt val…eller hur?

Farwuq
2018-02-20 06:24
#80

Jag slutade röka utan några mediciner.
Det är en fråga om disciplin.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
2018-02-20 06:35
#81

#79 Naturligtvis är det ett aktivt val att börja röka. Liksom det är ett aktivt val att hänsynslöst grisa ner omgivningen med att kasta fimpar och cigarettpaket. Själv har valt att aldrig börja, så slipper man bekymren med att sluta.

[Hayabusa]
2018-02-20 07:24
#82

Ah, fan…jag trodde att det var utanförskapet.

landsbygdsbo
2018-02-20 09:06
#83

#81 nu tror jag knappast att den formen av nedgrisande är ngt större problem på de uteserveringar där räkning skulle vara tillåten..där finns ju askkoppar. Däremot så skapar man ju ditt nedgrisningsproblem genom att fördriva rökarna till platser där det inte finns askkoppar. 

En följd av besluten sas 😃

Annons:
[Hayabusa]
2018-02-20 10:54
#84

#83 Ja, det är ju två olika problem. Även om de tangerar varandra, givetvis. En stor utmaning (!) för uteserveringar, som jag ser det, är hur själva avgränsningen ska ske. Rökförbud på uteserveringen - rökning tillåtet utanför, men pga att fysisk avgränsning saknas så kvarstår utmaningen.  Röken kan ju mkt väl leta sig in till gästerna ändå.

kamera0710
2018-02-20 12:38
#85

#83 Så vi fördriver de stackars rökarna, ja, ja…

[Jarl]
2018-02-20 16:22
#86

#80 ja ibland går det men en gång nikotin beroende alltid beroende.

Maria
2018-02-20 16:34
#87

Jag har valt att snusa istället och för mig funkar det bra.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-02-20 16:56
#88

Usch för snuslukt. Får huvudvärk av det. Hoppas de förbjuder snuset oxå.

Maria
2018-02-20 17:36
#89

Jag har frågat mina närmsta arbetskamrater om de har märkt obehag av mitt snus men det var bara att snusa på sa de.🙂

En av dem visste inte ens om att jag snusade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-02-20 18:12
#90

#89

Men dina arbetskamrater vet ju inte hur pass känslig jag är 😛

Annons:
Maria
2018-02-20 18:21
#91

#88 Du sitter inte i mitt rum. Då hade jag fått ta hänsyn. Det var därför jag frågat mina närmaste arbetskamrater. ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-02-20 18:30
#92

😃

[Carpinus]1
2018-02-23 21:21
#93

Lagrådet fimpar förslaget.

"Regeringens förslag om att förbjuda rökning i offentliga utrymmen – som uteserveringar, tågperronger och lekplatser – får nej av Lagrådet. Den som ansvarar för utrymmet ska kunna bötfällas om reglerna inte följs. Men det är alldeles för svårt att avgränsa exakt vilka ytor som gäller, vid till exempel allmänna lekplatser, menar rådet. Det pekar också på rökförbudet vid entréer, där ansvaret för ordningen på till exempel en trottoar kan falla på polisen eller privata markägare."---

TT

landsbygdsbo
2018-02-23 22:54
#94

"93

m.m….hade nästan väntat det.

Tjeja
2018-02-24 20:44
#95

🤦‍♂️Svenskt idiotiskt förvridet lag-resonemang igen som vanligt… suck! 🥵

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2018-02-24 22:14
#96

#57  Nej så fungerar det i ett land som lever med lagboken, i de länder man struntar i lagar och regler kan dumma beslut hamras igen på en kafferast 😃

[Göstage]
2018-03-09 17:15
#97

#93  "Regeringen håller fast vid sitt förslag om rökförbud på flera offentliga platser även i propositionen till riksdagen – trots invändningar från Lagrådet", meddelar TT.

"Men i den kommande propositionen har man ändå tagit till sig av Lagrådets synpunkter. – Vi har gjort en del justeringar. Vi har motiverat varför vi just vill gå vidare med entréer, och vi har också utökat de delarna som handlar om att ge kommunerna vägledning. För att reglerna ska bli lättare att tillämpa på kommunnivå finns i propositionen också exempel på rökfria zoner som anger hur stort ett förbudsområde ska vara. I den vägledning som ges finns också riktlinjer för när och om vite ska beläggas den ansvarige om någon trotsar rökförbudet."---

TT

För att Socialdemokraterna skall få igenom sitt lagförslag krävs det stöd av C eller SD, som båda valt att avvakta propositionen. Moderaterna, Liberalerna och KD har ställt sig negativa till förslaget.

Annons:
landsbygdsbo
2018-03-10 15:00
#98

#95

är alla utslag som inte går din väg " idiotiskt förvridet lag-resonemang"?

Ett lagförslag,  som jurister anser bli mycket svår att implementera bör göras om och göras rätt.

Och sedan om en majoritet i riksdagen inte vill ha den så är det väl bara att acceptera demokratins spelregler…eller är dessa också " idiotiskt förvridet lag-resonemang"🤫

Farwuq
2018-03-10 16:42
#99

Lagrådet vet nog bättre än politikerna, land ska med lag byggas, och inte med några enstaka virrhjärnor som är invalda på fyra år.

Även om jag inte är någon vän av rök.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

landsbygdsbo
2018-03-10 17:35
#100

# 99

Hear,hear  😉

[Göstage]
2018-12-06 17:09
#101

Dags att andas ut?🙂

"Riksdagens socialutskott ställer sig bakom regeringens förslag att förbjuda rökning på vissa allmänna platser utomhus, bland annat uteserveringar. Förbudet gäller även elektroniska cigaretter."---

"De nya reglerna ska börja gälla den 1 juli 2019."

TT

[[eskils_]]
2018-12-06 19:14
#102

#101 Snart kan vi även andas in på uteserveringar. 🙂

kamera0710
2018-12-06 20:25
#103

Äntligen!!!

Farwuq
2018-12-07 03:45
#104

👍

Nu återstår bara snuset.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
LBB
2018-12-07 21:15
#106

Sedan förbjuder vi alkoholen, fettet och köttet i offentliga miljöer såsom uteserveringar 😎

[VSK]
2018-12-07 21:32
#107

Och parfymer.

Kött från frigående svenska djur skall serveras och inte kött från djurplågande industrier, speciellt inte importerat sånt.

Aasi1
2018-12-08 22:18
#108

Ja nu blir det nog verklighet 😊 den 12 kommer det att röstas om rökförbudet. Det finns en majoritet i socialutskottet så det kommer med största sannolikhet att gå igenom. Har champagne klar för att kunna fira. Äntligen ska man kunna sitta på en uteservering eller stå på en perång utan att behöva utsättas för andras giftiga och störande rök.

[VSK]
2018-12-08 22:26
#109

Är inte Sverige fantastiskt så säg. 

Småbarn våldtas, småbarn gifts bort, det är könsstympningar och balkongflygningar hitan och ditan. Det år rån, bränder, skottlossningar, knivskärningar, hundratusentals fattigpensionärer, över 30 000 hemlösa, sjukvård som havererat, folk dör i väntan på vård, ingen LSS mm. 

Vad gör man? Inför rökförbud 🤮

#108

Hoppas maten smakar 👍

Aasi1
2018-12-09 08:59
#110

#109 Sverige har många problem det stämmer! Jag förstår inte varför varför dessa problem du drog upp skulle hindra att man inför rökförbud. Konstigt resonemang tycker jag. Många har problem eller stör sig på andrad rök och passiv rökning är bevisat dåligt speciellt för barn. Därför förbjuds det på vissa platser. För att bekämpa brottslighet, våldtäkter och hemlöshet osv krävs andra åtgärder. Det stämmer att för det hjälper inte rökförbud. Det var nog inte det som var meningen heller att rökförbud skulle lösa alla Sveriges problem.

[VSK]
2018-12-09 09:06
#111

#110

Finns väl viktigare saker att ta tag i än cigg eller hur. Att ta fram en lag kräver resurser och kostar pengar. Just nu så behövs de resurserna och pengarna till nåt mer viktigt än att sitta på ett hak och krubba. 

Hoppas de förbjuder alkohol så att man kan gå ut och ta sig en matbit utan att må dåligt. Sverige skulle bli ett sånt mkt bättre land utan all skit som alkohol ställer till mig, håller du inte med?

Annons:
JonasDuregard
2018-12-09 10:50
#112

#110 Men det är viktigt att ALLA trådar på sajten handlar om samma saker. När någon startar en tråd som handlar om något annat än de godkända ämnena är det viktigt att styra om den 😐. Jag är förvånad att det tog 100 inlägg…

JonasDuregard
2018-12-09 10:53
#113

Tillägg: ser nu att det debattens väktare slog till redan i #49. Allt är som det ska.

[Göstage]
2018-12-09 10:57
#114

#112 Vill du leta ämnesglidningar så finns väl det första i så fall redan som #16?

[VSK]
2018-12-09 12:58
#115

#112

Såg att du redan fått ett klokt svar (tur för dig det) 💋

JonasDuregard
2018-12-09 23:08
#116

#114 Ja, så sant. Alerta trådkapare här, knappt ett dygn hann gå innan någon tyckte det var dags att byta ämne från rökning till handgranater…

[VSK]
2018-12-10 00:21
#117

#116

Tänk så hemskt det kan vara att jag förstört din världsbild att det mest hemska som sker i det här landet är att jag lyfter stora allvarliga problem som drabbar var och varannan människa än att diskutera hur hemskt det är med cigg. Jag ber såååå hemskt mkt om ursäkt. Lovar att aldrig göra om det 🚬

Maria
2018-12-10 06:12
#118

Tobak skördar många offer varje år både i sjukdom och död så det är ett stort problem. Inte bara hälsomässigt utan också ekonomiskt och hur ska vi kunna väga vilka problem som är viktigast?

Problem ska så klart bekämpas vad de än må handla om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[VSK]
2018-12-10 08:58
#119

#118

Sprit skördar många offer varje år. Tänk bara alla små barn som får växa upp med nån förälder som är lite väl törstig. Så ett bra första steg vore ju att förbjuda alkohol på uteställen. Man kan ha roligt och trevligt ändå.

Maria
2018-12-10 10:03
#120

#119 Du kan ju starta en tråd om det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-12-10 10:25
#121

#120

Skulle du skriva där då?

Maria
2018-12-10 11:04
#122

#121 Ja det är en annan intressant fråga som berör många så det tror jag säkert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JonasDuregard
2018-12-10 11:15
#123

Om det fanns ett lagförslag om att förbjuda alkohol är jag säker på att någon skulle starta en tråd om det, och att någon annan skulle förklara hur onödig den tråden är p.g.a. handgranater.  😕

Maria
2018-12-10 11:17
#124

#123 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-12-10 11:29
#125

Jonas Duregård. 

Tänk om du skulle lägga lika mkt energi på att markera mot våldtäkter och annat skit som sker i samhället som att trolla. Men det gör du ju uppenbarligen inte och jag undrar varför. Finns massor med trådar som handlar om samhällets negativa utveckling men dessa trådar undviker du.

Men det så klart, vad gör man inte för lite ryggdunk och gilla. 

Jag vet inte varför du envisas med att bubbla om handgranater hela tiden. Tycker du inte att det räcker eller vill du ha mer?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/116-granatattacker-de-senaste-atta-aren?

#122

Tyvärr, du är inte trovärdig. 

-

Det som stör mig är att det finns folk som skall klaga och gnälla över petitesser men allvarliga saker håller man käft över.

Annons:
Maria
2018-12-10 12:14
#126

#125 Varför är jag inte trovärdig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-12-10 12:24
#127

#126

För att du indirekt skrattar åt att det kastas handgranater hit och dit. Om man inte förstår bättre än så, så är man inte trovärdig i mina ögon sett och inget man bör lägga energi på.

Att Jonas Duregård inte verkar begripa bättre har jag förstått men hur du kan skratta och dessutom gilla ett sånt inlägg är för mig en gåta. Skrattar ni åt barn på 7-8 år som blir våldtagna oxå?

[VSK]
2018-12-10 12:40
#128

Maria, det är indirekt det här du sitter och skrattar åt. Det finns fler exempel än så men jag tycker det räcker med ett exempel.

Åttaårige Yuusuf Warsame dog när en handgranat exploderade i en lägenhet i Göteborg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xm8o7/yuusuf-8-dog-i-sprangdad--misstankt-har-avlidit

Maria
2018-12-10 13:15
#129

Detta är en tråd om förbud mot rökning och du får det till att jag skrattar åt våldtagna barn eller barn som skadas på annat sätt??? Hur läser du in detta? Jag blir faktiskt riktigt förbannad på dina insinuationer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-12-10 13:23
#130

#129

Är väl bara läsa #124 

Är ju bara bra att du blir förbannad. Frågan är om du blir förbannad för de utsatta i det här samhället eller om du blir förbannad för att jag ifrågasätter dig och ditt skrattande gällande handgranaterna?

Maria
2018-12-10 14:27
#131

#130 Men allvarligt talat…Det är jag som har opererat hjärnan😃 men dina kommentarer här känns ju inte sunda. Förstår du inte vad Jonas skriver och att det är en ironisering över denna tråd (och många andra) som spårar ur från ämnet totalt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-12-10 14:50
#132

#131

Tror inte du förstår poängen med varför jag skriver som jag gör, men vi kan släppa det.

Tycker inte du skall se ned på dig själv så där.

Annons:
Maria
2018-12-10 20:04
#133

#132 Du borde skämmas.

Du anklagar Jonas för att trolla och mig för att skratta åt skadade barn.

Om du har någon poäng så är jag väldigt nyfiken på att få höra vad den är i så fall…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-12-10 22:05
#134

#133

Det är inte jag som skall skämmas. Bara läsa det du och Jonas håller på med. Är det nån som skall skämmas så är det du för du skrattade åt detta gällande handgranater och det var olyckligt gjort av dig jag vet, men beskyll inte mig för det är du snäll. 

Jag kan tänka mig att det blir så där när man slentrianmässigt skrattar och trycker gilla när folk "med rätt värdegrund" håller på och tramsar med folk som vill ha ordning och reda. 

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå varför vissa skriver och när och till vem. Jag vet att du tycker om att lägga dig i allt samt leka internetpolis men skall du göra det så gör det med nån som det funkar på. 

Nu lämnar jag den här tråden eftersom jag fått sagt det jag velat, och om du fortfarande inte förstår poängen med mina inlägg så skapa en ny tråd om det så svarar jag när jag har tid.

👋

Maria
2018-12-10 22:14
#135

#134 Jag ska heller inte tjafsa vidare men det är väl snarare du som bör skapa ny tråd om handgranater och annat våld eftersom du hamnat helt OT.

Jag skrattade åt jämförelsen. Det tror jag de flesta som läser förstår. Jag vet inte hur jag ska skriva för att få dig att begripa

 Du tillhör alltså kategorin "de som vill ha ordning och reda"🤢

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
2018-12-11 10:14
#136

Ser ut att ha blivit partipolitik av uteserveringrökandeförbudet. Misstänker dock att det finns rökare 🚬och ickerökare 🤐 i alla politiska läger…

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/Ql6mlV/vansterpartier-och-sd-i-korstag-mot-rokningen

https://uvell.se/2018/12/10/ar-sd-hoger/

Pyttelite
2023-07-09 11:18
#137

51 procent af danskerne vil gøre det forbudt at smøge den på restauranter og caféers udeserveringer. Men der skal være plads til alle, lyder det fra brancheforening.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/halvdelen-af-danskerne-vil-skodde-cigaretterne-ved-udeservering


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


51 procent af danskerne vil gøre det forbudt at smøge den på restauranter og caféers udeserveringer. Men der skal være plads til alle, lyder det fra brancheforening.
Pyttelite
2023-07-09 12:40
#138

Partier splittet om et forbud mod rygning ved udeservering

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/partier-splittet-om-et-forbud-mod-rygning-ved-udeservering


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Restauratører bør selv beslutte, om der må ryges, mener Liberal Alliance.
Upp till toppen
Annons: